Nederland is vol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:40

Suzanne F. schreef:
Het is net wat je ervaringen zijn. Als je natuurlijk alleen maar lichtgetinte jongens ziet die straattaal blèren en op scootertjes rondsjezen, ziet blowen en dingen ziet jatten bij Jumbo terwijl ze op niveau basis/kader zitten, dan draagt dat niet bij een positief beeld over deze bevolkingsgroep natuurlijk.

https://decorrespondent.nl/inloggen/MTM ... RlNmI5YmY=

Interessant artikel voor je over de discriminatie op basis van opleidings niveau

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:41

chanicha schreef:
Shadow0 schreef:

Racisme aanpakken is ook een mogelijkheid.

Kan best zijn maar wil jij ze tegenover je hebben als je kinderen hebt en helemaal dochters! Dan heb ik het niet over de Oekraïners maar over de andere lui zich niet weten te gedragen.

Wat je dochters betreft moet je banger zijn voor de rechtse witte man met een machtspositie dan voor een vluchteling. Dus wellicht zijn je dochters wat veiliger wanneer je je racisme achter je laat en gaat kijken waar het echt mis is en ze daarvoor behoeden. :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:47

superpony schreef:
Maar zelfs mensen die niet bewust discrimineren, doen dat soms uit bijv angst zonder dat ze het doorhebben.

Bij onze zaak in Amsterdam was er erg veel overlast door Marokkaanse jongeren. Ook wij zijn meerdere keren overvallen en mijn moeder is in elkaar geslagen omdat ze haar tas niet wilde geven. Mijn moeder zal nooit iets slechts zeggen over Marokkanen, ook niet toen, maar vanwege de problemen in de buurt werd het er echt niet beter op.
We hadden een Turkse buurvrouw die ook haar zoon van school haalde en verder weg op een "witte" school heeft gedaan. Hij leerde beter Marokkaans dan Nederlands en ze was bang voor de toekomst met wat daar om ons heen gebeurde.

Dan kan je het die mensen amper kwalijk nemen. Ouderen die de straat niet op durven en de deur niet meer open durven te doen ( vroeger deed je dat boven en zag je niet eens voor wie )

Ondanks dat onze familie al multicultureel was, was niet iedereen heel blij dat ik een Marokkaanse vriend kreeg en het ook een tijd serieus stand hield. Hij maakte alle vooroordelen waar.......

Toen ik mijn man, een Indo ontmoette vond niemand daar iets van en zagen ze het zogenaamd niet eens. Hij is nog steeds geliefd.
Toch heeft hij vroeger wel last gehad van discriminatie.

Maar elke generatie lijkt wel een groep te hebben waar ze op afgeven. Ik heb 4 neven en nichten met een bruine huidskleur en kroeshaar die allen 50+ zijn. Zij hebben het vroeger wel moeilijk gehad en waren echt in de minderheid.
Nu hoor je, zeker in Amsterdam, niemand over Surinamers.

En Chinezen? Daar hoor je inderdaad nooit iemand over en dat lijken hard werkende mensen die hun eigen zaakjes goed regelen. Maar ik weet ook dat die hun eigen onderwereldje hebben en ook letterlijk hun eigen problemen oplossen. Daar wil je ook van wegblijven.

Als je nu naar Ter Apel kijkt, zijn de vluchtelingen daar bang voor Marokkanen. Ze werden gevraagd hoe en wat, maar durfden niet te slapen en hielden hun spullen stijf vast, omdat Marokkanen ( volgen hun eigen zeggen ) ze slaan en steken.

Natuurlijk zijn we allemaal mensen en ik zeg ook al jaren, we willen zoveel. Maar als mensen hard werken, vind ik het niet gek dat ze er ook iets tegenover willen. Als iemand hard werkt en van mooie auto's houdt, mag dat best een hobby zijn.
Je kan niet zeggen dat we allemaal hard moeten werken en niks meer mogen en nog meer moeten inleveren. Ik denk dat je ook nog meer de motivatie weghaalt om te werken.

