Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:10

Ik denk dat ze eens een oplossing moeten zoeken voor de veiligelanders die hier het geld denken te vinden.
Ze laten het nu etteren en de wond wordt steeds groter.
Ik heb er nooit iets op tegen gehad dat mensen wie hun leven niet zeker zijn in hun thuisland hierheen komen, als het daarbij blijft maar dat is niet zo!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:17

MCE schreef:
waar bedoel je! soms moet je slopen omdat huizen niet te renoveren zijn, en je op dat stukje grond met nieuwbouw meer huizen/hoogbouw kunt zetten, goed hergebruik van grond toch!!

Nee hoor. Dat is echt niet altijd zo. Zijn regelmatig huizen die nog prima te verbouwen zijn , kost ze alleen teveel geld. En gebeurd regelmatig dat er huizen plat gegooid worden en er minder en grotere/duurdere woningen voor terug komen.
Of zoals in utrecht: een straat die plat moet zodat er een wandelpark voor in de plaats kan komen 8)7

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:18

_San87_ schreef:
chanicha schreef:
Nu in het AD dat ze nóg 2000 Afganen hierheen willen halen!

Allemaal mensen die Nederland geholpen hebben, o.a. ook Nederlanders die in Afghanistan wonen/werkzaam zijn.

En hun familie van 1e/2e graads omdat die bedreigd worden

purny

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:30

En waar gaan ze die laten dan?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:33

chanicha schreef:
Enzino heeft het goed!
Dat wij het hier goed hebben daar hebben we ook voor gewerkt en gestaakt en weet ik niet wat hè, is niet aan komen waaien!
De jongemannen stappen met iPhones in hun hand van de boot af dus waar zijn we mee bezig!

Mijn huurwoning ging naar een vluchteling. Madam kwam op dure merkschoenen met iPhone in de hand mn huis binnen wandelen. Keek met een vuile blik rond. Fornuis vond ze niks en wolde ze niet hebben want ze wilde een oven. Rolgordijnen wilde ze niet want er zat een gaatje in. Ze vroeg aan dame van vluchtelingenwerk of er een andere keuken in kom komen want deze vond ze niks. (5 jaar geleden gerenoveerd).
Er zat een randje kalk in de wc pot en mw wenste een nieuwe wc pot van de woningbouw want dit was toch wel smerig. Heeft ze tot mn verbazing ook nog gekregen terwijl ik in m'n nieuwe huis wekenlang heb moeten zeuren om een nieuwe wc omdat het er stond. De urine was jarenlang in de tegels getrokken en er lag elke morgen rond de wc bruine drap en vocht uit het riool :r
Vloer vond ze mooi maar daar wilde ze geen 75 euro voor betalen. (+ zonwerend rolgordijn en een muur en deur) Er werd afgedingt naar 25 euro want meneer die mw bijstond zou wel even voor 50 euro laminaat in heel huis leggen :roll: .
Madam was verontwaardigd want vriendin had wel een leuk huis gekregen.
Mn broek zakte af...
Ik had een hoop dingen die ik zo achter had willen laten maar dit kreng was zo ondankbaar dat ik weg gegeven heb aan een ander. Ik heb de vloer beneden eruit gesloopt en het mee genomen voor mn zolder. :o
En die vrouw van vluchtelingenwerk maar op haar inpraten:
" wees dankbaar, denk aan waar je nu woont, denk aan waar je vandaan komt en wat je mee gemaakt hebt, die oven komt wel, die roze muur wordt voor je geschilderd en daar krijg je verf voor enz enz.
Vervolgens loopt madam naar de schuurtjes buiten waar het gemeente plantsoen aan een snoeuibeurt toe was: of die overhangende takken wel weg gehaald werden want zo werd ze nat... >;)
Oh en ze wilde een nieuwe kliko..

Ja ik weet het, dit was een rotte appel maar deze hadden ze voor mij een retourtje terug kunnen geven :o

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:40

purny schreef:
En waar gaan ze die laten dan?

