Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:31

Als ik zou willen emigreren, dan keek ik naar een land wat wat warmer was dan Nederland of Zweden, waar je dus meer buiten leeft. Dat scheelt sowieso in het schoonhouden van je huis.
En dan met een mooi stuk zee in de buurt en wat leuke duikbare grotten.
Ach ja, keep on dreaming zeggen we dan maar.

Over Malta heb ik wel nagedacht, ik kon er ook aan het werk. Maar dat land is maar 20 bij 40 km met 400.000 inwoners. Enorm druk. Grote afstanden rijden met de auto zul je er niet doen, dat kan daar simpelweg niet. Een auto van 10 jaar oud met 5000 op de teller komt daar geregeld voor. Maar de drukte, het is er absurd druk. Een ander punt is dat je daar toch minder verdient, alles is er wel goedkoper. Ik ben toen zelfs speciaal nog eens 2 weken teruggeweest om te kijken of ik er zou kunnen leven. En ja, ik zou het kunnen, maar toch eerst niet gedaan.

Maar elk land heeft wat, dat ontkent niemand.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:34

germie schreef:
Maar als je je tuin niet op orde hebt, gaat de buurt klagen.

Dat ligt echt aan de plek waar je woont hoor, hier roddelen ze alleen wat maar daar heb ik echt geen last van :') In veel suburbs in Amerika daarentegen kun je boetes opgelegd krijgen als je je gras niet wekelijks maait. Dan valt een beetje klagen nog wel mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:43

Overal op de wereld zijn problemen. Hoe meer ik zie van de wereld en mensen spreek uit andere landen,hoe meer ik Europa en Nederland waardeer.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alles goed gaat. Dat zeker niet, maar dat gaat het nergens.

Belasting betalen is niet leuk maar als je rondreist in landen waar mensen weinig belasting betalen zie je er vaak wel de voordelen van belasting betalen in.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 10:47

LWDaisy schreef:
Fly_High je hebt helemaal gelijk hoor: het boeit de overheid geen reet of ik in een vuilnisbelt leef - als ik mijn belastingen maar betaal.

Ik zou graag mijn eigen ding doen - maar dan leef ik dus idd in een vuilnisbelt haha. En de maatschappij drilt ons op dat vlak: dat is niet oké. Het is hier niet spik&span, ik zou hier zelf niet van de vloer eten, maar ik hou het wel "op orde". Ik krijg de kriebels van een berg was, een berg afwas, plukken haar op de vloer, een vies aanrecht. Als ik het niet bijhoudt, is er geen beginnen meer aan.

Als ik de klusjes laat liggen, zal de dakgoot beginnen lekken of de vloer van het tuinhuis instorten.

Ik kan die dingen niet lagen liggen. Ik kan niet "f*ck it" zeggen - ik ben te goed gedrild :')
Ik wil een relatief schoon huis, ik wil niet dat de boel instort. Ik wil dat mijn katten een schone kattenbak hebben, en ik wil dagelijks op een iets of wat deftig uur eten. Dat hoeft zeker geen culinair hoogstandje te zijn, er zijn dagen genoeg dat we een pizza of lasagne in de oven schuiven - maar ik heb het met "alles" toch maar mooi druk. Te druk, denk ik vaak wel eens..

Maar idd - dat doe ik zelf. Het is aangeleerd gedrag, maar ik doe het zelf.
Ik zie alleen niet wat ik dan zou kunnen laten - dat zou vrij snel in chaos uitmonden denk ik. Je hoeft hier niet van de vloer te kunnen eten, ik heb servies en meubilair haha, maar ik wil ook geen zand onder mijn voeten voelen kraken.

Germie - in het buitenland zou ik inderdaad ook nog steeds een relatief schoon huis willen :j Daar zou ook nog steeds tijd in kruipen. Maar op de één of andere manier denk ik dat het me "ergens anders" makkelijker zou afgaan. Ik weet niet goed waarom ik dat denk. In het buitenland zou ik ook nog steeds moeten werken om brood op de plank te krijgen, ik zou het nog steeds druk hebben - maar misschien dat die drukte me in een andere maatschappij beter zou af gaan. Ik kan het niet goed uitleggen, waarom ik dat denk/zo voel. Als wij zouden emigreren, zouden we op zoek gaan naar een land dat ons qua tempo en druk beter zou liggen.

