Vegan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:17

Daan13 schreef:
Natuurfilms etc,ja misschien ben ik dan teveel aan het doemdenken maar welk kind of puber zal uit z'n eigen vrije wil natuurfilms willen kijken?

The Lion King valt daar dan niet onder :+

The Lion King :)) Ik vond Madagascar zo leuk <3

Ik :o :P ik keek als klein kind heel veel natuurfilms en die zijn alleen maar beter geworden :j
Om ze pas als tieners nog eens aan zo'n film krijgen lukt wellicht niet nee :)) jonger beginnen is sowieso wel handig.

MarlindeRooz

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:16

Wij gingen met de middelbare destijds naar De Nieuwe Wildernis. Over dierenmishandeling gesproken trouwens. Wel een prachtige docu.

Daarbij gingen wij op de basisschool ook op excursie naar een varkensboerderij. Het zien van het onverdoofd afknippen en het gegil wat dat produceerde liet mij op tienjarige leeftijd vega worden.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:42

Nog een vraagje voor de veganisten die vinden dat huisdieren (voornamelijk honden en katten) niet binnen horen te leven; is het leven voor een huiskat of huishond niet een stuk beter dan dat van een kat of hond dat op straat leeft? Tenminste, als ik kijk naar mijn eigen huisdieren en ze vergelijk met de dieren die wél op straat leven zien de mijne er toch een stuk gelukkiger uit. Zo krijgen ze voldoende te eten, hoeven ze niet te vechten voor hun territorium, staat er altijd vers water voor ze klaar, wanneer ze ziek zijn kunnen ze naar de da etc. Zou de levenskwaliteit niet enorm omlaag gaan als alle huisdieren vrijgelaten worden?

En, is het wel verantwoord om vleeseters (zoals honden en katten) een dieet te geven op basis van planten? Ik heb mij er niet in verdiept, laat dat even duidelijk zijn, maar zoals eerder benoemd ga je je pony toch ook geen dieet bestaande uit vlees voeren? Is het niet gezonder voor de carnivoor om het dan vlees te geven (of voer op basis van vlees)?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:47

Goner schreef:
Nog een vraagje voor de veganisten die vinden dat huisdieren (voornamelijk honden en katten) niet binnen horen te leven; is het leven voor een huiskat of huishond niet een stuk beter dan dat van een kat of hond dat op straat leeft? Tenminste, als ik kijk naar mijn eigen huisdieren en ze vergelijk met de dieren die wél op straat leven zien de mijne er toch een stuk gelukkiger uit. Zo krijgen ze voldoende te eten, hoeven ze niet te vechten voor hun territorium, staat er altijd vers water voor ze klaar, wanneer ze ziek zijn kunnen ze naar de da etc. Zou de levenskwaliteit niet enorm omlaag gaan als alle huisdieren vrijgelaten worden?

En, is het wel verantwoord om vleeseters (zoals honden en katten) een dieet te geven op basis van planten? Ik heb mij er niet in verdiept, laat dat even duidelijk zijn, maar zoals eerder benoemd ga je je pony toch ook geen dieet bestaande uit vlees voeren? Is het niet gezonder voor de carnivoor om het dan vlees te geven (of voer op basis van vlees)?

Om een antwoord te geven over de honden en katten

Katten kunnen NIET vegetarisch leven, simpelweg omdat hun spijsvertering hier niets mee kan, ze kunnen het niet verteren en er geen voeding uithalen. Voor een kat is het 100% dierenmishandeling

Bij honden ligt het iets anders, zij kunnen in de spijsvertering iets meer met plantaardig voedsel maar uiteindelijk gaat het ten koste van de gezondheid van de hond. Een hond zal er dus niet direct door dood gaan maar uiteindelijk is ook bij de hond het spijsvertering systeem gemaakt en ingesteld voor vlees

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 19:19

Beste bokkers
Ik heb voor me eigen rust en bestwil een permante ban aangvraagt . Dit zal een jaar duren . Ik zal er alles aan doen om eerder terug te komen . Maar ik zie het even niet meer om verder te gaan met deze site ik denk dst ik niet meer terug kom

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:26

Je wilt een permanente ban maar je wilt eerder terug komen?
En dan wil je niet hier meer terug komen.

