Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:52

Elnienjo, Bbq is hier heel anders, in heel veel tuinen staat een vaste stenen bbq waar je ook echt fatsoenlijk op kan grillen. Dat is echt iets wat vaak de hele zomer in constant gebruik is, dus dan komt je dat worstje wel de neus uit.

Tijdens corona (ook in de winter) werd ook hartelijk aanbevolen om gewoon met vrienden groepen te gaan bbq-en ipv ergens binnen te gaan zitten.

Worst is meer voor de legio grilplaatsen in het bos of evenementen (bratwurst of cervelat). Als mijn dochter met school naar het bos gaat krijgt ze een worst mee voor op het houtvuur.

Ik ben zelf op het moment zeer geinteresseert in de ontwikkelingen van het bedrijf „Planted“, die doen echt goede marketing en het schijnt een fijne werkgever te zijn.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:08

Citaat:
Ze willen vooral krimp en extensivering toch?
Dat wordt zo gezegd, maar hoe wordt dit nu gefaciliteerd. Niet toch? Ik zie niet hoe de veeteelt dit moet oppakken zonder regulering over de breedte van het hele probleem.
@Sizzle Planted doet mij denken aan Upfield, ook zo'n plant based food company.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:45

Zunzuncito schreef:
Citaat:
Ze willen vooral krimp en extensivering toch?
Dat wordt zo gezegd, maar hoe wordt dit nu gefaciliteerd. Niet toch? Ik zie niet hoe de veeteelt dit moet oppakken zonder regulering over de breedte van het hele probleem.
.


Feitelijk weet niemand op dit moment hoe het uit zal gaan pakken. Alleen dat er gereduceerd staat vast.

Maar dat het de grote bedrijven groter maakt is niet per definitie zo te stellen. Idem voor het andere scenario.

dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 16:32

https://nos.nl/l/2435495

Hierbij de eerste voorgestelde stappen naar duurzame landbouw/ veehouderij in Nederland, wat hopelijk wordt overgenomen door onze overheid.

Ik zou het eigenlijk wel goed vinden als vlees en zuivel en stuk duurder wordt. Het moet weer een wat luxer product worden. Ook beter voor onze gezondheid.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:39

Vlees maar zeker zuivel moet gewoon betaalbaar blijven!

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:12

Ik vind het allemaal zo makkelijk, hoeveel mensen kunnen al geen verse groentes betalen op tafel. En dan zouden ze ook nog geen glas melk of vlees op tafel kunnen hebben terwijl dit heel voedzaam is.
Het is makkelijk praten voor iemand die gewoon rond kan komen. Ik vind niet dat onderdelen uit de schijf van 5 voor de Elite moeten worden.

Daarnaast lijkt iedereen te vergeten dat minder vee, minder stront, minder of duurdere opbrengst akkerbouw.

Ik koop zelf uit principe alleen producten uit Nederland en het liefst direct bij de boer en uit de streek. Ik heb de luxe dat, door mijn baan naast het bedrijf, wij dit kunnen betalen.

Toen wij vroeger in de bijstand leefde was dit toch iets wat niet optioneel was en was het tellen voor het afrekenen.
Iemand kan straks geen huis meer betalen, de kachel niet meer aan en geen eten meer in de buik…

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:27

Op het momemt dat groente of fruit meer kost dan een pak gehakt dan gaat er gewoon iets grondig mis. En dat is nu vaak al het geval.

