Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:15

Verenigingen hebben altijd heel veel moeite om officials en vrijwilligers te krijgen.
Als die volop mensen moeten aanspreken krijgen ze de wind van voren en komen ze niet meer terug om te helpen. Ook verzetten is lastig want vaak krijg je dan niet meer genoeg mensen.

Ik vind ook dat er wat moet veranderen, maar het is echt lastig. We moeten met zijn allen door die zure appel heen bijten om echt verandering te krijgen.
Zelf zou ik er niet zo'n last van hebben denk ik, maar ik zie wel op verschillende plekken hoe normaal het is om paarden amper buiten te hebben etc.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:21

Spenk schreef:
Ik krijg ook een beetje het idee dat verenigingen koste wat kost willen doorgaan ook al vallen de mussen dood van het dak. Is het code rood door ijzel of wind...

Want anders lopen ze inkomsten mis. En wijzen dan naar de ruiters. Moeten zij maar betalen. En dan gaan ruiters alsnog want ja al betaald...

Maar als de knhs geen afdracht zou rekenen.. en je geen kosten hebt vindt je dat dan nog terecht?

Dan kunnen we bezig blijven natuurlijk. Knhs kan bij bepaalde weersomstandigheden ook best zelf beslissen alles af te lassen. Ze willen het alleen niet.

Ik ben jaren penningmeester geweest en je zit als vereniging met vaste kosten, die je met het startgeld eruit wil halen. Wij moesten bijvoorbeeld een externe locatie reserveren. Krijg je die kosten terug als je de wedstrijd aflast? Daar moet de locatie maar aan mee willen werken.

Dan zit je met de kosten afdracht KNHS, gaat de KNHS deze kosten kwijtschelden?

En de gereserveerde juryleden? Kan je dit ook kosteloos annuleren?

En dan zit je met het werk. Wij laten ruiters altijd vooraf het startgeld over maken. Als je als penningmeester 100 a 200 keer inschrijfgeld moet terugstoren, ben je daar een flinke tijd mee bezig.

Voor veel verenigingen is die ene wedstrijd per jaar een fijne manier om je inkomsten op te krikken en de ledencontributie betaalbaar te houden.

Ik zou voorstander zijn van verplicht afmelden van een wedstrijd en dan toch het inschrijfgeld verschuldigd blijven. Eventueel met bijvoorbeeld € 5,- compensatie per proef. Ik zie niet in hoe je het anders op zou moeten lossen. Dat is dan het risico dat je als ruiter neemt als je je inschrijft. Zoals MyWishMax al meldt: hoe vaak komt dat nou voor?

Ik vind wel dat er veeeel strenger moet worden opgetreden tegen mensen die een "grote bek" open trekken tegen officials. Zet er maar een wedstrijdban van 2 jaar tegenover, eens kijken of het dan nog gebeurd. Dan mag er ook meteen een flinke periode ban komen als je gecontroleerd en betrapt wordt met een te strakke neusriem of doorspoorplekken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:25

fransje23 schreef:
Ik heb op dat gebied weinig vertrouwen in de mens.
Wat je op wedstrijden ziet is de afgezwakte versie van thuis.
Maar ik zeg niet dat wedstrijden moeten stoppen maar wel dat het een argument zou kunnen zijn omdat wel te doen.

Zonder wedstrijden zullen er misschien wel mensen stoppen want er is geen eer, glorie en uitdaging voor ze.
Waarom zou je thuis en kop in de krul ("die de jury graag wil zien") trekken als je jezelf nóóit aan een jury presenteert?

Er zijn overal wel argumenten voor om iets te verbieden. Als het aan sommigen ligt dan wordt alles wat leukmis verboden. En dan heb ik het niet alleen over paardensport

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:27

Ayasha schreef:
elnienjo schreef:
Er worden stokken gezocht om mee te slaan. Daar is in de huidige woke/cancelcultuur niet veel voor nodig.

Ze hoeven ze niet te zoeken, we bieden ze aan per bos.

Dat!

Maar het is is makkelijker om de boodschapper te beschuldigen dan toe te geven dat er dingen niet goed gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:31

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb op dat gebied weinig vertrouwen in de mens.
Wat je op wedstrijden ziet is de afgezwakte versie van thuis.
Maar ik zeg niet dat wedstrijden moeten stoppen maar wel dat het een argument zou kunnen zijn omdat wel te doen.