Die volg ik ff niet.

Maar goed, succes met alles en praat met je begeleiding

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:30

Lalahorse schreef:
Beste bokkers
Ik heb voor me eigen rust en bestwil een permante ban aangvraagt . Dit zal een jaar duren . Ik zal er alles aan doen om eerder terug te komen . Maar ik zie het even niet meer om verder te gaan met deze site ik denk dst ik niet meer terug kom

Verstandige keus om het forum even helemaal met rust te laten TS, als je moeite hebt met communiceren dan is dat voor jezelf natuurlijk ook ontzettend vervelend. Probeer aan de tips te werken die je in het topic gekregen hebt die je voor jezelf geopend hebt, en vraag ondersteuning van je begeleiding.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:31

Rustig aan TS, neem de tijd. Ik kan me voorstellen dat dit wellicht een beetje teveel was... :)
Je moet doen waar je zelf gelukkig van wordt :j

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:52

Lalahorse schreef:
Beste bokkers

Dat vind ik wel jammer voor je, dat je het niet meer ziet om hier verder te gaan. Maar ik snap het wel. Het is gewoon heel moeilijk voor jou om hier te functioneren. Maar hé, het is maar een forum he, dus hopelijk ben je er niet lang verdrietig om. Wat er al gezegd is hier, praat met je begeleiding en neem de tips en suggesties uit jouw andere topic mee. Wellicht zal het je helpen om hier weer terug te komen.
Succes Lala!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:57

Aardig dat jullie nog reageren op haar maar ze kan het niet meer lezen natuurlijk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:35

Daenerys schreef:
Aardig dat jullie nog reageren op haar maar ze kan het niet meer lezen natuurlijk :Y)

Ja, dat kan ze wel. Bokt is gewoon openbaar.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:06

Nielojram schreef:
Daenerys schreef:

Ja, dat kan ze wel. Bokt is gewoon openbaar.

Als iemand voor haar eigen rust een ban aanvraagt lijkt het me niet logisch dat ze zonder account blijft meelezen?
Maargoed wie ben ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:08

Ik wens je het beste Lalahorse. Of je dit nu leest of niet, mijn intentie is er niet minder om.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:11

Verstandige keuze, ik denk dat Bokt niet de meest geschikte plek voor jou is.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 01:41

Shae schreef:
Grappig dat je daar wat over zegt, want als je goed leest dan kan je uit mijn bericht destilleren dat ik alleen een meme plaats omdat iemand anders twee keer een post plaatst die alleen een meme bevat. Dat vind ik zelf geen manier van discussiëren en daar reageer ik op. :D

Het is de toon die de muziek maakt, en aangezien BaileyMix in mijn ogen met dusdanig gestrekt been de discussie in gaat reageer ik daarop. Dat is geen onmacht, mensen worden aangevallen op een leefstijl die ze hun hele leven al hebben, die hun ouders en grootouders hadden en als je daar beetje bij beetje vanaf stapt dan is het niet goed genoeg.

Als alleen het ene uiterste goed genoeg is in jouw ogen ga je nooit mensen overhalen die haast aan het andere uiterste zitten en tijd en overtuigingskracht nodig hebben om over het grijze deel heen te wandelen.

Dat is bijv. ook waarom acties zoals een varkenshouderij bezetten zoveel woede opwekken. Het staat zo ver van de werkelijkheid af van de gemiddelde persoon dat zoiets gewoon bizar wordt gevonden in plaats van heldhaftig.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de huidige leefstijl waarbij veel dierlijke producten worden gegeten ook de leefstijl van je grootouders was toen zij opgroeiden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 02:32

Kinke schreef:
Wij hebben ook vleeskoeien, Blonde d'Aquitaines. De kalveren blijven ongeveer 6 maanden bij de koe. Hartstikke mooi natuurlijk en geweldig om te zien hoe de dynamiek is van een kudde.
Maar.....als we ze gaan scheiden dan mag je de eerste 2 dagen wel oordoppen in doen want het is een geloei van jewelste. De koeien blijven dan ook een week binnen. Zij wennen overigens sneller dan de kalveren.
Je kunt je dus afvragen wat beter is, direct weghalen voordat er een band is ontstaan of de kalveren erbij laten lopen.

