Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:05

Sherivey schreef:
Als je de reacties op bvb FB ziet van vuurwerkliefhebbers, dan willen ze idd nergens rekening mee houden.

Ze vinden dat ze recht hebben op hun plezier, het is traditie en mensen met dieren moeten niet zo zeiken en hun dieren er maar op trainen. :(

Maar goed. Dat is net als met de zwarte pieten discussie: de types die erop losgaan zijn wel de uitersten.

In mijn straat zijn best veel mensen gecharmeerd van t vuurwerk, maar die zie je niet gillen op Facebook over hun recht om t af te steken.

Ik hou van t incidentele gefluit en geknal nu in de buurten, mijn signaal dat we weer richting lente gaan. Moet wel zeggen: t geen cobra herrie zeg maar.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:55

Sherivey schreef:
Als je de reacties op bvb FB ziet van vuurwerkliefhebbers, dan willen ze idd nergens rekening mee houden.

Ze vinden dat ze recht hebben op hun plezier, het is traditie en mensen met dieren moeten niet zo zeiken en hun dieren er maar op trainen. :(

Ik moet altijd oppassen dat ik niet woest word als ik dat lees, want ik zou willen dat ik mijn paard er op kon trainen. Zou voor hem (en daardoor ook voor mij) een stuk relaxter de jaarwisseling door komen zijn. Maar vuurwerk geeft bij hem stress, ook als het 100 meter verderop is. Ik kan alleen maar duimen dat het wordt afgestoken in de avond, dan is de periode van stress zo kort mogelijk en staat hij veilig op stal.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:00

vuurneon schreef:
Maar goed. Dat is net als met de zwarte pieten discussie: de types die erop losgaan zijn wel de uitersten.

In mijn straat zijn best veel mensen gecharmeerd van t vuurwerk, maar die zie je niet gillen op Facebook over hun recht om t af te steken.

Ik hou van t incidentele gefluit en geknal nu in de buurten, mijn signaal dat we weer richting lente gaan. Moet wel zeggen: t geen cobra herrie zeg maar.

Hier hoor je af en toe een verdwaalde pijl, maar is het nagenoeg stil. Terwijl de boel met oudjaar toch wel aardig de lucht in gaat.

Cobra's en dat illegale Duitse spul zouden ze van mij gelijk mogen stellen aan illegaal wapenbezit ofzo. Misschien dat dat wat zou schelen. De sierpotjes en pijlen zijn het probleem niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:10

Het vuurwerk wat de schade en ellende aanricht is al verboden :=
Sowieso alles wat buiten 18.00 en 02.00 op 31 dec/1jan afgestoken wordt is verboden.

De grondbloemen, rotjes en knalerwten waar kinderen mee spelen is amper overlastgevend.

Maar de handhaving wil niet echt lukken…

Hier is echt nog vrij rustig maar afgelopen weken wel wakker geworden van bommen waarvan ik dacht dat de Russen gekomen waren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:13

mylittlejoy schreef:
Hier hoor je af en toe een verdwaalde pijl, maar is het nagenoeg stil. Terwijl de boel met oudjaar toch wel aardig de lucht in gaat.

Cobra's en dat illegale Duitse spul zouden ze van mij gelijk mogen stellen aan illegaal wapenbezit ofzo. Misschien dat dat wat zou schelen. De sierpotjes en pijlen zijn het probleem niet.

Ik weet niet welke sierpotjes en pijlen jouw buren kopen, maar hier zijn die wél een probleem. Het is hier gewoon oorlogsgebied rond oud en nieuw, allemaal volkomen legaal vuurwerk.

