verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:41

Nikass schreef:
Please niet wéér al die onzin over de erfbelasting.

Mag jij vinden, boeit me niks.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:46

Wintu schreef:
Ik stem erg rechts, maar twijfel nog tussen een paar.

Groen links, nee bedankt, kan je straks een erftaks van 45 procent betalen, kan je na het overlijden van je partner nog het huis verkopen, terwijl je het misschien al afbetaald hebt. Vreselijke vent ook.

We hebben in meerdere politieke topics paginalange gesprekken en discussies hierover gehad en dit op meerdere manieren ontkracht. Dat GL/PvdA hem niet gaat worden voor jou is prima natuurlijk, maar elke keer onjuiste informatie op blijven rakelen maakt het ook geen eerlijke strijd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:50

VuurVleugels schreef:
Wintu schreef:
Ik stem erg rechts, maar twijfel nog tussen een paar.

Groen links, nee bedankt, kan je straks een erftaks van 45 procent betalen, kan je na het overlijden van je partner nog het huis verkopen, terwijl je het misschien al afbetaald hebt. Vreselijke vent ook.

We hebben in meerdere politieke topics paginalange gesprekken en discussies hierover gehad en dit op meerdere manieren ontkracht. Dat GL/PvdA hem niet gaat worden voor jou is prima natuurlijk, maar elke keer onjuiste informatie op blijven rakelen maakt het ook geen eerlijke strijd.

Je hoeft er niet op te reageren he, sterft het vanzelf een trage dood.... Ik zit niet in die topics, geloof ook niet dat dat een vereiste is om hier te mogen reageren? D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:55

Wintu schreef:
VuurVleugels schreef:

Je hoeft er niet op te reageren he, sterft het vanzelf een trage dood.... Ik zit niet in die topics, geloof ook niet dat dat een vereiste is om hier te mogen reageren? D

Als alleen jij het zou zeggen zou het een trage dood zijn, je bent helaas niet de enige. Ik/we blijven ertegenin gaan zodat niet weer een nieuw iemand het leest en denkt 'oh, dan maar beter geen GL/PvdA!'. Keuzes maken op basis van je belangen is prima, maar dan wel eerlijke en geïnformeerde keuzes.

En nee, je hoeft niet in topics mee te doen. Maar zo binnenkomen en one-liners die je ergens hebt gelezen of gehoord droppen is ook niet echt netjes.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:59

VuurVleugels schreef:
Wintu schreef:

Als alleen jij het zou zeggen zou het een trage dood zijn, je bent helaas niet de enige. Ik/we blijven ertegenin gaan zodat niet weer een nieuw iemand het leest en denkt 'oh, dan maar beter geen GL/PvdA!'. Keuzes maken op basis van je belangen is prima, maar dan wel eerlijke en geïnformeerde keuzes.

En nee, je hoeft niet in topics mee te doen. Maar zo binnenkomen en one-liners die je ergens hebt gelezen of gehoord droppen is ook niet echt netjes.

Doe niet zo betuttelend zeg, je weet helemaal niks over mij, je kent me niet, weet mijn situatie niet, dus je insinuaties aan mijn adres zijn uitermate ongepast. En als iemand hier denkt: ' oh nou dan stemmen we maar geen GL/PVDA ', dat moeten ze dan ook fijn zelf weten.

IMANDRA

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 02:15

Wintu je verspreidt informatie die aantoonbaar onjuist is. Dat zet VuurVleugels recht. Ik zie niks betuttelds, insinuerends of persoonlijks, for that matter.

Dit is zo’n oneliner die in de comments onder elk politiek nieuwsartikel voorkomt maar gewoon aantoonbaar niet klopt, maar desondanks toch keer op keer herhaald wordt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 02:40

IMANDRA schreef:
Wintu je verspreidt informatie die aantoonbaar onjuist is. Dat zet VuurVleugels recht. Ik zie niks betuttelds, insinuerends of persoonlijks, for that matter.

Dit is zo’n oneliner die in de comments onder elk politiek nieuwsartikel voorkomt maar gewoon aantoonbaar niet klopt, maar desondanks toch keer op keer herhaald wordt.

Ik verspreid geen info, ik noem een reden waarom ik voor mezelf niet voor GL/PVDA kies. En dat mag.

Citaat:
Ik/we blijven ertegenin gaan zodat niet weer een nieuw iemand het leest en denkt 'oh, dan maar beter geen GL/PvdA!'. Keuzes maken op basis van je belangen is prima, maar dan wel eerlijke en geïnformeerde keuzes.

