Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:34

kiki1976 schreef:
Hipmeisje schreef:
Nee hoor.
Ik vraag ernaar omdat het juridische systeem zo werkt, dat je zaken moet kunnen bewijzen (gelukkig), en dat je niet zomaar in de bak kunt worden gestopt. Dus als iemand op vrije voeten wordt gesteld, dan zal er ofwel een gebrek aan bewijs zijn, of een vormfout zijn gemaakt (zoiets als op vrije voeten komen door een vormfout kan overigens niet bij een zeer ernstig delict, dat kun je herstellen).
Dus jouw situaties zijn juridisch een interessant vraagstuk, en hebben meer informatie nodig om daarover te kunnen oordelen.

Bewijzen waren en voldoende, idem met getuigen.
Maar helaas is er niets terug gedraaid.

Maar over voorbeeld 2 en 3 reageer je niet. Want als ons rechtssysteem zo goed is als jij beweerd, hoe kan dit dan keer op keer met bepaalde personen gebeuren?

Je noemt maar 2 voorbeelden ;)
Bij voorbeeld 2 zit je met de wegenverkeerswet. Daar heb ik minder verstand van. De straffen bij het veroorzaken van een dodelijk ongeval met alcohol op zijn laag vind ik. Ik weet niet wat de achterliggende gedachte daarachter is, daar heb ik me niet in verdiept.

Het enige wat ik probeer te zeggen, is dat er een wet is, en er is rechtspraak. De mensen in de rechtspraak proberen de wet zo goed mogelijk te interpreteren, en toe te passen op de specifieke omstandigheid. In de rechtspraak werken mensen, en ook daar worden fouten gemaakt. Dus waarom iemand op vrije voeten wordt gesteld of een relatief lage straf krijgt in een bepaalde omstandigheid, weet ik niet.
En ik beweer niet dat het systeem zo goed is. Maar er is een systeem. En dat is een geluk voor iedereen. Anders kan iedereen onschuldig in de bak worden gesmeten en (volgens sommigen hier in dit topic) de doodstraf krijgen. Onomstotelijk vaststellen dat iemand een delict heeft gepleegd is niet in alle gevallen even gemakkelijk.
Laatst bijgewerkt door Hipmeisje op 07-06-22 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:34

Hipmeisje schreef:
Oh ik wist niet dat ik een limitatieve opsomming moest geven van de tekorten en de gevolgen daarvan. GGZ is maar 1 voorbeeld dat bijdraagt aan de oplopende ernstige delicten.

Ja want het hele topic ligt op jouw schouders.

Of de doodstraf preventief werkt?
Weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik met bijvoorbeeld autorijden dingen serieus neem want ik wil geen hoge boete hebben. (Of winkeldiefstal)
Mij schrikt het dus wel af.
Sowieso was ik niet van plan om iemand te vermoorden, maar ik denk dat er best een percentage mensen tussen zit die wel onder de indruk zullen zijn.
En nee de echte zware criminelen ga je niet tegenhouden.
Maar een jongere generatie, hopelijk, wel afschrikken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:36

rien10 schreef:
Goed punt, dat had ik nog niet zo bekeken.
Het grote verschil vind ik dat een celstraf niet onomkeerbaar is. Doodstraf wel.

Klopt.
Dus stel (gaat nooit gebeuren) een doodstraf zou ingevoerd worden is dat mijn inziens ook nooit voor iedereen die maar vast zit en iemand omgebracht heeft.
Maar bijvoorbeeld een Taghi, die zelfs vanuit zijn cel nog opdrachten geeft.
Maar ook zoveel op zijn kerfstok heeft dat je met 1000% wel zeker weet dat hij niet onschuldig is.
Maar ook echt nooit meer in onze samenleving hoort.

Zo'n monster als Dutroux. Dat is gewoon zeker dat die het gedaan heeft met zijn brein dat nooit meer op de rit komt.

