Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:19

pien_2010 schreef:
Cowboy55 schreef:

Onder de kop ‘oud nieuws’?

Is dit oud nieuws dat ik gemist heb cowboy? Dat zou kunnen en dat heeft met "omstandigheden" te maken.

Ik had t nog willen toelichten maar was te laat.

Komt ie: delen van de Belgorod komen uit 1992. Geen grap. Het moest oorspronkelijk een huis-tuin-keuken Oscar II klasse onderzeeër worden (NATO benaming) maar de Sovjet roebels waren op. Dus besloot men om er op enig moment een ‘Special Operations’ boot van te maken maar ook daar was geen geld voor.

In 2012 dacht men wel weer geld te hebben dus werden de stukken uit 1992 uit de opslag gehaald en ging men verder. Maar er was nog steeds nauwelijks geld dus er gebeurde niet veel, tot Poetin in 2018 geld vrijmaakte.

Als boot is het dus in essentie een Oscar II Klasse onderzeeër, die kan wat zijn NATO tegenhangers uit de jaren 80-90 zoals de Ohio Klasse ook kunnen. Niet meer en niet minder.

Het verschil is dat DEZE Oscar II (als enige overigens-> rode vlag 1) beschikt over de techniek om een nucleaire torpedo te lanceren. Onder water, max 1.000 meter diep, ca. 190 km/uur, bereik 10.000 km. Niet snel maar heel moeilijk te vinden. En de potentie om het zwaarste nucleaire wapen tot nu toe x2 te overtreffen. Het ding werd verwacht voor 2027 (rode vlag 2) maar is er nu al.

Dus we hebben een prototype onderzeeër met een klaarblijkelijk heel snel ontwikkeld nucleair wapen. Niet nieuw (zelfs Popular Mechanics schreef al in januari 2018 over de plannen), maar wel verontrustend. Niet eens vanwege zijn vernietigingspotentieel (het is overigens geen 1st strike wapen), maar vanwege de snelheid waarmee het ding operationeel gemaakt is. Niet echt een Russisch sterk punt om het maar eens zacht uit te drukken. En dat geplakt aan een verouderde onderzeeër. :brr:

elnienjo

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:39

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:40

Dank voor dit mooie verhaal Cowboy _/-\o_

Ik ben reuze benieuwd of het geld dat in 2018 door Putin vrij is gemaakt werkelijk aan deze onderzeeër is besteed of dat er ander mooi maritiem avontuur mee is bekostigd O:)

De kernkop zou in staat zijn om een radioactieve tsunamie van (ik dacht) zo'n 150 meter hoog te kunnen produceren, als ik het goed begrepen hen tenminste.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:48

irmaz schreef:

Ik ben reuze benieuwd of het geld dat in 2018 door Putin vrij is gemaakt werkelijk aan deze onderzeeër is besteed of dat er ander mooi maritiem avontuur mee is bekostigd O:)

De kernkop zou in staat zijn om een radioactieve tsunamie van (ik dacht) zo'n 150 meter hoog te kunnen produceren, als ik het goed begrepen hen tenminste.

Correct vwb de radio-actieve tsunami, kokend water over kilometers (stel je voor hij ploft onder de Brooklyn Bridge), vissoep, glow in the dark visjes een stuk verderop, enz enz.

https://www.wearethemighty.com/mighty-h ... s-weapons/

Voor de liefhebbers. Voertaal Engels.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 03-10-22 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:55

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:06

storrum schreef:
elnienjo schreef:
Jeffrey Sachs een Amerikaanse hoogleraar, econoom en onderscheiden VN medewerker over de aanslag op de Nordstream;
https://twitter.com/sahouraxo/status/15 ... Q48dQ&s=19

Cartoon in de commentaren :)

[ [url=m/BYvGHa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat wil je precies zeggen met deze spotprent? Daar ben ik best benieuwd naar.
Mag Rusland gewoon zijn gang gaan want de VS heeft ook vanalles op zijn (historische) kerfstok?
Of mag de VS Ukraïne niet helpen?

