Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:04

Als je naar de wok to go gaat krijg je het ook in een kartonnen doosje mee :P alleen ik ben bang dat de babi pangang met de hoeveelheid saus wel snel door karton zal druipen

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:07

Er wordt door wetenschappers gewerkt aan bacteriën die plastic omzetten naar organische stoffen. Wie vind dat een goed idee?

Voor de mensen die dat een goed idee vinden, kijk even naar de spullen in je huis en ook maar de constructie van je huis en vraag je dan af hoe je die bacteriën buiten zou kunnen houden... En bedenk ook dat bacteriën vaak weinig moeite hebben zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden...

Ik ben zo blij dat ik - hopelijk - maximaal nog 25 jaar leef én geen kinderen heb.

Cer

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:09

Een soort plastic termieten?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:09

Peerke_ schreef:
Wij hebben besloten om alleen een kassa aanpassing te doen.
Kleine Slush is en blijf 2 euro, alleen op de bon staat straks 1,90 en een regel daaronder de plastic toeslag van 10 cent.. nagenoeg niemand vraagt om een bonnetje..

Een grotere uitdaging is dat we eigenlijk ook zelf mee gebrachte bekers zouden moeten vullen.
Maar we hebben geen idee hoeveel daar precies in gaat, eerst een 'oude' plastic beker vullen en dan overgieten in de eigen beker van de klant?

Kraantje x aantal sec laten lopen?
Weegschaal eronder?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:18

Cer schreef:
Een soort plastic termieten?

Houtworm, boktor, kleding- of tapijtmot, pissebedden, muizen, etc. maar dan onzichtbaar...
Ooit in een vakantiehuis gezeten waar we continue beestjes hoorden knagen. We waren bang door de verdiepingvloer te zakken dus volgden de balken en ik zakte - met mij net iets meer dan 50 kilo - door een stoel... Horror.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:22

Suzanne F. schreef:
foxy80 schreef:

Wie zegt dat? Gewoon bij de friettent opdagen met je eigen pot en een onschuldig gezicht.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... r-je-patat

Oh god, weer een beroepsvereniging die zijn bestaan verzekert door negatief te zijn over zaken die ze niet zelf bedacht hebben.

Jammeren over hygiëne terwijl ik ook niet weet waar de friturist met zijn handen allemaal zit. Ook niet meegeven waar je dan wel mee aan kan komen als recipient. En dan nog zeggen dat "een deel" al werkt met andere verpakking. Wat dacht je van zelf als beroepsvereniging je leden actief helpen in deze? Nee, vrolijk bepalen dat een meerkost van 15 cent geen probleem is bij bestelling van 15 euro, echt joh. Mag de consument dat nog even zelf bepalen ja? Aargh zakkenwassersmentaliteit. Ga eens een keertje positief een uitdaging aan, pfft. Weet je wat? Vroeger werd friet ingepakt in een oude krant!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:31

herr_balou schreef:
Waarom doen consumenten tegenwoordig zo hulpeloos? In plaats van je te keren tegen de overheid die zich genoodzaakt ziet regelgeving in te stellen omdat de markt het niet zelf oplost, zou je je ook kunnen keren tegen producenten en aanbieders. Blijkbaar vinden mensen het makkelijk zich te organiseren tegen de overheid maar zijn ze plotseling niet in staat zich te keren tegen commerciele ondernemingen...

Ik ga hier volledig in mee. Een producent is trouwens zo veel gevoeliger voor kritiek. Ze geven normaal veel geld aan marktonderzoeken net om naar het denken van de consument te peilen. Mijn gedacht kunnen ze gratis krijgen!

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:19

Janneke2 schreef:
Appeltje_1 schreef:
Niet het topic doorgelezen dus ga alleen reageren op de OP :)

Ik vind het idee ervan niet eens zo slecht. Het zou een hoop bewustwording opleveren denk ik.
Maar je moet dan ook alternatieven geven. Je kan imo niet zomaar hiervoor de prijs verhogen zonder een andere optie aan te bieden.

