Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:56

Babootje schreef:
Ik begreep van een kennis die in Vlaardingen woont dat het meisje blijvend letsel overhoudt.

Dat verbaast me niet als ik de artikels zo lees, hoewel ik wel gehoopt had voor het meisje dat het niet zo was.

Shadow0 schreef:
moonfish13 schreef:
Ook ik ga daar in mee.
Liefde is soms loslaten, en ik zou mijn kind het ook gunnen om te gaan in dit geval.

Er is niemand meer bij dit meisje die vanuit liefde beslissingen mag nemen.

Misschien niet, maar bijvoorbeeld de biologische moeder kan wel nog liefde voelen voor haar dochter en het was dan misschien ook voor de moeder wel anders geweest als ze het niet had overleefd ipv zoals nu een kind te hebben dat afziet en mogelijks blijvend letsel overhoudt.
Heel wat ouders die niet goed (genoeg) voor hun kinderen zorgden of kunnen zorgen doen dat niet vanuit louter slechte bedoelingen, maar hebben zelf problemen, een slechte jeugd gehad, intrafamiliaal geweld gekend enz enz. Dat praat het absoluut niet goed natuurlijk, maar in zulke gevallen blijft er wel liefde van de ouder naar het kind bestaan en blijven ze vechten om toch terug de ouderlijke macht/ouderlijk gezag te krijgen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 19:56

Wat er ook gebeurt is, ik weet van zaken dat er vermoedelijk echt veel loos was.
Maar toch houdt de moeder zielsveel van ze.
En dat stuk voel je pas als je het meemaakt, dan wordt zwart-wit ineens grijs.
Een drugsverslaving is ook een ziekte.

Laten we het er maar op houden, dat iedereen het beste wil voor haar, wat dat ook moge zijn.
Omringd door de juiste zorg en liefde, meer is er denk ik niet over te zeggen…

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:05

Zielsveel houden van is alleen niet hetzelfde als goed kunnen zorgen voor, het is niet alsof liefde genoeg is om een kind gezond en in leven te houden zeg maar.
Zoiets daar valt denk ik helemaal niet over te oordelen voor buitenstaanders, de enige die daar iets over kunnen vinden zijn de mensen die de situatie kennen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:25

Ik bedoelde trouwens niet dat de moeder geen liefde voelt. Ik twijfel daar niet aan en ik hoop dat ze juist weer een rol kan spelen in de toekomst. Maar op dit moment staat ze helemaal buiten de beslissingen rondom het meisje, en ligt het lot van het meisje vrijwel helemaal in handen van 'het systeem' waarbij er waarschijnlijk dus niet eens iemand is die haar kent. (Want ik denk dat de voogd die heeft besloten dat ze ondanks alle signalen moest blijven bij het pleeggezin ook niet meer de juiste persoon is om beslissingen te nemen over haar.)

En dat vind ik erg, dat er dus waarschijnlijk niemand is die vanuit liefde iets te zeggen heeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:44

Dat snap ik hoor Shadow, ik begreep je context.
En ik deel dat gevoel.
Ze is een nummertje… :knuffel:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:39

Vlaardings pleegmeisje nog altijd in coma.
Vlaardingen - Het 10-jarige Vlaardingse pleegmeisje dat in mei zwaargewond in het ziekenhuis belandde, leefde zeker een half jaar lang in een ware hel bij haar pleegouders Daisy en John van den B. Het jonge slachtoffertje zou stelselmatig en steeds ernstiger fysiek en psychisch zijn mishandeld door het stel. Regelmatig zou het meisje in de woning aan de Madoerastraat urenlang zijn vastgebonden met sekshandboeien en tape, bijvoorbeeld aan een radiator.
Het meisje, dat nog altijd in coma ligt in een revalidatiekliniek, werd door haar pleegouders (beiden 37 jaar) zelfs als huisslavin gebruikt, schetsen bronnen. „Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin ze op haar knietjes op de grond de vloer moest dweilen. Dan gooide een van de pleegouders iets op de grond, zodat ze het nog een keer moest schoonmaken”, schetst een van de bronnen.

