Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 16228
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:52

Wintu schreef:
Weekenddiensten werken en wachtdienst draaien, ja lastig, doet een kraamverzorgster ook. Die plant haar boodschappenrondje dus op een andere dag, hoeft ze bij de kassa niet alles te laten vallen.



Maar dat is nu net het probleem, er is geen andere dag.
Het is voor sommige iedere dag en nacht.

Wintu

Berichten: 4917
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:54

Je bedoelt dat de hufterigheid van de mens tot gevolg heeft dat de dierenartsen geen spoed meer kunnen/ willen draaien of lees ik dat verkeerd.

Heel eerlijk, als ik een dierenarts bel in de spoeddienst, heb ik als klant weinig nodig met zijn priveleven.
Ik vind een professionele houding juist als een dierenarts zijn priveleven niet mee mijn erf opneemt, zeg maar. Ik heb als klant niets nodig daarmee.

fransje23

Berichten: 16228
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:55

Wintu schreef:
Ik vind het heel helder, tja niet iedereen vind het leuk om te horen en dat is tegenwoordig precies het probleem. Je mag geen confrontatie meer aan, want dat is kwetsend en dat is jammer.


Het gaat niet om de confrontatie maar om het totaal niet luisteren naar argumenten van mensen uit het werkveld omdat persoonlijke ervaringen/opvattingen anders zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 26465
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:57

Wintu schreef:
Je bedoelt dat de hufterigheid van de mens tot gevolg heeft dat de dierenartsen geen spoed meer kunnen/ willen draaien of lees ik dat verkeerd.

Heel eerlijk, als ik een dierenarts bel in de spoeddienst, heb ik als klant weinig nodig met zijn priveleven.
Ik vind een professionele houding juist als een dierenarts zijn priveleven niet mee mijn erf opneemt, zeg maar. Ik heb als klant niets nodig daarmee.

Ja precies, dus degenen die dat niet kunnen (door oververmoeidheid bijvoorbeeld), hebben een enorm professionele houding, door taken af te stoten die ze niet professioneel kunnen uitvoeren.
Met als gevolg dat er minder beschikbare spoeddierenartsen zijn.


Maar wat is dan de oplossing om tot meer spoeddierenartsen te komen, die die diensten wel zien zitten en met een professionele houding jouw dier komen behandelen?
Want de oplossing die er nu is, dat investeerders speciale spoedklinieken openen, wordt hier niet als een goede oplossing gezien.

Wat dan wel een goede oplossing lees ik nog nergens.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-09-23 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 16228
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:58

Wintu schreef:
Heel eerlijk, als ik een dierenarts bel in de spoeddienst, heb ik als klant weinig nodig met zijn priveleven.
Ik vind een professionele houding juist als een dierenarts zijn priveleven niet mee mijn erf opneemt, zeg maar. Ik heb als klant niets nodig daarmee.


Maar professioneel is toch ook om te bedenken dat je klanten niet goed kunt bedienen als afgepeigerde dierenarts op de rand van een burn out.

VuurVleugels
Berichten: 2343
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:59

Marije_jiplover schreef:
En meer mensen toelaten op de faculteit, om deze afvallers op te vangen, gaat niet 123, omdat dan de kwaliteit van het onderwijs in het geding komt. Je kunt in de kliniek niet ineens 2x zoveel studenten op 1 patiënt laten oefenen.


Heeft iemand enig idee waarom er al decennia lang maar één faculteit diergeneeskunde is in Nederland? Goed, de vraag is natuurlijk wel exorbitant gestegen de laatste jaren, maar weet iemand wat de reden is dat er geen tweede faculteit - of desnoods een dependance van de eerste - wordt opgericht? Ik zie in ieder geval nog helemaal geen plannen in die richting, maar misschien mis ik iets, of is er een hele goede reden waarom die plannen er niet zijn die ik gewoon (nog) niet bedacht heb.

Marije_jiplover

Berichten: 26465
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:01

Exact dat, Fransje.
De dierenarts die zijn professionele standaard bij de patiëntenzorg niet kan halen, handelt uiterst professioneel door die taken af te stoten, uit te besteden, etc.

