Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:32

Maar deze wolf viel niet zomaar aan. Die grijpt dus ook niet zomaar een kind. Kinderen leren dat ze niet naar onbekende dieren toe moeten lijkt me hoe dan ook een prima plan: als een weggelopen hond zich ergens verschuilt en je gaat daarop af kun je ook gebeten worden.

Mars

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:34

Of een kind ‘zomaar’ of ‘niet zomaar’ gegrepen wordt is niet echt relevant voor hoe desastreus een aanval af gaat lopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:43

Maar het is wel relevant voor hoe we er tegenaan kijken. Er worden namelijk ook kinderen gedood door honden en door paarden. Die totaal verbieden dan? Lijkt mij niet, want er zit een situatie omheen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:44

Wat een berg speculaties.

Wat er hier is gebeurd is een wolf die zijn prooi beschermde. Normaliter vallen wolven geen mensen aan. Maar als een mens zich gaat bemoeien met zijn maaltijd dan is dat instinct.

En ik lees ook iets over dat alle honden die mensen bijten ingeslapen zouden moeten worden. Hierin zijn een hoop nuances o.a als twee honden vechten en de mens steekt een hand ertussen. De kans dat je daar gebeten wordt is heel groot. Ik zie vaak filmpjes van kindjes met High Risk honden en die kindjes "soms baby's" die slaan, schoppen en trekken overal aan ik zie echt vaak signalen waaruit blijkt dat de hond het niet prettig vind (terwijl er één of ander dom wicht) staat te filmen en te lachen. Er komt dan een moment dat de hond er echt genoeg van heeft.

Mensen zijn het grote gevaar voor dieren en ook voor de planeet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:54

Shadow0 schreef:
Maar het is wel relevant voor hoe we er tegenaan kijken. Er worden namelijk ook kinderen gedood door honden en door paarden. Die totaal verbieden dan? Lijkt mij niet, want er zit een situatie omheen.

Er worden ook mensen gedood door andere mensen, dat is hier allemaal de discussie niet. We hebben het nu over de wolf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:55

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:55

Ik snap die boer heel goed.
Ik woon tussen de vossen en ik heb een pluimvee bedrijfje. Alles stroomdraad en gaas en netten afgeschermd. Enorm werk om alle draden grasvrij te houden.
Voor mensen met groot vee of paarden nog lastiger om alles veilig te houden.

Uiteindelijk denk ik dat de vraag hier niet zo zeer is wie fout was (wolf, boer of burgermeester), maar meer hoe gaan we dit voorkomen?
Ik zou zelf ook niet aarzelen om een wolf/vos aan te vallen om mijn dieren te beschermen.
De pro wolf mensen roepen meteen dat als wolven vee pakken, de omheining niet goed was. Toch blijven organisaties als bij12 volhouden dat het voldoende is.
Deze situatie is voor niemand goed.
Voor vee niet, voor de mens niet en voor de wolf niet.
Ik snap ook niet hoe mensen blij kunnen zijn voor de wolf, terwijl er regelmatig één plat gereden wordt, ze in paniek door woonwijken rennen en kanalen overzwemmen.
Voor de wolf is het hier toch ook niet fijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:58

Mars schreef:
Shadow0 schreef:

Er worden ook mensen gedood door andere mensen, dat is hier allemaal de discussie niet. We hebben het nu over de wolf.

Prima. Wolven vallen geen kinderen zomaar aan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:03

Overigens ben ik er een voorstander van om de wolf hier gewoon af te maken. Hoe mooi ik ze ook vind. Het is hier te dicht bevolkt en daar gaan in de toekomst nog grotere problemen van komen. Dus weg ermee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:05

Maar wat is 'zomaar'? Tenzij het over een dier met rabiës of een hersentumor gaat, zal een dier nooit zomaar aanvallen. Er zal altijd een drijfveer van honger, angst, verdediging of bescherming achter zitten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:10

Ik word echt verdrietig van veel reacties hier.

Echt neem eens een kijkje op FB of in het wolventopic, de wolf is in heel west Europa een groot probleem.

Jij leest/ hoort er niks van, maar wij kunnen zo 30 aanvallen op paarden laten zien.
Op de Utrechtse heuvelrug zoekt een wolf constant de honden losloopgebieden op en zoekt contact met de honden aldaar.

Oh ja hondeneigenaar loopt er ook bij. Dus menselijk contact op minder dan een paar meter is er al wekelijks.
Vorige week testte de wolf dmv een kleine uitval/ sneb de reactie van de hond.
Wat gaat de wolf volgende week doen bij een andere hond?

Dode katten honden, kalfjes, veulentjes, pinken, alpaca's, ezels, koeien, zelfs een een stier een keer, meerdere pony's en paarden. Sommige levend en verminkt, de meeste dood en aangegeten.
Heel veel aanvallen op, grote, paarden in Duitsland. Soms komen ze met de schrik en wat krassen vrij, sommige niet.

Blijkbaar doen lammetjes en schapen jullie niet zo veel -O-

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:20

Onali schreef:

Echt neem eens een kijkje op FB of in het wolventopic, de wolf is in heel west Europa een groot probleem.

Jij leest/ hoort er niks van, maar wij kunnen zo 30 aanvallen op paarden laten zien.
Op de Utrechtse heuvelrug zoekt een wolf constant de honden losloopgebieden op en zoekt contact met de honden aldaar.

Oh ja hondeneigenaar loopt er ook bij. Dus menselijk contact op minder dan een paar meter is er al wekelijks.

Dode katten honden, kalfjes, veulentjes, pinken, alpaca's, ezels, koeien, zelfs een een stier een keer, meerdere pony's en paarden. Sommige levend en verminkt, de meeste dood en aangegeten.
Heel veel aanvallen op, grote, paarden in Duitsland. Soms komen ze met de schrik en wat krassen vrij, sommige niet.

Onali, ik ben het met je eens. Tig beelden van aangevallen dieren, soms nog levend soms dood. Ook lieve veulentjes die diep open liggen, maar nog wel leven. |(
Het is drama, maar voor velen een ver van mijn bed show.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:22

Onali schreef:

Ik snap die pro-wolf figuren ook niet. Zeker niet degenen die zelf weidedieren hebben. Waarom mogen wolven die zomaar straffeloos doden en mag de eigenaar ze niet eens verdedigen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:32

Onali schreef:

Het aparte vind ik bij deze reactie, die je natuurlijk heel vaak leest, dat die meestal afkomstig is van mensen die ‘s avonds zonder problemen een stuk schapenvlees op hun bord hebben liggen.

Natuurlijk is het triest als er vee wordt aangevallen. Ik denk niet dat er ook maar een iemand is die daar blij mee is.
Maar wolven hebben zeker ook nut in de natuur. In Nederland natuurlijk wat minder dan in the middle of nowhere, maar ook hier lopen er zat dieren rond die niemand tot last zijn en alleen het teveel aan wild opeten, de oude en zieke dieren opruimen.. Ik zie liever dat een schuwe wolf op de veluwe dat doet dan een jager.
Waarom moet het altijd zo zwart-wit? Er is een groot grijs gebied tussen alle wolven weg of alles beschermen en ons vee laten aanvallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:35

Durquia schreef:
Gini schreef:
Dat extremisme (100% voor of 100% tegen) komt de wolf niet ten goede. Het staat namelijk goed beleid in de weg. In zo een extremistische discussie word je bang om je mening bij te stellen waar nodig (bv. toegeven dat het wolfwerend hek niet werkt terwijl je eerst stellig beweerde van wel, dat zou perfect moeten kunnen, maar wie gaat dat durven?). Goed beleid komt er alleen als je visies durft herdenken.

Dan moet je ook met goede oplossingen komen. 1 oplossing is bijv gigantische hekwerken rond natuurgebieden die ook ingegraven moeten worden. Wil je dat? Dat betekend dan ook direct dat die natuurgebieden niet meer toegankelijk zijn. Plus dan moeten de wolven wild hebben om van te leven. Dan denk ik dat de wolf die een draagtijd hebben van ong 60 dagen en meerdere jongen al vrij snel de overhand hebben als je je bedenkt dan een edelhert een veel langere draagtijd heeft met ong 1 a 2 jongen.
Zonder hekwerken vergrijpen die dieren zich al snel op vee van boeren.

Je gaat echt totaal niet in op haar quote.
Terwijl wat Gini zegt een goede bijdrage is om alle verhitte gemoederen een beetje te bedaren.

Als er niet voldoende voedsel is zal de wolf wegtrekken.
Als er geen ruimte is voor meer roedels zal de lonely wolf op doortocht doortrekken.
Het is aan ons mensen om onze huisdieren zo te huisvesten dat hun welzijn wel gewaarborgd is en toch ook de kans om slachtoffer te worden zo minimaal mogelijk is.
Ik denk dat de mens intelligent genoeg is om dat te kunnen realiseren.
Maar vooralsnog gaan we hier nogal hypocriet mee om.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:37

8nnemiek schreef:
Onali schreef:

Het aparte vind ik bij deze reactie, die je natuurlijk heel vaak leest, dat die meestal afkomstig is van mensen die ‘s avonds zonder problemen een stuk schapenvlees op hun bord hebben liggen.

Natuurlijk is het triest als er vee wordt aangevallen. Ik denk niet dat er ook maar een iemand is die daar blij mee is.
Maar wolven hebben zeker ook nut in de natuur. In Nederland natuurlijk wat minder dan in the middle of nowhere, maar ook hier lopen er zat dieren rond die niemand tot last zijn en alleen het teveel aan wild opeten, de oude en zieke dieren opruimen.. Ik zie liever dat een schuwe wolf op de veluwe dat doet dan een jager.
Waarom moet het altijd zo zwart-wit? Er is een groot grijs gebied tussen alle wolven weg of alles beschermen en ons vee laten aanvallen.

De wolf heeft zeker meerwaarde voor de natuur.
De landbouw is een veel groter gevaar.

https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... ese-vogels

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:39

BeFunny schreef:
Overigens ben ik er een voorstander van om de wolf hier gewoon af te maken. Hoe mooi ik ze ook vind. Het is hier te dicht bevolkt en daar gaan in de toekomst nog grotere problemen van komen. Dus weg ermee.

Oh die valt me een beetje tegen van je.
Ik ben meer genuanceerde en inhoudelijk beter onderbouwde posts van jou gewend.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:39

Dat stukje slaat op de boer.
De wolf mag wel schaapjes pakken, maar de boer mag niet schaapjes verdedigen.

Was het anders geweest als het bijvoorbeeld biggetjes waren geweest of honden, ezeltjes, shetlanders, iets groter nog? Welsh C, tinkers?
Of misschien kinderen.

Blijft het aard van het beestje (wolf heeft honger ergo valt ergens iets aan om te eten), maar bij welke soort trekken jullie een grens? Bij welke dieren was het wel gerechtigd van de boer om de wolf aan te vallen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:40

8nnemiek schreef:
Onali schreef:

Nederland is klein en heel dicht overbevolkt zoals bijna iedereen wel weet. Er is vrijwel geen echte wilde natuur. Op de Veluwe schijnen werkelijk alle moeflons al opgegeten te zijn. En de wolven planten zich flink voort en moeten eten.Logisch dat ze dan onze weidedieren komen verslinden. dit kan zo niet verder. In Nederland kunnen wolven alleen in een dierentuin net zoals leeuwen en tijgers.Ook mooie dieren maar die laat je toch ook niet hier vrij rondlopen en overal pakken wat ze willen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:41

Ik denk even heel lelijk en heel naar. Alle dode, half aangevreten en geëuthanaseerde dieren in een kruiwagen laden en op de stoep zetten bij de Pro-Wolf mannetjes en vrouwtjes.
Niet uitvoerbaar, zinloos, polariserend "Rien, niet doen" ik weet het, ik weet het.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:42

Shadow0 schreef:
Prima. Wolven vallen geen kinderen zomaar aan.

Ik help het je hopen Shadow. Een hongerige roedel en een kind dat lekker buiten speelt op een vakantiekamp, ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken. En ik ben echt geen anti-wolf mens, maar ik blijf wel reëel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:43

Het is wachten op de volgende escalatie. De wolf gaat heus geweerd worden uit Nederland. Het gaat alleen nog een tijd -en veel slachtoffers- duren voor het zover is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:44

Die wolf was over of onder een wolfwerend hek doorgekomen. Dus dat helpt al niet. Dan mag je in mijn ogen je eigendom beschermen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:48

Citaat:

... mijn gok: contact maken.

De vraag is moet je deze wolf vangen of afschieten...?

Laten we wel zijn: de hond is 15.000 jaar bij de mens, maar is van origine gewoon een wolf.

En net als honden zijn wolven in principe, als het gaat om hun roedel, uiterst sociale dieren. Compleet met ouderenzorg.

En ik ken mensen die een wolf als huisdier hebben gehad.
Risky, want je mist 15.000 jaar selectie op braaf zijn. Maar het ging nog goed ook.

En ja, het zijn wel roofdieren.
[/quote]
Ik snap die pro-wolf figuren ook niet. Zeker niet degenen die zelf weidedieren hebben. Waarom mogen wolven die zomaar straffeloos doden en mag de eigenaar ze niet eens verdedigen?[/quote]
?
... straffeloos doden? Dit dier is geschoten. Niet tijdens de actie 'zelfverdediging' - maar twee uur later, als preventie.

En je schapen verdedigen mag heus. (Ik weet dat er aangifte is gedaan, maar dat is NIET 'dat het niet mag'.)
Dat was sinds mensenheugenis (tot honderd jaar geleden) de taak van de herder.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:50

Je zegt het zelf: preventie.

Daar is helemaal niks mee. Zeker niet bij een roofdier van dit formaat.