Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:58

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
Visserij: prima. Maar om plastic uit het water te halen is er de ocean clean-up van Delftenaar Bojan Slats.
En graag vooal vissen in territoriale wateren, en niet bij de Azoren oud.

De Ocean Cleaner schijnt ook weer veel oceanen te verstoren.. er wordt veel opgevist wat niet opgevist moet worden.. Ik vind dat allemaal vrij moeilijke materie. Als er iets goed is, is er altijd wel iemand die er iets op aan te merken heeft.. ?

Vist Nederland in de Azoren?

Nee, Nederland vist niet in de Azoren. Er zijn grenzen tot waar ze mogen komen. Daarbij: vissers varen op zondag-maandag nacht uit en komen donderdagavond weer terug. Niet echt de moeite om dan heel ver van huis te gaan vissen. Vooral niet met de hoge olieprijzen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:59

De BBB toch zelf? Er staat op hun poster 'Zonder visserij geen gezonde zee'. Terwijl grootschalige visserij júist zorgt voor een 'ongezonde' zee: overbevissing, bijvangst van kwetsbare soorten, vervuiling etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:07

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
Visserij: prima. Maar om plastic uit het water te halen is er de ocean clean-up van Delftenaar Bojan Slats.

De Ocean Cleaner schijnt ook weer veel oceanen te verstoren.. er wordt veel opgevist wat niet opgevist moet worden.. Ik vind dat allemaal vrij moeilijke materie. Als er iets goed is, is er altijd wel iemand die er iets op aan te merken heeft.. ?

Ik vind 'tilapia' een mooi woord.
Het is ook een tropische vis en de visboer waar ik regelmatig op de markt langs loop heeft een kaart hangen van wat hij allemaal waar vangt. (Waarschijnlijk net niet zelf, maar dat is de kern niet.)

Dus in de binnenlanden van Drenthe kun je vis kopen die in tropische wateren gevangen is.

En waar het goed voor is - géén idee.
(Als vegetariër ben ik geneigd te zeggen dat vlees en vis compleet overbodig zijn, maar er natuurlijk uitzondering op deze uitspraak. Maar qua vis is het nergens voor nodig om het van zo ver te halen. En bij de Azoren etc etc wonen ook mensen - en die "vinden er beslist iets van" dat wij uit het rijke noorden nu hun territoriale wateren komen leegvissen.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:11

Janneke2 schreef:
Ik vind 'tilapia' een mooi woord.
Het is ook een tropische vis en de visboer waar ik regelmatig op de markt langs loop heeft een kaart hangen van wat hij allemaal waar vangt. (Waarschijnlijk net niet zelf, maar dat is de kern niet.)

Dus in de binnenlanden van Drenthe kun je vis kopen die in tropische wateren gevangen is.

En waar het goed voor is - géén idee.
(Als vegetariër ben ik geneigd te zeggen dat vlees en vis compleet overbodig zijn, maar er natuurlijk uitzondering op deze uitspraak. Maar qua vis is het nergens voor nodig om het van zo ver te halen. En bij de Azoren etc etc wonen ook mensen - en die "vinden er beslist iets van" dat wij uit het rijke noorden nu hun territoriale wateren komen leegvissen.)

En het zou niet zo kunnen zijn dat er mensen kunnen leven van het verkopen van deze vis?
Wij vissen hun wateren leeg ipv dat ze dat zelf doen en verkopen aan ons, om zo in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien?

Ik weet het niet, Tilapia is vnl kweekvis als ik het goed begrepen heb, en dat eet ik niet eigenlijk ..

Oh excuus, ik dwaal zelf nu ook wel heel erg af :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:21

Over de gevolgen van de visserij:

Het is deels off-topic, maar het geeft wel aan om posters zoals die van de BBB niet zonder meer te geloven. Dat geldt natuurlijk voor elke claim van elke partij :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:24

Ik zit even snel te scrollen.. is dit de Nederlanse visserij?

En inderdaad, eigenlijk twijfel ik altijd bij elke claim, dat wordt ook nog getriggerd doordat ik een irritante googler ben, en bij bijna alles zeg 'oh, is dat wel zo?'.. :') (maak je niet altijd vrienden mee trouwens, terwijl ik oprecht echt geinteresseerd ben :') .. vooral in deze tijd, met valse berichten, deepfake etc)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:26

Citaat:
En het zou niet zo kunnen zijn dat er mensen kunnen leven van het verkopen van deze vis?

Ja, rederijen uit Katwijk, Urk, Scheveningen, etc.
Citaat:
Ik weet het niet, Tilapia is vnl kweekvis als ik het goed begrepen heb, en dat eet ik niet eigenlijk ..

