Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Exitium schreef:Nee hoor, de militaire overmacht van Israel was destijds al zo groot dat ze naar verwachting vrij eenvoudig een gelijktijdige aanval van Egypte, Jordanië en Syrië af hadden kunnen slaan. De reden dat ze zelf aanvielen was dat ze op die manier in één klap de volledige Egyptische luchtmacht uit konden schakelen. Heb je het luchtruim in handen, dan heb je overmacht en maak je het voor je grondtroepen véél makkelijker.
mysa schreef:Dat perspectief wordt niet altijd onderkend. Bij degenen die dat wel onderkennen, heeft Israël gewoon wat meer krediet. Hadden ze bij mij ook, maar ik vind het sinds Likoed met Netanyahu aan de macht is, best lastig om die goodwill in stand te houden.
Nikass schreef:Exitium schreef:Nee hoor, de militaire overmacht van Israel was destijds al zo groot dat ze naar verwachting vrij eenvoudig een gelijktijdige aanval van Egypte, Jordanië en Syrië af hadden kunnen slaan. De reden dat ze zelf aanvielen was dat ze op die manier in één klap de volledige Egyptische luchtmacht uit konden schakelen. Heb je het luchtruim in handen, dan heb je overmacht en maak je het voor je grondtroepen véél makkelijker.
We zullen het nooit weten hoe het anders was gelopen. Maar als je volledig bent ingesloten door de dreiging van een oorlog, kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je ze een slag voor wilt zijn.
Als ze die luchtmacht niet hadden kunnen uitschakelen, weet je niet of ze het gered hadden.
Je moet niet vergeten vanuit welk perspectief zij handelen.
Nikass schreef:Exitium schreef:Nee hoor, de militaire overmacht van Israel was destijds al zo groot dat ze naar verwachting vrij eenvoudig een gelijktijdige aanval van Egypte, Jordanië en Syrië af hadden kunnen slaan. De reden dat ze zelf aanvielen was dat ze op die manier in één klap de volledige Egyptische luchtmacht uit konden schakelen. Heb je het luchtruim in handen, dan heb je overmacht en maak je het voor je grondtroepen véél makkelijker.
We zullen het nooit weten hoe het anders was gelopen. Maar als je volledig bent ingesloten door de dreiging van een oorlog, kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je ze een slag voor wilt zijn.
Als ze die luchtmacht niet hadden kunnen uitschakelen, weet je niet of ze het gered hadden.
Je moet niet vergeten vanuit welk perspectief zij handelen.
Cowboy55 schreef:Precies. Israel is onverdedigbaar als je wacht totdat iemand aanvalt. Op zijn breedste punt (rondom Beersjeba) is het land misschien 55 km breed. Je hebt dus geen ruimte om de 1e klap op te vangen. Dan lig je al in zee. Je zult dus heel attent moeten zijn en eigenlijk wil je altijd de 1e zijn die de 1e klap uitdeelt.
Citaat:Ik heb zelfs ooit nog gehoord/gelezen dat de joden ergens een ander stuk gingen krijgen (weet niet meer of het nu in Afrika of Zuid Amerika was) maar niemand wou erheen. Dan hebben de fanatici maar de religieuze kaart getrokken om toch maar hun land te kunnen oprichten.
En wie de holocaust als excuus gebruikt: dan hadden ze hen beter een stukje Duitsland gegeven, was rechtvaardiger geweest. Tuurlijk, die holocaust was erg, maar België heeft in de tijd van Leopold III minstens evenveel kongolezen gedood, maar daar kraait geen haan naar, want die hebben geen geld en macht. Het feit dat je gerechtelijk vervolgd kan worden als je de holocaust ontkent (voor alle duidelijkheid: doe ik niet) vind ik al heel extreem en toch wat indruisen tegen de vrijheid van meningsuiting.
Luckystory schreef:Omdat niemand zit te wachten op 2 miljoen vluchtelingen.
Trouwens. Hamas is wel democratisch verkozen he. Na hun verkiezingsoverwinning heeft Fatah en Israël geprobeerd tegen te houden dat ze aan de macht kwamen en heeft Hamas zelf de macht gegrepen. Maar ze zijn wel degelijk democratisch verkozen. Onderschat ook niet hoeveel steun ze hebben in Gaza.
Vluchtelingen hier zullen altijd verklaren dat ze problemen hebben met Hamas omdat dit hen makkelijker een verblijfsvergunning oplevert. Maar als ze naar de stembus zouden moeten, stemmen ze erop hoor. Zonder twijfel.
juval schreef:Texel is echt heel klein... wat wonen er dan bizar veel mensen op zo'n klein stukje land zeg![]()
wat een drama als deze mensen nu als ratten in een val zitten zonder voorzieningen voedsel en water. Terug naar de middeleeuwen met steden die belegerd werden. Dat kan toch niet?!
Exitium schreef:Als men dat ziet als het ontwijken van de dienstplicht, celstraf. In de basis krijg je celstraf en een nieuwe verschijningsdatum. Kom je dan niet, dan ga je weer de cel in en krijg je weer een nieuwe datum. Dat riedeltje herhaalt zich tot er speciale commissies bij komen kijken om te beoordelen of je wel of geen dispensatie krijgt. Je kan er een aantal jaar voor de cel in draaien. Als ze het als desertie zien, ook geen ongewone blik in deze situatie, is de maximale celstraf daar een veelvoud van.
irmaz schreef:Het zuidelijke deel van de Gaza-strook grenst aan Egypte. Heeft iemand een idee waarom Egypte deze grens niet opent voor de vluchtelingen?
Echwel schreef:https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1012941479
Een indrukwekkend verhaal van een niet joodse man in Israël
Exitium schreef:Als men dat ziet als het ontwijken van de dienstplicht, celstraf. In de basis krijg je celstraf en een nieuwe verschijningsdatum. Kom je dan niet, dan ga je weer de cel in en krijg je weer een nieuwe datum. Dat riedeltje herhaalt zich tot er speciale commissies bij komen kijken om te beoordelen of je wel of geen dispensatie krijgt. Je kan er een aantal jaar voor de cel in draaien. Als ze het als desertie zien, ook geen ongewone blik in deze situatie, is de maximale celstraf daar een veelvoud van.