Maar kijk nu ook de 22e jarige die Gino heeft vermoord.
Ga daar aub niet strooien met geld voor TBS, die is zo verknipt, die mag nooit meer op straat komen. Toch grote kans dat het wel gaat gebeuren.
Laat dat TBS weg en gebruik de hulpverleners die daar werken voor de mensen nog wel in de maatschappij die hulp nodig hebben maar nog niet zover van het padje.

En bij kanker aanvaarden we dat sommige kankers helaas niet te genezen zijn en tot de dood leiden.
Waarom zeggen we ook niet bij zulke verknipte mensen die zijn niet te helpen. En ja als dat dan tot de dood leid...misschien is dat wel humaner dan werkelijk tot de dood vast zitten.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:37

Onali schreef:
Hipmeisje schreef:
Oh ik wist niet dat ik een limitatieve opsomming moest geven van de tekorten en de gevolgen daarvan. GGZ is maar 1 voorbeeld dat bijdraagt aan de oplopende ernstige delicten.

Ja want het hele topic ligt op jouw schouders.

Weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik met bijvoorbeeld autorijden dingen serieus neem want ik wil geen hoge boete hebben. (Of winkeldiefstal)
Sowieso was ik niet van plan om iemand te vermoorden, maar ik denk dat er best een percentage mensen tussen zit die wel onder de indruk zullen zijn.

Wat? Het hele topic ligt op mijn schouders? Wat zeg jij toch een onzinnige dingen. Het zou je sieren als je eens inhoudelijk op alle zaken zou in kunnen gaan ipv de hele tijd zulke oppervlakkige reacties zou geven.
De doodstraf werkt niet afschrikwekkend. En als je dat wel denkt, dan moet je even wat literatuur lezen die vanuit Amerika afkomstig is. Daar is niet voor niets in zo goed als iedere staat de doodstraf ook afgeschaft. Alleen in primitieve staten, zoals Texas (ja, de staat waar iedereen met een pistool rondloopt, en de helft van een school neerknalt), daar wordt de doodstraf nog gehanteerd.

Onali

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:38

Sarcasme is niet iets waar jij bekend mee bent :')

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:38

DuoPenotti schreef:
rien10 schreef:
Goed punt, dat had ik nog niet zo bekeken.
Het grote verschil vind ik dat een celstraf niet onomkeerbaar is. Doodstraf wel.

Maar kijk nu ook de 22e jarige die Gino heeft vermoord.
Ga daar aub niet strooien met geld voor TBS, die is zo verknipt, die mag nooit meer op straat komen. Toch grote kans dat het wel gaat gebeuren.
Laat dat TBS weg en gebruik de hulpverleners die daar werken voor de mensen nog wel in de maatschappij die hulp nodig hebben maar nog niet zover van het padje.

Hoe weet jij nu of hij zo verknipt is? Heb jij inzage in zijn (medische) dossier? Misschien verkeerde hij in een psychose? Weet jij exact wat hij heeft gedaan? Want dan zou ik me even bij de politie melden. Die zijn geloof ik nog opzoek naar informatie.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:39

Onali schreef:
Sarcasme is niet iets waar jij bekend mee bent :')

Wederom weinig inhoudelijk. Dat is wel jammer van het topic Onali.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:39

Daar hebben we er weer eentje van de Amsterdamse grachtengordel.. *\o/*
Primitieve gedachten omdat je natuurlijk meteen in oog om oog tand om tand moet denken. Wat sneu als je zo beperkt ben ik je gedachtes.

Het doel van straf en zaken als tbs moet ten alle tijden bescherming van de maatschappij zijn.
Straf is altijd een vorm van wraak..dus iemand in de gevangenis stoppen is net zo goed wraak als een eventuele doodstraf.

Zoals ik al aanhaalde is het allemaal een vorm van perspectief. Dat mensen onnodig sterven omdat de medicijnen er wel zijn, maar erg duur en we die kosten niet willen dragen als maatschappij vinden we prima. Dat zijn onschuldige mensen.

Dat iemand die altijd een levensgroot gevaar zal blijven steeds maar weer een kans moet krijgen vinden sommigen mensen normaal.