Dat beeld wordt bevestigd door andere insiders. Omwonenden vertelden eerder dat ze zagen hoe het meisje met een gebroken arm onkruid in de tuin moest wieden of dat ze haar zware vuilniszakken zagen slepen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:11

Te gruwelijk voor woorden...
Ik kan echt niet begrijpen (en wil dat ook niet) dat mensen anderen zo behandelen / iets aandoen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:50

Echt ongelovelijk dat dit in deze tijd nog gebeurt. In een rijtjeshuis notabene. Nul sociale controle nowadays. Je kunt net zo goed in een hut op de hei weg vertyfen. Ziet ook niemand.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:57

Tja, en hier zag blijkbaar iedereen het, maar doet niets? Dat is eigenlijk nog veel erger...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:02

Mensen deden wel wat, de verantwoordelijke instanties deden niets.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:04

Ik heb anders nergens gelezen dat al die mensen gemeld hebben?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:51

Misschien niet allemaal, maar er zijn diverse meldingen door meerdere buurtbewoners. Zie het oorspronkelijke artikel. https://archive.ph/VUya3#selection-1891.0-1891.264

Medewerkers van een winkel seinen de politie in, de school is in elk geval op de hoogte (maar ik weet niet zeker wat die doen) en buurtbewoners melden het zowel bij de pleegzorg als bij Veilig Thuis.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:24

En niet te vergeten dat de biologische moeder ook melding gemaakt heeft. Er zijn wel degelijk mensen die het gemeld hebben en het meisje zelf heeft ook heel wat ondernomen om uit die situatie te raken (o.a. vreemden aanspreken en vertellen wat ze moet doorstaan).
Om één of andere reden heeft iemand een herplaatsing naar een ander pleeggezin tegengehouden.
En om heel eerlijk te zijn... zulke organisaties schuiven zulke zaken soms te snel van zich af onder het mom "dit is niet onze taak". En zo worden mensen telkens van het kastje naar de muur gestuurd zonder dat er daadwerkelijk wat gebeurt om de situatie te verbeteren want alle betrokken organisaties wijzen naar elkaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:44

Ik ken een andere situatie waarbij er door de moeder minstens 3 meldingen om hulp gedaan zijn om haar kinderen en zijzelf bij een barbaarse man weg te krijgen. Buurtbewoners deden meldingen bij veilig thuis, en pas jaren later werd er iets gedaan. En het ergste was nog dat de moeder zgn. schuld had werd er gezegd, ook al had ze de emails e.d. aan instanties bewaard. Ja, we hadden in moeten grijpen werd er gezegd, maar. Na heel veel gezeik is ingezien dat de moeder geen schijn van kans had bij die inmiddels ex-man. Maar ze heeft de kinderen wel een jaar niet mogen zien. En dat krijg je nooit meer ongedaan.

Maar wat voor leven krijgt dat meisje als ze ooit weer bij komt? Verloren tijd krijg je nooit terug. En stel je bent niet meer 100 procent. En dat door toedoen van een ander. Triest. Een jong leven weg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:35

Achterom schreef:

Ik zag toen enkel buren reageren dat ze al wel dachten dat het daar niet pluis was...
Maar toen was het leed al geleden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:47

