Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:18

Ah dat wist ik niet dat het zo werkte.

Ja dan moet het systeem echt grondig op de kop anders blijven dit soort problemen ontstaan en de clienten zijn de dupe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:25

belle_boef schreef:
Ellende is dat er weinig van dit soort VG 7/8 plekken vrij komen. Het is zo lastig om goede plekken te krijgen voor deze mensen, juist omdat het complexe zorg is. Dus als zo’n zorgcowboy zich aandient dan is dat een easy way om mensen iig weer ergens een plek te bieden. En zorgcowboy springen erin want het is flink cashen.

Het systeem moet grondig op de kop. Op meerdere manieren.

Dit gebeurd te vaak. Het is gewoon verdrietig en niet te geloven

Ik kan jullie zeggen. Heb er alleen maar meer grijze haren van gekregen. Iedereen weet dat het anders moet maar......
Ga eens wat bijeenkomsten bijwonen over Zorg die door de diverse instanties worden gegeven en Gemeentes.
Er zal vanuit de Overheid toch echt anders gedacht en gedaan moeten worden.
Iets met rondpompen gemeenschapsgeld en vooral de eigen toko aan de praat houden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 09:27

Vervolg daarop is dat veel instellingen deze complexe zorg niet (Meer willen) bieden, moeilijk om aan personeel te komen. Daarin springen zzp ers met een hoog tarief, daardoor wordt deze zorg nog duurder. En als je als vast personeel naast een duur ingehuurde zzp”er werkt op dezelfde groep gaat dat vanzelf wringen. De vaste kracht krijgt niet meer salaris dan die al heeft dus vertrekt naar een doelgroep die minder intensief is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:46

Ik word hier ontzettend boos om. Nog maar eens een “bewijs” van hoe er met mensen met een handicap omgegaan wordt… het zijn precies eerder dingen dan mensen die ook recht hebben op veiligheid, zorg, geborgenheid, … ze zijn de dupe van een falend systeem. Maar ook in Vlaanderen waar er een ander systeem is en er geen zzpers ingezet worden om in een groep te staan, gebeuren zulke dingen helaas. We gaan hoe langer naar kwantiteit en veel minder naar kwaliteit van zorg. Gevolg: medewerkers zitten steeds meer op hun tandvlees en reageren dat af op cliënten. Gelukkig is het niet overal zo, maar het is wel een bepaalde trend die in meerdere landen voorkomt denk ik. Mensen met een beperking worden nog steeds te weinig gezien als mensen die ook volwaardig deel uitmaken van de samenleving.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:24

belle_boef schreef:
Vervolg daarop is dat veel instellingen deze complexe zorg niet (Meer willen) bieden, moeilijk om aan personeel te komen. Daarin springen zzp ers met een hoog tarief, daardoor wordt deze zorg nog duurder. En als je als vast personeel naast een duur ingehuurde zzp”er werkt op dezelfde groep gaat dat vanzelf wringen. De vaste kracht krijgt niet meer salaris dan die al heeft dus vertrekt naar een doelgroep die minder intensief is.

Dat ben ik niet met je eens. Die zzper krijgt geen vakantiegeld, geen ort, geen eindejaarsuitkering. Wil je vakantie. Je krijg geen salaris in die periode. Je moet zelf je pensioen opbouwen. Het ZZP werk wordt altijd verheerlijkt alsof je zoveel meer verdiend en ja je zal vast wel wat meer verdienen. Maar dit zullen echt als je het helemaal narekent en jr pensioen opbouw meetellen best wel mee vallen, zeker als je via bureau's werkt zoals pidz.

En een goede zzper is een volwaardige collega :)

Zelf werk ik op een groep met clienten met ernstige verstandelijke beperking, autisme en moeilijk verstaanbaar gedrag. Een combinatie die voor mij een uitdaging is om continu bezig te zijn met mijn eigen begeleidingstijl en gemoedstoestand van de client. Ik hou van mijn werk en 80% voelt het niet als werken, terwijl andere denken mij niet bellen voor zon groep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:46

belle_boef schreef:
Vervolg daarop is dat veel instellingen deze complexe zorg niet (Meer willen) bieden, moeilijk om aan personeel te komen.

