Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:59

Veronica2 schreef:
Nou, als ik mijn paard wil laten verbeteren dan is van die drie Tristan de enige waar ik een paard heen zou brengen, die andere 2 zeker niet. Niet omdat ze mishandelen, maar omdat ze niet genoeg in huis hebben om te verbeteren. Featherlight zou ik eerder (in theorie) heen gaan voor een marketingadvies, want daar is ze wel heel erg sterk in.

Ja prima, natuurlijk. Alleen zeg jij iets over methodes die niet gefilmd of gedeeld worden, dat er zaken gebeuren die velen niet zo leuk vinden.

Ik vraag welke dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:59

DuoPenotti schreef:
Oooohhh nu ineens weet ik welk filmpje. Nee dat was cd niet.

Ja, die weet ik ook nog idd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:51

manubres schreef:
Veronica heb je het zelf gezien dat ze dingen deed die niet door de beugel konden? Ik kan me heus voorstellen dat als je een bedrijf hebt dat je niet de gevallen op social media zet die niet lukken. Maar een paard mishandelen omdat het niet lukt vind ik iets heel anders. Als ze dat wel doet, dan ben ik ook in haar diep teleurgesteld.

En wat betreft Tristan Tucker, het paard loopt GP maar je bereikt er niet de top mee.

Zelfde als Jill Huijbregts, prettig rijdende amazone maar je haalt er niet de top mee.
En top bedoel ik tot de besten van nederland. Dan moet je een paard echt scherper maken en ja, daar heb je hulpmiddelen voor nodig.

Ze halen de top niet omdat ze niet goed genoeg zijn (nog). Voor scherper maken heb je geen hulpmiddelen nodig. Is een kwestie van timing.

Zij komen er ook wel maar je moet het goede paard hebben en goed genoeg rijden want er is concurrentie genoeg. Het is niet bepaald simpel.

Dat filmpje van die vrachtwagen was van een Engelse instructrice ofzo toch? (geen CD) Die doodsbedreigingen e.d kreeg nadat dat filmpje viral was gegaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:54

Jis_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet hoe iemand dat voor elkaar krijgt.

Daar kun je je nog weleens in vergissen Jis. De meeste mensen stellen een ander doel. Ik weet uit ervaring dat als winnen de focus is dat dit alleen maar tegen je werkt.

Men heeft dan toch een drive om naast die doelen de hoogste top te halen? Ik kan niet geloven dat een topruiter denkt neu ik hoef niet zo nodig te winnen.

Heb je zelf wedstrijd ervaring?

Winnen is een plus maar niet iets wat perse moet. Ze komen niet voor niets in de top..dan moet je echt wel de juiste mindset hebben om vooral ook tegen teleurstellingen te kunnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:22

Elisa2 schreef:
Dat filmpje van die vrachtwagen was van een Engelse instructrice ofzo toch? (geen CD) Die doodsbedreigingen e.d kreeg nadat dat filmpje viral was gegaan.

Was volgens mij gefilmd na afloop van een jacht.
Of is dat weer een ander filmpje?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:25

Elisa2 schreef:
Winnen is een plus maar niet iets wat perse moet. Ze komen niet voor niets in de top..dan moet je echt wel de juiste mindset hebben om vooral ook tegen teleurstellingen te kunnen.

Maar ook vooral een drive om de allerbeste te worden en daarvoor veel opzij te zetten.
Je moet dan ook geluk hebben met de juiste coach, en paard, om je talent in goede banen te leiden.

Als je vooral geniet van de weg er naar toe of het opleiden van jonge paarden ben je ook, vaak, niet geschikt voor de absolute top.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:42

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
Veronica heb je het zelf gezien dat ze dingen deed die niet door de beugel konden? Ik kan me heus voorstellen dat als je een bedrijf hebt dat je niet de gevallen op social media zet die niet lukken. Maar een paard mishandelen omdat het niet lukt vind ik iets heel anders. Als ze dat wel doet, dan ben ik ook in haar diep teleurgesteld.

En wat betreft Tristan Tucker, het paard loopt GP maar je bereikt er niet de top mee.

Zelfde als Jill Huijbregts, prettig rijdende amazone maar je haalt er niet de top mee.
En top bedoel ik tot de besten van nederland. Dan moet je een paard echt scherper maken en ja, daar heb je hulpmiddelen voor nodig.

Ze halen de top niet omdat ze niet goed genoeg zijn (nog). Voor scherper maken heb je geen hulpmiddelen nodig. Is een kwestie van timing.

Zij komen er ook wel maar je moet het goede paard hebben en goed genoeg rijden want er is concurrentie genoeg. Het is niet bepaald simpel.

Ik denk dat jij maar trainer moet worden van de dressuurtop.
Ben er namelijk van overtuigd dat niemand van hen het paard scherper maakt zonder hulpmiddelen. En mss kan het wel, maar doen ze het niet. Ik heb zelfs de, door iedereen opgehemelde als zeer vriendelijke ruiter, Marten Luiten onder aanmoediging van Monique Peutz flink zijn sporen in Fynona haar buik zien schoppen om haar 'aan' te krijgen. Mijn vriendin was flabbergasted..die vond hem altijd zo vriendelijk rijden. Ze kunnen niet anders, of ze willen niet anders.