Ik denk in huurwoningen?
Hier staan huurwoningen leeg voor statushouders. Onze gemeente moet zoveel % huurwoningen vrij houden voor statushouders. Deze woningen komen niet op woningnet.
Woningbouwvereniging is er niet blij mee want ze zien de wachtlijsten langer worden en ze krijgen natuurlijk steeds verontwaardigde reakties van woningzoekenden. Het is natuurlijk ook niet uit te leggen als jij meer dan 9 jaar op de wachtlijst staat, je wachttijd langer ziet worden en er vervolgens wel woningen leeg staan...
En dat die naar statushouders gaan.
En ook vaak nog eens eengezinswoningen waar we hier een tekort aan is. Er komen er hier max 2 a 3 per jaar vrij.
En de gemeente maar sussen de de wachtlijsten er absoluut niet langer door worden. Nee maar je staat wel langer op de wachtlijst!
Want die woningen die nu vrij gehouden worden hadden normaal naar mensen op de wachtlijst gegaan.
En wat ik gewoon ook belachelijk vind: waarom krijgt een 3 kamerflat naar 1 vluchteling? Laat er meerdere in wonen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:45

Jullie hebben het nu steeds over gelukzoekers. Die krijgen geen verblijfstatus en geen huis. Je moet ze alleen wel even opvangen, tot ze uitgewezen kunnen worden. Of in de illegaliteit verdwijnen.

@Purny: die Afghanen hebben voor de Nederlandse missie gewerkt en lopen groot gevaar op wraak door de Taliban. Die mensen moeten (!) opgenomen worden. We hebben in Nederland een heleboel arbeiders uit bijv Oost Europa, die kunnen kennelijk ook wonen. Dan kunnen er ook wel wat Afghanen bij.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:45

Rennie89 schreef:
Er word hier weldegelijk gesproken over vluchtelingen die sociale huurwoningen “afpakken” van de Nederlanders. Dat Nederlanders hier meer recht op zouden hebben dan vluchtelingen en “eigen volk” eerst.

En niet alleen hier maar Facebook staat er ook echt vol van met reacties als “vol is vol” en “terug naar eigen land” en “eigen volk eerst woningen geven” etc. Te triest voor woorden

Nu is het zo dat een statushouder meer rechten heeft dan het "eigen volk" ook een beetje bijzonder. Waarom kan die niet op zijn buurt wachten? Net zoals de anderen die ook al jaren op de wachtlijst staan voor een sociale huurwoning.

Als iemand statushouder is zullen de instanties er van overtuigd zijn dat deze persoon mag blijven. Dat ga ik verder niet betwisten want ik neem aan dat ze goed onderzoek gedaan hebben.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:47

Kan je nog zoveel plekken regelen maar hier kan je niet tegenop:

De asielinstroom van week 40 bedroeg ongeveer 1.100
De asielinstroom van week 40, bestaande uit eerste asielaanvragen, herhaalde asielaanvragen, hervestiging, herplaatsing en ...

Nieuwsbericht | 11-10-2021 | 11:18

De asielinstroom van week 39 bedroeg ongeveer 1.000
De asielinstroom van week 39, bestaande uit eerste asielaanvragen, herhaalde asielaanvragen, hervestiging, herplaatsing en ...

Nieuwsbericht | 04-10-2021 | 10:47

De asielinstroom van week 38 bedroeg ongeveer 1.200
De asielinstroom van week 38, bestaande uit eerste asielaanvragen, herhaalde asielaanvragen, hervestiging, herplaatsing en ...

Nieuwsbericht | 27-09-2021 | 10:15

De asielinstroom van week 37 bedroeg ongeveer 1.200
De asielinstroom van week 37, bestaande uit eerste asielaanvragen, herhaalde asielaanvragen, hervestiging, herplaatsing en ...

Nieuwsbericht | 20-09-2021 | 10:41

De asielinstroom van week 36 bedroeg ongeveer 1.300
De asielinstroom van week 36, bestaande uit eerste asielaanvragen, herhaalde asielaanvragen, hervestiging, herplaatsing en ...

Nieuwsbericht | 13-09-2021 | 10:12

De asielinstroom van week 35 bedroeg ongeveer 1.100
De asielinstroom van week 35, bestaande uit eerste asielaanvragen, herhaalde asielaanvragen, hervestiging, herplaatsing en ...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:51

mysa schreef:
Jullie hebben het nu steeds over gelukzoekers. Die krijgen geen verblijfstatus en geen huis. Je moet ze alleen wel even opvangen, tot ze uitgewezen kunnen worden. Of in de illegaliteit verdwijnen.

