Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757

Kinke

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:07

Ik doe nog een poging....wat vind jij ervan dat vrouwen en ongeboren baby's nu veel meer gevaar lopen Anjali?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:33

anjali schreef:
IMANDRA schreef:
Ik ben trouwens benieuwd of de Satanic Temple nog iets gaat proberen. Zij hebben het recht op abortus opgenomen als een van de peilers van hun religie en claimen dat een “abortion ritual” onder religieuze vrijheid valt. Ben benieuwd of zoiets kans van slagen heeft in die Staten waar het nu verboden is.

https://thesatanictemple.com/pages/about-us

Dan mag je wel uitkijken om met satan onder een hoedje te gaan spelen! ik weet wel dat velen van jullie nergens in geloven maar hiervoor moet ik toch echt zeer ernstig waarschuwen.

Voor de duidelijkheid, the satanic temple heeft dus echt niks met duivelaanbidding of daadwerkelijk geloof in satan te maken :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:33

Shadow0 schreef:
Avalanche schreef:
Dat is het punt met freedom of religion.

Die vrijheid geldt ook voor andere religies.

Maar wie gaat dat handhaven dan? Wie gaat er opkomen voor die vrijheid van religie denk je?

Ik vrees in Amerika dat niemand dat gaat doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:42

Anjali kan je ook antwoord geven op de vragen die je gesteld worden?
Blijkbaar lees je gewoon mee.

Btw ik zou liever de duivel aanbidden dan een bekrompen Christen zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:43

Kinke schreef:
Ik doe nog een poging....wat vind jij ervan dat vrouwen en ongeboren baby's nu veel meer gevaar lopen Anjali?

Nou ja,ongeboren babies lopen nu natuurlijk veel minder gevaar,als ze niet geaborteerd mogen worden.Verder,deze discussie voer ik al jarenlang op Bokt met precies dezelfde argumenten. Het levert geen onderling begrip op en ik kreeg alleen maar vijandschap te verduren. Nu blijkt dat sommigen een of andere Satanstempel erbij willen halen is heel duidelijk waar dit allemaal vandaan komt.Ik ga een exorcisme-H.Mis laten opdragen.In de Rooms-Katholieke kerk.Daar laat ik het even bij nu.Anders heb ik straks weer een OW te pakken voor mijn mening.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:50

En al die gedwongen geboren maar ongewenste baby’s dan? Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij. Naar mijn idee wissel je een kleiner leed (= het ongeboren leven beëindigen) in voor een veel groter leed: meer ongewenst geboren baby’s die naar alle waarschijnlijkheid een grotere kans hebben om te maken te krijgen met geweld, misbruik, mentale problemen, etc...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:50

anjali schreef:
Kinke schreef:

Nou ja,ongeboren babies lopen nu natuurlijk veel minder gevaar,als ze niet geaborteerd mogen worden.Verder,deze discussie voer ik al jarenlang op Bokt met precies dezelfde argumenten. Het levert geen onderling begrip op en ik kreeg alleen maar vijandschap te verduren. Nu blijkt dat sommigen een of andere Satanstempel erbij willen halen is heel duidelijk waar dit allemaal vandaan komt.Ik ga een exorcisme-H.Mis laten opdragen.In de Rooms-Katholieke kerk.Daar laat ik het even bij nu.Anders heb ik straks weer een OW te pakken voor mijn mening.

Nee, een verbod op abortus zorgt namelijk niet voor minder abortussen. Onder de streep verandert dit voor foetussen niks.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:51

Maar als zo veel mensen anders denken dan jij Anjali, geef dat jouw niet stof of even na te denken of jij het dan juist hebt?

Nu zeg ik niet dat wat jij denkt niet juist is. Ik zou mij allen zelf afvragen als het mij was.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:52

Maar het gaat niet om foetussen anjali. Het gaat om vrouwen.
Vrouwen met buitenbaarmoederlijke zwangerschappen. Vrouwen die in een situatie van huiselijk geweld zitten en nu erin gevangen zitten omdat ze een kind hebben, en de vader rechten heeft.
Vrouwen lopen de meeste kans vermoord te worden door een gewelddadige partner als ze zwanger zijn.