ImLucky

Berichten: 715
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:59

Sizzle schreef:
Op het momemt dat groente of fruit meer kost dan een pak gehakt dan gaat er gewoon iets grondig mis. En dat is nu vaak al het geval.

eens, en dat gemiep over hoe duur groente is.. gemiddelde nederlander geeft aan groente en fruit nog geen 200 euro per jaar per persoon uit.

maar:
ik denk dat draagvlak onder boeren niet hetgene is waar ze zich zorgen over moetten maken. Draagvlak onder consumenten wel:
https://www.gfactueel.nl/verwachte-groe ... lijft-uit/

En als alle boeren in NL bio gaan, dan produceren zij veel meer dan waar die 4% van de markt om vraagt, kelderen de prijzen en kan het toch niet uit. De reden waarom het goed gaat voor de bio boeren is omdat vraag en aanbod redelijk in balans is. Zelfs op de wereld markt.
Voor mensen in dit topic die strikt biologisch eten, kijk voor de grap ook eens welk land van herkomst je producten hebben. Is dat Nederland, mooi! Zo niet, vraag je dan ook af waar al die nederlandse bio producten naar toe moetten die dan geproduceert worden.
Kunnen we dit ook op de wereld markt verkopen voor een 'fairtrade' prijs? Andere landen hanteren niet de zelfde regels als wij dus die zijn ons niets verplicht.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:05

Sizzle schreef:
Op het momemt dat groente of fruit meer kost dan een pak gehakt dan gaat er gewoon iets grondig mis. En dat is nu vaak al het geval.


Groente valt qua prijs best mee hier in Nederland. Althans mijn ervaring is dat het in het buitenland vaak duurder is.
Fruit is wel duurder maar ook seizoen afhankelijk.

Nu bij de AH, en het kan dus goedkoper, krop ijsbergsla 60 cent, kilo broccoli 1,60, 2 courgettes 1,-, tros bananen 1,39, komkommer 65 cent, prei 65 cent, bloemkool 1,80 , kilo winterpeen 95 cent,
2 kilo uien 1,59.


Aardappelen zijn volgens mij ( eet zelden aardappelen dus koop ze nooit) nu wel aan de prijs 5 kg aardappelen 6,50.

Kilo gehakt half om half 6,49 per kilo. Rundergehakt is 8,49 per kilo

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:06

Maar feit is ook. Als de supermarkten in een dag miljarden verlies maken. Wat is hun winst dan wel niet.
Zou er niet gewoon een max winst bedrag op moeten liggen? Zou dat niet maken dat we allemaal voor normaal geld gezond en Nederlands voedsel kunnen eten.
De tussenmarkt verdiend gewoon schandalig veel aan de burger en de boer.

Dat met een max aantal dieren per veebedrijf en hogere standaarden voor de veehouderij en je bent een heel eind.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:08

Balko schreef:
Maar feit is ook. Als de supermarkten in een dag miljarden verlies maken. Wat is hun winst dan wel niet.
Zou er niet gewoon een max winst bedrag op moeten liggen? Zou dat niet maken dat we allemaal voor normaal geld gezond en Nederlands voedsel kunnen eten.
De tussenmarkt verdiend gewoon schandalig veel aan de burger en de boer.

Dat met een max aantal dieren per veebedrijf en hogere standaarden voor de veehouderij en je bent een heel eind.


Ik denk dat de meeste mensen het daar mee eens zijn hoor :j

Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:23

Maar mensen willen ook graag avocado's eten, of alle soorten fruit in de winter.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:26

Balko schreef:
Zou er niet gewoon een max winst bedrag op moeten liggen? Zou dat niet maken dat we allemaal voor normaal geld gezond en Nederlands voedsel kunnen eten.
De tussenmarkt verdiend gewoon schandalig veel aan de burger en de boer.

Dat met een max aantal dieren per veebedrijf en hogere standaarden voor de veehouderij en je bent een heel eind.


Lijkt mij een prima plan...!

('Een beetje links', maar dat is wat mij betreft geen bezwaar.)

