Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:18

Citaat:
– Trump zegt tegen NBC dat hij vastbesloten is Groenland te annexeren en dat een militaire optie niet uitgesloten is. Hij voegt eraan toe dat er een goede kans is om het zonder militaire kracht te doen, maar dat hij ‘geen opties van de tafel haalt.’

Ik ben heel benieuwd hoe Europa (en Canada) reageert als dit plan van Trump doorgaat.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:23

Jan: lange termijn prognoses hebben meer onzekerheid en zijn meer afhankelijk van onverwachte gebeurtenissen. En je dient ook de economische groei/inkomensgelijkheid/ werkeloosheid mee te nemen als je partijen gaat vergelijken.

Als ik de belastingen verhoog/de uitgaven verminder (ik zeg niet dat de VVD dat doet) dan kan ik garanderen dat de staatsschuld afneemt. Maar zonder het effect op andere indicatoren mee te nemen, kan je niet zeggen dat een zo laag mogelijke staatsschuld perse goed is voor een land

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:28

Marigold schreef:
De podcast ‘zo simpel is het niet’ van NRC heeft het over een essay die missch iets van een lijn of plan weergeeft qua Trump’s keuzes.

Ik heb het eerste deel van de podcast beluisterd, een hele hoop informatie en best taai als je geen econoom bent of als je economie niet heel interessant vindt. Maar... Het geeft wel een hele verhelderende blik op wat Trump aan het doen is met de tariffs. Een korte samenvatting in Jip en Janneke taal, ik hoop dat ik alles goed begrepen heb dus vul aan waar nodig als je de podcast ook beluisterd hebt:

Het uitdelen en terugtrekken van de tariffs zorgt voor enorme onzekerheid. Tegelijk ook ontzegt Trump landen/de EU militaire steun als ze dit nodig hebben dus extra onzekerheid en verwarring.

De dollar stond heel hoog de afgelopen jaren en dat zorgt ervoor dat Amerika lastig kon concurreren met goedkopere landen als China of zelfs EU maar tegelijk is de staatsschuld enorm. Amerika wil de positie van de dollar als reservemunt niet kwijt, wel willen ze de koers van de dollar verlagen zodat we weer kunnen concurreren op de wereldmarkt. Door chaos te creëren zakt de dollar.

Waar het nu lijkt heen te gaan is dat landen een stuk van de staatsschuld van Amerika kunnen overkopen, tegen rente natuurlijk. In ruil daarvoor vervallen (of verminderen) de opgelegde tariffs en biedt Amerika opnieuw militaire steun als dit nodig is.

In feite is dit vergelijkbaar de met racketeering. Dit gebeurt wanneer criminelen, maffia, winkeliers of bedrijven dwingen om geld te betalen in ruil voor "bescherming". Als ze dit niet accepteren volgt er afpersing of dwang in de vorm van extra tariffs of ontzegging van militaire steun.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:30

juval schreef:
Citaat:
– Trump zegt tegen NBC dat hij vastbesloten is Groenland te annexeren en dat een militaire optie niet uitgesloten is. Hij voegt eraan toe dat er een goede kans is om het zonder militaire kracht te doen, maar dat hij ‘geen opties van de tafel haalt.’

Ik ben heel benieuwd hoe Europa (en Canada) reageert als dit plan van Trump doorgaat.

Ik ben heel bang dat we niets kunnen doen op dit moment. We bezitten geen grote legermacht en USSA weet dat

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:30

Tango1979 schreef:
Jan: lange termijn prognoses hebben meer onzekerheid en zijn meer afhankelijk van onverwachte gebeurtenissen. En je dient ook de economische groei/inkomensgelijkheid/ werkeloosheid mee te nemen als je partijen gaat vergelijken.

