Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:09

MalaQ schreef:
Nou, ik vind het al bizar te lezen dat heel veel dus minder vergoed krijgen van de werkgever dan dat er daadwerkelijk gereden wordt. Werknemers die dus standaard uit eigen zak benzine betalen om te werken terwijl de werkgever 0,19 cent onbelast per kilometer kan betalen (en zelfs dan kom je mogelijk nog niet eens meer geheel uit).

Maar als ik hier lees dat mensen 50km enkele reis hebben en een schamele €80 oid per maand krijgen vind ik dat echt gierig van de werkgever.

Los van wat werkgevers vergoeden of niet is het natuurlijk te gek voor woorden dat de oveheid slechts 19 ct vergoeding onbelast toestaat terwijl tweederde van de branstofkosten belasting is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:45

Ik heb gister 40 liter getankt voor om-en-nabij 90 euro..
Ik moet ongeveer 2x per maand tanken, maar mijn reiskostenvergoeding is wel riant, als ik het hier zo lees, 156 euro per maand.
Ga in het voorjaar een mechanieke bicyclette aanschaffen, misschien ga ik die wel gebruiken voor naar mijn werk, Schiphol-nabij Haarlem.. ( in de zomer dan 8-) )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:07

Huertecilla schreef:
palousa_boy schreef:
Ik zit idd ook wel te denken om nog wat graan te zaaien maar heb m'n weilanden ook wel een beetje nodig.
Daarbij zal de prijs van het zaaigoed ook wel omhoog gaan (vraag en aanbod)

Ik had dit najaar al ingezaaid met een vlinderbloemige voor natuurlijk bemesten voor volgende jaren. De opzet was de oogst via de loonwerkers ruilen voor hooi. Ben benieuwd hoe dát gaat uitpakken. Zoú op zich niets uit moeten maken, net zo min als voor stro, maar aangezien de meest ongerelateerde dingen toch aan elkaar gekoppeld worden door regels en wonderlijke marktwerking... :roll:

Ik heb al 20ha graan staan maar dat is allemaal gemengd dus voor meel etc niet zo interessant.

Ik heb nog wat voorjaars tarwe zaad liggen maar weet zo uit m'n hoofd niet wat de variant dat is (geschikt voor brood of een voer variant) en hoeveel.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:27

Ik moet 26km rijden naar mijn werk. Ik rij gelukkig plug-in hybride. Dus naar mijn werk alleen elektriciteit. Ik kan puur elektrisch rond de 40-50km rijden.

Op mijn werk kan ik gratis opladen. En thuis zonnepanelen. Nu dus erg fijn.

Ik krijg nog wel een reiskostenvergoeding van 171 per maand.

Eloya

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:28

Ik zit sterk te overwegen om een elektrische fiets te gaan leasen via het werk. Scheelt toch weer qua tanken. Nu even uitzoeken of dit financieel nog beetje aantrekkelijk is en te doen. Zou dan voor 3 jaar leaseperiode zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:53

Eloya, je kunt ook kijken of je werkgever fietsplan aanbiedt. Dan kun je een elektrische fiets met flink belastingvoordeel aanschaffen. Dat heb ik drie jaar geleden gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 00:30

We zijn een héél eind op het pad van loonslavernij: een leaseplan voor een fiets om naar je werk te gaan als economisch alternatief.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 01:57

Huertecilla schreef:
We zijn een héél eind op het pad van loonslavernij: een leaseplan voor een fiets om naar je werk te gaan als economisch alternatief.

En het bizarre is dat mensen het ook nog eens normaal vinden ook.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 02:24

Huertecilla schreef:
MalaQ schreef:
Nou, ik vind het al bizar te lezen dat heel veel dus minder vergoed krijgen van de werkgever dan dat er daadwerkelijk gereden wordt. Werknemers die dus standaard uit eigen zak benzine betalen om te werken terwijl de werkgever 0,19 cent onbelast per kilometer kan betalen (en zelfs dan kom je mogelijk nog niet eens meer geheel uit).

Maar als ik hier lees dat mensen 50km enkele reis hebben en een schamele €80 oid per maand krijgen vind ik dat echt gierig van de werkgever.

Los van wat werkgevers vergoeden of niet is het natuurlijk te gek voor woorden dat de oveheid slechts 19 ct vergoeding onbelast toestaat terwijl tweederde van de branstofkosten belasting is...

Ik krijg maar €0,10 cent per km vergoed.
Moet dagelijks 20 km heen en 20 km terug rijden voor werk..
En behalve dat het de brandstofkosten niet dekt, dekt het ook niet het deel onderhoud/slijtage van je banden etc.
Het is dat we op dit moment afhankelijk zijn van mijn volledige salaris, maar anders had ik het zeker anders gedaan.
Overigens zou een reisabonnement met het ov nu wel iets rendabeler zijn als ik de reistijd niet mee reken. Helaas heb ik zulke onregelmatige en ongunstige werktijden en een rotverbinding dat het echt niet te doen is, vooral de weekenden niet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 03:29

Huertecilla schreef:

Nou als een land goed alles op orde heeft om veilig te fietsen is het Nederland wel. En soms ben je op de fiets ook nog sneller dan met de auto.