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:31

Ik was laatst verbaast dat ik lokale biotomaten kon kopen bij de aldi. Heb het opgezocht omdat ik me afvroeg wat minder voetprint heeft: import uit spanje of lokaal kassenbouw.
Dat is best wel ingenieus. Bijna alles op zonnepanelen gedreven met een water roulatiesysteem voor zo min mogenlijk water verlies. Voor zoveel mogenlijk planten op weinig oppervlakte hangen ze aan draden. Ze waren nog lekker ook.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:30

Kassenbouw kan echt heel schoon zijn en wordt nog steeds beter :j

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:35

Balko schreef:
Ik vind het allemaal zo makkelijk, hoeveel mensen kunnen al geen verse groentes betalen op tafel. En dan zouden ze ook nog geen glas melk of vlees op tafel kunnen hebben terwijl dit heel voedzaam is.
Het is makkelijk praten voor iemand die gewoon rond kan komen. Ik vind niet dat onderdelen uit de schijf van 5 voor de Elite moeten worden.

Daarnaast lijkt iedereen te vergeten dat minder vee, minder stront, minder of duurdere opbrengst akkerbouw.

Ik koop zelf uit principe alleen producten uit Nederland en het liefst direct bij de boer en uit de streek. Ik heb de luxe dat, door mijn baan naast het bedrijf, wij dit kunnen betalen.

Toen wij vroeger in de bijstand leefde was dit toch iets wat niet optioneel was en was het tellen voor het afrekenen.
Iemand kan straks geen huis meer betalen, de kachel niet meer aan en geen eten meer in de buik…


Ik ben het met jou eens, en daar zit ook een crux denk ik. Veel mensen willen wel meer betalen maar kunnen het gewoon niet door de achterlijke hoge energierekeningen, hoge benzineprijzen etc. etc.

De markt zou gewoon lokaker moeten, gelukkig schieten er nu veel iniatieven uit de grond om lokaal te kunnen kopen. Gewoon rechtstreeks bij de boer.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:56

Die achterlijk hoge energierekeningen zijn ook het gevolg van het niet tijdig bijsturen van ons energiegebruik...We blijven veel autorijden, vliegen, verwarmen en doen of er geen klimaatcrisis is. Ja, wij zullen moeten minderen, op alle vlakken.
Dichter bij huis kopen helpt zeker mee om te minderen daarmee!

herr_balou
Berichten: 1480
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:36

bettyvn schreef:
Sizzle schreef:
Op het momemt dat groente of fruit meer kost dan een pak gehakt dan gaat er gewoon iets grondig mis. En dat is nu vaak al het geval.

eens, en dat gemiep over hoe duur groente is.. gemiddelde nederlander geeft aan groente en fruit nog geen 200 euro per jaar per persoon uit.

maar:
ik denk dat draagvlak onder boeren niet hetgene is waar ze zich zorgen over moetten maken. Draagvlak onder consumenten wel:
https://www.gfactueel.nl/verwachte-groe ... lijft-uit/

En als alle boeren in NL bio gaan, dan produceren zij veel meer dan waar die 4% van de markt om vraagt, kelderen de prijzen en kan het toch niet uit. De reden waarom het goed gaat voor de bio boeren is omdat vraag en aanbod redelijk in balans is. Zelfs op de wereld markt.
Voor mensen in dit topic die strikt biologisch eten, kijk voor de grap ook eens welk land van herkomst je producten hebben. Is dat Nederland, mooi! Zo niet, vraag je dan ook af waar al die nederlandse bio producten naar toe moetten die dan geproduceert worden.
Kunnen we dit ook op de wereld markt verkopen voor een 'fairtrade' prijs? Andere landen hanteren niet de zelfde regels als wij dus die zijn ons niets verplicht.

Ik kijk zeker naar de herkomst. Vers producten zoveel als mogelijk uit Nederland eventueel EU. Koop avocado's bijvoorbeeld alleen als ze uit de EU (Italië) komen. Droog producten ook zoveel mogelijk uit NL en EU, bijvoorbeeld quinoa uit Nederland.
Maar als de keuze is biologisch uit NL of demeter uit Italië, gaat de keuze uit naar het demeter product. Ik heb een beetje te vaak gezien dat sommige biologische boeren het niet zo nauw nemen helaas...
Rundvlees van een kennis paar km verderop, ander vlees uit NL, DE en voor de fijne hammen soms Italië en Spanje. Vlees van buiten de EU wil ik niet en vlees uit de supermarkt vind ik vies.
Als de keuze biologische pompoempitten uit China of niet gecertificeerd maar topkwaliteit uit Spanje is, dan kies ik de laatste.
En ja, dat is allemaal niet goedkoop, maar ik eet graag smaakvolle dingen en vind het niet erg als ik iets anders dan niet kan doen. Ik kom uit een bijstandsgezin, dus ik weet prima wat het inhoud om weinig geld te hebben en aan de hand daarvan keuzes te moeten maken want met enige regelmaat werd er ook inkopen gedaan bij natuurvoedingswinkels.

