Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hwn schreef:@Horseloverl, deze die het overleven, zijn ze dan immuun tegen ziekte, of kunnen ze het dan later nog eens opnieuw krijgen? Hopelijk redden ze het allemaal. Stomme knutten! En op de radio dan maar lopen klagen dat er te weinig insecten zijn, maar deze die er zijn, zitten we echt niet op te wachten.
JoyenUnory schreef:Wel hebben veel dieren, zowel de ooien als lammeren, flink last van restverschijnselen. Kapotte / rauwe tussenklauwen maar ook lammeren met dikke knieën. Er zijn er aantal die wel weer eten maar niet / amper kunnen staan of lopen.
JoyenUnory schreef:@Horselover is het bij jullie ooien puur de gewrichten of ook de tussenklauwen? Hoe koel je de pootjes, zet je ze met de poten in een bak kamillethee water?
Hier gaat het ook niet lekker. Van de 40 dieren tot nu toe 32 besmet. 10 dood (dekram, 4 ooien en 5 ramlammeren), een ooi en een aantal lammeren die nog niet lekker gaan, maar gelukkig ook 10 ooien weer terug in het land.
Wel hebben veel dieren, zowel de ooien als lammeren, flink last van restverschijnselen. Kapotte / rauwe tussenklauwen maar ook lammeren met dikke knieën. Er zijn er aantal die wel weer eten maar niet / amper kunnen staan of lopen.
Helaas komen er nog steeds nieuwe besmettingen bij, we verwachten dat de 8 lammeren zonder symptomen ook nog ziek gaan worden.
Jet schreef:Voor zover ik weet zijn ze dan voor een aantal jaren beschermd, tenzij er weer een nieuwe variant van het blauwtongvirus komt. Dit is ook een nieuwe variant ten opzichte van de vorige uitbraak in Nederland, daarom is er niet direct een vaccin beschikbaar.
Horseloverl schreef:JoyenUnory schreef:@Horselover is het bij jullie ooien puur de gewrichten of ook de tussenklauwen? Hoe koel je de pootjes, zet je ze met de poten in een bak kamillethee water?
Hier gaat het ook niet lekker. Van de 40 dieren tot nu toe 32 besmet. 10 dood (dekram, 4 ooien en 5 ramlammeren), een ooi en een aantal lammeren die nog niet lekker gaan, maar gelukkig ook 10 ooien weer terug in het land.
Wel hebben veel dieren, zowel de ooien als lammeren, flink last van restverschijnselen. Kapotte / rauwe tussenklauwen maar ook lammeren met dikke knieën. Er zijn er aantal die wel weer eten maar niet / amper kunnen staan of lopen.
Helaas komen er nog steeds nieuwe besmettingen bij, we verwachten dat de 8 lammeren zonder symptomen ook nog ziek gaan worden.
Ook tussenklauwen. Kamille koelt uitwendig zo diep dat erin zetten niet nodig is, ook nog ontstekingsremmend en bacterie remmend/dodend. Dus gewoon overheen, wel koud natuurlijk, en het z’n werk laten doen. Alles waar ontsteking zit dus op bek, gewrichten, kapotte knietjes en als ze het willen drinken mag dat ook. Verlaagd ook de koorts aanzienlijk. Ik werk heel veel met kruiden thees ook om ze aan het drinken te houden. Mocht je wat willen weten, geld voor iedereen, stuur ff pb.
Horseloverl schreef:JoyenUnory schreef:@Horselover is het bij jullie ooien puur de gewrichten of ook de tussenklauwen? Hoe koel je de pootjes, zet je ze met de poten in een bak kamillethee water?
Ook tussenklauwen. Kamille koelt uitwendig zo diep dat erin zetten niet nodig is, ook nog ontstekingsremmend en bacterie remmend/dodend. Dus gewoon overheen, wel koud natuurlijk, en het z’n werk laten doen. Alles waar ontsteking zit dus op bek, gewrichten, kapotte knietjes en als ze het willen drinken mag dat ook. Verlaagd ook de koorts aanzienlijk. Ik werk heel veel met kruiden thees ook om ze aan het drinken te houden. Mocht je wat willen weten, geld voor iedereen, stuur ff pb.
Horseloverl schreef:Jet schreef:Voor zover ik weet zijn ze dan voor een aantal jaren beschermd, tenzij er weer een nieuwe variant van het blauwtongvirus komt. Dit is ook een nieuwe variant ten opzichte van de vorige uitbraak in Nederland, daarom is er niet direct een vaccin beschikbaar.
Degene hier die de vaccinatie voor andere types hebben gehad komen er wel aanzienlijk makkelijker door
Rizette schreef:Doe de dierenarts de vaccinatie? Is dat een eenmalige spuit? Wat zijn de kosten? Zit te overwegen om het nu dan alsnog te doen Het duurt blijkbaar een week tot 10 dagen voor de eerste immuniteit zich opbouwt.
herr_balou schreef:Wat een ellende.
Wat ik prettig vind is dat ik lees dat er ook mensen zijn die hun schapen proberen te ondersteunen waar mogelijk.
Hier in de omgeving zie ik daar niets van. Een keer per dag rijdt men met een lege aanhanger de wei in en ze rijden de wei uit met een aanhanger vol dode dieren. De kraaien zijn erg blij met al die (half)dode schapen in de wei, heftig om te zien zoals die bezig zijn.
janouk schreef:https://www.hetschaap.nl/blauwtong-naar ... zS_fiJiXjE
Cijfers van gisterenavond
De voorspelling is dat de besmetting volgende week al in België is. Zo ergeerste besmetting gemeld vanaf Texel
Wintu schreef:herr_balou schreef:Wat een ellende.
Wat ik prettig vind is dat ik lees dat er ook mensen zijn die hun schapen proberen te ondersteunen waar mogelijk.
Hier in de omgeving zie ik daar niets van. Een keer per dag rijdt men met een lege aanhanger de wei in en ze rijden de wei uit met een aanhanger vol dode dieren. De kraaien zijn erg blij met al die (half)dode schapen in de wei, heftig om te zien zoals die bezig zijn.
Tja, dat soort mensen moet geen dieren houden. Ze gewoon van ellende laten liggen, wat triest, daar mogen om mij gevolgen aan vast zitten.
Berriepi schreef:Pff JoyenUrnoy, wat zal je daar veel werk aan hebben. Maar het moet ook bemoedigend zijn dat er weer 10 in het land lopen!
Horselover, mogen ze ook gewoon kamillethee van de supermarkt drinken, als ze dat willen? Ik ga morgen in ieder geval nog even een wilgentheetje maken.
Van de 13 zieken zijn er in ieder geval 2 waarvan ik zeer positief ben. 1 daarvan is wel echt mager geworden, maar eet, drinkt en loopt nu prima, koorts lijkt ook gezakt.
2 eten en drinken wel voldoende maar hebben echt ontzettend zere pootjes. 1 daarvan is een lam, die krijg ik nog wel opgetild om een soort schapenfysio te zijn en haar even te laten staan en stro te verschonen. De andere is een grote ooi, die ik met geen mogelijk de lucht in til, en die ook niet zo erg mee werkt haha (ze stribbelt ook niet tegen gelukkig).
Voor het lam moeten we misschien maar een soort hangmat maken, waar ze dan een paar uur per dag in kan staan om weer aan te sterken, iemand daar ervaring mee?
De dekram is ook ziek, maar gisteren een doorbraak! Zelf uit de waterbak gedronken en weer hooi aan het eten! De zwelling van de bek is echt aanzienlijk verbeterd, maar ook hij heeft zere pootjes