Maar weten jullie wat de ideale tijd is om af te spenen? Zou het kunnen dat ze bijv met 8 maanden of 10 maanden bijv, zelf de afstand gaan nemen en het afscheid makkelijker zal gaan??

Ik schrik er vaak van dat mensen paarden nog steeds met 4 maanden afspenen bijv en hoor ook bergen smoesjes waarom ze dat doen. Maar we weten ook dat het op een manier kan waar zowel merrie als veulen er beiden echt weinig tot geen last van hebben en het dus bijna gaat zoals de natuur hun verteld.

Tiepfoudt schreef:
@superpony en @jessix: Ik ben het helemaal met jullie eens dat het niet het meest diervriendelijk is om koe en kalf te scheiden direct na de geboorte. En ik ben het er zelfs ook mee eens dat het dierenleed met zich meebrengt. Maar in mijn ogen is het klein leed, van zeer tijdelijke aard en daarom vind ik het te rechtvaardigen. Te meer omdat ik in onze ligboxenstal niet voor me kan zien hoe een klein kalf zich daar zou moeten redden. Koeien gaan soms vreselijk lomp met elkaar om. Een tochtige koe kan zo debiel doen dat ze zichzelf of een stalgenoot zo toetakelt dat we ze vervroegd moeten afvoeren. Ik moet er niet aan denken dat daar ook nog kalveren van 50 kilo tussen staan. Als het bij een ander lukt vind ik dat fantastisch want het is heerlijk om naar een moeder en haar jong samen te kijken, maar wat bij de een werkt hoeft niet altijd bij een ander ook goed te gaan.

Bedankt trouwens voor deze fijne manier van discussiëren :)

Maar waar zou dat dan door komen? Te weinig ruimte? Kunnen ze voldoende naar buiten? Is het leven voor koeien in Nederland soms niet saai? En dan bedoel ik dat ze met meer beweging, afleiding en ruimte minder snel met elkaar gaan stoeien en klieren.

En misschien worden koeien wel iets te makkelijk bij elkaar gezet? Met paarden zijn we vaak uiterst voorzichtig bij matchen bijvoorbeeld. Bij andere dieren; honden, katten, konijnen etc ook. En ik weet ook dat ik niet zomaar varkens bij onze varkens kan plaatsen, ook al lopen zij vrij op de pp rond. Buiten zal het gaan, maar met eten denk ik niet.

En wat je zegt over huisdieren ben ik het helemaal mee eens. Ik zie me ook niet onze honden en katten opeten. Ik zie ons ook niet onze paarden en varkens opeten. Maar ik vind mezelf wel hypocriet en ben me bewust dat die kip of koe die ik eet minstens zo lief is, gevoel heeft en emoties.

Dat was vroeger wel ietsjes verder van mn bed, maar door de jaren heen wordt je soms bewuster en ik heb er wel echt moeite mee.
Maar ik wil niet in een hokje, ik wil niet anti dit of dat en blijf het van alle kanten bekijken.

Cer schreef:
superpony schreef:
@Cer, wie zegt dat dieren dat niet doen?.

wetenschappers dacht ik, iets met bewustzijn, maar ik weet daar het fijne niet van hoor
(onderliggende vraag bijv is hoe paarden ketamine zouden kunnen ervaren, maar dat is weer een ander vraagstuk)

Oke, dat kan. Altijd interessant om eens op te zoeken.

Maar als ik even kijk naar paarden, honden en katten en onze ervaring, zie ik toch wel veel rouwen bij het verlies van een maatje. En helaas ook wel meegemaakt dat merries veulens verloren bij stallen en dan zie je ook rouwen.
Wat we zien is misschien relatief kort, maar dieren zullen overleven. Ook met onderzoek, zijn we nooit zelf paard geweest en kunnen niet van binnen kijken denk ik zelf altijd bij vragen die we hebben.

En daarom zei ik ook; ook wij verliezen kinderen en mensen, maar moeten ook door en overleven. Als je naar de supermarkt gaat zie je echt niet aan mensen wat ze hebben meegemaakt.
Uit eigen ervaring, ben ik na ong 2 weken toch weer gaan werken.
En zoals met het verlies van mn broer in 2017 zag je het wel aan me en dat heeft denk ik wel ruim een jaar geduurd dat ik mn eigen hoofd niet kon zien gewoon. Maar zien vreemden dat? Die weten niet hoe je er normaal uit ziet.

