Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:42

Desireeeee schreef:
Zo, mijn post is ondertussen lang genoeg. :+ Ik laat mijn bijdrage hierbij :)

Ik vind het heel mooi geschreven! _/-\o_

Naar mijn idee verkijken zich erg veel mensen op gezond en "gezond" eten, terwijl gezond eten ook gewoon teveel kan zijn t.o.v. jouw specifieke energiebehoefte. Koolhydraten arm vs veel koolhydraten eten, meergranen brood ipv wit, noten als snack ipv chocoladereep, dat maakt allemaal nauwelijks uit als de verhouding tussen inname en verbranding niet klopt.

purny schreef:
ivy_power89 schreef:
Dan moeten we ook maar stoppen met het vergoeden van zorg voor COPD patiënten want die hebben het tenslotte ook zelf veroorzaakt door bijv te roken.
Laten die het dan ook maar zelf betalen, de ziekenhuis opnames, zuurstof zorg etc.

Idd of de stoppen met roken cursussen.
En helemaal de ivf behandeling omdat men zo nodig een kind op de wereld wil zetten die toch al naar de klote is.

Im vind het maar raar dat er een eetlustremmer moet worden vergoed in een land waar zoveel mensen blijkbaar geloven dat te zwaar zijn niets met eten te maken heeft of zelfs dat ze juist door te weinig eten met overgewicht moeten leven.

Dan is voedingsadvies / coaching en bijv. psychodietiste-consulten vergoeden een veel betere keuze :)

IVF end vergoeden ben ik overigens ook absoluut geen voorstander van. En gratis stoppen met roken cursussen evenmin :')

Shadow0 schreef:
Medicijnen zijn heel vaak symptoombestrijding.

Indien het zo is, komt het doordat we de oorzaak niet weten weg te halen. Zoals bij auto-immuunziektes.

De oorzaak weghalen bij te zwaar zijn is daarentegen wel mogelijk. Want nee, nogmaals, er is niets hormonaals dat uit het niets vet creert. En bij psychische klachten, eetstoornissen bijvoorbeeld, gaat het niet om verzadigingsgevoel om mee te beginnen en dat lost geen enkele eetlustremmer op.

chevax

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:19

Fly_high, het zal ondertussen niemand in dit topic nog verbazen dat jij tegen dingen bent waar je zelf geen voordeel bij hebt.
Wat is je mening over een vergoeding voor een cursus “empatisch denken en doen”?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:48

Fly_high schreef:
Dan is voedingsadvies / coaching en bijv. psychodietiste-consulten vergoeden een veel betere keuze :)

chevax schreef:
Fly_high, het zal ondertussen niemand in dit topic nog verbazen dat jij tegen dingen bent waar je zelf geen voordeel bij hebt.
Wat is je mening over een vergoeding voor een cursus “empatisch denken en doen”?

Tja, want bovenstaande heb ik zoveel voordeel bij.

Ik zou het gewoon fijn vinden als het mensen niet aangepraat wordt dat ze slachtoffers zijn zonder enige invloed op hun lijf en leven.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:52

Ik zou het ook fijn vinden als mensen niet wordt aangepraat dat als ze maar weinig genoeg eten, ze vanzelf wel op een goed gewicht komen. In meer dan 95% van de gevallen (bron: Obesitaskliniek) is alleen minder eten en meer bewegen niet genoeg voor blijvend, gezond gewichtsverlies.

Het is altijd een verhaal met meer kanten. Niet om naar excuses te zoeken voor je gewicht, maar om te kijken naar wat wel haalbaar is. Er IS geen quick fix. Ook niet 'meer wilskracht'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:59

Je hebt morbide obesitas, obesitas en overgewicht toch?
De obesitas kliniek doet vnl morbide obesitas ?
En dit medicijn, voor welke groep is dat?

Ik kan zo snel niet vinden wat de obesitas kliniek aangeeft wat er nog meer kan, behalve eten en beweging … doel je op de levensstijl aanpassing ?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:05

Levensstijlaanpassing, inderdaad, en daar ook de psychologische ondersteuning bij, individueel en/of groep en systeem. En dan eventueel nog de medische ingrepen: maagverkleining, bandjes, bypass.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:08

Ah zo.. heel zwart wit is het dan meer bewegen en minder eten, maar dan wel de tools krijgen om dat te leren / volhouden

Daarnaast zijn er nog wat medische zaken die mee kunnen spelen, maar psychisch is denk wel het grootste deel?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:09

@DuoPenotti

Ik was op zoek naar een aflevering van doctor in the house. Helaas kan ik de goede aflevering niet meer vinden. Je geeft aan dat er bij het bacterie onderzoek (indien ik het goed begrijp) wel van alles mis was. Is dit aangepakt?