Ik vind in sommigen gevallen de doodstraf gerechtvaardigd,niet lichtzinnig, niet uit pure haat of wraak. Maar omdat het delict en de persoon (nooit meer terug in de maatschappij) dit rechtvaardigen.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:43

Sunnda schreef:
Daar hebben we er weer eentje van de Amsterdamse grachtengordel.. *\o/*
Primitieve gedachten omdat je natuurlijk meteen in oog om oog tand om tand moet denken. Wat sneu als je zo beperkt ben ik je gedachtes.

Het doel van straf en zaken als tbs moet ten alle tijden bescherming van de maatschappij zijn.
Straf is altijd een vorm van wraak..dus iemand in de gevangenis stoppen is net zo goed wraak als een eventuele doodstraf.

Zoals ik al aanhaalde is het allemaal een vorm van perspectief. Dat mensen onnodig sterven omdat de medicijnen er wel zijn, maar erg duur en we die kosten niet willen dragen als maatschappij vinden we prima. Dat zijn onschuldige mensen.

Dat iemand die altijd een levensgroot gevaar zal blijven steeds maar weer een kans moet krijgen vinden sommigen mensen normaal.

Ik vind in sommigen gevallen de doodstraf gerechtvaardigd,niet lichtzinnig, niet uit pure haat of wraak. Maar omdat het delict en de persoon (nooit meer terug in de maatschappij) dit rechtvaardigen.

Jammer dat jij je bericht zo wenst te beginnen. Waar is dat goed voor?
Vanwaar maak je een verwijzing naar mensen in de gezondheidszorg? Dat heb ik je al eerder zien doen in dit topic? Het is toch niet of de een of de ander? Die zaken staan toch compleet los van elkaar?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:46

purny schreef:
Ik vind het een beetje dubbel. Aan de ene kant denk ik ja, maar aan de andere kant denk ik hoevaak je wel niet hoort dat delinquenten bekend waren bij GGZ of dat de GGZ tekort is geschoten?
Moet je dan echt iemands leven ontnemen puur omdat de andere instanties hebben gefaald?

Nou je vergeet hier. Dat de dader zelf de daad heeft begaan. Niet de GGZ of andere instanties. Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dat kan niet allemaal voorkomen worden.

De gruwelijkheden wel.

Door zo'n monster nooit meer een kans te geven meer slachtoffers te maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:47

Het doel van straffen:
-het voorkomen van herhaling
-afschrikking
-vergelding
-bescherming van de samenleving.

Niet een daarvan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:48

Hipmeisje schreef:
Bij voorbeeld 2 zit je met de wegenverkeerswet. Daar heb ik minder verstand van. De straffen bij het veroorzaken van een dodelijk ongeval met alcohol op zijn laag vind ik. Ik weet niet wat de achterliggende gedachte daarachter is, daar heb ik me niet in verdiept.

Het enige wat ik probeer te zeggen, is dat er een wet is, en er is rechtspraak. De mensen in de rechtspraak proberen de wet zo goed mogelijk te interpreteren, en toe te passen op de specifieke omstandigheid. In de rechtspraak werken mensen, en ook daar worden fouten gemaakt. Dus waarom iemand op vrije voeten wordt gesteld of een relatief lage straf krijgt in een bepaalde omstandigheid, weet ik niet.
En ik beweer niet dat het systeem zo goed is. Maar er is een systeem. En dat is een geluk voor iedereen. Anders kan iedereen onschuldig in de bak worden gesmeten en (volgens sommigen hier in dit topic) de doodstraf krijgen. Onomstotelijk vaststellen dat iemand een delict heeft gepleegd is niet in alle gevallen even gemakkelijk.

Als je goed leest haal ik als 3e de zaak rondom Gino aan.

Maar in zaak 2 zijn eerder fouten gemaakt door justitie, nl het niet invorderen van het rijbewijs. Dit nadat dit wel had moeten gebeuren na ongeval 2. Als dat was gedaan door justitie dan was hij nog zijn rijbewijs kwijt geweest en was ongeluk 3 niet gebeurt (ervan uitgaande dat hij niet ging rijden omdat de rijbevoegdheid om ontzegt was).