Die alternatieven bestaan al jaren.
Spul van maïsmeel bijvoorbeeld.

-

Maar niet in de grote supermarkten toch? Je kan geen doos druiven in een andere doos dan van plastic vinden.
Er zijn idd alternatieven, maar je kan niet midden in de supermakt ff je eten in een ander bakje stoppen :')
Bij de groente boer (bij ons) krijg je alles in van die papieren zakken of bakjes. Werkt prima.

herr_balou schreef:
Waarom doen consumenten tegenwoordig zo hulpeloos? In plaats van je te keren tegen de overheid die zich genoodzaakt ziet regelgeving in te stellen omdat de markt het niet zelf oplost, zou je je ook kunnen keren tegen producenten en aanbieders. Blijkbaar vinden mensen het makkelijk zich te organiseren tegen de overheid maar zijn ze plotseling niet in staat zich te keren tegen commerciele ondernemingen...

Ook mee eens. Daarom vind ik het idee an sich niet zo slecht.
Er moet wel rekening mee worden gehouden dat niet iedereen in van die biologische winkels eten kan kopen en het daarom in de Lidl of weet ik veel wat koopt. Zou prettig zijn als er voor die mensen ook een oplossing komt toch? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:26

Appeltje_1 schreef:
Je kan geen doos druiven in een andere doos dan van plastic vinden.
Er zijn idd alternatieven, maar je kan niet midden in de supermakt ff je eten in een ander bakje stoppen :')

Tuurlijk wel, gewoon de maaltijdsalade overhevelen in je eigen bakje in de winkel, hoef je ook de extra plastictax niet te betalen :+
Ben benieuwd of dat zou mogen.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:38

Brainless schreef:
Appeltje_1 schreef:

Tuurlijk wel, gewoon de maaltijdsalade overhevelen in je eigen bakje in de winkel, hoef je ook de extra plastictax niet te betalen :+

Misschien wel, maar dan heb je toch alsnog dat bakje plastic die je dan weer weggooit omdat je het niet gebruikt...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:50

Ik snap gewoon niet waarom ze voor die zaken niet ook gewoon een gedwongen no-plastic moeten nemen. De meeste maaltijdsalades kunnen prima in een kartonnen of bamboo vouwdoosje. Ik bedoel, verbieden was veel beter voor het milieu en de consument geweest. Ook makkelijker te handhaven. Deze ingewikkelde en onlogische beslissing is gewoon raar.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 05:49

Maar toch... Als het gewoon goed gerecycled wordt is plastic toch een prima product? Ik zou niet weten hoe je anders bijvoorbeeld gesneden groentes moet verpakken onder een beschermende atmosfeer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:35

Mariska_28 schreef:
Maar toch... Als het gewoon goed gerecycled wordt is plastic toch een prima product? Ik zou niet weten hoe je anders bijvoorbeeld gesneden groentes moet verpakken onder een beschermende atmosfeer.

Plastic is heel moeilijk te recyclen. Het wordt verbrand en dat is enorm slecht voor het milieu.

Er is maar heel weinig plastic wat gerecycled kan worden en dat proces is erg duur dus het gebeurt niet veel.

En het komt veel in de natuur terecht en dat is echt een groot probleem.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:49

verootjoo schreef:
Mariska_28 schreef:

Plastic is heel moeilijk te recyclen. Het wordt verbrand en dat is enorm slecht voor het milieu.

Er is maar heel weinig plastic wat gerecycled kan worden en dat proces is erg duur dus het gebeurt niet veel.

En het komt veel in de natuur terecht en dat is echt een groot probleem.