Deze aflevering ging over een actieve te dikke jongen. Eten was super gezond, bestaande uit veel groente en dronk alleen water. Bloedonderzoek liet zien dat zijn suiker veel te hoog was. Oorzaak bij deze jongen bleek dus in de darmbacterien te liggen. Hier is toen een hele aanpak voor gemaakt. Gevolg was dat de jongen spontaan begon af te vallen. Dit was een combinatie van probiotica, diverse soorten groente en fruit gecombineerd op een dag en gekookte appels met kaneel.

De kaneel vermeld ik er even extra bij. In Nederland is vaak het gezegde snoep verstandig eet een appel. Of een appel bevat heel weinig kcal. Deze dokter gaf aan dat een appel zorgt voor een enorme spike in je bloedsuiker. Kaneel zorgt ervoor dat dit niet gebeurt. Dat een appel dit veroorzaakt verbaasde mij dus enorm.

Ik heb zelf geen overgewicht dus begrijp dat ik van sommige mensen eigenlijk niet mag reageren.

Ik geloof erin dat er een groep mensen is waar medische oorzaken aan de grondslag liggen.
Ik geloof er ook in dat een hele grote groep zichzelf voor de gek houdt. Dit komt voornamelijk door de mensen die ik zelf ken met overgewicht. Een voorbeeld hiervan is een collega die mij nog net niet aanvloog omdat ik een stukje taart op het werk at. Het was niet eerlijk dat ik er zo uitzag als ik eruit zag en gewoon taart kon eten. Terwijl als hij er alleen maar naar keek al dik werd.

Dat hij een mega trommel brood met zooi mee had, nog een paar frikandellenbroodjes naar binnen propt (gratis op het werk), s avonds naar de kroeg gaat bier met ballen en minimale beweging, tegenover geen eten mee naar het werk. S avonds een gewone maaltijd en daarna sporten bij de paarden, dat wordt dan niet gezien.

Ik wil niemand aanvallen op zijn gewicht, dat is hier niet mijn doel en op het werk hou ik mijn mond er ook over. Daar staat tegenover dat ik zeer vaak aangevallen wordt over mijn gewicht omdat ik slank ben EN DAT IS NIET EERLIJK volgens veel mensen. Waarom mogen mensen met overgewicht tegen mij tekeer gaan als ik hun met rust laat. Ik hoor hier sommige mensen zeggen wij zijn gefrustreerd. Als ik wat eet wordt ik er op aangekeken. Ik wordt er dus ook op aangekeken als ik een keer snaai.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:11

@Cer: Er zijn allerlei dingen die mee kunnen spelen, bloedonderzoek geeft daar ook duidelijkheid in, zo'n traject gaat altijd onder medische begeleiding. Kan inhouden dat je traject wordt aangepast.

Overigens ook weer niet zo strak: die ene galsteen die ik heb, heb ik onder hun begeleiding gekregen. En bedankt :))

De echte begeleiding zit in het nazorgprogramma, met gesprekken en dietiste om te kijken hoe je het zo ingeregeld krijgt dat je een stabiele levensstijl krijgt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:15

chevax schreef:

Dat geldt voor wel meer mensen in dit topic...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:18

Ja precies :j dat iemand zelf weer de controle krijgt .. want ik denk dat dat heel belangrijk is?

Ik denk dat sommige mensen die menen dat ze van lucht zwaarder worden, en vergeten dat ze tussendoor teveel eten / drinken, uiteindelijk ook psychisch geholpen moeten worden ?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:22

Ik snap niet dat mensen het andere mensen zo'n medicijn misgunnen?

Afvallen is mentaal enorm lastig. Je moet al je gewoontes omgooien, nee zeggen tegen verleidingen, het mentaal kunnen handelen als je gewicht alsnog twee weken stilstaat... Ik denk dat het gros niet af kan vallen omdat het mentaal niet lukt. En dat is geen schande! Dat betekent niet dat je niet graag genoeg wil, geen doorzettingsvermogen hebt, of weet ik het wat.