En is dat niet met alles zo? Wij hebben dieren met rugzakjes en we vinden ze super lief en ze doen het goed. Was alles anders geweest met een andere start of ander verleden? Of zijn ze nu terug naar hun zelf, hun eigen ik?

Ik denk juist dat we dieren en hun denkwijze en emoties echt nog te vaak onderschatten. Maar alles zal ook afhangen van hoe hun leven is ingericht, wat ze meemaken, hebben ervaren etc. Een koe die alleen in een stal staat en gemolken wordt, zal niet beter weten. Of is er ergens frustratie? Ja, ze leveren goed hun melk, maar wat is goed?
Misschien leveren ze minder melk, maar wordt de melk wel lekkerder als ze anders gehouden worden?? Misschien kunnen ze langer dezelfde hoeveelheid leveren?

Maar als we kijken naar het hoorns eraf verhaal omdat ze elkaar beschadigen, vind ik dat een punt van discussie. Vooral omdat veel Bio koeien ze wel hebben en door een "rijker" leven minder lijken te klooien met elkaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 03:52

Mooie post SP :)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:12

herr_balou schreef:
Shae schreef:
Grappig dat je daar wat over zegt, want als je goed leest dan kan je uit mijn bericht destilleren dat ik alleen een meme plaats omdat iemand anders twee keer een post plaatst die alleen een meme bevat. Dat vind ik zelf geen manier van discussiëren en daar reageer ik op. :D

Het is de toon die de muziek maakt, en aangezien BaileyMix in mijn ogen met dusdanig gestrekt been de discussie in gaat reageer ik daarop. Dat is geen onmacht, mensen worden aangevallen op een leefstijl die ze hun hele leven al hebben, die hun ouders en grootouders hadden en als je daar beetje bij beetje vanaf stapt dan is het niet goed genoeg.

Als alleen het ene uiterste goed genoeg is in jouw ogen ga je nooit mensen overhalen die haast aan het andere uiterste zitten en tijd en overtuigingskracht nodig hebben om over het grijze deel heen te wandelen.

Dat is bijv. ook waarom acties zoals een varkenshouderij bezetten zoveel woede opwekken. Het staat zo ver van de werkelijkheid af van de gemiddelde persoon dat zoiets gewoon bizar wordt gevonden in plaats van heldhaftig.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de huidige leefstijl waarbij veel dierlijke producten worden gegeten ook de leefstijl van je grootouders was toen zij opgroeiden.

Ik consumeer ongeveer evenveel dierlijke producten als mijn grootouders deden. Al weet ik zeker dat zij veeeeel meer eieren en melk consumeerden. :D
Nu zal het landelijk gemiddelde wat anders liggen, maar was dit werkelijk het enige dat je uit mijn post kon halen?

Het ging mij om het feit dat er positief wordt gekeken naar het consumeren van dierlijke producten (melk is goed voor elk ;) ) en dat het voor heel veel mensen als iets heel normaals wordt gezien. Als je mensen dan gaat aanspreken op het financieren van dierenleed valt dat niet goed. Niemand vind dat leuk om te horen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:43

Dat zal ook per persoon verschillen natuurlijk, ik weet dat mijn grootouders bijna nooit vlees konden eten, dat was veel te duur. Bij hen was het een feestje als er een keer vlees op tafel kwam. Melk kwam toen nog met de melkboer en werd 1x per week gebracht, 2 glazen flessen. En voor eieren waren ze afhankelijk van boeren in de regio waar ze deze konden kopen, dit alles was niet bij de Jumbo te koop zeg maar ;)

Dat het als iets normaals wordt gezien of iets is wat al heel lang een gewoonte is, wil niet zeggen dat je het niet opnieuw onder de loep kunt nemen.
Ik ben juist blij dat ik uitgedaagd wordt anders naar bepaalde zaken te kijken of er tenminste over na te denken.
Want wat is normaal en wie bepaald dat dan precies?