Daar weleens over nagedacht?

Vind je het leven en het welzijn van een volwassen vrouw niet veel meer waard dan dat van een klomp cellen? En for the record: ik ben ook Katholiek. Maar hierin vind ik dat de kerk een grote fout maakt.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:56

Of kinderen die zo zwaar handicap hebben dat leven een hell is.

Mijn beste vriendin was 1 week te laat om abortus te doen. Ze zit nu met een kind die niet zelf helemaal kunt ademen en is blind. Moet elke vier uur een speciale melk hebben om te overleven. Overdag dot ze alles zelf maar ze hebben 24 uur per dag een verpleegster thuis om te helpen als er iets fout zou gaan. Is geen leven voor het kind en ook niet voor haar… ze woont trouwens in Engeland. Of ze hier zo veel help zou krijgen weet ik niet en zeker helemaal niet in Amerika.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 16:58

pien_2010 schreef:
Satanisme→ https://nl.wikipedia.org/wiki/Satanisme

Hierin wordt meer uitgelegd over deze stroming en hoe er naar gekeken wordt en hoe verschillend de uitleg hiervan is. Imandra door jouw post werd ik eigenlijk nieuwsgierig naar wat dit eigenlijk inhoudt, maar dat is nog niet zo simpel te duiden. Dus dat probeer ik dan ook maar niet. Maar misschien zijn er meer mensen die het leuk vinden om iets over deze stroming te lezen.

Ja het is niet per se satanisme, meer een protestbeweging (zeker op gebied van abortus), zoals de kerk van het vliegende spaghettimonster. The Satanic Temple is echt top qua basisprincipes, en een internationaal erkende religie, dacht ik. Maar the Satanic Church is dan wel weer erg problematisch :j

@Nezzie: oh echt! Ben benieuwd of groeperingen binnen het jodendom dan idd ook gaan protesteren / rechtszaak aanspannen?

anjali schreef:

misschien even lezen wat de satanic temple is voordat je daar zo’n opmerking over maakt ;).
Fijn dat jij een mis wil optuigen. Maar even een oprechte vraag: jij vind de rechten van het ongeboren kind in deze belangrijker dan die van de moeder? Anders gezegd, mag de overheid iemand dwingen haar lichaam te gebruiken om het leven van een ander te redden? Dus die logica volgend, mag je dan iedereen dwingen om bloeddonor te worden? Orgaandonor? Een nier of stuk lever afstaan? Hoe ver mag het dan gaan om dat leven te waarborgen? Want laten we eerlijk zijn, een zwangerschap is niet zonder risico en het kan blijvende schade of zelfs de dood tot gevolg hebben. Wil je daar daadwerkelijk mensen toe dwingen?

Ik heb overigens respect voor dat jij een andere mening hebt en die mag je hebben. Ik respecteer dat jij gelooft in een God. Maar mag dat andersom niet dan? Mag ik als individu niet het geloof hebben dat er op het moment dat een abortus vanwege een ongewenste zwangerschap plaatsvindt, er nog geen sprake is van leven en dús geen sprake van moord? Of mag ik mijn geloof niet uitoefenen dat ik mijn eigen lichaam en gezondheid (mentaal, fysiek en financieel) belangrijker vindt dan zo’n verzameling cellen wat zonder mijn lichaam geen enkele kans heeft om te overleven? En dan heb ik het nog niet eens over als de foetus al dood is of geen overlevingskans heeft door een medische aandoening.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 17:00

Anjali overigens ben ik van mening dat abortus verbieden symptoombestrijding is. Zeker in de VS. Waarom niet vol inzetten op kennis, anticonceptie en sociaal vangnet? Durf te wedden dat dat veel meer invloed heeft op het aantal abortussen dan een algeheel verbod.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:00