@Vuurvleugels: vanwege de kosten, denk ik.
De ruimtes, de klinieken, de aanwezige proefdieren om op te leren oefenen, dat neemt enorm veel ruimte in en kost heel veel.

Vergelijk het terrein van geneeskunde in Utrecht en het terrein van diergeneeskunde.
Diergeneeskunde neemt tenminste 2x zoveel ruimte in, voor veel minder studenten.

Wintu

Berichten: 4917
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:05

fransje23 schreef:
Wintu schreef:
Ik vind het heel helder, tja niet iedereen vind het leuk om te horen en dat is tegenwoordig precies het probleem. Je mag geen confrontatie meer aan, want dat is kwetsend en dat is jammer.


Het gaat niet om de confrontatie maar om het totaal niet luisteren naar argumenten van mensen uit het werkveld omdat persoonlijke ervaringen/opvattingen anders zijn.


Ja en dat ga je altijd houden, dat ervaringen en opvattingen en meningen tussen verschillende mensen altijd verschillen, dat is waar je mee om moeten leren gaan en dat gaat schijnbaar niet meer.

Niemand ontkent dat sommige zaken moeilijk zijn, dat heb je in vele beroepsgroepen. Maar dat een buitenlandse investeerder daar gebruik van maakt en prijzen van exorbitante orde hanteert gaat ook niet helpen en dat dierenartsen mee gaan in dat "eerst geld, dan dier" ethiek is ronduit jammer en helpt de dierenzorg niet en het werkt geirriteerde klanten ook enkel in de hand.

Ik snap prima dat door werkdruk onder dierenartsen en gebrek aan collega's praktijken ervoor kiezen zich uit te laten kopen door Evidensia en Anicura.

Maar laten we wel wezen, voor de klant is het slecht nieuws.

SjonnieZ

Berichten: 3180
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:07

Pareltjes schreef:
Thioro schreef:
En toch is het zo Pareltjes.
Het beroep is niet meer wat het ervoor was. Hoe wat en waarom is een ingewikkelde vraag en een kant en klare oplossing is nog niet gevonden (stop met klagen en stel je niet aan is dat dus niet).

Die 10% vervelende klanten weegt veel en veel zwaarder door dan de 90% die netjes zijn. En naar mijn gevoel ligt het percentage vervelende klanten eigenlijk wel hoger.

Als ik ooit stop met het beroep dan is dat niet door het zware werk, niet door het vieze werk, niet door de diensten die ik al 15 jaar zonder morren draai.
Maar weldegelijk door die vervelende klanten die vinden dat een DA maar voor hen moet komen opdraven in een vingerknip.

Oplossing 1 is klandizie opvoeden. Maar dan wordt er dus wel op zere teentjes getrapt. Ik persoonlijk heb daar geen probleem mee. Zou niet de eerste keer zijn dat ik iemand wandelen stuur of zelf weer in m'n auto stap en ze zoeken het maar uit als ze de elementaire beleefdheid missen. Maar niet iedereen is zo adrem, en zeker de beginnende dierenartsen niet.
Ik zie het hier ook met jongere, wat onzekere collega's. Die worden echt gewoon figuurlijk gekielhaald soms, dusdanig dat ik of een ander meer ervaren/adrem persoon moet tussenkomen om die klant even wat dingen duidelijk te maken.

Blijf vooral een DA als een hond behandelen. Niet huilie doen achteraf als er geen meer te vinden zijn in de buurt of voor een betaalbare prijs.


Natuurlijk is het vak veranderd, dat heb ik de afgelopen 40 jaar toch ook wel gezien. En vaak ten goede. Vervelende klanten? Van mij mogen ze opgevoed, geen enkel probleem. Jammer dat ze denken mensen zo te mogen behandelen. Maar omgekeerd is ook een waarheid, jonge dierenartsen die mij de les eens lezen maar er met hun beperkte ervaring gewoon soms volledig naast zitten. Maar ik word wel verwacht die dure rekening toch maar te voldoen, ook als ik er helemaal niets aan heb gehad.

