Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:19

Ja, daarom zei ik ook, na een paar generaties ebt het weg.

Edit: het zich niet thuisvoelen bedoel ik, het anders bekeken worden blijft helaas.
Laatst bijgewerkt door prompter op 14-12-22 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:20

MarlindeRooz schreef:
Succes met temmen, ik heb niks gezegd wat volgens de boktregels niet mag. Ik vind jou niet een racist of discriminerend. Ik vind dat jij je zo uit. Dat staat er, goed lezen. ;)

Jij zegt zelf dat:

Citaat:
Ja als mensen je niet aan willen nemen omdat je zwart of gekleurd bent is dat lastig, maar laten we wel wezen. Zou dat geen reden hebben? Als bedrijven hele slechte ervaringen hebben met bepaalde bevolkingsgroepen dan krijg je dat vanzelf..dat staat volledig los van een slavernij verleden.

Daar haal ik uit dat jij inderdaad vindt dat mensen van kleur rechtmatig gediscrimineerd worden. Dat is racisme en dat mag niet op bokt.

Sorry maar ik zie niet in wat hieraan discriminatie is.
Elisa zegt dat ze die bedrijven kan begrijpen, dat ze na slechte ervaringen met bepaalde bevolkingsgroepen ze niet meer in dienst willen nemen.
Dat is nu eenmaal een feit. Als jij constant slechte ervaringen hebt met je hoefsmid dan hoef je hem toch ook niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:20

MarlindeRooz schreef:
Succes met temmen, ik heb niks gezegd wat volgens de boktregels niet mag. Ik vind jou niet een racist of discriminerend. Ik vind dat jij je zo uit. Dat staat er, goed lezen. ;)

Jij zegt zelf dat:

Citaat:
Ja als mensen je niet aan willen nemen omdat je zwart of gekleurd bent is dat lastig, maar laten we wel wezen. Zou dat geen reden hebben? Als bedrijven hele slechte ervaringen hebben met bepaalde bevolkingsgroepen dan krijg je dat vanzelf..dat staat volledig los van een slavernij verleden.

Daar haal ik uit dat jij inderdaad vindt dat mensen van kleur rechtmatig gediscrimineerd worden. Dat is racisme en dat mag niet op bokt.

Wow, wat kun jij mijn woorden verdraaien..gaslighting eerste klas.

Ik zeg dat sommige bevolkingsgroepen niet graag meer aangenomen worden bij werknemers vanwege slechte ervaringen met ze..wat heel sneu is voor degene die wel van goede wil zijn.

Als daarvoor de racisme kaart getrokken wordt...zegt dat meer wat over jou gelukkig. ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:22

Het is anders praten als je geen werkgever bent :) discriminatie is op welke grond dan ook is niet oké, maar soms wel verklaarbaar. Ik werk gelukkig voor een inclusieve werkgever en draag daar zelf actief aan bij. Bepaalde jongens hebben mede dankzij mij kansen gekregen binnen het bedrijf die ze eerder wellicht minder snel kregen. Daar ben ik trots op, maar ik snap ook waarom de werkgever soms een zetje nodig heeft. Dat heeft te maken met ervaringen in het verleden en vooroordelen.

Als je kritisch bent op de gestelde eisen met betrekking tot de invulling van excuses en genoegdoening tegen bepaalde groepen word je echter al snel, ook in dit topic, bestempeld als iemand die zich rascistisch uitlaat. Ik vind dat jammer. We willen van rasisme af, maar zijn schijnbaar zelf nog niet in staat het grijze gebied tussen zwart-wit denken te zien.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:25

Ik vind dat ook andere culturen hier goed inburgeren.

Het zijn de herrieschoppers waarvoor het nooit genoeg zal zijn. Is het nu dit dan later weer dat.