Nou, inderdaad. Ik vind het dus absoluut niet pro-life, omdat je zowel moeder als kind dwingt om in risico te leven en op te groeien. Ik heb net een vak afgerond over de eerste 1001 dagen van breinontwikkeling (van conceptie tot het 2e levensjaar) en alles wat daarop van invloed is. En ik kan je vertellen, dat is een héle hoop. De invloed van stress, armoede, laag sociaal-economische status, toxische stoffen in zowel voeding als omgeving, drugs (veel zwaar drugs gebruikers hebben een onregelmatige menstruatie waardoor ze er vaak pas erg laat achterkomen dat ze zwanger zijn), geweld, gebrek aan goede voeding en hygiëne tijdens als na de zwangerschap, misbruik, trauma en verwaarlozing en zo kan ik nog heel erg lang doorgaan en dan heb ik het nog niet eens over het meest cruciale aspect om een kind goed te laten ontwikkelen: een veilige hechting. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat kinderen een achterstand oplopen in hun ontwikkeling die ze niet meer inhalen tot het ontwikkelen van mentale en psychische stoornissen van milde tot hele ernstige aard, fysieke beperkingen en misvormingen.

Als je een beeld wilt krijgen van wat er kan gebeuren als er een te veel aan ongewenste kinderen ontstaat, kan ik je aanraden om naar deze documentaire te kijken van de weeshuizen die zich grootschalig in Roemenië bevonden. En bedenk dan ook dat de term 'wees'huis ernstig misleidend is, want van over heel de wereld heeft 80% van de wezen gewoon 1 of meer ouders maar worden ze opgegeven wegens het niet kunnen zorgen voor hun kinderen. Let op, deze beelden zijn enorm heftig en onmenselijk!
https://www.youtube.com/watch?v=n7Da3UZTNO4&t=586s

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:04

Kinderen die niet gewenst zijn, ontwikkelen vaak een onthechtingsstoornis.

Dat veroorzaakt onnoemelijk veel leed. Diezelfde kinderen zijn later veel kwetsbaarder voor mensen met slechte bedoelingen, en lopen veel grotere kans op mishandeling, verkrachting en als gevolg daarvan lopen ze als volwassene rond met PTSS. Ik zou dat leed een mens nooit aan willen doen.

En wat betreft het lichamelijke en geestelijke leed van een zwangerschap moeten voldragen, en moeten bevallen? Een gewenste bevalling kan al traumatisch zijn. Laat staan een bevalling die je helemaal niet wilt....... compassie met de vrouw mag ook wel, hoor.

Suliko schreef:
Als je een beeld wilt krijgen van wat er kan gebeuren als er een te veel aan ongewenste kinderen ontstaat, kan ik je aanraden om naar deze documentaire te kijken van de weeshuizen die zich grootschalig in Roemenië bevonden. En bedenk dan ook dat de term 'wees'huis ernstig misleidend is, want van over heel de wereld heeft 90% van de wezen gewoon 1 of meer ouders maar worden ze opgegeven wegens het niet kunnen zorgen voor hun kinderen. Let op, deze beelden zijn enorm heftig en onmenselijk!
https://www.youtube.com/watch?v=n7Da3UZTNO4&t=586s

Deze plekken zijn er in Amerika ook. Op dit moment zitten er zo'n 420.000 kinderen.......

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:09

Onthechting is niet helemaal de juiste term. Kinderen hechten zich namelijk altijd, ook als het een ongezonde vorm van hechting is, een kind heeft namelijk niet de capaciteit om te weten wat hij van een ouder kan verwachting. Dus ook aan een verwaarlozende of gewelddadige ouder zal een kind zich hechten. Dat zal zich uiten in een ambivalente, vermijdende of gedesorganiseerde hechting die allemaal psychische problematiek met zich mee brengt waar het kind de rest van zijn leven last van ondervind.

En inderdaad, die kinderen blijven kwetsbaar voor het aantrekken van geweld/misbruik/verwaarlozing omdat dat het patroon is wat ze gewend zijn. Of nog erger, ze gaan hetzelfde slechte verdrag vertonen en zo ontstaat de eeuwige bizarre cirkel van kinderen van gewelddadige ouders worden zelf gewelddadig of gaan ook hun kinderen misbruiken of verwaarlozen.

