Polar schreef:Germie, ik snap je punt over laadtijd vs. tanktijd, maar het hangt wel af van hoe je reist.
Ja, laden duurt langer dan tanken, maar tijdens een lange rit nemen veel mensen toch pauzes.
Als je tijdens een stop kunt laden, hoeft die extra tijd niet per se als verloren tijd te voelen.
Duurzaamheid is een breder begrip dan alleen actieradius en laadtijd.
Denk aan uitstoot, onderhoudskosten en lange termijn milieueffecten.
Dit is niet bedoeld om iemand over te halen om elektrisch te gaan rijden trouwens, dat moet ieder voor zich bepalen.
Maar het is misschien wel netjes om bij de feiten te blijven.
FrNo, dat is een hele interessante vraag.
Ik denk dat er op zich in dit topic wel voorbeelden te vinden zijn al die een antwoord kunnen geven.
Als ik naar de Lot in Frankrijk rij, en dat doe ik toch wel 1 tot 2 keer per jaar in m'n eentje, dan zijn mijn stops echt niet langer dan 5 a 10 minuten. Ik weet dat als ik op een bepaald tijdstip vertrek en er zijn geen ongelukken dat ik die 1235km in ongeveer 11 uur af kan leggen. Ik plan nooit stops van 20 tot 30 minuten. Dat doe ik ook niet als ik met anderen samen rij.
Dat lukt je dus echt niet met een ev.
Dat vind ik echt een heel belangrijk punt. Je bent gewoon minstens 1.5 uur langer onderweg met een ev. Dat zou mij absoluut geen rust geven, maar wel heeeeeel veel ergernis en stress.
Een file door een ongeluk ofzo, daar krijg ik geen stress van, maar dat je langer onderweg bent doordat de auto het gewoon niet aankan, ja, daar kan ik echt niet tegen.
Dus de EV is leuk voor de hobby, maar niet als auto zoals ik een auto wil gebruiken.