Als je buren (buurjongens) voor 1500 euro pp aan vuurwerk kopen, reken er maar op dat je een probleem hebt, als je paarden daar naast wonen. Je kunt gewoon niets voor ze doen, behalve de complete paniek proberen te maskeren met dichtgeplakte deuren en ramen en keiharde muziek. Maar het helpt allemaal niets en het is echt verschrikkelijk zielig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 23:38

-O- nou welkom in nederland, ik ben vanavond weer hier en -:(- {:)-:( ik ben er nu al weer klaar mee, hoewel het nog meevalt. Elke klap schrik ik zo erg van die sjitzooi. Stelletje @#&*

We gaan voor oud jaar een kalme plek opzoeken met de camper en duimen dat alles heel blijft dan

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:57

lies schreef:
mylittlejoy schreef:

Ik weet niet welke sierpotjes en pijlen jouw buren kopen, maar hier zijn die wél een probleem. Het is hier gewoon oorlogsgebied rond oud en nieuw, allemaal volkomen legaal vuurwerk.

Als je buren (buurjongens) voor 1500 euro pp aan vuurwerk kopen, reken er maar op dat je een probleem hebt, als je paarden daar naast wonen. Je kunt gewoon niets voor ze doen, behalve de complete paniek proberen te maskeren met dichtgeplakte deuren en ramen en keiharde muziek. Maar het helpt allemaal niets en het is echt verschrikkelijk zielig.

Maar dat is dus al tegen de wet, alleen F1 en F2 is toegestaan; dat zijn echt de sierpotjes enzo, zelfs rotjes zijn verboden. Daarnaast mag je max 25kg vuurwerk vervoeren en bezitten, dus is ook de hoeveelheid in dat geval verboden. (https://www.maxmeldpunt.nl/recht/dit-so ... -afsteken/).

Ik zeg niet dat het niet gebeurt, maar de wetgeving is best in orde. Gewoon zwaarder straffen en controleren (juist aan de grens) lijkt me de key.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:13

Karton en kruid. Het weegt niks.
https://www.doldersumvuurwerk.nl/p/toro ... m-compound
Noem het maar een sierpotje..
Dit wordt op 50m van mijn stal afgestoken met daarin 2 doodsbange paarden. Volkomen legaal.

Het is een schande dat dit mag. Alle dieren in de wijde omgeving hebben hier last van. En ik ook trouwens.
Je bagatelliseert het probleem, het is gewoon onverantwoord, onnodig en totaal idioot dat dit mag.

mylittlejoy

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:24

Zo schokkend vuurwerk vind ik dat niet. 50m van een stal is aso,dat wel.

Ik zie dat deze pot al 1,5kg aan kruit heeft, 25kg zit je dan met verpakking toch ook wel rap aan.

Ik bagatelliseer niets, ik snap de frustratie, zeker zo naast je stal. Maar het toegestane vuurwerk is niet het probleem naar mijn mening. Verschillen we gewoon over qua mening.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 07:54

lies schreef:
Karton en kruid. Het weegt niks.
https://www.doldersumvuurwerk.nl/p/toro ... m-compound
Noem het maar een sierpotje..
Dit wordt op 50m van mijn stal afgestoken met daarin 2 doodsbange paarden. Volkomen legaal.

Het is een schande dat dit mag. Alle dieren in de wijde omgeving hebben hier last van. En ik ook trouwens.
Je bagatelliseert het probleem, het is gewoon onverantwoord, onnodig en totaal idioot dat dit mag.

Dit mag pas op 31 dec vanaf 18.00. Dus dat je daar nu al last van hebt is illegaal :)

Van mij mogen ze wat meer gaan handhaven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:15

Het probleem met handhaven is dat ze al niet genoeg mankracht hebben voor de alledaagse problemen.

De extra oliebol die er dankzij de idioten met vuurwerk bij komt, daar kunnen ze niet bovenop zitten.
En als ze dat wel doen, is de kans dat ze bekogeld worden met vuurwerk ook best groot. Want dat schijnen mensen ook maar normaal te vinden.

Heel frustrerend.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:32

Sherivey schreef:
Het probleem met handhaven is dat ze al niet genoeg mankracht hebben voor de alledaagse problemen.

De extra oliebol die er dankzij de idioten met vuurwerk bij komt, daar kunnen ze niet bovenop zitten.
En als ze dat wel doen, is de kans dat ze bekogeld worden met vuurwerk ook best groot. Want dat schijnen mensen ook maar normaal te vinden.

