Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
belle_boef schreef:Ellende is dat er weinig van dit soort VG 7/8 plekken vrij komen. Het is zo lastig om goede plekken te krijgen voor deze mensen, juist omdat het complexe zorg is. Dus als zo’n zorgcowboy zich aandient dan is dat een easy way om mensen iig weer ergens een plek te bieden. En zorgcowboy springen erin want het is flink cashen.
Het systeem moet grondig op de kop. Op meerdere manieren.
Dit gebeurd te vaak. Het is gewoon verdrietig en niet te geloven
belle_boef schreef:Vervolg daarop is dat veel instellingen deze complexe zorg niet (Meer willen) bieden, moeilijk om aan personeel te komen. Daarin springen zzp ers met een hoog tarief, daardoor wordt deze zorg nog duurder. En als je als vast personeel naast een duur ingehuurde zzp”er werkt op dezelfde groep gaat dat vanzelf wringen. De vaste kracht krijgt niet meer salaris dan die al heeft dus vertrekt naar een doelgroep die minder intensief is.
belle_boef schreef:Vervolg daarop is dat veel instellingen deze complexe zorg niet (Meer willen) bieden, moeilijk om aan personeel te komen.
belle_boef schreef:Ellende is dat er weinig van dit soort VG 7/8 plekken vrij komen. Het is zo lastig om goede plekken te krijgen voor deze mensen, juist omdat het complexe zorg is. Dus als zo’n zorgcowboy zich aandient dan is dat een easy way om mensen iig weer ergens een plek te bieden. En zorgcowboy springen erin want het is flink cashen.
Het systeem moet grondig op de kop. Op meerdere manieren.
Dit gebeurd te vaak. Het is gewoon verdrietig en niet te geloven
Olympia schreef:Omdat er wachtlijsten zijn dat zal vast ook een onderdeel zijn van het lange wachten op een plek. Weinig doorstroom op bepaalde groepen en clienten met complexere zorgvraag kan je daardoor ook moeilijker plaatsen, omdat ze niet voor elke groep in aanmerking komen.
Petpa schreef:Maar wat ik mij dus afvraag is waarom de zorgcowboy in het gat gestapt is. En dat instappen is een proces van jaren, ze hebben nieuwe panden gebouwd.
Waarom is de reguliere zorg hier niet ingestapt?
Petpa schreef:Ik ben bekend met de WLZ-budgetten en ik begrijp waarom de zorgcowboys erin springen, want een VG7/8 levert een forse bak geld op.
Maar waarom is het lastig om goede plekken te krijgen op (ik noem het maar even zo) een "normale" locatie?
Plukje schreef:Petpa schreef:Ik ben bekend met de WLZ-budgetten en ik begrijp waarom de zorgcowboys erin springen, want een VG7/8 levert een forse bak geld op.
Maar waarom is het lastig om goede plekken te krijgen op (ik noem het maar even zo) een "normale" locatie?
De VG7 lijkt een forse bak geld op te leveren, maar in de praktijk kan geen enkele zorginstelling de juiste zorg leveren voor deze ‘forse bak geld’, omdat de werkelijke kosten nog een stuk hoger liggen. Daarom wordt nu al jaren het meergeld als work-around ingezet, maar daar steken de zorgkantoren nu een stokje voor. De ‘normale’ instelling zeggen vervolgens ‘of je geeft een kostendekkend tarief of ik ga die cliënten niet meer in zorg nemen’. En zo komen die cliënten bij cowboys terecht. Je ziet in de NvI duidelijk terug hoe groot het probleem bij de bekostiging van de VG7 is. Er gaat op korte termijn een aanpassing hierop plaatsvinden, maar of dat voldoet aan de behoefte van de ‘normale’ instellingen is de vraag.
Hoe groot de bak geld ook lijkt, het staat niet in verhouding tot hetgeen ervoor geleverd moet worden.
Plukje schreef:De VG7 lijkt een forse bak geld op te leveren, maar in de praktijk kan geen enkele zorginstelling de juiste zorg leveren voor deze ‘forse bak geld’, omdat de werkelijke kosten nog een stuk hoger liggen. Daarom wordt nu al jaren het meergeld als work-around ingezet, maar daar steken de zorgkantoren nu een stokje voor.
