Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:17

pien_2010 schreef:
Ik heb geprobeerd Cer om jouw aanvoelen dat het geloof hiermee te maken heeft te onderbouwen met feiten , met een link en stukjes die ik uit dit artikel gequoot heb zodat mensen die geen zin hebben in dit leesvoer, toch de lijn van de discussie kunnen blijven volgen.

Ik denk dat ik dat vnl meekregen heb van zelf ook een beetje me afvragen waarom alleen mannen hogerop kwamen in de kerk (in een bepaalde periode is de kerk ENORM belangrijk geweest (en misschien nog wel) en waarom het geloof overal hetzelfde moest zijn (er waren volkeren die mannen/vrouwen gelijk stelden, meen ik), ongetrouwde vrouwen nergens aan mee mochten doen behalve een man zoeken en kinderen krijgen, het afschuwelijke uithuwelijken (HOE kan dat nog bestaan echt :n )

Dus sja, het kleineren en achterstellen van vrouwen is ooit ergens begonnen, en is heel moeilijk af te breken, maar ik denk toch wel dat we een heel eind op weg zijn, maar er helaas nog lang niet zijn...

Ik begrijp uberhaupt niet dat mensen onderling iets van elkaar moeten vinden. Ik lees het hier op bokt ook, vrouwen die onderling menen elkaar af te moeten kammen (opgespoten lippen, gatver! Minirok, wat een sloerie) ..
Of is dat getriggerd doordat dit soms dus ook werkt bij mannen (elkaars man af kunnen pakken bijvoorbeeld, dat ze elkaar daardoor zo wantrouwen)
De uitspraak 'ik grijp dat wijf die mijn man heeft afgepakt' in tegenstelling tot 'ik geef mijn man een trap onder zn reet' .. of komt dat weer doordat je bij je man moet blijven, anders heb je geen inkomen oid meer..

het zit allemaal best diep verweven in van alles en nog wat denk ik?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:20

BaileyMix schreef:
En ik heb niks tegen thuisblijven hoor, ik vind voor kinderen zorgen net zo goed werk. En werk is niet zaligmakend. Maar ik maak me wel zorgen om afhankelijkheid (beide kanten op), gaten in het cv, minder ontwikkeling op professioneel vlak, dat die werkende ouder zijn/haar kinderen veel minder ziet en de invloed van buitenaf om voor een traditioneel rollenpatroon te kiezen.

Dat is zeker een terechte zorg en wellicht dat het basisloon principe voor iedereen daar een goede oplossing voor zou kunnen zijn, maar vooralsnog is daar totaal geen draagvlak voor https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... tijen.html

Dank je BaileyMix . Zelf vind ik de vragen van Cer erg fijn, want het krikt ook mijn kennis weer op, want al die boeken en studies van 40 jaar geleden zijn natuurlijk niet meer te raadplegen via google, dus ik kom op hele nieuwe sites terecht en leer daardoor ook bij. Ook al is het soms de herhaling. Bv dat de dominicanen ook hier weer mee te maken hadden dat wist ik niet. Van de Katharen wist ik wel vanwege een bezoek aan het oude laatste vestingswerk van de Katharen in Montesquieu waar echt iedereen mannen/ vrouwen en kinderen gewoon vermoord zijn door de Dominicanen en dat deze orde hier zelfs voor is opgericht |( . Afschuwelijk.

Herkenbaar Verootje.