Het maakt mij niet uit of iemand dan niet op gl/PvdA zal kiezen vanwege die opmerking, dat mag iemand helemaal zelf weten. En op welke gronden iemand een keuze maakt, is ook niet aan jullie, als iemand ongeinformeerd/ geïnformeerd, strategisch of omdat ie iemands kapsel leuk vindt, op een bepaalde persoon/partij stemt, dan is dat allemaal persoonlijk en heb je daar in feite niets mee te maken. Dat is democratie, vrijheid van keuze. Dus laat mensen in hun waarde als ze iets vinden en negeer het als het niet met jouw waarden en normen overeen stemt. Maar je hoeft mensen niet ter verantwoording roepen, omdat je bang bent dat mensen niet op je favoriete partij stemmen, door eventuele opmerkingen van die persoon.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 06:56

Nou idd. Hoe je het ook wendt of keert, ze willen die erfbelasting wel. En dan kun je het bagataliseren want ‘dit en dat’ maar feit blijft dat ze het wél in gaan voeren. En met de huidige huizenprijzen is 1,5 miljoen niet eens zo gek veel. Dus: bezint eer ge begint.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 07:19

Welk kabinet heeft de schatkist zo vol gekregen dat al die COVID steun betaald kon worden?

En ik vraag me af met die salarisverhoging.. is dat dan omdat de belasting op arbeid omlaag gaat (en van hoeveel naar hoeveel dan) of moeten bedrijven daadwerkelijk meer gaan betalen? Waar is dat makkelijk terug te vinden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:30

Ik heb nog steeds geen idee waar ik op moet stemmen. Geen enkele partij waar ik me echt door vertegenwoordigd voel of die standpunten hebben die voor mij goed zijn. Wel veel die punten hebben waar ik het absoluut niet mee eens ben.

De kieswijzers enzovoorts helpen me ook niet, want veel van de stellingen vind ik minder belangrijk als anderen die niet meegenomen worden. En sorry, ik ben egoïstisch en ga voor dingen die voor mij belangrijk zijn nu en de komende jaren. Ook al vind ik klimaat wel belangrijk, ik vind mijn eigen overleven en kunnen betalen belangrijker.

Ga nog een dag flink aan de slag maar...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:30

Wintu schreef:
Het maakt mij niet uit of iemand dan niet op gl/PvdA zal kiezen vanwege die opmerking, dat mag iemand helemaal zelf weten. En op welke gronden iemand een keuze maakt, is ook niet aan jullie, als iemand ongeinformeerd/ geïnformeerd, strategisch of omdat ie iemands kapsel leuk vindt, op een bepaalde persoon/partij stemt, dan is dat allemaal persoonlijk en heb je daar in feite niets mee te maken. Dat is democratie, vrijheid van keuze. Dus laat mensen in hun waarde als ze iets vinden en negeer het als het niet met jouw waarden en normen overeen stemt. Maar je hoeft mensen niet ter verantwoording roepen, omdat je bang bent dat mensen niet op je favoriete partij stemmen, door eventuele opmerkingen van die persoon.

Met bovenstaande eens. Ik stoor me al een tijdje aan de 'zendingsdrang' bij sommigen hier om GL/PvdA te promoten. Bijna alle kritische reacties wordt door een groepje bovenop gedoken, gebagatelliseerd of wegzet als onjuist. En volgens mij zorgen ze zelf hierdoor dat mensen juist niet op hun partij gaan stemmen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:43

Vind feitelijk onjuiste informatie delen, over welke partij dan ook, behoorlijk incorrect. Ik ga er vanuit dat je het niet bewust doet natuurlijk maar lijkt me goed als anderen daarop reageren met juiste informatie. Jouw keuze om er vooralsnog niet op te stemmen is volledig aan jou en gelukkig je goedrecht :j

Wat jij zendingsdrang noemt noem ik een discussie. En dat is waar het topic voor is. Het helpt ook mij, met het maken van een keuze. Er wordt zoveel foutieve informatie verspreid als bangmakerij, met name over links. Zou iets aan gedaan moeten worden, maar goed.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 21-11-23 08:46, in het totaal 2 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:44

Nou, 1,5 miljoen niet ver weg. De gemiddelde huizenprijs voor een normale rijtjeswoning is nog lang geen anderhalf miljoen. Amai...

Afijn, iedere partij zal water bij de wijn moeten gaan doen, we gaan niet makkelijk een meerderheidskabinet krijgen (en de grootste kans daarop lijkt helaas over rechts te gaan).

Ik stem normaliter SP, maar die vind ik deze keer niet genoeg zoden aan de dijk gaan leggen. Mijn stem gaat woensdag naar Groenlinks/PVDA, zelfs al ben ik geen fan van Timmermans.
Mijn vriend stemt overigens meer rechts. Die twijfelt tussen NSC en BBB.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:45

Fitzroy schreef:
Nou idd. Hoe je het ook wendt of keert, ze willen die erfbelasting wel. En dan kun je het bagataliseren want ‘dit en dat’ maar feit blijft dat ze het wél in gaan voeren. En met de huidige huizenprijzen is 1,5 miljoen niet eens zo gek veel. Dus: bezint eer ge begint.