@Purny: die Afghanen hebben voor de Nederlandse missie gewerkt en lopen groot gevaar op wraak door de Taliban. Die mensen moeten (!) opgenomen worden. We hebben in Nederland een heleboel arbeiders uit bijv Oost Europa, die kunnen kennelijk ook wonen. Dan kunnen er ook wel wat Afghanen bij.

Ze krijgen wel verzorging en zorg dus dat kost niets?
Uitwijzen kan niet want hun thuisland wil ze niet terug dus dan verdwijnen ze in de illegaliteit en criminaliteit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:56

mysa schreef:

Uh heb je de situatie van de arbeiders van Oost Europa meegekregen? Die mensen wonen vaak met meer dan 10 mensen in een woning.
Ik snap dat we ze wel moeten helpen alhoewel ik mij afvraag of er wel daadwerkelijk zoveel mensen belangrijk werk voor ze hebben gedaan. Maar er wordt 1 belangrijk punt vergeten. Goede huisvesting. En zolang dat er niet voor ze is vind ik het heel jammer maar daar is gewoon geen plek voor.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:57

Misschien een idee om containerwoningparken te bouwen voor statushouders, van waaruit ze mee op de wachtlijst wachten op een beschikbare woning?
(Al verplaats je daarmee het probleem wel naar de toekomst.)

Als ik bijvoorbeeld kijk naar woningnet regio Utrecht, daar zijn de laatste maand 109 sociale huurwoningen verdeeld.
Daarvan zijn er 15 gegaan naar mensen op de wachtlijst, loting, urgentie etc, de rest is naar directe bemiddeling gegaan.
Ik snap wel dat het draagvlak zo wat uitdunt in de maatschappij.

Ik sta daar zelf al 9 jaar ingeschreven maar bij iedere woning staat voor mij de slaagkans op laag tot zeer laag. Gelukkig heb ik het pas nodig als we met pensioen gaan dus kan ik nog wat jaren inschrijftijd sparen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:00

Vergeleken met alle immigranten die Nederland binnenkomen zijn de aantallen asielzoekers te verwaarlozen:
Citaat:
In 2020 immigreerden 220 853 personen naar Nederland

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... nederland-
Aantal asielzoekers:
Citaat:
In 2020 vragen 13.673 asielzoekers voor het eerst een asielverzoek aan in Nederland. In 2019 ging het om 22.533 nieuwe asielverzoeken. Het aantal gezinsleden dat zich herenigt met een vluchteling in Nederland is ook gedaald: van 4.179 in 2019 naar 3.863 in 2020. Syrië is in 2020 opnieuw het herkomstland van de meeste asielzoekers, gevolgd door Algerije en Turkije.

https://www.vluchtelingenwerk.nl/feiten ... wereldwijd

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:04

Ergens is het toch onlogisch dat we zoveel buitenlandse arbeiders nodig hebben maar geen plek hebben voor vluchtelingen?

En ja,@Purny: zoveel zijn het er wel. We hebben er vrij lang gezeten, konden de taal niet spreken, dus alleen al tolken en gidsen was een flink aantal. En het meest schandalige is nog dat van meerdere van die mensen tijdens de machtsovername werd verwacht dat ze meermaals tussen de vuurlinies door naar de ambassade kwamen, met dan weer dit document en dan weer dat papier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:04

Wat ik al jaren wel als oplossing zie, is dat een bestemmingsplan ook echt makkelijker moet kunnen veranderen.

Er staan veel bedrijfs/kantoor panden leeg en dat is imo echt zonde. Natuurlijk is het een ding als het van de bewoonde wereld af staat, men tussen industrie zou komen te wonen, maar als er bedrijfsterreinen uitbreiden, dus meer grond in beslag nemen, terwijl er een aantal leeg staan, kan dat imo wel anders.

Net als met winkel panden. Heel veel steden en dorpen klagen al jaren over leegstand. Er wordt ontzettend veel online geshopt en winkelen is niet echt gezellig als je langs een rij leegstaande panden moet.