Maar, uiteraard speelt fysiek ook mee. Wat is er dan op tegen om de strijd fysiek makkelijker te maken, zodat het mentaal vol te houden is?

Sowieso denk ik dat we opnieuw moeten leren luisteren naar ons lijf. Wanneer je vol zit, maar ook als je bijv zin hebt in een specifiek stuk fruit. Eet en drink om goed voor je lichaam te zorgen, ipv uit gewoonte/verveling/honger. Honger hebben is in de meeste gevallen ook helemaal niet erg.

Wat voor mij super werkt is intermittent fasten, en als ik merk dat ik veel snacktrek krijg 1/2 dagen helemaal vasten. Kan echt iedereen aanraden om het eens te proberen - maar het zal niet voor iedereen werken! Ieder lijf is anders en ieders uitdagingen liggen anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:40

Volgens mij gaat het niet om misgunnen? Maar wel twijfels over bepaalde groep.

Zoals ik al geschreven heb zie ik het traject/programma van heel dichtbij vanuit begeleiding gezien. En het wordt dus wel gezien door een grote groep als quick fix. Die allemaal ineens na qe nieuwsbericht aankloppen, want verplicht.(dus even wel een vertekend beeld, want de groepen daarvoor waren keihard aan het werk zonder idee van medicatie) Die willen niet mentaal aan de slag (wat van mij een veel groter gedeelte in de begeleiding zou moeten zijn door een professional) en eigenlijk ook niet de andere vlakken van programma. Die groep moet je eerst mentaal aanpakken, zodat dat verandert en ze het dus vol gaan houden. En niet zich maar half inzetten omdat ze anders het medicijn niet krijgen. Want die gaan geen blijvend resultaat houden. Een programma vooraf en dan pas beslissen of ze in aanmerking komen bij wijze van zou goed zijn, met dus extra psychische hulp.
Ook grote fout van sommige artsen hoor. Die het al voorschrijven zonder dat het leefstijlprogramma gestart is, of al aangeven dat ze het krijgen zonder goede voorlichting.

Dus misgunnen, nee. Gunnen aan mensen met de juiste motivatie en inzet, ja. En niet aan degene die liever niks willen veranderen, behalve de medicatie krijgen. Maar dat is misschien omdat ik de hoeveelheid tijd en moeite zie die erin gestoken wordt om goed programma te hebben en mensen te begeleiden.

Maar goed, ik heb ook hele slechte gevallen gezien met maagverkleining of maagband. Die dus wel extreem slecht aten, wel operatie kregen maar niks veranderden verder dus na aantal jaren ook gewoon weer aan kwamen.

Veel meer mentale hulp dus en daarnaast hulp in hoe je veilig beweegt/sport en wat nu gezond eten is voor jouw lijf. (Ik moet namelijk zeggen dat ik dat wel een enorm goed programma vind wat ik ken en als je een fijne groep hebt helpen die elkaar echt enorm en dat is prachtig. Heb dus groepen gezien die hier al aan meededen en hoeveel die aan elkaar hebben en elkaar motiveerde was wel echt super en samen is makkelijk als alleen)

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:43

Nirvana_ schreef:
Ik snap niet dat mensen het andere mensen zo'n medicijn misgunnen?

Afvallen is mentaal enorm lastig. Je moet al je gewoontes omgooien, nee zeggen tegen verleidingen, het mentaal kunnen handelen als je gewicht alsnog twee weken stilstaat... Ik denk dat het gros niet af kan vallen omdat het mentaal niet lukt. En dat is geen schande! Dat betekent niet dat je niet graag genoeg wil, geen doorzettingsvermogen hebt, of weet ik het wat.

Maar, uiteraard speelt fysiek ook mee. Wat is er dan op tegen om de strijd fysiek makkelijker te maken, zodat het mentaal vol te houden is?

Sowieso denk ik dat we opnieuw moeten leren luisteren naar ons lijf. Wanneer je vol zit, maar ook als je bijv zin hebt in een specifiek stuk fruit. Eet en drink om goed voor je lichaam te zorgen, ipv uit gewoonte/verveling/honger. Honger hebben is in de meeste gevallen ook helemaal niet erg.