Cer schreef:
het zit allemaal best diep verweven in van alles en nog wat denk ik?
Klopt en het maakt onderdeel uit van een ontsnapping mechanisme. Iets dat hoort bij onderdrukte groepen, net als het ontkennen er van . Terwijl als je gewoon objectief kijkt naar de geschiedenis en kijkt naar de huidige ongelijkheid als het om loon gaat, seksueel overschrijdend gedrag etc, kun je er gewoon niet omheen dat er nog veel werk aan de winkel is. Het ontkennen van deze ongelijkheid helpt natuurlijk niet, daar zowel mannen als vrouwen er beter van zullen worden uiteindelijk én het internaliseren van deze ongelijkheid in ons allemaal zit. Het vraagt heel veel moed en bewustzijn om ook naar jezelf (mannen en vrouwen) te kijken en daardoor te ontdekken hoe seksisme in ons allen als mens verankerd zit..
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-02-22 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:24

BaileyMix schreef:
@Jis,

Nou ja, het is een terechte vraag denk ik. Bijvoorbeeld in zwaar gelovige kringen is het nog altijd de verwachting dat de vrouw stopt met werken en huisvrouw wordt. Ja, ze 'kiest' daarvoor en er wordt geen mes op de keel gezet daarbij, maar toch is er wel degelijk sprake van jarenlange externe invloed en indoctrinatie. Is dat dan nog vrijwillig? En waar is dan die grens?

Ik schreef ook, bijna. Meldt dat dan ook dan voelen minder mensen zich aangesproken

Wat hoort is dat een meisje en jongen helemaal vrij wordt gelaten in waar ze mee willen spelen wat ze willen dragen en wat ze willen gaan doen later als ze groot zijn. sta dan ook zeker niet achter een opvoeding zoals bovenstaande. Met mijn opmerking geef ik alleen maar aan dat het niet zo zwart wit is als het wel in sommige opmerkingen, wellicht onbedoeld, gemaakt wordt.

verootjoo schreef:
Maar feminisme gaat om meer dan wel of niet huisvrouw worden.

We zijn er in NL nog lang niet qua gelijke verdeling voor man en vrouw, ook al lijkt het zo :)

Dat zeg ik ook helemaal niet %)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:30

BaileyMix schreef:
@Jis,

Nou ja, het is een terechte vraag denk ik. Bijvoorbeeld in zwaar gelovige kringen is het nog altijd de verwachting dat de vrouw stopt met werken en huisvrouw wordt. Ja, ze 'kiest' daarvoor en er wordt geen mes op de keel gezet daarbij, maar toch is er wel degelijk sprake van jarenlange externe invloed en indoctrinatie. Is dat dan nog vrijwillig? En waar is dan die grens?

En ik heb niks tegen thuisblijven hoor, ik vind voor kinderen zorgen net zo goed werk. En werk is niet zaligmakend. Maar ik maak me wel zorgen om afhankelijkheid (beide kanten op), gaten in het cv, minder ontwikkeling op professioneel vlak, dat die werkende ouder zijn/haar kinderen veel minder ziet en de invloed van buitenaf om voor een traditioneel rollenpatroon te kiezen.

Zolang je maar gelukkig bent in die rol.
Er zijn genoeg vrouwen (stiekum) niet tevreden in die rol maar zeggen het niet: die moeten ondersteund worden.
Er zijn ook vrouwen wel tevreden in die rol, laat ze toch. Je hebt maar 1 leven en als je oprecht gelukkig bent in dat leven: uitstekend. Er is ALTIJD invloed op iedereen en dat is niet altijd negatief. Misschien denkt iemand super vrij gekozen te hebben maar zou anders gekozen hebben door domweg een ander huisdier of partner. Geloof is begrenzend maar voor veel mensen zijn dat prettige en veilige grenzen.
We hoeven niet allemaar wereldverbeteraars te zijn.

Als iets voelt als een verplichting, dan voel je dat ook ondanks indoctrinatie en op dat moment is actie nodig.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:37

Jis_ schreef:
verootjoo schreef:

En dit ontken ik niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:39

BaileyMix schreef:
Mindim, ik vind dat je heel dit topic wel bijzonder selectief leest hoor. Je projecteert zeer sterk jouw eigen gevoelens, zonder nou echt te lezen wat er staat. Je lijkt al direct te denken dat je wordt aangevallen en mensen jouw keuzes afkeuren, dat is volgens mij niet zo.

