Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:52

Wat erg, moestuin :(

Duitsland is ook al zo erg getroffen.

Wij wonen in een gebied tussen de Maas (dichtbij) en de Waal (enkele dorpen verderop). Hoogwater in beide rivieren is zeker niet ongewoon en ik maak me op voorhand geen zorgen. Maar ben wel benieuwd hoe de situatie zich gaat ontwikkelen. Er komt veel water aan. De regen valt hier mee.

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:54

wat een nachtmerrie is dit

mocht ik iets voor iemand kunnen betekenen , knagers opvangen kan altijd!
regio noord holland / assendelft

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:58

Wat een nachtmerrie voor die mensen daar allemaal..

Voor mij is het vervelend (zou zondag middag aantal dagen naar valkenburg gaan), alleen voor die mensen is het zo veel erger.. :(:)

superpony

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:09

Vreselijke beelden en je ziet steeds meer voorbij komen. Zag ook vreselijke beelden uit bijv Valkenburg.En beelden van plekken waar je wel bent geweest en je nu ziet hoe vreselijk hoog het water is.

Wij zitten in ZO Groningen. Wel veel regen, maar niet zo erg. Je zou iets kunnen doen, we hebben ruimte, maar we zitten te ver, je komt er niet meer bij in de buurt, dus je kan niks.

Wel echt top al die acties die voorbij komen. Ik hoop echt dat het voor veel mensen even kan verlichten en schelen om toch droog te zitten, wat te kunnen eten en vooral ook veilig te zijn.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:11

Een kennis van me bied ook opvang aan..
Afbeelding

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:12

Vreselijk, die beelden uit Limburg, België en Duitsland.

Hier (Boxtel) is ook wel het een en ander gevallen, maar dat valt in het niet bij wat er in Limburg naar beneden is gekomen.

Voor wie behoefte heeft aan een droge slaapkamer, opvang voor katten/honden/knagers of in het uiterste geval zelfs paarden, stuur maar een pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:17

Vooral de zo herkenbare plekjes in Valkenburg waar normaal gesproken de Geul tussen een paar keien wiebelde. Heb altijd aan de hoge kant vakantie gehouden, spoor over en dan naar beneden .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:30

Deze zie ik net op fb;

Jej Kerkemeijer
2tSapomnsosreugd3u ·

Gezocht tijdelijk stalling in voeren voor schetland pony met veulen en een dragende schetland merrie
Ivm water overlast

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:32

In Valkenburg wordt inmiddels de ME ingezet om ramptoeristen te weren.

https://www.nu.nl/binnenland/6145764/br ... isten.html

Citaat:
In het zwaar getroffen Valkenburg is een brug bezweken aan woest stromend water. Meerdere auto’s zijn door het water opgeslokt. Andere bruggen ogen instabiel, meldt burgemeester van Valkenburg Daan Prevoo donderdag. Prevoo heeft tevens de Mobiele Eenheid (ME) de opdracht gegeven om ramptoeristen te weren uit het overstroomde heuvellandstadje.

De ME moet de gemeentegrens gaan bewaken. "Wij krijgen meldingen van hotels dat ze gebeld worden door mensen die een kamer willen om te komen kijken. Je gelooft het niet!", zei Prevoo in een toelichting tegen zender L1.

Volgens Prevoo is de schade "niet te overzien", en kan pas een realistisch beeld worden geschetst als het water weg is. Herstelwerkzaamheden gaan volgens hem nog weken duren.

Je gelooft het niet... idd. Dit is toch niet te filmen. 8)7

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:33

Hier zijn ook wegen afgesloten en onze boot hebben wij ook maar uit de haven gehaald gisteravond. Gelukkig staan de paarden goed.
Ik heb het net ook in het ander topic gezet maar bij ons op stal zijn ook nog een paar boxen vrij.
Midden Limburg Roermond, net over de grens

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:40

In welke haven lag je boot?
Wij hebben lang in de haven van Thorn gelegen, daar heb ik wel eens wat hoog water meegemaakt in de winter, maar ik ben bang dat het nu nog een graadje erger wordt..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:41

Karin schreef:
In Valkenburg wordt inmiddels de ME ingezet om ramptoeristen te weren.

https://www.nu.nl/binnenland/6145764/br ... isten.html

Citaat:
In het zwaar getroffen Valkenburg is een brug bezweken aan woest stromend water. Meerdere auto’s zijn door het water opgeslokt. Andere bruggen ogen instabiel, meldt burgemeester van Valkenburg Daan Prevoo donderdag. Prevoo heeft tevens de Mobiele Eenheid (ME) de opdracht gegeven om ramptoeristen te weren uit het overstroomde heuvellandstadje.

De ME moet de gemeentegrens gaan bewaken. "Wij krijgen meldingen van hotels dat ze gebeld worden door mensen die een kamer willen om te komen kijken. Je gelooft het niet!", zei Prevoo in een toelichting tegen zender L1.

Volgens Prevoo is de schade "niet te overzien", en kan pas een realistisch beeld worden geschetst als het water weg is. Herstelwerkzaamheden gaan volgens hem nog weken duren.