Wat voor mij super werkt is intermittent fasten, en als ik merk dat ik veel snacktrek krijg 1/2 dagen helemaal vasten. Kan echt iedereen aanraden om het eens te proberen - maar het zal niet voor iedereen werken! Ieder lijf is anders en ieders uitdagingen liggen anders.

Omdat je hier dus niks van leert, en op de lange termijn je resultaten niet zal blijven vasthouden? :) Je geeft het daarna eronder heel mooi aan, dat we meer naar ons lichaam moeten luisteren. Dát zijn goede stappen, dat is de kant die we op willen.

Maar als iedereen het maar voorgeschreven krijgt, puur om het mentaal makkelijker te maken, dan is de kans op terugval daarna erg groot.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:47

Ik zie tot nu toe goede resultaten, heel veel mensen hebben de hoop om ooit af te vallen op gegeven, zitten vast in hun gewoontes. Met dit middel lukt het om dat te doorbreken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:54

Maar als je bent afgevallen en je bent gestabiliseerd, dan is het toch niet logisch om weer terug te gaan naar je oude gewoontes? Dan weet je toch waar je valkuilen zitten, hoe slecht je je voelde en "dat nooit weer"?

Tenzij er iets gebeurd (trauma, medicijnen, weet ik het) - maar dat is niet te voorkomen, hooguit zorgen dat iemand er beter mee kan dealen en weet hoe het op te lossen is

@MyWishMax: "En niet aan degene die liever niks willen veranderen, behalve de medicatie krijgen."
Maar dan helpt het ook niet, dus een voor en natraject is sowieso essentieel. Vaak ontbreekt ook de juiste kennis, dus alleen medicijnen gaan sowieso geen zoden aan de dijk zetten?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 20:58

Een kennis van mijn moeder heeft een maagverkleining gehad. En die is nu alweer aan de zware kant.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:04

Het probleem is dat mensen met overgewicht vaak juist niet naar hun lijf moeten luisteren. Dat lijf vertelt namelijk alleen maar dat er meer eten in moet. Klopt ook, want je lijf merkt dat er niet genoeg calorieën ingaan, dus het wil eten. Eerst afvallen, en dan pas weer naar je lijf gaan luisteren, in de hoop dat die het juiste signaal weer leert aan te geven.

En er zijn lijven die dat nooit meer doen, als ze het al ooit gedaan hebben. Hulp bij afvallen is mooi, leer het zelf te doen in stabilisatie.

@Nirvana: je bent gestabiliseerd in een bepaalde situatie. Maar een leven blijft zelden een leven lang gelijk: wat je al aangeeft, ziekte en medicatie, maar ook verandering van werk, sport, gezin, relatie. Dat gaat niet altijd goed. Gaat eigenlijk heel vaak fout, zelfs.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:07

Maar ze zijn er wel en zelfs artsen die de medicatie dus al voorgeschreven hadden, waardoor het al gebruikt werd voordat ze een leefstijlprogramma hadden. En dan snel rondbellen waar ze ingeschreven konden worden, maar niet voor het sporten/bewegen want dat konden ze niet en het gezond eten gedeelte wilden ze liever ergens anders doen :+ die zochten dus een programma alleen op papier. Dat is dus zo'n fout van arts al, want die had het nooit mogen geven/voorschrijven.

En over dat afvallen, gestabiliseerd en dan niet terug naar oude gewoontes, dat gebeurt dus wel. Iemand in mijn omgeving die eigenlijk een tijd niet alles gegeten had na operatie omdat dat niet kon, logisch, maar steeds meer naar oude eetgewoontes ging en dus weer aankwam. En dat was echt heel ongezond eten. Nu moet ik in dat geval zeggen dat het voortraject van die operaties echt te kort is geschoten of ze heeft enorm gelogen. Maar die wil dus ook dit medicijn en dan denk ik bij mezelf wel dat zo'n geval gewoon niet in aanmerking zou moeten komen tot ze bijvoorbeeld traject 1 van een jaar oid afgelegd heeft zonder medicatie.

