Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dat wordt zo gezegd, maar hoe wordt dit nu gefaciliteerd. Niet toch? Ik zie niet hoe de veeteelt dit moet oppakken zonder regulering over de breedte van het hele probleem.Citaat:Ze willen vooral krimp en extensivering toch?
Zunzuncito schreef:Dat wordt zo gezegd, maar hoe wordt dit nu gefaciliteerd. Niet toch? Ik zie niet hoe de veeteelt dit moet oppakken zonder regulering over de breedte van het hele probleem.Citaat:Ze willen vooral krimp en extensivering toch?
.
Sizzle schreef:Op het momemt dat groente of fruit meer kost dan een pak gehakt dan gaat er gewoon iets grondig mis. En dat is nu vaak al het geval.
Sizzle schreef:Op het momemt dat groente of fruit meer kost dan een pak gehakt dan gaat er gewoon iets grondig mis. En dat is nu vaak al het geval.
Balko schreef:Maar feit is ook. Als de supermarkten in een dag miljarden verlies maken. Wat is hun winst dan wel niet.
Zou er niet gewoon een max winst bedrag op moeten liggen? Zou dat niet maken dat we allemaal voor normaal geld gezond en Nederlands voedsel kunnen eten.
De tussenmarkt verdiend gewoon schandalig veel aan de burger en de boer.
Dat met een max aantal dieren per veebedrijf en hogere standaarden voor de veehouderij en je bent een heel eind.
Balko schreef:Zou er niet gewoon een max winst bedrag op moeten liggen? Zou dat niet maken dat we allemaal voor normaal geld gezond en Nederlands voedsel kunnen eten.
De tussenmarkt verdiend gewoon schandalig veel aan de burger en de boer.
Dat met een max aantal dieren per veebedrijf en hogere standaarden voor de veehouderij en je bent een heel eind.
Balko schreef:Ik vind het allemaal zo makkelijk, hoeveel mensen kunnen al geen verse groentes betalen op tafel. En dan zouden ze ook nog geen glas melk of vlees op tafel kunnen hebben terwijl dit heel voedzaam is.
Het is makkelijk praten voor iemand die gewoon rond kan komen. Ik vind niet dat onderdelen uit de schijf van 5 voor de Elite moeten worden.
Daarnaast lijkt iedereen te vergeten dat minder vee, minder stront, minder of duurdere opbrengst akkerbouw.
Ik koop zelf uit principe alleen producten uit Nederland en het liefst direct bij de boer en uit de streek. Ik heb de luxe dat, door mijn baan naast het bedrijf, wij dit kunnen betalen.
Toen wij vroeger in de bijstand leefde was dit toch iets wat niet optioneel was en was het tellen voor het afrekenen.
Iemand kan straks geen huis meer betalen, de kachel niet meer aan en geen eten meer in de buik…
bettyvn schreef:Sizzle schreef:Op het momemt dat groente of fruit meer kost dan een pak gehakt dan gaat er gewoon iets grondig mis. En dat is nu vaak al het geval.
eens, en dat gemiep over hoe duur groente is.. gemiddelde nederlander geeft aan groente en fruit nog geen 200 euro per jaar per persoon uit.
maar:
ik denk dat draagvlak onder boeren niet hetgene is waar ze zich zorgen over moetten maken. Draagvlak onder consumenten wel:
https://www.gfactueel.nl/verwachte-groe ... lijft-uit/
En als alle boeren in NL bio gaan, dan produceren zij veel meer dan waar die 4% van de markt om vraagt, kelderen de prijzen en kan het toch niet uit. De reden waarom het goed gaat voor de bio boeren is omdat vraag en aanbod redelijk in balans is. Zelfs op de wereld markt.
Voor mensen in dit topic die strikt biologisch eten, kijk voor de grap ook eens welk land van herkomst je producten hebben. Is dat Nederland, mooi! Zo niet, vraag je dan ook af waar al die nederlandse bio producten naar toe moetten die dan geproduceert worden.
Kunnen we dit ook op de wereld markt verkopen voor een 'fairtrade' prijs? Andere landen hanteren niet de zelfde regels als wij dus die zijn ons niets verplicht.
Balko schreef:Toch vraag ik me af he. Idee van meer biologisch/ biologisch dynamisch is heel mooi.
Maar als ik door de winkel heen loop dan zie ik zelden de biologische producten bij iemand in de kar. Het overgrote deel koopt het liefst goedkoop en huismerk.
Dus voldoen we dan wel aan de wens van de consument? Ik denk het niet…
fransje23 schreef:Balko schreef:Toch vraag ik me af he. Idee van meer biologisch/ biologisch dynamisch is heel mooi.
Maar als ik door de winkel heen loop dan zie ik zelden de biologische producten bij iemand in de kar. Het overgrote deel koopt het liefst goedkoop en huismerk.
Dus voldoen we dan wel aan de wens van de consument? Ik denk het niet…
Hangt er misschien ook af van waar je woont /boodschappen doet. Bij ons in de regio zijn er de afgelopen jaren ineens Ekoplaza's gekomen en die draaien goed.
Het aandeel biologisch blijft wel achter in Nederland in vergelijking met andere Europese landen.
Misschien omdat Nederlanders zuinig zijn of omdat het niet voldoende gepromoot wordt?
josien_m_ schreef:Die achterlijk hoge energierekeningen zijn ook het gevolg van het niet tijdig bijsturen van ons energiegebruik...We blijven veel autorijden, vliegen, verwarmen en doen of er geen klimaatcrisis is. Ja, wij zullen moeten minderen, op alle vlakken.
Dichter bij huis kopen helpt zeker mee om te minderen daarmee!