Dat was deels omgekeerd: organisaties hebben daar zelf op ingezet - ze hebben het personeel zelf laten vertrekken, afgevloeid, vacaturestops ingevoerd. En ook nu nog lijken ze de link niet helemaal te leggen tussen goed werkgeverschap en de bereidheid van mensen om er te blijven werken.
(Het is niet allemaal zo simpel, maar als je niet zoekt en niets wilt bieden, dan kom je inderdaad moeilijk aan personeel.)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:54

belle_boef schreef:
Ellende is dat er weinig van dit soort VG 7/8 plekken vrij komen. Het is zo lastig om goede plekken te krijgen voor deze mensen, juist omdat het complexe zorg is. Dus als zo’n zorgcowboy zich aandient dan is dat een easy way om mensen iig weer ergens een plek te bieden. En zorgcowboy springen erin want het is flink cashen.

Het systeem moet grondig op de kop. Op meerdere manieren.

Dit gebeurd te vaak. Het is gewoon verdrietig en niet te geloven

Ik ben bekend met de WLZ-budgetten en ik begrijp waarom de zorgcowboys erin springen, want een VG7/8 levert een forse bak geld op.

Maar waarom is het lastig om goede plekken te krijgen op (ik noem het maar even zo) een "normale" locatie?

Het budget is hoger dan een cliënt met een lagere indicatie, dan kan je toch meer of hoger geschoold personeel aannemen?

Want qua personeel heeft dat toch weinig te maken met de personeelsschaarste van nu? De plekken van vandag zijn immers niet gisteren gecreëerd. Daar gaat tijd overheen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:06

Omdat er wachtlijsten zijn dat zal vast ook een onderdeel zijn van het lange wachten op een plek. Weinig doorstroom op bepaalde groepen en clienten met complexere zorgvraag kan je daardoor ook moeilijker plaatsen, omdat ze niet voor elke groep in aanmerking komen.

Ook kan je niet een client met veel agressie op een woongroep plaatsen met clienten die bijv een hele andere zorgvraag hebben. Dan moet je ook kijken naar de groepsdynamiek en ook naar de veiligheid van elke client. En ook in de zorg werken mensen die het leuk vinden om met bepaalde doelgroepen te werken, dus het is niet zo simpel oh meer geld dus kan wel hoger geschoold personeel aannemen. Een ZZP VG7 is 1 op 4 ongeveer rn is het gedrag complexer dat de client 1 op 1 nodig heeft kom je in een meerzorg traject. Het lijkt allemaal simpel. Maar zo simpel is het hrlaas niet

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:12

Olympia schreef:
Omdat er wachtlijsten zijn dat zal vast ook een onderdeel zijn van het lange wachten op een plek. Weinig doorstroom op bepaalde groepen en clienten met complexere zorgvraag kan je daardoor ook moeilijker plaatsen, omdat ze niet voor elke groep in aanmerking komen.

Ik kom niet uit de zorg en denk in getallen (geld).

Waarom stopt de reguliere zorgverlening dan niet in de zorgvraag?

Hier in mijn woonplaats is een vrij groot verpleeghuis en daar wordt al jaren complexe zorg geleverd.
Inmiddels is er de afgelopen 10 jaar een zorgcowboy bijgekomen. Deze zorginstelling is negatief in het nieuws gekomen. Zolang alles regulier verloopt dan kunnen ze de zorg verlener. 's Nachts is er een verzorgende die geen handelingen mag verrichten die een verpleegkundige wel mag verrichten. Dat gaat dus niet goed.
Maar wat ik mij dus afvraag is waarom de zorgcowboy in het gat gestapt is. En dat instappen is een proces van jaren, ze hebben nieuwe panden gebouwd.
Waarom is de reguliere zorg hier niet ingestapt?
Op beleidsniveau had men toch ook wel kunnen ontdekken dat er markt is voor "de cliënten met een zwaardere zorgvraag + budget?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:31

Omdat je niet zomaar een groep clienten die niet op een wachtlijst staan makkelijk kan verhuizen. En dan kom je mogelijk op spoedplekken en die kunnen door het hele land zijn. Ook speelt een mentor/familielid/de door de rechtbank benoemde persoon die over het zorginhoudelijke stulje gaat ervanuit gaande dat al deze clienten niet wilsbekwaam zijn een rol.

En deze groep clienten moesten daar weg. Een plaatsing op een groep daar gaat echt wel even over heen voor een plaatsing rond is. Het is niet zo bijv met een overlijden kamer is leeg, dus morgen woont er iemand nieuw. Daar gaat een heel proces aan vooraf die best tijdrovend is als je de overgang voor de client zo goed mogelijk wil maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:33

Petpa schreef:
Maar wat ik mij dus afvraag is waarom de zorgcowboy in het gat gestapt is. En dat instappen is een proces van jaren, ze hebben nieuwe panden gebouwd.
Waarom is de reguliere zorg hier niet ingestapt?

