Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:31

Polar schreef:
Germie, ik snap je punt over laadtijd vs. tanktijd, maar het hangt wel af van hoe je reist.
Ja, laden duurt langer dan tanken, maar tijdens een lange rit nemen veel mensen toch pauzes.
Als je tijdens een stop kunt laden, hoeft die extra tijd niet per se als verloren tijd te voelen.
Duurzaamheid is een breder begrip dan alleen actieradius en laadtijd.
Denk aan uitstoot, onderhoudskosten en lange termijn milieueffecten.

Dit is niet bedoeld om iemand over te halen om elektrisch te gaan rijden trouwens, dat moet ieder voor zich bepalen.
Maar het is misschien wel netjes om bij de feiten te blijven.

FrNo, dat is een hele interessante vraag.
Ik denk dat er op zich in dit topic wel voorbeelden te vinden zijn al die een antwoord kunnen geven. :j

Als ik naar de Lot in Frankrijk rij, en dat doe ik toch wel 1 tot 2 keer per jaar in m'n eentje, dan zijn mijn stops echt niet langer dan 5 a 10 minuten. Ik weet dat als ik op een bepaald tijdstip vertrek en er zijn geen ongelukken dat ik die 1235km in ongeveer 11 uur af kan leggen. Ik plan nooit stops van 20 tot 30 minuten. Dat doe ik ook niet als ik met anderen samen rij.
Dat lukt je dus echt niet met een ev.
Dat vind ik echt een heel belangrijk punt. Je bent gewoon minstens 1.5 uur langer onderweg met een ev. Dat zou mij absoluut geen rust geven, maar wel heeeeeel veel ergernis en stress.
Een file door een ongeluk ofzo, daar krijg ik geen stress van, maar dat je langer onderweg bent doordat de auto het gewoon niet aankan, ja, daar kan ik echt niet tegen.

Dus de EV is leuk voor de hobby, maar niet als auto zoals ik een auto wil gebruiken.

Polar

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:33

Ik kan me heel goed voorstellen dat je met die afwegingen geen EV zou willen. :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:34

1000 km nonstop rijden en dan 5 minuten pauze om te tanken lijkt me kwa reisduur gevaarlijk, zelfs met 2 bestuurders. Er is niet voor niets voor professionele bestuurders een rijtijdenwet.

Met een EV moet je iets handig worden in plannen.
Maar ik heb meestal nul wachttijd om te laden, want ik rijd ergens heen, zet de auto aan de lader, ga wat doen (avondje uit, strandwandeling, werken op een kantoorlocatie, etentje, gezellig samen zijn met familie, verzin het) en wanneer ik weer terug bij de auto ben, kan die weer ver genoeg rijden om bij een volgende locatie te zijn waar ik langer wil verblijven.

Ik wacht niet tijdens het laden, ik laad tijdens dat ik zelf bezig ben.
Dat is winning, kost geen tijd (ja, 2x 30 seconden max om de kabel aan te sluiten en het laden te starten en weer af te sluiten en de kabel op te bergen).

Dus ik vind 5 minuten bij een pomp staan tegenwoordig al lang, als ik onze privé auto moet tanken :+

En ja, ik zag ook allerlei beren op de weg toen ik verplicht werd die EV te gaan rijden.

Ik was op voorhand bang voor laadstress. Haal ik mijn werkdag wel, kan ik daarna nog wel thuiskomen, etc.

Maar het is mij 100% meegevallen nu ik inmiddels ruim 3 jaar elektrisch rijd.

Al zou ik deze stap zeer zeker nog niet genomen hebben als mijn werkgever niet gewoon verplicht had om elektrisch te gaan rijden, omdat ik ook veel te veel beren op de weg zag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:39

Ik rij gelukkig niet non stop, moet af en toe ook plassen. Meestal elke 2 uur even. Dus dat scheelt al. Maar dat moet je ook met een EV. Maar als je dus laadtijd vs tanktijd rekent, dan ben je met een EV zeker 1.5 uur langer onderweg op een afstand van 1200km, ook als je dus gewoon plaspauzes houdt.

