Gaabje schreef:Ik ben al eventjes aan het nadenken over dit onderwerp. Heb niet alle reacties gelezen van de inmiddels 9 pagina’s. Mijn reactie is vooral een gevoel, ik kan niet alles staven.
Er wordt nu heel erg gefocust op de jongeren, maar volgens mij stijgen de kosten in de volwassenzorg ook enorm. Mijn gevoel is dat we als mens de enorme ontwikkelingen van de afgelopen tientallen jaren niet kunnen bijbenen. De evolutie van het menselijk brein gaat lang niet zo snel als de evolutie van de maatschappij en alle (technologische) ontwikkelingen. Enkele voorbeelden:
- we bewegen steeds meer naar een 24/7 maatschappij
- waar je vroeger een paar studiekeuzes en beroepen had zijn er nu honderden, de keuze is reuze
- we krijgen aan alle kanten en via allerlei kanalen informatie tot ons. Zelfs als we deze informatie niet bewust tot ons willen nemen doet ons brein hier onbewust alsnog wat mee
- er zijn allerlei nieuwe technologieën waar we mee moeten leren omgaan
- er zijn tig thema’s waarvan men vindt dat we daar bewust mee bezig moeten zijn, gezondheid, duurzaamheid, discriminatie, genderidentiteit etc.
Onze maatschappij is in korte tijd veel complexer geworden en ons brein kan dit niet vanzelfsprekend aan. Het heeft meer externe beschermingsfactoren nodig om de complexiteit van het huidige leven te kunnen versimpelen en te filteren.
Waar ik denk dat het grote verschil zit tussen jongeren en volwassenen is dat jongeren ook nog eens een niet volledig ontwikkeld brein hebben. Hun prefrontale cortex werkt nog niet zoals bij een volwassene. De prefrontale cortex zorgt juist voor de zelfcontrole die nodig is om nee te zeggen, niet voor de korte genoegdoening te gaan etc. Jongeren kunnen dus eigenlijk nog veel slechter omgaan met deze complexiteit (maar ook volwassenen vallen aan alle kanten uit). Het is al bewezen dat mensen het eigenlijk helemaal niet goed doen op te veel keuzes en mogelijkheden. We hebben niet voor niets de term keuzestress.
Jongeren hebben dus eigenlijk een systeem/omgeving om hen heen nodig die veeeeel meer structuur en simpliciteit biedt dan waar ze nu in zitten.
Dit is precies wat ik ook denk. De huidige maatschappij is te complex en prikkelrijk voor ons brein. Uit onderzoek is al gebleken dat mensen die op het platteland wonen gelukkiger zijn en minder mentale problemen hebben dan mensen in de stad. En ook is allang bewezen dat de natuur gelukkig en rustig maakt. De tijd dat we jagers en verzamelaars waren is evolutionair gezien nog helemaal niet zo lang geleden. We zijn gemaakt om in een bos rond te lopen, maar in plaats daarvan zitten we de hele dag binnen. We vinden het vreselijk als paarden 23 uur per dag op stal staan, maar tegelijkertijd doen we dit onszelf aan.
Stress wordt meerdere keren genoemd in dit topic. De rat race maatschappij speelt hier zeker een rol in, maar ik denk dat een deel van die stress ook gewoon veroorzaakt wordt door de fysieke omgeving. De hoeveelheid lawaai, licht (door oa verkeer, neonverlichting) is enorm toegenomen, als ook (lucht)verontreiniging. Dit is vooral in de stad een probleem, wat meteen verklaart waarom stadsbewoners gemiddeld genomen ongelukkiger zijn.
Als je wilt weten waarom de mentale gezondheid van jongeren nú zo hard achteruit gaat, moet je kijken naar wat er is veranderd.
- De omgeving: het is véél drukker overal wat meer prikkels (oa geluid) geeft.
- Sociale media & smart phones: die zijn vrij nieuw. Hierdoor sta je voortdurend in contact met de hele wereld en bovendien werken ze verslavend waardoor je ook niets wilt missen. Maar ons brein is niet opgewassen tegen deze enorme stroom aan informatie waardoor je nog meer overprikkeld raakt. Je hebt eigenlijk nooit rust. Plus dat je door deze technieken contact kunt houden met mensen zonder ze daadwerkelijk te zien. Hierdoor hebben we minder 'quality time' met anderen en zijn we eigenlijk vaker alleen (en kan bij jongeren niet meespelen dat ze op deze manier niet genoeg kunnen oefenen met met mensen omgaan waardoor ze dit later niet goed durven? Het valt me op dat veel jongeren met sociale angst kampen, zou dit een oorzaak kunnen zijn?)
- Het verdwijnen van religie. Heb ik hier geloof ik nog niet genoemd zien worden. Hierdoor hoor je niet meer standaard bij een groep. Een geestelijke die ook met jongeren werkt kwam met een interessant punt: door het verdwijnen van de kerk is er veel minder contact tussen generaties. In de kerk kwam/kom je mensen tegen van alle leeftijden. Als je als jongere je zorgen maakte over iets kon een oudere tegen je zeggen "dat had ik ook op die leeftijd, ik heb toen dit gedaan. Komt wel goed" en kon je je problemen relativeren. Nu spreken jongeren vooral andere jongeren, op hun ouders en leraren na. En misschien is het ook wel gewoon fijn als je gelooft dat er altijd iemand over je waakt.
Edit: nog iets waar ik aan dacht. In een ander topic zei iemand een keer dat mensen het best gedijen op schaarste. Schaarste is tegenwoordig nou niet bepaald aan de orde (ja, er is woningnood, maar je hoeft je niet af te vragen of je vanaag überhaupt te eten hebt). Misschien zorgt de enorme welvaart die we vandaag de dag kennen ervoor dat we van gekkigheid niet meer weten wat we met onszelf aan moeten.