Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:34

Sizzle schreef:
Enzino, is het niet zo dat een WO een oorlog is waar minimaal 3 werelddeken betrokken zijn of zo?
In dit geval steunt Syrie Rusland. Japan bekijkt of er sancties tegen Rusland mogenlijk zijn. Amerika….is er altijd graag bij er er geschoten wordt. Dan heb je -al USA, EU, Azie en Rusland. Ik denk dat dat dan inderdaad onder WO valt, ook al krijgen wij er in West-Europa er misschien (hopelijk) minder van mee.

Nou, we merken nu al dat er wat mis is, dus wij gaan er zeker flinke gevolgen van ondervinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:34

996981 schreef:
bigone schreef:
Zullen nog niet de zwaarste sancties zijn, bvb betaal verkeer platleggen maar hopelijk voldoende om de verantwoordelijke figuren aan te pakken.

Bedoel je dat transacties van en naar Rusland dan niet mogelijk zouden zijn? Dat lijkt me wel een zware sanctie. Dan kan er immers niks geïmporteerd of geëxporteerd worden

Ja dat is in principe mogelijk maar dit is wel de zwaarste sanctie. Rusland heeft alleen gas en olie om te verkopen. De rest moet geïmporteerd worden en wanneer dat niet betaald kan worden heb je een levensgroot probleem , bvb voeding voor je bevolking. Het westen wil de belanghebbenden aanpakken en niet de Russische bevolking.
Wanneer dat gebeurd open je wederom een weg voor Poetin om de eigen bevolking op te hitsen. Er blijven nog wel wat landen over voor Rusland om handel mee te drijven maar niet veel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:38

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
Enzino, is het niet zo dat een WO een oorlog is waar minimaal 3 werelddeken betrokken zijn of zo?
In dit geval steunt Syrie Rusland. Japan bekijkt of er sancties tegen Rusland mogenlijk zijn. Amerika….is er altijd graag bij er er geschoten wordt. Dan heb je -al USA, EU, Azie en Rusland. Ik denk dat dat dan inderdaad onder WO valt, ook al krijgen wij er in West-Europa er misschien (hopelijk) minder van mee.

Nou, we merken nu al dat er wat mis is, dus wij gaan er zeker flinke gevolgen van ondervinden.

En ik ben bang dat in Rusland evengoed de Burgers de dupe worden…

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:39

pien_2010 schreef:
Nederland voert uit naar Rusland en 30% bv van de bloementeelt wordt uitgevoerd naar Rusland. Dus die sectoren die exporteren naar Rusland zullen een flinke economische tik krijgen. We gaan dit allemaal voelen in onze portemonnee want zoiets heeft direct invloed op de inflatie bv (geldontwaarding) en dus onze economie en wellicht ook producten die hier minder gekocht kunnen worden.
Met dank aan mijnheer Poetin! Onverantwoord vind ik het dat hij dit doet en de boel zo op scherp zet.

996981 Zoals eerder al is genoemd kan Rusland buiten het betalingssysteem gehouden worden (is nu nog niet als sanctie gezegd, maar wordt nog achter de hand gehouden).

De laatste stap is natuurlijk daadwerkelijk wapengekletter, maar daar zit het westen toch echt niet op te wachten, ook al heeft Johnson daar al het een en ander over toegezegd. Dus we gaan het zien. Maar dat deze move (die als 1ste stap door de VS werd aangekondigd een tijd geleden→ was gisteren in Nieuwsuur) niet bevoordelijk is voor de ontspanning in Oekraïne en in de wereld dat moge duidelijk zijn.

en om het een beetje bokt/paard gerelateerd te houden, er gaan ook behoorlijk veel paarden vanuit de EU die kant op.
Ik kreeg al verontruste berichten van mijn handelscontacten daar, de roebel gaat steeds ongunstiger staan tov de euro, waardoor het dus voor de Russen zelf ook steeds duurder wordt om te importeren, ongeacht welk product dan.

Ook ik volg het nieuws met de billen samengeknepen en vind het best spannend worden allemaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:39

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Zeker. Dat heb ik al eerder aangegeven toen gezegd werd hier dat Rusland een oorlog makkelijk kan betalen. Dat kunnen ze niet. Een oorlog heeft alleen maar slachtoffers. Buiten de wapenhandel om, dan :').