Als mijn werkgever nu een elektrische fiets aanbood zou ik geen nee zeggen

Al kan ik prima op de normale fiets zeker naar het werk wat een wijk verderop ligt. Is eigenlijk onzin dat ik met de auto ga op de fiets is sneller en dat kleine stukje kost een vermogen aan brandstof.

Nederland is een fietsland ik snap dat dat in Spanje niet haalbaar is maar hier zeker wel. Een speedpedalac haalt gemakkelijk de 45 km per uur.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 08:12

Fietsplan bestaat al heel lang in Nederland HC. En met corona is daar bij de overheid ook nog een extra bonus, naast belasting voordeel van 500 euro bij gekomen. Om de gezondheid van mensen te bevorderen. Niet eens zo'n slecht plan :)*

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:05

Ik overweeg een elektrische scooter (wel 45 km/h) en dan de auto verkopen zodat ik ook van de maandelijkse lasten af ben, want met de huidige benzine kosten rij ik toch niet heel veel meer privé, alleen werk wat 12km enkele reis op zich wel goed te doen zou moeten zijn met een scooter. Zie er alleen zo tegen op om de luxe en vrijheid van een auto in te leveren. Maar voor die enkele keren per jaar dat ik dan nog een auto nodig heb mag ik tegen vergoeding die van mn moeder lenen, dus op zich..
Mijn auto kan ik denk ik voor +-2000 verkopen, daar kan ik precies een nieuwe elektrische scooter voor terug kopen, dus heb geen extra aanschaf kosten en daarna spaar ik op maand basis mn verzekering, wegenbelasting, en benzine kosten + beter voor het milieu. Alleen stal lig op ruim 30km enkele reis, dat vind ik toch wel ver om met een scooter te doen, weet nog niet hoe haalbaar dat is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:07

30 km enkele reis op de scooter? Dat is leuk met dit weer maar hoe dacht je dat te doen met sneeuw, ijzel, zware wind etc?

Ik heb ook een scooter maar met slecht weer is dat echt niks aan. Super koud (veel kouder dan een fiets) en als het dus glad is echt wel kans onderuit te gaan.

Plus de tijd heb je de tijd elke keer om dat stuk op de scooter te doen? Je bent een stuk langer onderweg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-22 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:09

Er bestaan ook deelauto projecten. Ik heb me er nooit zo in verdiept omdat het vooral in grote steden te vinden is, maar wie weet wel een optie voor sommige mensen hier in het topic.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:17

Spenk schreef:
30 km enkele reis op de scooter? Dat is leuk met dit weer maar hoe dacht je dat te doen met sneeuw, ijzel, zware wind etc?

Ik mag mn moeders auto pakken bij heel slecht weer, alleen wel tegen vergoeding en mn moeders auto rijd wel iets minder zuinig dan die van mij, maar we gaan sowieso 2x in de week samen naar stal, op dit moment ga ik zelf ook bijna niet vaker omdat de benzine gewoon te duur is en ik het simpel weg niet kan betalen, dus dat is eigenlijk al super zonde, en dan zou ik in ieder geval in de zomer vaker kunnen gaan met de scooter, winter rij ik toch een stuk minder. Ze staat heerlijk volpension met jaar rond veel buiten en alles verzorgd, dus wat dat betreft mist ze mij behalve voor het trainen niet, ik mis haar alleen wel :') Dichter bij huis stallen is helaas geen optie.
Iemand die wel eens zulke lange afstanden op de scooter rijd? Is dat een beetje te doen?

8nnemiek schreef:
Er bestaan ook deelauto projecten. Ik heb me er nooit zo in verdiept omdat het vooral in grote steden te vinden is, maar wie weet wel een optie voor sommige mensen hier in het topic.

Heb wel eens geprobeerd mn auto te verhuren, aangezien ik toch weinig rij dacht daar nog wat extra inkomsten uit te halen, maar woon in een klein dorp, dus je merkt dat daar hier gewoon geen animo voor is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:21

Ik heb het vroeger wel gedaan. 30 km duurt lang hoor je bent wel een uur onderweg. Heb je die tijd? In Nederland regent het vaak en veel vergis je daar niet in. Maar als je nu al geen geld voor benzine hebt is je paard dicht bij huis zetten dan geen beter plan? Je zegt het geen optie is maar 60 km voor je paard ja dat tikt flink aan in de kosten.

Bovendien ligt dacht ik alleen de vespa op een actieradius van 76 de rest rond de 33. Dus je zult wel op stal moeten kunnen volladen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:31

Mijn dochter werkt iets minder ver, nl 23 km van huis en gaat dagelijks gewoon op de scooter.
Alleen als het zoals laatst zo enorm hard waait breng ik dr met de auto.

