(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:42

Citaat:
Afstand snap ik, maar dat valt voor mij onder persoonlijke ruimte en geldt dus voor iedereen. Een pet afzetten vind ik inderdaad te ver gaan. Ik kom dan ook met een wedervraag: Blijkbaar mogen vrouwen zich zo kleden zoals zij dat willen (geheel mee eens), zonder dat mannen hierop gaan reageren. Maar mannen mogen niet alles dragen/moeten wel rekening houden met vrouwen? Dat rijmt voor mij niet.

Ik snap je gedachtegang. Vrouwen mogen wel dragen wat ze willen maar mannen niet. Maar het gaat in dit geval om de gedachte die er achter zit. Vrouwen horen alles te kunnen dragen zonder veroordeeld te worden dat ze er bijvoorbeeld "om vragen". Dit gaat er dus om dat ze niet ongevraagd veroordeeld hoeven te worden. Dat mannen een petje af zouden moeten zetten zorgt ervoor dat vrouwen minder angstig zouden zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:43

anjali schreef:
Ik vermijd het zo veel mogelijk om in het donker nog over straat te gaan.Als het toch moet,dan neem ik een paraplu mee.
Maar wat wil je dan met zo'n paraplu doen? Kijk, met zo'n storm als eind vorige week snap ik je, maar verder kun je er toch vrij weinig mee?

Jessix

Ailill schreef:
Ik blijf inderdaad ook altijd staan als mensen ruzie hebben, voor het geval dat.

Dit is wel fijn. Ik heb een keer letterlijk slaande ruzie gehad midden in Amsterdam op vrijdagmiddag en niemand die ook maar iets zei of deed. Dan ben je echt alleen tussen heel veel mensen.

Memories

Over het wel/niet bedreigd voelen op straat: het ligt gewoon aan je ervaringen en hoe je daarmee omgaat. Zo ben ik ook wel eens vastgegrepen en klemgezet door een man na het uitgaan op straat die (voor zover ik de situatie in heb geschat achteraf) geen kwade bedoelingen had en me alleen wilde vertellen dat ik mooi was en of ik een keer op date wilde. En niet begreep dat de manier waarop gewoon op geen enkele manier okee was. Nee accepteerde hij ook gelijk als nee maar toch was ik ENORM geschrokken. Hij was zo sterk, als hij wel kwaaie bedoelingen had gehad had ik geen schijn van kans gemaakt. En daarna nog wel meer meegemaakt, oa in de trein aangerand op klaarlichte dag in een bomvolle coupe.

Ik heb hieruit dus gewoon de conclusie getrokken dat ik me in m'n eentje in het openbaar nooit echt veilig en onbezorgd kan voelen en dat ik dus altijd moet nadenken, plannen, inschatten en rondkijken om m'n eigen veiligheid zo veel mogelijk te garanderen. Ik weet ook wel dat niet elke man zo doet maar ik moet voor mezelf af en toe wel doen alsof elke man zo doet, gewoon omdat ik niet nog eens zo'n rotervaring wil. En dat zit 'm in de kleine details, zoals auto zo dichtbij mogelijk parkeren, checken wat voor mensen er in de omgeving zijn en met de sleutels in m'n hand snel naar de voordeur benen. Of idd straat oversteken als ik twijfel of een man me volgt. Of nooit meer in de trein bij het raampje gaan zitten maar altijd aan het gangpad zodat ik kan vluchten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:44

Ik vind het wel ver gaan om aan de ene kant te zeggen, wij vrouwen moeten ons 's avonds op straat kunnen kleden zoals wij willen, maar aan de andere kant dus wel willen voorschrijven hoe mannen zich 's avonds op straat moeten kleden om je veilig te voelen.

Ook dat een man naar de andere kant van de straat zou moeten oversteken vind ik ver gaan. Als ik mij bedreigd voel omdat daar een gewone, prima, niets kwaads in de zin hebbende, man loopt, is dat mijn probleem en als ik dat te dicht bij vind komen, dan steek ik maar over toch?

Ik heb ook 's avonds vaak een petje op, gewoon omdat ik vaak bij de paarden een petje op heb en als ik dat afzet ik een koud hoofd krijg. Waarom zou ik hem niet af moeten zetten? Omdat ik vrouw ben? Als iemand het prettig vind een petje te dragen of zijn capuchon op te zetten, dan is dat die persoon, man of vrouw, zijn volste recht. Zie ik iemand met een bivakmuts, dan ga ik een straatje om maar is iemand vanwege de kou helemaal in een sjaal en een muts weggedoken zie ik daar geen kwaad in....maar dat blijft mijn interpretatie dus neem ik daarvoor de afstand waar ik mij prettig bij voel. Dat hoeft de ander toch niet te doen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:45

Jessix schreef:
Ailill schreef:
Ik blijf inderdaad ook altijd staan als mensen ruzie hebben, voor het geval dat.