Ik ben het veelal niet eens met wat er staat, dat betekent niet dat ik selectief lees hoor, ik vind het enkel niet de moeite om op te reageren.

Waar projecteer ik sterk mijn eigen gevoelens dan, behalve dat ik vind dat je als vrouw thuis moet kunnen blijven, zonder daarmee een waardeoordeel over je zelf af te roepen?

Verder ken je me helemaal niet, dus vind ik je conclusies vrij rap genomen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:40

Jis_ schreef:
verootjoo schreef:

We zijn er in NL nog lang niet qua gelijke verdeling voor man en vrouw, ook al lijkt het zo :)

Dat zeg ik ook helemaal niet %)

Oh sorry, dat dacht ik hieruit op te maken. Ik heb nl helemaal niet het idee dat we er voor het grootste gedeelte vanaf zijn.
Jis_ schreef:
Er wordt verondersteld door sommige dat vrouwen door nurture nog treurig als huisvrouw eindigen, ik denk dat we daar voor het grootste deel hier in Nederland wel van af zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:45

Jis_ schreef:
BaileyMix schreef:
Mindim, ik vind dat je heel dit topic wel bijzonder selectief leest hoor. Je projecteert zeer sterk jouw eigen gevoelens, zonder nou echt te lezen wat er staat. Je lijkt al direct te denken dat je wordt aangevallen en mensen jouw keuzes afkeuren, dat is volgens mij niet zo.

Ik deel dat gevoel wel enigszins door een paar reacties, maar het kan best zijn dat het niet zo bedoelt is.

Er wordt verondersteld door sommige dat vrouwen door nurture nog treurig als huisvrouw eindigen, ik denk dat we daar voor het grootste deel hier in Nederland wel van af zijn.

Ben opgegroeid met een stiefmoeder die zat bij de Rooie vrouwen, feministische organisatie binnen de PvdA. Feminisme was/is mij totaal niet vreemd en toch huisvrouw geworden.

Nou Baileymix, hierbij gelijk een voorbeeld dat een keuze wordt afgekeurd :D

En Jis, dan een vraag aan jou, staat inkomen voor jou als basis van gelijkwaardigheid in relaties, want dat komt hier veelal naar boven.

Maar goed, ik voel me verder niet aangevallen hoor, ik vind het wel jammer dat vrouwen elkaar zo veroordelen om hun keuzes, zonder de situaties te kennen waarin die keuzes worden gemaakt en alles zo te veralgemeniseren.
Ik ben inmiddels prima in staat om te gaan werken, ik 'hoef' niet thuis te blijven, zoon is oud zat en man maakt het niet uit of ik wel of niet werk, het is allemaal ok. Maar ik hoef niet te werken en heb er ook geen behoefte aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:47

Sizzle schreef:
BaileyMix schreef:
@Jis,

Zolang je maar gelukkig bent in die rol.
Er zijn genoeg vrouwen (stiekum) niet tevreden in die rol maar zeggen het niet: die moeten ondersteund worden.
Er zijn ook vrouwen wel tevreden in die rol, laat ze toch. Je hebt maar 1 leven en als je oprecht gelukkig bent in dat leven: uitstekend. Er is ALTIJD invloed op iedereen en dat is niet altijd negatief. Misschien denkt iemand super vrij gekozen te hebben maar zou anders gekozen hebben door domweg een ander huisdier of partner. Geloof is begrenzend maar voor veel mensen zijn dat prettige en veilige grenzen.
We hoeven niet allemaar wereldverbeteraars te zijn.

Als iets voelt als een verplichting, dan voel je dat ook ondanks indoctrinatie en op dat moment is actie nodig.

Mooie post!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:52

Om even een beeld te krijgen hoe het met de emancipatie voor onze jongste telgen staat heb ik even gegoogled, nou ja ge-duckduckgo't dan. De eerste 2 rijen is speelgoed voor jongetjes, de onderste 2 rijen speelgoed voor meisjes. Ben benieuwd of jullie kunnen raden welke "beroepen" de huidige peuters over 20 jaar zullen ambiëren.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:53

Mindim schreef:
behalve dat ik vind dat je als vrouw thuis moet kunnen blijven, zonder daarmee een waardeoordeel over je zelf af te roepen?