Ik zeg al jaren; Maak winkel pleinen kleiner. Maak alles centraal om elkaar. Mensen met gezellige horeca en bedrijven met diensten zoals fysio, tandarts etc naar buiten.
Winkelpanden die buiten het centrale deel leeg staan, ombouwen tot woningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:07

Asciugamano schreef:
Mensen die in nood zitten voor laten gaan wat het toewijzen van woningen betreft lijkt me logisch.
Die andere problemen hebben niks met de rest te maken.
Of moeten we soms kiezen?

Ik vind niet dat statushouders daarin voorrang moeten krijgen nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:15

Daatje schreef:
Mindim schreef:

Als je de problemen in eigen land niet eens kunt oplossen, moet je zeker niet de problemen van een ander land gaan oplossen.

Zoveel instanties die te kort komen hier. Zorg eerst maar eens dat dat op orde is, jeugdzorg, ouderenzorg, zorg uberhaupt.

Kan je wel verdrietig van worden, maar wat doe jij er aan dan? Hoe moet het volgens jou opgelost. Alles maar binnen laten. Statushouders voorrang geven op de woningmarkt? Overal maar meer en meer voor betalen?

Ik heb helemaal geen zin om uit te leggen wat ik er aan doe aan mensen die spreken over “eigen volk” en “eigen land”.
Zoals jij nl hierboven al zegt: alles moet in ogen van deze mensen eerst helemaal tot in de puntjes geregeld zijn in “eigen land” voordat deze mensen over grenzen kijken naar erbarmelijke omstandigheden elders, waar de onmenselijkheid vele malen erger is in mijn ogen dan de zaken die hier niet goed voor elkaar zijn.

Eerst ik en dan pas mensen die het veel slechter hebben is inderdaad niet mijn mentaliteit

Dat 'eigen' volk zijn ook de oude mensen die mee hebben geholpen dit land op te bouwen, waar te weinig handen zijn om ze te helpen, omdat geld ergens anders naar toe gaat.
Dat 'eigen' zijn ook kids met een ernstige mentale problemen, waar jeugdzorg niet aan toe komt, oa door geld nood.
Dat 'eigen' zijn ook de daklozen, die zonder schuld op straat belanden omdat de boel hier niet te betalen is voor ze.
Dat 'eigen' zijn ook de kids van statushouders die hier geboren zijn en zonder pardon wel mogen worden terug gestuurd.
Ja, voor die mensen kom ik op, help die mensen eerst maar eens, als je dat nog niet eens fatsoenlijk kan, hoe wil je dan anderen helpen, ten koste van?
Het gaat me helemaal niet om "ik" zoals jij dat noemt. Maar om een groep mensen die men in de kou laat staan in dit land en waar naar mijn idee lang zo veel aandacht niet naar uit gaat.
Dus kom maar uit die ivoren toren van je met die verwaande houding, als jij je ogen sluit voor de misstanden in dit land, omdat het vast niet zo erg is als mensen in oorlogsgebied, ben je geen haar beter als hetgene je mij van beschuldigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:19

mysa schreef:
Ergens is het toch onlogisch dat we zoveel buitenlandse arbeiders nodig hebben maar geen plek hebben voor vluchtelingen?

En ja,@Purny: zoveel zijn het er wel. We hebben er vrij lang gezeten, konden de taal niet spreken, dus alleen al tolken en gidsen was een flink aantal. En het meest schandalige is nog dat van meerdere van die mensen tijdens de machtsovername werd verwacht dat ze meermaals tussen de vuurlinies door naar de ambassade kwamen, met dan weer dit document en dan weer dat papier.

Vluchtelingen mogen in eerste instantie helemaal niet werken, dus die vergelijking gaat wat mank.

Ik woonde voorheen in noord oost groningen. Veel Polen woonden daar, met vaak tig mannen in 1 huis. Het was daar niet gebruikelijk dat het gezin mee kwam trouwens.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:35

DuoPenotti schreef:
Die zonnepanelen op velden moeten ze per vandaag nog schrappen. Te schandalig voor woorden in een land met woningtekort en een wereld met voedsel te kort.
Tegen de tijd als alle woningen, fabrieken, kantoren parkeertereinen vol liggen met zonnepanelen kunnen we verder kijken.
Nu niet.
Weggooien van goede grond die al te kort is is dat.

