Vermiste onderzeeër

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:51

8nnemiek schreef:
_Mars schreef:
Hier ook not een interessante video over pressure en metaal wat er dan gebeurd! Een uitleg van David Attenborough. Notitie: De Titan was dus niet eens van staal maar een niet aan te raden materiaal (Carbon fiber)

https://www.reddit.com/r/Damnthatsinter ... sea_david/

Koolstofvezel is zelfs sterker dan staal, dus die keus snap ik op zich wel. Het schijnt dat juist het raampje de zwakke plek was.

Koolstofvezel is sterker, maar niet in iedere omstandigheid. De zwakke plek is wat de vezels verbindt.

capopjekop

Berichten: 31590
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:18


germie

Berichten: 28946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:29

Lang nagedacht of ik zou reageren, want dit is natuurlijk puur een rijkeluistripje. Komt er een gezin om in het verkeer hoor je niets. Zinkt een vluchtelingenboot, dan hoor je dat misschien nog, maar ze gaan niet de vluchtelingen meer zoeken.

Maar als duiker vind ik het natuurlijk wel interessant. Ik heb al meerdere onderzeertjers in real life gezien. Je kunt er tochtjes mee maken op Curacao of Bonaire, in de Bodensee naar de boven van 200+m, enz. Het zijn hele kleine dingen, niet comfortabel, maar je komt wel op unieke plaatsen.
En je hebt geen problemen met decompressie.

Qua zuurstof/luchtvoorziening spelen er in een onderzeeer diverse dingen een rol. Ik heb bij AP diving in Engeland gezien dat de controller van de onderzeeer waarmee James Cameron naar de Mariana trog geweest is gewoon dezelfde controller is als op mijn rebreather zit. Dat geeft toch wel een goed gevoel. Daar is het goed gegaan overigens.
Maar je moet dus een enorm systeem hebben om CO2 af te vangen. Dus die 96 uur ofzo aan zuurstof is niet alleen zuurstof, maar ook de mogelijkheid om CO2 te absorberen. In een onderzeeer heb je feitelijk een enorm rebreather systeem wat de CO2 uit de uitgeademde lucht haat en het verbruikte zuurstof weer aanvult.

4 km is echt enorm diep, je hebt een enorme omgevingsdruk. Je moet je voorstellen dat een duikfles veelal gevuld wordt tot 230 bar hier aan de oppervlakte, op een diepte van 4km loopt er dus gewoon water in die fles omdat de fles op onderdruk staat. Bij die onderzeeer is het dus nog erger, want daar hou je hooguit een iets hogere druk dan hier op aarde binnein, maar buiten is het nog steeds een enorme druk. Je hebt een enorme onderdruk in dat ding. En daarom is die ook maar klein, hoe kleiner het oppervlakte, hoe kleiner de kans op imploderen.

Er waren meerdere duiken naar de Titanic gemaakt, op youtube vind je nog filmpjes van de Titan. De website van oceangate is ergens gisteren uit de lucht gehaald, want ik heb die nog bekeken. Maar grote druk kan ook microscheurtjes in materialen veroorzaken. En of dat altijd te vinden is?
Carbon duikflessen hebben een testdruk van 450 bar. Maar ze moeten 15 jaar naar produktiedatum vernietigd worden. Dus hebben geen oneindige levensduur. Zoiets kan dus ook het geval geweest zijn met die onderzeeer. Het lijkt nog goed, maar toch ergens microbeschadigingen.

Een goedkope controller vind ik nog niet het probleem, maar is er ook een backup?