Zonder wedstrijden zullen er misschien wel mensen stoppen want er is geen eer, glorie en uitdaging voor ze.
Waarom zou je thuis en kop in de krul ("die de jury graag wil zien") trekken als je jezelf nóóit aan een jury presenteert?

Er zijn overal wel argumenten voor om iets te verbieden. Als het aan sommigen ligt dan wordt alles wat leukmis verboden. En dan heb ik het niet alleen over paardensport

Misschien moeten we bij het onderwerp blijven?
Alles wat leuks is, is nogal breed en subjectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:34

Tja of dat is een risico van de vereniging wanneer je een wedstrijd organiseert in een periode dat het 30 graden kan zijn?

Natuurlijk wisselen die periodes maar het is niet ineens in november 35 graden. Die extreme hitte van 2 jaar geleden was juni/juli.

Want er wordt ook wel eens vanuit de verenigingen afgelast omdat het regent en de banen nat zijn. Dan vraag je toch ook niet of de ruiters willen betalen? Maar heb je ook je kosten.

Het weer wordt de laatste jaren echt wel extremer wie dat ontkennen wil moet zich maar eens verdiepen in klimaatverandering.

We hebben nu vaker periodes met extreme regen, stormen, hitte.

Daar mag best een algemene regel voor komen om de paarden te beschermen.

Want hoevaak komt dat voor ik weet niet hoor? Maar ik heb toch regelmatig al afgemeld om een code oranje voor extreem weer. En verenigingen gaan gewoon verder in de zware onweer en storm buiten echt compleet loco... maar ruiters komen maar wel omdat het niet afgelast wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-22 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:37

Tango1979 schreef:
Ik vind wel dat er veeeel strenger moet worden opgetreden tegen mensen die een "grote bek" open trekken tegen officials. Zet er maar een wedstrijdban van 2 jaar tegenover, eens kijken of het dan nog gebeurd. Dan mag er ook meteen een flinke periode ban komen als je gecontroleerd en betrapt wordt met een te strakke neusriem of doorspoorplekken.

Kosten verhaal is echt lastig en moet gewoon samen opgelost worden. Paardrijden kost geld, maar als er iets met je paard gebeurt kost dat veel meer dan het inschrijfgeld, geld en verdriet.

Maar je laatste stukje; Ik vind het ook raar dat het in de Engelse sport niet geaccepteerd kan worden, maar denk echt dat het gewenning is, want waar het al normaal is, weet men dat gewoon.

Maar wat ga je verder doen?

De official ziet iets, spreekt iemand aan en iemand mag dan niet starten? Of mag iemand eerst de neusriem, sporen etc corrigeren?
Wat als je iemand zijn paard ziet rondmeppen, neus op de borst ziet trekken? Je spreekt iemand aan; foei mag niet, of gelijk wegwezen?

Het moet wel echt heel duidelijk zijn voor iedereen. Maar ik ga er echt vanuit dat als dat soort dingen niet meer normaal zijn, ook andere ruiters iets meer durven te zeggen.
Als dan die ene aangesproken ruiter agressief wordt, is er al veel meer steun voor de official, dan dat men massaal tegen de regels en het handhaven is.

Ik zeg daarbij wel dat de stewards binnen de western wel vaak bekenden zijn. Wereldje was ooit klein, mensen kende elkaar en ook nieuwe mensen leren snel wie wie is. Dat is wel een iets makkelijkere start om te controleren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:38

Spenk schreef:
Tja of dat is een risico van de vereniging wanneer je een wedstrijd organiseert in een periode dat het 30 graden kan zijn?

Natuurlijk wisselen die periodes maar het is niet ineens in november 35 graden. Die extreme hitte van 2 jaar geleden was juni/juli.

Want er wordt ook wel eens vanuit de verenigingen afgelast omdat het regent en de banen nat zijn. Dan vraag je toch ook niet of de ruiters willen betalen? Maar heb je ook je kosten.

Het is al zo lastig om een fatsoenlijke datum te krijgen zonder dat er binnen een straal van 15km meerdere wedstrijden zijn.
Dit soort dingen zijn de ondergang van kleine verenigingen en zo blijven alleen de grote clubs en accommodaties over.

Misschien is dat ook wel waar we heen gaan, maar het zou wel jammer zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:39

Spenk schreef:

Natuurlijk wisselen die periodes maar het is niet ineens in november 35 graden
. Die extreme hitte van 2 jaar geleden was juni/juli.

Het weer wordt de laatste jaren echt wel extremer wie dat ontkennen wil moet zich maar eens verdiepen in klimaatverandering.