... en vis gekweekt op Brabantse bodem is een ander verhaal. Je vist er in elk geval niet de vis weg waar iemand anders van moet leven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:29

Janneke2 schreef:
... en vis gekweekt op Brabantse bodem is een ander verhaal. Je vist er in elk geval niet de vis weg waar iemand anders van moet leven.

het is kweekvis.. het wordt in bijv Indonesie gekweekt om te verkopen, voor de handel..
dus daar leven ze van.
Ze vissen het niet zelf op, om van te eten..

maar goed, we kunnen die vis inderdaad ook gewoon niet kopen, hebben ze een inkomstenbron minder denk?

(zegt internet he, ik heb het niet van mezelf :) )

Berdien

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:30

Nee dit is niet de Nederlandse visserij, maar het geeft wel aan wat voor gevolgen visserij in het algemeen kan hebben. Ik denk niet dat de Nederlandse visserij zo afwijkend is van de mondiale visserij dat zij wél zorgen voor een gezonde zee.

Kweekvis is overigens verre van zaligmakend ten opzichte van gevangen vis. Maar dat is weer een hele andere discussie :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:33

Citaat:
Kweekvis is overigens verre van zaligmakend ten opzichte van gevangen vis. Maar dat is weer een hele andere discussie :D

Zeker mee eens :j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:40

Ibbel schreef:
Qua anonimiteit: inloggen met een speciale code die op je stempas staat, in combinatie met je paspoort scannen? Voor mijn part stempas ook nog scannen. Dan doe je niet heel veel anders dan wat er in een stembureau gebeurt.

Jawel, want je legt een directe link tussen DigiD of paspoort en stempas, en uiteindelijk ook met de uitgebrachte stem. Alles gaat namelijk in één flow door. Je logt in met DigiD of met de code op je stempas, je scant je ID en daarna stem je. Er moet een bevestiging dat je gestemd hebt teruggestuurd worden (want je stempas moet als 'gebruikt' gemarkeerd worden zeg maar. Je kan niet bij het inloggen / scannen van de stempas al markeren, want als er iets mis gaat (internetverbinding knalt eruit, PC loopt vast, etc) moet de persoon nog een keer in kunnen loggen om te kunnen stemmen) en daardoor is er ook een koppeling met een uitgebrachte stem. Ook al wordt die niet langdurig opgeslagen, er moet bijgehouden welke stempas op welk moment gebruikt is en er moet bijgehouden worden welke stemmen er wanneer bijgehouden zijn.

Bij een stembureau gebeurt dat niet, daar wordt door een persoon gecheckt of je bent wie op je ID staat en of je stempas geldig is, en daarna krijg je een stembiljet en houdt men je stempas. Je stem gaat vervolgens in een afgesloten stembus, dus degene die de controle uitgevoerd heeft weet níet waar je op gestemd hebt.

Ibbel schreef:
Is dat een heel groot verschil dan via een app aan de slag? Kan je daar meer bij dwingen? Of kan je als 'gedwongene' met zo'n app juist makkelijker jezelf terugtrekken op de plee zodat je géén pottenkijkers hebt?

Als er dwang is, is die er nu ook. Of door een machtiging af te dwingen, of door iemand te beletten te gaan stemmen door een stempas weg te gooien of wat dan ook.

De drempel wordt lager, het wordt makkelijker en het wordt ook makkelijker om het op grotere schaal te doen. Nu mag je twee machtigingen hebben, maar je kan niet zomaar met iemand anders het stemhokje in. Daar is controle op. Met digitaal stemmen kun je ook bij je buurvrouw van 80 naar binnen stappen om haar te laten stemmen op de partij die je wil.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:41

De Nederlandse visserij is inderdaad ook niet heilig.
In onze haven liggen redelijk wat hobbyvissers waar we vaak mee praten. Die waren vorige week nog aan het klagen over de illegale, grote vissers die op de Oosterschelde stropen. Schijnt dat de visstand van bepaalde belangrijke soorten in de afgelopen jaren echt flink gedaald is hier. Dat is natuurlijk ook een ramp voor alle dieren die van de vis moeten leven.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-03-23 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:44

Kweekvis zoals Tilapia zou je niet moeten willen eten := maar dat is een andere discussie, en ik ben misschien ook lichtelijk bevooroordeeld, afkomstig uit een vissersdorp en veel vissers om me heen :) Dit is sowieso niet wat de Nederlandse vissers vissen. Onze vissers vissen op Noordzeevis, dus denk aan schol, tong, kabeljauw.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:48

Slecht nieuws mbt de verkiezingen.