Ik begrijp je gevoel wel. Het idee te moeten voldoen aan het ideaalbeeld en de druk die daarbij komt kijken.
Het veel moeten werken zonder daarmee echt vooruit te komen, ondanks dat je een goed leven hebt, gewoon weten dat het daarbij blijft.
Het gevoel "waar doe ik het voor".
En dan al het politieke geneuzel waardoor er steeds meer regeltjes komen, steeds meer aan de touwtjes getrokken wordt, en de broekriem steeds verder aangehaald moet worden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:50

Hoe drukker en voller een land, des te meer regels. En zijn die regels er niet, dan ben je afhankelijk van willekeur. Dat maakt dat je zo maar uit de boot kunt vallen en voelt ook niet zo veilig. Als westerse mensen hebben we natuurlijk al heel lang boven onze stand geleefd om het zo maar te zeggen. Kijk maar eens naar de tijd die nu in de belangstelling staat door excuses voor het slavernijtijdperk. Ja, daar hebben we veel winsten gemaakt die nog steeds doorwerken. Een stapje terug blijft ontzettend moeilijk. Vooral voor de mensen die niet bovenin mee functioneren maar onderaan. En dus veel erger alle tekorten ervaren. Dat verandert er niets aan dat de mens toch echt moet gaan minderen. Minderen met producten, of we er nou wel of niet zonder kunnen, die het leven wel vergemakkelijken. Minderen met verbruiken van alles, van energie tot water. Dus ja, het leven kan absoluut angstaanjagend voelen, of oneerlijk. We kunnen natuurlijk als mensheid ook kiezen voor doorgaan op deze voet en het aan laten komen op die massale uitsterving van mens, dier en plant. Waarschijnlijk is dat net zo angstaanjagend, maar het kan een keuze zijn om te denken: het zal mijn tijd nog wel duren en zo niet dan...heb ik pech maar tot nu toe een rijk leven gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:53

Cayenne schreef:
Jessix schreef:
Nou ja dat vind jij en het staat je vrij het topic te verlaten. Ik herken me deels in TS. En zou het wel interessant vinden om meer van mensen te lezen die het ook steeds minder na hun zin hebben in NL en misschien vertrekken wel overwegen.

Jammer dat daar geen ruimte voor is.

Ik denk dat daar zeker wel ruimte voor is wanneer je je aan de feiten houdt.
Maar er komt meteen een complottheorie tevoorschijn en dat is jammer.

Dat vind ik ook jammer, en met dat gedeelte ben ik het ook niet eens. Echter hoef ik daar niet met een gestrekt been in en ben ik meer benieuwd naar waar we elkaar wel kunnen vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:00

BaileyMix schreef:
Ania schreef:
Zweden is een koud land met koud volk. Ik heb er ook gewoond en ik heb het er echt heel fijn gehad als kind. Later ook terug geweest voor stage, en ook daar heb ik me goed vermaakt.
Maar inderdaad, de mensen zijn afstandelijk en koud, maar dat zijn ze tegen iedereen. Je moet er maar net tegen kunnen. En ook tegen de kou de helft van het jaar.
Prachtig land overigens, ik zou er zo weer voor een tijdje willen wonen.

Klopt ja :j Heel afstandelijk. En blond :+ Ik kon er absoluut niet tegen. Nou had ik ook stom werk in de paarden, en de combi Zweeds + paardenmensen was echt wel heftig voor mij. Ik dacht de eerste weken dat iedereen die ik ontmoette gewoon toevallig ergens op het autisme spectrum zat :=

De druppel was dat de dag voor kerst de Systembolaget alleen van 12 tot 15 open was, en we dus zonder veel te dure alcohol die hel moesten doorkomen :') Ik kon wel huilen.

Overigens eens dat het qua natuur een mooi land is, het is gewoon totaal niet mijn ding. In Spanje en Portugal voelde ik me meteen thuis, dat was echt een warm bad.