Maar ik hoop dat er zoveel mogelijk mensen mee geholpen worden :j Op alle vlakken, mentaal en fysiek

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:08

Desireeeee schreef:
Nirvana_ schreef:

Omdat je hier dus niks van leert, en op de lange termijn je resultaten niet zal blijven vasthouden? :) Je geeft het daarna eronder heel mooi aan, dat we meer naar ons lichaam moeten luisteren. Dát zijn goede stappen, dat is de kant die we op willen.

Maar als iedereen het maar voorgeschreven krijgt, puur om het mentaal makkelijker te maken, dan is de kans op terugval daarna erg groot.

Het gaat niet alleen om leren.
Het GLI zorgt voor het leergedeelte, maar een lijf met ernstig overgewicht kan zo ontregeld zijn wb hormonen dat afvallen bijna niet meer lukt. Verzadigingshormonen, insulinegevoeligheid and so on. Ondersteuning dmv medicatie kan dan de hulp zijn en door het afvallen kan het lijf dan weer stabiliseren waardoor verder afvallen of stabiliseren daarna makkelijker is.

Een dik lijf is een ziek lijf. Ondersteuning om dat eerst gezonder te krijgen en dan de oorzaak van het overgewicht behandelen (wat vaak gedrag en psyche is) is totaal logisch.
Een dik lijf is een ziek lijf. En alleen al daarom is medicatie onderdeel maken van de behandeling logisch.

Alleen medicijnen is zinloos. Dat is zoiets als een anorexia-patient dwangvoeden maar geen psychische hulp geven. Gedoemd te mislukken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:14

Er zijn meer oorzaken om overgewicht te krijgen dan alleen eten. Even mijn eigen voorbeeld: ik slik al jaren AD, slaap al jaren slecht (word niet uitgerust wakker), heb slaap apneu èn ben al vanaf mijn 37e in de overgang (gynaecoloog raadde aan mijn pil door te blijven slikken met vier stopweken per jaar, zodat ik niet aan andere hormoonpillen hoefde). Dat tikt lekker aan. In het verleden meerdere diëtisten versleten, maar daar kwam ik juist van aan. Heel demotiverend. Ik weet dat het momenteel weer meer wordt door een tekort aan beweging (mijn longen nemen niet voldoende zuurstof op, waardoor ik snel buiten adem ben - maar wèl door blijf zetten!). Voorheen liep ik 11 tot 17 kilometer per dag (en nog niet afvallen, ook al sloeg ik door drukte op het werk maaltijden over). Als ik nu twee kilometer haal, is het veel. Ook is niet alles qua beweging voor mij mogelijk, getuige de flinke slijtage in rug en heupen. Als gevolg daarvan ben ik sinds een paar maanden met frustratie-eten 'begonnen', omdat ik geen oplossing zie, wat inmiddels ook zichtbaar begint te worden op de weegschaal. Dus dat is er bij het overgewicht bijgekomen. Dit laatste is dus zeker mijn eigen inbreng, hetgeen daarvoor beschreven zeker niet. Ik denk niet dat de injectie de oplossing is (het gaat tenslotte maar om 5% gewichtsverlies, las ik ergens). Het zou mooi zijn als er medicatie op de markt komt waar gewichtstoename geen bijwerking geeft.
Ook denk ik dat het een stuk zou helpen als men niet zo loopt te oordelen, maar juist meer begrip heeft.
Ik walg zelf al van mijn eigen lichaam, schaam mij er echt voor. Dat hoeft niet door derden nog eens bevestigd te worden. Ik hoef geen maat 34/36 meer, maar zou maat 40/42 heel erg waarderen. Met wijzen naar elkaar gaat dat zeker niet lukken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:21

Shenavallie schreef:
(het gaat tenslotte maar om 5% gewichtsverlies, las ik ergens).

Je moet in 3 maand tijd 5% van je start gewicht kwijt raken. Dan mag je het blijven gebruiken en word het vergoed. En dan mag je het sowieso 2 jaar gebruiken, samen met de GLI.

Ik was eigenlijk niet van plan te reageren, vind sommige berichten hier echt heel erg kwetsend. Maargoed, juist omdat er ook veel tussen staat waarvan ik denk, dat is echt niet perse waar... Toch mijn ervaring.