Er zijn dus minder stemlokalen dan vier jaar geleden. (Behalve in Drenthe, waar we ook nog eens een verkiezingstaxi hebben...!)

De NOS heeft het uitgezocht:
stemlokalen zijn vooral verdwenen in 'buurten waar de gebouwen een lage WOZ waarde hebben'.
_-:(

Dat is dus gewoon onwil.
Als er geen scholen of gymzalen of kerken of buurthuizen meer staan
(... verkiezingen zijn in Nederland op woensdag omdat de scholen dan al een halve dag vrij zijn...)
- als een buurt echt zo ver heen is, zet je er iets mobiels neer.

Toegang tot de stembus hoort voor iedereen gelijk te zijn.

Artikel 1 van de grondwet : iedereen wordt in gelijke gevallen gelijkelijk behandeld.
- En ook wat mij betreft: met ongelijkheid wordt rekening gehouden.
Dus mensen in armere buurten, waar het leven zwaarder en ingewikkelder is en de problemen zich opstapelen,
daar moet toegang tot de stembus
MAKKELIJKER
worden gemaakt.

(Zijn we een fatsoenlijke democratie of een bananenrepubliek?)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:54

keuze van de bananenrepublek in hun voordeel!!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:56

Overigens is het sowieso aan te raden om het gesprek aan te gaan met vissers en dan pas je mening te vormen. Ik spreek soms wel eens met mensen die dan heel hard roepen hoe het anders moet etc. maar als ik dan het woord pulsvisserij noem, me verbaasd aan kijken en niet weten waar ik het over heb.
Even kort samengevat: Vissers hadden jaren geleden boten met netten waarmee ze visten. Op een gegeven moment werd er van bovenaf geroepen dat sleepnetten niet meer mochten. Hier valt natuurlijk wat voor te zeggen, want ze maken de bodem kapot. Kotters moesten omgebouwd worden naar pulsvisserij kotters. Dit kostte tonnen per schip. Toendertijd gingen er al veel vissers failliet. Degenen die het konden betalen hebben hun kotters omgebouwd, zodat ze konden gaan pulsvissen. Hierbij worden met kleine elektrische schokjes de vissen opgeschrikt van de bodem en komen naar boven. Op die manier hoefden ze niet meer over de bodem te gaan vissen. Nu is er van bovenaf besloten dat pulsvissen niet meer mag en dus moeten wéér alle kotters omgebouwd worden voor tonnen aan euro's. Veel vissers kunnen dit niet ophoesten. In ons vissersdorp ligt denk ik nog maar 1/3e deel van de vissersboten ten opzichte van 20 jaar geleden. Puur omdat vissers hun hoofd niet meer boven water kunnen houden (vond dit even een leuke woordspeling :+ ) "
Vissers staan echt wel open voor vernieuwing en meedenken hoe het beter kan om de zee minder te belasten, maar dan moeten ze hier wel een eerlijke tegemoetkoming voor krijgen.

Hetzelfde geldt denk ik voor de boeren. Veel stadsmensen die nog nooit een boerderij van dichtbij gezien hebben, maar wel goed denken te weten hoe de vork in de steel zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:06

Is dat er al doorheen, dat pulsvissen niet meer mag?
Dat vind ik op zich goed, zo'n puls-systeem haalt de hele zeebodem leeg. Maar inderdaad heel slecht om het eerst wel toe te staan, en even later weer te verbieden.
Ik ben helemaal voor het aan banden leggen van de visserij, want een lege zee betekent een dode zee.. maar maak gewoon goede wetten en zorg dat vissers langzaam kunnen afbouwen zonder verlies van inkomen.
Als je vissers maar laat aankloten zonder goede regelgeving dan is dat niet alleen slecht voor de vis en de zee, maar uiteindelijk ook voor de vissers, en voor de burgers, en uiteindelijk de hele wereld.

