Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ilse_123 schreef:Ik hoop zo erg dat het daar nu allemaal een stuk prettiger wordt. Ik snap ook niet zo goed de berichtgeving over Israël, ik ben bang dat ik er iets verkeerds mee zeg maar zitten die ondertussen in elk buurland? Hopelijk inderdaad alleen om bepaalde zaken te waarborgen maar nog vind ik het raar dat zij dat doen, daar heb je toch een VN voor ofzo?
hwn schreef:Ilse_123 schreef:Ik hoop zo erg dat het daar nu allemaal een stuk prettiger wordt. Ik snap ook niet zo goed de berichtgeving over Israël, ik ben bang dat ik er iets verkeerds mee zeg maar zitten die ondertussen in elk buurland? Hopelijk inderdaad alleen om bepaalde zaken te waarborgen maar nog vind ik het raar dat zij dat doen, daar heb je toch een VN voor ofzo?
Ja, mijn Syrisch-Koerdische collega, die Arabieren en Turken haat, zei vandaag: "Syrië zal niet meer bestaan, Israël zal alles afpakken". Ik zei: "Dat kan en mag toch niet, de wereld zal dat toch niet laten gebeuren?" Ze zei heel stellig: "Jawel, je zal wel zien". Ze had ook gezegd dat er na één week alweer oorlog ging zijn, en daar had ze toch ook gelijk in. Ik heb echter nog niet met niet-Koerdische Syriërs gesproken, misschien doe ik dat morgen als het niet te druk is (iets met pakjesdienst in december)
@janderegelaa, Turkije en Israël over één en dezelfde kam scheren vind ik appelen met peren vergelijken: Turkije is bijlange na geen bedreiging voor de regio en zelfs voor de hele wereld als Israël (want hun acties leiden tot wereldwijde haat)
hwn schreef:@janderegelaa, aangezien Israël al 75 jaar landje-pik aan het spelen is, lijkt het me niet verwonderlijk dat ze er negatief over denkt toch? Ze is wel Koerdisch, maar ook moslim en woont in het Midden-Oosten, die zit er dus meer middenin dan wij. Al geef ik toe dat ze wel nogal zwart-wit is in haar redeneringen.
Ik heb vandaag wel met een Syrische collega die Arabisch is gesproken (handig hoor, heb denk ik wel 50 nationaliteiten bij de hand op het werk), en die is blij dat Assad weg is, maar not amused dat Israël zijn thuisstad gebombardeerd heeft.
Voorlopig is hij afwachtend wat er komen gaat.
Het zou wel fijn zijn voor hem als hij nog eens kon teruggaan op vakantie naar zijn land. Zijn vrouw, die geen vluchtelinge is maar naar België gekomen is door het huwelijk (heeft 2 jaar geduurd voor hij goedkeuring kreeg) kon vorige zomer samen met hun zoontje op vakantie naar Syrië, maar hij kon/mocht er niet heen.
pien_2010 schreef:Mijn vriendin, vluchteling uit Afghanistan, zie ook haar moeder 1x per jaar in Iran. De mensen willen toch af en toe de familie zien en hebben daar via whatsapp contact mee. En dat is best spannend want in Afghanistan mogen de vrouwen niets meer, ligt internet er vaak uit en is het toch zoeken om elkaar te zien. De dochter die een baan heeft in Parijs betaalt de reis voor haar moeder en koopt de tickets en dat gaat dan naar Afghanistan via internet (als het werkt) om via via afgegeven te worden bij moeder. Uiteraard zijn dat mannen die dat mogelijk maken van de familie want de vrouwen mogen niets.
Dus ik vind het erg kort door de bocht dat hij dan ook terug kan naar Syrië. De familie kan vanuit Syrië naar gebied reizen waar het wel veilig is om elkaar te zien . Mensen zijn vindingrijk als het gaat om oplossingen te vinden en contact te hebben.
Benzz schreef:Duitsland maakt zich serieus zorgen dat 6000 syrische artsen terug naar hun land gaan.
Denk dat nl zich ook zorgen mag maken. De economie moet doordraaien en daar hebben we mensen voor nodig.
Loretta schreef:Benzz schreef:Duitsland maakt zich serieus zorgen dat 6000 syrische artsen terug naar hun land gaan.
Denk dat nl zich ook zorgen mag maken. De economie moet doordraaien en daar hebben we mensen voor nodig.
Tja, daar kijkt iemand niet naar die van mening is dat alle vluchtelingen maar terug moeten.
Dat doel lijkt soms ten koste van alles behaald te moeten worden.
Benzz schreef:Duitsland maakt zich serieus zorgen dat 6000 syrische artsen terug naar hun land gaan.
janderegelaa schreef:Het wordt zo'n cirkeltje anders...Polar schreef:Edit: Laat ook maar, het is de discussie niet waard.
Dat is nou jammer…
Polar schreef:janderegelaa schreef:Het wordt zo'n cirkeltje anders...Dat is nou jammer…
Maar ik zal mijn persoonlijke mening erover geven.
Naar mijn mening is het geen probleem als er vluchtelingen in Nederland blijven wonen, zelfs als hun geboorteland na x-aantal jaren weer veilig is.