Absoluut dat compassie met de vrouw mag en moet zelfs! Ik haakte nu alleen even aan op de argumentatie voor de kinderen.

@Avalanche, die docu is een van de extremere voorbeelden, de meest extreme die ze tot nu toe hebben aangetroffen qua omstandigheden en leed. Verder brengt elke vorm van institutioneel opgroeien trauma en problematiek met zich mee, hoe goed de instantie het ook voor elkaar heeft.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 26-06-22 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:11

IMANDRA schreef:
Anjali overigens ben ik van mening dat abortus verbieden symptoombestrijding is. Zeker in de VS. Waarom niet vol inzetten op kennis, anticonceptie en sociaal vangnet?

... maar het antwoord is dus dat het niet gaat om het redden van levens in welke vorm dan ook, maar omdat men de onderdrukking en vrouwenhaat wil. Daarom vooral niet inzetten op kennis, anticonceptie en sociaal vangnet, maar juist tot uitersten gaan om de kennis, de anticonceptie en het sociaal vangnet zo ver mogelijk te ondermijnen, allemaal dingen die heel actief gedaan worden door exact dezelfde politici.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 17:15

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Anjali overigens ben ik van mening dat abortus verbieden symptoombestrijding is. Zeker in de VS. Waarom niet vol inzetten op kennis, anticonceptie en sociaal vangnet?

... maar het antwoord is dus dat het niet gaat om het redden van levens in welke vorm dan ook, maar omdat men de onderdrukking en vrouwenhaat wil. Daarom vooral niet inzetten op kennis, anticonceptie en sociaal vangnet, maar juist tot uitersten gaan om de kennis, de anticonceptie en het sociaal vangnet zo ver mogelijk te ondermijnen, allemaal dingen die heel actief gedaan worden door exact dezelfde politici.

Eens, maar daarom was mijn reactie specifiek richting Anjali :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:19

Suliko schreef:
Onthechting is niet helemaal de juiste term. Kinderen hechten zich namelijk altijd, ook als het een ongezonde vorm van hechting is, een kind heeft namelijk niet de capaciteit om te weten wat hij van een ouder kan verwachting. Dus ook aan een verwaarlozende of gewelddadige ouder zal een kind zich hechten. Dat zal zich uiten in een ambivalente, vermijdende of gedesorganiseerde hechting die allemaal psychische problematiek met zich mee brengt waar het kind de rest van zijn leven last van ondervind.

En inderdaad, die kinderen blijven kwetsbaar voor het aantrekken van geweld/misbruik/verwaarlozing omdat dat het patroon is wat ze gewend zijn. Of nog erger, ze gaan hetzelfde slechte verdrag vertonen en zo ontstaat de eeuwige bizarre cirkel van kinderen van gewelddadige ouders worden zelf gewelddadig of gaan ook hun kinderen misbruiken of verwaarlozen.

Absoluut dat compassie met de vrouw mag en moet zelfs! Ik haakte nu alleen even aan op de argumentatie voor de kinderen.

@Avalanche, die docu is een van de extremere voorbeelden, de meest extreme die ze tot nu toe hebben aangetroffen qua omstandigheden en leed. Verder brengt elke vorm van institutioneel opgroeien trauma en problematiek met zich mee, hoe goed de instantie het ook voor elkaar heeft.

Ik snap je, en ja, dit zal ongetwijfeld onnoemelijk leed veroorzaken voor talloze kinderen. Ik heb er geen woorden voor hoe barbaars en puur slecht dit is ;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:35

Avalanche schreef:
Deze plekken zijn er in Amerika ook. Op dit moment zitten er zo'n 420.000 kinderen.......

Geprivatiseerd net als steeds meer heropvoedingscentra en gevangenissen.
Niets anders dan veehouderij.

In plaats van steeds beter opgeleidt, betere opvoeding is er een tendens naar minder niveau en meer analfabetisme.

