Belasting op frisdrank

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:55

pmarena schreef:
Daarom heb ik het ook over EXTRA belasting ;)
BTW is gewoon de standaard belasting.

Als er extra geld nodig is voor de schatkist, dan liever op luxe goederen die niemand per-sé nodig heeft.

Als er meer geld nodig is voor de schatkist, dat ze dan eerst maar eens nadenken waar het allemaal aan verspild wordt, ipv de armen tot middenklasse nog meer uit te knijpen.

Benzz

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:43

Kaag heeft de schatkist zeer goed achtergelaten, dus dat is de reden niet. Echter de zorgkosten gaan de pan uit rijzen de kosten jaren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:54

purny schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik laat me niks aanpraten, ik blijf het drinken kopen dat ik vorig jaar ook kocht, ongeacht deze belasting van.

Er is niemand die mij tegenhoudt om een sixpack alcoholvrij bier in mijn mandje te stoppen en ook niemand die me dwingt om een pakje thee te kopen.

Dus nee, de overheid legt mij absoluut niet op wat ik wel en niet koop :n

Jou niet, maar een ander die het minder heeft wel. Want de overheid bepaalt de onnozele toeslag op bepaalde dingen. En als jij het al niet breed hebt dan ben je genoodzaakt om naar de goedkopere dingen te kijken en te kopen.
En ze zijn totaal niet geloofwaardig meer te noemen.

Het is een aanname dat ik vorig jaar en dit jaar alleen maar veel nu duurder geworden drinken koop en dat dus gewoon makkelijk kan betalen.

Ik drink nl heel veel kraanwater en thee. En soms water met een beetje limonade erin, dat zal ik idd gewoon blijven doen, ik haal dat meestal in bulk bij de Makro, ik heb dus vooralsnog een voorraadje.
Net als dat ik voor mijn partner alcoholvrij bier zal blijven kopen, is nog steeds stukken goedkoper dan alcoholhoudend bier en ook minder slecht. En het huismerk dat hij drinkt, is nu 33 ct per 6 flesjes duurder geworden, er was vorig jaar door de inflatie een grotere stijging op de prijs dan nu door deze belasting.

En dit bier is in de aanbieding, 1+1 gratis, dus ook hier nu weer een voorraadje ingeslagen.

Dus het is een aanname dat ik geen keuzes maak om dingen betaalbaar te houden, maar die keuzes maak ik wel echt zelf, niet de overheid.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:06

OleJon schreef:
pmarena schreef:
Van mij mag op alles een extra belasting geheven worden behalve water, groenten, fruit, echt eerste levensbehoeftes. Liever belasting p luxe dan zomaar voor iedereen :j

Koekoek 8)7
Ik ben het er anders wel degelijk mee eens :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:10

Mooi verhaal, maar natuurlijk onuitvoerbaar (gelukkig). De overheid krijgt t al niet voor elkaar om de btw op groente en fruit te schrappen want ‘technisch ingewikkeld’. Laat staan dat ze een antwoord kunnen geven op de vraag wat een luxe product is en wat een ‘eerste levensbehoefte’ zoals het hier wordt omschreven. Dat wordt een eindeloze en polariserende discussie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:15

OleJon schreef:
pmarena schreef:
Van mij mag op alles een extra belasting geheven worden behalve water, groenten, fruit, echt eerste levensbehoeftes. Liever belasting p luxe dan zomaar voor iedereen :j

Koekoek 8)7

Ailill schreef:

Tja, blijkbaar heeft OleJon liever dat iedereen meer belasting betaalt?
Mij lijkt het prettiger wanneer je als eenvoudige burger zelf prima haalbare keuzes kan maken om zo min mogelijk belasting te betalen. Maar dat is blijkbaar een gestoord standpunt volgens OleJon?

Of zou het gewoon zijn om lekker standaard tegen overheidsbesluiten aan te trappen ;)

Natuurlijk zal er vast wel ergens beter beleid mogelijk zijn om het al beschikbare geld beter te besteden.
En zijn de belastingheffingen niet voor iedere individuele burger perfect afgesteld. Maar een paar duppies meer moeten betalen voor een pak of fles drinken dat je prima kan laten staan en vervangen door gewoon gezond water.... dat is wel het minste probleem dat we hebben volgens mij :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:25

Mars schreef:
Mooi verhaal, maar natuurlijk onuitvoerbaar (gelukkig). De overheid krijgt t al niet voor elkaar om de btw op groente en fruit te schrappen want ‘technisch ingewikkeld’. Laat staan dat ze een antwoord kunnen geven op de vraag wat een luxe product is en wat een ‘eerste levensbehoefte’ zoals het hier wordt omschreven. Dat wordt een eindeloze en polariserende discussie.