En iedereen leert toch: als je paard niet op een kleine hulp reageert dan geef je een grovere hulp en als hij daar niet op reageert geef je hem een zweephulp. Wat is een grotere hulp en hoe groot is het nog aanvaardbaar en wanneer is het mishandeling? En hoe groot maak je je hulpen als er geen of naar je zin onvoldoende reactie komt?
Laatst bijgewerkt door manubres op 15-08-24 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:45

Elisa2 schreef:
Heb je zelf wedstrijd ervaring?

Nee, maar dat vermoede je al wel denk ik. Ik mis de competitieve instellening in deze compleet. Dat je die wel hebt is ook geen probleem over het algemeen maar als het om dieren gaat in de sport wordt het voor mij wel een ander verhaal.

En toch gaat niet iedereen goed om met teleurstellingen, ook de top niet, dat heb ik wel ervaren toen ik een keer meegenomen werd om te kijken naar een groot springwedstrijd.
Plus dat ik er niet van hou om dieren tot het uiterste te drijven ook. Doe dat lekker alleen met je eigen lijf.

Veronica2

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:12

Het heeft tijdens een proef helemaal geen zin om competitief te zijn, je hebt namelijk geen enkele invloed op de prestaties van anderen. Het enige wat je kan doen is een zo goed mogelijk parcours of proef rijden en verder kun je niks doen aan de uitslag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:29

Veronica2 schreef:
Het heeft tijdens een proef helemaal geen zin om competitief te zijn, je hebt namelijk geen enkele invloed op de prestaties van anderen. Het enige wat je kan doen is een zo goed mogelijk parcours of proef rijden en verder kun je niks doen aan de uitslag.

Precies.

Je moet voor jezelf de beste proef rijden.
En ja dat kan ook de beste van die groep zijn, maar dat heb je niet in de hand.

Een wedstrijd is een meting of jezelf vooruit bent gegaan en hoe je het doet in de groep van je klasse.

Kun je niet tegen geen eerste worden dan heb je vaak teleurstellingen.
En elke ruiter zal daar mee om leren gaan. Die dat niet kunnen komen ook vaak niet ver, die gooien het bijltje er wel eerder bij neer.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:41

Natuurlijk wil je voor jezelf de beste proef rijden en heb je niet in de hand wat anderen doen.
Dat zie je mij niet anders zeggen.

Dat je jezelf wil meten aan anderen is niet competitief?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:43

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Ja die ja. Maar was volgens mij wel een instructie idd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:47

Jis_ schreef:
Natuurlijk wil je voor jezelf de beste proef rijden en heb je niet in de hand wat anderen doen.

Nee dat hoeft niet zo te zijn nee. Niet in de zin dat je daarvoor je paard oneerlijk gaat rijden.
Dat is gewoon een meetmoment....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:01

Inderdaad, zo zie ik het ook..heb ook nooit op wedstrijd willen gaan om beter te zijn dan anderen. Wel om mezelf te verbeteren, dat is wel een continu doel. Ook zonder wedstrijden maar een beetje uitdaging en uit de comfortzone gaan is vaak wel goed voor de groei.

Het is wel zo dat niet iedereen goed omgaat met teleurstellingen helaas. En dat zie je dan vaker in de lagere klassen bij mensen die net beginnen volgens mij en die daar in nog moeten groeien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:06

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk dat jij maar trainer moet worden van de dressuurtop.
Ben er namelijk van overtuigd dat niemand van hen het paard scherper maakt zonder hulpmiddelen. En mss kan het wel, maar doen ze het niet. Ik heb zelfs de, door iedereen opgehemelde als zeer vriendelijke ruiter, Marten Luiten onder aanmoediging van Monique Peutz flink zijn sporen in Fynona haar buik zien schoppen om haar 'aan' te krijgen. Mijn vriendin was flabbergasted..die vond hem altijd zo vriendelijk rijden. Ze kunnen niet anders, of ze willen niet anders.

En iedereen leert toch: als je paard niet op een kleine hulp reageert dan geef je een grovere hulp en als hij daar niet op reageert geef je hem een zweephulp. Wat is een grotere hulp en hoe groot is het nog aanvaardbaar en wanneer is het mishandeling? En hoe groot maak je je hulpen als er geen of naar je zin onvoldoende reactie komt?