Dat is toch helemaal OK. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Alleen is het belangrijk, en daarmee deel ik de mening van de feministen, dat je iets opbouwt voor als bv je huwelijk mis loopt. Aangezien 34 %van de huwelijken uitloopt op een scheiding is het belangrijk dat vrouwen daar nu maatregelen nemen opdat ze financieel onafhankelijk kunnen zijn mocht dit gebeuren. Je bent een intelligente en volgens mij hoog opgeleide vrouw, dus zorg gewoon goed voor jezelf. Uit de cijfers blijkt helaas dat teveel vrouwen dat niet doen. Dan hebben ze bv hun hele leven enorm hard gewerkt (huishouden, kinderen opvoeden etc) om vervolgens met lege handen te staan. Mannen hebben veel minder met dat probleem te maken. Hun carrière is niet onderbroken, ze verdienen vaak goed en 12 jaar geloof ik kan een vrouw alimentatie krijgen (was vroeger) , maar dan houdt het ook op. De feministen zijn erg bezorgd over de cijfers waaruit blijkt dat het met teveel vrouwen niet goed gaat financieel na een scheiding.

Mijn vader heeft bij zijn dochters om die reden dan ook, dit gegeven er bijna letterlijk ingeslagen . O wee als de meiden hun best niet deden op school ~~}> . Hij hamerde er voortdurend op, hoeveel echtscheidingen er wel niet plaats vonden. Hij hamerde er voortdurend op dat we financieel onafhankelijk moesten zijn zodat we als het mis zou lopen in de relatie, zowel voor ons zelf als voor onze kinderen goed konden zorgen. DAAR gaat het om Mindim. Zorg dus dat je een vangnet hebt. Niets meer en niets minder.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:54

irmaz schreef:
Om even een beeld te krijgen hoe het met de emancipatie voor onze jongste telgen staat heb ik even gegoogled, nou ja ge-duckduckgo't dan. De eerste 2 rijen is speelgoed voor jongetjes, de onderste 2 rijen speelgoed voor meisjes. Ben benieuwd of jullie kunnen raden welke "beroepen" de huidige peuters over 20 jaar zullen ambiëren.

[ [url=m/yfsbOO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je dat ziet wordt je toch een beetje wanhopig. -O-

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:57

Mindim schreef:
Ik ben het veelal niet eens met wat er staat, dat betekent niet dat ik selectief lees hoor, ik vind het enkel niet de moeite om op te reageren.

Waar projecteer ik sterk mijn eigen gevoelens dan, behalve dat ik vind dat je als vrouw thuis moet kunnen blijven, zonder daarmee een waardeoordeel over je zelf af te roepen?

Verder ken je me helemaal niet, dus vind ik je conclusies vrij rap genomen?

Je reactie op Jis begrijp ik eerlijk gezegd niks van.

Je reageert heftig op reacties, die helemaal niet zeggen wat jij denkt dat ze zeggen. Ik lees hier nauwelijks mensen die thuisblijven inherent afkeuren, maar dat lijk jij wel in veel reacties te lezen. Wel lees ik dat er vragen worden gesteld, terechte vragen.

Ik vind het verdrietig voor je, want uit jouw houding meen ik op te maken dat je veel te maken hebt gehad met mensen die jouw keuze veroordelen. Over die gevoelens heb ik het, die je lijkt te projecteren omdat je ervanuit gaat dat mensen jouw keuze afkeuren (wat volgens mij in dit topic niet altijd het geval is).

En klopt, ik ken je niet, dit is puur wat ik voel en denk afgaande op jouw opvallende reacties.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:58

verootjoo schreef:
Oh sorry, dat dacht ik hieruit op te maken. Ik heb nl helemaal niet het idee dat we er voor het grootste gedeelte vanaf zijn.