Ik zeg ook niet dat het slecht is dat we een rechtssysteem hebben, juist goed. Maar er worden vaak genoeg fouten gemaakt. En dat is een kwalijke zaak.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:51

Idd Sunnda.

En ik denk helemaal niet in oog om oog, tand om tand, dat is iets heel anders. Iemand die bewezen meermaals zeer gewelddadige (zeden) delicten pleegt, herhaaldelijk de fout in gaat, niet of nauwelijks reageert op behandelingen en kortom een gevaar voor de samenleving blijft die mag van mij de doodstraf krijgen.
Die kun je wel decennia lang in een TBS kliniek stoppen maar wie is daar exact mee geholpen vraag ik me af?

En de mensen die het hardst roepen dat de omstandigheden/het systeem of de zorginstellingen de schuldigen zijn… vraag die mensen maar eens of diegene de betreffende dader als buurman zou willen hebben. ‘s Avonds een blokje met hem om zou gaan wandelen of een uurtje op hun kind zou laten passen. De kans is groot dat ze dat niet willen. Maar ze zouden er wel een ander aan blootstellen. Daar hebben ze dan weer geen problemen mee, zolang het probleem zich maar niet in hun eigen straatje bevindt.
Laatst bijgewerkt door Mars op 07-06-22 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hipmeisje

kiki1976 schreef:
Hipmeisje schreef:

Als je goed leest haal ik als 3e de zaak rondom Gino aan.

Maar in zaak 2 zijn eerder fouten gemaakt door justitie, nl het niet invorderen van het rijbewijs. Dit nadat dit wel had moeten gebeuren na ongeval 2. Als dat was gedaan door justitie dan was hij nog zijn rijbewijs kwijt geweest en was ongeluk 3 niet gebeurt (ervan uitgaande dat hij niet ging rijden omdat de rijbevoegdheid om ontzegt was).

Ik zeg ook niet dat het slecht is dat we een rechtssysteem hebben, juist goed. Maar er worden vaak genoeg fouten gemaakt. En dat is een kwalijke zaak.

Overal worden fouten gemaakt. Of maak jij nooit fouten in je werk?
Des te vreemder dat mensen voor de doodstraf zijn. Je zou per ongeluk de verkeerde een prikje geven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Sunnda
Ik zie iemand een straf opleggen niet als wraak.
Straf kan ook een boete of taakstraf zijn, mensen dus laten weten, wat jij deed kan en mag echt niet.
Maar bij zwaardere daden het tevens beschermen van de maatschappij tegen zo'n dader.
Maar als wraak zie ik het niet.

Dat het onrechtvaardig gevoel geeft als een verkrachter of moordenaar iemand heeft vermoord en na een paar jaar weer op straat loopt is dan denk ik wel weer een feit.
Dus voor het rechtsgevoel maakt de strafmaat wel uit. En ja ik kan me voorstellen dat als een familielid is omgebracht door zo iemand dat men als enige rechtvaardiging ook minimaal levenslang, maar misschien ook wel de dood als enige straf vind wat strookt met je gevoel.
Niet uit wraak, maar het slachtoffer kreeg ook geen 2e kans. De familie krijgt ook levenslang gemis.
Dus waarom zou een dader er beter van afkomen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:53

Politie vordert in, justitie beslist of het rechtmatig is gebeurd.

Natuurlijk worden er overal fouten gemaakt: het is mensenwerk. Ik heb echter wel vertrouwen in het rechtssysteem, het gaat werkelijk zeer zorgvuldig al voelt het voor een buitenstaander soms erg oneerlijk en wordt misschien niet voor iedereen de volledige behoefte aan vergelding vervuld. Er wordt overigens wel rekening mee gehouden, met zo'n roep om vergelding door de maatschappij.

Maar ook juist daarom ben ik erg blij dat we geen eigen rechter kunnen spelen. Megen reageren behoorlijk uit emotie en dat is gevaarlijk in dat soort situaties.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:54

Mars schreef:
Idd Sunnda.

