Ingrid_92 schreef:Overigens is het sowieso aan te raden om het gesprek aan te gaan met vissers en dan pas je mening te vormen. Ik spreek soms wel eens met mensen die dan heel hard roepen hoe het anders moet etc. maar als ik dan het woord pulsvisserij noem, me verbaasd aan kijken en niet weten waar ik het over heb.
Even kort samengevat: Vissers hadden jaren geleden boten met netten waarmee ze visten. Op een gegeven moment werd er van bovenaf geroepen dat sleepnetten niet meer mochten. Hier valt natuurlijk wat voor te zeggen, want ze maken de bodem kapot. Kotters moesten omgebouwd worden naar pulsvisserij kotters. Dit kostte tonnen per schip. Toendertijd gingen er al veel vissers failliet. Degenen die het konden betalen hebben hun kotters omgebouwd, zodat ze konden gaan pulsvissen. Hierbij worden met kleine elektrische schokjes de vissen opgeschrikt van de bodem en komen naar boven. Op die manier hoefden ze niet meer over de bodem te gaan vissen.
Ehm, zo is het nu toch ook weer niet gegaan.
Sleepnetten hadden een aantal nadelen. Dat klopt.
Slecht voor het bodemleven, slecht voor de portemonnee van de visser en slecht voor de ecologische voetafdruk: slepen kost heel veel diesel.
Toen verzon het ministerie van visserij 'een geitepaadje': de pulsvisserij.
Er was geen accoord uit Brussel (en goed voor het bodemleven was het ook niet).
Veel vissers hebben er in geïnvesteerd - om van een koude kermis thuis te komen:
het ministerie had gefaald,
het mocht niet van Brussel,
er moest wéér worden omgebouwd / geïnvesteerd.
Huuuuu.