Ik denk wel als het gaat om de keuze om als moeder thuis te blijven bij de kinderen steeds meer een bewuste keuze is.

Ook een stukje van mij

Jis_ schreef:
Is lang wel zo geweest en terecht en waar ik heel dankbaar voor ben tegen "gevochten" maar daar blijft, naar mijn gevoel, in vast gebeten worden terwijl elk meisje in Nederland nu heel veel andere voorbeelden ziet. Wat sizzle al schreef.
Laat het stukje vrouwen MOETEN nu allemaal buitenshuis gaan werken los. Genoeg andere dingen om je nu terecht hard voor te maken, zoals Seksueel grensoverschrijdend gedrag (beide kanten op), gelijke lonen, vaders/mannen die makkelijker aan een part time baan kunnen komen.

En stichtingen steunen, zoals Plan, die ook veel doen voor meisjes over de hele wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:59

irmaz schreef:

[ [url=m/yfsbOO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als jij specifiek zoekt naar speelgoed voor een kind van een bepaald geslacht, dan neemt het algoritme aan dat jij dat doet op basis van de meest voorkomende algemeen geaccepteerde rolverdeling (pak je zaag maar). Net zoals het algoritme ook aanneemt dat jij "nederlands" speelgoed zoekt, omdat je in het Nederlands zoekt.

Zoek nu eens gewoon op "speelgoed":

Afbeelding

Welke beroepen zullen peuters nu kiezen over 20 jaar?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:00

Mindim schreef:
Maar goed, ik voel me verder niet aangevallen hoor, ik vind het wel jammer dat vrouwen elkaar zo veroordelen om hun keuzes, zonder de situaties te kennen waarin die keuzes worden gemaakt en alles zo te veralgemeniseren.
Ik ben inmiddels prima in staat om te gaan werken, ik 'hoef' niet thuis te blijven, zoon is oud zat en man maakt het niet uit of ik wel of niet werk, het is allemaal ok. Maar ik hoef niet te werken en heb er ook geen behoefte aan.

Ik lees eigenlijk nergens dat keuzes worden afgekeurd. Iedereen is juist voor vrije keuze :?

Jammer dat je je veroordeeld voelt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:08

@Irmaz
Dat speelgoed zegt helemaal niks.
Heb 2 meiden (en een zoon), maar de meiden waren vroeger het tegenovergestelde.
De oudste was echt een meisje meisje, zorgde voor poppen/knuffels droeg nette jurkjes+nagellak, wilde haar haar altijd netjes ingevlochten hebben, liep altijd met de kinderwagen, alles in roze/paars, wilde niet vies worden, wilde moeder worden enz.

Mijn jongste was een echte rouwdouwer, klom in bomen, was altijd vies, interesseerde niks voor kleren/kleuren, alles moest uit elkaar worden gehaald, wilde weten hoe de auto werkte enz.
Dan denk je.. de oudste wordt kapster/nagelstyliste/zorg de jongste wordt automonteur, houtbewerker.

Nou.. de oudste (nu 20) loopt in joggingspakken en sportschoenen, interesseert zich absoluut niet meer voor mode/make-up en wil jurist worden en vind kinderen "vreselijk".
De jongste studeert Social Work en is een echt meisje geworden, nagellak/make-up, let op kleding enz.

Dan zie je dat waar ze mee spelen niks zegt over hun toekomst.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 14:13

om even terug te komen op vrouwen die kinderen thuis hebben en werk. Nogmaals ik vind dat iedereen hier zelf voor moet kiezen. Ik heb ook vriendinnen die liever thuis blijven bij de kinderen en dat is oke.