Het draait twee kanten op. In auto branche geldt dat als de kosten van een kapotte auto hoger zijn dan de dagwaarde het totalloss wordt verklaard. Bij dieren doen we dat tegenwoordig niet meer. En dus onstaat er een verdienmodel voor investeerders om eindeloos door te behandelen. Dat is de morele prijs die een eigenaar betaalt Het kan, dus het moet of je deugd niet als eigenaar ( ja in alle graderingen ). En als je het niet kan betalen had je je maar moeten verzekeren. Voor iemand met het minimumloon is het houden van een simpel asiel katje onbetaalbaar geworden.Niet zo zeer het voer, maar onverwachte torenhoge DA rekeningen.

Voor mij is de verhouding zoek. Waarom kunnen bij spoed mensen niet gewoon naar een betaalbare dierenarts ipv van een super gespecialiseerde kliniek? Terwijl het om een simpele levensreddende ingreep gaat waar bijv. helemaal geen scan voor nodig is? Waarom moet die klant daar wel voor betalen?
De ketens ontwrichten steeds meer, naar dierenartsen én klanten. Het een versterkt het ander....



Over lastpakken zijn we het eens. Over sommige prijzen niet. Steeds meer gaan er naar Duitsland of Belgie. Daar is het echt fors goedkoper



Hier ben ik het helemaal mee eens Pareltje.
Tegenwoordig behandelen we vaak veel te lang door. Ten koste van de portemonnee van de eigenaar, maar nog erger, het welzijn van het dier.

Wintu

Berichten: 4917
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:12

fransje23 schreef:
Wintu schreef:
Heel eerlijk, als ik een dierenarts bel in de spoeddienst, heb ik als klant weinig nodig met zijn priveleven.
Ik vind een professionele houding juist als een dierenarts zijn priveleven niet mee mijn erf opneemt, zeg maar. Ik heb als klant niets nodig daarmee.


Maar professioneel is toch ook om te bedenken dat je klanten niet goed kunt bedienen als afgepeigerde dierenarts op de rand van een burn out.


Ja, maar waarom heb ik daar rekening mee te houden als klant? Als ik een veearts bel in het weekend, omdat mijn paard op de grond ligt te kronkelen van koliek, dan heb ik geen oog voor de rompslomp die mijn veearts voor mijn drempel heeft hoor. Ik betaal op dat moment voor iemand die mijn dier behandeld. Ik betaal voor een dienst en ik verwacht dat ik die dienst dan ook naar behoren krijg. Een klant hoort de zorgen van een praktijk niet te merken op het moment van behandeling. In geen enkele beroepsgroep.

Het is geen service om afgepeigerde da's naar een adres te sturen, dan moet je als praktijk de boel anders inrichten en de een doet dat onderling en de ander gaat met een investeerder in zee. Allemaal prima, maar voor de klant slecht nieuws, laat ik zeggen voor het dier vooral.

Pareltjes
Berichten: 2493
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:20

Omgedraaid heeft de DA ook geen oog voor mijn persoonlijke situatie. Ik kan even niet betalen, heb een burnout want mijn lastige klanten hebben mij dusdanig afgepeigerd dat ik niet meer kan werken.

Dus moet je een prof houding aannemen. Als DA én eigenaar. De een levert een dienst, waar de ander voor betaald. Meer is het niet. De dienst en de vergoeding moeten in een goede balans zijn. Zo niet dan komen er problemen.

fransje23

Berichten: 16228
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:24

Wintu schreef:
Maar laten we wel wezen, voor de klant is het slecht nieuws.


Maar dat laatste is ook niet wat iemand hier betwist.

Onali
Berichten: 19003
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:24

VogeltjeM schreef:
Huisartsen draaien een paar weekenden per jaar (meerdere vriendinnen die dit doen)


En wie doet de avond en nachtdiensten doordeweeks dan?
Juist diezelfde huisartsen ;)

Afhankelijk van de grootte van de praktijk en de hoeveelheid praktijken in de omgeving draaien ze allemaal die extra diensten.
Het gewone werk is van 8 tot 17 en daarna zijn er de regionale HAP's en spoeddiensten tot de volgende ochtend 8 uur.