En ik vind het niet eens hebberig zijn als je normaal 200 euro gas en licht betaald en nu naar 600-800 gaat bijv. Dat is gewoon een keiharde klap van ene moment op andere. Als je daardoor dingen moet laten vallen, hebben anderen daar weer last van. De sportschool houder moet ook leven, de kleding zaak heeft kosten etc etc.

En uitjes? De dierentuinen hebben toch echt de bezoekers nodig. En het moet toch kunnen dat je zoiets doet met je kinderen of gezin als je hard werkt. Het gaat niet om elke dag.....

Ik las laatst dat Ikea vroeger dicht gaat en daar waren veel reacties dat de 24uurs samenleving moet stoppen. Maar dat is wel heel ego gedacht. Nu rijden wij om half 6 nog wel een keer ri Ikea. Als we maar tot 20uur kunnen rondlopen, doen we dat niet meer. Ga niet lopen rennen.
En alles moet maar op zaterdag? Want anderen vinden dat zondag een rustdag is. Alsof anderen moeten gaan bepalen hoe wij onze vrije tijd indelen. De 1 wil rust en de ander wil iets ondernemen.

Over de vluchtelingen die bang zijn voor Marokkanen. Een kennis van ons komt uit Syrië en heeft ook in een azc gezeten. Hij heeft een vooroordeel tegen moslims omdat hij als christenen in Syrië natuurlijk niet veilig was. Ook slechte ervaringen gehad in moslim landen tijdens het vluchten naar nederland

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:49

De opmerkingen over Opspring Verzocht enzo zijn te makkelijk. Want die jongeren hebben meestal helemaal niks met asielzoekers (meer) te maken, want zij zijn hier geboren en net zo Nederlands als jij en ik.
Een regel die ik voor mezelf heb en ook aan mijn dochter meegeef: beoordeel iemand op z'n persoonlijkheid. Op karakter en op daden. Niet op kleur of achternaam of afkomst. Ik vind het eng, beangstigend en verdrietig om te lezen dat mensen zo makkelijk anderen veroordelen.

Er zijn zoveel voorbeelden van situaties/landen waarin Nederlanders varkens zijn. Wil jij daarop worden afgerekend? Terwijl juist jij altijd aardig bent en nooit een ander bewust zal kwetsen? Ik ga er altijd vanuit dat een ander ook een fijne wereld wil. En nee, ik ben geen type eenhoorns en regenbogen, ben echt niet naief, maar ik ga er wel vanuit dat iedereen in de basis goed is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:00

chevax schreef:
elnienjo schreef:
Waarom is er dan geen racisme tov Chinezen, Japanners, Indonesiers?

Hoe kom je erbij dat dat er niet is? Jij ervaart het misschien niet, maar een Chinees, das toch een spleetoog? Met een gele huidskleur? En Indonesiërs, dat waren altijd “indo’s” in de volksmond, of “blauwe”. Vonden ze leuk joh! En dat zijn nog maar “onschuldige “ voorbeelden.

Dat was vroeger zo, inderdaad, maar tegenwoordig niet of nauwelijks meer. Wij worden in andere landen ook kaaskoppen of 'de witten' genoemd. Het punt is dat je tegenwoordig helemaal niets meer mag zeggen, ook niet goed bedoeld, omdat er dan gelijk naar het woord 'racisme' of 'discriminatie' wordt gegrepen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:03

BigOne schreef:
elnienjo schreef:
Zonder overlast zou er geen 'racisme' zijn. Ik zet het bewust tussen aanhalingstekens want de afkeer komt juist door overlast. Als racisme een ding was dan zouden Chinezen in Nederland ook vergruist worden, maar niemand heeft een hekel aan Chinezen omdat zij zich doorgaans netjes weten te gedragen.

Misschien eens verdiepen in Molukkers ( Nederlanders ) die hier naar toe kwamen en in barakken werden gestopt, mensen die in Indonesië geboren zijn en hier, vaak zonder ouders want die waren vermoord , terugkwamen en als tweederangsburgers werden behandeld.