Risico's, tja, de mens is nu eenmaal een soort van daredevil. Als ik ga duiken zit ik ook in een vijandige omgeving, ik ben afhankelijk van een fles of rebreather om te kunnen overleven. Maar ja, de materialen zijn tegenwoordig behoorlijk veilig, dus je denkt niet echt van 'oei wat is het gevaarlijk'. Je stapt ook zo in een vliegtuig, terwijl je ook weet dat dat ding neer zal storten bij een probleem.
Je stapt ook op een paard, niet echt betrouwbare beesten zo nu en dan. Je rijdt in de auto.
Ik duik graag in grotten en ga naar diepten die een groter risico met zich mee brengen dan domweg een sportduikje maken tijdens een vakantie. Maar statistisch gezien zijn zelfs die duiken enorm veilig en veiliger dan autorijden.
Maar de Titanic is wel een uniek wrak. Het zusterschip, de Brittanic staat nog op het lijstje bij mij om op te duiken. En ik denk dat velen hier op bokt gewoon in die Titan gestapt waren als het gratis was, of het bedrag zou kosten van een avondje uit. Nu is het makkelijk oordelen omdat 2.5 ton een enorm bedrag is, maar als het 50 of 100 euro geweest was, dan waren er echt wel bokkers geweest die het gedaan hadden. Je weet dat het iets risico met zich meebrengt, maar hoe risicovol het werkelijk is weet je niet. En dus ga je er van voor, want het is al vaker goed gegaan. En zo blijkt dat je menselijk bent.
Nu achteraf oordelen is makkelijk, maar als het goed gegaan was, dan hadden ze een fijn dagje uit gehad. (en niemand zeurt bij hen over milieuimpact natuurlijk, dat doe je alleen bij het gewone klootjesvolk wat minder zou moeten vliegen).
Ik vind alleen dat hun levens niet meer nieuwswaardig zijn dan die van anderen die ongelukkig omkomen. Niemand wil sterven, niemand wil afscheid nemen van geliefden. Dus of je nu rijk of arm bent, familie verliezen is altijd triest.

Jolliegirl

Berichten: 34619
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:55

Ik vind dat je dit wel prachtig verwoord Germie!

xxCYNNxx

Berichten: 5673
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 02:22

onder normale omstandigheden; ja

maar hier zijn heel veel steken gevallen. Mensen die wezen op gevaren en de risico's die het bedrijf nam werden ontslagen. Er werd gekozen voor carbon, terwijl ze gewaarschuwd waren dat dit materiaal niet geschikt is voor duikboten, zeker niet op die grote dieptes.
Er werd bewust gekozen voor jonge engineers vers van de universiteit, want die oudere meer ervaren engineers zouden geen jongeren aantrekken. De ware reden zal zijn geweest dat een ervaren engineer van 50 gezegd zou hebben dat waar het bedrijf mee bezig was 1 grote waanzin was die op een dag mensenlevens zou gaan kosten. En dat was maar lastig en overdreven volgens Rush.
De Titan was bewust niet gekeurd....

Het schip werd niet eens gescanned om te meten of het materiaal wel degelijk de druk goed doorstond en er geen microschades ontstaan waren na meerdere duiken.

Die controller kan niet ingeplugged worden via een usb kabel en trekt vrij snel de batterijen leeg ( althans; met gamen dan) en ook contact maken was nog wel eens een dingetje; again, de ervaring van meerdere gamers dan. En als de batterijen leeg zijn, moet je eerst weer opnieuw connecten nadat je er nieuwe batterijen in hebt gedaan.

slechte connectie is frustrerend als je op de bank zit in een online battle royale, maar je gaat er niet dood aan, behalve je character ingame dan.
In zo'n duikboot is dat wel het laatste wat je wil; dat je besturing uitvalt omdat de controller de connectie verliest.

Dan is die controller nu niet zo relevant, gezien wat er gebeurt is, maar als je meerdere filmpjes bekijkt en interviews van die Stockton Rush, dan denk je echt; WTF were they thinking?
Het bedrijf en zeker Stockton Rush hebben heel veel steken bewust laten vallen, om maar zo snel en goedkoop mogelijk een duikboot in elkaar te flansen om deze voor commerciële doeleinden te gebruiken.

Hier zijn gewoon bewust hele grote risico's genomen en persoonlijk denk ik dat het bedrijf mee ten onder gaat; er zal zeker een crimineel onderzoek komen...of is al startende zelfs. Het bedrijf is overigens niet verzekerd, want ze konden nergens een verzekering krijgen. Dus zelfs als ze voor het criminele recht niet veroordeeld worden, dan gaan ze wel kapot aan de schadeclaims die de families gaan indienen.

Ik heb de afgelopen dagen heel wat filmpjes en interviews van Stockton Rush bekeken en over de Titan, dat echt; dit was onvermijdelijk dat het een keer mis zou gaan.
Ze hebben ontzettend geluk gehad dat het 3 keer goed is gegaan.

