Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:10

fransje23 schreef:
De boeren zijn, naar mijn idee, terecht boos maar op de verkeerde boos en worden ook bewust die kant op gestuurd.

Het is makkelijk follow the money...

Daarbij heeft de politiek in de afgelopen 20 jaar een ontzettend dom beleid gevoerd.

Op wie zouden ze boos moeten zijn, en door wie worden ze gestuurd?

manzano

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:11

Misschien even apart topic over openen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:11

goed plan :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:16

DuoPenotti schreef:
Marlinde het heeft er wel zeker mee te maken.
Dat jij daar anders tegenaan kijkt is duidelijk
Maar zelf heir ruimen en lege stallen terwijl andere landen hier wel mogen leveren is precies gelijk met dat Nederland dat elders zou doen... als dat al zo is.

Als al zo is... Nederland is een export land dus dat is gewoon zo.

Volgens de Eu-regels moeten producten die geïmporteerd worden aan de eisen van de EU voldoen. Dat zijn dezelfde eisen als de Nederlandse boeren dus aan moeten voldoen.
Dat de controle niet goed is, is een ander punt/probleem

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:21

denisesilver schreef:
fransje23 schreef:
De boeren zijn, naar mijn idee, terecht boos maar op de verkeerde boos en worden ook bewust die kant op gestuurd.

Het is makkelijk follow the money...

Daarbij heeft de politiek in de afgelopen 20 jaar een ontzettend dom beleid gevoerd.

Ze zouden kunnen beginnen met boos worden op Henk Bleker. Kunnen vragen waarom hij niet tijdig een beleid heeft gemaakt.

Ook even gaan informeren bij Rabobank en de grote agritoeleveranciers waarom continu is gestuurd op groei boven duurzaamheid/natuurinclusief.
En nog langs de grote inkoopcombinaties, al zijn die wel i beeld.

Het wijzen naar links is naar mijn idee niet correct.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:29

Eerder stemde ik altijd op de SP maar sinds dit jaar stem op BBB voornamelijk omdat ik te doen heb met de boeren die lijden onder alle stomme regels van tegenwoordig en de wolf mag nu echt wel afgeschoten worden. Het is genoeg geweest met al die dierenleed..dieren worden afgeslacht en nog net niet dood achtergelaten waardoor ze een hele pijnlijke langzame dood ervaren..
Zij kunnen hun stem niet geven dus moeten wij het voor ze doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:29

fransje23 schreef:

Om het even terug naar het stemmen te brengen. Hóe komt het dat steeds naar links wordt gewezen als men moppert over het beleid van de afgelopen jaren (VVD)? Ik heb eoa memo gemist, denk ik steeds.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:30

Wpaard schreef:
Eerder stemde ik altijd op de SP maar sinds dit jaar stem op BBB voornamelijk omdat ik te doen heb met de boeren die lijden onder alle stomme regels van tegenwoordig en de wolf mag nu echt wel afgeschoten worden. Het is genoeg geweest met al die dierenleed..dieren worden afgeslacht en nog net niet dood achtergelaten waardoor ze een hele pijnlijke langzame dood ervaren..

Maar wat vind je van al het dierenleed in de bio industrie? Want de BBB steunt dat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:32

Lang moeten nadenken maar het is gelukt. Twee verschillende partijen. Helaas de keuze provinciaal was meer geleid door de eerste kamer voor me. Anders was het een andere partij geworden, dat is voor mij ook de eerste keer dat ik dat heb gedaan. Hun provincie programma had gelukkig ook wel flink wat punten die me aanspraken maar niet zoveel als de eerste keuze. En het was best druk al geweest op dat stemburo. Er lag een grote stapel kiespassen al.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:37

fransje23 schreef:
denisesilver schreef:

Ze zouden kunnen beginnen met boos worden op Henk Bleker. Kunnen vragen waarom hij niet tijdig een beleid heeft gemaakt.