Als ik de belastingen verhoog/de uitgaven verminder (ik zeg niet dat de VVD dat doet) dan kan ik garanderen dat de staatsschuld afneemt. Maar zonder het effect op andere indicatoren mee te nemen, kan je niet zeggen dat een zo laag mogelijke staatsschuld perse goed is voor een land

Dat ligt er natuurlijk maar net aan waar je je prioriteiten stelt. Je kunt prima een staatsschuld verhogen als je dat zo investeert dat het ook weer terugkomt. Ik vind bijvoorbeeld een staatsschuld verhogen om inkomensgelijkheid kleiner te maken een hele slechte. Want dat betekent bijv. werkloosheidsuitkeringen verhogen. En ik vind dat ons huidige stelsel een hele oneerlijke is voor de werkende klasse.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:37

JMH schreef:
juval schreef:

Ik ben heel bang dat we niets kunnen doen op dit moment. We bezitten geen grote legermacht en USSA weet dat

Dus, Trump een beetje inschattende, betekent dat waarschijnlijk dat hij snel zal toeslaan.
Heeft Canada een legermacht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:38

janderegelaa schreef:
Tango1979 schreef:

Dat ligt er natuurlijk maar net aan waar je je prioriteiten stelt. Je kunt prima een staatsschuld verhogen als je dat zo investeert dat het ook weer terugkomt. Ik vind bijvoorbeeld een staatsschuld verhogen om inkomensgelijkheid kleiner te maken een hele slechte. Want dat betekent bijv. werkloosheidsuitkeringen verhogen. En ik vind dat ons huidige stelsel een hele oneerlijke is voor de werkende klasse.

Teveel werkelozen en de werkgevers bepalen de salarissen, te weinig werkelozen en de werknemers bepalen de salarissen. Balans tussen die 2 is essentieel en daarmee ook het bestaan van een groep werkelozen. Zij hebben dus een functie en zijn er ook om de economie draaiende te houden door te consumeren, net als de werkenden dat doen.
Ondersteunen van de kwetsbaren bv omdat er geen werk voor ze is ongeacht of ze gezond zijn en willen werken is in het belang van ons allemaal. Willen we "terug" naar dit soort ideeen over "oplossen last" voor de samenleving?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:47

juval schreef:
Dus, Trump een beetje inschattende, betekent dat waarschijnlijk dat hij snel zal toeslaan.

Tuurlijk. Ongeveer 70.000 in actieve dienst en nog een aantal reservisten.

Maar Trump kan niet én Canada én Groenland én het Panamakanaal aanvallen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:57

Lieser schreef:
juval schreef:

nee, dat snap ik, maar stel dat Trump optrekt richting Groenland, zou Canada dan ingrijpen? Europa zal wel moeten denk ik.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:07

Citaat:

Mhwua, niet perse. Tijdens z'n eerste termijn heeft ie vier jaar lang geroepen dat er binnen twee weken een plant ter vervanging van Obamacare zou liggen. Waar hij zegt komt vaak op als poepen en is niet perse wat hij doet.

IMANDRA

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:16

Als Trump Groenland aanvalt, wordt artikel 5 dan geactiveerd van de NAVO?

Mocht dat gebeuren vraag ik me wel af of alle militairen daaraan meedoen, of dat er toch een groot deel weigeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:18

artikel 5 klinkt goed, maar aangezien usa ook (nog) lid van de navo is, is dat dus een aanval op zichzelf.. dat wordt heel raar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:27

JMH schreef:
Marigold schreef:
De podcast ‘zo simpel is het niet’ van NRC heeft het over een essay die missch iets van een lijn of plan weergeeft qua Trump’s keuzes.

Ik heb het eerste deel van de podcast beluisterd, een hele hoop informatie en best taai als je geen econoom bent of als je economie niet heel interessant vindt. Maar... Het geeft wel een hele verhelderende blik op wat Trump aan het doen is met de tariffs. Een korte samenvatting in Jip en Janneke taal, ik hoop dat ik alles goed begrepen heb dus vul aan waar nodig als je de podcast ook beluisterd hebt:

Het uitdelen en terugtrekken van de tariffs zorgt voor enorme onzekerheid. Tegelijk ook ontzegt Trump landen/de EU militaire steun als ze dit nodig hebben dus extra onzekerheid en verwarring.