Maar dan kom je inderdaad uit bij je stormen als voorbeeld.
Dan valt er dus geen 1 maand meer wat te organiseren.

Het zou dus als sportbond al mooi zijn geen afdracht te willen bij code rood.
Of dat nu hitte, storm, sneeuw is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:40

fransje23 schreef:

Ik zou thuis die kop nog steeds 'in de krul trekken' thuis in ieder geval.
Dat doe ik nu namelijk ook al jaren met mijn 26 jarige zonder ooit nog op een wedstrijd te verschijnen. Omdat ik er oprecht vanuit ga dat het voor hem voordelig is om zo te lopen. En daarom pakken we ook nog hele delen uit zijn voormalige Z2 arsenaal mee zoals schouderbinnenwaarts en appyeren. Omdat ik er vanuit ga dat hij daardoor gezonder oud wordt. Als bejaardengym dus.
Die wordt alleen nog maar gereden om die reden zelfs. Geen enkele ambitie zit daar meer bij dan zijn belang. Omdat (24/7 buiten) rust roest.

Ik 'trek de kop ook in de krul' van mijn springpaard. óók al omdat ik denk (en voel) dat ze daar fijner van gaat bewegen. En die hoeft helemaal niet in de krul van een springjury.
En ik ben dat ook blijven doen toen er 2 jaar geen/bijna geen wedstrijden waren.

Daarbij rij ik op wedstrijd juist vaak beroerder dan thuis. }:0 (helaas)
Wel nog binnen de grenzen van wat acceptabel en paardwaardig is maar wel degelijk beroerder. Dus als je mij ziet rijden op wedstrijd en er daarbij vanuit gaat dat het thuis 'vast nog wel erger is'. Kan ik me jouw negatieve ruiterbeeld heel goed voorstellen.

Of misschien speelt mee wat superpony zegt: je trekt toch een beetje gelijkgestemden aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:41

Josien_ schreef:
Spenk schreef:

Het is al zo lastig om een fatsoenlijke datum te krijgen zonder dat er binnen een straal van 15km meerdere wedstrijden zijn.
Dit soort dingen zijn de ondergang van kleine verenigingen en zo blijven alleen de grote clubs en accommodaties over.

Misschien is dat ook wel waar we heen gaan, maar het zou wel jammer zijn.

Ik vraag mij ook af of de huidge vorm van wedstrijd met kleine verenigingen en tig mini wedstrijden nog wel levensvatbaar is. Persoonlijk hoef ik ook niet meer te starten op een knollenveldje ofzo.. die tijd is geweest dan kies ook voor een wedstrijd met goeie zandbodems én die vaak inderdaad heel veel soepeler omgaan met afmeldingen dan is er dinsdag wedstrijd en kun je tot zondag nog afmelden kosteloos. Lijkt het dan slecht weer of bloedheet meld je af en kost het niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:42

DuoPenotti schreef:
Spenk schreef:

Natuurlijk wisselen die periodes maar het is niet ineens in november 35 graden
. Die extreme hitte van 2 jaar geleden was juni/juli.

Maar dan kom je inderdaad uit bij je stormen als voorbeeld.
Dan valt er dus geen 1 maand meer wat te organiseren.

Het zou dus als sportbond al mooi zijn geen afdracht te willen bij code rood.
Of dat nu hitte, storm, sneeuw is.

Klopt en dat mag van mij bij code oranje al. Dan ga je vaak al niet meer met de trailer weg compleet idioot is dat meestal en dan lees je weer een bericht van een omgewaaide trailer...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:42

fransje23 schreef:
Misschien moeten we bij het onderwerp blijven?
Alles wat leuks is, is nogal breed en subjectief.

Het is wel een tendens van deze tijd. Alles en dan ook alles ligt onder vuur.
Dus ook de paardensport.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:44

Spenk schreef:

Maar het hele concept is toch dat verenigingen er voor hun leden zijn? Dus als je alle verantwoordelijkheid steeds weg legt bij die vereniging én hogere eisen gaat stellen snap je toch ook waar die kosten uiteindelijke komen te liggen?
Juist bij de leden......