Heel frustrerend.

Dit dus, ik zou het zelf ook niet durven om als normale handhaver op mensen met vuurwerk af te stappen. Voor je het weet heb je levenlang gehoorschade of erger. Eigenlijk zou het leger of de ME ingeschakeld moeten worden, zelfs voor plaatselijke jeugd (meestal jeugd mag ik hopen. )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:36

mylittlejoy schreef:
Zo schokkend vuurwerk vind ik dat niet. 50m van een stal is aso,dat wel.

Ik zie dat deze pot al 1,5kg aan kruit heeft, 25kg zit je dan met verpakking toch ook wel rap aan.

Ik bagatelliseer niets, ik snap de frustratie, zeker zo naast je stal. Maar het toegestane vuurwerk is niet het probleem naar mijn mening. Verschillen we gewoon over qua mening.

Elk vuurwerk is een probleem. Het is een achterhaald fenomeen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:41

Ik heb vannacht een melding gedaan van overlast bij de gemeente Utrecht en politie. Ik wilde eigenlijk bellen, maar ik probeerde heel hard te slapen en denk ook niet dat ze zouden gaan handhaven. Vannacht was echt vreselijk, van 02:00 tot 05:00 werd er stelselmatig ontzettend zwaar vuurwerk afgestoken in de wijk, zelfs vanuit rijdende auto’s had ik het idee. Ik hoorde dan een auto de straat in rijden, waarbij er tegelijk harde knallen en vonken verschenen die dan vlakbij mijn huis op het luidst waren en dan weer verdwenen. Echt absurd.
Ik had mijn slaap hard nodig, maar daar is weinig van terecht gekomen. Ook veel geschreeuw van jongeren/jongvolwassenen. Er geldt al een totaalverbod hier (Utrecht), maar de wijk waar ik in woon is echt absurd hoeveel zwaar vuurwerk er al dagenlang en in de nacht wordt afgestoken. Vannacht was helemaal leip. Ook met van die grotere bommen waar alles van trilt en auto alarmen van af gaan.

Zo klaar met dat vuurwerkgedoe! Als kind vond ik het heerlijk en voor dat deel kan ik echt wel begrip voelen voor vlak rond de jaarwisseling, met van die grondegels, rotjes en wat sierpijlen. Voor de dieren en het milieu zie ik het liefst het allemaal afgeschaft, maar een middenweg met rond de jaarwisseling met beleid een beetje vuurwerk leek me wel oké. Nu denk ik vooral, trek één lijn, volledig verbod met handhaving. Ik snap dat er geen mankracht is voor handhaving, maar mensen krijgen op deze manier toch volledig schijt aan een totaalverbod waar toch niet op gehandhaafd wordt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:48

Eens Suliko. Ik vond het vroeger als kind ook leuk maar inmiddels echt niet meer. Ik vraag me steeds meer af waar we mee bezig zijn. Vuurwerkshows lijkt me prima, georganiseerd vanuit de gemeente of steden ofzo. Consumentenvuurwerk mag van mij volledig worden afgeschaft. Enige probleem is hoe? Want zelfs al komt dat verbod er, dan gaan ze toch gewoon door. Ze halen het over de grens en blijven toch afsteken. Er is te weinig controle.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:49

Misschien kunnen ze het leger inzetten om te handhaven?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:50

DuoPenotti schreef:

Heb ik ook aan zitten denken maar zelfs dat is nog te weinig om overal te kunnen zijn. Grote steden kan wel natuurlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:52

DuoPenotti schreef:

Ik zit precies hetzelfde te bedenken. Alleen zal
dat juridisch haken en ogen hebben. Politie heeft andere bevoegdheden dan het leger.
Ik doe een gebedje voor alle hulpverleners die moeten werken met oud en nieuw.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:56

verootjoo schreef:
Dit mag pas op 31 dec vanaf 18.00. Dus dat je daar nu al last van hebt is illegaal :)