De Marokkaanse gemeenschap is niet die groep die toch telkens bij opsporing verzocht boven komen drijven. En ik ken families met een donkere huidskleur gewoon Sinterklaas vieren met heel graag gewoon zwarte piet waarom? Omdat het een kinderfeest is. Maar die zich ook berusten in een groene piet of clowntjes of what ever zo lang ze met hun kinderen net als wij weer gewoon "normaal" Sinterklaas kunnen vieren.

Ik ben dat gedoe en dat geëis van mensen zo zat. Van welke hoek het ook komt. Ook die genderdagen. Ik vind dat mensen ongeacht huidskleur, nationaliteit, gender, handicap en noem maar op wat allemaal maar anders kan zijn gewoon geaccepteerd moeten worden zoals ze zijn. Maar om geaccepteerd te kunnen worden. Moet men eerst zichzelf accepteren. En dat die je niet als je jezelf in het "anders" hokje stopt. Laten we dat dus eerst maar eens aanpakken.

En het verleden vooral daar laten. Inmiddels hebben ook andere nationaliteiten mee kunnen profiteren met de groei van het westen waar ze wonen. En dat zou ik aardig recht trekken durven noemen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:49

prompter schreef:
In volgende generaties lijkt dat weg te ebben, inderdaad de Surinaamse mensen die in de jaren 70 hier naar toe kwamen en hun weg niet konden vinden, velen werden heroïne verslaafd. Hun (klein)kinderen zijn wel grotendeels opgenomen in onze maatschappij, maar destijds hadden die mensen het heel moeilijk.

Het gaat nu qua excuses toch om slavernij verleden van Suriname?

Daarnaast: het gaat in dit topic toch in principe niet over Marokkanen?

Mensen zijn gewoon niet leuk tegen elkaar, dat zit erin en dat gaat er nooit uit... en dit lijken dan met name weer de mannen te zijn... of het nu ivm geloof is, landje pik, oorlog, misdaad, rellen, kolonisatie, slavenhandel, uitbuiting etc... Het lijkt het aard van het beestje..
Het zou gewoon fijn zijn als mensen overall gewoon leuker zouden zijn :)
Gewoon niet die steen gooien, gewoon niet die winkel overvallen, gewoon niet die oorlog starten, gewoon niet die rotgrap maken.. Maar ja, dat is niet zo gewoon, helaas...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:56

Mars schreef:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245588 ... -op-scherp

Excuses maken voor iets van zo lang geleden heb ik zo mijn bedenkingen bij.

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren.
Maar als liefhebber van de Hollandse letterkunde...
Multatuli, Max Havelaar...

Als ik in de trein stap, vooral het oude net in de Randstad - dat is aangelegd met het geld dat 'wij', de toenmalige bewoners van de Lage landen bij de zee, hebben afgeperst van de Javanen.
Hetzelfde geldt voor het uitgebreide netwerk van kanalen en sluizen ten behoeve van de binnenvaart.

Of te wel: tot op de huidige dag profiteren 'wij', de huidige bewoners van de Lage landen bij de zee van deze afperserij.

In dit licht vind ik de volgende stelling niet vreemd:
Citaat:
Er moet een herstelfonds komen voor nazaten van de slachtoffers van de slavernij.

Wat ik wat ingewikkelder vind is dit:
Citaat:
Alleen met het inwilligen van deze en nog meer eisen gaan de partijen akkoord met de publieke excuses van het kabinet op 19 december.

In principe is zoiets als excuses aanbieden een kwestie van 'verantwoording nemen voor fouten in het verleden en daarmee zorgen dat we in de toekomst beter met elkaar kunnen omgaan'.
Zogezegd gericht op het herstel van relaties.

Excuses aanbieden is in principe de verantwoordelijkheid van - in dit geval - het kabinet.
Maar als de ontvangende partij al bij voorbaat geen prijs stelt op deze vorm, heeft 'doormodderen' ook weinig zin....
Citaat:
De organisaties willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost". Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.

Je kunt stommere dingen eisen dan een loos gebaar.

Het gaat tenslotte wel om de schade van iets dat onder andere een economisch delict genoemd kan worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:05

Janneke2 schreef:
Citaat:
De organisaties willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost". Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.