Ik ben niet persé erg dol op Amerikanen en ja ik vind ze over het algemeen best hypocriet maar om nu steeds al deze historische items te misbruiken om ze monddood te maken in deze oorlog vind ik nog veel hypocrieter. Wie, uit welk land, mag dan nog iets zeggen? Jij bent Belg, jullie koning Leopold staat in de top 5 (dacht op positie 3) van historische figuren die het meeste doden op hun naam hebben staan (nummer 1 staat trouwens Stalin). Nederlanders moeten ook hun mond houden, zie slavenverleden en koloniale verleden. Duitsers? Helaas komende 1000 jaar mond dicht,... en zo kan ik nog wel verder gaan. Oe en de Russen......plaats 1 op de historische moordfiguren lijst, en ga eens zoeken hoeveel doden zij veroorzaakt hebben in Syrië, Afganistan, Tsjetsjenië, Georgië en Mali om maar eens wat redelijk recents te noemen.
Dus hoe grappig de cartoon misschien lijkt, het is nogal een gevalletje Pot en Ketel en wat bijbelser: Splinter en Balk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:07

Gewoon dat Amerika een hypocriet poedersuiker is, wat oorlogsmisdaden betreft. Mag best gezegd worden denk ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:16

_San87_ schreef:
Gewoon dat Amerika een hypocriet poedersuiker is, wat oorlogsmisdaden betreft. Mag best gezegd worden denk ik.

Ja graag.

Maar dan wel op de correcte manier:
ipv een heel land af te schrijven
(heet dat tegenwoordig 'dissen'.. ?)
berecht je de schuldigen.
En je berecht ze voor hun misdaden.

Dat is iets anders dan 'ooit heb jij een fout gemaakt, dus kun je per definitie nooit meer iets doen dat goed is'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:19

irmaz schreef:
storrum schreef:

Cartoon in de commentaren :)

[ [url=m/BYvGHa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag Rusland gewoon zijn gang gaan want de VS heeft ook vanalles op zijn (historische) kerfstok?

Ik ben niet persé erg dol op Amerikanen en ja ik vind ze over het algemeen best hypocriet maar om nu steeds al deze historische items te misbruiken om ze monddood te maken in deze oorlog vind ik nog veel hypocrieter. Wie, uit welk land, mag dan nog iets zeggen? Jij bent Belg, jullie koning Leopold staat in de top 5 (dacht op positie 3) van historische figuren die het meeste doden op hun naam hebben staan (nummer 1 staat trouwens Stalin). Nederlanders moeten ook hun mond houden, zie slavenverleden en koloniale verleden. Duitsers? Helaas komende 1000 jaar mond dicht,... en zo kan ik nog wel verder gaan. Oe en de Russen......plaats 1 op de historische moordfiguren lijst, en ga eens zoeken hoeveel doden zij veroorzaakt hebben in Syrië, Afganistan, Tsjetsjenië, Georgië en Mali om maar eens wat redelijk recents te noemen.
Dus hoe grappig de cartoon misschien lijkt, het is nogal een gevalletje Pot en Ketel en wat bijbelser: Splinter en Balk.

Ik ben het irmaz eens. Het is te gemakkelijk om zo steeds de steun van de VS aan Oekraïne belachelijk te maken en onderuit te halen. Neemt niet weg dat ze in het verleden ook fout waren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:21

Janneke2 schreef:
_San87_ schreef:

Ja graag.

Dat is iets anders dan 'ooit heb jij een fout gemaakt, dus kun je per definitie nooit meer iets doen dat goed is'.

Ja jeetje, het is satire.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:22

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:

Ik ben het irmaz eens. Het is te gemakkelijk om zo steeds de steun van de VS aan Oekraïne belachelijk te maken en onderuit te halen. Neemt niet weg dat ze in het verleden ook fout waren.