Zou eigenlijk handiger zijn als de DA's ook zoiets zouden doen. Dan worden de avond-, nacht- en weekenddiensten verdeeld onder meer artsen.
Vroeger was dat bij mij in de omgeving ook zo. Diensten werden overgedragen aan een andere praktijk.

Verder ben ik het wel eens met Pareltjes en Wintu.
In elk beroep heb je zeikerds en zeker niet elk beroep stopt om 18 uur.
Ben je er niet fysiek mee bezig dan wel mentaal.

fransje23

Berichten: 16228
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:31

Maar niet iedere beroepsgroep staat midden in de nacht alleen in een praktijk of op een afgelegen erf met een stel doorgedraaide klanten.

Meer personeel kan qua kosten niet uit

GaelleS

Berichten: 2057
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:32

Pareltjes schreef:
Voor 35 euro kip op tafel, onder narcose, krop open, dichtgenaaid én medicatie mee. Nog geen 15 minuutjes weer buiten. Dat is exact 1/10 van de prijs!!! Geen dure operatie tafel, geen dure operatie lampen, geen dure assistente ( was ikzelf bij gelegenheid ). Kort, snel en uiterst vakkundig door een 72 jarige ouwe rot in het vak die hoogst verontwaardigd was over de eerste kliniek.



Die ouwe man is ook het probleem voor de nieuwe generatie. Hij heeft al lang zijn boterham verdient en kan die oliebol doen voor 35 euro. Voor 35 euro doe ik nog geen consult. En zou eigenlijk geen enkele dierenarts dit moeten doen. Juist zijn skills zijn meer waard. Doordat anderen hun prijzen belachelijk laag maken, kunnen nieuwe dierenartsen op zichzelf alleen ook moeilijker aan de bak geraken (al is er wel genoeg werk en die oudere generatie zal ook ooit stoppen).
Als je al dat doet voor 35 euro hoe kan je dan eventuele werknemers/DA betalen ? Heeft die man ooit zijn prijzen aangepast de laatste 20 jaar? 50 jaar?

Een kip mag niks kosten omdat het een kip is, meer zonde van die mentaliteit van de eigenaar.

Een kip neemt evenveel tijd in beslag op consult en andere chirurgie, de prijzen van de medicatie worden niet door ons bepaald.

Er zijn ook mensen die willen dat een euthanasie gratis is, omdat het een euthanasie is. Die producten zijn ook duur hoor :') Een paard gaat een heel flesje T61 in, wij krijgen dat ook niet gratis geleverd he. En ze nemen dan ook nog vaak meer tijd in beslag.

Tango1979

Berichten: 2849
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:33

Ik weet dat mijn DA (praktijk van 3 DAs en 2 ondersteuners) geprobeerd heeft de spoeddiensten via een rooster met andere praktijken te verdelen. Daar wilde de grotere praktijken niet aan meewerken. Waarschijnlijk om zo een betere concurrentie positie te hebben. Mijn DA doet geen spoed meer na 8u en zaterdags 4u.

Ik heb het geluk dat ik hier in een straal van 5km kan kiezen uit wel 5 a 10 praktijken, dus heb nu een vaste DA en een kliniek voor de spoedgevallen in avond en weekend.

josien_m_
Berichten: 2717
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:42

Pareltjes schreef:
Omgedraaid heeft de DA ook geen oog voor mijn persoonlijke situatie. Ik kan even niet betalen, heb een burnout want mijn lastige klanten hebben mij dusdanig afgepeigerd dat ik niet meer kan werken.

Dus moet je een prof houding aannemen. Als DA én eigenaar. De een levert een dienst, waar de ander voor betaald. Meer is het niet. De dienst en de vergoeding moeten in een goede balans zijn. Zo niet dan komen er problemen.


Die dierenarts heeft over het algemaan wel aandacht voor de eigenaar en begrip voor zijn emoties tijdens b.v. een akelige koliek. Dat hoort wel bij het beroep en de één zal daar vast beter in zijn dan de ander. Maar alleen die dienst leveren en het zo bekijken, gaat toch niet op. Want dan zou je er ook geen moeite mee hebben als de dierenarts zou zeggen : uitverkocht, ik kom vanavond niet meer.