Directe communicatie was eruit gehaald en alles moest via sms. En waarom? Omdat Stockton Rush het maar irritant vond dat hij onderweg gestoord werd door het schip aan het wateroppervlak die om de zoveel tijd om een update vroeg. Dat bedierf zijn plezier en dus; hoppa eruit.

Again; ook dat is nu niet relevant gezien de implosie, maar illustreert wel wat voor vreemde prioriteiten men er op na hield. En geen een daarvan had met veiligheid te maken helaas.

Texnex
Berichten: 206
Geregistreerd: 24-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 05:36

Ik snap niet waarom mensen zo doorhameren op die controller. Er zijn zo'n 3249 fouten gemaakt maar die controller? Nee. Mijn man is militair en daar gebruiken ze xbox 360 controllers :+ Voor submarines, drones, eod robots, etc.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 07:01

Wat die controller betreft: ze hadden meerdere backup controllers aan boord werd er verteld. En beveiligingssystemen die het schip met een druk op de knop en zelfs zonder menselijk handelen naar boven kregen.
Het materiaal heeft een hoop voordelen, zo kun je zo’n schip volledig naadloos maken wat met staal niet mogelijk is. Carbon fiber is overigens duurder dan staal, dus dat hebben ze zeker niet gebruikt om te bezuinigen.
De grote fout is inderdaad dat een schip niet het eeuwige leven heeft, net als die duikflessen waar germie het over heeft. Met zo’n druk, meerdere keren naar beneden en testen in drukkamers, zal elk materiaal het uiteindelijk begeven.. op de plek van het raampje heb je een zwakke plek. Hadden ze die deur gewoon voor elke reis vervangen dan was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.

Suzanne F.

Berichten: 54203
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 07:42

Een andere controller had ook het imploderen niet tegen gehouden. Iedereen maakt grapjes over de game controller maar daar zal het probleem niet gezeten hebben waarschijnlijk.

Zonnetje81
Berichten: 20008
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:46

Schadeclaims de vraag is of ze dat gaan doen. Normaal denk je van wel maar ik denk dat die mensen echt wel wisten wat voor risico ze namen. En de mensen zijn steenrijk. Jij een euro ik een euro. Ik denk eerder dat ze zouden rechten puur om hebben ze wel of geen schuld. Ik weet niet of je nu nog kan aantonen dat ze schuldig zijn. Ze stapten wel fully bewust zelf in zoiets unieks. En die contracten bevatten alleen onderhand het woordje dood heb ik ergens gelezen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:25

germie schreef:
Lang nagedacht of ik zou reageren, want dit is natuurlijk puur een rijkeluistripje. Komt er een gezin om in het verkeer hoor je niets. Zinkt een vluchtelingenboot, dan hoor je dat misschien nog, maar ze gaan niet de vluchtelingen meer zoeken.


Helemaal mee eens. Vooral dat mbt de boten van vluchtelingen wordt hier veel opgemerkt. Dat de ophef en het geld wat er nú ineens is ronduit schandalig beschamend zijn.

Is niet meer of minder dan een fout afgelopen extreem avontuur. Klaar. Een bewust genomen risico. Ook klaar. Behoort geen c-ent publiek geld aan gespendeerd te worden.
Voor de nabestaanden is het even erg als elk ander ongeval met de kanttekening is dat dit een opgezocht risico was.
Vergelijk F1 met een woon-werkverkeersongeval. Wat verdriet betreft geen verschil maar wat context betreft een groot verschil. Geen ´eigen schuld´ maar wel eigen eigen keuze om het extreme risico te lopen.

Zo ook de rol van samenleving, overheden. Bij extreme risico-avonturen is die imo nihil, afwezig, bij woon-werk cruciaal om de veiligheid van de openbare ruimte te minimaliseren.

Kortom; een stel mensen kon een extreem avontuur betalen en ze zijn omgekomen. Gecondoleerd familie.
Overheden; maak de samenleving voor ons plebs veiliger. Besteedt dáár ONZE! belastingcenten aan.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:37

xxCYNNxx schreef:
dit was onvermijdelijk dat het een keer mis zou gaan.


Alles gaat altijd een keer mis.
De rest is kansberekening.

De space shuttle Challenger vergeten? Hoe goed alles ook tig-dubbel beveiligd is, er kán en zál vroeg of laat iets fout gaan. Wat dan de gevogen dan zijn hangt van het niveau van risico af.
Ik had dit eergister met normaal simpel velige ziplijn. Poep gebeurt.