En als het niet legaal verkocht werd, zou er aanmerkelijk minder al afgeschoten worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:00

Alle hulpverleners, alle dieren, alle handhavers, alle onschuldige toeschouwers. Het is belachelijk dat we een gebedje moeten doen om een nacht oorlog door te komen. Die we nog zelf ‘grappig’ vinden ook.
Misschien zou de schade beter inzichtelijk moeten worden gemaakt. De verzekeringspremies stijgen ook maar door. Alles wordt doorberekend. Zowel de materiële schade als de lichamelijke zorgschade. Premies stijgen maar door. Niet alleen door het vuurwerk maar het helpt in ieder geval zeker niet mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:02

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik zit precies hetzelfde te bedenken. Alleen zal
dat juridisch haken en ogen hebben. Politie heeft andere bevoegdheden dan het leger.
Ik doe een gebedje voor alle hulpverleners die moeten werken met oud en nieuw.

Maar aanhouden mag iedereen.

Zelfs jij en ik. Als we maar direct de politie bellen.

Suzanne F. schreef:
DuoPenotti schreef:

Heb ik ook aan zitten denken maar zelfs dat is nog te weinig om overal te kunnen zijn. Grote steden kan wel natuurlijk.

Ze kunnen ook niet elke hardrijder of ballonlurker pakken. Toch laten ze het er niet om om het verboden te stellen en ze wel te pakken .

Maar de straffen moeten bij vuurwerk wel flink omhoog. Anders lachen ze alleen maar.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:19

Sherivey schreef:
Want de vuurwerkindustrie spekken is natuurlijk een veel betere optie. :j

Zelf koop ik geen vuurwerk, heb er een hekel aan. Maar om dan aan te geven om het aan een goed doel te geven. Dat is niet aan een ander te bepalen.
De 1 spaart voor een vakantie. Weer een ander voor merkkleding. En weer een ander aan vuurwerk. Daar is ieder zelf baas in.
Zolang ze het maar op oudejaarsavond afsteken. En niet eerder

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:31

Ik heb een paar jaar op een stal gestaan, waar het perceel ernaast kleine loodsen en dergelijke had die verhuurd werden. Nou ja daar zaten best wat dubieuze types bij die illegaal vuurwerk in België gingen halen etc.
Precies naast waar een vriendin en ik onze paarden in een paddock met schuilstal hadden.
Ik was als de dood dat dat mis zou gaan, dus ik heb gezorgd dat ik er was. Even korte paniek, maar goede houten omheining 2 rondjes draven en toen kreeg ik ze rustig door tegen ze te praten. Ik heb er daarna elk jaar voor gezorgd dat ik er was.
3 jaar geleden (ander paard) hier in Oostenrijk stond mijn merrie met die van een vriendin in een paddock met schuilstal aan huis bij een vriend van haar. Ze zouden geen vuurwerk gaan afsteken en er staan slechts 2 huizen dus ik dacht rustig thuis te kunnen blijven. Zonder erover na te denken hadden ze toch besloten vuurwerk bij huis af te steken pal naast de stal. Toen kon ik dus in de diepe sneeuw om half 1 's nachts 2 paarden gaan zoeken in het bos op een stijle berg. Gelukkig geen drukke wegen, maar wel genoeg andere gevaarlijke situaties mogelijk.
Ik was op zijn zachtst gezegd not amused.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:48

DuoPenotti schreef:

Dan staan ze dalijk weer massaal te janken omdat er te hardhandig opgetreden wordt.

Als de handhaving/politie al een keer een wapenstok trekt, dan staan mensen direct op hun achterbenen dat het allemaal onterecht is.

Ze staan hier in de straat ook alweer af te steken. Gelukkig geen zware knallen, maar dan nog...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:56

Wanneer je het echt overal verbiedt. En niet meer hier en daar gedogen of halve handhaving dan komt het goed. Ook geen verkooppunten meer. Nergens. . Klaar.
Wanneer het in het buitenland kan, dan kan het hier ook.