Off topic maar er is helemaal geen te kort/ hoeft niet te zijn.
Veel akkers wordt gebruikt voor de veeindustrie.
Je zou daar makkelijk genoeg voedsel voor mensen kunnen verbouwen. Maar ja…
De meeste mensen móeten een stukje vlees hè, iedere dag…
Op die manier zou je ruimte overhouden voor natuur, woningen én zonnepanelen. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:37

Mars schreef:
Asciugamano schreef:
Helemaal niet.
Hoeveel woningen zijn er tekort en hoeveel asielzoekers(-gezinnen) moeten er gehuisvest worden?
Dat heeft zoo weinig invloed!
Maar ja; de propaganda van de Wildersen en Baudets onder ons werkt goed, zullen we maar zeggen…
En Mars; het topic opende met een vraag over asielzoekers maar gaat grotendeels over onze woningnood.
Ík heb die link niet gelegd… ;)

We komen ruim 300.000 woningen tekort in dit land.
Is het dan logisch meer mensen hierheen te halen als je de huidige inwoners al niet kwijt kunt?
Hoeveel asielzoekers?
Hoeveel woningen zouden er voor hen dan extra bij moeten?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:50

Mindim schreef:
Daatje schreef:

Ik heb helemaal geen zin om uit te leggen wat ik er aan doe aan mensen die spreken over “eigen volk” en “eigen land”.
Zoals jij nl hierboven al zegt: alles moet in ogen van deze mensen eerst helemaal tot in de puntjes geregeld zijn in “eigen land” voordat deze mensen over grenzen kijken naar erbarmelijke omstandigheden elders, waar de onmenselijkheid vele malen erger is in mijn ogen dan de zaken die hier niet goed voor elkaar zijn.

Eerst ik en dan pas mensen die het veel slechter hebben is inderdaad niet mijn mentaliteit

Dat 'eigen' volk zijn ook de oude mensen die mee hebben geholpen dit land op te bouwen, waar te weinig handen zijn om ze te helpen, omdat geld ergens anders naar toe gaat.
Dat 'eigen' zijn ook kids met een ernstige mentale problemen, waar jeugdzorg niet aan toe komt, oa door geld nood.
Dat 'eigen' zijn ook de daklozen, die zonder schuld op straat belanden omdat de boel hier niet te betalen is voor ze.
Dat 'eigen' zijn ook de kids van statushouders die hier geboren zijn en zonder pardon wel mogen worden terug gestuurd.
Ja, voor die mensen kom ik op, help die mensen eerst maar eens, als je dat nog niet eens fatsoenlijk kan, hoe wil je dan anderen helpen, ten koste van?
Het gaat me helemaal niet om "ik" zoals jij dat noemt. Maar om een groep mensen die men in de kou laat staan in dit land en waar naar mijn idee lang zo veel aandacht niet naar uit gaat.
Dus kom maar uit die ivoren toren van je met die verwaande houding, als jij je ogen sluit voor de misstanden in dit land, omdat het vast niet zo erg is als mensen in oorlogsgebied, ben je geen haar beter als hetgene je mij van beschuldigd.

Maar jij wilt toch ook niet kiezen tussen de verschillende problemen die je zelf noemt?
Waarom dan wel tussen die en de asielzoekers?
Wat geeft je het recht?
Alleen het feit dat jij toevallig het geluk hebt gehad dat je aan déze kant van een denkbeeldige lijn (grens) bent geboren?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:50

Mindim schreef:
Asciugamano schreef:
Mensen die in nood zitten voor laten gaan wat het toewijzen van woningen betreft lijkt me logisch.
Die andere problemen hebben niks met de rest te maken.
Of moeten we soms kiezen?

Ik vind niet dat statushouders daarin voorrang moeten krijgen nee.

Nee dat was me wel al duidelijk…

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:51

Ik ga dit topic ontvolgen want t is me te triest voor woorden…

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:52

Ja! Wij hebben geboorteRECHT!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:53

Asciugamano schreef:
Maar jij wilt toch ook niet kiezen tussen de verschillende problemen die je zelf noemt?
Waarom dan wel tussen die en de asielzoekers?
Wat geeft je het recht?
Alleen het feit dat jij toevallig het geluk hebt gehad dat je aan déze kant van een denkbeeldige lijn (grens) bent geboren?

Begrijpend lezen is een kunst zie ik :')