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:42

996981 schreef:

Ja natuurlijk gaat dit gebeuren dat de bevolking in Rusland ook de dupe wordt, zo is het altijd. Ik ben benieuwd of ik nog iets hoor uit Moskou in onze discord groep, maar van haar horen we ook dat veel Russen familie hebben in Oekraïne waaronder zijzelf, en die zitten echt niet op die daad van agressie te wachten ook al lijkt het volgens Poetin dat de Russen in de Oekraïne er zo blij mee zijn. Er zijn natuurlijk Russen daar die er wel blij mee zijn, maar het is echt niet omdat ze Russische roots hebben dat dit automatisch zo is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:45

moonsparkle schreef:
Eerst dacht ik iets te lezen met troepen trekken zich terug maar dat was simpel gezegd dus niet positief ofzo? Opeens vind ik het spannend worden, ik hoor over wapens, sancties etc

Wat zouden zoal consequenties voor NL zijn? Ik denk als landen sancties opleggen dat Rusland ook dingen gaat beperken bijvoorbeeld?

Geen gas meer voor Europa, dus import gas uit Amerika, tegen torenhoge tarieven.
Economie op zijn gat, recessie etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:45

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Ja natuurlijk gaat dit gebeuren dat de bevolking in Rusland ook de dupe wordt, zo is het altijd. Ik ben benieuwd of ik nog iets hoor uit Moskou in onze discord groep, maar van haar horen we ook dat veel Russen familie hebben in Oekraïne waaronder zijzelf, en die zitten echt niet op die daad van agressie te wachten ook al lijkt het volgens Poetin dat de Russen in de Oekraïne er zo blij mee zijn. Er zijn natuurlijk Russen daar die er wel blij mee zijn, maar het is echt niet omdat ze Russische roots hebben dat dit zo is.

Dit, idd. Wij krijgen ook allemaal ongeruste berichten binnen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:50

Poosje81 schreef:
pien_2010 schreef:
Nederland voert uit naar Rusland en 30% bv van de bloementeelt wordt uitgevoerd naar Rusland. Dus die sectoren die exporteren naar Rusland zullen een flinke economische tik krijgen. We gaan dit allemaal voelen in onze portemonnee want zoiets heeft direct invloed op de inflatie bv (geldontwaarding) en dus onze economie en wellicht ook producten die hier minder gekocht kunnen worden.
Met dank aan mijnheer Poetin! Onverantwoord vind ik het dat hij dit doet en de boel zo op scherp zet.

996981 Zoals eerder al is genoemd kan Rusland buiten het betalingssysteem gehouden worden (is nu nog niet als sanctie gezegd, maar wordt nog achter de hand gehouden).

De laatste stap is natuurlijk daadwerkelijk wapengekletter, maar daar zit het westen toch echt niet op te wachten, ook al heeft Johnson daar al het een en ander over toegezegd. Dus we gaan het zien. Maar dat deze move (die als 1ste stap door de VS werd aangekondigd een tijd geleden→ was gisteren in Nieuwsuur) niet bevoordelijk is voor de ontspanning in Oekraïne en in de wereld dat moge duidelijk zijn.

en om het een beetje bokt/paard gerelateerd te houden, er gaan ook behoorlijk veel paarden vanuit de EU die kant op.
Ik kreeg al verontruste berichten van mijn handelscontacten daar, de roebel gaat steeds ongunstiger staan tov de euro, waardoor het dus voor de Russen zelf ook steeds duurder wordt om te importeren, ongeacht welk product dan.

Ook ik volg het nieuws met de billen samengeknepen en vind het best spannend worden allemaal.

Wij doen inderdaad ook veel handel met Russen en inderdaad ook ik vind het vreselijk spannend

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:01

sterregoud schreef:
moonsparkle schreef:
Eerst dacht ik iets te lezen met troepen trekken zich terug maar dat was simpel gezegd dus niet positief ofzo? Opeens vind ik het spannend worden, ik hoor over wapens, sancties etc

Wat zouden zoal consequenties voor NL zijn? Ik denk als landen sancties opleggen dat Rusland ook dingen gaat beperken bijvoorbeeld?

Geen gas meer voor Europa, dus import gas uit Amerika, tegen torenhoge tarieven.
Economie op zijn gat, recessie etc.

Wat ik laatst begreep is dat bijv. NL zelf amper gas uit Rusland gebruikt maar het vooral enkel doorvoert naar andere landen. Dus een doorvoerproduct ipv eindgebruiker.
Misschien dat iemand anders er meer van weet?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:21

Misschien omdat het hoogcalorisch gas is wij meer laagcolarisch gas nodig hebben?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:25

Sizzle schreef:
Wat ik laatst begreep is dat bijv. NL zelf amper gas uit Rusland gebruikt maar het vooral enkel doorvoert naar andere landen. Dus een doorvoerproduct ipv eindgebruiker.
Misschien dat iemand anders er meer van weet?