De huizenprijzen zijn inderdaad veel gestegen maar dit is toch wel een tikkeltje overdreven :+

Wintu schreef:
IMANDRA schreef:

Ik verspreid geen info, ik noem een reden waarom ik voor mezelf niet voor GL/PVDA kies. En dat mag.

Citaat:
Ik/we blijven ertegenin gaan zodat niet weer een nieuw iemand het leest en denkt 'oh, dan maar beter geen GL/PvdA!'. Keuzes maken op basis van je belangen is prima, maar dan wel eerlijke en geïnformeerde keuzes.

Je zet het neer als feit. Dat is het niet. Dat wordt dus rechtgezet. Je zou ook kunnen zeggen “oh, nou dan heb ik het verkeerd begrepen maar ik stem alsnog niet op deze partij”.

Snap niet zo goed waarom je zo in de verdediging schiet als anderen simpelweg iets rechtzetten.

@Ann: zendingsdrang? Ik heb nergens gesteld dat iedereen maar GL/PvdA moet stemmen. Je moet stemmen waar je zelf achter staat. Maar ongenuanceerde of foutieve informatie, ja, daar reageer ik op.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:48

Maar het is geen foutieve informatie. GL/PvdA wil de erfbelasting aanpakken. Punt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:50

Ik heb net nog wat stemwijzers ingevuld. Ik schommel tussen NSC en BBB blijkt. Ik ben er alleen niet voor om meer kerncentrales te hebben, maar daar zijn die partijen wel voor }:0

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:53

Fitzroy, inderdaad. En voor de achtergebleven partner gaat het misschien geen gevolgen hebben, als er kinderen zijn met een erfdeel waarover op korte termijn wel belasting moet worden betaald, wordt het een heel ander verhaal. Maar dat wordt weggewuifd in mijn ogen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:54

Fitzroy schreef:
Maar het is geen foutieve informatie. GL/PvdA wil de erfbelasting aanpakken. Punt.

Dat klopt inderdaad; maar je beschreef het eerder anders. En het is prima als je dat niet wilt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:59

Fitzroy schreef:

Maar dat is niet wat er werd geschreven.
Er staat:
"kan je straks een erftaks van 45 procent betalen, kan je na het overlijden van je partner nog het huis verkopen"

En dat is dus per definitie niet waar. Zélfs niet voor mensen die een huis hebben dat boven de 2 miljoen waard is bijvoorbeeld.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:01

8nnemiek schreef:
Fitzroy schreef:

Maar dat is niet wat er werd geschreven.
Er staat:
"kan je straks een erftaks van 45 procent betalen, kan je na het overlijden van je partner nog het huis verkopen"

En dat is dus per definitie niet waar. Zélfs niet voor mensen die een huis hebben dat boven de 2 miljoen waard is bijvoorbeeld.

Het is regel dat de overgebleven ouder de erfbelasting voor de kindsdelen betaald. Als deze 2,5 keer zoveel wordt, kan dat toch ook een financieel probleem worden voor die ouder? Niet iedereen heeft zoveel spaargeld?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:07

Voor partners is een vrijstelling van ruim 7 ton als ik het goed heb onthouden. Dus over de eerste 1,5 miljoen van een huis betaal je als partner geen erfbelasting.
De kinderen gaan pas erven als de laatste van de ouders overlijdt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:09

Ik zit midden in deze kwestie. Er moet nu echt wel erfbelasting worden betaald over de kindsdelen ook al hebben we nog niets ontvangen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:19

Ann schreef:
Ik zit midden in deze kwestie. Er moet nu echt wel erfbelasting worden betaald over de kindsdelen ook al hebben we nog niets ontvangen.

Waarvoor je met de belastingdienst dus regelingen kan treffen. Gedwongen je huis verkopen als partner zal toch echt niet snel gebeuren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:21

Daar kun je helaas niet standaard van uit gaan. De BD heeft ook niet altijd alles goed op orde. Er worden (imo) veel aannames gemaakt dat het allemaal wel gaat meevallen, maar dat is nog helemaal niet te zeggen. En de zorg (of kritiek) van mensen bagatelliseren zorgt alleen maar voor meer tweestrijd, vind ik.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:26

Nee, de BD heeft zeker niet alles op orde en is imo ook absoluut geen betrouwbare partner.

Ik neig naar VVD. Ik kan het niet vinden in de linkse partijen. De bedrijven in NL leeg pinnen is geen optie. Want wat ze lijken te vergeten dat die bedrijven óók werkgever zijn, en daarmee een heel, heel groot deel van Nederland aan het werk houden. Wat gebeurt er als je die bedrijven leeg pint? Of wegjaagt?

Ik ben het niet met alles van de VVD eens en ik heb ook de afgelopen jaren gezien. Maar ik vind hun programma to the point en concreet. Haalbaar, geen grote beloftes die niet haalbaar of betaalbaar blijken.