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:45

ja klopt, code oranje mag zeker ook. :j

Maar dat de KNHS iets kan betekenen vind ik toch echt wel nodig als ze de sport willen behouden.
Want je moet niet zo ver gaan dat clubjes als dier en recht teveel rechten krijgen, want dan haal je omheining bij je wei er maar vast uit, elk dier moet vrij zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:48

Spenk schreef:
Ik vraag mij ook af of de huidge vorm van wedstrijd met kleine verenigingen en tig mini wedstrijden nog wel levensvatbaar is. Persoonlijk hoef ik ook niet meer te starten op een knollenveldje ofzo.. die tijd is geweest dan kies ook voor een wedstrijd met goeie zandbodems én die vaak inderdaad heel veel soepeler omgaan met afmeldingen dan is er dinsdag wedstrijd en kun je tot zondag nog afmelden kosteloos. Lijkt het dan slecht weer of bloedheet meld je af en kost het niks.

Snap wat je bedoelt en zo zijn veel mensen dus waarschijnlijk gaan we die kant ook wel op.
Persoonlijk vind ik het jammer, maar ieder zo zijn ding!

Dat KNHS wat meer mag compenseren met extreme omstandigheden is wel echt zo mijns inziens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:51

pol013 schreef:
Maar het hele concept is toch dat verenigingen er voor hun leden zijn? Dus als je alle verantwoordelijkheid steeds weg legt bij die vereniging én hogere eisen gaat stellen snap je toch ook waar die kosten uiteindelijke komen te liggen?
Juist bij de leden......

Maar waarom vinden mensen het zo erg om zelf die verantwoording te nemen? Als je een ongeluk krijgt is dat toch veel erger dan dat beetje inschrijfgeld?

Overigens zijn de punten en kringkampioenschappen ook wel redenen. Ze zijn zo bang dat de concurrentie wel komt en start, dat ze ook maar gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:53

Josien_ schreef:
Spenk schreef:

Snap wat je bedoelt en zo zijn veel mensen dus waarschijnlijk gaan we die kant ook wel op.
Persoonlijk vind ik het jammer, maar ieder zo zijn ding!

Dat KNHS wat meer mag compenseren met extreme omstandigheden is wel echt zo mijns inziens.

IMO zou die verantwoordelijkheid ook bij de KNHS (of de belgische varianten daarvan.) moeten liggen. Zonder clubs die organiseren hebben ze nl niks. Dus die kunnen ze best wat ondersteunen. :) en als ze dan toch zo graag "welzijn" willen promoten.. Dat ze dat soortinitiatieven dan nemen dan één of andere dwaze facebook actie.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:57

Ayasha schreef:
IMO zou die verantwoordelijkheid ook bij de KNHS (of de belgische varianten daarvan.) moeten liggen. Zonder clubs die organiseren hebben ze nl niks. Dus die kunnen ze best wat ondersteunen. :) en als ze dan toch zo graag "welzijn" willen promoten.. Dat ze dat soortinitiatieven dan nemen dan één of andere dwaze facebook actie.

Eens!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:00

superpony schreef:
pol013 schreef:
Juist bij de leden......

Maar waarom vinden mensen het zo erg om zelf die verantwoording te nemen? Als je een ongeluk krijgt is dat toch veel erger dan dat beetje inschrijfgeld?

Overigens zijn de punten en kringkampioenschappen ook wel redenen. Ze zijn zo bang dat de concurrentie wel komt en start, dat ze ook maar gaan.

Maar dat bedoel ik ook juist inderdaad. Dat de kosten horen bij degene die de wedstrijd wil rijden/ had willen rijden. Dat je die koste dus niet eenzijdig bij de vereniging moet leggen.

Zo ook als je uitgaat van de verantwoordelijkheid bij de KNHS neerleggen: Dan verdeel je het weer over de leden van de KNHS en gaat de contributie omhoog.
Dan blijf ik vinden: kosten bij degene die had willen starten. Die had het geld er sowieso al voor over en kan het blijkbaar missen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:06

pol013 schreef:
Maar dat bedoel ik ook juist inderdaad. Dat de kosten horen bij degene die de wedstrijd wil rijden/ had willen rijden. Dat je die koste dus niet eenzijdig bij de vereniging moet leggen.

Zo ook als je uitgaat van de verantwoordelijkheid bij de KNHS neerleggen: Dan verdeel je het weer over de leden van de KNHS en gaat de contributie omhoog.
Dan blijf ik vinden: kosten bij degene die had willen starten. Die had het geld er sowieso al voor over en kan het blijkbaar missen.

