Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:Ik krijg ook een beetje het idee dat verenigingen koste wat kost willen doorgaan ook al vallen de mussen dood van het dak. Is het code rood door ijzel of wind...
Want anders lopen ze inkomsten mis. En wijzen dan naar de ruiters. Moeten zij maar betalen. En dan gaan ruiters alsnog want ja al betaald...
Maar als de knhs geen afdracht zou rekenen.. en je geen kosten hebt vindt je dat dan nog terecht?
Dan kunnen we bezig blijven natuurlijk. Knhs kan bij bepaalde weersomstandigheden ook best zelf beslissen alles af te lassen. Ze willen het alleen niet.
fransje23 schreef:Ik heb op dat gebied weinig vertrouwen in de mens.
Wat je op wedstrijden ziet is de afgezwakte versie van thuis.
Maar ik zeg niet dat wedstrijden moeten stoppen maar wel dat het een argument zou kunnen zijn omdat wel te doen.
Zonder wedstrijden zullen er misschien wel mensen stoppen want er is geen eer, glorie en uitdaging voor ze.
Waarom zou je thuis en kop in de krul ("die de jury graag wil zien") trekken als je jezelf nóóit aan een jury presenteert?
Ayasha schreef:elnienjo schreef:Er worden stokken gezocht om mee te slaan. Daar is in de huidige woke/cancelcultuur niet veel voor nodig.
Ze hoeven ze niet te zoeken, we bieden ze aan per bos.
Loretta schreef:fransje23 schreef:Ik heb op dat gebied weinig vertrouwen in de mens.
Wat je op wedstrijden ziet is de afgezwakte versie van thuis.
Maar ik zeg niet dat wedstrijden moeten stoppen maar wel dat het een argument zou kunnen zijn omdat wel te doen.
Zonder wedstrijden zullen er misschien wel mensen stoppen want er is geen eer, glorie en uitdaging voor ze.
Waarom zou je thuis en kop in de krul ("die de jury graag wil zien") trekken als je jezelf nóóit aan een jury presenteert?
Er zijn overal wel argumenten voor om iets te verbieden. Als het aan sommigen ligt dan wordt alles wat leukmis verboden. En dan heb ik het niet alleen over paardensport
Tango1979 schreef:Ik vind wel dat er veeeel strenger moet worden opgetreden tegen mensen die een "grote bek" open trekken tegen officials. Zet er maar een wedstrijdban van 2 jaar tegenover, eens kijken of het dan nog gebeurd. Dan mag er ook meteen een flinke periode ban komen als je gecontroleerd en betrapt wordt met een te strakke neusriem of doorspoorplekken.
Spenk schreef:Tja of dat is een risico van de vereniging wanneer je een wedstrijd organiseert in een periode dat het 30 graden kan zijn?
Natuurlijk wisselen die periodes maar het is niet ineens in november 35 graden. Die extreme hitte van 2 jaar geleden was juni/juli.
Want er wordt ook wel eens vanuit de verenigingen afgelast omdat het regent en de banen nat zijn. Dan vraag je toch ook niet of de ruiters willen betalen? Maar heb je ook je kosten.
Spenk schreef:Tja of dat is een risico van de vereniging wanneer je een wedstrijd organiseert in een periode dat het 30 graden kan zijn?
Natuurlijk wisselen die periodes maar het is niet ineens in november 35 graden. Die extreme hitte van 2 jaar geleden was juni/juli.
Want er wordt ook wel eens vanuit de verenigingen afgelast omdat het regent en de banen nat zijn. Dan vraag je toch ook niet of de ruiters willen betalen? Maar heb je ook je kosten.
Het weer wordt de laatste jaren echt wel extremer wie dat ontkennen wil moet zich maar eens verdiepen in klimaatverandering.
We hebben nu vaker periodes met extreme regen, stormen, hitte.