Je kunt stommere dingen eisen dan een loos gebaar.
Het gaat tenslotte wel om de schade van iets dat onder andere een economisch delict genoemd kan worden.

Wat was er dan met die schade in 1975?

Janneke2

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:09

Hoezo 1975...?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:15

Janneke2 schreef:

Was kolonialisme destijds een economisch delict? Was het onder internationaal recht toen verboden?
Zo niet, dan is het toch niet zomaar met terugwerkende kracht alsnog een delict te noemen?

Sterker nog, in de vroege fase van Europees kolonialisme werd de 'Nieuwe Wereld' zelfs door de destijds hoogste internationale autoriteit persoonlijk verdeeld tussen de diverse Europese koninkrijken. Daarvan zou je toch kunnen zeggen dat het officieel was toegestaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:19

Janneke2 schreef:
Hoezo 1975...?

wat was de datum van de onafhankelijkheid van Suriname ookalweer? (ik ben niet goed in geschiedenis)
Maar toentertijd is er schuld kwijtgescholden...
Ik vroeg al eerder of dit nu een nieuwe schuld is die kwijtgescholden moet worden, of het een verlengde is van de vorige schuld, of dat de schuld toen misschien niet goed kwijtgescholden is.. of hoe dat dan zit..
wellicht weet jij dat ?

Janneke2

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:35

Mij lijkt het een andere schuld.

Op zich werd de toenmalige kolonie Suriname bewerkt door slaafgemaakten en een soort van dwangarbeiders -
het zijn dus verwante kwesties.

Schulden kwijtschelden zodat een voormalig wingewest met een schone lei kan beginnen: prima.

Maar dat mensen tot op de huidige dag met een erfenis van trauma en racisme zitten is net iets anders.

En voor de Cariben is het weer anders...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:36

Cer schreef:

Niet alleen Suriname toch? Maar ook de Antillen, en Nederlands Indië? Ik lees momenteel de biografie van Louis Couperus, diens vader kreeg als 3-jarige op zijn reis naar Nederland twee slaven mee vanuit Indonesië (waarvan er eentje uit pure wanhoop onderweg overboord is gesprongen, maar dat terzijde).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:41

prompter schreef:
Cer schreef:

Niet alleen Suriname toch? Maar ook de Antillen, en Nederlands Indië? Ik lees momenteel de biografie van Louis Couperus, diens vader kreeg als 3-jarige op zijn reis naar Nederland twee slaven mee vanuit Indonesië (waarvan er eentje uit pure wanhoop onderweg overboord is gesprongen, maar dat terzijde).

Ohhh dat weet ik dus niet, ik dacht dat het vnl over Suriname ging, maar dat heb ik dan verkeerd gelezen :j

Citaat:
Mij lijkt het een andere schuld.

Mij lijkt het van alles, maar ik weet het niet zeker.
Een binnenlandse schuld is een binnenlandse schuld toch?

Erfenis van trauma snap ik niet, maar dat kan ik ook niet...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:55

Elisa2 schreef:
Dus als jij een andere mening hebt vind je dat je mij racist en discriminerend mag noemen ipv in te gaan op wat ik benoem? Ik ga temmen.
Het spijt me, maar je komt op mij ook zwaar racistisch en discriminerend over. Wellicht bedoel je het niet zo, uit je berichten maak ik het echter wel op.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:58

chanicha schreef:
Eens met Elisa!

Klopt helemaal en daarbij heeft het ook met de normen en waarden en opvoeding te maken die je meekrijgt vanuit huis om er wel bij te horen.
Veel b.v Marokkaanse jongeren halen hun neus op voor het salaris dat ze eventueel kunnen gaan verdienen want op hun manier verdienen ze sneller geld en dat krijg je er niet uit, hun hele instelling is zo anders dan de Westerse.
De Indonesische, Molukse, Surinaamse en Spaanse mensen die ik ken werken gewoon en verwachten dat van hun kinderen ook.
We hebben het over gebeurtenissen van decennia terug en wat heel erg was maar ik vind het nu allemaal wel erg ver gaan hoor.
Bijzonder dat je een brug kunt slaan tussen slavernij uit het verleden en het discrimineren van een huidige groep mensen.

