_Mar3 schreef:Beslis ik over een ongeboren leven als ik ervoor pleit om de natuur haar gang te laten gaan?
Geen keuze maken, is ook een keuze. Dus, ja.
Jij beslist in deze bovendien dat je het leven van een ongeboren, nog niet ontwikkeld embryo —die in verreweg de meeste gevallen nog niks voelt, laat staan een bewustzijn heeft— boven dat van de vrouw zet.
Je respecteert haar leven in mijn opinie niet, want je ontneemt haar zeggenschap over het lichaam. Je wil dus besluiten over wat zij met haar leven -en lichaam- doet. Je verplicht haar tot het onvrijwillig in gebruik stellen van haar lichaam in dienst van een ander. Met allerlei lichamelijke gevolgen, bovendien. Sommige permanent. Mensen hebben het over je leeftijd omdat je niet lijkt te beseffen wat voor enorme aanslag een zwangerschap op je lichaam kan hebben. Het kan zelfs voor overlijden zorgen.
En door haar de keuze op abortus te ontnemen zadel je haar ook nog eens op met mentaal lijden. Je vindt dus blijkbaar het ene, al established leven, belangrijker dan het andere, een hypothetisch leven.
Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat abortus zelf geen (langetermijn) invloed heeft op de mentale gezondheid van een vrouw (volgens mijn werd deze claim al eerder geroepen in het topic, maar het klopt algemeen genomen dus niet). Het ontzeggen van abortus daarentegen wél.
Citaat:
More than 50 years of international psychological research shows that having an abortion is not linked to mental health problems, but restricting access to safe, legal abortions does cause harm. Research shows people who are denied abortions have worse physical and mental health, as well as worse economic outcomes than those who seek and receive them.
Meanwhile, the same research shows getting a wanted abortion does not cause significant psychological problems, despite beliefs to the contrary.
https://www.apa.org/monitor/2022/09/new ... tal-health
Ik vind beslissen over of een ander abortus mag plegen, wat jij doet, gelijk aan beslissen wat een ander met zijn of haar lichaam moet doen. En dus het hypothetische voorbeeld dat jij verplicht kan worden tot het doneren van bloed of organen als hiermee een leven gered kan worden.