Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:Succes met temmen, ik heb niks gezegd wat volgens de boktregels niet mag. Ik vind jou niet een racist of discriminerend. Ik vind dat jij je zo uit. Dat staat er, goed lezen.![]()
Jij zegt zelf dat:Citaat:Ja als mensen je niet aan willen nemen omdat je zwart of gekleurd bent is dat lastig, maar laten we wel wezen. Zou dat geen reden hebben? Als bedrijven hele slechte ervaringen hebben met bepaalde bevolkingsgroepen dan krijg je dat vanzelf..dat staat volledig los van een slavernij verleden.
Daar haal ik uit dat jij inderdaad vindt dat mensen van kleur rechtmatig gediscrimineerd worden. Dat is racisme en dat mag niet op bokt.
MarlindeRooz schreef:Succes met temmen, ik heb niks gezegd wat volgens de boktregels niet mag. Ik vind jou niet een racist of discriminerend. Ik vind dat jij je zo uit. Dat staat er, goed lezen.![]()
Jij zegt zelf dat:Citaat:Ja als mensen je niet aan willen nemen omdat je zwart of gekleurd bent is dat lastig, maar laten we wel wezen. Zou dat geen reden hebben? Als bedrijven hele slechte ervaringen hebben met bepaalde bevolkingsgroepen dan krijg je dat vanzelf..dat staat volledig los van een slavernij verleden.
Daar haal ik uit dat jij inderdaad vindt dat mensen van kleur rechtmatig gediscrimineerd worden. Dat is racisme en dat mag niet op bokt.
prompter schreef:In volgende generaties lijkt dat weg te ebben, inderdaad de Surinaamse mensen die in de jaren 70 hier naar toe kwamen en hun weg niet konden vinden, velen werden heroïne verslaafd. Hun (klein)kinderen zijn wel grotendeels opgenomen in onze maatschappij, maar destijds hadden die mensen het heel moeilijk.
Mars schreef:https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245588 ... -op-scherp
Excuses maken voor iets van zo lang geleden heb ik zo mijn bedenkingen bij.
Citaat:Er moet een herstelfonds komen voor nazaten van de slachtoffers van de slavernij.
Citaat:Alleen met het inwilligen van deze en nog meer eisen gaan de partijen akkoord met de publieke excuses van het kabinet op 19 december.
Citaat:De organisaties willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost". Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.
Janneke2 schreef:Citaat:De organisaties willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost". Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.
Je kunt stommere dingen eisen dan een loos gebaar.
Het gaat tenslotte wel om de schade van iets dat onder andere een economisch delict genoemd kan worden.
Janneke2 schreef:Het gaat tenslotte wel om de schade van iets dat onder andere een economisch delict genoemd kan worden.
Janneke2 schreef:Hoezo 1975...?
Cer schreef:Het gaat nu qua excuses toch om slavernij verleden van Suriname?
prompter schreef:Cer schreef:Het gaat nu qua excuses toch om slavernij verleden van Suriname?
Niet alleen Suriname toch? Maar ook de Antillen, en Nederlands Indië? Ik lees momenteel de biografie van Louis Couperus, diens vader kreeg als 3-jarige op zijn reis naar Nederland twee slaven mee vanuit Indonesië (waarvan er eentje uit pure wanhoop onderweg overboord is gesprongen, maar dat terzijde).
Citaat:Mij lijkt het een andere schuld.
Elisa2 schreef:Het spijt me, maar je komt op mij ook zwaar racistisch en discriminerend over. Wellicht bedoel je het niet zo, uit je berichten maak ik het echter wel op.Dus als jij een andere mening hebt vind je dat je mij racist en discriminerend mag noemen ipv in te gaan op wat ik benoem? Ik ga temmen.
chanicha schreef:Bijzonder dat je een brug kunt slaan tussen slavernij uit het verleden en het discrimineren van een huidige groep mensen.Eens met Elisa!
Klopt helemaal en daarbij heeft het ook met de normen en waarden en opvoeding te maken die je meekrijgt vanuit huis om er wel bij te horen.
Veel b.v Marokkaanse jongeren halen hun neus op voor het salaris dat ze eventueel kunnen gaan verdienen want op hun manier verdienen ze sneller geld en dat krijg je er niet uit, hun hele instelling is zo anders dan de Westerse.
De Indonesische, Molukse, Surinaamse en Spaanse mensen die ik ken werken gewoon en verwachten dat van hun kinderen ook.
We hebben het over gebeurtenissen van decennia terug en wat heel erg was maar ik vind het nu allemaal wel erg ver gaan hoor.
Ailill schreef:chanicha schreef:Bijzonder dat je een brug kunt slaan tussen slavernij uit het verleden en het discrimineren van een huidige groep mensen.Eens met Elisa!
Klopt helemaal en daarbij heeft het ook met de normen en waarden en opvoeding te maken die je meekrijgt vanuit huis om er wel bij te horen.
Veel b.v Marokkaanse jongeren halen hun neus op voor het salaris dat ze eventueel kunnen gaan verdienen want op hun manier verdienen ze sneller geld en dat krijg je er niet uit, hun hele instelling is zo anders dan de Westerse.
De Indonesische, Molukse, Surinaamse en Spaanse mensen die ik ken werken gewoon en verwachten dat van hun kinderen ook.
We hebben het over gebeurtenissen van decennia terug en wat heel erg was maar ik vind het nu allemaal wel erg ver gaan hoor.
Zit het je werkelijk zo hoog
chanicha schreef:Gut, iemand spreekt je tegen en dat ervaar je gelijk als denigrerend?Ailill schreef:Bijzonder dat je een brug kunt slaan tussen slavernij uit het verleden en het discrimineren van een huidige groep mensen.
Zit het je werkelijk zo hoog
Ga jij nou niet zo denigrerend doen want dan heb je zeker je ogen dicht 24/7 en daarbij als jij mij discriminerend vindt is dat jouw probleem want blijkbaar mag je hier alleen maar ahh en oohh zeggen
chevax schreef:Hoezo?Kunnen we persoonlijke dingetjes hier achterwege laten? Het is een discussie die al moeilijk genoeg is. Als er nu ook nog kiften tussen twee bokkers bijkomt, wordt ‘t wel heel lastig.
En daarmee wil ik zekers niemands standpunt teniet doen.
Ailill schreef:chevax schreef:Hoezo?Kunnen we persoonlijke dingetjes hier achterwege laten? Het is een discussie die al moeilijk genoeg is. Als er nu ook nog kiften tussen twee bokkers bijkomt, wordt ‘t wel heel lastig.
En daarmee wil ik zekers niemands standpunt teniet doen.
Mensen moge hele groeperingen de grond in stampen, over hun rug een brug slaan naar weer een andere groep mensen, om vervolgens zelf in de slachtofferrol te kruipen. Maar ze daarop aanspreken mag vervolgens niet?