Met het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen is NL een importland voor gas geworden. Ook voor eigen gebruik. Dat komt voornamelijk uit Noorwegen en Rusland.
*klik*

Maar aardgas dat bijvoorbeeld van Noorwegen naar Zwitserland moet, komt ook via NL. Hier staat het compact uitgelegd:
*klik*

Mungbean

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:31

Dank +:)+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:33

Wij werken juist met een product dat uit Rusland komt. Vraag me af hoe dat zal gaan...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:38

Paardenhandel zal vooral de duurdere paarden zijn? Die bij de grote jongens terecht komen? Er zijn toch ook nogal wat Russen hier gevestigd, aantal jaren geleden gingen in onze regio de mooie huizen met indoor hal en stallen meestal naar dochters of zonen van Russen. Maar het is wel vaak de gegoede bovenlaag die trouw is aan Poetin die zich dit kan permitteren, zolang ze niet in de doema zitten of naaste vertrouweling zijn kunnen ze gewoon blijven kopen zolang het totale betalingsverkeer niet opgeschort word. En die rijke laag heeft zeer vaak meerdere buitenlandse rekeningen, Engeland heeft ze net geblokkeerd. Dat is dus wel een risico.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:42

bigone schreef:
Paardenhandel zal vooral de duurdere paarden zijn? Die bij de grote jongens terecht komen? Er zijn toch ook nogal wat Russen hier gevestigd, aantal jaren geleden gingen in onze regio de mooie huizen met indoor hal en stallen meestal naar dochters of zonen van Russen. Maar het is wel vaak de gegoede bovenlaag die trouw is aan Poetin die zich dit kan permitteren, zolang ze niet in de doema zitten of naaste vertrouweling zijn kunnen ze gewoon blijven kopen zolang het totale betalingsverkeer niet opgeschort word. En die rijke laag heeft zeer vaak meerdere buitenlandse rekeningen, Engeland heeft ze net geblokkeerd. Dat is dus wel een risico.

Duurdere paarden worden niet enkel door de grootste jongens gekocht. Er is een laag net daaronder, die investeert in de sport en daarvoor kan en wil betalen. Die zijn (nog) niet in Europa gevestigd

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:42

mysa schreef:
Wij werken juist met een product dat uit Rusland komt. Vraag me af hoe dat zal gaan...

Zo onwijs zenuwslopend dit

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:50

bigone schreef:

Ik zit in de tinkers, dus dat is niet perse de echt duurdere paarden (hoewel ze momenteel in verhouding duur zijn) en die komen daar bij particulieren terecht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:52

996981 dan snap ik dat het scary is maar dan komt de handel pas in gevaar wanneer er inderdaad zo’n totale lockdown van het betalingsverkeer komt en dat is voor nu de allerzwaarste maatregel. Die trekken ze ook niet zo heel snel uit de kast want dan blijft er eigenlijk niets anders over voor Poetin dan aanvallen of terugkrabbelen en dat laatste lukt hem niet zonder gezichtsverlies. Dat maakt het ook zo link om dit middel in te zetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:58

Ik zat te luisteren naar het vragenuurtje TK en daar werd gevraagd om actie tegen de tegoeden van rijke Russen/bedrijven die hier gevestigd zijn.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:00

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:27

Citaat:
Poetin krijgt groen licht voor militaire inzet buiten Rusland
Het Russische parlement heeft ingestemd met een verzoek van president Poetin om buiten Rusland militairen in te zetten. Poetin had het parlement per brief om toestemming gevraagd. Die toestemming is een formele bekrachtiging van zijn voornemen om strijdkrachten naar de regio's Donetsk en Loegansk te sturen.

|( niet verrassend wel vreselijk bah

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:38

karuna schreef:
Citaat:
Poetin krijgt groen licht voor militaire inzet buiten Rusland
Het Russische parlement heeft ingestemd met een verzoek van president Poetin om buiten Rusland militairen in te zetten. Poetin had het parlement per brief om toestemming gevraagd. Die toestemming is een formele bekrachtiging van zijn voornemen om strijdkrachten naar de regio's Donetsk en Loegansk te sturen.

|( niet verrassend wel vreselijk bah

Oh, dat is wel heel erg eng !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:38

Wat de handel met Rusland en omstreken betreft, vorige week stonden al 100 trucks geladen met 200 miljoen kg belgische peren vast aan de grens met wit-Rusland tesamen met nog zo'n 2000 andere trucks.
Ze zijn uiteindelijk teruggekeerd en de peren zijn voor de afvalhoop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:55

Jeetje Pandora.