Ook even gaan informeren bij Rabobank en de grote agritoeleveranciers waarom continu is gestuurd op groei boven duurzaamheid/natuurinclusief.
En nog langs de grote inkoopcombinaties, al zijn die wel i beeld.

Thanks! En eens ook, het is makkelijk te wijzen naar diegenen die iets willen veranderen aan het achteruit ratelen van het milieu, maar dan ga je wel voorbij aan diegenen die je in deze positie hebben gebracht.

Maar het beleid om dan maar alle boeren op te ruimen, even gekscherend gezegd, is ook niet de oplossing mi.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:39

Ben er een beetje klaar mee dat er zo veel vluchtelingen hier heen komen. Opvang en hulp in eigen regio vind ik een beter plan.

Ik stem of ja21 of BBB.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:40

MarlindeRooz schreef:
Wpaard schreef:

Maar wat vind je van al het dierenleed in de bio industrie? Want de BBB steunt dat.

hou toch op! BBB steunt geen dierenleed.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:41

MarlindeRooz schreef:
Wpaard schreef:

Fout.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:43

juval schreef:
Evamarie schreef:
Het was een hele zoektocht. Ik heb getwijfeld tussen BBB CDA, Denk en Groenlinks en kwam uiteindelijk op Christenunie uit.

Hoofredenen: ik ben tegen het verplicht uitkopen van boerenbedrijven/ woningen.

Ik ben niet voor een Wolf in NH

Ik ben tegen het afmaken van ganzen

Ik ben tegen de komst van nog een kerncentrale in NH

Ik mis een onderbouwing bij deze reactie.

Oké, CU zit in de coalitie, en heeft ingestemd met het (door d66 gedicteerde) regeerakkoord waarin het onteigenen van boeren als maatregel zal worden gebruikt. dus ja, dan lijkt mij een keuze voor CU niet logisch als dat echt iets is wat je tegenstaat. Provinciaal kunnen ze er wellicht anders over denken, maar de CU zal in de 1e kamer met het kabinet meestemmen.

Alsnog staan ze er niet specifiek voor wat Groenlinks bijv wel doet. Geen enkel partij dekt 100 procent je persoonlijke voorkeur. Stemmen is een afweging in wat zwaarder voor je weegt.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:45

Ik vind het schrikbarend hoeveel paardenmensen hier stemmen op de Pvdd, die antipaardensport is, en daarmee dus eigenlijk tegen zichzelf stemmen. Maar ook stemmen vòòr de wolf... Ik zal voor jullie duimen dat die lieve wolf niet jullie dieren aanvreet. Hier in de buurt helaas al veel te veel ellende van gehad.

Daarnaast, anti boer? Wat willen jullie eten? :+ :+ Ik word ook echt moe van het gezeik over dierenleed en dat elke boer in NL slecht is voor z'n dieren. Kijk eerst eens in een stal voordat je dit overal roept.

En als je geen verstand hebt van stikstof, bemoei je daar dan ook niet mee. Stikstof uit de veehouderij is een NH3 verbinding, die slaat binnen een straal van 500 meter geheel neer. De stikstof uit industrie, verkeer, etc. is een andere chemische stikstofsamenstelling (NOx) die veel verder komt en daarmee dus de natuurgebieden "aan tast". Al is er op veel plekken in NL juist stikstof te kort en wordt er, jawel, stikstof bijgestrooid in de vorm van kunstmest. Planten hebben namelijk stikstof nodig om te kunnen groeien. :+
Laatst bijgewerkt door murls op 15-03-23 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:47

PvdD heeft an sich ook bepaalde sociale opvattingen waar ik pertinent niet in mee ga. Ik vind dat persoonlijk in het algemeen een partij die zich alleen hardmaakt voor dieren en de rest niet zo interesseert, maar misschien zit ik fout.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:57

PvdD kijkt ondertussen toch wel wat breder dan alleen dieren/natuur?

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:57

Cer schreef:
PvdD kijkt ondertussen toch wel wat breder dan alleen dieren/natuur?