Daar mag best een algemene regel voor komen om de paarden te beschermen.
fransje23 schreef:Waarom zou je thuis en kop in de krul ("die de jury graag wil zien") trekken als je jezelf nóóit aan een jury presenteert?
Josien_ schreef:Spenk schreef:Tja of dat is een risico van de vereniging wanneer je een wedstrijd organiseert in een periode dat het 30 graden kan zijn?
Het is al zo lastig om een fatsoenlijke datum te krijgen zonder dat er binnen een straal van 15km meerdere wedstrijden zijn.
Dit soort dingen zijn de ondergang van kleine verenigingen en zo blijven alleen de grote clubs en accommodaties over.
Misschien is dat ook wel waar we heen gaan, maar het zou wel jammer zijn.
DuoPenotti schreef:Spenk schreef:Tja of dat is een risico van de vereniging wanneer je een wedstrijd organiseert in een periode dat het 30 graden kan zijn?
Het weer wordt de laatste jaren echt wel extremer wie dat ontkennen wil moet zich maar eens verdiepen in klimaatverandering.
We hebben nu vaker periodes met extreme regen, stormen, hitte.
Daar mag best een algemene regel voor komen om de paarden te beschermen.
Maar dan kom je inderdaad uit bij je stormen als voorbeeld.
Dan valt er dus geen 1 maand meer wat te organiseren.
Het zou dus als sportbond al mooi zijn geen afdracht te willen bij code rood.
Of dat nu hitte, storm, sneeuw is.
Spenk schreef:Ik vraag mij ook af of de huidge vorm van wedstrijd met kleine verenigingen en tig mini wedstrijden nog wel levensvatbaar is. Persoonlijk hoef ik ook niet meer te starten op een knollenveldje ofzo.. die tijd is geweest dan kies ook voor een wedstrijd met goeie zandbodems én die vaak inderdaad heel veel soepeler omgaan met afmeldingen dan is er dinsdag wedstrijd en kun je tot zondag nog afmelden kosteloos. Lijkt het dan slecht weer of bloedheet meld je af en kost het niks.
pol013 schreef:Maar het hele concept is toch dat verenigingen er voor hun leden zijn? Dus als je alle verantwoordelijkheid steeds weg legt bij die vereniging én hogere eisen gaat stellen snap je toch ook waar die kosten uiteindelijke komen te liggen?
Juist bij de leden......
Josien_ schreef:Spenk schreef:Ik vraag mij ook af of de huidge vorm van wedstrijd met kleine verenigingen en tig mini wedstrijden nog wel levensvatbaar is. Persoonlijk hoef ik ook niet meer te starten op een knollenveldje ofzo.. die tijd is geweest dan kies ook voor een wedstrijd met goeie zandbodems én die vaak inderdaad heel veel soepeler omgaan met afmeldingen dan is er dinsdag wedstrijd en kun je tot zondag nog afmelden kosteloos. Lijkt het dan slecht weer of bloedheet meld je af en kost het niks.
Snap wat je bedoelt en zo zijn veel mensen dus waarschijnlijk gaan we die kant ook wel op.
Persoonlijk vind ik het jammer, maar ieder zo zijn ding!
Dat KNHS wat meer mag compenseren met extreme omstandigheden is wel echt zo mijns inziens.
Ayasha schreef:IMO zou die verantwoordelijkheid ook bij de KNHS (of de belgische varianten daarvan.) moeten liggen. Zonder clubs die organiseren hebben ze nl niks. Dus die kunnen ze best wat ondersteunen.en als ze dan toch zo graag "welzijn" willen promoten.. Dat ze dat soortinitiatieven dan nemen dan één of andere dwaze facebook actie.
superpony schreef:pol013 schreef:Maar het hele concept is toch dat verenigingen er voor hun leden zijn? Dus als je alle verantwoordelijkheid steeds weg legt bij die vereniging én hogere eisen gaat stellen snap je toch ook waar die kosten uiteindelijke komen te liggen?
Juist bij de leden......