Familie van mij komt uit Indonesië en die zijn hier heel goed opgevangen en behandeld. De vader van mijn achternicht heeft met zijn Hollandse vrouw nog in de barakken gewoond.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:03

Shenavallie schreef:
chevax schreef:

Hoe kom je erbij dat dat er niet is? Jij ervaart het misschien niet, maar een Chinees, das toch een spleetoog? Met een gele huidskleur? En Indonesiërs, dat waren altijd “indo’s” in de volksmond, of “blauwe”. Vonden ze leuk joh! En dat zijn nog maar “onschuldige “ voorbeelden.

Dat was vroeger zo, inderdaad, maar tegenwoordig niet of nauwelijks meer. Wij worden in andere landen ook kaaskoppen of 'de witten' genoemd. Het punt is dat je tegenwoordig helemaal niets meer mag zeggen, ook niet goed bedoeld, omdat er dan gelijk naar het woord 'racisme' of 'discriminatie' wordt gegrepen.

Waar heb je vandaan dat dat tegenwoordig niet of nauwelijks meer is?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:07

Shenavallie schreef:

Daarom noemde ik het "onschuldige" voorbeelden. Maar jij zou het prima vinden als je in plaats van je naam blonde snol met dikke tieten wordt genoemd? Of hoerenjong? Want ja, stel je voor, dan mag je straks níks meer zeggen. Want waar trek je de grens? Wat is acceptabel en wat niet? En hoe bepaal je voor een ander waar hij wel of niet door gekwetst mag worden?

Het punt is dat alles begint met gewoon, normaal fatsoen. Je kunt het inderdaad prima vinden als jij "die witte snol" wordt genoemd. Maar vind je het niet fijner als iemand je gewoon bij je naam noemt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:08

Shenavallie schreef:
chevax schreef:

Dat is nog steeds zo kan ik je verzekeren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:15

Soepblik schreef:

Van collega's en andere omwonenden. En ik hoor werkelijk niemand in mijn omgeving nog ouderwetse uitspraken doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:28

chevax schreef:
Shenavallie schreef:

Daarom noemde ik het "onschuldige" voorbeelden. Maar jij zou het prima vinden als je in plaats van je naam blonde snol met dikke tieten wordt genoemd? Of hoerenjong? Want ja, stel je voor, dan mag je straks níks meer zeggen. Want waar trek je de grens? Wat is acceptabel en wat niet? En hoe bepaal je voor een ander waar hij wel of niet door gekwetst mag worden?

Het punt is dat alles begint met gewoon, normaal fatsoen. Je kunt het inderdaad prima vinden als jij "die witte snol" wordt genoemd. Maar vind je het niet fijner als iemand je gewoon bij je naam noemt?

Natuurlijk, dat wil toch iedereen? Waar ik van oorsprong vandaan kom, werd er juist door de Turkse en Marokkaanse mensen zo tegen de blanken gesproken en daar ben ik niet van gediend. Je mag me gerust witte noemen of Hollander of wat ook, maar niet met scheldwoorden. Ik zeg ook geen küt Marokaan of wat ook. Alleen je mag tegenwoordig echt niets meer zeggen. Kijk maar naar Negerzoen (vond ik zelf juist erg schattig en mijn Surinaamse buurtgenoten hadden er ook totaal geen problemen mee). Ineens is alles waar een kleur aan verbonden is een no go om te benoemen. Net als chevax heb ik zelf (en mijn zoon) geleerd dat het om een mens gaat. Ik speelde vroeger ook met 'de kampertjes' of met mijn Surinaamse buurkinderen. Niets mis mee en ik zie ook nog steeds niet dat iemand een kleurtje heeft. Ik kan wel - volgens mij heb ik dat als eens in het andere topic geschreven - enorm vallen over gedrag. Of het nu om een Hollander of 'buitenlander' gaat. We moeten elkaar niet zo op de vingers tikken de hele tijd. Niet iedereen bedoelt het op een vervelende manier. Pas als er scheldwoorden bij komen of dat iemand er agressief bij doet, dan wordt het wat anders. En wat ik ook al eens heb geschreven: iedereen heeft een eigen referentiekader. Gelukkig ken ik ook genoeg 'buitenlanders' waar ik ontzettend goed mee overweg kan. Met een collega die van origine uit India komt, kan ik lezen en schrijven. Maar ik zie haar niet als iemand uit India, ik zie haar als mens.
Misschien moeten we wat minder reageren uit 'dat is niet zo, want dat heb IK nooit meegemaakt'. Je weet niet hoe een ander in een situatie zit of heeft gezeten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:38