Onali
Berichten: 19003
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:45

fransje23 schreef:
Maar niet iedere beroepsgroep staat midden in de nacht alleen in een praktijk of op een afgelegen erf met een stel doorgedraaide klanten.

Meer personeel kan qua kosten niet uit



En niet elke beroepsgroep werkt met dieren ....

Ook in een winkel kan een situatie bedreigend zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:49

Wintu schreef:
Ja, maar waarom heb ik daar rekening mee te houden als klant? Als ik een veearts bel in het weekend, omdat mijn paard op de grond ligt te kronkelen van koliek, dan heb ik geen oog voor de rompslomp die mijn veearts voor mijn drempel heeft hoor. Ik betaal op dat moment voor iemand die mijn dier behandeld. Ik betaal voor een dienst en ik verwacht dat ik die dienst dan ook naar behoren krijg. Een klant hoort de zorgen van een praktijk niet te merken op het moment van behandeling. In geen enkele beroepsgroep.

Onzinnig voorbeeld. Iedere da die uit zijn bed wordt gebeld voor een casus die jij beschrijft is tevreden met zo'n klant en zal de dienst zonder morren uitvoeren.

Het is de kat met kanker die al 2 maanden op sterven ligt die zondagochtend met spoed ingeslapen moet worden want de eigenaar verdraagt het opeens niet meer, de hond met een ingescheurde teennagel die aan de telefoon wordt beschreven alsof een ledemaat is verbrijzeld, andere hond die al drie dagen al zijn eten uitkotst, maar vrijdagavond acuut behandeld moet worden, zaterdagavond aankloppen voor wormmedicatie "ik was toch in de buurt en zag dat je thuis was", etc etc etc waar de schoen wringt.

Dáár worden mensen niet blij van, het behandelen van de spoeddienst alsof het open spreekuur is "waar ik recht op heb want ik betaal toch de dienst" (áls ze betalen maar dát is een andere discussie).

Nb. De voorbeelden die ik noemde heb ik niet bedacht.

_xManadisx_

Berichten: 3437
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:50

Onali schreef:
fransje23 schreef:
Maar niet iedere beroepsgroep staat midden in de nacht alleen in een praktijk of op een afgelegen erf met een stel doorgedraaide klanten.

Meer personeel kan qua kosten niet uit



En niet elke beroepsgroep werkt met dieren ....

Ook in een winkel kan een situatie bedreigend zijn.


Maar omdat het in andere beroepsgroepen ook kan voorkomen is het normaal en moeten we het maar accepteren?

Onali
Berichten: 19003
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:55

_xManadisx_ schreef:
Maar omdat het in andere beroepsgroepen ook kan voorkomen is het normaal en moeten we het maar accepteren?



Nee tuurlijk niet!

Net als Kuggurs voorbeeld van hangnagels, mensen moeten opgevoed worden.

Van mij mag je best tekeer gaan als zo'n idioot belt of langskomt.
Mensen moeten hun verantwoordelijkheid eens nemen.

Ik werk met HAP's, moet ze met regelmaat bellen. De dingen waar zij mee in aanraking komen is zo'n beetje hetzelfde als dierenartsen.
Mensen bellen of komen langs voor de meest onzinnige dingen.

Zolang deze mensen geen grote mond krijgen en ook nog eens behandelt worden zal het nooit stoppen.

DuoPenotti

Berichten: 39621
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:56

Wintu schreef:
Ik ben het met Pareltjes eens hoor. Als ik een dierenarts bel in de spoeddienst, dan bel ik voor een professionele dienst en betaal daar ook voor, dan heb ik eigenlijk geen boodschap hoe die dierenarts in zijn priveleven staat. Hij is hier op het erf in de hoedanigheid als dierenarts, niet als privepersoon.
Ik betaal netjes mijn rekening, bel niet zo maar een spoed dienst en ben respectvol.

