superpony schreef:Maar weten jullie wat de ideale tijd is om af te spenen? Zou het kunnen dat ze bijv met 8 maanden of 10 maanden bijv, zelf de afstand gaan nemen en het afscheid makkelijker zal gaan??
geen idee of dat zo zou zijn. Ik verwacht niet zoveel verschil. Als de kalveren rond de 6 maanden zijn zie je al dat de koeien er veel minder mee bezig zijn. En ze doen de koeien ook pijn met melken, ze rammen vol in die uiers omdat ze veel meer willen drinken dan de koe produceert. Maar even praktisch gezien, rond oktober begint meestal het slechte weer, niet qua temperatuur maar het wordt nat, er is niet zoveel gras meer en de voedingswaarde stelt niet zoveel meer voor. Kalveren kunnen heel slecht tegen regen en nattigheid. We kunnen ze niet nog langer buiten laten, af en toe de kudde gaan scheiden en 'testen' of ze er al aan toe zijn om bij mams weg te gaan. Als ze gescheiden zijn van elkaar gaan de koeien vaak nog wel weer naar buiten, zij kunnen wel tegen slecht weer en minder voeding in het gras is dan juist prima omdat de melkproductie ook moet stoppen.
superpony schreef:Maar waar zou dat dan door komen? Te weinig ruimte? Kunnen ze voldoende naar buiten? Is het leven voor koeien in Nederland soms niet saai? En dan bedoel ik dat ze met meer beweging, afleiding en ruimte minder snel met elkaar gaan stoeien en klieren.
Ik vind dat altijd mooi, zo'n dromerig beeld bij koeien

Maar....is totaal niet zoals het in het echt is. Onze koeien hebben dus die ruimte. Knokpartijen komen zeer regelmatig voor. Een koe vreet, slaapt heel weinig, herkauwt, poept en piest, luiert...hoezo zou dat saai zijn? Wat zouden ze dan volgens jou nog meer moeten doen?
quote="superpony"
En misschien worden koeien wel iets te makkelijk bij elkaar gezet? Met paarden zijn we vaak uiterst voorzichtig bij matchen bijvoorbeeld.
Er bestaat nou eenmaal een rangorde, welke koeien je ook bij elkaar zet. Nou hebben wij maar een kleine kudde, maar hoe zie je dat praktisch voor je? Meerdere kuddes maken? Dat is toch ook geen doen. Bovendien loop je met de meeste koeien niet zomaar aan een halstertje gezellig van a naar b

[quote="superpony"
Maar als we kijken naar het hoorns eraf verhaal omdat ze elkaar beschadigen, vind ik dat een punt van discussie. Vooral omdat veel Bio koeien ze wel hebben en door een "rijker" leven minder lijken te klooien met elkaar.