Dat doet deze cartoon niet. Deze cartoon maakt 1 specifieke uitspraak belachelijk. Het staat er behoorlijk duidelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:26

_San87_ schreef:

Eens. Mag ook gezegd worden dat ik dankzij de Amerikanen (The Old Hickory Divisie om precies te zijn) noch lid van de Hitlerjugend noch lid van de Komsomol heb hoeven te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:28

_San87_ schreef:

Janneke2 schreef:
Ja graag.

Citaat:

Hmmmm.
Oma heeft Wim Kan nog meegemaakt, dus ik ben to-taal niet onder de indruk van de kwaliteit van deze 'satire'.

Echte satire laat het dilemma zien. En dan moet je precies kunnen zijn.

Ik zie alleen maar slordigheid en 'dissen'.

(Dat de US of A flink wat bloed aan de handen heeft is waar. Net zoals het Christendom verantwoordelijk is voor rivieren van bloed.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:32

Janneke2 schreef:
_San87_ schreef:

Janneke2 schreef:
Ja graag.

Citaat:

Hmmmm.
Oma heeft Wim Kan nog meegemaakt, dus ik ben to-taal niet onder de indruk van de kwaliteit van deze 'satire'.

Echte satire laat het dilemma zien. En dan moet je precies kunnen zijn.

Ik zie alleen maar slordigheid en 'dissen'.

(Dat de US of A flink wat bloed aan de handen heeft is waar. Net zoals het Christendom verantwoordelijk is voor rivieren van bloed.)

Het gaat niet om bloed aan de handen. Het gaat om Poetin een oorlogsmisdadiger noemen. Pot verwijt de ketel.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:34

Hilarisch

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:36

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:

Eens. Mag ook gezegd worden dat ik dankzij de Amerikanen (The Old Hickory Divisie om precies te zijn) noch lid van de Hitlerjugend noch lid van de Komsomol heb hoeven te zijn.

En dat is ook erg fijn, inderdaad :)).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:38

Cowboy55 schreef:
Hilarisch

Nou, eerder triest.

Maar och, gelukkig denken de meeste mensen genuanceerder.
Niet meer ellende van maken dan strikt noodzakelijk...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:39

Ik zag vandaag een filmpje waarin NLAW rakketten werden afgeschoten op een Russisch konvooi. Holy oliebol, wat een dingen :\.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:35

En nog wat (convenient) nieuws van het Russische Gazprom, ze kunnen op korte termijn weer gas naar Duitsland leveren *pum*
Citaat:
Een nieuwe dag, een nieuwe wending in de Nord Stream-saga! Aangezien de sabotage lijn B van Nord Stream 2 heeft gespaard, zegt Gazprom nu dat het via die lijn gas naar DEU zou kunnen sturen, omdat andere 3 (NS1-A/B & NS2-A) in gevaar zijn. Dus ofwel DEU opent Nord Stream 2, ofwel nul Russisch gas. Wat een toeval!

https://twitter.com/Tagliapietra_S/stat ... 5623538689

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:36

Hoe laad je de sabotage verdenking op jezelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 00:21

_San87_ schreef:
[Het gaat om Poetin een oorlogsmisdadiger noemen. Pot verwijt de ketel.

Mee eens.

Idem het armflappen over nucleaire wapens. De VS zijn de enigen die het gebruikt hebben. Twee keer. Bewust op totale burgerdoelen.

En in de recente historie hebben we ook een handvol regelrecht criminele voorbeelden.

Al met al hebben ze moreel geen énke recht van spreken.