Je gelooft het niet... idd. Dit is toch niet te filmen. 8)7

#facepalm

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:43

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd, inzamel/doneer acties zijn niet toegestaan
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 16-07-21 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:46

Voor iedereen die last heeft van het hoge water heel veel sterkte daar. Zie af en toe beelden en nieuwsflitsen voorbij komen. Vreselijk allemaal.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:53

Laatst bijgewerkt door Bravura op 15-07-21 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:54

Als zaterdag iemand vanuit omgeving gooi en vechtstreek of noorderlijker afreist naar het rampgebied voor hulp, dan rijd ik graag mee.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:12

Ik krijg beelden door van onze camping in Luxemburg. Het staat daar ook echt historisch hoog, op de toegangsweg staat 1,5 meter water dus je komt er niet op of af. Gaat waarschijnlijk 4 dagen duren voordat het voldoende gezakt is de toegangsweg weer begaanbaar is.

Ik weet dat er diverse jaarplaats houders momenteel daar zijn, maar gisterenavond stonden er nog tour caravans aan het water. Ik hoop dat die mensen nog zo verstandig zijn geweest om in te pakken en te vertrekken.
Ik heb ook een foto voorbij zien komen waar onze plek een stukje op staat. Het schuurtje staat blank, maar het lijkt erop dat onze caravan alleen natte pootjes heeft gekregen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:17

Boras schreef:

Wij wonen in een gebied tussen de Maas (dichtbij) en de Waal (enkele dorpen verderop). Hoogwater in beide rivieren is zeker niet ongewoon en ik maak me op voorhand geen zorgen. Maar ben wel benieuwd hoe de situatie zich gaat ontwikkelen. Er komt veel water aan. De regen valt hier mee.

Ik woon ook in dit gebied, ik heb hoogwater altijd fascinerend gevonden. Maar dit is gewoon rampzalig ;( De beelden zijn echt niet te bevatten!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:17

cursebreaker schreef:
Ik ken de bokt regels even niet goed genoeg uit m'n hoofd, maar een melding maken dat ik een inzamelingsactie start om de dierenambulance in Maastricht te steunen... is dat toegestaan?

Zo ja,
Mocht iemand in de buurt zitten die iets kan missen/wil doneren, dan hoor ik het heel graag.
Ik zit zelf in Heerlen. Het kan hier afgegeven worden, maar ik ben ook in de mogelijkheid om zelf ergens langs te komen.

En anders zal ik het bericht verwijderen/laten verwijderen weer.

Nee, maar je mag zo'n melding wel in je onderschrift zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:22

Ghostattack schreef:
Boras schreef:

Ik woon ook in dit gebied, ik heb hoogwater altijd fascinerend gevonden. Maar dit is gewoon rampzalig ;( De beelden zijn echt niet te bevatten!

Ik heb er sinds '95 meer dan genoeg van. Woon gelukkig op een oude stadswal=droge voeten, maar heb om mij heen gezien wat wateroverlast doet met mensen en huizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:26

tamary schreef:
cursebreaker schreef:
Ik ken de bokt regels even niet goed genoeg uit m'n hoofd, maar een melding maken dat ik een inzamelingsactie start om de dierenambulance in Maastricht te steunen... is dat toegestaan?

Zo ja,
Mocht iemand in de buurt zitten die iets kan missen/wil doneren, dan hoor ik het heel graag.
Ik zit zelf in Heerlen. Het kan hier afgegeven worden, maar ik ben ook in de mogelijkheid om zelf ergens langs te komen.

Nee, maar je mag zo'n melding wel in je onderschrift zetten.

Vind dat ze hier best een uitzondering voor mogen maken...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:28

cursebreaker schreef:

Zo ja,

Gewoon maar even doen en zien wat er gebeurt. Uitzonderingen moeten kunnen en nood breekt wet. Het is duidelijk voor iedereen wat er aan de hand is en wat je doel is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:31

Ja ik twijfelde inderdaad even. Zou inderdaad heel mooi zijn als er voor iets als dit een uitzondering gemaakt kan en mag worden.

Deze ambulance specifiek heeft geen dierenbescherming als (financiele) steun zoals het grote asiel in Born bv. en zijn vrijwel volledig afhankelijk van gewone donaties die ze krijgen, dus zo'n zware 'aanslag' op oa het pand waar ze zitten nu is echt heel erg pijnlijk voor ze :( Elk beetje kunnen ze echt zo hard gebruiken. Kan uit eigen ervaring zeggen dat de mensen die er nu werken/aan het roer staan het echt met hart voor de dieren doen allemaal en goed werk verrichten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:46

Vanmorgen even wezen rampen toeristen bij het pontje bij berg aan de Maas. Op deze plek staat normaal een bank, en meeeters lager begint de Maas pas, heel bizar..Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:47

Ik blijf het nog even herhalen just in case: Als er a.s. zaterdag plaatselijk hulp nodig is en ik kan met iemand meerijden (vanuit Gooi en Vechtstreek midden Nederland) dan bied ik mijn hulp aan!