Maar had laatst een groep sollicitatie via teams. Toen werd er ppecifiek gevraagd aan de vrouwen: 'als jullie kinderen hebben, hoe doen jullie het dan met de kinderen?' Ik heb toen gevraagd of hij dit ook aan mannen vroeg.' Toen was hij stil. En dit illustreerd denk ik wat de meeste hier in het topic bedoelen, zowel het eerste als tweede allinia. dus eerste allinia vrije keus, en de tweede niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:16

Mindim schreef:
Feminisme kijk ik dan ook wat dubbel tegen aan. Gelijkheid tussen sexen is wenselijk, zeer wenselijk zelfs. Maar als iemand er van afwijkt uit eigen keus, dan noemt men dit gelijk geen eerlijke keus, want het is je zo ingegeven, geen nature maar nurture. Ipv elkaar vrij te laten in die keuze, moet er dus weer wat van gevonden worden. Dus eigenlijk kun je als vrouw nooit een keuze maken die je wilt, iedereen vindt wat van die keuze.

Even voor alle duidelijkheid.
Feminisme gaat voor mij over cultuurkritiek.
Over macht en structuren.
Over 'dat wat persoonlijk is of zo lijkt, mede politiek bepaald is'.

Dat is andere koek dan een individuele vrouw 'haar keuze afkraken'. (Met iets dat bijna een double bind is.)
Wil iemand dat echt: prima.

En vandaar dat ik wat stekelig reageerde op 'kritiek' dat het toch al zo lang geleden zou zijn, dat je als getrouwde vrouw wettelijk ontslagen werd vanwege je huwelijk.

Ik vind het niet echt lang geleden, anyway is 'de structuur' nog duidelijk zichtbaar.
Bijvoorbeeld:
Papa die een papadag heeft. In principe kon het erger, maar doorgaans betekent het:
lof voor 1 papadag,
vanzelfsprekend 6 mamadagen die niet eens benoemd worden...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:17

naranja1 schreef:
om even terug te komen op vrouwen die kinderen thuis hebben en werk. Nogmaals ik vind dat iedereen hier zelf voor moet kiezen. Ik heb ook vriendinnen die liever thuis blijven bij de kinderen en dat is oke.

Maar had laatst een groep sollicitatie via teams. Toen werd er ppecifiek gevraagd aan de vrouwen: 'als jullie kinderen hebben, hoe doen jullie het dan met de kinderen?' Ik heb toen gevraagd of hij dit ook aan mannen vroeg.' Toen was hij stil. En dit illustreerd denk ik wat de meeste hier in het topic bedoelen, zowel het eerste als tweede allinia. dus eerste allinia vrije keus, en de tweede niet.

Precies, zulke vragen.

Een vriend van ons wilde zijn contract omzetten van 40 naar 32 uur. Hij legde uit dat hij dat wilde zodat hij dan de kinderen die dag van school kon halen en naar sport kon brengen.
Eerste vraag was; ‘maar je hebt toch een vrouw?’

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:17

@enzino en Brainless, jullie missen het punt.
Het gaat er niet om wat ik vind, het gaat er om wat de algoritmes vinden, deze zijn gebaseerd op "ons" gedrag. Aan een algoritme kun je dus heel goed zien hoe er in grote lijnen naar de maatschappij gekeken wordt.
Daarnaast is het inmiddels ook bekend dat algoritmes vervolgens ook weer "ons" gedrag gaan bepalen.

En natuurlijk past/handelt niet iedereen naar die algoritmes, maar het algoritme is gebouwd voor de mainstream.
Dat meisjes van roze houden wordt echt niet aangeboren hoor :Z

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:20

Mindim schreef:
Jis_ schreef:

En Jis, dan een vraag aan jou, staat inkomen voor jou als basis van gelijkwaardigheid in relaties, want dat komt hier veelal naar boven.