Verder, NOGmaals, is dit ook de definitie van avontuur. Daarom zijn avonturen binair verschillend van bv woon-werk verkeer. Bij de extreem risico avonturen ligt dit extreem eigen keuze en bij het dagelijkse leven is het de plicht van samenleving/overheden de risicos te minimaliseren. Ónvergelijkbaar.

Poep gebeurt, Dingen gáán fout. Mensen máken fouten.
Bij vrijwiilig extreem; jammer dan.
Dagelijks leven; collectieve plicht het te beperken.
Geldt helemaal voor ons collectieve belastinggeld.

xxCYNNxx

Berichten: 5673
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:55

ja oliebol happens, maar dat is geen reden om praktisch alle veiligheidsmaateregelen maar overboord te gooien onder het motto; het leven is niet veilig.
En dat is wat er hier gebeurt is.......doelbewust zijn veiligheidsmaatregelen weggelaten en elke waarschuwing is genegeerd, waaronder de belangrijkste; carbon is niet een geschikt materiaal voor duikboten.

kan men lopen roepen; het leven is niet veilig en avontuur en blablabla. maar feit blijft dat het bedrijif gewoonweg nalatig is geweest en bewust zeer grote risico's heeft genomen. IN een gebied waar je absoluut geen onnodige risico's wil nemen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:05

xxCYNNxx schreef:
ja oliebol happens, maar dat is geen reden om praktisch alle veiligheidsmaateregelen maar overboord te gooien onder het motto; het leven is niet veilig.
En dat is wat er hier gebeurt is.......doelbewust zijn veiligheidsmaatregelen weggelaten en elke waarschuwing is genegeerd, waaronder de belangrijkste; carbon is niet een geschikt materiaal voor duikboten.


Carbonfiber is verreweg superieur mist correct gefrabiceerd en ook bepaald niet goedkoper.

Over de betreffende veiligheidscontroles/maatregels heb ik geen mening verder dan dat dis bij dergelijke incidentele extreme situaties niet in regels gevat hoeft te worden.
Nogmaals zie de Challenger ramp.
Laat de overheden zich svp niet NOG meer bemoeien met avonturen. Garandeer de veiligheid voor de samenleving daarbij en verder niet.
Neem die raket van Virgin die bij Madeira en de Kanarische eilanden neerstortte. Had net zo makkelijk op een stad kunnen vallen. Regel/verbiedt dát!

Het is een plicht voor de overheden om zeker te stellen dat er geen ruimteafval op ons dak/hoofd valt. Als een paar extreem avonturiers extreem risico voor alleen zichzelf willen lopen is volstrekt irrelevant.

Avalanche

Berichten: 16329
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:25

Huertecilla schreef:
Laat de overheden zich svp niet NOG meer bemoeien met avonturen. Garandeer de veiligheid voor de samenleving daarbij en verder niet.
Neem die raket van Virgin die bij Madeira en de Kanarische eilanden neerstortte. Had net zo makkelijk op een stad kunnen vallen. Regel/verbiedt dát!

Het is een plicht voor de overheden om zeker te stellen dat er geen ruimteafval op ons dak/hoofd valt. Als een paar extreem avonturiers extreem risico voor alleen zichzelf willen lopen is volstrekt irrelevant.

Vind je? Want er zijn natuurlijk wel kosten voor de samenleving. Er zijn hier heel veel kosten gemaakt. Onder andere een ticket dat zeker 3 jaarsalarissen waard is en geld dat zeker in Amerika nogal wat mensenlevens had kunnen redden....... en dat is maar een ticket. Er zijn hulpdiensten ingezet, veel zelfs. Ook dat was niet gratis.