Dat is bijna altijd zo he... Eer mensen actie ondernemen (en er iets mee gedaan wordt) is het vaak al ver gevorderd. Veel dingen gebeuren achter de voordeur, zijn dus niet heel zichtbaar en als mensen al onraad ruiken, is het nog een stap om ook effectief melding te maken, want je wil ook niemand valselijk beschuldigen (de meeste mensen toch niet). Maak je dan toch melding, krijg je regelmatig de boodschap dat men niets kan doen want dat er geen bewijzen of zo zijn (of de kinderen niet expliciet zeggen wat er thuis gebeurt). En dan geven velen het ook gewoon op...
Als zorgverlener al zo'n paar situaties meegemaakt die mij ook heel erg bij blijven en waarin instanties weigerden iets te ondernemen want jongere zei niet letterlijk mishandeld / verwaarloosd / misbruikt te worden... Reken daar dan nog eens bij dat er een enorm tekort is aan pleeggezinnen en opvangplaatsen voor kinderen en jongeren die in een onveilige omgeving opgroeien en dan krijg je situaties waarin dan misschien wel erkend wordt dat er iets mis is in de opvoedingssituatie, maar men kan er niets aan doen... Het is helaas geweten dat er vaak een afweging wordt gemaakt van welke situaties het meest ernstig zijn en waarin er dus actie wordt ondernomen.
Mogelijk heeft zoiets hier ook een rol gespeeld: tekort aan pleeggezinnen dus instanties zijn blij dat dit koppel het meisje wilde opnemen in hun gezin en dan "zien ze meer door de vingers" uit angst dat er geen alternatief is.
Fout? Ab-so-luut! Maar ik denk dat dit helaas vaker voorkomt.
(Potentiële) pleeggezinnen zouden echt goed gescreend én begeleid moeten worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:16

Verschrikkelijk. Misschien voor het meisje maar beter als ze niet meer wakker wordt. Ik hoop dat de betrokkenen bij de instanties zich heel diep schamen en dat die pleegouders achter de tralies belanden en er niet meer uitkomen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:18

Achterom schreef:

Politie was ook al op de hoogte, zelfs de wonden die ze destijds op haar benen had zijn door politie gefotografeerd. Maar vervolgens gebeurde er niks.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:26

Suzanne F. schreef:
Verschrikkelijk. Misschien voor het meisje maar beter als ze niet meer wakker wordt. Ik hoop dat de betrokkenen bij de instanties zich heel diep schamen en dat die pleegouders achter de tralies belanden en er niet meer uitkomen.

Om heel eerlijk te zijn, hoop ik inderdaad voor het meisje zelf dat ze niet meer wakker wordt. Achteraf verder leven met die herinneringen en de gevolgen van wat ze meegemaakt heeft, lijkt mij onbeschrijflijk moeilijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:52

Een ander pleegzorg verhaal
https://www.nu.nl/binnenland/6326106/vi ... ddorp.html

Ook bleken hier al jaren lang signalen te zijn van geweld en misbruik.

Uit De Telegraaf:
Misbruik en mishandelingen

Geruchten over misstanden doen al jaren de ronde. In 2019 meldden zich al eens drie oud-pleegkinderen van het dorp bij de directie van Pluryn. Ze vertelden over misbruik en mishandelingen eind jaren tachtig en begin jaren negentig, die ze zelf hebben ervaren als kind en waarover anderen hun hebben verteld.
De oud-bewoners zeiden bespuugd en geschopt te zijn, klappen te hebben gekregen en misbruikt te zijn. Soms moesten ze urenlang in de hoek van een kamer rechtop staan en kregen ze er van een pleegouder van langs als die merkte dat ze op de grond zaten. De vingers wezen naar meerdere verzorgers.
De drie zeiden dat er tientallen anderen waren met traumatiserende ervaringen. Pluryn zei geschokt te zijn door de meldingen en beloofde onderzoek te doen. Maar onderzoek bleef uit. En aangiften ook.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:00

pateeke schreef:
Suzanne F. schreef:

Om heel eerlijk te zijn, hoop ik inderdaad voor het meisje zelf dat ze niet meer wakker wordt. Achteraf verder leven met die herinneringen en de gevolgen van wat ze meegemaakt heeft, lijkt mij onbeschrijflijk moeilijk.

Als ze al herinneringen heeft.
Indien ze wakker wordt zal de "schade" zo groot zijn dan ze haar verdere leven een kasplantje is.
Ik wens niemand dood, maar ik sluit me bij jullie aan dat het voor dit meisje wellicht beter is dat ze niet meer wakker wordt.
Nu ik dit intik raakt me dit meer dan ik in woorden uit kan drukken...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:17

Dit meisje is zo getekend dat ik hoop dat ze der rust vind. Ik had haar zeker heel veel meer gegund en zoveel moois op jaar pad willen sturen.