Dat iets niet leuk is om te horen wil niet zeggen dat je je oogkleppen weer op moet zetten en door moet gaan zoals je deed, omdat het altijd al zo ging.
Soms zijn dingen niet leuk om te horen, maar zetten je wel aan het denken.
en vanuit daar kun je altijd weer eigen keuzes maken en doen waar jij je goed bij voelt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:20

De meerderheid bepaalt de norm (wat normaal is) en normen kunnen verschuiven, maar dat gaat vaak heel gestaag.

Wat ik bedoel is dat het de toon is die de muziek maakt. Als je mensen letterlijk vertelt dat ze dierenleed aan het financieren zijn (ook als die mensen al beter bezig zijn dan daarvoor) dan is er altijd een deel dat op de kast gaat zitten. Zo werkt dat. :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:25

superpony schreef:
Maar weten jullie wat de ideale tijd is om af te spenen? Zou het kunnen dat ze bijv met 8 maanden of 10 maanden bijv, zelf de afstand gaan nemen en het afscheid makkelijker zal gaan??

geen idee of dat zo zou zijn. Ik verwacht niet zoveel verschil. Als de kalveren rond de 6 maanden zijn zie je al dat de koeien er veel minder mee bezig zijn. En ze doen de koeien ook pijn met melken, ze rammen vol in die uiers omdat ze veel meer willen drinken dan de koe produceert. Maar even praktisch gezien, rond oktober begint meestal het slechte weer, niet qua temperatuur maar het wordt nat, er is niet zoveel gras meer en de voedingswaarde stelt niet zoveel meer voor. Kalveren kunnen heel slecht tegen regen en nattigheid. We kunnen ze niet nog langer buiten laten, af en toe de kudde gaan scheiden en 'testen' of ze er al aan toe zijn om bij mams weg te gaan. Als ze gescheiden zijn van elkaar gaan de koeien vaak nog wel weer naar buiten, zij kunnen wel tegen slecht weer en minder voeding in het gras is dan juist prima omdat de melkproductie ook moet stoppen.

superpony schreef:
Maar waar zou dat dan door komen? Te weinig ruimte? Kunnen ze voldoende naar buiten? Is het leven voor koeien in Nederland soms niet saai? En dan bedoel ik dat ze met meer beweging, afleiding en ruimte minder snel met elkaar gaan stoeien en klieren.

Ik vind dat altijd mooi, zo'n dromerig beeld bij koeien :) Maar....is totaal niet zoals het in het echt is. Onze koeien hebben dus die ruimte. Knokpartijen komen zeer regelmatig voor. Een koe vreet, slaapt heel weinig, herkauwt, poept en piest, luiert...hoezo zou dat saai zijn? Wat zouden ze dan volgens jou nog meer moeten doen?

quote="superpony"
En misschien worden koeien wel iets te makkelijk bij elkaar gezet? Met paarden zijn we vaak uiterst voorzichtig bij matchen bijvoorbeeld.

Er bestaat nou eenmaal een rangorde, welke koeien je ook bij elkaar zet. Nou hebben wij maar een kleine kudde, maar hoe zie je dat praktisch voor je? Meerdere kuddes maken? Dat is toch ook geen doen. Bovendien loop je met de meeste koeien niet zomaar aan een halstertje gezellig van a naar b :D

[quote="superpony"
Maar als we kijken naar het hoorns eraf verhaal omdat ze elkaar beschadigen, vind ik dat een punt van discussie. Vooral omdat veel Bio koeien ze wel hebben en door een "rijker" leven minder lijken te klooien met elkaar.
[/quote]

Waarom heeft een bio koe een 'rijker' leven? Wat is dan het verschil volgens jou?
Die van ons staan qua gedrag en karakter nog ontzettend dicht bij de natuur, hebben hoorns en dat levert beschadigingen op. Ik vergeet nooit meer een knokpartij waarbij 1 koe de ander op de hoorns nam, meters achteruit denderde en de ander zo de omheining in smeet. Wonder boven wonder overleefde ze dat. Maar.... die hoorns hadden onder bij de lies/buik een stervende koe kunnen opleveren. Ze zijn trouwens ook gemiddeld genomen helemaal niet aardig voor de andere kalveren. Gisteren nog mogen aanschouwen hoe een koe een kalf te grazen wou nemen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:47

Koeien zijn idd geen paarden als het gaat om opvoeden kalfjes/ veulentjes en kuddegedrag.