Amber_anne schreef:
Over de vluchtelingen die bang zijn voor Marokkanen. Een kennis van ons komt uit Syrië en heeft ook in een azc gezeten. Hij heeft een vooroordeel tegen moslims omdat hij als christenen in Syrië natuurlijk niet veilig was. Ook slechte ervaringen gehad in moslim landen tijdens het vluchten naar nederland

Dat neemt niet weg dat hun gevraagd wordt naar de omstandigheden en ze dit wel meemaken en er ook meerdere opstootjes zijn. We wonen vrij dichtbij Ter Apel en dit is echt niet nieuw......Het speelt al langer, maar de problemen worden groter EN landelijker. Nu bemoeien zelfs mensen zich ermee die niet eens weten waar ter Apel ligt.

Cer schreef:
We moeten vooruit mensen, niet in het verleden blijven hangen..
het gaat om de toestand nu toch?

En toch heb je info uit het verleden en hadden mensen daarvan kunnen leren. Maar het is ook weleens goed om achterom te kijken als mensen denken dat er nu opeens problemen zijn, terwijl er altijd al problemen zijn.

Social media heeft alleen ook een belangrijk onderdeel gekregen.

Hier werd laatst in Musselkanaal gevraagd naar de ervaring met het AZC. Niemand was er negatief over. Er zijn afspraken over het aantal en de mensen hebben een dagbesteding. Maar die geluiden hoor je minder, terwijl andere plaatsen daar ook van zouden kunnen leren.

En ja, je kan en mag niks meer zeggen. Behalve wat mensen zelf zeggen. Iemand zei tegen mijn man; je moet daar naartoe en dan staat er een grote, dikke neger op je te wachten. Dus ik zeg nog; dat kan echt niet meer. Zegt mijn man; hij is zelf heel groot, dik en een neger. Onderling liggen ze er blauw om.

Mijn gekleurde nichten en neven hebben nooit moeilijk gedaan om zwarte piet en ik weet meerdere mensen met een kleurtje die zelf zwarte piet speelden. Niet uit onwetendheid, maar omdat ze het gewoon leuk vonden.

En bij ons in Amsterdam.....de grapjes over Joden zijn of waren echt dagelijks. En ik heb zelf Joodse afkomst, maar heb er nooit wakker van gelegen.

Vaak ligt het aan wie, wat, waar, hoe en hoeveel....... Er is nu een hele groep linkse heiligen die alles beter weten en de rest graag in hokjes wil stoppen, maar zo kom je er samen niet.
Mensen oordelen zo makkelijk. Ga eerst kijken waar iemand woont, leeft, wat iemand doet en waarom.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:49

Shenavallie schreef:
Soepblik schreef:

Van collega's en andere omwonenden. En ik hoor werkelijk niemand in mijn omgeving nog ouderwetse uitspraken doen.

Waar woon je precies?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 16:50

Dit zijn in ieder geval de onderwerpen die worden uitgezonden.

Aflevering 1: Vliegtuigen – zondag 11 september om 21.25 uur

Aflevering 2: Dieren – zondag 18 september om 21.20 uur

Aflevering 3: Toeristen – zondag 2 oktober om 22.15 uur

Aflevering 4: Verkeer – zondag 9 oktober om 22.15 uur

Aflevering 5: Mensen – zondag 16 oktober om 22.15 uur

Aflevering 6: De toekomst in – zondag 6 november om 21.25 uur

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:25

Amber_anne schreef:
Suzanne F. schreef:
Het is net wat je ervaringen zijn. Als je natuurlijk alleen maar lichtgetinte jongens ziet die straattaal blèren en op scootertjes rondsjezen, ziet blowen en dingen ziet jatten bij Jumbo terwijl ze op niveau basis/kader zitten, dan draagt dat niet bij een positief beeld over deze bevolkingsgroep natuurlijk.