Ik ken al weer 2 duikbuddies die de EV van de baas ingeruild hebben voor benzine omdat de EV absoluut niet beviel wegens de veel te korte actieradius.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:43

Hier hetzelfde. :j
Al zag ik niet echt beren op de weg qua elektrisch rijden, maar ik moest echt héél erg wennen aan de luxe in de auto.
Dat ik nog steeds wel heb dat ik vind dat de helft van de functies in de auto min of meer overbodig zijn.
Sommige dingen zijn wel fijn hoor, zeker bij -10/-20 ben ik heel erg blij dat de auto kan voorverwarmen en er stoel- en stuurverwarming is.
Maar van mij mag een auto op bepaalde punten wel iets simpeler zijn. :o

Germie, ik denk dat de meeste mensen toch kiezen voor een pauze af en toe bij zulke lange afstanden, dus jouw 'tegen' om geen EV te willen, zal voor het grootste deel van de bevolking niet gelden.
Laatst bijgewerkt door Polar op 12-02-25 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:47

Zeker wel. En het is een afstand die meer mensen gewoon rijden. Het liefst rij ik met iemand samen, dat geef ik toe, want ik haat eigenlijk autorijden. Maar ja, soms moet je. Als ik samen kan rijden, dan doen we dat en dan wordt er soms ook wel afgewisseld. Ik vind in 1 keer naar de Middellandse zee in m'n eentje, dus 1400km wel net wat te ver, dat geef ik ook toe. En ik heb ook wel eens gehad dat ik even 20 minuten op een parkeerplaats lag te slapen in de auto. Dus het is wel een kwestie van even naar je lichaam luisteren. Maar het is ook gewoon een feit dat laden en willen rusten nooit overeen komen qua moment. Dus tja, daarmee is een EV voor mij gewoon onhandig (plus ik kan hem niet betalen). Maar die 1200km rijden best veel mensen in 1 keer hoor.
Ik heb ook wel eens op 1000km een hotel gezocht omdat ik dan de dag erna nog 1.5 uur moest en dan kun je direct door naar de grotten (grot op 1 uur, en dan nog half uur na het duiken door naar huisje). Maar dat doe ik niet meer nadat er bij andere duikers in die stad de duikspullen uit de auto geroofd waren. En sindsdien gaat dus 1200km rijden ook wel.
Het is gewoon jammer dat er mensen zijn die niet van je spullen af kunnen blijven.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-02-25 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:49

@Polar, Moderne brandstof auto's hebben ook allemaal fancy functies, dat is niet voorbehouden aan EV's :D

Maar ik hou nog altijd het meest van mijn mx5 uit 1999 <3 Over duurzaam gesproken :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:49

Kennis van mij had een EV, had.
Zijn zoon sport door het hele land.
Auto, 3 jaar oude Peugeot daarmee zou hij in 1 keer met een volle accu naar Groningen kunnen rijden.
Maar dat ging dus niet. Hij heeft een stuk van te voren noodgedwongen moeten laden.
Zoon te laat mocht de wedstrijd niet meer spelen.
Zo was het elke keer wat, dealer die niet thuis gaf. Want auto gaf meer kilometers aan telkens weer wat niet de rijden was.
Gewoon netjes op eco stand.
Voor woon werk verkeer prima, niet voor zijn doel.

En dat is hoe het gewoon is, waar heb je hem voor nodig.
Hier zou het wel passen als hij ook echt 200 km in 1 keer kan. En een trailer/aanhanger moet kunnen trekken.
Maar nadeel is wel als we er 1 kopen moeten we de hele meterkast gaan vervangen, extra kabel trekken en een lader plaatsen.
Dus het is niet alleen maar de aanschaf van de auto. En zo'n auto is voor ons al onbetaalbaar.

Dus zal nog wel ff duren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:51

Qimm schreef:
@Polar, Moderne brandstof auto's hebben ook allemaal fancy functies, dat is niet voorbehouden aan EV's :D

Maar ik hou nog altijd het meest van mijn mx5 uit 1999 <3 Over duurzaam gesproken :')

Foto :D

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:53

Germie, ik heb mijn reactie aangepast, omdat ik niet het idee heb dat we echt op één lijn komen te zitten, dus jouw reactie lijkt nu een beetje gek, sorry daarvoor.
Je schrijft dat het een feit is dat laden en willen rusten nooit overeen komen qua moment, maar dat ervaar ik zelf anders.
Maar misschien handig om het hierbij te laten en ik snap met jouw beslissingen en manier van leven dat je liever een brandstofauto hebt.

Qimm, zo bedoelde ik het niet, maar wat je zegt klopt helemaal.
Mijn uitspraak geldt eigenlijk voor alle moderne auto's. :j
Ik mis nog steeds onze vorige diesel, kreeg serieus tranen in mijn ogen toen we hem verkochten.