En ik denk helemaal niet in oog om oog, tand om tand, dat is iets heel anders. Iemand die bewezen meermaals zeer gewelddadige (zeden) delicten pleegt, herhaaldelijk de fout in gaat, niet of nauwelijks reageert op behandelingen en kortom een gevaar voor de samenleving blijft die mag van mij de doodstraf krijgen.
Die kun je wel decennia lang in een TBS kliniek stoppen maar wie is daar exact mee geholpen vraag ik me af?

En de mensen die het hardst roepen dat de omstandigheden/het systeem of de zorginstellingen de schuldigen zijn… vraag die mensen maar eens of diegene de betreffende dader als buurman zou willen hebben. ‘s Avonds een blokje met hem om zou gaan wandelen of een uurtje op hun kind zou laten passen. De kans is groot dat ze dat niet willen. Maar ze zouden er wel een ander aan blootstellen. Daar hebben ze dan weer geen problemen mee, zolang het probleem zich maar niet in hun eigen straatje bevindt.

Denk dat je laatste alinea een beetje onzinnig is, en dat je dat zelf wel weet.
Niemand, werkelijk niemand, zou een zedendelinquent of moordenaar in zijn of haar buurt willen. Maar dat betekent niet, dat je iemand zijn/haar recht op leven kunt afnemen?
In Amerika ben je in de gevangenis en daarbuiten niet meer veilig als je ooit als zedendelinquent te boek hebt gestaan. Al helemaal niet wanneer het kinderen betreft. Dus leven deze mensen met zijn allen in een instelling. Ze kunnen er niet meer uit, omdat ze buiten die muren hun leven niet zeker zijn. Ook niet wanneer ze hun straf hebben uitgezeten. Lijkt me ook onwenselijk.

Straffen zijn er niet voor niets. Wanneer iemand zijn/haar straf heeft uitgezeten, kan hij/zij weer terugkeren in de maatschappij. En anders dan dat hier in dit topic wordt beweerd, zal een kinder-verkrachter echt niet als vrijwilliger bij de scouting terechtkomen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:55

Hipmeisje schreef:
Des te vreemder dat mensen voor de doodstraf zijn. Je zou per ongeluk de verkeerde een prikje geven.

Maar een foutje op mijn werk kan gelukkig geen levenskosten en fouten van justitie wel.

Ik ben niet voor de doodstraf dus dat hoef je er wat mij betreft niet bij te halen. Al denk ik wel dat er meer gewone fouten worden gemaakt dan fouten met de doodstraf ( is een aanname).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:56

Onali schreef:

Nee, er gaat geen afschrikkende werking uit van de doodstraf:
Citaat:
De doodstraf heeft geen afschrikkend effect. Landen die de doodstraf toepassen beweren vaak dat die straf mensen ervan weerhoudt ernstige misdrijven te plegen. Onderzoeken spreken dit echter tegen. Er is geen verband tussen de doodstraf en het aantal misdrijven in een land of deelstaat. Sommigen zeggen dat de doodstraf de enige manier is om moordenaars en verkrachters definitief onschadelijk te maken. Maar dat is in strijd met het beginsel dat straffen alleen betrekking mogen hebben op misdrijven die zijn gepleegd, niet op misdrijven die nog gepleegd zouden kunnen worden.
https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/themas/doodstraf

Sunnda schreef:
Dit bereik je ook met levenslang. En in Nederland is levenslang ook echt levenslang (en dus niet 25 of 30 jaar zoals in de Amerikaanse series).
https://www.fzadvocaten.nl/levenslang-houdt-nederland
Het grote voordeel van levenslang: het is omkeerbaar mocht er toch sprake zijn van rechterlijke dwaling. De doodstraf is dat niet. Levenslang zou misschien wel vaker, of sneller, opgelegd moeten worden.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:58

kiki1976 schreef:
Hipmeisje schreef:

Maar een foutje op mijn werk kan gelukkig geen levenskosten en fouten van justitie wel.

Ik ben niet voor de doodstraf dus dat hoef je er wat mij betreft niet bij te halen. Al denk ik wel dat er meer gewone fouten worden gemaakt dan fouten met de doodstraf ( is een aanname).