De roverheid kan veel makkelijker ergens extra belasting opheffen dan de belasting afschaffen.
Maar het is idd voor het kabinet heel moeilijk om het verschil te zien tussen een paprika en een zak chips.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:35

Wauw, die paar duppies zijn misschien wel net een paar duppies teveel.
Waarom is chocolademelk dan wel uitgesloten? Stikvol suiker en ook ongezond.

En wat leuk dat mensen dus indirect voor een ander gaan bepalen wat wel en niet kan en mag en dat je dan maar een andere keuze moet maken.
Denk je niet dat ze die keuze dan al eerder hadden gemaakt?

Even een hele kromme vergelijk misschien maar wel om mijn punt even duidelijk te maken.

Er komt een Jehova getuige aan de deur om jou het verhaal van God te vertellen. Wat doen de meeste mensen? De deur dicht want ze hebben geen interesse en als ze die wel hebben zoeken ze het zelf op.
Dan komt er in de wet te staan dat je de deur open MOET doen en de Jehova geeft jou een datum van een bijeenkomst en daar MOET je heen. Ook al heb je er geen interesse in of heb je het al eens geprobeerd maar is het niks voor jou. Toch zul je moeten.

Misschien een raar voorbeeldje. Maar wel wat er nu gebeurd.
Ik wil wel water drinken maar daar word ik misselijk van en ga er enorm van boeren. Ik doe er een minimaal drupje limonade in en dat minimale drupje word nu duurder terwijl de andere keuze voor mij niet werkt. Daar bovenop word water uit de kraan ook duurder. En zo worden een paar duppies al weer hele euro's.

Wij kunnen het wel betalen maar er zijn zat die het water aan de lippen staat en dan vind ik dat je makkelijk banketstaaf over een paar duppies.

Zorg dan ook dat gezondere dingen in de winkel goedkoper worden. Want dat is nog steeds niet zo.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:37

Mellow schreef:
Wij kunnen het wel betalen maar er zijn zat die het water aan de lippen staat en dan vind ik dat je makkelijk banketstaaf over een paar duppies.

Zorg dan ook dat gezondere dingen in de winkel goedkoper worden. Want dat is nog steeds niet zo.

Helemaal mee eens :j
Verhogen lukt altijd, tax omlaag op groente en fruit kan dan blijkbaar weer niet 8)7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:12

Je draaft wel een heel klein beetje door hoor Mellow :=

Ik hoop ook dat er een keer dingen goedkoper gaan worden. Bij voorkeur gezonde dingen ja :j
Maar volgens mij heb je een zéér gelukkig leven als je de tijd en energie hebt om je boos te maken dat limonadesiroop een paar duppies duurder wordt.... als je kijkt hoeveel duurder überhaupt alles is geworden, dat een doos eieren in de lokale supermarkt gewoon dik 4 euro kost, een zak aardappelen 5 euro.... dat vind ik een stuk zorgelijker.

Bij elke vorm van beleid zal je iemand hebben die pech heeft. Niet tegen water kunnen maar er ineens wel tegen kunnen als er siroop in zit zal niet echt gebruikelijk zijn voor de meeste mensen. Als je die paar duppies prijsstijging (om welke reden dan ook) niet kan handelen dan heb je wel grotere problemen dan je siroop.

Als ze dat geld willen innen doen ze het toch wel. Liever dan op limonadesiroop en cola enzo, waar verreweg de meeste mensen prima zonder kunnen, dan dat elke arme sloeber met extra algemene belastingen opgezadeld wordt waar die niet onder uit kan :(:)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:15

Oh wauw. Je gaat compleet voorbij aan wat ik je probeer te zeggen.
Ik ben allesbehalve boos. Dat zeg ik. Ik kan het wel betalen maar een ander zolangzamerhand niet meer. En dat sommige daar compleet aan voorbij gaan, ja daar kan ik me wel over opwinden. Pas al het je zelf overkomt denken de meeste mensen erover na.

Verder vind ik je erg denigrerend overkomen richting mij. En vul vooral in wat je wil invullen.

Als mensen die gezondere keuze hadden willen maken hadden ze dat al eerder gedaan.
Deze zogenaamde taks gaat daar niet aan bijdragen. Het vult alleen de kas weer meer. Want het gaat helemaal niet om de gezondheid van jou en mij maar om het vullen van de kas.

Maar prima, laten we vooral nog meer belastingkjes bedenken die vooral niet jouw en mijn kant op werken.