Dit is wel fijn. Ik heb een keer letterlijk slaande ruzie gehad midden in Amsterdam op vrijdagmiddag en niemand die ook maar iets zei of deed. Dan ben je echt alleen tussen heel veel mensen.
Ik heb het in al die jaren (kuch) nu 3 keer mee gemaakt, 2 keer een man en vrouw en een keer een groep tegen 2 mannen. En inderdaad, de meeste mensen lopen voorbij of staan erbij en kijken toe. Zo werkt de mens, denk ik.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:47

Memories schreef:
Over het wel/niet bedreigd voelen op straat: het ligt gewoon aan je ervaringen en hoe je daarmee omgaat. Zo ben ik ook wel eens vastgegrepen en klemgezet door een man na het uitgaan op straat die (voor zover ik de situatie in heb geschat achteraf) geen kwade bedoelingen had en me alleen wilde vertellen dat ik mooi was en of ik een keer op date wilde. En niet begreep dat de manier waarop gewoon op geen enkele manier okee was. Nee accepteerde hij ook gelijk als nee maar toch was ik ENORM geschrokken. Hij was zo sterk, als hij wel kwaaie bedoelingen had gehad had ik geen schijn van kans gemaakt. En daarna nog wel meer meegemaakt, oa in de trein aangerand op klaarlichte dag in een bomvolle coupe.

Ik heb hieruit dus gewoon de conclusie getrokken dat ik me in m'n eentje in het openbaar nooit echt veilig en onbezorgd kan voelen en dat ik dus altijd moet nadenken, plannen, inschatten en rondkijken om m'n eigen veiligheid zo veel mogelijk te garanderen. Ik weet ook wel dat niet elke man zo doet maar ik moet voor mezelf af en toe wel doen alsof elke man zo doet, gewoon omdat ik niet nog eens zo'n rotervaring wil. En dat zit 'm in de kleine details, zoals auto zo dichtbij mogelijk parkeren, checken wat voor mensen er in de omgeving zijn en met de sleutels in m'n hand snel naar de voordeur benen. Of idd straat oversteken als ik twijfel of een man me volgt. Of nooit meer in de trein bij het raampje gaan zitten maar altijd aan het gangpad zodat ik kan vluchten.
Bizar dat je dit mee hebt moeten maken, ik zou bijna mijn excuses aanbieden. Maar ik snap het ergens niet, waarbij ik niet zeg dat ik je niet geloof!

Maar aangerand in een volle trein, kon je nog geluid maken? Zag (n)iemand het?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:47

Jessix schreef:
Ik schrik ervan hoe bedreigt sommige zich voelen op straat.

Je hebt je instinct niet voor niks gekregen en leert ook waar de meest reeele kans op bedreigende situaties bij voorkomt. Beter 'n keer teveel met een grote bocht om iemand heen gegaan dan te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:49

Shetloveerrr schreef:
Citaat:
Maar omdat jij vrouwen kent die zich onveilig voelen op straat wil ook niet zeggen dat het een feit is toch? Dat werkt 2 kanten op
Ik heb me nooit onveilig gevoeld op straat, ook niet als ik in mijn uppie terug kwam van een avondje uitgaan.

Nou uit dit topic blijkt meer weer hoeveel vrouwen zich wel niet ontzettend onveilig voelen op straat. Dat is ook waarom het zo'n ding is de laatste dagen, iedereen herkent zich er in dus deelt het of verteld zijn eigen ervaring. Stel 50% van de vrouwen voelt zich onveilig en 50% niet, dan is dat toch alsnog genoeg reden om er wat aan te doen?
Maar tussen veilig voelen en veilig zijn zit een verschil. Zelfs als elke nette man zonder slechte bedoelingen zou doen wat wij vragen: oversteken, pet af, afstand houden, niet te lang aankijken etc., dan nog bén je gewoon niet veilig, want die mannen die wel iets kwaads in de zin hebben, gaan hun gedrag niet veranderen. Onderaan de streep kun je aan niemand aan de buitenkant direct zien of ze het op je gemunt hebben ja of nee, dus je zult altijd in meer of mindere mate op je hoede moeten zijn.

