Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:19

Een tip; op marktplaats staan vaak reddingsvlotten gratis of voor een klein prijsje aangeboden. Die zijn dan over hun ‘houdbaarheidsdatum’ heen en niet meer veilig om te gebruiken op de oceaan, daarom doen zeilers ze weg, maar prima voor in noodgeval bij een overstroming. Ze zitten in een container, en er zit een gascilinder in waarmee het vlot automatisch oppompt als je aan het touwtje trekt.
Meestal zit binnenin ook nog wat materiaal als een fluitje, zaklamp enz.

Wij hebben ook nog zo’n oud reddingsvlot op onze boot, wat ik over een paar jaar ook moet weggeven en vervangen door een nieuwe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:28

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:
Die rubberboot of roeiboot die je gewoon in de tuin kunt leggen vind ik persoonlijk een hele goeie als je in het lagere gedeelte woont van Nederland! Of naast een riviertje.

Een rubberboot loopt leeg als je die opgeblazen in je tuin legt.

Day wist ik, ik bedoelde in de tuin de roeiboot van polyester bv of ander hart materiaal want rubber loopt inderdaad leeg maar heeft ook minder ruimte nodig daar je de lucht eruit laat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:35

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:

Een rubberboot loopt leeg als je die opgeblazen in je tuin legt.

Day wist ik, ik bedoelde in de tuin de roeiboot van polyester bv of ander hart materiaal want rubber loopt inderdaad leeg maar heeft ook minder ruimte nodig daar je de lucht eruit laat.

Een polyester boot heeft ook onderhoud nodig. Die kun je ook niet rücksichtlos in je tuin knikkeren. En in nood eerst een rubberboot opblazen... Niet ideaal.

Dan is Annemiek haar tip nog het beste als je graag een reddingsboot wil.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:49

paars schreef:
rien10 schreef:
het worst-kaas scenario

_O- Grappige auto correctie…nee, rijst helpt daar niet bij :+ .

Nee. Geen auto correctie. Dit is bij ons zo ingeburgerd dat ik t zo neerschrijf :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:08

Klaar San?

Vertel dan welk onderhoud nodig is ipv de schooljuffrouw zijn met dat de info niet goed is.

Jeetje. Ik heb geen boot nodig hoor hier zo hoog in Frankrijk. Ik vind het gewoon een goede tip vandaar dat ik hem extra naar voren heb gehaald voor de wonende lage Nederlanders en echt niet om in deze discussie terecht te komen. Vertel dan gewoon hoe het moet.
Dan hebben de mensen er ook iets aan ipv een ander op de vingers te tikken zonder te vertellen hoe je polyester of rubber dan wel het beste kunt behandelen of opbergen of however wat je er over kwijt wil.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:20

Het nadeel van een open boot, in een storm, is dat je direct kan gaan hozen :Y)
Een reddingsvlot heeft een tent er boven, en een fel oranje kleur met reflectie, zodat je droog en warm blijft en snel gevonden kan worden in het donker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:21

pien_2010 schreef:
Klaar San?

Vertel dan welk onderhoud nodig is ipv de schooljuffrouw zijn met dat de info niet goed is.

Jeetje. Ik heb geen boot nodig hoor hier zo hoog in Frankrijk. Ik vind het gewoon een goede tip vandaar dat ik hem extra naar voren heb gehaald voor de wonende lage Nederlanders en echt niet om in deze discussie terecht te komen. Vertel dan gewoon hoe het moet.
Dan hebben de mensen er ook iets aan ipv een ander op de vingers te tikken zonder te vertellen hoe je polyester of rubber dan wel het beste kunt behandelen of opbergen of however wat je er over kwijt wil.

Joh jeetje, haal je ondergoed even uit de knoop.

Dé tip staat hierboven toch al?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:51

De ark van Noach staat te koop. Heb ik hier op bokt gelezen. Zou dat wat zijn? Beetje lastig om dat ding op zolder te leggen. Maar ik denk dat je er prima in kan wonen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 17:53

Een oude surfplank, hoef je niet te hozen. Niet ideaal, maar beter dan niets.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:10

rien10 schreef:
De ark van Noach staat te koop. Heb ik hier op bokt gelezen. Zou dat wat zijn? Beetje lastig om dat ding op zolder te leggen. Maar ik denk dat je er prima in kan wonen.