De dollar stond heel hoog de afgelopen jaren en dat zorgt ervoor dat Amerika lastig kon concurreren met goedkopere landen als China of zelfs EU maar tegelijk is de staatsschuld enorm. Amerika wil de positie van de dollar als reservemunt niet kwijt, wel willen ze de koers van de dollar verlagen zodat we weer kunnen concurreren op de wereldmarkt. Door chaos te creëren zakt de dollar.

Waar het nu lijkt heen te gaan is dat landen een stuk van de staatsschuld van Amerika kunnen overkopen, tegen rente natuurlijk. In ruil daarvoor vervallen (of verminderen) de opgelegde tariffs en biedt Amerika opnieuw militaire steun als dit nodig is.

In feite is dit vergelijkbaar de met racketeering. Dit gebeurt wanneer criminelen, maffia, winkeliers of bedrijven dwingen om geld te betalen in ruil voor "bescherming". Als ze dit niet accepteren volgt er afpersing of dwang in de vorm van extra tariffs of ontzegging van militaire steun.

Dank je wel voor deze post! Fijn dat je deze moeite hebt genomen voor mij en de anderen in dit topic. Ik denk dat het klopt en heb het net voorgelezen aan mijn man die zegt zeker te weten dat dit klopt.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:14

Lieser schreef:
juval schreef:

Wat ik me zo kan voorstellen (geen expert) is dat Trump voor Groenland gaat. Dit lijkt op dit moment de focus van Trump, voor zover de man enige focus heeft.

Ik denk dat de Canada op een gegeven moment toch een soort deal sluit met Trump en het niet tot een oorlog gaat komen. Panama laat hij even rusten maar Groenland is extreem belangrijk voor Trump vanwege de zeer strategische ligging ten opzichte van Europa en Rusland.

Met Groenland kan hij grote vaarroutes controleren en een legerbasis uitbreiden voor lange afstandsraketten. Ook bezig Groenland waardevolle grondstoffen waar hij momenteel geen toegang toe heeft.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:17

@Pien

Ah super! Wel echt een heel slecht scenario overigens met een enorm risico op een volledige instorting van de financiële markten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:26

Maar zou Canada ook niet een stokje willen steken voor een annexatie van Groenland? Dan zijn de aan bijna alle kanten ingesloten door de VS. Dan wordt een belegering van Canada een stuk makkelijker gemaakt denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:31

JMH schreef:
@Pien

Ah super! Wel echt een heel slecht scenario overigens met een enorm risico op een volledige instorting van de financiële markten.

Klopt zo spraken wij er ook over. Door het zinnetje voor zinnetje voor te lezen begreep ik zelf beter wat je schreef. En mijn man had het gelijk te pakken en beaamde het volledig.

Dat inkakken van de financiële markten zie je al gebeuren maar ik heb het idee dat Trump dat niet helemaal helder op zijn netvlies heeft. Dus aan de ene kant lijkt het een gewiekste zakenman (neigt naar criminele praktijken) aan de andere kant lijkt het ook wel of zijn IQ niet zo heel hoog is daar hij eigenlijk alle systemen om ver aan het helpen is in eigen land.

(of hij is echt bezig met het Trump dynastie te settelen ten koste van alles waarbij een dictatuur achterlaten erbij hoort en dus het ombrengen van de democratie.
Ik verdenk hem namelijk daarvan daar hij een groot bewonderaar is van Poetin, Kim van Noord Korea en meer van die mannen)

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:39

mylittlejoy schreef:
Maar zou Canada ook niet een stokje willen steken voor een annexatie van Groenland? Dan zijn de aan bijna alle kanten ingesloten door de VS. Dan wordt een belegering van Canada een stuk makkelijker gemaakt denk ik.