De kloven in de samenleving op alle gebied worden groter.
Moderne slavernij van overleven.
De tendens is naar mannen als dommekrachten en vrouwen als broedstoven.
Zoals ik al eerder opmerkte is de met afstand meest voorkomende gezinssituatie moeder met kinderen.
Een coherente structuur welke beleid is. Minder kosten aan de rijkdom genererende kant is optimaliseren van winst voor de machtsmaffia.

Een democratische rechtsstaat heet het te zijn.
Wat het illustreert is dat democratie alleen werkt bij een goed geinformeerde en - opgeleide stemmers.
Ook zijn een daarwerkelijke vrije nieuwsgaring/pers randvoorwaardes.
Anno nu is informatie hoofdzakelijk manipulatie via de massamedia die eigendom zijn van de machthebbende klasse
En zoals opgemerkt zijn volksvertegenwoordigers dat alleen in naam en vertegenwoordigen ze de satus quo van multinationals. Ook in de EU, in NL.

Ondertussen neemt onze persoonlijke vrijheid steeds meer af en het keurslijf door de afnemende privacy steeds smaller.
Helaas niets waar wij wat aan kunnen doen anders dan jezélf er niet gek over maken en je eigen plan voor jezelf en de jouwe trekken binnen je invloedsfeer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:38

Citaat:
Nou ja,ongeboren babies lopen nu natuurlijk veel minder gevaar,als ze niet geaborteerd mogen worden

Kijk en dat is dus gewoon niet waar. Daar heb ik genoeg over geschreven. Vrouwen gaan het zelf regelen, dat is al eeuwen lang zo.
En DAAR zit de denkfout bij de beminde gelovigen Anjali. Het levert nul , nul winst op en vooral heel erg veel ellende.

Beter zou zijn gratis anticonceptie, goede voorlichting, investeren in kwaliteits betaalbaar onderwijs voor de totale bevolking inclusief de zwarte bevolking etc. etc.

Aanvulling, wetende dat je een mis gaat aanvragen om de duivel uit te drijven bij ons, of ons te weerhouden van duivelse praktijken (wat dit dan ook mogen betekenen) komt ongetwijfeld uit een heel goed hart. Dus ik wil je bedanken dat je ook voor mij gaat bidden en voor andere bokkers en dat meen ik serieus.
ALLEEN als je dit doet realiseer je jezelf dan wel, dat het goede en het kwade (in metaforen, het Goddelijke en het Duivelse) in ons allemaal zit. Ook in jou. Dus als jij in die mis aanwezig bent vanuit het gevoel en de gedachte→ dat jij zelf zo vreselijk goed bezig bent dan gaat er iets heel erg mis in die beleving. Zie hoe Christus zelfs woedend werd op de priesters in de tempel, op gelovigen op allerlei andere plaatsen, de bijbel staat er vol van. En dan was hij niet mals.

Want dan zie je wel "de splinter in een andermans oog maar niet de balk in die van jezelf". Een van de meest favoriete uitspraken van ons vader die een zeer gelovig katholiek was in zijn leven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:03

Phonix schreef:
Maar als zo veel mensen anders denken dan jij Anjali, geef dat jouw niet stof of even na te denken of jij het dan juist hebt?

Nu zeg ik niet dat wat jij denkt niet juist is. Ik zou mij allen zelf afvragen als het mij was.

Hier op bokt denken veel mensen anders dan ik, maar in andere landen en andere gemeenschappen denken ze juist anders dan jullie! Overigens laat ik mijn mening nooit afhangen van die van andere mensen maar alleen van mijn eigen geweten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:08

IMANDRA schreef:
Anjali overigens ben ik van mening dat abortus verbieden symptoombestrijding is. Zeker in de VS. Waarom niet vol inzetten op kennis, anticonceptie en sociaal vangnet? Durf te wedden dat dat veel meer invloed heeft op het aantal abortussen dan een algeheel verbod.