Dat is toch simpel? Voor goede zorg moet je hard werken. Voor slechte zorg hoef je weinig te doen en heb je lekker snel cash op je rekening. Als je een goede zorgorganisatie bent, moet je bijvoorbeeld besluiten dat je op zeker moment niet sneller kunt groeien, omdat je dan de veiligheid en zorgvuldigheid niet meer kunt waarborgen. Als zorgcowboy spelen die bezwaren niet.
Als nette zorgorganisatie ben je bezig met handelingsplannen, rapportages, voor- en nabesprekingen en leg je dat allemaal netjes controleerbaar vast. Als zorgcowboy verzin je gewoon een paar verhaaltjes die leuk klinken, en klaar ben je.
Als integere zorginstelling wil je waarschijnlijk blijven bestaan. Als zorgcowboy is het ook helemaal prima als 1 van de bv's omvalt, want dan heb je het vastgoed allang via een of andere schimmige constructie bij een totaal andere bv geparkeerd, en room je lekker wat geld af via een ondoorzichtige inleenconstructie, etc.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:14

Goh ik denk dat het wel complexer is dan dat eigenlijk. Het zou inderdaad moeten gaan over veiligheid, handelingsplannen, …. Maar helaas gaan we echt hoe langer hoe meer naar kwantiteit in plaats van kwaliteit van zorg waardoor zaken als veiligheid en handelingsplannen naar de achtergrond verdwijnen. Gelukkig is het niet overal even erg, maar helaas gebeuren er ook misstanden bij niet zorgcowboys. Medewerkers verlaten in zulke gevallen ook de zorg omdat ze niet de zorg kunnen bieden die ze zouden willen bieden en/of omdat de sfeer zo slecht is en de werkdruk zo hoog dat het echt niet meer werkbaar is.
En het blijft ook een feit dat zaken als mishandeling, verwaarlozing en misbruik meer voorkomen ten opzichte van mensen met een beperking. Ze zijn vaak kwetsbaarder, een gemakkelijker slachtoffer, hebben minder mogelijkheden om zich te verweren en de samenleving is niet zo inclusief dat ze als gelijkwaardig worden gezien.

Het is inderdaad lastig om met spoed plek te bieden aan een groep, zeker als het gaat om cliënten met een complexere zorgnood. Het maakt het voor deze cliënten echter alles behalve beter dat ze weer op een slechte plek terechtgekomen zijn. Het maakt hun zorgnood in heel wat gevallen nog ingewikkelder en hun vertrouwen (en dat van hun naasten) zakt enkel nog dieper.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:37

Petpa schreef:
Ik ben bekend met de WLZ-budgetten en ik begrijp waarom de zorgcowboys erin springen, want een VG7/8 levert een forse bak geld op.

Maar waarom is het lastig om goede plekken te krijgen op (ik noem het maar even zo) een "normale" locatie?

De VG7 lijkt een forse bak geld op te leveren, maar in de praktijk kan geen enkele zorginstelling de juiste zorg leveren voor deze ‘forse bak geld’, omdat de werkelijke kosten nog een stuk hoger liggen. Daarom wordt nu al jaren het meergeld als work-around ingezet, maar daar steken de zorgkantoren nu een stokje voor. De ‘normale’ instelling zeggen vervolgens ‘of je geeft een kostendekkend tarief of ik ga die cliënten niet meer in zorg nemen’. En zo komen die cliënten bij cowboys terecht. Je ziet in de NvI duidelijk terug hoe groot het probleem bij de bekostiging van de VG7 is. Er gaat op korte termijn een aanpassing hierop plaatsvinden, maar of dat voldoet aan de behoefte van de ‘normale’ instellingen is de vraag.

Hoe groot de bak geld ook lijkt, het staat niet in verhouding tot hetgeen ervoor geleverd moet worden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 09:47

Plukje schreef:
Petpa schreef:

De VG7 lijkt een forse bak geld op te leveren, maar in de praktijk kan geen enkele zorginstelling de juiste zorg leveren voor deze ‘forse bak geld’, omdat de werkelijke kosten nog een stuk hoger liggen. Daarom wordt nu al jaren het meergeld als work-around ingezet, maar daar steken de zorgkantoren nu een stokje voor. De ‘normale’ instelling zeggen vervolgens ‘of je geeft een kostendekkend tarief of ik ga die cliënten niet meer in zorg nemen’. En zo komen die cliënten bij cowboys terecht. Je ziet in de NvI duidelijk terug hoe groot het probleem bij de bekostiging van de VG7 is. Er gaat op korte termijn een aanpassing hierop plaatsvinden, maar of dat voldoet aan de behoefte van de ‘normale’ instellingen is de vraag.