Tja, sommige mensen zijn zeikerds en onmogelijk, maar hebben we daar niet allemaal mee te maken en in vele beroepsgroepen, daar staat een dierenarts niet alleen in hoor. Denk dat je dan eens met de politie in gesprek moet om te zien wat die voor oliebol over zich heen krijgen.

Weekenddiensten werken en wachtdienst draaien, ja lastig, doet een kraamverzorgster ook. Die plant haar boodschappenrondje dus op een andere dag, hoeft ze bij de kassa niet alles te laten vallen.

Ik vermoedde laatst een anaalklierontsteking bij mijn hond. Ze heeft gekeken, uitgeknepen en ik moest het aanzien. Hoppa 54 euro voor 5 minuten. Inmiddels 3 antibiotica kuren verder en dan misschien nog een spoeling. Had gelijk gespoeld, waren we klaar geweest, het nu 4 consulten verder en dan moet alsnog de spoeling.

De kraamzorg ken ik verder niet hoe dat geregeld is.
Maar toen ik nog nachtdiensten draaide hoefde ik niet aansluitend een dagdienst.
Dan lag ik om 8 uur in mijn bedje.

En dan vond ik 3 -5 nachten, ondanks overdag slapen heel erg zwaar.
Ik moet er niet aan denken om de dag erbij te doen.
Persoonlijk vind ik dat zelfs onverantwoordelijk dat dit normaal is.


Ja prijzen gewoon in dagdienst vind ik tegenwoordig ook erg hooi. dat wel.
Alleen al het consult bijna 60 euro.
Maar goed ik zie de verdere kosten niet.... Als ik dan weer geholpen ben ben ik ook weer blij.

SjonnieZ

Berichten: 3180
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:01

_xManadisx_ schreef:
Maar omdat het in andere beroepsgroepen ook kan voorkomen is het normaal en moeten we het maar accepteren?


Nee zeker niet, maar ook niet generaliseren.
Daarbij lastige klanten, is geen nieuw fenomeen.


Waar voor mij veel meer de schoen wringt is dat de nieuwe generatie de arbeidsethos mist.
Als je voor DA kiest, dan weet je van te voren dat ANW diensten erbij horen. Wil je dat niet moet je een ander beroep kiezen.
Juist door deze houding komt het werk neer op een te kleine groep en dat is zeker niet fair.

Je ziet dit trouwens bij meer beroepen. Zorg, bakkers etc.

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 25262
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:03

Onali schreef:
VogeltjeM schreef:
Huisartsen draaien een paar weekenden per jaar (meerdere vriendinnen die dit doen)


En wie doet de avond en nachtdiensten doordeweeks dan?
Juist diezelfde huisartsen ;)

Afhankelijk van de grootte van de praktijk en de hoeveelheid praktijken in de omgeving draaien ze allemaal die extra diensten.
Het gewone werk is van 8 tot 17 en daarna zijn er de regionale HAP's en spoeddiensten tot de volgende ochtend 8 uur.


Zou eigenlijk handiger zijn als de DA's ook zoiets zouden doen. Dan worden de avond-, nacht- en weekenddiensten verdeeld onder meer artsen.
Vroeger was dat bij mij in de omgeving ook zo. Diensten werden overgedragen aan een andere praktijk.

Verder ben ik het wel eens met Pareltjes en Wintu.
In elk beroep heb je zeikerds en zeker niet elk beroep stopt om 18 uur.
Ben je er niet fysiek mee bezig dan wel mentaal.



Voor huisartsen zijn diensten verplicht als accreditatie, dat zouden ze bij dierenartsen ook moeten invoeren. Allemaal x aantal diensten om de lasten de verdelen en het niet op een paar collega's aan laten komen die toevallig wel spoed draaien. Is gewoon part of the job. Maar wel verdeeld. Alle 24/7/365 houd natuurlijk niemand vol

fransje23

Berichten: 16228
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:04

Denk dat je niet aan opvoeden toekomt als je als dierenarts alleen tegen twee strak van de drugs staande gasten met een halfdode vechthond staat.

Als de de hond dan ook nog overlijd is dat echt een situatie die nauwelijks te controleren is.