Ja, maar dat maakt niet dat de mensen bij justitie geen fouten kunnen maken. Natuurlijk, zo min mogelijk. Maar het gebeurt altijd en overal. En het is triest als dat levens kost, maar helaas is dat af en toe het gevolg. Waarmee fouten maken niet goed wordt gepraat, maar we zijn allemaal geen robots.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:07

Hipmeisje schreef:
Nee hoor.
Ik vraag ernaar omdat het juridische systeem zo werkt, dat je zaken moet kunnen bewijzen (gelukkig), en dat je niet zomaar in de bak kunt worden gestopt. Dus als iemand op vrije voeten wordt gesteld, dan zal er ofwel een gebrek aan bewijs zijn, of een vormfout zijn gemaakt (zoiets als op vrije voeten komen door een vormfout kan overigens niet bij een zeer ernstig delict, dat kun je herstellen).
Dus jouw situaties zijn juridisch een interessant vraagstuk, en hebben meer informatie nodig om daarover te kunnen oordelen.

Sowieso is het vreemd dat verdachten van geweldsmisdrijven (zoals de steekpartijen uit dit voorbeeld) vaak in vrijheid hun proces kunnen afwachten. Waarom is het niet de standaard dat je dan vastzit totdat er een definitieve veroordeling volgt? Of eventueel vrijspraak, maar dat zou in een heterdaadsituatie niet vaak het geval moeten zijn.

Waarom krijgen mensen zo vaak het voordeel van de twijfel? Waarom kunnen mensen vele malen achter elkaar veroordeeld worden voor hetzelfde type misdrijf? Als na de eerste x keer duidelijk is dat iemand zijn gedrag niet gaat verbeteren, dan moet toch op een gegeven moment de straf daaraan aangepast kunnen worden?

Je gaat iemand uiteraard niet voor altijd eenzaam opsluiten voor het stelen van een rol pepermunt, maar na vijf? tien? vijftien veroordelingen kun je je toch gaan afvragen of het nog wel gaat werken om iemand nog los te laten.
Toch kan in het huidige systeem de strafmaat maar weinig worden verhoogd als het om een herhaalde veroordeling gaat.
Krom? M.i. wel ja.

Wat exact de grenzen zouden moeten zijn om iemand niet meer te laten terugkeren, daar vraag je om, maar dat is inderdaad niet eenvoudig te beantwoorden.
Is een eerste moord of doodslag altijd de grens, of is dat pas bij de tweede of derde? Zijn er omstandigheden (zelfverdediging/noodweer) die terugkeer in de maatschappij alsnog mogelijk moeten maken?
En bij verkrachting of kindermisbruik? Hoe vaak mag iemand dat maximaal doen? Zijn daar nog omstandigheden bij te bedenken die terugkeer in de samenleving toelaatbaar maken? Zo ja, welke?

Is iemands psychische gesteldheid ten tijde van de daad, en dus de vraag in hoeverre de daad iemand kan worden aangerekend, een reden om iemand minder te straffen? Of maakt het feit dat iemand kennelijk niet voor rede vatbaar is (geweest), iemand juist gevaarlijker voor de samenleving?

Daarover zou door specialisten gedebatteerd moeten worden, maar zoals het nu is, wordt de mogelijkheid om iemand definitief uit de maatschappij te verwijderen veel te weinig benut.

Er wordt nu eigenlijk voor alle misdrijven uitgegaan van een 'ja, tenzij...' als het om vrijlating gaat. Je komt na iedere straf altijd weer vrij, en daarna zijn de mogelijkheden beperkt om iemand op te volgen en indien nodig opnieuw vast te zetten.
Er is eigenlijk geen mogelijkheid om vrijlating tegen te houden als de duur van de straf voorbij is, ook als duidelijk is dat iemand zijn leven niet gebeterd heeft.
Is dat niet vreemd? En kan dat niet anders? Dat bijvoorbeeld een minimumduur wordt opgelegd door de rechter, en dat daarna pas besloten kan worden of iemand in aanmerking komt voor vrijlating of (nog) niet?