Hier 6 April begonnen en 7 kilo afgevallen. Echt niet door simpel elke dag een spuit te nemen en de kilo's vliegen er af. Ik volg GLI, elke maand een groepsbijeenkomst en daarnaast nog individuele afspraken(in mijn geval zelfs om de week) . In die afspraken krijg je informatie over hoe je lijf werkt, welke keuzes gezond zijn en welke niet, manieren om in kleine stappen te veranderen, stel je doelen, kun je contacten hebben (zit bijv in een WhatsApp groep) en er is iemand langsgeweest die sporten aanbied. Dus je kunt je inschrijven voor een paar proeflessen om te kijken welke sport je leuk vind en omdat het met "lotgenoten" is, is de drempel een stuk lager.

Ik wandel regelmatig, ga naar de sportschool en denk na over elke hap die ik in mijn mond stop. Alles zet ik in mijn App. En daarnaast prik ik saxenda. (nouja Victoza, maar zelfde spul)

Dus, met saxenda "leer je niks", dat is echt niet waar. Het is natuurlijk de bedoeling dat je afvalt met saxenda, maar in de tussentijd je omgang met eten drastisch veranderd. GLI duurt 2 jaar, zolang mag je saxenda ook gebruiken.

En om het vergoed te blijven krijgen moet je dus in 3 maand tijd 5% afvallen, 100% van de individuele afspraken van GLI volgen en 80% van de groepsafspraken. Mijn coach is daar iig wel duidelijk in, laat je het steeds afweten, laat je geen inzet zien, dan is het klaar. En dus ook met de vergoeding van saxenda, als je dat gebruikt.

Het denken dat slechte leefstyle niet de oorzaak is herken ik overigens totaal niet. De mensen in "mijn" groep weten allemaal wat het probleem is en zijn stuk voor stuk gemotiveerd.

Ik at over het algemeen niet veel. Maar wat ik at, was calorierijk. En ik ben een emotie eter, dus op zo'n moment eet ik jankend een zak chips leeg om daarna jankend in de spiegel te kijken en te walgen van mezelf. En dan zak je dieper en dieper in de put.. Het word een cirkel.

Momenteel is die cirkel een beetje doorbroken. Ik heb minder de behoefte om troost te eten, daardoor lukt het me om af te vallen en ben ik trots op mezelf. En omdat ik mezelf fijner voel, heb ik nu de mogelijkheid om die leefstyle verder aan te pakken.

En is het mogelijk om met "gewoon minder naar binnen schuiven" af te vallen? Oh vast. Dat lukte mij 3 jaar geleden ook. 40 Kilo afgevallen, door elke dag te sporten, zo min mogelijk te eten. En toen kwam er een grote tegenslag in m'n leven en toen bleek mijn probleem niet opgelost en dus waren de kilo's daar ook weer.

Ik denk dat als je veel bent afgevallen en dat vol hebt kunnen houden, dat je niet moet zeggen: Ik kon het wel, dus anderen moeten het ook maar gewoon zo kunnen. Nee, jij bent dus blijkbaar niet zoals de doelgroep waar dit medicijn voor is. En wees daar maar gewoon blij om. Ipv daarmee andere mensen neer te knuppelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:28

Maar daphne, ik ben dan wel benieuwd. Heb je ook hulp gehad bij het mentale gedeelte? Of moest je dat zelf ernaast doen? Want dat lijkt me dan nog wel een goede aanvulling. Bijna zoals een revalidatie traject? Dus stuk begeleiding bij eten en hoe lijf werkt, stuk mentale gedeelte en stuk fysieke hoe je veilig kunt sporten en opbouwen.

Bij het programma dat ik ken is het sporten ook inbegrepen. 1 dag in de week met jouw groep, onder begeleiding van een fysio en volledig op eigen niveau.

De groep is wel een enorme steun als je klikt met elkaar, dat lijkt me toch fijner. Minder alleen voor je gevoel? Succes verder! Hopelijk bereik je wat jenwil bereiken op alle vlakken!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 12:42

Ik heb laatst aan mijn coach de vraag gesteld waarom wij geen stuk bewegen hadden bij de gli.
Werd beantwoord dat dat stuk niet werd vergoed.
En dan denk ik bij mijzelf. Het is toch van de zotte dat dat stukje er niet bij zit?
Dat van de emo eten herken ik ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:07

Maar purny, dan pak je dat stuk er zelf toch bij? Dat hoeft geen geld te kosten en niet alles hoeft toch vergoed te worden?