Dat proberen ze wel, maar vind ze daar inhoudelijk erg slecht. Hoofdstandpunt is de veehouderij in NL enorm krimpen, en als ze zo doorgaan alles diergerelateerd zoals paardensport en dierentuinen verbieden in NL.
Laatst bijgewerkt door murls op 15-03-23 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:59

onpaard schreef:
Ben er een beetje klaar mee dat er zo veel vluchtelingen hier heen komen. Opvang en hulp in eigen regio vind ik een beter plan.

Ik stem of ja21 of BBB.

Ik vraag me dan echt af waar je woont en wat exact het probleem is :') Ik woon in Arnhem aan de kade, waar op schepen nu zo'n 2000 vluchtelingen wonen. Nog geen 100 meter van mn deurpost dus. Werkelijk nooit last van, helemaal niks aan het handje :j Ook liggen de banen nogsteeds voor t oprapen hier in de binnenstad, dus ik ben benieuwd? :=

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:06

Veel immigranten van buiten de EU hebben geen geldige papieren voor landen binnen de EU. Uiteindelijk belanden zij qua werk (als ze al mogen werken, want daar wordt ook standaard moeilijk over gedaan) vaak bij fruittelers of champignonkwekers. Daar voelen de meeste Nederlanders zich te goed voor :Y)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:17

denisesilver schreef:
Veel immigranten van buiten de EU hebben geen geldige papieren voor landen binnen de EU. Uiteindelijk belanden zij qua werk (als ze al mogen werken, want daar wordt ook standaard moeilijk over gedaan) vaak bij fruittelers of champignonkwekers. Daar voelen de meeste Nederlanders zich te goed voor :Y)

het word ook eens tijd dat die fabel eens eruit gaat.
Ja er zijn mensen die er te lui voor zijn of denken wat een k.. werk.
Maar een hele groep Nederlanders deden dat werk graag.
Maar.... wel tegen een wettelijk minimaal loon. En ja dat kregen ze.
Maar... de Polen kwamen, spraken en lazen geen Nederlands dus werden en zwaar onderbetaald.
Jij moet x kilo, x rijen per uur. Haal je dat niet ben je gewoon te sloom en doe je dat maar in je eigen tijd.
Onbetaald.

En zo werkte ze 50-60 uren per week voor het loon van 40. En op paper leek het te kloppen.
En de Nederlanders werden eruit gedonderd. Want die waren met hun minimumloon te duur...

Zo ben ik met collega's er diverse keren uitgegooid... tot ik me ben om gaan scholen.

De overheid wist het en deden niets.
De Nederlanders waren hun werk kwijt.
En nee dat is geen enkele schuld van de Polen, geen enkele.
Maar de Nederlanders willen niet, nee zo kort door de bocht is het niet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:22

DuoPenotti schreef:
denisesilver schreef:

het word ook eens tijd dat die fabel eens eruit gaat.
Ja er zijn mensen die er te lui voor zijn of denken wat een k.. werk.
Maar een hele groep Nederlanders deden dat werk graag.
Maar.... wel tegen een wettelijk minimaal loon. En ja dat kregen ze.
Maar... de Polen kwamen, spraken en lazen geen Nederlands dus werden en zwaar onderbetaald.
Jij moet x kilo, x rijen per uur. Haal je dat niet ben je gewoon te sloom en doe je dat maar in je eigen tijd.
Onbetaald.

En zo werkte ze 50-60 uren per week voor het loon van 40. En op paper leek het te kloppen.
En de Nederlanders werden eruit gedonderd. Want die waren met hun minimumloon te duur...

Zo ben ik met collega's er diverse keren uitgegooid... tot ik me ben om gaan scholen.

De overheid wist het en deden niets.
De Nederlanders waren hun werk kwijt.
En nee dat is geen enkele schuld van de Polen, geen enkele.
Maar de Nederlanders willen niet, nee zo kort door de bocht is het niet.

Nou laten we het dan even zo zeggen, en dat is ook meteen iets wat op dit moment mis in onze huidige maatschappij
De 'Nederlanders' willen wel, maar het loont niet.