Ook bij TBS gaat het er meestal om dat, wanneer er geen redenen zijn om te denken dat iemand in de herhaling valt, er aan iemands terugkeer gewerkt gaat worden. Dat zou natuurlijk moeten veranderen in: alleen als er héél sterke redenen zijn om aan te nemen dat iemand het echt nooit meer opnieuw zal doen, dan wordt terugkeer als mogelijkheid meegenomen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:13

Hipmeisje schreef:
In Amerika ben je in de gevangenis en daarbuiten niet meer veilig als je ooit als zedendelinquent te boek hebt gestaan. Al helemaal niet wanneer het kinderen betreft. Dus leven deze mensen met zijn allen in een instelling. Ze kunnen er niet meer uit, omdat ze buiten die muren hun leven niet zeker zijn. Ook niet wanneer ze hun straf hebben uitgezeten. Lijkt me ook onwenselijk.

Waarom zou dat onwenselijk zijn? Is dat niet eerder een prima oplossing?
Als duidelijk is dat niemand meer op die mensen zit te wachten, waarom zou je ze dan alsnog aan de samenleving moeten opdringen?
Let wel, het gaat dan om mensen die al een daadwerkelijke (zeden)veroordeling op hun naam hebben staan. Niet de enge buurman over wie vage geruchten de ronde doen, maar mensen die al bewezen hebben dat ze niet mee kunnen doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:15

Nog een voorbeeld van iemand die imo een prikje mag krijgen: Jos B.
Heeft herhaaldelijk jongetjes vastgegrepen en aangerand en uiteindelijk Nicky Verstappen meegenomen, aangerand en vermoord.
Komt met een beetje pech over minder dan 16 jaar ‘gewoon’ weer op vrije voeten. En moet dan ergens wonen, wordt iemands buurman, komt geheid kinderen tegen als ie boodschappen gaat doen etc. Wie zou dat monster in zijn straat willen? Wie vind het niet erg als hij langs school van je kinderen loopt?

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:16

oomens schreef:
Hipmeisje schreef:
Nee hoor.

Sowieso is het vreemd dat verdachten van geweldsmisdrijven (zoals de steekpartijen uit dit voorbeeld) vaak in vrijheid hun proces kunnen afwachten. Waarom is het niet de standaard dat je dan vastzit totdat er een definitieve veroordeling volgt? Of eventueel vrijspraak, maar dat zou in een heterdaadsituatie niet vaak het geval moeten zijn.

Waarom krijgen mensen zo vaak het voordeel van de twijfel? Waarom kunnen mensen vele malen achter elkaar veroordeeld worden voor hetzelfde type misdrijf? Als na de eerste x keer duidelijk is dat iemand zijn gedrag niet gaat verbeteren, dan moet toch op een gegeven moment de straf daaraan aangepast kunnen worden?

Je gaat iemand uiteraard niet voor altijd eenzaam opsluiten voor het stelen van een rol pepermunt, maar na vijf? tien? vijftien veroordelingen kun je je toch gaan afvragen of het nog wel gaat werken om iemand nog los te laten.
Toch kan in het huidige systeem de strafmaat maar weinig worden verhoogd als het om een herhaalde veroordeling gaat.
Krom? M.i. wel ja.

Wat exact de grenzen zouden moeten zijn om iemand niet meer te laten terugkeren, daar vraag je om, maar dat is inderdaad niet eenvoudig te beantwoorden.
Is een eerste moord of doodslag altijd de grens, of is dat pas bij de tweede of derde? Zijn er omstandigheden (zelfverdediging/noodweer) die terugkeer in de maatschappij alsnog mogelijk moeten maken?
En bij verkrachting of kindermisbruik? Hoe vaak mag iemand dat maximaal doen? Zijn daar nog omstandigheden bij te bedenken die terugkeer in de samenleving toelaatbaar maken? Zo ja, welke?