Als ik jou iets probeer te verkopen wat niet werkt zoals het zou horen dan ga je daar ook niet mee akkoord toch?

Dat is dit net zo. De verpakking is mooi maar de werking laat te wensen over.

Misschien eens dingen wat je zegt niet als feiten af doen. Jij vind dat ik doordraaf maar je stelt het als een gegeven.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 05-01-24 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:22

Koekoek 8)7[/quote]

Ailill schreef:

Tja, blijkbaar heeft OleJon liever dat iedereen meer belasting betaalt?
Mij lijkt het prettiger wanneer je als eenvoudige burger zelf prima haalbare keuzes kan maken om zo min mogelijk belasting te betalen. Maar dat is blijkbaar een gestoord standpunt volgens OleJon?

Of zou het gewoon zijn om lekker standaard tegen overheidsbesluiten aan te trappen ;)

Natuurlijk zal er vast wel ergens beter beleid mogelijk zijn om het al beschikbare geld beter te besteden.
En zijn de belastingheffingen niet voor iedere individuele burger perfect afgesteld. Maar een paar duppies meer moeten betalen voor een pak of fles drinken dat je prima kan laten staan en vervangen door gewoon gezond water.... dat is wel het minste probleem dat we hebben volgens mij :=[/quote]

Belasting betalen doen wel al genoeg.
Hoeveel moet dat nog meer gaan worden.
Die betutteling van deze roverheid word je schijtziek van.
Verhogen kan wel, verlagen ho maar.
Maar het verbaasd me dan ook niks dat bepaalde deugneuzen er ook nog achter staan

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:26

Oh oh oh, je moest een weten hoe het er in vrijwel al de andere landen aan toe gaat. En maar door blijven klagen op de overheid, heel bijzonder.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:34

pmarena schreef:

als mensen dan meer water gaan drinken, weet ik ook niet of dat heel handig is, het water wordt schaars he.
Moet er dan wel meer belasting op theezakjes en koffiebonen (of, koffie wordt geimporteerd, dus dat moet dan ook duurder / vliegtax)

Citaat:
Maar een paar duppies meer moeten betalen voor een pak of fles drinken dat je prima kan laten staan en vervangen door gewoon gezond water.... dat is wel het minste probleem dat we hebben volgens mij

Als je geld genoeg hebt, dan maakt dat ook helemaal niet uit.
Als je krapper zit, dan wordt je gedwongen voor meer water te kiezen (al dan niet koffie/thee).

Overigens, dat ze het duurder maken dat zal wel, maar de bijbehorende reden is niet sluitend. En het verbaast mij dan wel weer dat intelligente mensen daar gewoon aan voorbij gaan. Want wat de overheid doet, is altijd prima in orde natuurlijk :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:42

ah...deugneuzen...is dat hetzelfde idee als schapen?
Erg kinderachtig om mensen die het niet met jou eens zijn zo te noemen OleJon

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:56

Meer water drinken ipv andere dranken maakt voor het water tekort niet echt uit. Het water dat nodig is voor de productie van die andere dranken is vaak hoger dan als je alleen water zou drinken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:30

Waar ik qua besluitvorming over val is die stomme schijf van 5 die hartstikke achterhaald is en waar gewoon een hele lobby achter zit. Zuivel IS helemaal geen gezonde keuze en chocomel al helemaal niet. Gaan mensen uitwijken naar plantaardige opties in die range, moeten ze de hoofdprijs betalen. Waar gaat dat nou over?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:51

Celebi schreef:
Meer water drinken ipv andere dranken maakt voor het water tekort niet echt uit. Het water dat nodig is voor de productie van die andere dranken is vaak hoger dan als je alleen water zou drinken.

dan laten we dat erbuiten..
klopt de redenering dan wel, dat de overheid het voor de gezondheid doet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:02

Urielle schreef:
Waar ik qua besluitvorming over val is die stomme schijf van 5 die hartstikke achterhaald is en waar gewoon een hele lobby achter zit. Zuivel IS helemaal geen gezonde keuze en chocomel al helemaal niet. Gaan mensen uitwijken naar plantaardige opties in die range, moeten ze de hoofdprijs betalen. Waar gaat dat nou over?

Dat vind ik nog het slechtste van het hele verhaal :=
Melk blijft buiten schot omdat het in die schijf van vijf staat, maar ongezoete sojamelk, met even veel calcium en eiwitten én minder suiker, is wel duurder geworden? Je zal maar lactose intolerant zijn, zoals 1 op de 7 Nederlanders.. Of inderdaad gewoon een gezonder alternatief voor melk willen gebruiken..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:06

Cer schreef:
Celebi schreef:

dan laten we dat erbuiten..
klopt de redenering dan wel, dat de overheid het voor de gezondheid doet?
Ja zo kan ik gaan beginnen, met een dooddoener komen, deze dan even achterwege laten en dan wel een serieus antwoord verwachten.

