kiki1976 schreef:Hipmeisje schreef:Nee hoor.
Ik vraag ernaar omdat het juridische systeem zo werkt, dat je zaken moet kunnen bewijzen (gelukkig), en dat je niet zomaar in de bak kunt worden gestopt. Dus als iemand op vrije voeten wordt gesteld, dan zal er ofwel een gebrek aan bewijs zijn, of een vormfout zijn gemaakt (zoiets als op vrije voeten komen door een vormfout kan overigens niet bij een zeer ernstig delict, dat kun je herstellen).
Dus jouw situaties zijn juridisch een interessant vraagstuk, en hebben meer informatie nodig om daarover te kunnen oordelen.
Bewijzen waren en voldoende, idem met getuigen.
Maar helaas is er niets terug gedraaid.
Maar over voorbeeld 2 en 3 reageer je niet. Want als ons rechtssysteem zo goed is als jij beweerd, hoe kan dit dan keer op keer met bepaalde personen gebeuren?
Je noemt maar 2 voorbeelden

Bij voorbeeld 2 zit je met de wegenverkeerswet. Daar heb ik minder verstand van. De straffen bij het veroorzaken van een dodelijk ongeval met alcohol op zijn laag vind ik. Ik weet niet wat de achterliggende gedachte daarachter is, daar heb ik me niet in verdiept.
Het enige wat ik probeer te zeggen, is dat er een wet is, en er is rechtspraak. De mensen in de rechtspraak proberen de wet zo goed mogelijk te interpreteren, en toe te passen op de specifieke omstandigheid. In de rechtspraak werken mensen, en ook daar worden fouten gemaakt. Dus waarom iemand op vrije voeten wordt gesteld of een relatief lage straf krijgt in een bepaalde omstandigheid, weet ik niet.
En ik beweer niet dat het systeem zo goed is. Maar er is een systeem. En dat is een geluk voor iedereen. Anders kan iedereen onschuldig in de bak worden gesmeten en (volgens sommigen hier in dit topic) de doodstraf krijgen. Onomstotelijk vaststellen dat iemand een delict heeft gepleegd is niet in alle gevallen even gemakkelijk.