Terug naar het onderwerp.
Door de oorlogsmachine welke de USA is en de kredieten op de toekomst die ze daarvoor geeft :)* , kan de Oekraïne zich verdedigen.
Als de Oekraïne dit ´wint´ is de VS de allergrootste winnaar met waardevolle rechten in plaats van kosten.
Al met al een enórme faux pas van Putin op basis van zijn wel gelukte zet met de Krim.
Nu met vingers en tenen gekruisd afwachten hoe ver hij wil/kan gaan om zijn gezicht niet te verliezen.
Het verstoppen van de low cost superatoom-duikboot is ... zorgelijk. Geen bron, mijn zorg :P

Even voor de wapenkenners. Reken eens uit hoe lang zo´n superatoom-torpedo van het poolijs naar de kust van de Oekraïne onderweg is zonder dat íemand van ´onze´ kant dat weet of wat tegenin kan brengen. Dat vind ik schrikwekkend.

Verder behoeft het hosanna over de heroveringen door de Oekraïne enige reserve want er is nog HEEL veel gebied ten oosten van de Dnjepr in handen van de Russen. Positief nieuw maar een beperkte slag en nog láng niet de oorlog. Rusland kan over een enorm lang stuk grens troepen gewoon de Oekraîne binnen rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 02:23

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Correct vwb de radio-actieve tsunami, kokend water over kilometers (stel je voor hij ploft onder de Brooklyn Bridge), vissoep, glow in the dark visjes een stuk verderop, enz enz.

https://www.wearethemighty.com/mighty-h ... s-weapons/

Voor de liefhebbers. Voertaal Engels.

Of gezien de staat van veel russisch materiaal moet het hernoemd worden naar Kursk2. 1e vraag bij eigenlijk al die dingen inmiddels is of ze wel naar behoren werken en dan ook of de bemanning wel orders wil uitvoeren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:21

_San87_ schreef:
Het gaat niet om bloed aan de handen. Het gaat om Poetin een oorlogsmisdadiger noemen. Pot verwijt de ketel.

En dat is alleen maar een whataboutism. Het gaat in dit topic namelijk over de oorlog in Oekraïne en de misdaden die Poetin pleegt. Wat andere mensen gedaan hebben doet daar niks aan af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:48

Huertecilla schreef:
Ik denk dat ze het momentum niet willen verliezen; het ijzer smeden terwijl het heet is.

Verder zitten wij er ver vanaf én hebben we nauwelijks benul.

Ondertussen hebben de russen hun nieuwste atoom-onderzeeboot onder het noordpool-ijs gestuurd. Die kan daar het grootste deel van het jaar onder blijven zonder dat iemand weet waar en heeft supertorpedos aan boord welke met verschillende nucleaire koppen een doel op 10.000 km afstand kunnen bestoken. Dat is van onder het ijs makkelijk de kust van de Oekraïne bijvoorbeeld.

Toch nieuwsgierig, daar ik er nog steeds niets van hoorde via de Nederlandse media ben ik gaan googelen en vind een artikel in l'indepent

waarin te lezen valt ik vertaal met hulp van deepl

Citaat:
Volgens het Italiaanse dagblad La Repubblica heeft de NAVO haar lidstaten gewaarschuwd voor de inzet van de Russische kernonderzeeër K-329 Belgorod, die de Poseidon-kernraket aan boord heeft.

De langste onderzeeër in de oceaan, de Belgorod, die begin juli werd geleverd aan de Russische marine, ligt momenteel onder water in de Arctische wateren na een mogelijke betrokkenheid bij de sabotage van de Nord Stream 1 en 2 gaspijpleidingen, aldus La Repubblica.

Dus hier wordt een rechtstreekse link gelegd tussen een eventuele betrokkenheid bij de sabotage.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 09:15

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:

En dat is alleen maar een whataboutism. Het gaat in dit topic namelijk over de oorlog in Oekraïne en de misdaden die Poetin pleegt. Wat andere mensen gedaan hebben doet daar niks aan af.

Nee, maar het bepaalt wel of die andere mensen daarover recht van spreken hebben.

Zo zou China totaal ongeloofwaardig zijn wanneer ze een ander land aanspreken op het opsluiten en heropvoeden van een etnische minderheid, en is zo de VS dat wanneer ze een land aanspreken op oorlogsmisdaden.