Nee, dat is, voor mij en mijn partner, respect voor elkaar. En we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. De helft van mijn kunstwerken zijn van hem en de helft van wat hij door de jaren verdient heeft van mij. :P

naranja1 schreef:

Dat mag toch helemaal niet gevraagd worden? Net als heb je een kinderwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:22

irmaz schreef:
@enzino en Brainless, jullie missen het punt.
Het gaat er niet om wat ik vind, het gaat er om wat de algoritmes vinden, deze zijn gebaseerd op "ons" gedrag. Aan een algoritme kun je dus heel goed zien hoe er in grote lijnen naar de maatschappij gekeken wordt.
Daarnaast is het inmiddels ook bekend dat algoritmes vervolgens ook weer "ons" gedrag gaan bepalen.

En natuurlijk past/handelt niet iedereen naar die algoritmes, maar het algoritme is gebouwd voor de mainstream.
Dat meisjes van roze houden wordt echt niet aangeboren hoor :Z

Stel dat jij een dochter hebt die echt meisjemeisje is en je wilt speelgoed voor haar kopen online. Welke zoekterm gebruik je dan?

En nu als je een rouwdauwer van een dochter hebt, wat is dan je zoekterm?

En zo komt het algoritme ook tot stand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:22

Maar hoe erg is dát, Irmaz?
Ik vind dat een webalgoritme wat gebaseerd is op wat mensen zelf blijkbaar zoeken omdat sommige meisjes een roze eenhoorn wel leuk vinden (en ouwe vrouwen ook, ik namelijk :') ..?
Ik vind dat nog het minste probleem... maar de felheid hoe erop gereageerd wordt, wordt ik persoonlijk wel een beetje kriegelig van...

Overigens, bij een sollicititiegesprek worden best wel vragen gesteld die officieel niet mogen... maar wel gesteld worden.. Waar en hoe je dat moet melden, daar zou aandacht voor moeten zijn. En dat je dan ook niet gelijk je baan kwijtraakt...
Wil je in zo'n bedrijf werken? waarschijnlijk niet.. wil je werken? waarschijnlijk wel... dat is dan wel een ding soms..

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:29

pien_2010 schreef:
Mindim schreef:
behalve dat ik vind dat je als vrouw thuis moet kunnen blijven, zonder daarmee een waardeoordeel over je zelf af te roepen?

Dat is toch helemaal OK. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Alleen is het belangrijk, en daarmee deel ik de mening van de feministen, dat je iets opbouwt voor als bv je huwelijk mis loopt. Aangezien 34 %van de huwelijken uitloopt op een scheiding is het belangrijk dat vrouwen daar nu maatregelen nemen opdat ze financieel onafhankelijk kunnen zijn mocht dit gebeuren. Je bent een intelligente en volgens mij hoog opgeleide vrouw, dus zorg gewoon goed voor jezelf. Uit de cijfers blijkt helaas dat teveel vrouwen dat niet doen. Dan hebben ze bv hun hele leven enorm hard gewerkt (huishouden, kinderen opvoeden etc) om vervolgens met lege handen te staan. Mannen hebben veel minder met dat probleem te maken. Hun carrière is niet onderbroken, ze verdienen vaak goed en 12 jaar geloof ik kan een vrouw alimentatie krijgen (was vroeger) , maar dan houdt het ook op. De feministen zijn erg bezorgd over de cijfers waaruit blijkt dat het met teveel vrouwen niet goed gaat financieel na een scheiding.

Mijn vader heeft bij zijn dochters om die reden dan ook, dit gegeven er bijna letterlijk ingeslagen . O wee als de meiden hun best niet deden op school ~~}> . Hij hamerde er voortdurend op, hoeveel echtscheidingen er wel niet plaats vonden. Hij hamerde er voortdurend op dat we financieel onafhankelijk moesten zijn zodat we als het mis zou lopen in de relatie, zowel voor ons zelf als voor onze kinderen goed konden zorgen. DAAR gaat het om Mindim. Zorg dus dat je een vangnet hebt. Niets meer en niets minder.

Dankjewel voor dit stuk, je schrijft exact wat ik bedoelde eerder, maar denk dat jij het beter verwoord.

Krijg het idee dat mijn stuk te veroordelend overkwam, ondanks dat dat totaal niet zo bedoeld is.