DuoPenotti, weet je toevallig wat voor type dat precies was?

Wij rijden overigens ook gewoon met de trailer erachter en je voelt de trailer totaal niet.
Maar je moet dan wel eerder laden.

Ik stop wel over dit onderwerp, want ik begin me een beetje zo'n EV-vertegenwoordiger te voelen. _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:02

Een blauwe :D

Haha, prachtige auto was het. Geen hele grote. 208 denk ik?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 12-02-25 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:02

FrNo schreef:
Hallo, ik ben nog aan het bij lezen in dit topic.

Ik wil (als dat mag) hier graag om hulp vragen.
Wat betreft vervoer, heeft iemand hier nog tips om de CO2 uitstoot door vervoer te kunnen minderen?

Ik vraag dit niet zomaar.
Er is een nationaal burgerberaad voor het klimaat in Nederland nu, dat oplossingen moet bedenken voor de vraag; "Hoe kan Nederland eten, reizen en spullen gebruiken op een manier die beter is voor het klimaat?"
Ik zit in dit burgerberaad.
We zijn in drie groepen gedeeld, eten en drinken, reizen en spullen gebruiken.
Ik zit in de groep reizen.

Wij moeten straks advies geven aan de overheid.

Ik wil niet banketstaaf doen, maar dit is toch een veel te brede vraag :? Deze kan je niet zo beantwoorden.
Wat zijn de subvragen? Wat is de opzet van onderzoek hiernaar?

En qua transport: daar loopt bij TNO een groot onderzoek over, hoe dit zo efficiënt mogelijk in te richten. Daar kunnen ws dingen uit gehaald worden voor mensentransport.

Verder; NS weer naar de overheid, treinen gratis of iig veel minder duur maken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:04

DuoPenotti schreef:

Haha, prachtige auto was het. Geen hele grote.
Kleinere auto's hebben vaak ook een kleinere batterij, maar als de auto niet voldeed aan wat je ervan mocht verwachten, had de verkoper dit gewoon op moeten lossen, vind ik. :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:07

Wat betreft minder vervoersuitstoot zou ik echt net liefst naar het OV kijken. Ik reis graag meer het OV, maar het is duur, ook met kortingskaart, en er gaan vaak dingen mis.
Ik wil niet vliegen dus ga met de trein op vakantie, maar het kost zoveel meer dan nodig zou hoeven zijn.

Maar goed, daar heeft de gemeente niks aan. Een gemeente kan wel de bussen toegankelijker maken bijvoorbeeld door ze gratis te maken. Maar ja dat is uiteraard heel erg duur.

Luxemburg heeft gratis OV. Fantastisch :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:09

Polar schreef:
DuoPenotti schreef:

Haha, prachtige auto was het. Geen hele grote.
Kleinere auto's hebben vaak ook een kleinere batterij, maar als de auto niet voldeed aan wat je ervan mocht verwachten, had de verkoper dit gewoon op moeten lossen, vind ik. :j

Hij zou 350 moeten kunnen rijden, maar 100 minder haalde hij niet eens
Nefkes deed zijn werk iig niet...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:15

Sheran schreef:

Ja! Je zou dan denken dat het toch op z'n minst wat goedkoper kan hier?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:16

verootjoo schreef:
FrNo schreef:

Wat betreft vervoer, heeft iemand hier nog tips om de CO2 uitstoot door vervoer te kunnen minderen?

Er is een nationaal burgerberaad voor het klimaat in Nederland nu, dat oplossingen moet bedenken voor de vraag; "Hoe kan Nederland eten, reizen en spullen gebruiken op een manier die beter is voor het klimaat?"

Ik wil niet banketstaaf doen, maar dit is toch een veel te brede vraag :? Deze kan je niet zo beantwoorden.

En qua transport: daar loopt bij TNO een groot onderzoek over, hoe dit zo efficiënt mogelijk in te richten. Daar kunnen ws dingen uit gehaald worden voor mensentransport.

HEt antwoord wat je moet geven is heel simpel: verander niets, het klimaat kun je toch niet veranderen. En ga vooral NIEMAND beperkingen opleggen.

Maar ja, er zitten natuurlijk weer van die groenen in dat overleg en dan komt er iets uit waar men helemaal niet op zit te wachten.
Ik hou m'n hart vast voor de toekomst, voor een gelukkige vrije toekomst.