Hoe groot de bak geld ook lijkt, het staat niet in verhouding tot hetgeen ervoor geleverd moet worden.

Duidelijk antwoord!

Ik bedoelde dat "forse bak geld" niet in de context van veel geld, maar in de context van dat een cliënt met deze indicatie meer oplevert dan een cliënt met een lagere indicatie. En ja, dan heb ik het totaal niet over de kosten van deze client die door de grote zorgvraag hoog zijn. Maar daar ging het mij ook niet om.
Het ging mij puur om het vraagstuk waarom de zorgcowboys staan de springen om deze cliënten en de "standaard" zorg niet. Althans bij mij in de gemeente. En dat is mij nu duidelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 11:25

Plukje schreef:
De VG7 lijkt een forse bak geld op te leveren, maar in de praktijk kan geen enkele zorginstelling de juiste zorg leveren voor deze ‘forse bak geld’, omdat de werkelijke kosten nog een stuk hoger liggen. Daarom wordt nu al jaren het meergeld als work-around ingezet, maar daar steken de zorgkantoren nu een stokje voor.

Ik kan ook nergens vinden hoe die 'forse bak geld' nou precies berekend wordt. Er wordt in de zorgprofielen een boel genoemd over de aard van de begeleiding die nodig is, maar ik zou dan verwachten dat je dan een omrekening maakt naar 'gemiddeld gezien is er dan dus begeleiding nodig van minimaal 1 begeleider van opleidingsniveau SPW of SPH met aanvullende ervaring per max 4 clienten, in principe is er een achterwacht nodig van 1 aanspreekpunt per 8 clienten over de uren dat er elders dagbesteding plaatsvindt, per dag is er aanvullende begeleiding nodig van 1 uur per client, per nacht is er een achterwacht nodig van 1 per 16 clienten', rapportage, afstemming, handelingsplannen en contact met familie/betrokkenen, gemiddeld x uur, dus dat zijn dus x uren volgens de CAO = y budget.'
(Ik verzin deze cijfers ter plekke, dus wellicht kloppen ze niet, maar het is dan ook een voorbeeld.)

(En dan heb je daarnaast natuurlijk nog budget voor huisvesting en dergelijke.)

Maar ik probeer te vinden welke aannames er gedaan worden voor de berekening van de hoogte van het budget en voorlopig kan ik daar niets over vinden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 11:50

Ht heeft ook geen zin om uit te gaan rekenen, omdat het over een heel groot plaatje gaat. Grote kans dat op de woongroep clienten in verschillende zorgzwaartepakketten hebt. Sommige clienten hebben meerzorg. Er zijn zoveel factoren waar je naar moet kijken/rekening mee gehouden wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 11:56

Olympia schreef:
Ht heeft ook geen zin om uit te gaan rekenen, omdat het over een heel groot plaatje gaat.

Maar iemand bepaalt toch de hoogte van het budget? (Ik weet niet precies wie, CIZ? VWS?) En dan begroot je dat toch op iets? Ik neem toch aan dat ze niet gewoon een paar pijltjes in een dartboard gooien en op basis daarvan besluiten wat het tarief per zorgprofiel wordt.

(En dat de organisaties die budgetten vervolgens samenvoegen en dat dan flexibel inzetten om hier bv wat meer en daar wat minder te doen - helemaal prima, die vrijheid verdienen ze ook.) Maar ergens moet je toch een begin maken om het wel degelijk concreet te maken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:01

Shadow0 schreef:
Olympia schreef:
Ht heeft ook geen zin om uit te gaan rekenen, omdat het over een heel groot plaatje gaat.

Maar iemand bepaalt toch de hoogte van het budget? (Ik weet niet precies wie, CIZ? VWS?) En dan begroot je dat toch op iets? Ik neem toch aan dat ze niet gewoon een paar pijltjes in een dartboard gooien en op basis daarvan besluiten wat het tarief per zorgprofiel wordt.