Portugal zou ook mijn voorkeur hebben. Sowieso als ik vertrek dan naar een warm land. <3 Leuk om te lezen over Zweden. Ik had daar eigenlijk nooit iets negatiefs over gehoord. Juist de laatste jaren wordt het in mijn omgeving vaak genoemd als land waar NL een voorbeeld aan kan nemen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:16

veneri schreef:
LWDaisy schreef:
knip

Ik begrijp je gevoel wel. Het idee te moeten voldoen aan het ideaalbeeld en de druk die daarbij komt kijken.
Het veel moeten werken zonder daarmee echt vooruit te komen, ondanks dat je een goed leven hebt, gewoon weten dat het daarbij blijft.
Het gevoel "waar doe ik het voor".

En dan al het politieke geneuzel waardoor er steeds meer regeltjes komen, steeds meer aan de touwtjes getrokken wordt, en de broekriem steeds verder aangehaald moet worden.

Maar dit klinkt voor mij een zingevingskwestie die losstaat van waar je woont. Blijkbaar haal je niet genoeg voldoening uit hoe je nu je leven hebt ingericht en mis je een 'purpose' (doel vind ik niet de juiste term daarvoor). En wellicht vind je dat in een ander land, dat is helemaal prima. Maar het is gemakkelijk om de schuld buiten jezelf te leggen, terwijl je zelf bepaald hoe je je leven inricht en waar je je focus oplegt.
En wat betreft je focus, zou ik de post over taal en informatie van VuurVleugels nog eens nalezen. Ik heb de indruk dat je informatie krijgt die enorm van een richting komt en hierbij niet meer het heft in eigen hand neemt door zelf op onderzoek uit te gaan. Want welke regels heb je daadwerkelijk last van? Of gaat het over zogenaamde plannen die de overheid aan het uitrollen is? Want in dat laatste geval denk ik dat je beïnvloed wordt door bepaalde bronnen in de media die dat enorm uitvergroten en inspelen op de angst van mensen. En helaas staan we allemaal onder invloed van zulke media, maar we hebben wel een keus door op onderzoek uit te gaan naar andere bronnen en nieuwsgierig te blijven naar de wereld om ons heen. Want als je ervan overtuigd bent dat de overheid daadwerkelijk zoveel te zeggen heeft, dat het zelfs te vergelijken is met Noord-Korea, dan geef je ze mijns inziens veel te veel macht.

Ik beschouw mezelf als de pechgeneratie, ik zal eindigen met torenhoge studieschulden, omdat ik precies in het leenstelsel val waar ik geen compensatie voor krijg (30,- per maand krijg ik terug, voor enkel de nominale studiejaren (dus als je een P hebt gehaald en een jaar uitloop, krijg je daar al geen compensatie voor), tegenover de mensen die straks 450,- per maand basisbeurs krijgen). In mijn studiejaar rond minder dan de helft dit jaar zijn studie af, dat is al in geen jaren gebeurt en is hoogstwaarschijnlijk een gevolg van corona. De kans dat ik ooit een woonhuis ga hebben is op dit moment nihil. Ik woon anti-kraak zodat ik (soort van, want de prijs is daarvan ook al 150% gestegen) betaalbaar op mezelf kan wonen, maar dat geeft weinig zekerheid en vaak huizen die half uit elkaar vallen. Ik ben dus onderhevig aan behoorlijk vervelende gevolgen door keuzes van de overheid, maar toch ben ik niet bang voor de toekomst. Ik weet simpelweg niet wat morgen brengt, dat zie ik dan wel weer. Ik voel dat er in dit land uiteindelijk heel veel mogelijk is en er meerdere wegen naar Rome leiden, ik zie mensen om me heen opstaan voor rechten (studenten, mensen van kleur, lgbtqia+, krakers) en daar ben ik ontzettend trots op. Er is hier in Utrecht een wijk die een woongemeenschap is geworden, die helaas gesloopt moet worden, dus iedereen zal eruit gezet worden, maar zij zitten nu om de tafel met de gemeente en meerdere instanties om een andere woonplek te krijgen waar ze hun gemeenschap mogen voortzetten. En je mag me naïef noemen, omdat ik wel zie waar het heen gaat, maar je weet nooit waar de wereld heen gaat en het enige waar ik me eigenlijk echt zorgen over maak, is de klimaatcrisis (waar echt genoeg bewijs voor is, daarvoor hoef je niet naar de politiek te kijken, maar naar onafhankelijke wetenschap).
Ja, er worden grove fouten gemaakt in de politiek, maar dat is van alle tijden in alle landen. Maar ik lees in je opsomming een hoop dingen die niet kloppen of waar je eigenlijk helemaal geen last van hoeft te hebben als je je iets meer verdiept in materie en je focus verlegd. En de dingen waar je daadwerkelijk last van blijft houden, die heb je overal. We wonen nou eenmaal met een hoop mensen op deze aardkloot, het beste dat je kan doen is voor jezelf er zingeving uithalen en lief zijn voor je naasten en de aarde.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:45

Ik denk dat het wel te maken heeft met waar je woont hoor. Misschien niet voor iedereen, maar voor sommigen wel.