Olympia schreef:Ht heeft ook geen zin om uit te gaan rekenen, omdat het over een heel groot plaatje gaat.
Shadow0 schreef:Olympia schreef:Ht heeft ook geen zin om uit te gaan rekenen, omdat het over een heel groot plaatje gaat.
Maar iemand bepaalt toch de hoogte van het budget? (Ik weet niet precies wie, CIZ? VWS?) En dan begroot je dat toch op iets? Ik neem toch aan dat ze niet gewoon een paar pijltjes in een dartboard gooien en op basis daarvan besluiten wat het tarief per zorgprofiel wordt.
(En dat de organisaties die budgetten vervolgens samenvoegen en dat dan flexibel inzetten om hier bv wat meer en daar wat minder te doen - helemaal prima, die vrijheid verdienen ze ook.) Maar ergens moet je toch een begin maken om het wel degelijk concreet te maken.
Petpa schreef:Indicatie werd gesteld door een medewerker van het CIZ op basis van een gesprek van circa 30 minuten.
(Vrij algemene) vragen resulteerde in een zorgzwaarte pakket.
Citaat:Bij dat pakket hoorde een vast bedrag per jaar en dat was het dan.
Citaat:De deelnemers aan het onderzoek geven aan dat ze met circa 40 uur in totaal (voor
woonzorg, dagbesteding, behandeling en wakende nachtzorg) per cliënt per week in staat
zijn om kwalitatief goede zorg te leveren. Op deze manier is men in staat om meer tijd te
besteden aan het leren kennen van de cliënt, inwerken van medewerkers, meer rust te
creëren, af te stemmen tussen de diverse betrokken professionals, ondersteuning te bieden
aan de medewerkers en voldoende tijd te kunnen besteden aan opleiding, intervisie,
coaching en binding van het team. Ten opzichte van de inzet voor VG7, gebaseerd op de
gegevens van het KPMG-‐onderzoek, betekent dit ruim 6 uur extra voor de woonzorg /
dagbesteding / wakende nachtzorg en een half uur extra voor behandeling per cliënt per
week (zodat naast de inzet van gedragskundigen, AVG ook psychiaters kunnen worden
ingezet voor consultatie, diagnostiek, beeldvorming en behandeling)
[...]
Als we deze aspecten financieel doorrekenen leidt dit tot een passend tarief voor goede zorg van
€ 371. Dit is beduidend hoger dan de huidige maximale beleidsregelwaarde voor VG7,
€ 306,64 (inclusief dagbesteding en behandeling; exclusief NHC en NIC) en vergelijkbaar
met de maximale beleidsregelwaarde voor GGZ7, € 374,22
Olympia schreef:Ook is het altijd een groepsvorm wonen en het is niet dat bewoners bij elkaar zitten van alle zzp's 7 bijv. Hier komt ook veel meer bij kijken, welk gedrag, welke zorg, wat kan je bieden, wat voor beperking.
Citaat:De bezetting is afhankelijk van de samenstelling van de groep. Voor de ene persoon is het
goed mogelijk om met mensen met andere zorgprofielen samen te wonen; voor een andere
persoon is een groep met bewoners met vergelijkbare zorgprofielen meer geschikt en voor
weer een ander persoon is individueel wonen de beste optie. Er is geen standaardnorm voor
bezetting aan te geven, het is maatwerk. Wat altijd wel essentieel is, is dat de bezetting
voldoende is om op proactieve wijze de gewenste ondersteuning te kunnen bieden. En het
is van belang dat de bezetting voldoende tijd geeft voor samenspraak (multidisciplinair
overleg) en gelegenheid om op adem te komen na inspannende situaties en te evalueren.
ruitje schreef:@Petpa
Ik heb voor dezelfde organisatie gewerkt als Olympia en dit is absoluut niet hoe het in de WLZ gehandicaptenzorg gaat. Welke sector was het en weet je zeker dat je het gehele traject hebt gezien en niet een stukje?