Ik heb ooit geleerd dat alles wat je voor je 7e meemaakt eigenlijk heel bepalend is voor welk persoon je wordt. Tuurlijk zijn er daarna ook zeker wel factoren die meespelen maar er wordt een basis daar gelegd waar je met veel moeite wat aan kan doen.

Dan hebben we het wel over de kleine dingen zoals onzekerheden, Faalangst, boosheid en situaties die gespeeld hebben en jou een bepaald gevoel gaven zoals onbegrip enz.

Dit verhaal is echter dusdanig toxic dat dit kindje getekend is voor der leven en dat ze hier zwaar getraumatiseerd uit gaat komen, plus dat haar lichamelijke toestand ook nog vraagtekens betreft.

Arm kind
Arme moeder

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:34

En als je dit dan leest? De instantie is gelukkig failliet. Maar een paar voor mij bekende kinderen hebben hier gezeten. Het gaat niet 1 keer fout, maar meerdere keren helaas.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... flevostate

Citaat:
Vooral de situatie in de locatie van de zorginstelling aan de Meldestraat in Emmeloord was bedroevend. In de voormalige Moria-kerk hingen de deuren los in de sponningen, was de meisjesbadkamer ontoegankelijk omdat de klink weg was en in een van de slaapkamers zat bloed aan de muur.

Inspecteurs zagen dat de televisie in de 'chillruimte' kapot was en dat minderjarigen zich konden bezeren aan de scherpe randen van het gat in het apparaat. Er waren slaapkamers zonder ramen en goede ventilatie en beddengoed ontbrak. "Het pand is verwaarloosd, vies en op diverse punten fysiek onveilig voor de jeugdigen", concluderen de inspecteurs.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:31

Dat was dus een particuliere instelling Germie, omdat het failliet kon gaan? Slechte omstandigheden zo te lezen voor die kinderen :\

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:03

prompter schreef:
Dat was dus een particuliere instelling Germie, omdat het failliet kon gaan? Slechte omstandigheden zo te lezen voor die kinderen :

Veel instellingen zijn particulier. Daar worden gewoon kinderen door IGJ geplaatst. Zo kan een rechter een voogd toewijzen die werkt voor het leger des Heils, maar bijvoorbeeld ook voor de William schrikker stichting. Dan zal een kind wat uit huis geplaatst wordt weer geplaatst worden bij een instelling die onder de instantie waar de voogd werkzaam is.
https://www.nationaalarchief.nl/archive ... herming-en

Je krijgt dus altijd een beetje het 'wij van wc-eend' verhaal. Ik kan je vertellen dat de kinderen die ik dus ken die in Flevostate zaten, wat een particuliere instelling is, dat die daar geplaatst zijn door de voogd die door IGJ is toegewezen. De kinderen zitten nu ook weer bij andere particuliere instanties. Ik ken 1 pleegkind en die heeft het daar goed getroffen.