Wat de boeren en stadsmensen betreft zie ik juist best veel mensen die in de steden wonen, en bij 'de boer' denken aan een klein, pittoresk boerderijtje vol natuur en schattige diertjes, en die een grasland vol engels raaigras en met koeien erop, of een veld met maïs of aardappels zien als natuur, terwijl daar verder niks leeft en groeit. Boeren zijn hartstikke belangrijk, maar wel in een goede verhouding tot echte natuur, en liefst meer richting kringlooplandbouw, minder dieren met meer ruimte, minder monoteelt, en daar hoor je de meeste partijen helemaal niet over jammer genoeg.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-03-23 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:07

Ingrid_92 schreef:
Overigens is het sowieso aan te raden om het gesprek aan te gaan met vissers en dan pas je mening te vormen. Ik spreek soms wel eens met mensen die dan heel hard roepen hoe het anders moet etc. maar als ik dan het woord pulsvisserij noem, me verbaasd aan kijken en niet weten waar ik het over heb.
Even kort samengevat: Vissers hadden jaren geleden boten met netten waarmee ze visten. Op een gegeven moment werd er van bovenaf geroepen dat sleepnetten niet meer mochten. Hier valt natuurlijk wat voor te zeggen, want ze maken de bodem kapot. Kotters moesten omgebouwd worden naar pulsvisserij kotters. Dit kostte tonnen per schip. Toendertijd gingen er al veel vissers failliet. Degenen die het konden betalen hebben hun kotters omgebouwd, zodat ze konden gaan pulsvissen. Hierbij worden met kleine elektrische schokjes de vissen opgeschrikt van de bodem en komen naar boven. Op die manier hoefden ze niet meer over de bodem te gaan vissen. Nu is er van bovenaf besloten dat pulsvissen niet meer mag en dus moeten wéér alle kotters omgebouwd worden voor tonnen aan euro's. Veel vissers kunnen dit niet ophoesten. In ons vissersdorp ligt denk ik nog maar 1/3e deel van de vissersboten ten opzichte van 20 jaar geleden. Puur omdat vissers hun hoofd niet meer boven water kunnen houden (vond dit even een leuke woordspeling :+ ) "
Vissers staan echt wel open voor vernieuwing en meedenken hoe het beter kan om de zee minder te belasten, maar dan moeten ze hier wel een eerlijke tegemoetkoming voor krijgen.

Hetzelfde geldt denk ik voor de boeren. Veel stadsmensen die nog nooit een boerderij van dichtbij gezien hebben, maar wel goed denken te weten hoe de vork in de steel zit.

Dit vind ik dan interessant om te lezen :j Ik weet 0,0 van visserij. Niet raar in het zuid oosten van het land.
En terwijl ik aan het lezen was is wat ik dacht, onze overheid doet dus met de vissers precies als wat ze met de boeren gedaan hebben.
Het moet vandaag zo, morgen 180 graden anders en overmorgen weer.
En hoe je dat gaat betalen zie je maar.
En vervolgens lees je, boeren zijn rijk...ja sommige... de rest weet niet meer hoe rond moeten komen.
Stoppen er ook veel...kunnen daar fijn zonnweides komen...jeuh...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:33

BBB had samen met GL een motie ingediend voor een grotere afname van biologische producten door het rijk, las ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:46

Ingrid_92 schreef:
Even kort samengevat: Vissers hadden jaren geleden boten met netten waarmee ze visten. Op een gegeven moment werd er van bovenaf geroepen dat sleepnetten niet meer mochten. Hier valt natuurlijk wat voor te zeggen, want ze maken de bodem kapot. Kotters moesten omgebouwd worden naar pulsvisserij kotters. Dit kostte tonnen per schip. Toendertijd gingen er al veel vissers failliet. Degenen die het konden betalen hebben hun kotters omgebouwd, zodat ze konden gaan pulsvissen. Hierbij worden met kleine elektrische schokjes de vissen opgeschrikt van de bodem en komen naar boven. Op die manier hoefden ze niet meer over de bodem te gaan vissen.

Ehm, zo is het nu toch ook weer niet gegaan.
Sleepnetten hadden een aantal nadelen. Dat klopt.
Slecht voor het bodemleven, slecht voor de portemonnee van de visser en slecht voor de ecologische voetafdruk: slepen kost heel veel diesel.

Toen verzon het ministerie van visserij 'een geitepaadje': de pulsvisserij.
Er was geen accoord uit Brussel (en goed voor het bodemleven was het ook niet).
Veel vissers hebben er in geïnvesteerd - om van een koude kermis thuis te komen:
het ministerie had gefaald,
het mocht niet van Brussel,
er moest wéér worden omgebouwd / geïnvesteerd.
Huuuuu.
|( |( |(

Citaat:
In ons vissersdorp ligt denk ik nog maar 1/3e deel van de vissersboten ten opzichte van 20 jaar geleden. Puur omdat vissers hun hoofd niet meer boven water kunnen houden (vond dit even een leuke woordspeling :+ ) "
|( |(
Citaat:

En graag een beter ministerie.