Maar waarom vinden mensen het zo erg om zelf die verantwoording te nemen? Als je een ongeluk krijgt is dat toch veel erger dan dat beetje inschrijfgeld?
Overigens zijn de punten en kringkampioenschappen ook wel redenen. Ze zijn zo bang dat de concurrentie wel komt en start, dat ze ook maar gaan.
pol013 schreef:Maar dat bedoel ik ook juist inderdaad. Dat de kosten horen bij degene die de wedstrijd wil rijden/ had willen rijden. Dat je die koste dus niet eenzijdig bij de vereniging moet leggen.
Zo ook als je uitgaat van de verantwoordelijkheid bij de KNHS neerleggen: Dan verdeel je het weer over de leden van de KNHS en gaat de contributie omhoog.
Dan blijf ik vinden: kosten bij degene die had willen starten. Die had het geld er sowieso al voor over en kan het blijkbaar missen.
pol013 schreef:Maar dat bedoel ik ook juist inderdaad. Dat de kosten horen bij degene die de wedstrijd wil rijden/ had willen rijden. Dat je die koste dus niet eenzijdig bij de vereniging moet leggen.
Zo ook als je uitgaat van de verantwoordelijkheid bij de KNHS neerleggen: Dan verdeel je het weer over de leden van de KNHS en gaat de contributie omhoog.
Dan blijf ik vinden: kosten bij degene die had willen starten. Die had het geld er sowieso al voor over en kan het blijkbaar missen.
Ayasha schreef:pol013 schreef:Maar dat bedoel ik ook juist inderdaad. Dat de kosten horen bij degene die de wedstrijd wil rijden/ had willen rijden. Dat je die koste dus niet eenzijdig bij de vereniging moet leggen.
En daarmee houd je dus ook in stand dat mensen gaan ondanks dat het weer eigenlijk niet geschikt is "want het is betaald." Hoe wil je dat dan oplossen? Want "zelf de verantwoordelijkheid nemen" werkt duidelijk niet. Als dat werkte was niemand naar de laatste Os gegaan. Er werd consequent gezegd dat "de paarden zichtbaar last hadden van de warmte" door de commentatoren én de ruiters. Hoe praat je dat goed naar eender wie? "Ja ik weet dat ie last had van het weer maar f*ck it het is de OS hij slaat zich er maar door."
Dat is de boodschap die je daarmee geeft.
pol013 schreef:Ayasha schreef:En daarmee houd je dus ook in stand dat mensen gaan ondanks dat het weer eigenlijk niet geschikt is "want het is betaald." Hoe wil je dat dan oplossen? Want "zelf de verantwoordelijkheid nemen" werkt duidelijk niet. Als dat werkte was niemand naar de laatste Os gegaan. Er werd consequent gezegd dat "de paarden zichtbaar last hadden van de warmte" door de commentatoren én de ruiters. Hoe praat je dat goed naar eender wie? "Ja ik weet dat ie last had van het weer maar f*ck it het is de OS hij slaat zich er maar door."
Dat is de boodschap die je daarmee geeft.
Ik ga er dus wel van uit dat 'zelf de verantwoordelijkheid nemen' wel werkt. Want ik ga er oprecht vanuit dat mensen willen dat hun paard nog langer te leven heeft dan die ene wedstijd. *
Maar áls je dan vind dat je wedstrijden moet gaan aflasten boven de 30 graden dat die (noodzakelijke) kosten dan bij de ruiters legt die op de startlijst staan. ***
* en ja, we kunnen mensen beter informeren, en wedstrijden zo veel mogelijk vroeg laten verrijden, en goede koelmogelijkheden aanbieden, en zorgen dat paarden niet op een parkeer terrein in de trailer staan te wachten etc etc etc. Daar ben ik NOG groter voorstander van.
**en ja, ik weet op basis van een hartslag meter welk paard van mijn eigen paarden welke prestatie aankan bij welke omstandigheden.