Is iemands psychische gesteldheid ten tijde van de daad, en dus de vraag in hoeverre de daad iemand kan worden aangerekend, een reden om iemand minder te straffen? Of maakt het feit dat iemand kennelijk niet voor rede vatbaar is (geweest), iemand juist gevaarlijker voor de samenleving?

Daarover zou door specialisten gedebatteerd moeten worden, maar zoals het nu is, wordt de mogelijkheid om iemand definitief uit de maatschappij te verwijderen veel te weinig benut.

Er wordt nu eigenlijk voor alle misdrijven uitgegaan van een 'ja, tenzij...' als het om vrijlating gaat. Je komt na iedere straf altijd weer vrij, en daarna zijn de mogelijkheden beperkt om iemand op te volgen en indien nodig opnieuw vast te zetten.
Er is eigenlijk geen mogelijkheid om vrijlating tegen te houden als de duur van de straf voorbij is, ook als duidelijk is dat iemand zijn leven niet gebeterd heeft.
Is dat niet vreemd? En kan dat niet anders? Dat bijvoorbeeld een minimumduur wordt opgelegd door de rechter, en dat daarna pas besloten kan worden of iemand in aanmerking komt voor vrijlating of (nog) niet?

Ook bij TBS gaat het er meestal om dat, wanneer er geen redenen zijn om te denken dat iemand in de herhaling valt, er aan iemands terugkeer gewerkt gaat worden. Dat zou natuurlijk moeten veranderen in: alleen als er héél sterke redenen zijn om aan te nemen dat iemand het echt nooit meer opnieuw zal doen, dan wordt terugkeer als mogelijkheid meegenomen.

Ik vind het oprecht een leuke en interessante reactie om te lezen :) Fijn dat iemand dieper over de materie nadenkt. Want dat verdient een onderwerp zoals deze in mijn ogen.

Het is zo dat je in bepaalde gevallen in vrijheid je proces mag afwachten, omdat er niet perse gevaar is voor de samenleving. 20 keer een rolletje pepermunt stelen is geen gevaar voor de samenleving. Ja, het is vervelend, maar er is geen gevaar en er is bovendien geen plek om al deze mensen op te sluiten in afwachting van een proces.

Ik vind een ja, tenzij een mooi uitgangspunt. Je kunt iemand prima levenslang opsluiten. Het gebeurt niet vaak, maar het kan wel. Volgens mij heb je als mens één groot goed, je vrijheid. Deze kan je definitief worden ontnomen. Zulks doormiddel van opgesloten worden in de gevangenis en/of tbs. Want onderschat ook een tbs maatregel niet.
Als iemand zijn/haar straf heeft uitgezeten, zeker na een ernstig delict en een lange straf, wordt je echt niet zomaar losgelaten in de maatschappij he? Daar wordt niet zo gemakkelijk afscheid van genomen. Daar bestaat hele programma's voor. En iemand komt vaak van tevoren op proefverlof. Dus daar wordt gekeken of iemand zich normaal kan gedragen in de maatschappij :) Dus eigenlijk worden een hoop van de dingen die je noemt gehanteerd.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:18

oomens schreef:
Hipmeisje schreef:

Waarom zou dat onwenselijk zijn? Is dat niet eerder een prima oplossing?
Als duidelijk is dat niemand meer op die mensen zit te wachten, waarom zou je ze dan alsnog aan de samenleving moeten opdringen?
Let wel, het gaat dan om mensen die al een daadwerkelijke (zeden)veroordeling op hun naam hebben staan. Niet de enge buurman over wie vage geruchten de ronde doen, maar mensen die al bewezen hebben dat ze niet mee kunnen doen.

Daar wordt iedere zedendelinquent verbannen. Al helemaal wanneer het iets met kinderen betrof.

Kijk, er is een groot verschil tussen de rechtspraak in Amerika en in Nederland. Dit topic is niet het juiste daarover uit te wijden. In Amerika wordt juryrechtspraak gehanteerd, waarna een rechter de strafmaat bepaalt. Dit maakt het (wat mij betreft) nog veel meer onzeker waarom mensen daar vast zitten.
Laatst bijgewerkt door Hipmeisje op 07-06-22 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt