Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:52

Nikass schreef:
Je raaskalt allemaal onwaarheden.
Ik denk dat Wilders dáárom zoveel volgers heeft; omdat mensen niet willen nadenken. Enkel blind een leider volgen, die een zondebok aanwijst, en als je die het land uitmietert komt alles goed.
Op de één of andere manier komt dat me bekend voor. Jou blijkbaar niet.

Hier geef je dus aan dat mensen die op Wilders hebben gestemd niet na willen denken. Wie ben jij om een ander z’n keuze zo af te kraken? Alleen jouw keuze is nadenkend?

We kunnen ook respectvol met elkaar omgaan en het over standpunten hebben ipv mensen weg te zetten als “niet nadenkend”.

Helaas voor jou draait niet alles waar de PVV voor staat om gelukszoekers uitzetten: ze draaien al wat jaren mee dus als je de politiek een beetje had gevolgd zou je er een aantal weten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:54

AppleSter schreef:
Het klinkt alsof je heel veel vrees en misschien wel haat voelt jegens Wilders. Maar misschien moet je even tot 10 tellen en even afwachten wat er gaat gebeuren, mocht hij het kabinet gaan leiden?
Het is niet allemaal zo zwart-wit als je het hier schetst. Er zijn genoeg mensen die debatten volgen en Wilders / PVV op een aantal gebieden links vinden, ook in stemmingen.

Ik vind dit een beetje hypocriet. Want zelf kon je ook niet tot 10 tellen en afwachten wat er ging gebeuren toen er al indicaties waren dat GL/PvdA / Timmermans groot zou worden. Toen was het ook heel veel angst die je communiceerde.

Want ook dáár was het niet zo zwart wit als je schetste, onder andere (maar niet beperkt tot) je opmerkingen over “do what you preach” en Timmermans. Even terughakend op wat je toen over mij beweerde: ik heb niet op Timmermans gestemd dus je kan niet claimen dat ik zo’n aanhanger ben van de beste man :D.

Beetje zelfreflectie zou je goed doen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:56

Waarom kijkt links niet naar WAAROM de mensen wilders zijn gaan stemmen. Dat zou ik als partij veel belangrijker vinden waarom je blijkbaar de aansluiting met zoveel mensen kwijt bent.

Links toont zich nu eigenlijk een hele slechte verliezer met geen enkele zelfreflectie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:58

robert45 schreef:
Waarom kijkt links niet naar WAAROM de mensen wilders zijn gaan stemmen. Dat zou ik als partij veel belangrijker vinden waarom je blijkbaar de aansluiting met zoveel mensen kwijt bent.

Links toont zich nu eigenlijk een hele slechte verliezer met geen enkele zelfreflectie.

Mwah ik denk dat veel mensen PVV stemmen vanwege de polariserende praat van Wilders. Vrijwel alle partijen zien dat het anders moet en bieden oplossingen maar zijn realistisch en daardoor vaak genuanceerder, terwijl Wilders krachtige praat heeft maar bijv in de debatten niet vaak inhoudelijk kon zijn over hoe hij het dan zou waarmaken. Als je als kiezer verandering wil dan zou je wellicht eerder aan gaan op die krachtige praat in plaats van de nuance waarbij het mogelijk lijkt dat verandering niet zo snel zal gaan.

Overigens is een linkse partij de tweede grootste geworden, dus ze vinden wel degelijk aansluiting met veel mensen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:00

IMANDRA schreef:
robert45 schreef:

Mwah ik denk dat veel mensen PVV stemmen vanwege de polariserende praat van Wilders. Vrijwel alle partijen zien dat het anders moet en bieden oplossingen maar zijn realistisch en daardoor vaak genuanceerder, terwijl Wilders krachtige praat heeft maar bijv in de debatten niet vaak inhoudelijk kon zijn over hoe hij het dan zou waarmaken.

Overigens is een linkse partij de tweede grootste geworden, dus ze vinden wel degelijk aansluiting met veel mensen.

Een linkse partij die uit 2 partijen bestaat. Als we dat los van elkaar hadden dan hadden ze elk 12 zetels gehad.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:01

robert45 schreef:
Een linkse partij die uit 2 partijen bestaat. Als we dat los van elkaar hadden dan hadden ze elk 12 zetels gehad.

Dus? Het linkse blok is alsnog relatief groot dus ik blijf erbij dat ze wel veel mensen aanspreken. Alleen inderdaad niet de mensen die nu op PVV hebben gestemd.

Want het rechtse blok is ook niet per se qua aantallen / zetels veel groter geworden, enkel niet zo verspreid als het eerder was. Daarom is PVV nu groot.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:06

Janneke2 schreef:
Ja, Timmermans vloog voor zijn beroep (diplomaat)
en om één of andere reden lagen er geen zonnepanelen op zijn huis.
Daar mag je iets van vinden ('problemen mee hebben') - ik vind verwijt 1 onzin en nummer 2 zou ik eens echt gefundeerd willen hebben.
(Er kunnen zeer geldige redenen voor zijn, hij kan zonnepanelen elders bezitten, etc etc etc.)
Jij gaat af op twee kleinigheden.

Vind ik van een andere orde dan systematisch (want al jarenlang) je kiezers voorliegen.
Ik vind dat voor een politicus beneden peil.

Over 'sociaal beleid' 1 dat alleen op papier bestaat.

Maar lief dat je je zorgen maakt over mijn psyche. :(:)
Overigens sla je wel een belangrijke plank mis: een pittige mening hebben over het kiezersbedrog van GW is een pittige mening hebben.
Geen emotionele kwestie met angst of haat.
Pardon...?

Ik meld een systematische kwestie van misleiding.

Waar helaas ook meerdere bokkers laten we zeggen in zijn gevlogen.

Maar in deze kwestie zit helaas weinig nuance.
Iedereen mag dat vinden, hoor.

Persoonlijk vind ik het onbehoorlijk om op te schrijven dat de huursubsidie omhoog moet in je verkiezingsprogramma,
en dan in de Tweede Kamer doodleuk tegen te stemmen.

Is dat het enige dat je kan vinden?? De huurtoeslag?

En waarom blijf je Timmermans zo verdedigen?
Je gaf net aan dat je graag transparantie wil van politici, dat ze doen wat ze ons opdragen te doen. Timmermans is daar het compleet tegenovergestelde van. Het gaat niet alleen om die zonnepanelen of dat vliegen, er zijn legio voorbeelden. Deze man doet niet wat hij van anderen verwacht te doen en dat kun je recht proberen te praten, maar wat krom is blijft krom.

Kijk eens naar het stemgedrag van de PVV alvorens te roepen dat ze systematisch kiezers voorliegen. Kom eens met stemmingsbewijzen aan voordat je dat roept. Als dat zo systematisch is zou je legio bewijzen aan moeten kunnen voeren toch?
Kom maar door!

Je blijft maar mensen wegzetten die op PVV hebben gestemd met de “systematische vorm van misleiding waar helaas ook meerdere bokkers laten we zeggen in zijn gevlogen”. Wie ben jij om te bepalen wat een ander kiest of wat een ander een verstandige keuze vindt?

Helaas zijn er nu zo’n 2,5 miljoen stemgerechtigden die een keuze hebben gemaakt die haaks staat tegenover jouw standpunten (andere rechtse kiezers niet meegerekend). Even wegzetten is dus niet meer :+

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:11

ik ben nog steeds blij met de democratie in ieder geval, ook al heb ik zelf geen pvv gekozen. Je hebt de uitslag maar de accepteren. huilen of demonstreren heeft geen zin. Zeker niet zolang er nog niets duidelijk is van een coalitie of akkoord of zelfs maar welke partijen of poppetjes op welke plek.

Gewoon rustig afwachten lijkt me echt het beste.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:12

Janneke2 schreef:
AppleSter schreef:
Wat ik wel heel goed vind aan de PVV is het linkse beleid op ouderen en zorg. En het EU standpunt, net als het klimaatstandpunt.
Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen!

Oh dear...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit iets mbt links/sociaal beleid van de pvv heb gezien.

Mijn ervaring
1) men jat de sociale paragraaf van de SP
2) en als het op stemmen aankomt, wetten maken etc doet men NIET wat in het eigen verkiezingsprogramma staat,
dwz de pvv stemt niet mee met de SP,
de pvv stemt mee met de vvd.

En hier weer iemand die er in is gevlogen.

Mede om dit soort strapatsen vind ik Wilders volstrekt onbetrouwbaar.
Ik ben een calviniste: doe wat je zegt en zeg wat je doet - ipv mensen om de tuin leiden.

Er zijn ook mensen die zich aan hun woord houden zonder calvinistisch te zijn, waarom komt dat iedere keer terug in je berichten? Welk geloof je aanhangt zegt niet perse iets over hoe je in het leven staat.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:13

IMANDRA schreef:
AppleSter schreef:
Het klinkt alsof je heel veel vrees en misschien wel haat voelt jegens Wilders. Maar misschien moet je even tot 10 tellen en even afwachten wat er gaat gebeuren, mocht hij het kabinet gaan leiden?
Het is niet allemaal zo zwart-wit als je het hier schetst. Er zijn genoeg mensen die debatten volgen en Wilders / PVV op een aantal gebieden links vinden, ook in stemmingen.

Ik vind dit een beetje hypocriet. Want zelf kon je ook niet tot 10 tellen en afwachten wat er ging gebeuren toen er al indicaties waren dat GL/PvdA / Timmermans groot zou worden. Toen was het ook heel veel angst die je communiceerde.

Want ook dáár was het niet zo zwart wit als je schetste, onder andere (maar niet beperkt tot) je opmerkingen over “do what you preach” en Timmermans. Even terughakend op wat je toen over mij beweerde: ik heb niet op Timmermans gestemd dus je kan niet claimen dat ik zo’n aanhanger ben van de beste man :D.

Angst totaal niet, wel zorgen om dit land dat voller en voller moet onder links. En de beperkingen die ons door links (dat zelf doorvliegt, brandstof auto’s rijdt etc) worden opgelegd.
Maar wij zouden niet gaan jammeren of bij de pakken neer gaan zitten; wij maken plannen over waar we dan wel willen wonen. Ergens in de zon waar nog ruimte -en meer vrijheid- is.

Dat is waar ik het meeste moeite mee heb op links; Het links l*llen, rechts vullen principe. Anderen de les lezen en zelf alles doen wat je anderen verboden hebt.

Net als die demonstraties overal ineens, op een democratische Tweede Kamer verkiezingsuitslag

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:14

chanicha schreef:
Er zijn er hier een paar die ook niet meer achterom kijken volgens mij.
Of het vorige kabinet het zo geweldig heeft gedaan met Groningen, de toeslagen en Limburg en de ouderen dus laat het hem maar doen want Rutte en consorten luisterden niet naar de burgers en lieten ze gewoon barsten met hun uit huis geplaatste kinderen.

De VVD heeft heel veel kapot gemaakt. Ik kan ook oprecht niet begrijpen dat kiezers 13 jaar lang keer op keer weer in de joviale praatjes van Rutte trapten. En kijk eens hoe ver ze het land verziekt hebben in die 13 jaar.

En dat de PVV nu de grootste is daar heeft de VVD voor een behoorlijk deel schuld aan.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 23-11-23 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:15

juval schreef:
ik ben nog steeds blij met de democratie in ieder geval, ook al heb ik zelf geen pvv gekozen. Je hebt de uitslag maar de accepteren. huilen of demonstreren heeft geen zin. Zeker niet zolang er nog niets duidelijk is van een coalitie of akkoord of zelfs maar welke partijen of poppetjes op welke plek.

Gewoon rustig afwachten lijkt me echt het beste.

*\o/* *\o/* *\o/* , absoluut de meest zinnige reactie in dit topic. Vanaf nu begint het formatie circus en hopelijk worden we snel wat wijzer hoe onze nieuwe regering eruit gaat zien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:16

Ik heb moeite met het feit dat Timmermans zo begaan is met de minder bedeelden in de samenleving, maar zelf meer dan 3 ton wachtgeld per jaar krijgt. Als je zo solidair bent dan sluis je het grootste gedeelte toch gewoon naar de partijkas. Deed de SP dat ook niet. Het is erg makkelijk praten wat mensen wel niet moeten uitgeven aan het klimaat als je dat bedrag per jaar binnen hengelt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:18

Loretta schreef:
chanicha schreef:
Er zijn er hier een paar die ook niet meer achterom kijken volgens mij.
Of het vorige kabinet het zo geweldig heeft gedaan met Groningen, de toeslagen en Limburg en de ouderen dus laat het hem maar doen want Rutte en consorten luisterden niet naar de burgers en lieten ze gewoon barsten met hun uit huis geplaatste kinderen.

De VVD heeft heel veel kapot gemaakt. Ik kan ook oprecht niet begrijpen dat kiezers 13 jaar lang keer op keer weer in de joviale praatjes van Rutte trapten. En kijk eens hoe ver ze het land verziekt hebben in die 13 jaar.

VVD + coalitie partijen hebben veel kapot gemaakt.( volgens jou) Niet Rutte, hij regeert /regeerde niet alleen!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:18

Wintu schreef:
Ik heb moeite met het feit dat Timmermans zo begaan is met de minder bedeelden in de samenleving, maar zelf meer dan 3 ton wachtgeld per jaar krijgt. Als je zo solidair bent dan sluis je het grootste gedeelte toch gewoon naar de partijkas. Deed de SP dat ook niet. Het is erg makkelijk praten wat mensen wel niet moeten uitgeven aan het klimaat als je dat bedrag per jaar binnen hengelt.

Precies dit! En nog liegen dat hij geen miljonair was, maar had hij niet zo’n 4,3 miljoen vermogen??

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:19

AppleSter schreef:
Angst totaal niet, wel zorgen om dit land dat voller en voller moet onder links. En de beperkingen die ons door links (dat zelf doorvliegt, brandstof auto’s rijdt etc) worden opgelegd.

Ik verzoek je bij deze om je woorden hetzij te onderbouwen,
hetzij terug te nemen.

Ik weet van geen 'het land moet voller en voller'.
(Jij stelt alsof links dit eist. Toelichting graag, en dat gaat dus niet over vluchtelingen.)

Ik vlieg niet. (Het refrein luidt, dat ik een vliegvakantie naar de Seychellen beslist leuk zou vinden.)
En de auto is de deur uit.
Hoe sta jij er in...?

Aan dit gejammer heb ik een hekel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:24

Wintu schreef:

8-) ... je bent toch hopelijk geen belastingambtenaar die uit de school klapt?
:o

De SP heeft inderdaad een duidelijke afdrachtregeling.

De andere linkse partijen zijn minder strikt, maar het is beslist mogelijk dat een (groot) deel van die 3 ton,
waar hij recht op heeft,
en jij moeite mee hebt,
terecht komt bij één of ander goed doel.

(En tja, als iemand een topfunctie heeft hoort daar een stevig salaris bij - en om dan te zeggen 'Oh, u bent lid van een linkse partij, we decimeren uw inkomen' is nou ook weer zo wat...)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:30

AppleSter schreef:
Helaas zijn er nu zo’n 2,5 miljoen stemgerechtigden die een keuze hebben gemaakt die haaks staat tegenover jouw standpunten (andere rechtse kiezers niet meegerekend). Even wegzetten is dus niet meer :+

Even voor context. Omdat er de hele tijd wordt geschermd met democratie, enzo.

Er zijn 13.321.100 stemgerechtigden in Nederland. Waarvan de opkomst 77,8% was, dus 10.363.816 stemmers.

Wilders heeft 37 van de 150 zetels, dus kort door de bocht een aandeel van 24,6%.

Dus er hebben zo’n 2.549.499 mensen op Wilders gestemd. Dat is dus 19% van alle stemgerechtigden.