Ik ken het gebied van Londen waar Sarah Everard ontvoerd is vrij goed, want ik heb er zelf gewoond, en voor mij vóelde het als een van de veiligere plekken in Londen. Zelfs 's avonds durfde ik nog gewoon te gaan hardlopen over de Common omdat het er altijd wel druk is met mensen, en toch heeft een engerd in politieuniform er een vrouw ontvoerd en vermoord. Je hebt maar één gek nodig en het is gedaan met je, ongeacht waar je bent, dus je bent nooit 100% veilig als vrouw op straat.

Ailill schreef:
Memories schreef:

Bizar dat je dit mee hebt moeten maken, ik zou bijna mijn excuses aanbieden. Maar ik snap het ergens niet, waarbij ik niet zeg dat ik je niet geloof!

Maar aangerand in een volle trein, kon je nog geluid maken? Zag (n)iemand het?
Juist als het echt bomvol is, valt er minder op. Zo worden er bijvoorbeeld ook vrouwen aangerand in vliegtuigen en is een vriendin van mij bij haar borsten gegrepen in de metro in Rome.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:50

Ailill schreef:
anjali schreef:
Ik vermijd het zo veel mogelijk om in het donker nog over straat te gaan.Als het toch moet,dan neem ik een paraplu mee.
Maar wat wil je dan met zo'n paraplu doen? Kijk, met zo'n storm als eind vorige week snap ik je, maar verder kun je er toch vrij weinig mee?

Een dichte paraplu bedoel ik.Daar kun je toch flink mee meppen als het nodig zou zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:51

Aanranden in een volle trein gaat heel gemakkelijk. Vent komt tegenover je zitten en gaat met zijn benen tegen jouw benen zitten. In het begin denk je nog...okay hij heeft lange benen en kan ze niet kwijt en dan zie je dat hij zich onder zijn jas lekker zit af te trekken. Meerdere keren meegemaakt en vooral de eerste keer denk je huuuhhhh zie ik dat nou goed...en ben je vooral overompeld. Als het nog een keer gebeurt herken je het eerder en dan zet je zo'n vent an plein public voor l.u.l. Maar mede daardoor zie je mij niet meer in de trein en als ik met de trein moet, dan blijf ik op het balkon.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:52

Ailill schreef:
Jessix schreef:

Ik heb het in al die jaren (kuch) nu 3 keer mee gemaakt, 2 keer een man en vrouw en een keer een groep tegen 2 mannen. En inderdaad, de meeste mensen lopen voorbij of staan erbij en kijken toe. Zo werkt de mens, denk ik.

Ik snap het nog best dat je je er niet mee durft te bemoeien, maar bel dan de politie ofzo. Mijn situatie was echt niet onder controle, dat was wel duidelijk. Ik heb mezelf ook echt voorgenomen dat nooit aan me voorbij te laten gaan.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:55

Nee, niemand zag het, iedereen was met zijn eigen ding bezig. Ik zat bij een stoeltje aan het raam en er kwam dus een vieze vent naast me zitten die heel langzaam steeds meer aan me ging zitten. Begon met z'n benen uit elkaar en heel voorzichtig steeds dichter tegen mijn benen aan, toen met z'n hele lijf steeds meer tegen me aan, z'n arm/ellenboog een beetje op me steunen, etc etc. Eindigde dus met bij m'n borsten/geslachtsdeel te zijn gegrepen. Eerst probeerde ik het nog voor mezelf goed te praten dat die man misschien een beetje onhandig zat ofzo maar toen ie me dus bij m'n edele delen ging strelen heb ik geschreeuwd dat ie een viezerik is en met z'n poten van me af moest blijven. Niemand die iets deed of zei. Ben huilend de trein door gelopen, wederom niemand die iets deed of zei. Heb me nog heel lang afgevraagd of ik wel echt aangerand ben, of dit wel echt fout was, of ik het niet verkeerd heb gevoeld, of ik me aan heb gesteld, etc.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:56

anjali schreef:
Ailill schreef:

Een dichte paraplu bedoel ik.Daar kun je toch flink mee meppen als het nodig zou zijn.
Ik wil je niet bang maken hoor, maar zo'n plu ruk je toch zo uit iemands handen? Lijkt me schijnveiligheid, ik zou dan eerder een bus haarlak meenemen. En een aansteker.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:01

oji schreef:
Aanranden in een volle trein gaat heel gemakkelijk. Vent komt tegenover je zitten en gaat met zijn benen tegen jouw benen zitten. In het begin denk je nog...okay hij heeft lange benen en kan ze niet kwijt en dan zie je dat hij zich onder zijn jas lekker zit af te trekken. Meerdere keren meegemaakt en vooral de eerste keer denk je huuuhhhh zie ik dat nou goed...en ben je vooral overompeld. Als het nog een keer gebeurt herken je het eerder en dan zet je zo'n vent an plein public voor l.u.l. Maar mede daardoor zie je mij niet meer in de trein en als ik met de trein moet, dan blijf ik op het balkon.
Dus... bizar!

