Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:53

_San87_ schreef:
kiki1976 schreef:
Daar ben ik ook verbaasd over. Ik meen onlangs gelezen te hebben dat Nederland nummer 1 is met de hoogse accijns, btw en toeslagen hierop. Nergens anders is het zo duur als hier

Ja, 60% van de benzineprijs zijn accijnzen en belastingen.

Ergens moet de verzorgingsstaat van bekostigd worden.
En de Nederlandse levensstandaard is HOOG.
Imo niet echt reden over hoge belastingen te jammeren...

Kabayo

Kuggur schreef:
HorseTimeXL schreef:
Bah ik wordt er echt bang van. Ik kan me zo opvreten. Vooral het niet te weten wat er gaat gebeuren. Met de economie met de toekomst etc. Wie zegt dat Poetin Europa er niet bij wil. Hitler begon ook met een landje en nam zo de rest...

De landen die Hitler aanviel hadden geen kernwapens....

Oekraïne wel?

Sunnda

Het enige wat ik hoop is dat bv NL nu eens lering hieruit trekt (en uit de afgelopen twee jaar) en een keer zijn prioriteiten op orde stelt.

Ga de zorg weer terug waarderen!
Ook de gewonden moeten nu verzorgd

Zorg voor je defensie: als we nu dienstplicht zouden doen, zou je niet eens genoeg spullen hebben om je mensen aan te kleden.

Zorg voor je eigen voedsel. Als iemand als Putin nog eens echt kwaad wil, is het fijn als je eigen vooraad hebt ipv de boeren naar het onstabiele Oost Europa of de andere kant van de ocean te hebben weggepest.

Zorg voor plannen voor gas en andere bronnen. Ipv alles al weg te hebben gegooid zonder ander goed plan.

Volgens mij moeten ze in dit land eens gaan kijken naar wat echt belangrijk is.
Want hieruit blijkt dat ouderwetse oorlog nog lang niet weg is.

Ik denk de hele dag aan de mensen daar. Wat een nachtmerrie.

irmaz

Kuggur schreef:
HorseTimeXL schreef:
Bah ik wordt er echt bang van. Ik kan me zo opvreten. Vooral het niet te weten wat er gaat gebeuren. Met de economie met de toekomst etc. Wie zegt dat Poetin Europa er niet bij wil. Hitler begon ook met een landje en nam zo de rest...

Hitler zelf ook niet....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:54

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Ja, 60% van de benzineprijs zijn accijnzen en belastingen.

Ergens moet de verzorgingsstaat van bekostigd worden.
En de Nederlandse levensstandaard is HOOG.
Imo niet echt reden over hoge belastingen te jammeren...

Ik bevestig enkel wat hier gezegd wordt dat de belasting op brandstof hoog is. Ik geef er nergens een mening over die belastingen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:54

Kuggur schreef:
HorseTimeXL schreef:

Ukraine heeft deze toch ook nog?
Ik dacht dat de Ukraine de afspraak verbroken had. Ukraine mocht zelfstandig van de Sovjet Unie mits ze hun kernwapens over zouden dragen aan Rusland, dat was één van de voorwaardes. Maar dat de Ukraine deze nooit heeft afgestaan.
Kan het mis hebben hoor

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:55

Kabayo schreef:
Oekraïne wel?

Léés de quote waar ik op reageerde voor je slimme opmerkingen maakt.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:56

kiki1976 schreef:
Ik dacht dat de Ukraine de afspraak verbroken had. Ukraine mocht zelfstandig van de Sovjet Unie mits ze hun kernwapens over zouden dragen aan Rusland, dat was één van de voorwaardes. Maar dat de Ukraine deze nooit heeft afgestaan.
Kan het mis hebben hoor

Oekraïne heeft geen kernwapens meer.

Waarom schrijven een hoop mensen Oekraïne zo raar trouwens?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:56

Nanne schreef:
kiki1976 schreef:
Kan het mis hebben hoor

De Engelse spelling. Makkelijler dan de ï, denk ik.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:57

Wat ik me dan afvraag, hoor net dat de Baltische landen interessant zijn voor Poetin. Zou hij deze ook durven aan te vallen of vanwege de NATO - NAVO niet? Doodsangsten zullen die mensen hebben, triest..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:58

Nanne schreef:
kiki1976 schreef:
Kan het mis hebben hoor

Ja, want die hebben ze ingeleverd en in ruil daarvoor zou Rusland hen met rust laten en hun grenzen respecteren. Nou, dat gaat lekker (!)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:58

kiki1976 schreef:
elnienjo schreef:
Ik verbaas me juist dat er geen massademonstraties op gang zijn gekomen vanwege de energieprijzen en het feit dat onze regering de accijnzen/belasting niet verlaagt. We hebben onze prioriteiten verkeerd liggen.

Daar ben ik ook verbaasd over. Ik meen onlangs gelezen te hebben dat Nederland nummer 1 is met de hoogse accijns, btw en toeslagen hierop. Nergens anders is het zo duur als hier

Dit schreeuw ik echt jarenlang, maar menige Nederlander weet niet eens hoe ze hun eigen belasting moet doen, laten staan wat ze belasting voor betalen. Maar dat is een andere discussie :)
Laatst bijgewerkt door Phonix op 24-02-22 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:59

Justme_Lisaa schreef:
Wat ik me dan afvraag, hoor net dat de Baltische landen interessant zijn voor Poetin. Zou hij deze ook durven aan te vallen of vanwege de NATO - NAVO niet? Doodsangsten zullen die mensen hebben, triest..

Poeh, ik denk het wel, ja.

pien_2010

Kuggur schreef:
Putin is in Rusland wat Trump graag wilde worden in de US.....