Maar dat betekent ook dat er zo’n 10.771.601 oftewel 81% mensen niet op Wilders hebben gestemd.

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:

Maar wij zouden niet gaan jammeren of bij de pakken neer gaan zitten; wij maken plannen over waar we dan wel willen wonen. Ergens in de zon waar nog ruimte -en meer vrijheid- is.

Dat is waar ik het meeste moeite mee heb op links; Het links l*llen, rechts vullen principe. Anderen de les lezen en zelf alles doen wat je anderen verboden hebt.

Net als die demonstraties overal ineens, op een democratische Tweede Kamer verkiezingsuitslag

Je leest echt niet wat ik schrijf hè? Het gaat me hierin niet over de inhoud maar de manier waarop je praat/reageert. Dat je nu uit de hoogte doet over dat mensen niet zo zwart wit moeten kijken, even moeten afwachten op wat er daadwerkelijk zou gebeuren. Terwijl je dat eerder zelf ook niet deed. Oftewel, je beschuldigd anderen van hetgeen wat je zelf ook niet deed/kon. Dáárbij zou het je sieren wat meer zelfreflectie te hebben.

En mensen maken een statement. Ze staan er niet om de uitslag te veranderen. Dus laat ze lekker.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:44

Janneke2 schreef:
AppleSter schreef:

hetzij terug te nemen.

(Jij stelt alsof links dit eist. Toelichting graag, en dat gaat dus niet over vluchtelingen.)

Ik vlieg niet. (Het refrein luidt, dat ik een vliegvakantie naar de Seychellen beslist leuk zou vinden.)
Hoe sta jij er in...?

Ik neem niets terug. Ik heb jou gevraagd naar onderbouwing mbt je beschuldigingen richting Wilders, dus kom daarmee en dan reageer ik op jouw verzoek.

Ik vlieg wel, heb geen enkele vliegschaamte of wat. Sterker nog, we kwamen zondagnacht pas thuis van een (oriënterende) vliegvakantie :D

Wij hebben 4 auto’s (2 zakelijk, 2 prive), ik rij voor werk door heel Nederland en België, we hebben een prachtig huis met houtkachel, gas aansluiting en een zwembad in de tuin. En als Nederland nog voller wordt en vrijheden worden beperkt verkopen we de boel en vertrekken we naar het buitenland.

Geen gejammer dus van deze kant :+
Wij denken liever in oplossingen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:45

Janneke2 schreef:
Wintu schreef:

8-) ... je bent toch hopelijk geen belastingambtenaar die uit de school klapt?
:o

De SP heeft inderdaad een duidelijke afdrachtregeling.

De andere linkse partijen zijn minder strikt, maar het is beslist mogelijk dat een (groot) deel van die 3 ton,
waar hij recht op heeft,
en jij moeite mee hebt,
terecht komt bij één of ander goed doel.

(En tja, als iemand een topfunctie heeft hoort daar een stevig salaris bij - en om dan te zeggen 'Oh, u bent lid van een linkse partij, we decimeren uw inkomen' is nou ook weer zo wat...)

Het gaat me om het principe Janneke. Het is namelijk zo gemakkelijk praten als je in een luxe positie zit en het je allemaal persoonlijk niet deert als de prijzen stijgen. Het grote deel komt bij een goed doel, dat staat ergens, ik lees enkel dat hij er niet vanaf wil zien, omdat hij zijn gezin moet onderhouden en zijn huis (zonder panelen) moet betalen. Practice what you preach, denk ik dan.

Ik heb geen moeite met dat iemand veel verdiend trouwens?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:47

prompter schreef:
Nou, dat verbaasde mij ook, mensen die weinig buitenlanders en lhbti dagelijks meemaken, zijn er het huiverigst voor. Hoe zou dat komen?

De angst gaat regeren....

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:58

IMANDRA schreef:
Even voor context. Omdat er de hele tijd wordt geschermd met democratie, enzo.

Er zijn 13.321.100 stemgerechtigden in Nederland. Waarvan de opkomst 77,8% was, dus 10.363.816 stemmers.