Die 0.000000035 graad kan me echt niets schelen, die opwarming komt echt niet door de mens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:19

Qimm schreef:
Sheran schreef:

Ja! Je zou dan denken dat het toch op z'n minst wat goedkoper kan hier?

Nou maar echt… de trein is echt allemachtig duur.
En internationale treinen mega moeilijk te boeken en ook duur.
Pas een drie kwartier aan de telefoon gezeten met iemand van NS om een treinreis te boeken. Op de website meermaals geprobeerd door twee personen maar niet gelukt :')
En dan zegt ze aan de telefoon: oh ja, en ik zie dat als ik het zo boek het 100€ goedkoper is, zal ik dat dan doen?
Die optie was er niet eens op internet.

Vliegtuig is makkelijker en goedkoper boeken :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:23

FrNo schreef:

Een open deur wellicht; maar sowieso meer openbaar vervoer en meer fietsen, en als dat niet kan, dan overstappen op een EV als je veel kilometers maakt.
Het is aan de overheid om ervoor te zorgen dat mensen die stap zetten en het dus aantrekkelijker te maken om voor openbaar vervoer/fiets of voor een EV te kiezen.
Ik denk dat het al veel scheelt als de prijzen voor openbaar vervoer lager zouden zijn. En wat betreft EV’s; een diesel kost meer ín wegenbelasting dan een benzineauto omdat die meer fijnstof produceert. Een EV is juist milieuvriendelijker dan benzine, maar toch wordt de wegenbelasting gelijk. Daar moet wat mij betreft verschil in komen, en vooral duidelijkheid voor de toekomst zodat mensen weten waar ze over 3/4/5 jaar aan toe zijn als ze nu een nieuwe auto gaan aanschaffen.

De overheid is alle stimuleringsmaatregelen aan het terugdraaien, ook bv het salderen van stroom enzo, dat helpt niet echt :+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:24

germie schreef:
HEt antwoord wat je moet geven is heel simpel: verander niets, het klimaat kun je toch niet veranderen. En ga vooral NIEMAND beperkingen opleggen.

Maar ja, er zitten natuurlijk weer van die groenen in dat overleg en dan komt er iets uit waar men helemaal niet op zit te wachten.
Ik hou m'n hart vast voor de toekomst, voor een gelukkige vrije toekomst.

Die 0.000000035 graad kan me echt niets schelen, die opwarming komt echt niet door de mens.

Dat is toch ook goede input voor het burgerberaad? Dat je geen 'beperkingen' wil en eigenlijk alles hetzelfde wil houden?
Dat 'men' er niet op te wachten zit is niet waar. Dat jij er niet op zit te wachten is duidelijk. Ik zit er zeker wel op te wachten en ik ken genoeg die dat ook doen en die houden ook hun hart vast voor de toekomst :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:42

verootjoo schreef:
FrNo schreef:

Daarom hebben we ook al veel ideeen, maar gaan het nog uitwerken en kijken wat (financieel) haalbaar is.

en er zitten ook mensen in het beraad die ook hun vrijheid niet op willen of kunnen offeren. En zich afvragen of het wel nut heeft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:45

Ik zou soms veel liever met de trein ergens heen gaan dan met de auto, veel comfortabeler, maar het is inderdaad de hoge prijs die dat voor mij tegen houdt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:53

Ik ook. OV mag veel goedkoper! Plus betere verbindingen. Ik moet eerst 20 min fietsen voor een bushalte en vervolgens minstens een half uur met de bus naar treinstation.

Edit: en ik woon weliswaar buiten maar echt niet in the middle of nowhere.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:16

Trein is hier 20 auto minuten vandaan. (en betaald parkeren)

Zou ik te voet willen is het eerst een half uur lopen naar de bus en dan 19 minuten met de bus.
Kan wel naar de halte fietsen, maar daar is niets om je fiets veilig te zetten.
Niet eens wat om met een ketting vast te binden.

Dan pak je al snel gewoon de auto.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:50

Volgende week krijgen wij onze eerste elektrische auto
Ik ben heel benieuwd hoe deze gaat bevallen. Ik heb mij er niet zo heel erg in verdiept, mijn man wel
We hebben geen eigen oplaatpunt, maar er zijn er al 4 te vinden binnen 150 meter
Aan oplaatpunten hebben wij zo ie zo geen tekort hier