Met openbaar vervoer is het niet te doen. Mede doordat ze weinig rijden is ze dan ook nog eens ruim anderhalf uur onderweg. Met de scooter klein half uurtje

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:34

Ik zou dan eerder kijken voor een 45-km wagentje, al dan niet elektrisch. Rijdt net zo hard, maar is een stuk comfortabeler en veiliger. Daarnaast is dingen vervoeren ook een stuk gemakkelijker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:21

Interessant hoe zelfs in het licht van tweederde belasting op brandstif de kern van mijn opmerking over de lease fiets totáál niet begrepen wordt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:29

Zebrastreep schreef:
Huertecilla schreef:

Nou als een land goed alles op orde heeft om veilig te fietsen is het Nederland wel. En soms ben je op de fiets ook nog sneller dan met de auto.

Als mijn werkgever nu een elektrische fiets aanbood zou ik geen nee zeggen

Al kan ik prima op de normale fiets zeker naar het werk wat een wijk verderop ligt. Is eigenlijk onzin dat ik met de auto ga op de fiets is sneller en dat kleine stukje kost een vermogen aan brandstof.

Nederland is een fietsland ik snap dat dat in Spanje niet haalbaar is maar hier zeker wel. Een speedpedalac haalt gemakkelijk de 45 km per uur.

Leuk opgemerkt maar als je reisafstand 34 km enkele reis is door de Limburgse heuvels denk je daar anders over dan wanneer je in de randstad een stuk weiland moet oversteken tussen een vinex locatie en de stad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:39

SjonnieZ schreef:
Leuk opgemerkt maar als je reisafstand 34 km enkele reis is door de Limburgse heuvels denk je daar anders over dan wanneer je in de randstad een stuk weiland moet oversteken tussen een vinex locatie en de stad.

De oplossing is een financiële verplichting aangaan voor de komende drie jaar voor werk waarvan je die zekerheid níet hebt >;)

Goed punt trouwens die vinex locatie. Ben je door de overheidsplanning neergezet. Al met al de nauwelijks verhulde moderne versie van het company store mode.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:03

Huertecilla schreef:
SjonnieZ schreef:

De oplossing is een financiële verplichting aangaan voor de komende drie jaar voor werk waarvan je die zekerheid níet hebt >;)

Goed punt trouwens die vinex locatie. Ben je door de overheidsplanning neergezet. Al met al de nauwelijks verhulde moderne versie van het company store mode.

Jee HC, wat ben je zuur vandaag. Ga ff lekker een koffie doen in de zon op die berg van je {:}

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:14

Huertecilla schreef:
Interessant hoe zelfs in het licht van tweederde belasting op brandstif de kern van mijn opmerking over de lease fiets totáál niet begrepen wordt.

Mwah. Via baas is goedkoper dan persoonlijke lening oid en beide partijen hebben een stukje zekerheid. Niet iedereen heeft talent voor ondernemerschap en goed personeel is altijd een dingetje geweest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:21

tamary schreef:
Huertecilla schreef:
Interessant hoe zelfs in het licht van tweederde belasting op brandstof de kern van mijn opmerking over de lease fiets totáál niet begrepen wordt.

Mwah. Via baas is goedkoper dan persoonlijke lening oid en beide partijen hebben een stukje zekerheid. Niet iedereen heeft talent voor ondernemerschap en goed personeel is altijd een dingetje geweest.

Het moeten lénen op zích vanwege te hoge kosten om naar je werk te gaan is het punt.
Voor dat werk via de werkgever een financiële verplichting aangaan voor werk met niet die zekerheid; de zekerheid voor de werkgever!! is een onderstreping van het company store model.

Let wel, ik bezie het vanuit een onafhankelijke situatie, zonder leningen, zonder hypotheek. Voor mij is het niet echt een probleem wát de brandstof ook kost. Vanwege Covid nog minder dan ervoor omdat we nu alle inkomen vanuit huis genereren. Meer dan een prioriteitsverschuiving voor loldingen wordt het nooit. Dat maakt dat ik het zonder betrokkenheid kan zíen hoe de werkende armen steeds meer verplicht worden om hun afhankelijkheid van dat model aan te gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:33

Huertecilla schreef:
Het moeten lénen op zích vanwege te hoge kosten om naar je werk te gaan is het punt.
Voor dat werk via de werkgever een financiële verplichting aangaan voor werk met niet die zekerheid; de zekerheid voor de werkgever!! is een onderstreping van het company store model.

Let wel, ik bezie het vanuit een onafhankelijke situatie, zonder leningen, zonder hypotheek. Voor mij is het niet echt een probleem wát de brandstof ook kost. Vanwege Covid nog minder dan ervoor omdat we nu alle inkomen vanuit huis genereren. Meer dan een prioriteitsverschuiving voor loldingen wordt het nooit. Dat maakt dat ik het zonder betrokkenheid kan zíen hoe de werkende armen steeds meer verplicht worden om hun afhankelijkheid van dat model aan te gaan.

Maar de meeste mensen zijn blijkbaar zo burgelijk (Opgevoed door de overheid en banken) dat ze het normaal vinden. Ze zien het niet eens meer.