Denk dat iedereen hier wel weet hoe een hoger geplaatst paard ruimte in wilt nemen in de paddock/ wei.

Een koe loopt gewoon naar een andere koe en duwt haar opzij, geen orenspel, geen subtiele lichaamstaal die zegt wieberen.

En ook al is vee gedomesticeerd, de meeste dieren zijn nog altijd mensenschuw.
Dat kan je van paarden niet zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:05

superpony schreef:
Maar als ik even kijk naar paarden, honden en katten en onze ervaring, zie ik toch wel veel rouwen bij het verlies van een maatje. En helaas ook wel meegemaakt dat merries veulens verloren bij stallen en dan zie je ook rouwen.

ik durft dat niet zo met zekerheid te zeggen... ik kan bedenken wat ze kunnen doen, maar ik weet het niet zeker... Ik zie iets, en ík bedenk dan voor hun wat dat inhoudt. Naar mijn idee. Maar dat is eigen invulling.

Citaat:
Wat we zien is misschien relatief kort, maar dieren zullen overleven. Ook met onderzoek, zijn we nooit zelf paard geweest en kunnen niet van binnen kijken denk ik zelf altijd bij vragen die we hebben.

Ja, dat is dan precies dit...
Maar aan de ene kant wordt dan wel bepaald waar ze ongelukkig van worden, terwijl we dat dan in grote lijnen wel kunnen bedenken maar niet 100% voor ze kunnen invullen. Denk ik?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:30

Avalanche schreef:
Mooie post SP :)

Dank je

Kinke schreef:
superpony schreef:

geen idee of dat zo zou zijn. Ik verwacht niet zoveel verschil. Als de kalveren rond de 6 maanden zijn zie je al dat de koeien er veel minder mee bezig zijn. En ze doen de koeien ook pijn met melken, ze rammen vol in die uiers omdat ze veel meer willen drinken dan de koe produceert. Maar even praktisch gezien, rond oktober begint meestal het slechte weer, niet qua temperatuur maar het wordt nat, er is niet zoveel gras meer en de voedingswaarde stelt niet zoveel meer voor. Kalveren kunnen heel slecht tegen regen en nattigheid. We kunnen ze niet nog langer buiten laten, af en toe de kudde gaan scheiden en 'testen' of ze er al aan toe zijn om bij mams weg te gaan. Als ze gescheiden zijn van elkaar gaan de koeien vaak nog wel weer naar buiten, zij kunnen wel tegen slecht weer en minder voeding in het gras is dan juist prima omdat de melkproductie ook moet stoppen.

superpony schreef:

Ik vind dat altijd mooi, zo'n dromerig beeld bij koeien :) Maar....is totaal niet zoals het in het echt is. Onze koeien hebben dus die ruimte. Knokpartijen komen zeer regelmatig voor. Een koe vreet, slaapt heel weinig, herkauwt, poept en piest, luiert...hoezo zou dat saai zijn? Wat zouden ze dan volgens jou nog meer moeten doen?

quote="superpony"
En misschien worden koeien wel iets te makkelijk bij elkaar gezet? Met paarden zijn we vaak uiterst voorzichtig bij matchen bijvoorbeeld.

Er bestaat nou eenmaal een rangorde, welke koeien je ook bij elkaar zet. Nou hebben wij maar een kleine kudde, maar hoe zie je dat praktisch voor je? Meerdere kuddes maken? Dat is toch ook geen doen. Bovendien loop je met de meeste koeien niet zomaar aan een halstertje gezellig van a naar b :D

[quote="superpony"

Waarom heeft een bio koe een 'rijker' leven? Wat is dan het verschil volgens jou?
Die van ons staan qua gedrag en karakter nog ontzettend dicht bij de natuur, hebben hoorns en dat levert beschadigingen op. Ik vergeet nooit meer een knokpartij waarbij 1 koe de ander op de hoorns nam, meters achteruit denderde en de ander zo de omheining in smeet. Wonder boven wonder overleefde ze dat. Maar.... die hoorns hadden onder bij de lies/buik een stervende koe kunnen opleveren. Ze zijn trouwens ook gemiddeld genomen helemaal niet aardig voor de andere kalveren. Gisteren nog mogen aanschouwen hoe een koe een kalf te grazen wou nemen.[/quote]

Ik zie het niet romantisch, maar heb wel enige kennis en ervaring met koeien. En ik snap dat boeren het zien zoals zij het zien en ervaren, maar de andere manieren worden minder gebruikt, dus die ervaring is er gewoon heel weinig.