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:57

Toch vraag ik me af he. Idee van meer biologisch/ biologisch dynamisch is heel mooi.
Maar als ik door de winkel heen loop dan zie ik zelden de biologische producten bij iemand in de kar. Het overgrote deel koopt het liefst goedkoop en huismerk.
Dus voldoen we dan wel aan de wens van de consument? Ik denk het niet…

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:04

Balko schreef:
Toch vraag ik me af he. Idee van meer biologisch/ biologisch dynamisch is heel mooi.
Maar als ik door de winkel heen loop dan zie ik zelden de biologische producten bij iemand in de kar. Het overgrote deel koopt het liefst goedkoop en huismerk.
Dus voldoen we dan wel aan de wens van de consument? Ik denk het niet…


Hangt er misschien ook af van waar je woont /boodschappen doet. Bij ons in de regio zijn er de afgelopen jaren ineens Ekoplaza's gekomen en die draaien goed.
Het aandeel biologisch blijft wel achter in Nederland in vergelijking met andere Europese landen.
Misschien omdat Nederlanders zuinig zijn of omdat het niet voldoende gepromoot wordt?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:09

fransje23 schreef:
Balko schreef:
Toch vraag ik me af he. Idee van meer biologisch/ biologisch dynamisch is heel mooi.
Maar als ik door de winkel heen loop dan zie ik zelden de biologische producten bij iemand in de kar. Het overgrote deel koopt het liefst goedkoop en huismerk.
Dus voldoen we dan wel aan de wens van de consument? Ik denk het niet…


Hangt er misschien ook af van waar je woont /boodschappen doet. Bij ons in de regio zijn er de afgelopen jaren ineens Ekoplaza's gekomen en die draaien goed.
Het aandeel biologisch blijft wel achter in Nederland in vergelijking met andere Europese landen.
Misschien omdat Nederlanders zuinig zijn of omdat het niet voldoende gepromoot wordt?

Biologisch is gewoon veel te duur. Soms wel 50% duurder. Dan kies ik met mijn portemonnee, tis ook niet dat het er aantrekkelijker uitziet of smaakt.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:22

josien_m_ schreef:
Die achterlijk hoge energierekeningen zijn ook het gevolg van het niet tijdig bijsturen van ons energiegebruik...We blijven veel autorijden, vliegen, verwarmen en doen of er geen klimaatcrisis is. Ja, wij zullen moeten minderen, op alle vlakken.
Dichter bij huis kopen helpt zeker mee om te minderen daarmee!


Ja maar wederom door politiek wanbeleid, veel mensen mogen niet thuis werken meer, veel mensen kunnen geen alternatieven voor gas betalen. Vliegen had allang veel duurder gemaakt moeten worden etc. etc.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:30

elnienjo schreef:
Biologisch is gewoon veel te duur. Soms wel 50% duurder. Dan kies ik met mijn portemonnee, tis ook niet dat het er aantrekkelijker uitziet of smaakt.


Misschien zijn andere producten wel te goedkoop?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:33

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:
Biologisch is gewoon veel te duur. Soms wel 50% duurder. Dan kies ik met mijn portemonnee, tis ook niet dat het er aantrekkelijker uitziet of smaakt.


Misschien zijn andere producten wel te goedkoop?

Alles is op dit moment veel te duur.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:34

Nee, mensen willen gewoon niet de echte prijs betalen. Tja.