Ik denk dat Canada er misschien wel een stokje voor zou willen steken maar het niet durft. Door zich ermee te bemoeien komen ze in een oorlogssituatie, als Trump daarna Canada wil inlijven zou dat relatief eenvoudig zijn omdat Canada dan op twee fronten oorlog moet voeren. 1) Groenland en 2) Canada

Sowieso zijn we met zijn allen (gelukkig!) heel huiverig voor een oorlog. Deze zijn zo kostbaar en ontwrichtend dat niemand het risico wil nemen erin verzeild te raken behalve de agressors zoals Trump en Putin. Dat is denk ik ook waarom Oekraine zo'n heet hangijzer is in de EU en waarom Putin er nog steeds mee weg komt. Als Trump inderdaad de stap naar annexatie van Groenland, Panama of Canada zou zetten weet ik eerlijk gezegd niet wat 'we' dan kunnen doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:44

pien_2010 schreef:
JMH schreef:
@Pien

Klopt zo spraken wij er ook over. Door het zinnetje voor zinnetje voor te lezen begreep ik zelf beter wat je schreef. En mijn man had het gelijk te pakken en beaamde het volledig.

Dat inkakken van de financiële markten zie je al gebeuren maar ik heb het idee dat Trump dat niet helemaal helder op zijn netvlies heeft. Dus aan de ene kant lijkt het een gewiekste zakenman (neigt naar criminele praktijken) aan de andere kant lijkt het ook wel of zijn IQ niet zo heel hoog is daar hij eigenlijk alle systemen om ver aan het helpen is in eigen land.

(of hij is echt bezig met het Trump dynastie te settelen ten koste van alles waarbij een dictatuur achterlaten erbij hoort en dus het ombrengen van de democratie.
Ik verdenk hem namelijk daarvan daar hij een groot bewonderaar is van Poetin, Kim van Noord Korea en meer van die mannen)

Hij is op zijn minst een usefull idiot voor mensen met eigen belangen/idealen en heel veel centjes. Zowel project 2025 (theocratie) als via Rusland het slopen van de westerse wereld / VS scenario geschreven door Alexander Dugin ( https://en.wikipedia.org/wiki/Foundatio ... eopolitics ). Of "make russia great again". Beide zijn funest voor Amerika zoals die tot 2024 nog redelijk voor zaken als mensenrechten en internationaal recht stond (als in respecteer landsgrenzen en ook omdat internationaal recht ook een stuk stabiliteit geeft aan multinationals om in andere landen actief te willen zijn).

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:46

pien_2010 schreef:
JMH schreef:
@Pien

Sowieso heeft hij een enorme fascinatie voor 'sterke mannen' en ik kan me voorstellen dat hij opgevolgd gaat worden door zijn zoon of dat hij het op een of andere manier voor elkaar krijgt een 3de termijn te mogen zitten als president.

Ik heb zelf het idee dat hij geadviseerd wordt door een paar slimme mannen zoals de schrijver van project 2025 en dit financiële plan maar dat hij gewoon niet slim en gefocust genoeg is om deze plannen te doorzien en hij wijkt nog wel eens van de lijn van de plannen af.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:21

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:24

Ook in andere Europese landen zijn al brieven ontvangen. :j

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:54

Loretta schreef:
Trump probeert in Frankrijk ook al de lakens uit de delen.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... eitsbeleid

Verschrikkelijk! Dus Franse bedrijven die leveren aan de US of banden hebben met de US moeten hun diversiteitsbeleid verwerpen (of aanpassen aan de van Amerika) om hun contracten te behouden.. Het is niet genoeg om alleen Amerika ten onder te brengen blijkbaar

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:54

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:59

JMH schreef:
Loretta schreef:
Trump probeert in Frankrijk ook al de lakens uit de delen.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... eitsbeleid

Verschrikkelijk! Dus Franse bedrijven die leveren aan de US of banden hebben met de US moeten hun diversiteitsbeleid verwerpen (of aanpassen aan de van Amerika) om hun contracten te behouden.. Het is niet genoeg om alleen Amerika ten onder te brengen blijkbaar

Duidelijk is dat Trump totaal de Franse "esprit" niet begrijpt. De Fransen laten zich door niemand, maar dan ook door niemand iets vertellen. Dit werkt alleen maar averechts. Deze Franse Republiek met hun strijdbare volkslied veegt de Franse derrière af met deze brief. _O-