(En dat de organisaties die budgetten vervolgens samenvoegen en dat dan flexibel inzetten om hier bv wat meer en daar wat minder te doen - helemaal prima, die vrijheid verdienen ze ook.) Maar ergens moet je toch een begin maken om het wel degelijk concreet te maken.

Daar ben ik recent bij betrokken geweest.
Indicatie werd gesteld door een medewerker van het CIZ op basis van een gesprek van circa 30 minuten.
(Vrij algemene) vragen resulteerde in een zorgzwaarte pakket.
Bij dat pakket hoorde een vast bedrag per jaar en dat was het dan.
Op geen enkele manier werd er gekeken naar hoeveel uur persoonlijke verzorging of begeleiding of wat dan ook degene nodig had.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:12

Dat isniet hoe ik het gewend ben. Een ZZP wordt vast gesteld aan de hand van een portero. Dit zijn allemaal vragen die ingevuld moeten worden over het functioneren. Ook heb je nog een zelfredzaamheid schaal dit is een aparte lijst. Als ik werkzaam in de zorg dit moet invullen, dit kost mij gerust een dagdeel om dit goed te doen. Dit moet ook met meerdere mensen.

Buiten een zorgzwaartepakket krijg je ook nog budget vanuit de wet langdurige zorg. Wlz. Hier betalen clienten ook een eigen bijdrage.

Ook is het altijd een groepsvorm wonen en het is niet dat bewoners bij elkaar zitten van alle zzp's 7 bijv. Hier komt ook veel meer bij kijken, welk gedrag, welke zorg, wat kan je bieden, wat voor beperking. Ik werk op een woongroep waar niemand lichamelijk beperkt is. Wij hebben hier op onze groep ook geen tilliften. Andere groepen op het terrein weer wel. Elk gebouw heeft zijn eigen expertise en mensen die daarin geschoold zijn.

Dus stel jij hebt 1 zzp7 en de rest is zzp 6 bijv of 5. Dat betekent niet dat je ineens een bak meer geld hebt om hoger geschoold personeel aan te nemen.

Overigens wil ik hier wel even nogmaals bij vermelden dat ik in de gehandicaptenzorg werk en niet weet hoe het bijv bij ouderenzorg gaat of zorg aan huis .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:21

Petpa schreef:
Indicatie werd gesteld door een medewerker van het CIZ op basis van een gesprek van circa 30 minuten.
(Vrij algemene) vragen resulteerde in een zorgzwaarte pakket.

Ja, dat is ook al heel treurig.

Citaat:
Bij dat pakket hoorde een vast bedrag per jaar en dat was het dan.

Maar ik ben dus vooral heel benieuwd waarom er dat vaste bedrag bij dat zorgprofiel (zorgzwaarte pakket) hoort. Waar is dat op gebaseerd. Jij hoeft dat niet te weten hoor, maar ik zou toch hopen dat IEMAND daar over nadenkt.

Uiteindelijk vind ik dit:
Citaat:
De deelnemers aan het onderzoek geven aan dat ze met circa 40 uur in totaal (voor
woonzorg, dagbesteding, behandeling en wakende nachtzorg) per cliënt per week in staat
zijn om kwalitatief goede zorg te leveren. Op deze manier is men in staat om meer tijd te
besteden aan het leren kennen van de cliënt, inwerken van medewerkers, meer rust te
creëren, af te stemmen tussen de diverse betrokken professionals, ondersteuning te bieden
aan de medewerkers en voldoende tijd te kunnen besteden aan opleiding, intervisie,
coaching en binding van het team. Ten opzichte van de inzet voor VG7, gebaseerd op de
gegevens van het KPMG-­‐onderzoek, betekent dit ruim 6 uur extra voor de woonzorg /
dagbesteding / wakende nachtzorg en een half uur extra voor behandeling per cliënt per
week (zodat naast de inzet van gedragskundigen, AVG ook psychiaters kunnen worden
ingezet voor consultatie, diagnostiek, beeldvorming en behandeling)

[...]
Als we deze aspecten financieel doorrekenen leidt dit tot een passend tarief voor goede zorg van
€ 371. Dit is beduidend hoger dan de huidige maximale beleidsregelwaarde voor VG7,
€ 306,64 (inclusief dagbesteding en behandeling; exclusief NHC en NIC) en vergelijkbaar
met de maximale beleidsregelwaarde voor GGZ7, € 374,22

https://www.vgn.nl/system/files/2019-10 ... %20VG7.pdf

Dat gaat om 2019. Maar de berekening zegt dus dat er structureel 6 uur per week of zo'n 70 euro per dag minder vergoed werd dan wat men nodig zou vinden om ook werkelijk de goede zorg te leveren die bij het profiel hoort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:37

Olympia schreef:
Ook is het altijd een groepsvorm wonen en het is niet dat bewoners bij elkaar zitten van alle zzp's 7 bijv. Hier komt ook veel meer bij kijken, welk gedrag, welke zorg, wat kan je bieden, wat voor beperking.