Het is een utopie te denken dat dat geld daadwerkelijk aan armen was besteed, maar dan nog zijn er wel kosten gemaakt die idd ten koste gaan van belastinggeld. Ik vind dat niet te verantwoorden aan de samenleving. Ik vind de memes ook smakeloos, maar in dat licht snap ik ze wel, waarbij snappen niet hetzelfde is als goedkeuren.

xxCYNNxx schreef:
ja oliebol happens, maar dat is geen reden om praktisch alle veiligheidsmaateregelen maar overboord te gooien onder het motto; het leven is niet veilig.
En dat is wat er hier gebeurt is.......doelbewust zijn veiligheidsmaatregelen weggelaten en elke waarschuwing is genegeerd


Dit.
Carbon fiber is geen slechte keuze, het negeren van veiligheidsadviezen wel. Nogmaals de viewport: die zou veilig zijn tot op -1.500 meter. Maar ze gingen 4.000 meter diep en de druk neemt niet lineair toe maar exponentieel. De romp had micro schade van eerdere expedities, ook daar is niets aan gedaan. Een engineer die waarschuwde dat het ding inmiddels een death trap was.

https://youtu.be/N61Am7LwBgY dit is trouwens hoe een zinkend schip klinkt. Ik wilde het weten.

pmarena

Berichten: 51970
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:35

Je moet die Rush wel nageven dat hij er tenminste zelf ook bij zat in dat koekblik en er niet alleen maar klanten mee naar beneden stuurde :(:)

Ik denk wel dat er claims gaan komen. Weet niet hoe goed de inzittenden en hun familie op de hoogte waren, maar ik zou mezelf toch wel knap voor de gek gehouden voelen als ik zo'n James Cameron hoor vertellen dat het materiaal van dat ding volledig verkeerd gekozen was.... en meer van die dingen wat er beknibbeld is op veiligheid.

Cer

Berichten: 31941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:24

Ik heb een video gezien over de “waver” (contract waar de risico’s in staan) , ik weet niet zeker of het het echte document was, maar if so, dan waren ze zich toch wel bewust van de risico’s..

En hebben ze er ook voor getekend dat familie niet kan claimen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46715
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:51

Cer schreef:
Ik heb een video gezien over de “waver” (contract waar de risico’s in staan) , ik weet niet zeker of het het echte document was, maar if so, dan waren ze zich toch wel bewust van de risico’s..

En hebben ze er ook voor getekend dat familie niet kan claimen..

Waiver :j.

Vooralsnog is het wel Amerika, dus ze zullen het vast gaan proberen, denk ik.

Cer

Berichten: 31941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:13


Ibbel

Berichten: 51225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:46

Ik verwacht die claims ook wel. Juist rijke mensen gaan ervoor. Die hebben het geld en de connecties voor goede advocaten :D

Avalanche

Berichten: 16329
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:49

Ik zou het ze niet kwalijk nemen ook. Het is best heftig als je er als nabestaande achter komt dat er willens en wetens enorme risico's zijn gekomen. Je krijgt er wel je geliefden niet mee terug.

Cer

Berichten: 31941
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:54

True maar als deze mensen er willens en wetens voor getekend hebben?
“Ik verklaar dat ik weet dat er niet de juiste onderdelen gebruikt zijn en dat dit kan leiden tot mijn dood. Ik verklaar in dat geval niemand aan te klagen”
Dan houdt t wel een beetje op hoor. (Wettelijk kan je dat misschien toch nog aanvechten maar toch, je tekent dat wel met je volle verstand)

Ibbel

Berichten: 51225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:56

Over het algemeen kun je aansprakelijkheid niet afwijzen door dergelijke clausules. Al die bordjes bij maneges met 'betreden op eigen risico' zijn ook geen *piep* waard.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:58

Disclaimer, ik ben geen jurist, maar voor zover ik het heb begrepen zijn er grenzen aan dit soort contracten.
Je kunt je niet bij voorbaat van alle verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid vrijwaren.

Cer

Berichten: 31941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:01

Ik weet niet hoe dat in Amerika geldt, of eigenlijk De Bahama’s…

Maar als je willens en wetens in een in elkaar geprutste onderzeeër 4km diep wil duiken dat is dat toch wel een beetje oenig denk ik.

Aan de andere kant had de company het nooit aan moeten bieden, maar goed, zonder risico wordt er ook nooit iets ontdekt ..

Ik vind t dubbel hoor :)

@Kuggur: dat werd in die video idd ook verteld :j je kan niet zomaar alles wegwaiveren

Ibbel

Berichten: 51225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:06

Cer schreef:
Maar als je willens en wetens in een in elkaar geprutste onderzeeër 4km diep wil duiken dat is dat toch wel een beetje oenig denk ik.


Willens wel, maar iedere rechter zal concluderen dat 'wetens' niet opgaat. Een leek heeft de expertise niet om een goede risicoafweging te maken.