Ik zou veel meer zin uit mijn leven, mijn dagen, halen, als mijn leven zich ergens anders zou afspelen.
Ergens waar ik minder geconfronteerd wordt met "de wereld", de drukte, de druk van de maatschappij. Het "mee moeten" met de trends, het grote tv-scherm, de belachelijk dure laptop en gsm, het steunen van goede doelen, het mee volgen van walgelijke rechtszaken, het geneuzel van de politiek, de stijgende prijzen van zowat alles, ...

Mijn schoonouders wonen in Spanje. Hun appartement is belachelijk klein, zò klein zou ik denk niet kunnen wonen haha. Ze brengen hun dagen vooral "buiten" door natuurlijk, dus dan maakt het minder uit - maar ik zou toch een stukje grond willen. Dan maakt het mij al veel minder uit dat de ruimte binnen die muren minder groot is. Daar geef je gewoon niet om dat grote tv-scherm, om die dure Mac. Daar zit je buiten, ook na je werk - en daar geniet je van die buitenlucht. Van de natuur. Dàt is wat mijn batterijtjes oplaadt, dat is waar ik "de zin" uit haal. Geen 100 buren in een straal van 50m, niet steeds die loerende ogen - want dat doet deze maatschappij -, .. gewoon van alles een beetje minder. Daar zou ik volgens mij goed op gedijen.

Ja, ik moet nog steeds werken dan. Ja, ik wil ook dan nog steeds een schoon huis. En inderdaad: ik neem mezelf mee, naar waar ik ook ga - maar ik voel mezelf ook altijd ontspannen zodra ik de drukte kan ontlopen. Zodra ik de druk van de maatschappij minder ondervind.

Je kiest niet altijd zelf hoe je je leven inricht. Je hebt hier en daar wel keuzes natuurlijk, mogelijkheden - maar puntje bij paaltje vallen die keuzes toch binnen bepaalde lijntjes. Ik kan niet stoppen met werken om meer me-time te krijgen, want dan kan ik mijn rekeningen niet meer betalen. En dat zijn er zoveel dat er niets anders op zit dan fulltime te werken.
Het maakt niet echt uit wat voor werk ik doe - mijn loon zal er niet veel hoger van worden (tenzij ik meer dan fulltime ga werken), en de mate van ontspanning ook niet. Want het blijft dezelfde maatschappij waarin je zit te kl*ten.

Als je mij vraagt: waar zou jij gelukkig van worden? Dan is mijn antwoord: een klein boerderijtje. Het hoeft niet groot te zijn. Ik wil mijn eigen groenten kunnen kweken, mijn eigen land zien bloeien. Ik wil mijn eigen kippen voeren, hun eieren rapen. Ik wil met de honden over mijn terrein kunnen lopen, de katten in het zonnetje zien liggen. Ik wil na een hele dag in de aarde wroeten met mijn voeten onderuit, samen met mijn vriend, op onze veranda zitten en uitkijken over "ons stukje", ons werk. En dat allemaal zonder al te veel mensen tegen te komen haha.

Maar - zo kan ik mijn leven dus niet inrichten, daar hebben we het geld niet voor. En daar heb je in BE ook niet echt de ruimte of het klimaat voor, denk ik. Ik zou hier nog steeds moeten opboksen tegen de druk, de media, de sociale verwachtingen, de maatschappij.

Natuurlijk zal elk lang zijn dingetje wel hebben. Meerdere, waarschijnlijk. En er zijn zeker ook goede dingen aan België, het is niet allemaal alleen maar afschuwelijk haha. Maar over het algemeen denk ik oprecht dat wij gelukkiger zouden zijn in een warmen en trager land.

Eulogy

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:50

Maar mee moeten met de trends en de druk van de maatschappij, dat leg je jezelf toch grotendeels op?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:51

Dit herken ik wel! Ik heb langzamerhand geleerd dat ik veel minder moet, dan dat ik ooit dacht. Ledigheid is des duivels oorkussen, daar ben ik mee opgegroeid. Maar nu het niet meer hoeft, hard werken, altijd de deur en logeerkamer open voor visite die dagenlang blijft, gewoon nee zeggen tegen feestjes waar je veel te veel prikkels krijgt, ben ik veel gelukkiger. Vaak met als reden naar anderen dat de gezondheid van mijn man het allemaal niet trekt, maar stiekem vind ik het zelf ook wel prima zo.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:58

Eulogy schreef:
Maar mee moeten met de trends en de druk van de maatschappij, dat leg je jezelf toch grotendeels op?

Vaak wel, denk ik. Ik herken in de eerste post bijvoorbeeld een familielid die dezelfde uitspraken doet. Hard werken, weinig verdienen en Rutte brengt het land naar de afgrond. En verkiezingsuitslagen zijn fraude, want iedereen de ze kent heeft op Geert gestemd. Stevig in haar eigen bubbel dus.

Maar Facebook: koophuis al jaren geleden gekocht, elk weekend samen met de motor op stap, liefst naar Duitsland, flink drank inslaan voor de feestjes met de vriendengroep, veel buiten de deur eten tijdens die tripjes... hoezo gaat het zo slecht met je?

Ik klaag zelden, geen reden toe ook, maar ik vraag me weleens af wat zij te klagen hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:58

Eulogy schreef:

Niet iedereen kan daar evengoed mee omgaat, of weet hoe ze dat los moeten laten enzo. denk ik

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:59

Ik voel helemaal wat jullie bedoelen Daisy en Monique!
Mijn man en ik zijn ook aan het kijken om eerst een paar maanden naar Spanje te gaan en te zin en ondervinden hoe het ons bevalt.
We zijn er al een paar keer een maand geweest en dat vonden we heerlijk en daarbij is mijn man pas met pensioen dus wat dat betreft kan het best.
Gewoon lekker op je balkon of terras op zee kijken, heerlijk klimaat dus goed oor mijn gestel heerlijk :))

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:01

DuoPenotti schreef:
Wel heel veel volwassen antwoorden hier :j

Mij lijkt Denemarken wel een fijn land om te wonen.
Maar perfect is het nergens.

Alleen eerste pagina gelezen. Wij wonen nu 1.5 jaar in Denemarken en verhuizen over een aantal weken terug naar Nederland (was gepland tijdelijk ivm werk). Ik kan ook zeggen dat we beide echt wel zin hebben om terug te gaan! Ieder land heeft zo zijn dingen :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:02

Cer schreef:
Eulogy schreef:

Niet iedereen kan daar evengoed mee omgaat, of weet hoe ze dat los moeten laten enzo. denk ik

Dat snap ik wel, maar dat is ook iets waar je aan kunt werken. Ik heb dat ook echt actief moeten doen, maar tegenwoordig kies ik veel makkelijker voor mezelf en zeg ik vaker nee. Dat heeft echt veel gedaan voor mijn gevoel van rust.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:04

chanicha schreef:
Mijn man en ik zijn ook aan het kijken om eerst een paar maanden naar Spanje te gaan en te zin en ondervinden hoe het ons bevalt.
We zijn er al een paar keer een maand geweest en dat vonden we heerlijk en daarbij is mijn man pas met pensioen dus wat dat betreft kan het best.
Gewoon lekker op je balkon of terras op zee kijken, heerlijk klimaat dus goed oor mijn gestel heerlijk :))

Wij hebben dus niet voor de zee gekozen, omdat het aan de kust naar mijn zin nog veel te druk is. We wonen drie kwartier het binnenland in, waar de stilte bijna hoorbaar is. Weinig toeristen, Spaanse sfeer. Mij kan je niet blijer maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:05

De meeste complotdenkers die ik ken hebben het inderdaad ook helemaal niet slecht. Mijn vader bijvoorbeeld, man man wat kan die klagen en drama maken.. Maar ondertussen heeft hij wel een groot koophuis bijna afbetaald, krijgt hij elke maand een flink WAO loon van de staat, genoeg om dure hobby's en een dikke auto te hebben en ook nog veel te kunnen sparen.. maar tóch klagen over hoe vreselijk het is en hoe de roverheid alles afpakt, volledig gehersenspoeld door die kliek.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:09

MoniqueT schreef:
chanicha schreef:

Wij hebben dus niet voor de zee gekozen, omdat het aan de kust naar mijn zin nog veel te druk is. We wonen drie kwartier het binnenland in, waar de stilte bijna hoorbaar is. Weinig toeristen, Spaanse sfeer. Mij kan je niet blijer maken.