Ik dacht aan een hand in je onderbroek/mond dichthouden en echt fysieke aanranding. Dat kon ik me moeilijk voorstellen in zo'n volle trein. Het klinkt i.i.g. als verre van juist, nooit geweten dat mannen dit doen. Of nou, ergens ook wel, maar niet bedacht dat het ook echt gebeurt. Heb het een keer gezien, maar die gozer was echt helemaal van de wereld en zat in een verder lege coupé.

Doet me wel aan het volgende denken, niet om terug te bashen, maar even ter controle voor mijzelf: Ik heb het meermaals meegemaakt dat er een dame tegenover mij ging zitten in de trein en dan de buitenkant van haar knieën, tegen de binnenkant van de mijne. En dan steeds een stukje verder naar buiten duwen, en je vol in je gezicht aan blijven kijken.

Ik heb het nooit als aanranding ervaren, niet perse als prettig, maar nu kijk ik er toch een beetje anders naar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:02

Ailill schreef:

Ik ben een keer beroofd op klaarlichte dag in Rotterdam en niemand stak 'n vinger uit om te helpen. Nu was ik zelf nog jong (twintiger) en fit en ben scheldend en tierend achter de zakkenroller aangerend waardoor hij uiteindelijk m'n portemonnee met inhoud mijn richting op gooide om maar van mij af te zijn.
Pas later realiseerde ik me dat ik ook 'n mes tussen m'n ribben had kunnen krijgen, maar ik heb bij acute situaties de fight reactie ipv flight/freeze. Heb ook meerdere keren een man door wie ik me bedreigd voelde een rechtse directe op de kaak gegeven. Moet zeggen dat dat wel effectief bleek, want mannen verwachten die reactie nu eenmaal niet van 'n klein vrouwtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:03

Ailill schreef:
oji schreef:
Dus... bizar!

Ik dacht aan een hand in je onderbroek/mond dichthouden en echt fysieke aanranding. Dat kon ik me moeilijk voorstellen in zo'n volle trein. Het klinkt i.i.g. als verre van juist, nooit geweten dat mannen dit doen. Of nou, ergens ook wel, maar niet bedacht dat het ook echt gebeurt. Heb het een keer gezien, maar die gozer was echt helemaal van de wereld en zat in een verder lege coupé.

Doet me wel aan het volgende denken, niet om terug te bashen, maar even ter controle voor mijzelf: Ik heb het meermaals meegemaakt dat er een dame tegenover mij ging zitten in de trein en dan de buitenkant van haar knieën, tegen de binnenkant van de mijne. En dan steeds een stukje verder naar buiten duwen, en je vol in je gezicht aan blijven kijken.

Ik heb het nooit als aanranding ervaren, niet perse als prettig, maar nu kijk ik er toch een beetje anders naar.

Sorry, maar wat beschreven wordt is wel "echt fysieke aanranding". Het is echt frustrerend als een ander dingen gaat bagatelliseren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:04

Memories schreef:
Nee, niemand zag het, iedereen was met zijn eigen ding bezig. Ik zat bij een stoeltje aan het raam en er kwam dus een vieze vent naast me zitten die heel langzaam steeds meer aan me ging zitten. Begon met z'n benen uit elkaar en heel voorzichtig steeds dichter tegen mijn benen aan, toen met z'n hele lijf steeds meer tegen me aan, z'n arm/ellenboog een beetje op me steunen, etc etc. Eindigde dus met bij m'n borsten/geslachtsdeel te zijn gegrepen. Eerst probeerde ik het nog voor mezelf goed te praten dat die man misschien een beetje onhandig zat ofzo maar toen ie me dus bij m'n edele delen ging strelen heb ik geschreeuwd dat ie een viezerik is en met z'n poten van me af moest blijven. Niemand die iets deed of zei. Ben huilend de trein door gelopen, wederom niemand die iets deed of zei. Heb me nog heel lang afgevraagd of ik wel echt aangerand ben, of dit wel echt fout was, of ik het niet verkeerd heb gevoeld, of ik me aan heb gesteld, etc.
Nogmaals, dit is echt enorm heftig, wat onwijs k*t!