Dat zigzag beleid herkennen de boeren waarschijnlijk prima. (Al was dit ""gewoon"" slordigheid. 'Het lukt vast wel met het pulsvissen' - en zo nee, mag de individuele ondernemer er voor opdraaien.)
Vissers zijn net boeren : net zo slecht georganiseerd als 19e eeuwse fabrieksarbeiders - en dan trek je aan het kortste eind.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:48

8nnemiek schreef:
herr_balou schreef:
Programma's lezen is zo belangrijk.
Ik las dat ze het verbod op het gebruik van neonicotinoïden willen opheffen. En dan lees ik ergens anders dat er een connectie met Bayer (de producent) is. Er zullen vast nog meer agrireuzen blij zijn met BBB en hoe mensen zich zand in de ogen laten strooien.

Lubach had daar een interessante aflevering over. Die agri-reuzen gooien er blijkbaar enorm veel geld tegenaan om de boerenprotesten en de partij te steunen.. Want inderdaad, hoe meer vee, hoe meer ze verdienen. Die burger en die boer zijn helemaal niet belangrijk.
[ Video ]

Krijg je in de toekomst van die Amerikaanse praktijken, zoals scholen die verplicht koemelk moeten serveren omdat de grote bedrijven de politiek in hun macht hebben.. brr..

Dank voor de link. Lijkt mij toch heel duidelijk uitgelegd.
Dat animatiefilmpje van De Heus! Erg zeg.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:00

Cer schreef:
Janneke2 schreef:

Nederlandse vissers zijn actief langs ongeveer de hele west-kust van Europa en Afrika en ontnemen met hun grote trawlers inkomsten van de lokale bevolking. En het dan raar vinden dat die Afrikanen naar Europa willen komen...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:10

Janneke2 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Even kort samengevat: Vissers hadden jaren geleden boten met netten waarmee ze visten. Op een gegeven moment werd er van bovenaf geroepen dat sleepnetten niet meer mochten. Hier valt natuurlijk wat voor te zeggen, want ze maken de bodem kapot. Kotters moesten omgebouwd worden naar pulsvisserij kotters. Dit kostte tonnen per schip. Toendertijd gingen er al veel vissers failliet. Degenen die het konden betalen hebben hun kotters omgebouwd, zodat ze konden gaan pulsvissen. Hierbij worden met kleine elektrische schokjes de vissen opgeschrikt van de bodem en komen naar boven. Op die manier hoefden ze niet meer over de bodem te gaan vissen.

Ehm, zo is het nu toch ook weer niet gegaan.
Sleepnetten hadden een aantal nadelen. Dat klopt.
Slecht voor het bodemleven, slecht voor de portemonnee van de visser en slecht voor de ecologische voetafdruk: slepen kost heel veel diesel.

Toen verzon het ministerie van visserij 'een geitepaadje': de pulsvisserij.
Er was geen accoord uit Brussel (en goed voor het bodemleven was het ook niet).
Veel vissers hebben er in geïnvesteerd - om van een koude kermis thuis te komen:
het ministerie had gefaald,
het mocht niet van Brussel,
er moest wéér worden omgebouwd / geïnvesteerd.
Huuuuu.
|( |( |(

Wat is in dit verhaal anders dan wat ik schreef? :) Want dit is ook wat ik probeerde uit te leggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:12

herr_balou schreef:
Nederlandse vissers zijn actief langs ongeveer de hele west-kust van Europa en Afrika en ontnemen met hun grote trawlers inkomsten van de lokale bevolking. En het dan raar vinden dat die Afrikanen naar Europa willen komen...

Hebben we het nog steeds over kweekvis?

Overigens, ik heb gegoogled over waar Nederlandse vissers vissen, maar ik kan het niet precies vinden. het voedingscentrum (?) geeft aan dat NLse vissers voornamelijk voor de nederlandse kust vissen.
Ik vind wel een artikel dat chinese schepen voor de kust van Afrika vissen.
Er zijn 6 grote trawlers in NLS bezit (als ik het goed lees) en die vissen vnl makreel enzo.. Maar er staat niet heel duidelijk waar

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:17

Ik snap best dat slepen en diesel een enorme kostenpost waren - en toen kwam het ministerie met een niet onderbouwd plan.

Het was dus niet zo dat mensen wettelijk over moesten op puls.
... helaas moesten ze na een aantal jaren wegens geklungel wel weer af van de puls.

Was er een goede vakbond voor de visserij, dan was het ministerie wegens wanprestatie aangeklaagd.

(En helaas: net als de boeren: iemand verzint een leuke techniek, de individuele ondernemers betalen zich blauw en gaan daarna failliet. Net zoals bij de peperdure vloeren die veel te weinig stikstofreductie leveren.)