En daarmee houd je dus ook in stand dat mensen gaan ondanks dat het weer eigenlijk niet geschikt is "want het is betaald." Hoe wil je dat dan oplossen? Want "zelf de verantwoordelijkheid nemen" werkt duidelijk niet. Als dat werkte was niemand naar de laatste Os gegaan. Er werd consequent gezegd dat "de paarden zichtbaar last hadden van de warmte" door de commentatoren én de ruiters. Hoe praat je dat goed naar eender wie? "Ja ik weet dat ie last had van het weer maar f*ck it het is de OS hij slaat zich er maar door."
Dat is de boodschap die je daarmee geeft.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:15

pol013 schreef:

Ik ben ook voorstander van de kosten bij de deelnemer leggen, en dan landelijk gewoon regels. Met code oranje wordt de wedstrijd verplicht afgelast, met verplichting betalen inschrijfgeld. En dan gewoon geen mogelijkheid meer om contant te betalen op wedstrijd. Gewoon uiterlijk een week voor startdatum inschrijfgeld per bankoverschrijving betalen.

Wel zou de KNHS de wedstrijdafdracht in zo'n geval van mij mogen kwijtschelden. Houdt de vereniging er toch nog wat aan over.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:17

Ayasha schreef:
pol013 schreef:

En daarmee houd je dus ook in stand dat mensen gaan ondanks dat het weer eigenlijk niet geschikt is "want het is betaald." Hoe wil je dat dan oplossen? Want "zelf de verantwoordelijkheid nemen" werkt duidelijk niet. Als dat werkte was niemand naar de laatste Os gegaan. Er werd consequent gezegd dat "de paarden zichtbaar last hadden van de warmte" door de commentatoren én de ruiters. Hoe praat je dat goed naar eender wie? "Ja ik weet dat ie last had van het weer maar f*ck it het is de OS hij slaat zich er maar door."

Ik ga er dus wel van uit dat 'zelf de verantwoordelijkheid nemen' wel werkt. Want ik ga er oprecht vanuit dat mensen willen dat hun paard nog langer te leven heeft dan die ene wedstijd. * **

Maar áls je dan vind dat je wedstrijden moet gaan aflasten boven de 30 graden dat die (noodzakelijke) kosten dan bij de ruiters legt die op de startlijst staan.

* en ja, we kunnen mensen beter informeren, en wedstrijden zo veel mogelijk vroeg laten verrijden, en goede koelmogelijkheden aanbieden,en mensen uitleggen hoe je moet koelen, en zorgen dat paarden niet op een parkeer terrein in de trailer staan te wachten etc etc etc. Daar ben ik NOG groter voorstander van.

**en ja, ik weet op basis van een hartslag meter welk paard van mijn eigen paarden welke prestatie aankan bij welke omstandigheden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:19

pol013 schreef:
Ayasha schreef:

Ik ga er dus wel van uit dat 'zelf de verantwoordelijkheid nemen' wel werkt. Want ik ga er oprecht vanuit dat mensen willen dat hun paard nog langer te leven heeft dan die ene wedstijd. *

Maar áls je dan vind dat je wedstrijden moet gaan aflasten boven de 30 graden dat die (noodzakelijke) kosten dan bij de ruiters legt die op de startlijst staan. ***

* en ja, we kunnen mensen beter informeren, en wedstrijden zo veel mogelijk vroeg laten verrijden, en goede koelmogelijkheden aanbieden, en zorgen dat paarden niet op een parkeer terrein in de trailer staan te wachten etc etc etc. Daar ben ik NOG groter voorstander van.

**en ja, ik weet op basis van een hartslag meter welk paard van mijn eigen paarden welke prestatie aankan bij welke omstandigheden.

En ik heb dus al meermaals gezien dat ruiters die verantwoordelijkheid niet nemen, ook topruiters niet. OS is daar al meerdere keren een mooi voorbeeld van geweest.

Ook regionaal zie ik ruiters vrolijk met code rood toch op wedstrijd vertrekken (stormweer) en met 36°C en nee, geen ochtend of avond-wedstrijden.

Anoniem

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:26

Waarom moeten verenigingen of de Knhs opdraaien voor de kosten? Als ruiter weet je als je je in juli/augustus voor een wedstrijd inschrijft dat het dan 30+ KAN worden. Neem je eigen verantwoordelijkheid en meld je als ruiter dan zelf af. Neem die kosten voor lief. Liever je startgeld kwijt dan je paard kwijt.

Ik zelf zou er niet eens aan denken om met die temperaturen op een paard te gaan zitten. Laat staan een wedstrijd rijden en vervoeren in een warme trailer…

Dat er veel moet veranderen in de paardensport ben ik het helemaal mee eens. Voornamelijk de manier hoe de (sport) paarden gehouden worden mag van mij eens flink onder de loep genomen worden.