Snap ik hoor maar ik kan niet tegen die stilte en vind het heerlijk om mensen te kijken :')

MoniqueT

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:14

@8nnwmiek: prototype :-) Ik ken er genoeg zo, ook emigranten hier.

Ha, ja, als je graag drukte wil, moet je naar de kust.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:21

Cer schreef:
Eulogy schreef:

Maar dan ligt alsnog het probleem niet bij de regering van het land waarin je woont.

Een groot deel van de rat race heb jezelf in de hand.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:35

BaileyMix schreef:
Óók in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, België, Zweden, Noorwegen, Australië, US, Brazilië, Turkije... Overal is wel wat.

Yup.. en wat hebben al die landen gemeenschappelijk? Dat ze bestuurd worden door mensen. Vandaar dat ik het heb opgegeven :+ Zolang ik mijn leven fijn kan leven vind ik het prima, en wat er daarna gebeurt boeit me niet meer. Vroeg of laat gaat het sowieso mis en dat heb ik geaccepteerd. Geeft wel veel rust. Ik merk wel dat anderen zich aan mijn houding irriteren, maargoed, dat is dus niet mijn probleem. Het is niet anders

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:41

fransje23 schreef:
Maar dan ligt alsnog het probleem niet bij de regering van het land waarin je woont.
Een groot deel van de rat race heb jezelf in de hand.

Snap ik, maar niet iedereen kan daar evengoed mee omgaat, of weet hoe ze dat los moeten laten enzo. denk ik

Zie alleen al het aantal burnouts bijvoorbeeld.. daar zal de rat-race best een aandeel in hebben. niet dat dat perse aan de regering ligt..
vooral bij jonge mensen legt social media ook een enorme druk om te presteren bijvoorbeeld... om dan tegen die mensen te zeggen 'ja dat heb je zelf in de hand' is ook weer zo wat

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:42

Die rat race wordt je van kleinsafaan ingelepeld. Gedrild.

Ik probeer zelf ook regelmatig "nee" te zeggen hoor. Uitnodigingen van mensen die ik maar mwa vind, sla ik af. Ik steek mijn tijd niet meer in mensen die ik niet oprecht leuk vind, dat scheelt al een boel sociaal gedoe haha.

En ik heb zéker ook niet de laatste nieuwe telefoon of laptop, zulke dingen boeien mij niet echt. Maar soms moét je de vernieuwing volgen, als je oudere toestel niet meer mee kan met de laatste nieuwigheden, en ik heb toch echt een app voor de bank nodig :') Mijn eigen bank verdwijnt deze maand stilletjes uit ons dorp - niet dat ik daar ooit terecht kon ofzo, afspraken maken kan alleen tijdens kantooruren en dan werk ik natuurlijk.

Wij hebben net 4 vrije weekends gehad, en dat héél erg verzwegen voor de buitenwereld. Want wij wilden eindelijk ook eens relaxen en tijd voor onszelf. Maar dan loop je toch de tuin te doen, want we willen geen jungle. En de dakgoot had echt wel eens aandacht nodig, en met de hitte moest ook het vliegenraam catproof gemaakt worden. En tussendoor moet je natuurlijk nog steeds boodschappen doen want een mens moet eten, en 1x per week (wat ik al niet bepaald veel vind) met de stofzuiger en dweil rondgaan is wel het minste wat mijn huis kan gebruiken.
De voordeur moet nog steeds geschilderd worden, de treinbielzen in de voortuin dansen alle kanten op, het zwembad vraagt om aandacht, de was moet gedaan worden, de kattenbakken moeten dagelijks verschoond worden, ... Zélfs als ik zo min mogelijk probeer te doen, ben ik er nog steeds druk mee.