You made my evening _O-

Annemiek goede tip!!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:57

Afbeelding
Mijn noodpakket aan kerstkoekjes :D

Maar zonder grein..nav. dit topic heb ik ook een firesteel gekocht en nog wat zaadjes ingeslaan. Ook gaan we een stel kippen halen (we hebben al kwartels, maar mis de gezelligheid van de kippen en heb nu een goed excuus :+ )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:05

Oeee die sneeuwpop is leuk!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:14

Kerstkoekjes horen inderdaad in het overlevingspakket.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 00:43

Ik geloof dat ik zelf graag op de vlucht zou gaan, maar om familie, vrienden en paard achter te laten lijkt me lastig. Ouders zijn ook nog eens gescheiden. Dan toch maar het noodpakket. Voedsel kom ik wel een eind, maar zonder elektra..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:46

Ladyson schreef:
Ik geloof dat ik zelf graag op de vlucht zou gaan, maar om familie, vrienden en paard achter te laten lijkt me lastig. Ouders zijn ook nog eens gescheiden. Dan toch maar het noodpakket. Voedsel kom ik wel een eind, maar zonder elektra..

Nou, dat paard is inderdaad “een dingetje”. Hond van 11 kilo kan makkelijk mee, maar een grote pony; wat doe je daarmee? Ik denk dat de harde realiteit is dat je niet voor ‘m kan doen als je vlucht.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:59

Ben het met rien eens.
Het siert ons, dat we erover nadenken, maar als ik tussen het veiligstellen van mijn familie en mijn paard moet kiezen....tja...dan is de keuze wel snel gemaakt. Honden pak je zo mee in de auto...paard wordt lastiger.

Maar ik zou op dit moment ook niet weten, waar we naartoe zouden moeten, dus wil eigenlijk wat meer kijken om hier de boel wat beter voor elkaar te krijgen in het geval van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:06

Ik heb er serieus over nagedacht. Bij een overstroming/noodweer zou ik 'm een regendeken opdoen, een strak halster (veiliger dan een los halster) en 'm hier in het recreatie gebied op een hoog deel (flink hoog, is een oude afvalberg) achterlaten met een aantal anderen. Er staat daar flink gras. Meer kan je niet doen. Wellicht ga ik er bij kamperen, en waak ik zo over de kudde. Maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:17

Rien doen als het nodig is maar dan zonder halster!!! Altijd. Maar dat is mijn mening. Dat besluit had ik indertijd ook met mijn paarden genomen en als dan de nood voorbij is dan ga ik ze wel zoeken. Merens redden zich onder alle omstandigheden en hebben maar zeer weinig eten nodig . Ze zijn nog zo oer en hard net als veel ponies dat ook nog hebben.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:38

pien_2010 schreef:
Rien doen als het nodig is maar dan zonder halster!!! Altijd. Maar dat is mijn mening. Dat besluit had ik indertijd ook met mijn paarden genomen en als dan de nood voorbij is dan ga ik ze wel zoeken. Merens redden zich onder alle omstandigheden en hebben maar zeer weinig eten nodig . Ze zijn nog zo oer en hard net als veel ponies dat ook nog hebben.

Idem hoor, halsters af en draden open.
Maar ik vermoed dat ik eerder als vluchtbestemming zal worden betiteld dan dat ik zelf zal vluchten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:56

Poosje81 schreef:
pien_2010 schreef:

Maar ik vermoed dat ik eerder als vluchtbestemming zal worden betiteld dan dat ik zelf zal vluchten.

Heb je al een wachtlijst voor Randstedelijke paarden die we hier niet los kunnen laten? :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:18

Ik woon gelukkig al op een heuvel, zo’n 45m boven NAP, de enige wateroverlast die we hier hebben is het regenwater bij een wolkbreuk dat als een rivier over de straat omlaag stroomt richting het dorp :))
Dat is het voordeel in het Limburgse heuvelland; je kan altijd wel binnen een paar kilometer loopafstand een hoger gelegen stuk grond vinden, dus in zo’n geval zou mijn paard aan de hand naar een veilig stukje kunnen meelopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:20

Poosje81 schreef:
pien_2010 schreef:

_O- dat geldt voor ons ook. Vandaar onze voorbereidingen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:29

ik heb het kaartje wat hier een paar pagina's geleden werd gedeeld bekeken, en waar wij wonen komt bij overstromingen/dijkdoorbraak 2 tot 5 meter water te staan. Ik kan op het dak gaan zitten, maar onze paarden en koeien zullen dit niet gaan overleven vrees ik. Weinig hoge grond in de buurt ook. Met het hoog water in 1995 was er genoeg tijd om te evacueren, toen zijn alle koeien naar ergens in Utrecht gebracht. Heftige tijd was dat.

Ik hoop dat als het nog een keer zover komt, dat er dan genoeg tijd zal zijn om te evacueren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:46

Ik woon op het diepste punt van Nederland. In een badkuip dus. Wij zijn reddeloos verloren met een overstroming.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:37

c_alsemgeest schreef:
Poosje81 schreef:

Heb je al een wachtlijst voor Randstedelijke paarden die we hier niet los kunnen laten? :P

Kun je dan ook wel noordelijker in Frankrijk los laten :+