Interessant artikel voor je over de discriminatie op basis van opleidings niveau

Ik kan hem niet openen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:53

Soepblik schreef:
Waar woon je precies?

Ik woon al een aantal jaren in Drenthe. Mijn opa en oma van mijn moeders kant komen van origine uit Drenthe en Overijssel en die heb ik er ook nog nooit over gehoord. Ik heb hier jaren geleden eens één iemand een keer een rot opmerking horen maken, maar dat was een jongen die onder toezicht bij begeleid wonen stond.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:27

Amber_anne schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik kan hem niet openen.[/quote]

Oh apart ik ook niet. Als je googelde op discriminatie op basis van opleiding dan is het het eerste artikel van de correspondent

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:35

Vanavond op NPO1: Jeroen Pauw met de eerste aflevering van "Nederland is vol" :)

purny

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:36

@elnienjo: toen ik jaren geleden met iemand in de thuiszorg meeliep en die collega vroeg aan een zorgvrager of ik mee mocht kreeg hij de vraag of ik blank was. Was ik gekleurd geweest dan had ik hoogstwaarschijnlijk niet mogen meekomen. Dat noem ik racisme.
Ik merk niet veel van racisme tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Ik kijk toch elke dag het nieuws.
Of ik filter het weg omdat het normaal is? Wat eigenlijk niet normaal hoort te zijn

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:19

purny schreef:
@elnienjo: toen ik jaren geleden met iemand in de thuiszorg meeliep en die collega vroeg aan een zorgvrager of ik mee mocht kreeg hij de vraag of ik blank was. Was ik gekleurd geweest dan had ik hoogstwaarschijnlijk niet mogen meekomen. Dat noem ik racisme.
Ik merk niet veel van racisme tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Ik kijk toch elke dag het nieuws.
Of ik filter het weg omdat het normaal is? Wat eigenlijk niet normaal hoort te zijn

Dat mag jij vinden, maar je komt als gast in het huis van de zorgvrager.
Daar mogen en kunnen tot een bepaald punt best 'eisen' aanzitten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:40

purny schreef:

Is dat letterlijk zo gezegd? Ik kan me voorstellen dat je iemand wil die goed Nederlands spreekt en bij ouderen zeker ook die een zelfde culturele achtergrond hebben, maar dat kan evengoed iemand zijn met Indonesische of Surinaamse roots.

purny

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:54

Er werd letterlijk aan de collega gevraagd of ik gekleurd was.
Ik weet dat ik te gast was maar die oudjes kunnen er ook wat van hoor, die zijn af en toe echt gemeen naar medebewoners toe.

Vragen of iemand een kleurtje heeft en wanneer dit zo is dat ze dan niet geholpen willen worden vind ik racisme

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:59

Mwa, er zit wel iemand aan je lichaam he.
Ik weet dat mensen met een hogere leeftijd er wat van kunnen.
Werk al mn hele carriere in de thuiszorg, niks nieuws.

Ik vind dus wel dat je zeggenschap over je eigen lichaam mag hebben en als jij om wat voor reden niet gewassen wil worden door een clown dan mag dat.

Wat de thuiszorgorganisatie daar mee doet is een ander verhaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:14

Onali schreef:
Mwa, er zit wel iemand aan je lichaam he.
Ik weet dat mensen met een hogere leeftijd er wat van kunnen.
Werk al mn hele carriere in de thuiszorg, niks nieuws.

Ik vind dus wel dat je zeggenschap over je eigen lichaam mag hebben en als jij om wat voor reden niet gewassen wil worden door een clown dan mag dat.

Wat de thuiszorgorganisatie daar mee doet is een ander verhaal.

Weet ik maar elnienjo zei dat racisme iets te maken had met overlast gevers. Mijn bedoeling van het bericht was om aan te geven dat dat helemaal niet zo is en dat racisme meer voorkomt dan alleen met overlast

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 21:25

Op NPO 1 begint nu deel 1 van Nederland is vol :)