Een schoon huis (aka hygiëne), schone kleren, eten op tafel = imo geen ratrace maar een normale basis. Een opgeruimd huis = een opgeruimd hoofd. Hier toch haha.
Het wordt alleen maar een ratrace omdat je er zo weinig tijd voor hebt, want we werken fulltime + ik een 2de job. Nu in de zomerperiode is die 2de job veel minder, ook wel eens fijn, maar ik mis de centjes wel, ik voel dat wel. En dan maak je je daar weer druk om, want bovenop de normale rekeningen en boodschappen die samen een pittig bedrag vormen liggen er nog 3 andere te gillen (persoonlijke belasting, sociale bijdrage en ziekenfonds), én ik heb over 2 weken een afspraak bij de tandarts dus ik loop enorm te stressen over hoe ik dat allemaal betaalt moet krijgen. Ondertussen is het onderhoud van mijn scooter op de lange baan geschoven, en eigenlijk trekt de pomp van het zwembad het niet helemaal en kan die wel versterking gebruiken.

Ik heb op een gemiddelde dag heel wat ballen in de lucht te houden. Ballen die ik volgens mij niet kan laten vallen. Ik kan de boel niet laten liggen, dan is er geen beginnen meer aan.

Ik weer nieuwsberichten en politiek. Ik weer mensen die ik niet echt leuk vind. Als mijn vriend van wacht staat, plannen we lekker niets in.
Maar zelfs dan nog heb ik het ontzettend druk, en is het een race om alles klaar te krijgen - en weer opnieuw te beginnen. Als het ene klaar is, moet ik aan het volgende beginnen. Ik heb zo veel te doen - normale dingen, lijkt mij - dat ik soms niet weer waar mijn hoofd staat. Ik ben vandaag vergeten om de vuilniszak buiten te zetten, balen hoor. Ik haat het om "een agenda" te moeten hebben, om het zo druk te hebben dat ik die ook echt nodig heb. Mijn telefoon staat al 10 jaar op stil, want ik heb een schijthekel aan dat gepingel de hele dag. Maar mijn emailadres verwijderen kan niet - want een deel van mijn rekeningen komen op die manier binnen, ook al wil ik dat eigenlijk niet. Ik kan mijn telefoon en laptop niet in de Schelde deponeren, want hoewel ik het haat, heb ik die toestellen nodig om te kunnen meedraaien in de maatschappij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:49

BaileyMix schreef:
En voor de mensen die nog steeds niet geloven dat klimaatverandering echt is en het gewoon niet begrijpen: sluit je internet af, lees een boek, ga naar buiten. Het is oké om dingen niet te begrijpen, het is niet oké om dingen af te doen als niet waar omdat je ze niet begrijpt.

Niemand zegt dat het klimaat niet verandert... maar men doet alsof een paar veranderingen in de geldstromen de oplossing is. En dat is gewoon burgertje naaien met bureaucratische trucjes. Het klimaat heeft niks aan financiële compensaties.
En het klimaat heeft er ook niks aan als wij al onze gas installaties allemaal weggooien, en weer allemaal nieuwe sh*t beginnen te produceren (=uitstoot) om alles op een andere manier te doen, waarbij er weer andere problemen ontstaan
Je moet gewoon als regering met een goed plan komen en zorgen dat de burgers jou gaan volgen daarin omdat het aantrekkelijk voor hen is. Niet burgers gaan dwingen tot dingen die geen oplossing zijn voor de problemen, en flink met geld gaan smijten terwijl het geen resultaat gaat opleveren.
De maatregelen die genomen moeten worden, zijn heel heel heel ingrijpend. En dan heb ik het niet over het klimaat, maar over het milieu in het algemeen.
Naar mijn idee moet er geen dwang zijn, maar het moet verschrikkelijk aantrekkelijk zijn om mee te doen. Het moet lonen om het “juiste” te doen. Dus op de fiets naar je werk gaan moet lonen. Sporten moet lonen. Gezond eten moet lonen. Weinig afval maken moet lonen (oftewel, het moet voor jou aantrekkelijk zijn om jouw eigen bakjes en tassen mee te nemen naar de winkels). Er zal een herstructurering van tijd gemaakt moeten worden, zodat mensen tijd hebben om duurzamere keuzes te maken.
Maargoed... dat is een gevalletje “in a perfect world”... dus ja... ain’t gonna happen