Ik ben het er wel mee eens dat hele goede voorlichting heel belangrijk zou zijn om ongewenste zwangerschappen te voorkomen.En dan niet alleen bij meisjes ,maar ook bij jongens want die veroorzaken de zwangerschap tenslotte.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 18:10

anjali schreef:
IMANDRA schreef:

Ik ben het er wel mee eens dat hele goede voorlichting heel belangrijk zou zijn om ongewenste zwangerschappen te voorkomen.En dan niet alleen bij meisjes ,maar ook bij jongens want die veroorzaken de zwangerschap tenslotte.

Mooi, dan kunnen we elkaar op dat vlak in ieder geval vinden. Snap je ook dat abortus verbieden zeer waarschijnlijk niet het gewenste effect heeft?
En wat is je antwoord op onderstaande vragen?

Citaat:
jij vind de rechten van het ongeboren kind in deze belangrijker dan die van de moeder? Anders gezegd, mag de overheid iemand dwingen haar lichaam te gebruiken om het leven van een ander te redden? Dus die logica volgend, mag je dan iedereen dwingen om bloeddonor te worden? Orgaandonor? Een nier of stuk lever afstaan? Hoe ver mag het dan gaan om dat leven te waarborgen? Want laten we eerlijk zijn, een zwangerschap is niet zonder risico en het kan blijvende schade of zelfs de dood tot gevolg hebben. Wil je daar daadwerkelijk mensen toe dwingen?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:14

anjali schreef:
Phonix schreef:

Hier op bokt denken veel mensen anders dan ik, maar in andere landen en andere gemeenschappen denken ze juist anders dan jullie! Overigens laat ik mijn mening nooit afhangen van die van andere mensen maar alleen van mijn eigen geweten.

Ik kom zelf uit Noorwegen, dus dan valt die land voor je af denk ik. Meerderen van mij vriendinnen hebben abortus gedaan omdat ze kon en wilde niet kinderen op die leeftijd. Later hebben ze wel kinderen gekregen die allemaal liefdevol opgroeit.

Ik snap überhaupt niet zo goed waarom jij denkt dat jij en jouw gemeenschap kan beslissen over mijn keuzes en lichaam. Ik bemoei me ook niet met jouw religie.

75% van Amerika wilde dit niet. Dus denk dat jij zonder het te weten zwaar in het minderheid zit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:22

pien_2010 schreef:
Want dan zie je wel "de splinter in een andermans oog maar niet de balk in die van jezelf". Een van de meest favoriete uitspraken van ons vader die een zeer gelovig katholiek was in zijn leven.

Ah de in het principe vergelijkbare beperken van individuele vrijheid door onze eigen regeringen in Europa ;)

Wij zijn hier in Europa op een zeer riskante manier bezig met de uitholling van de publieke gezondheidszorg en paralle verschuiving naar privatisering. Daar hangt zóveel individuele beslissingsvrijheid mee samen.

Nu afwachten of het van het gelijke sex huwelijk. Krijgen we daar weer een verontwaardigde draad over op Bokt. Dat terwijl wij hier in onze eigen samenleving nog maar nét zover zijn en niets ruimers toestaan. Je mag niet met zijn drieen huwen terwijl het wettelijk huwellijk een zakelijke overeenkomst zou zijn 8)7 Hoezo religie die de wet schrijft.
In het katholieke Ierland is recht op echtscheiden nog steeds een sociale nachtmerrie! Zie het Fifteenth Amendment of the Constitution of Ireland; een hálf % stemmenverschil :x
Glijdende schaal en de eigen balk niet kunnen/willen zien ;)

Nogmaals; een kleine verandering in politieke wind en het conservatieve uit de VS waait onze kant op.
Je ziet hoe de prolife en andere diep religieus verankerde overtuigingen hier ook aanwezig zijn en die slechts halve % in Ierland is :)*
In de UK was er slechts een paar maanden van super simplistische manipulatie via de media over immigranten uit nota bene de EU voor nodig om de domme massa voor Brexit te laten stemmen in het belang van de rijke machtshebbers.