Ja, dat is inderdaad een goed punt. Het wordt ook in dat onderzoek genoemd:

Citaat:
De bezetting is afhankelijk van de samenstelling van de groep. Voor de ene persoon is het
goed mogelijk om met mensen met andere zorgprofielen samen te wonen; voor een andere
persoon is een groep met bewoners met vergelijkbare zorgprofielen meer geschikt en voor
weer een ander persoon is individueel wonen de beste optie. Er is geen standaardnorm voor
bezetting aan te geven, het is maatwerk. Wat altijd wel essentieel is, is dat de bezetting
voldoende is om op proactieve wijze de gewenste ondersteuning te kunnen bieden. En het
is van belang dat de bezetting voldoende tijd geeft voor samenspraak (multidisciplinair
overleg) en gelegenheid om op adem te komen na inspannende situaties en te evalueren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:46

@Petpa

Ik heb voor dezelfde organisatie gewerkt als Olympia en dit is absoluut niet hoe het in de WLZ gehandicaptenzorg gaat. Welke sector was het en weet je zeker dat je het gehele traject hebt gezien en niet een stukje?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:54

ruitje schreef:
@Petpa

Ik heb voor dezelfde organisatie gewerkt als Olympia en dit is absoluut niet hoe het in de WLZ gehandicaptenzorg gaat. Welke sector was het en weet je zeker dat je het gehele traject hebt gezien en niet een stukje?

Ik heb het gehele traject gezien van aanvraag tot indicatie.
Het betreft WLZ zorg voor iemand op leeftijd met zowel fysieke- als mentale problematiek.
Laatst bijgewerkt door Petpa op 21-07-24 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 13:02

Ik kopieer even de tekst van Shadow die relevant is (ben niet zo handig met quotes).

"Maar ik ben dus vooral heel benieuwd waarom er dat vaste bedrag bij dat zorgprofiel (zorgzwaarte pakket) hoort. Waar is dat op gebaseerd. Jij hoeft dat niet te weten hoor, maar ik zou toch hopen dat IEMAND daar over nadenkt."

Dat iemand er over nadenkt hoop ik ook!

Ik heb aan de medewerker van de CIZ gevraagd waarom er een ZZP + vast bedrag opgesteld wordt ipv te kijken wat voor zorg iemand nodig heeft. Ik vond namelijk dat de persoon in kwestie zorg op maat nodig heeft.

Deze mevrouw vertelde mij dat het in NL nou eenmaal zou werkt met zorg. Zij gaf diverse voorbeelden waaronder deze:
Als je in een ziekenhuis komt met een klacht dan wordt er een DBC geopend die bij die klacht hoort. Er wordt niet gekeken naar de zorg die je nodig hebt. En of je nou 1 nacht of 9 nachten in het ziekenhuis ligt, de DBC bepaald de vergoeding die het ziekenhuis krijgt,

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:21

De tarieven per indicatie worden vastgesteld door de Nza op basis van uitgebreide kostenonderzoeken. Dit neemt echter zoveel tijd in beslag dat bij de tijd dat er een tarief uitrolt alle gebruikte informatie allang al niet meer actueel is. Daarnaast hanteren ze de regel dat als 75% van de aanbieders met het tarief uit kan, het kostendekkend is. 25% is best veel als je je realiseert dat al deze aanbieders dus niet met het tarief uit kunnen. Daarna gebeurt er nog iets geks, want op basis van het door de Nza vastgestelde tarief gaat het zorgkantoor een tariefafspraak per aanbieder maken van +/- 95% van dit tarief. Dat betekent dus dat het max dagtarief van de Nza voor 75% van de aanbieders kostendekkend was, maar dat zegt niets over het aantal aanbieders wat uitkan met 95% van dit tarief. je kunt als aanbieder uiteraard in bezwaar tegen het tariefpercentage, maar dat heeft best wat voeten in de aarde en als het zorgkantoor van mening is dat je best ergens op kunt bezuinigen, dan is je bezwaar al snel ongegrond.