Zit het je werkelijk zo hoog :(:)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:00

Vind ik niet, ik vind dat Elisa realistisch overkomt en niets verkeerd zegt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:02

Ailill schreef:
chanicha schreef:
Eens met Elisa!

Klopt helemaal en daarbij heeft het ook met de normen en waarden en opvoeding te maken die je meekrijgt vanuit huis om er wel bij te horen.
Veel b.v Marokkaanse jongeren halen hun neus op voor het salaris dat ze eventueel kunnen gaan verdienen want op hun manier verdienen ze sneller geld en dat krijg je er niet uit, hun hele instelling is zo anders dan de Westerse.
De Indonesische, Molukse, Surinaamse en Spaanse mensen die ik ken werken gewoon en verwachten dat van hun kinderen ook.
We hebben het over gebeurtenissen van decennia terug en wat heel erg was maar ik vind het nu allemaal wel erg ver gaan hoor.
Bijzonder dat je een brug kunt slaan tussen slavernij uit het verleden en het discrimineren van een huidige groep mensen.

Ga jij nou niet zo denigrerend doen want dan heb je zeker je ogen dicht 24/7 en daarbij als jij mij discriminerend vindt is dat jouw probleem want blijkbaar mag je hier alleen maar ahh en oohh zeggen ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:11

chanicha schreef:
Vind ik niet, ik vind dat Elisa realistisch overkomt en niets verkeerd zegt.
Daarin verschillen we dan behoorlijk van mening.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:13

chanicha schreef:
Ailill schreef:

Ga jij nou niet zo denigrerend doen want dan heb je zeker je ogen dicht 24/7 en daarbij als jij mij discriminerend vindt is dat jouw probleem want blijkbaar mag je hier alleen maar ahh en oohh zeggen ;)
Gut, iemand spreekt je tegen en dat ervaar je gelijk als denigrerend?

Grow up.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:16

Gut, de manier waarop je het zegt met je “knuffel” wel ja.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:18

chanicha schreef:
Gut, de manier waarop je het zegt met je “knuffel” wel ja.
Ik vind het ook oprecht sneu dat je zo in het leven staat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:18

Kunnen we persoonlijke dingetjes hier achterwege laten? Het is een discussie die al moeilijk genoeg is. Als er nu ook nog kiften tussen twee bokkers bijkomt, wordt ‘t wel heel lastig.
En daarmee wil ik zekers niemands standpunt teniet doen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:24

chevax schreef:
Kunnen we persoonlijke dingetjes hier achterwege laten? Het is een discussie die al moeilijk genoeg is. Als er nu ook nog kiften tussen twee bokkers bijkomt, wordt ‘t wel heel lastig.
Hoezo?

Mensen moge hele groeperingen de grond in stampen, over hun rug een brug slaan naar weer een andere groep mensen, om vervolgens zelf in de slachtofferrol te kruipen. Maar ze daarop aanspreken mag vervolgens niet?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:28

Ailill schreef:
chevax schreef:
Hoezo?

Mensen moge hele groeperingen de grond in stampen, over hun rug een brug slaan naar weer een andere groep mensen, om vervolgens zelf in de slachtofferrol te kruipen. Maar ze daarop aanspreken mag vervolgens niet?

Nee, mijn reactie is niet om het ene goed te praten en het andere te veroordelen. Het lijkt mij alleen beter voor de discussie dat jullie die oneliners naar elkaar achterwege laten. Je staat pas sterk als je discussieert op het onderwerp en niet op de persoon. Maar doe wat je wilt, het was maar een idee om het topic niet te laten verzanden in zulke opmerkingen. Niet meer en niet minder :-)