Marten is nooit zo vriendelijk geweest, heb het irl gezien. En ik begrijp wat je zegt toch blijf ik er bij dat het in de timing zit. Maar naar mij gaan ze echt niet luisteren. :+
Maar goed, ik heb ze ook gezien die grof worden en dat is imo scherp door spanning en niet zo zeer omdat ze nu echt goed aan de hulpen staan. Dat zijn ook de paarden die ontploffen als het too much wordt. (Nadine op de OS op de laatste AC lijn)
Ik begrijp wat je zegt en ik denk wederom dat de rijstijl hier ook weer een rol in speelt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:07

Ja, ik heb wat huilende en boze teleurgestelde mensen gezien, hetzij als ze net de ring uit komen, of bij de prijsuitreiking :=. Ook heel onsportief keihard "yes!" roepen als ze net een plaatsje hoger waren geëindigd dan de clubgenoot die ze niet aardig vonden. Het brengt niet bij iedereen het beste naar boven :\
Laatst bijgewerkt door prompter op 15-08-24 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:07

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Nee klopt, was na die jacht.
Overigens ook volledig eens met jouw andere bericht.
Voor topsport heb je wel een bepaalde drive nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:08

Elisa2 schreef:
Inderdaad, zo zie ik het ook..heb ook nooit op wedstrijd willen gaan om beter te zijn dan anderen. Wel om mezelf te verbeteren, dat is wel een continu doel. Ook zonder wedstrijden maar een beetje uitdaging en uit de comfortzone gaan is vaak wel goed voor de groei.

Het is wel zo dat niet iedereen goed omgaat met teleurstellingen helaas. En dat zie je dan vaker in de lagere klassen bij mensen die net beginnen volgens mij en die daar in nog moeten groeien.

Mijn doel was bij de eerste helft rijden. Maar dat was ook een realistisch doel.
Natuurlijk vind niemand het erg om eerste te worden. }>
Maar als dat je enige doel is dan heb je het zwaar....
Die haken meestal in het B en L af, want dan is op concours gaan niet leuk als je die mindset hebt.

Ik had wedstrijden ook wel wat nodig om een stok achter de deur te hebben, anders ging ik toch maar wat lala rijden. Is niet erg natuurlijk, maar niet als je wilt verbeteren.
En knap van de mensen die wel echt verbeteren zonder stok achter de deur, voor mij persoonlijk is dat moeilijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:16

Ik heb vooral inspiratie nodig van mensen die iets doen wat ik ook wil kunnen. Goed rijden, trainen of andere vaardigheden. Mijn wedstrijd doel in eerste instantie was hogerop komen qua niveau. Wat later veranderde in gewoon goed proeven rijden, ervaring op doen, paarden klasseren etc. Doel was nooit winnen..Ja misschien bij de onderlinge manege wedstrijden heel vroeger toen ik er nog niet zoveel van snapte.

Dat is helaas wel zo Prompter, of mensen die uit de ring komen en hun paard van alles de schuld geven. Maar wederom vaak in de lagere klassen.

prompter

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:20

B en L was dat ja, en zelfs bij onderlinge wedstrijden taferelen gezien waarbij je bang was dat ze een hartaanval van de spanning zouden krijgen!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:24

DuoPenotti schreef:
Jis_ schreef:

Nee dat hoeft niet zo te zijn nee. Niet in de zin dat je daarvoor je paard oneerlijk gaat rijden.
Dat is gewoon een meetmoment....

Oh nee dat zeg ik niet, dat iedereen zijn/haar paard dan oneerlijk gaat rijden/trainen maar het maakt de kans wel groter. Niemand had het rond slaan van een paard verwacht van DC lees ik uit verschillende reacties online, en toch gebeurt het. Als je al zo omgaat met een paard van een ander

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:31

Ja jij bedoeld dat de belangen boven het welzijn worden geplaatst en bij sommige ruiters gebeurd dit ook helaas. Kan er niks anders van maken. Er zijn mensen die hun paard als product gebruiken.

Haha Prompter, ja ik denk dat dat ook de grootste groepen zijn. Daarna selecteert het zichzelf een beetje uit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:44

En wederom een artikel tegen de paardensport.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/m ... n-incident

Begin deze maand was het ook weer raak met Willem Vermaat.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... ardensport

Het grootste probleem wat ik met dit soort activistische lui heb, dat is dat het daar niet bij stopt. Nu staat er nog paardensport. Maar als ze dat eenmaal gelukt is dan staat er paardrijden.

In de top gaat veel geld om. En daardoor is dat voor deze clubs een moeilijke noot om te kraken. Maar als paardenliefhebbers die zich bezig houden met paardvriendelijk rijden en natural horsmanship moeten we zeker niet naief zijn. Samenwerken en of doneren aan dit soort clubs dat is onze eigen toekomstige vijanden spekken. Zodra ze de paardensport verboden hebben weten te krijgen dan staan we er alleen voor en in de paardvriendelijke wereld gaat een stuk minder veel geld om en is daardoor veel kwetsbaarder dan de topsport.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:50

Laatst bijgewerkt door manubres op 15-08-24 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:53

manubres schreef:
Je kan alles van bitloos vinden, maar een blauwe tong en een kapotte mond krijgen ze er niet van :o

https://horsesport.com/cuckson-report-1 ... dLOSWd8cyw

Nee dat niet, maar in verkeerde handen kan het wel zenuwbeschadigingen geven. Aangezien op de neus en achter de oren veel belangrijke zenuwen lopen.
Maar die mensen zullen ook schade maken met een bit.
Net als dat mensen die normaal rijden er geen schade mee maken. Met bit en bitloos.