Als jij netto op 50,- meer uitkomt met werken dan met thuis op de bank zitten (want toeslagen, bijstand, kinderbudgetten, korting op lasten, zeg het maar), zeggen heel veel mensen van zoek het uit, ik blijf wel zitten.
Dát gaat er in mijn ogen mis. Ben je dan een profiteur? Of wordt het je dan heel makkelijk door de staat gemaakt om lekker te blijven zitten.
En overal is nu personeelstekort. Wie op dit moment wil werken, kan werken. Alleen is het vaak niet rendabel vanwege alles wat wordt ingeleverd

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:30

Ja dat kan.
Maar dat heeft niet met het soort werk te maken of de immigranten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:35

DuoPenotti schreef:
Ja dat kan.
Maar dat heeft niet met het soort werk te maken of de immigranten.

Het ging mij om het 'Daar voelen de meeste Nederlanders zich te goed voor'.
We hebben het in jouw voorbeeld over een tijd terug.
Nu is het zo dat het niet eens meer zou lonen om dat te gaan doen.
Want je wordt gekort op [vul maar in].

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:38

murls schreef:
Ik vind het schrikbarend hoeveel paardenmensen hier stemmen op de Pvdd, die antipaardensport is, en daarmee dus eigenlijk tegen zichzelf stemmen. Maar ook stemmen vòòr de wolf... Ik zal voor jullie duimen dat die lieve wolf niet jullie dieren aanvreet. Hier in de buurt helaas al veel te veel ellende van gehad.

Daarnaast, anti boer? Wat willen jullie eten? :+ :+ Ik word ook echt moe van het gezeik over dierenleed en dat elke boer in NL slecht is voor z'n dieren. Kijk eerst eens in een stal voordat je dit overal roept.

En als je geen verstand hebt van stikstof, bemoei je daar dan ook niet mee. Stikstof uit de veehouderij is een NH3 verbinding, die slaat binnen een straal van 500 meter geheel neer. De stikstof uit industrie, verkeer, etc. is een andere chemische stikstofsamenstelling (NOx) die veel verder komt en daarmee dus de natuurgebieden "aan tast". Al is er op veel plekken in NL juist stikstof te kort en wordt er, jawel, stikstof bijgestrooid in de vorm van kunstmest. Planten hebben namelijk stikstof nodig om te kunnen groeien. :+

Je roept een heleboel.
Wist je dat per saldo de meeste boerenbedrijven gewoon niets anders zijn dan marionette van de Agri-Reuzen? Meer voer, meer kunstmest, meer stallenbouw... ze hebben allemaal belang bij meer groei in die veehouderijen. En de boer/veehouder/ondernemer is kennelijk zo naief dat hij hier in mee is gegaan en inmiddels zo klem zit dat hij kapot is gegroeid. Lijkt wel een vetgemest kalf in een kist he?

Over dierenleed gesproken: die varkensfabrieken he? Dat vind jij geen dierenleed?
Of die eendenplukkerijen, zeker ook geen dierenleed?
In de sector die zichzelf identificeert met "boer" gaat echt ongelooflijk veel mis en ja, daar is wel degelijk sprake van dierenleed. De meesten boeren zijn alleen te bedrijfsblind om dit te kunnen (en willen!) zien.

Dat de PvdD tegen alle paardensport is, is bij lange na niet waar. Maar ook in de paardensport zijn misstanden. Best veel ook. Op alle lagen van de paardenhouderijen. Daar mag je echt tegen zijn en ja, de PvdD is dat ook.

Ik denk dat je in het algemeen wel kunt stellen: zodra het om geld gaat, komt dierwelzijn in het gedrang. Ik ben daarom tegen het dier als verdienmodel.

Terug on topic: ik heb mijn stem uitgebracht. Ben er tevreden over, heb een doordachte keuze gemaakt.
Vanavond ga ik helpen met het tellen van de stemmen in mijn gemeente. Wordt de eerste keer, ik ben echt heel benieuwd hoe dat in het echt gaat, vind het interessant.