Als vluchtelingen willen blijven terwijl hun land weer veilig is moeten ze behandeld worden als arbeidsmigranten met de daarbij behorende rechten en plichten, dat betekent dat ze zelf woonruimte moeten regelen en geen werk is terug naar land van herkomst.
Ik begrijp ook heel erg goed hoe sterk liefde voor familie kan zijn en dat ze dan 'op vakantie' gaan naar hun geboorteland.
Als een situatie zo onveilig is dat je moet vluchten dan is het ook onveilig als je er op vakantie gaat. Daarnaast is het gewoon verboden als je vluchteling bent.
Daarnaast vind ik dat hoe het momenteel wordt aangepakt met de integratie en het bieden van toekomstperspectief ver beneden peil is.
Ik denk dat als er actief hulp zou komen bij het integreren van deze mensen, het helpen aan werk (al is het 'maar' onder aan de ladder), het geven van hoop voor een betere toekomst, er heel veel ellende automatisch al voorkomen zou worden.
Er wordt echt enorm veel gedaan om mensen te laten integreren maar iedereen heeft maatwerk nodig en dat is gewoon niet te doen
En voor alle mensen die het huizentekort op statushouders afschuiven; ik vind dat de panden die momenteel leeg staan (ziekenhuizen en andere complexen), prima omgebouwd kunnen worden naar wooncomplexen.
Er staan meer woningen en panden leeg dan dat er gezocht worden en ik vind dat dat op de prioriteitenlijst van de overheid zou moeten komen te staan.
Hier ben ik het helemaal mee eens en waar ik woon wordt dat ook volop gedaan, helaas worden daar alleen asielzoekers in gehuisvest omdat er anders conflicten ontstaan.
En ik weet dat dit allemaal veel te kort door de bocht is en makkelijk praten.
Maar ik denk echt dat als we iedereen, autochtoon en allochtoon, een beetje gelukkiger en zorgenvrijer maken, dat er ook veel minder mensen zullen zijn die op 'die buitenlanders' neer kijken en veel minder mensen die de behoefte hebben om herrie te schoppen.
Dit vind ik een aanname. Ik kijk niet neer op buitenlanders. Ik kijk wel met frons naar alle voorzieningen die ze krijgen die “gewone” inwoners van Nederland die in nood zitten niet krijgen.
Lithya schreef:Een tijd terug was er een Syriër op tv. In het nieuws van de NOS. Deze man zei letterlijk dat Nederland het helemaal verkeerd doet met vluchtelingen. Iets wat Ayaan Hirsi Ali ook al zei, tig jaar geleden. Hij zei letterlijk dat in Nederland iemand helemaal niet hoeft te integreren. Er is altijd een vangnet. De taal hoef je niet te leren want Nederland regelt wel een tolk. Zijn broer was in Roemenië terecht gekomen. Die deden het goed vond hij, want als je geen Roemeen werd, had je geen toekomst. Dus zijn broer en gezin hadden in zeer korte tijd de taal geleerd.
Ik zeg niet dat Syriërs in Nederland niets willen, maar als dit gezegd wordt, mag er wel eens een groep wakker worden.
pien_2010 schreef:Integreren is heel belangrijk. Mijn vriendin praat vloeiend Frans in een korte tijd en dat is echt qua schrijven (andere letters en alfabet) ,en praten een totaal andere taal.
In Spanje zie je vluchtelingen veel meer geïntegreerd en die werken goed. Bv in de haven zag je veel vissers op de boten en ook Afrikanen die zelf bootjes hadden gekocht. Je zag boten die heel klein waren maar ook boten die al wat groter waren. Werkten erg hard en Spanje doet het beter net als Roemenië.
In Frankrijk is de doorstroming vele male sneller. Maar je visum hangt wel af van werk en woning (mijn vriendin en haar familie hebben beiden, alleen hun ouders zijn achtergebleven) en het spreken van de taal. Mijn vriendin heeft de procedure gestart voor het Franse paspoort en dan moet je dus de taal vloeiend spreken, de cultuur accepteren en werk hebben. Haar zus is er net, middels rode kruis elkaar terug gevonden en die heeft een baan, een appartement met haar kinderen, en leert nu de taal. Dat beleid is veel beter en de hulp er omheen ook die ze ontvangen.
Jan, ik zie gewoon dat de realiteit is dat de hele wereld op drift is. Dat we grote woningnood hebben, dat er grote problemen zijn rondom vluchtelingen waarvan velen te lang niet doorstromen. Als in Parijs met haar woningnood het nog steeds lukt om mensen te laten doorstromen waarom zitten in Nederland dan teveel mensen in het asielzoekerscentrum? Waarom mogen ze niet werken? We hebben zo'n tekorten. Ipv worden deze mensen alleen maar negatief besproken door de huidige regering, is de spreidingswet afgeblazen of althans dat willen ze, en wordt er niets gedaan om de problemen op te lossen. Integendeel.
Ik denk zovaak, joh ga eens in Parijs kijken. Mijn vriendin heeft een baan, en studeert daarnaast want wil straks als ze haar paspoort heeft als zelfstandige werken en onze kant opkomen en wonen op het platteland in een zelf gekocht huis. Die werkt zich helemaal rot net als haar familie. En dat willen meer vluchtelingen,ook die wonen in al die klote asielzoekerscentrum, de laatste plek waar je wil terechtkomen.