Daarom reageer jij zoals jij het ervaart, maar er zijn ook koeien met een rijker leven. Dat moet men alleen eerst zien en ervaren. Het zal voor Nederland vaak geen optie zijn, aangezien we veel regels hebben, weinig ruimte etc.

Ik nam een bio koe even makkelijk als voorbeeld.

Qua afspenen lees ik eigenlijk hetzelfde als bij paardenfokkers. En de argumenten zijn natuurlijk daar, maar een koe kan echt wel zelf een kalf afwijzen als ze geen melk meer willen geven. Of dat wel of niet gebeurt, op tijd, hoe het afstand nemen gaat, hangt echt wel af van de omstandigheden en de invloed van de mens op hun leef situatie.

Bij bijna alle dieren zijn er rangorde's en dat is prima. Maar nogmaals hoe dieren met elkaar omgaan heeft wel degelijk ook te maken met hun omstandigheden.

We kunnen heel veel als normaal accepteren, omdat het altijd al zo geweest is, maar we kunnen ook verder kijken. De boeren zijn de ervaringsdeskundige, maar als die blijven hangen in, hoe het altijd gedaan is en de ontwikkelingen tot betere leefomstandigheden zo langzaam gaan, mogen we als "burgers" daar best iets van vinden.

En natuurlijk zijn er al meerdere die stappen zetten om het goed/beter te doen. Maar ook nog die het standaard doen en het goed genoeg vinden binnen de regels en mogelijkheden zoals zij het doen.

En ergens hadden boeren ook de mazzel dat mensen gewoon niks weten over koeien houden, dus kochten mensen melk en hadden verder geen mening.

Ben al op plekken geweest waar het anders gaat en ook mensen die koeien als hobby houden. Dan ervaar je al meer het natuurlijke gedrag van koeien.
En ja, paarden willen ook vreten, slapen, drinken en sociaal contact. Maar er is een wereld van verschil hoe je dat aanbiedt. Dat zie je terug in gedrag, gezondheid etc.

Paarden en koeien verschillen, maar genoeg koeien gezien die wel behoefte hebben aan contact, speels zijn, lekker willen rollen in het zand etc.
Vroeger hielp ik met de koeien scheren en poetsen, binnen halen, melken etc. Ze zijn prima in staat om te leren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:34

Onali schreef:
Koeien zijn idd geen paarden als het gaat om opvoeden kalfjes/ veulentjes en kuddegedrag.

Denk dat iedereen hier wel weet hoe een hoger geplaatst paard ruimte in wilt nemen in de paddock/ wei.

Een koe loopt gewoon naar een andere koe en duwt haar opzij, geen orenspel, geen subtiele lichaamstaal die zegt wieberen.

En ook al is vee gedomesticeerd, de meeste dieren zijn nog altijd mensenschuw.
Dat kan je van paarden niet zeggen.

Dat gedrag zie je bij paarden ook vaak genoeg.

Het grote verschil is wel dat we paarden meestal niet lukraak bij elkaar zetten. En het is ook niet erg, want duidelijkheid is prima.
Dat een paard dat net op een andere manier doet dan een koe, mag best, maar dat zegt verder niks over behoefte en omstandigheden.

Ik vind veel koeien behoorlijk mak voor het weinige wat gedaan wordt aan training zoals we met paarden doen. Kun je nagaan wat er gebeurt als je koeien wel traint.
Ik ken hobby boeren die toch echt meer band hebben met hun koeien, die ook veel contact zoeken uit hun zelf.

En dat is logisch, want een groot melkvee bedrijf kan niet elke koe trainen, knuffelen etc.

Maar nu wordt geaccepteerd wat al vele jaren zo is en dan zouden koeien ook zo zijn. Terwijl je al vaak ziet dat koeien heel anders zijn, als de omstandigheden ook anders zijn.