En die vent ging echt alle grenzen te buiten, en jij dus blijkbaar in een freeze modus. Met dit als gevolg. Goed dat je alsnog jezelf kon verdedigen, al was het naar jouw mening natuurlijk veel te laat. En had nooit mogen gebeuren.

Ik snap oprecht niet dat er dan verdorrie niemand in zo'n hele trein denkt van goh, dit klinkt niet goed, misschien zou hulp nodig kunnen zijn. Echt, ongelofelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:05

Ailill schreef:

Juist in zo'n storm heb je geen klap aan een paraplu hoor ;) :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:08

elnienjo schreef:
Ailill schreef:

Ik ben een keer beroofd op klaarlichte dag in Rotterdam en niemand stak 'n vinger uit om te helpen. Nu was ik zelf nog jong (twintiger) en fit en ben scheldend en tierend achter de zakkenroller aangerend waardoor hij uiteindelijk m'n portemonnee met inhoud mijn richting op gooide om maar van mij af te zijn.
Pas later realiseerde ik me dat ik ook 'n mes tussen m'n ribben had kunnen krijgen, maar ik heb bij acute situaties de fight reactie ipv flight/freeze. Heb ook meerdere keren een man door wie ik me bedreigd voelde een rechtse directe op de kaak gegeven. Moet zeggen dat dat wel effectief bleek, want mannen verwachten die reactie nu eenmaal niet van 'n klein vrouwtje.
Nogmaals, ik snap dit niet. Maar dat hoeft ook niet, blijkbaar komt dit voor. Stukje bewustwording voor mij.

Heel goed dat je erachter aan bent gegaan, en je spullen terug kreeg. Kan me voorstellen dat je daarna flink op je hoede bent. Mijn moeder had het eens in het centrum van Utrecht, een of andere kneus wilde haar tas meenemen maar ons mam liet niet los en begon te gillen, toen liet die gast pas los. En niemand die haar hielp.

Flight modus herken ik, privé en zakelijk vaak genoeg ondervonden. Het besef van zo'n mes komt daarna pas.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:09

[***] schreef:
Ailill schreef:
Dus... bizar!

Sorry, maar wat beschreven wordt is wel "echt fysieke aanranding". Het is echt frustrerend als een ander dingen gaat bagatelliseren.
Come on, ik probeer dit gesprek zo open en tactvol mogelijk te voeren, om dan over zulke zaken te vallen, lijkt me niet nodig.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:09

Blue_Eyes schreef:
Ailill schreef:

Juist in zo'n storm heb je geen klap aan een paraplu hoor ;) :D
Juist wel, een goede windvlaag en de juiste timing qua sprong, en je vliegt zo naar de overkant v.d. straat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:12

[***] schreef:
En juist door dit soort opmerkingen wordt seksueel geweld tegen mannen niet serieus genomen. Een vriend van mij is ook meermalen aangerand in het openbaar, maar durft daar ook nauwelijks iets over te zeggen tegen mensen, juist vanwege dit soort reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:14

Ailill schreef:
Come on, ik probeer dit gesprek zo open en tactvol mogelijk te voeren, om dan over zulke zaken te vallen, lijkt me niet nodig.

Weet je hoe vaak je als slachtoffer je moet verdedigen? Ik heb "echte" verkrachting meegemaakt, door de enge man in de bosjes, en nog moet ik steeds uitleggen waarom ik daar last van heb.
Door onderscheid te maken tussen in jouw ogen echte aanranding en minder erg maak je onderscheid tussen hoe erg de ene aanranding vergeleken met de andere aanranding is. Dat is niet oké.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:15

Mkango schreef:
[***] schreef:
En juist door dit soort opmerkingen wordt seksueel geweld tegen mannen niet serieus genomen. Een vriend van mij is ook meermalen aangerand in het openbaar, maar durft daar ook nauwelijks iets over te zeggen tegen mensen, juist vanwege dit soort reacties.

Mijn opmerking gaat over de aanranding in de trein die geen "echte fysieke aanranding" genoemd werd, niet over de aanranding van mannen. Aanranding van mannen is uiteraard even erg als aanranding van vrouwen. Ervaar je het niet als aanranding dan prima, maar niemand heeft het recht om de suggestie te wekken dat wat iemand heeft meegemaakt minder erg is dan iets anders.