Veel woongroepen of instanties waar kinderen verblijven zijn particulier, maar staan wel onder toezicht van igj. En daar kan het dus ook gewoon mis gaan.
De kinderen die ik dus ken die in zo'n instelling zitten zijn al vaker verhuisd dan de gemiddelde mens ooit in z'n hele leven. Het verloop aan personeel (en dus aan de zgn. 'coach' die een kind toegewezen krijgt als vertrouwenspersoon) is groot.
Bij Flevostate waren er goede medewerkers, maar ook mensen die echt niet geïnteresseerd leken in de kinderen. Ik heb een kind wat op de Meldestraat zat (en dus een kamer had zonder ramen, zonder kast, met gaten in de muur zoals in het rapport staat, in het volledige rapport kon ik het kind gewoon herkennen ook al was het anoniem gemaakt) een paar duiklessen gegeven. Als je dan terugkwam, en er was een geïnteresseerde medewerker, dan werd er ook echt gevraagd hoe het was, wat er gedaan was, enz. Maar ik heb ook wel meegemaakt dat er iemand op de bank zat met een telefoon in de handen en die alleen zei: hoi. En dat was het. Maar die medewerker was dan wel iemand die de zorg had over de kinderen (vaak samen met nog iemand) voor 12 uur per dag. 2 ex-medewerkers die het echt goed voor hadden met de kinderen volg ik nog op Facebook. Dat was een echtpaar en toen op een gegeven moment van een bepaalde groep alle kinderen naar de ouders terug waren op 1 na, toen namen zij dat kind wel mee om te spelen met hun zoon.
De kinderen zijn na Flevostate een stuk beter terecht gekomen.
Maar naar school gaan is een probleem. Je krijgt dan ook te maken met de gemeente waar een kind officieel ingeschreven staat, die moet betalen. En soms willen ze dat niet.
1 van de kinderen die ik ken ging voordat die uit huis geplaatst werd al naar speciaal onderwijs. Daar was de school min of meer blij dat het kind ging verhuizen naar Flevostate. Vervolgens ging Flevostate failliet, ging het kind naar een crisisadres voor 6 weken, toen voor 1-1.5 jaar naar een instelling voor tijdelijke opvoeding/bijsturing. Hier werd ook gewoon naar school gegaan en daarna werd het kind geplaatst op een adres waar de oude school het kind niet meer terug wilde hebben. Een andere school in een andere gemeente zou het kind eventueel kunnen ontvangen, maar daar was dan weer geen geld voor, of de school kon niet bieden wat er geboden moest worden. Met als gevolg dat zo'n kind dan al weer een jaar school mist.
Een ander kind gaat al 4 jaar niet meer naar school, omdat er zgn. geen passend onderwijs geboden of gevonden kan worden.
Ook dit is Nederland en jeugdzorg.

Een ander kind wat ik ken ging ten tijde van Flevostate al naar een dagbesteding omdat die niet naar school ging (kan dus ook niet lezen). Toen Flevostate failliet ging is hij op het adres van de dagbesteding opgevangen en dat ging goed. Maar dat was natuurlijk ook particulier en de gehuurde woning van deze instantie/instelling kon niet aangehouden worden omdat de verhuurder het huurcontract opgezegd had. Dus moest een andere plek gevonden worden. Dat was gevonden en daar zou elk kind een eigen badkamer krijgen. Was een gebouw wat al geschikt was voor 24-uurszorg. Maar dan moest de instelling dus iets veranderen aan de omschrijving waarop zorg geboden werd. Ook was er een probleem met de brandveiligheid waardoor de verhuurder deze woongroep 's nachts onderbracht in een airbnb. Overdag mochten ze dan wel in het gebouw zijn. Allemaal tijdelijk en te overzien, maar de instelling kreeg het niet voor elkaar om aan de nieuwe eisen te voldoen die gesteld werden aan het leveren van zorg. In overleg met de voogden van de kinderen die er zaten is nu gekozen voor het aangaan van pleegouderschap en het echtpaar wat dus de dagbesteding had en ook een woongroep aan huis heeft nu 3 kinderen uitgekozen om daar pleegouder van te worden, ook met het oog op pensioen en de leeftijd van de kinderen waar ze verantwoordelijk voor zijn zodat die kunnen blijven totdat ze feitelijk mogen uitvliegen. Maar nu moeten ze gekeurd worden om als pleegouder te mogen werken. Ze waren goed genoeg voor dagbesteding en woongroepen en 24-uurszorg, maar voor pleegouderschap moet dus opnieuw de boel bekeken worden. Het zal hier vast wel goed komen verwacht ik. Het is een heel vriendelijk echtpaar wat echt om de kinderen geeft. Wat ook help met baantjes zoeken als ze mogen werken e.d.

Maar veel jeugdzorginstellingen zijn dus particulier, zijn wel gekeurd, maar toch gaat er helaas van alles mis. Ik heb gelukkig ook goede voorbeelden gezien, en ook genoeg goede medewerkers.