Wilders heeft 37 van de 150 zetels, dus kort door de bocht een aandeel van 24,6%.

Dus er hebben zo’n 2.549.499 mensen op Wilders gestemd. Dat is dus 19% van alle stemgerechtigden.

Maar dat betekent ook dat er zo’n 10.771.601 oftewel 81% mensen niet op Wilders hebben gestemd.

De mensen die gekozen hebben niet te gaan stemmen kun je feitelijk niet meerekenen. Zij hebben bewust gekozen niet mee te doen aan deze verkiezingen.

Het klopt dat zo’n 2.5 miljoen mensen PVV (niet perse Wilders) hebben gestemd. Behalve de PVV zijn er meer rechtse partijen die X aantal zetels hebben behaald. Als je die bij elkaar optelt heb je een behoorlijke rechtse verkiezingsuitslag.

Hoeveel mensen hebben op PVDA/ GroenLinks gestemd? En op de andere linkse partijen?
Ik had het graag voor je uitgerekend, maar we gaan nu uit eten dus dat moet een andere keer.

IMANDRA schreef:
Je leest echt niet wat ik schrijf hè? Het gaat me hierin niet over de inhoud maar de manier waarop je praat/reageert. Dat je nu uit de hoogte doet over dat mensen niet zo zwart wit moeten kijken, even moeten afwachten op wat er daadwerkelijk zou gebeuren. Terwijl je dat eerder zelf ook niet deed. Oftewel, je beschuldigd anderen van hetgeen wat je zelf ook niet deed/kon. Dáárbij zou het je sieren wat meer zelfreflectie te hebben.

En mensen maken een statement. Ze staan er niet om de uitslag te veranderen. Dus laat ze lekker.

Wij jammeren niet, maar maken alternatieve plannen die ons beter passen. Het Nederland van nu is niet meer het Nederland waar we zijn opgegroeid, dus de plannen liggen er al een poos. Een Timmermans aan de macht zou dat hooguit versnellen. Dat is wat anders dan de klimaathysterie propageren en PVV stemmers wegzetten als racisten.

Maar sorry, ik moet nu echt weg

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:01

Janneke2 schreef:
AppleSter schreef:

hetzij terug te nemen.

Hoe sta jij er in...?

Je kunt toch niet ontkennen dat het steeds drukker wordt en alles volgebouwd wordt? De onderbouwing daarvoor is te vinden in ieder dorp en stad.

Verder lees ik wat mee maar de manier waarop er gereageerd wordt op elkaar vind ik verschrikkelijk. Is dat nu echt nodig?

Wilders hoeft in ieder geval geen polarisatie te brengen. Daar zijn mensen zelf al heel goed in..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:03

Er staan heel wat mensen op straat in Utrecht.

https://twitter.com/RickvdZweth/status/ ... 4909404611

Ja dubbel, wat helpt dit nou. En moet ik dit nu zien als een hart onder de riem voor al die mensen waar de PVV een hekel aan heeft of als een demonstratie tegen een verkiezingsuitslag?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:09

Wat fijn Applester, dat het Nederland waar jij bent opgegroeid niet het nederland van nu is.
Ik ben 60. Stel je voor dat wij nog steeds daar waren blijven hangen. Discriminatie op geloof, sekse, gender aan de orde van de dag. Vreselijk beroeps-ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Veel zwaar, geestdodend werk. Een vuile omgeving, vaak een onveilige omgeving. Kanker was een doodsvonnis.
He ja, wat naar dat Nederland veranderd is.
Je gaat uit eten. Dat gun ik je van harte. In de jaren 60 uiteraard een ongekende luxe om dat op een doordeweekse dag te doen. Je vliegvakanties kunnen ook niet, want.... de jaren 60. 4 auto's is helemaal een ongekend iets in de jaren 60.
Als jij naar het buitenland vertrekt, vertrek je dan naar een über calvinistisch land waar je niets mag als vrouw? En zal je daar dan gelukkig zijn?

Wilders heeft een monster zege geboekt. Daar hebben we mee te dealen. Eerst maar eens zien wat de formatie ons gaat brengen.