Waar denk je dat bijv. cola voornamelijk uit bestaat, naast suiker?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:12

Ailill schreef:
Ja zo kan ik gaan beginnen, met een dooddoener komen, deze dan even achterwege laten en dan wel een serieus antwoord verwachten.

Nee dat is geen dooddoener, dat is accepteren dat het een onzinnig argument was, ik geef mijn ongelijk toe. Dus dan laat ik het weg, want het was onjuist. Wilde je dan doorgaan over een onzinnig argument, heeft dat zin?

Prima, ja cola bestaat voor een groot deel uit water, dus dan maken ze cola duurder, en dan gaan mensen meer puur water drinken. Scheelt ook weer in de productie van cola wat vast een vervuilend proces is. Win-Win

Klopt de argumentatie van de overheid wel, dat ze het voor de gezondheid doen? Want die vraag van mij wordt nu ook overgeslagen :)
Ik vind nl van niet, want ik vind dat het dan erg halfwas wordt aangepakt... (ja btw verhogen is makkelijker dan verlagen .. tuurlijk..)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:16

8nnemiek schreef:
Melk blijft buiten schot omdat het in die schijf van vijf staat, maar ongezoete sojamelk, met even veel calcium en eiwitten én minder suiker, is wel duurder geworden? Je zal maar lactose intolerant zijn, zoals 1 op de 7 Nederlanders.. Of inderdaad gewoon een gezonder alternatief voor melk willen gebruiken..
Op sojadrink zit geen verbruiksbelasting dus daar geldt deze verhoging niet voor. Zag dat Appie het desondanks 10 cent duurder gemaakt had da's een prijsverhoging van ruim 11% :(

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:17

Cer schreef:
Ailill schreef:

Nee dat is geen dooddoener, dat is accepteren dat het een onzinnig argument was, ik geef mijn ongelijk toe. Dus dan laat ik het weg, want het was onjuist. Wilde je dan doorgaan over een onzinnig argument, heeft dat zin?

Prima, ja cola bestaat voor een groot deel uit water, dus dan maken ze cola duurder, en dan gaan mensen meer puur water drinken. Scheelt ook weer in de productie van cola wat vast een vervuilend proces is. Win-Win

Klopt de argumentatie van de overheid wel, dat ze het voor de gezondheid doen? Want die vraag van mij wordt nu ook overgeslagen :)
Ik vind nl van niet, want ik vind dat het dan erg halfwas wordt aangepakt... (ja btw verhogen is makkelijker dan verlagen .. tuurlijk..)
Ik vond het een wat flauw argument, wat op zichzelf ook wel wat zegt. Maar goed, laten we die links liggen.

Ik denk dat het argument, deels, wel klopt. Waar de tax nu op ligt is, voor zover ik weet, niet gezond. Neemt niet weg dat er veel meer zaken ongezond zijn. In dat kader denk ik dat ze ergens moeten beginnen, en vanzelf verder uit gaan breiden. Wellicht met hier en daar wat bijsturen, dat kan altijd.

Neem bijv. het roken, de overheid doet er steeds meer aan om dit te ontmoedigen. Imo toch wel degelijk een stap richting (meer algemene) gezondheid, dus niet alleen maar roven v.d. burger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:19

koeke schreef:
Op sojadrink zit geen verbruiksbelasting dus daar geldt deze verhoging niet voor. Zag dat Appie het desondanks 10 cent duurder gemaakt had da's een prijsverhoging van ruim 11% :(

Op soja-, rijst- en havermelk zit wel de heffing.
Niet op chocomelk en yogidrink :+

Citaat:
De meeste plantaardige melkproducten, zoals rijstdranken en dranken gemaakt van haver, amandelen, kokos, noten en granen, worden aangemerkt als limonade en worden op 1 januari 2024 zwaarder belast. Het maakt daarbij niet uit of er suiker is toegevoegd of niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:22

8nnemiek schreef:

Inderdaad, Sojadrank is gelijk aan melk, dus dat maakt geen verschil. Van de andere plantaardige dranken weet de overheid nog niet zo goed wat het is ( :+ ) dus hoe ze het moeten belasten...

https://www.nu.nl/economie/6292905/bela ... rmelk.html

ergens las ik dat sojamelk gelijk is aan melk, maar dat artikel kan ik niet meer vinden, even zoeken nog