Of het is slechts eenmalig recycleerbaar. Heel vaak wordt er een product van gemaakt dat dan niet meer te recyclen valt. Tel daar het transport bij en energie om dat plastic om te vormen naar ´nieuw´ plastic en je wint amper wat.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:52

Brainless schreef:
Appeltje_1 schreef:

Er zijn supermarkten met salade bars in de grote steden. Hier had de Delhaize dat in Antwerpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:17

Zou er nu ook een intentie zijn meer verpakkingsvrije supermarkten uit de grond te stampen? Ik erger me dood aan verpakkingen, maar voor sommige producten valt er niet aan te ontsnappen... grrr!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 07:39

Citaat:
In de detailhandel, bijvoorbeeld bij een supermarkt, bakker, slager, groenteboer of kiosk, betaalt een klant extra voor wegwerpbekers en -bakjes met voorverpakt eten en drinken. Dit geldt voor eten en drinken dat rechtstreeks uit de verpakking kan worden gegeten of gedronken. Denk hierbij aan een beker zuivel, een bakje met een maaltijdsalade, voorverpakte ijskoffie of een eenpersoons-bakje groente, fruit, snack of ijs. De regels gelden niet voor bekers en bakjes met voorverpakt eten of drinken dat klanten nog verder moeten bereiden, denk hierbij aan het opwarmen van magnetron-maaltijden, koken of braden. Het schillen en wassen van groente en fruit – zoals een portie snoepgroente in een vormvaste verpakking – worden niet gezien als verdere bereiding

Het gaat dan kennelijk ook over de meteen te eten kleine tomaatjes komkommers fruit in een bakje hoe kun je dat omzeilen zonder er een puinhoop van te maken in de supermarkt. Die kleinere groenten zijn juist handig tegen verspilling

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:04

MarliesV schreef:
Ja en dan had je zo'n flessenlikker om het laatste er uit te schrapen :P
Hema verkoopt ze gewoon nog _/-\o_
https://www.hema.nl/koken-tafelen/koken ... lsrc=aw.ds

Ik ben pro minder plastic, maar wel op een constructieve manier. Dus meer upstream aanpassen dan een tax bij de consument neerleggen.

Ik heb die flessenlikker nog steeds voor de glazen vlaflessen <3 :9

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:28

Ik heb gisteren aan de frietboer gevraagd wat ze er van vond als ik met een zelf meegebracht bakje kwam voor de friet, en zij vond dat helemaal prima. +:)+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:33

wordt best wel googelen, de standaard bakjes is voor hun ook hun meter, om hoeveelheid frietjes te meten eerst in standaard bakje en dan in die van de klant, is het standaard bakje alsnog gebruikt, kan in de prullenbak alleen voor een x opmeten..is dat niet meer vervuiling/zonde

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:36

speurneusc schreef:
wordt best wel googelen, de standaard bakjes is voor hun ook hun meter, om hoeveelheid frietjes te meten eerst in standaard bakje en dan in die van de klant, is het standaard bakje alsnog gebruikt, kan in de prullenbak alleen voor een x opmeten..is dat niet meer vervuiling/zonde

Daar bestaan ook gewoon van die metalen scheppen voor.
Soort voerschep voor patat.
Het niet kunnen weten hoeveel patat er in een bakje moet is wel echt een heel slechte reden om single-use plastic te gebruiken.
Idem met koffie automaten. Een beetje horeca automaat tegenwoordig zegt gewoon hoeveel ml eruit komt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:39

Of je zet er een weegschaal onder.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:44

Sizzle schreef:
speurneusc schreef:

Daar bestaan ook gewoon van die metalen scheppen voor.
Soort voerschep voor patat.
Het niet kunnen weten hoeveel patat er in een bakje moet is wel echt een heel slechte reden om single-use plastic te gebruiken.
Idem met koffie automaten. Een beetje horeca automaat tegenwoordig zegt gewoon hoeveel ml eruit komt.

zie mijn patatboer meerdere x scheppen voor het bakje vol is, zelfs bij de bak gebeurt dat niet vaak in 1x en daar hebben ze overal speciaal maatgereedschap voor

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:47

Dan neem je een metalen versie of andere vorm van afwasbaar bakje als meetinstrument als dat handiger is.
Geen problemen maken die er eigenlijk niet zijn.

De mens kan naar de maan, dan kan een afwasbaar meetbakje heus ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:50

Daar zijn ook theorieën over dat dat niet gebeurt is :D :P

Ik vind een puntzak friet lekker, dat heeft ook maat. Heerlijk!