Marigold schreef:De podcast ‘zo simpel is het niet’ van NRC heeft het over een essay die missch iets van een lijn of plan weergeeft qua Trump’s keuzes.
Ik heb het eerste deel van de podcast beluisterd, een hele hoop informatie en best taai als je geen econoom bent of als je economie niet heel interessant vindt. Maar... Het geeft wel een hele verhelderende blik op wat Trump aan het doen is met de tariffs. Een korte samenvatting in Jip en Janneke taal, ik hoop dat ik alles goed begrepen heb dus vul aan waar nodig als je de podcast ook beluisterd hebt:
Het uitdelen en terugtrekken van de tariffs zorgt voor enorme onzekerheid. Tegelijk ook ontzegt Trump landen/de EU militaire steun als ze dit nodig hebben dus extra onzekerheid en verwarring.
De dollar stond heel hoog de afgelopen jaren en dat zorgt ervoor dat Amerika lastig kon concurreren met goedkopere landen als China of zelfs EU maar tegelijk is de staatsschuld enorm. Amerika wil de positie van de dollar als reservemunt niet kwijt, wel willen ze de koers van de dollar verlagen zodat we weer kunnen concurreren op de wereldmarkt. Door chaos te creëren zakt de dollar.
Waar het nu lijkt heen te gaan is dat landen een stuk van de staatsschuld van Amerika kunnen overkopen, tegen rente natuurlijk. In ruil daarvoor vervallen (of verminderen) de opgelegde tariffs en biedt Amerika opnieuw militaire steun als dit nodig is.
In feite is dit vergelijkbaar de met racketeering. Dit gebeurt wanneer criminelen, maffia, winkeliers of bedrijven dwingen om geld te betalen in ruil voor "bescherming". Als ze dit niet accepteren volgt er afpersing of dwang in de vorm van extra tariffs of ontzegging van militaire steun.