Klopt. Trump heeft deze week gezegd dat Poetin geniaal is.

Biden blijkt tegen Poetin gezegd te hebben , volgens Twan Huys (VS expert journalist) bij kennismaking "u hebt geen ziel", Waarop Poetin zei:"met u kan ik praten".
Volgens Twan H heeft Trump met zijn uitspraak deze week Biden willens en wetens vleugellam willen maken hiermee, want de oppositie Trump aanhangers is ongekend groot. Nog nooit heeft een ex president dit gedaan.

Kabayo

Kuggur schreef:
Kabayo schreef:
Oekraïne wel?

Léés de quote waar ik op reageerde voor je slimme opmerkingen maakt.

Huh? Het was een oprechte vraag? Geen idee of Oekraïne kernwapens heeft

Wat reageren er toch mensen kribbig... iedereen heeft gevoelens bij deze ernstige situatie...
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 24-02-22 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:00

Sunnda schreef:
Zorg voor je defensie: als we nu dienstplicht zouden doen, zou je niet eens genoeg spullen hebben om je mensen aan te kleden.

Ik moest er wel om lachen toen ik het las. Maar feitelijk is het heel treurig. Die kleren moeten eerst besteld worden in China. Net als dat er in het begin van de coronacrisis nog niet eens mogelijk was om zelf mondkapjes te produceren.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:00

Justme_Lisaa schreef:

Het lef heeft ie waarschijnlijk wel, maar hij is slimmer dan dat. Als hij de NAVO op z'n dak krijgt, breekt de pleuris uit en met de grootmachten die daarbij aangesloten zijn weet hij ook wel dat ie het niet gaat redden.

Het is een beetje een wie heeft de grootste verhaal. Hoe meer land, hoe meer macht even plat gezegd.

@Eilleen333, Oekraïne heeft ook wel eens aangegeven spijt te hebben gehad van deze deal. Al betwijfel ik of dat in deze situatie had geholpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:03

Loretta schreef:
Sunnda schreef:

Ik moest er wel om lachen toen ik het las. Maar feitelijk is het heel treurig. Die kleren moeten eerst besteld worden in China. Net als dat er in het begin van de coronacrisis nog niet eens mogelijk was om zelf mondkapjes te produceren.

Ernstiger, EU gemiddelde leeftijd is 40, zoveel geschikte dienstplichtigen lopen er niet rond.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:04

Nanne schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Het lef heeft ie waarschijnlijk wel, maar hij is slimmer dan dat. Als hij de NAVO op z'n dak krijgt, breekt de pleuris uit en met de grootmachten die daarbij aangesloten zijn weet hij ook wel dat ie het niet gaat redden.

Het is een beetje een wie heeft de grootste verhaal. Hoe meer land, hoe meer macht even plat gezegd.

@Eilleen333, Oekraïne heeft ook wel eens aangegeven spijt te hebben gehad van deze deal. Al betwijfel ik of dat in deze situatie had geholpen.

Het is ook niet zo handig, want met het inleveren van die wapens verlies je ook je militaire macht en ze maken nu geen schijn van kans. Hebben volgens mij nog geen 10% van de militaire capaciteit van Rusland en ook geen joekel van een bom om mee te smijten. Ze worden gewoon onder de voet gelopen.

En ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Gaan Estland etc ook weer ingenomen worden? En dan zo door naar ons?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:05

eilleen333 schreef:
Nanne schreef:

Het is ook niet zo handig, want met het inleveren van die wapens verlies je ook je militaire macht en ze maken nu geen schijn van kans. Hebben volgens mij nog geen 10% van de militaire capaciteit van Rusland en ook geen joekel van een bom om mee te smijten. Ze worden gewoon onder de voet gelopen.

En ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Gaan Estland etc ook weer ingenomen worden? En dan zo door naar ons?

Estland is EU-lid, dat gaat ie niet zomaar riskeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:05

eilleen333 schreef:
Nanne schreef:

Ik geloof dat geen enkel land bij Rusland in de buurt komt qua militaire capaciteit…

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:07

Achteraf kijk je een koe in z'n reet. Ze hebben een keuze gemaakt op wat hun toen het beste leek. Ik betwijfel ook of Oekraïne kernwapens in zou zetten, wetende wat Rusland bezit, en of het Poetin tegen had gehouden.

Sowieso had een land als Oekraïne het verhoudingsgewijs nooit gered tegen het grote leger dat Rusland heeft. Er zijn zeer weinig landen die dat in hun eentje wel zouden kunnen.

Ik betwijfel ten zeerste of hij verder zal gaan. Ik vermoed dat dit puur machtsvertoon is. Laten zien aan Amerika en Europa dat ie niet bang is.

Edit.

En vergeet Rusland haar bondgenoot niet, China. Wil je ook geen strijdje mee zeg maar :')

Absolem

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:10

Ik vraag me af of dit uiteindelijk niet gaat omslaan naar een cyber oorlog.

Energie en waterzuiverings installaties kunnen door een beetje hacker zo uitgeschakeld worden.. Dat is een dweilen met de kraan open verhaal. Ongeacht hoeveel ethische hackers een land ter verdediging heeft.

Nanne

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:11

Cyberaanvallen worden ook al de hele dag uitgevoerd op Oekraïne

Duitsland heeft vanmiddag ook al aangegeven hun cybersecurity drastisch op te schalen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:12

Ja, dat is allemaal wel waar ja. Hoe dit toch weer kan…. Waarom zijn mensen zo ellendig soms?

We lopen al helemaal vol met vluchtelingen, waar moeten al die mensen in hemelsnaam heen?