Ceetje_bokt schreef:En om die haken en ogen op te lossen, schijn ik vanmiddag eens diep te moeten nadenken.

(maar die quote met die opdracht krijg ik er niet in)
Jij had het over kaders waarmee je je beperkt tot bepalen wie het wel krijgt en wie niet. Dat is redelijk simpel: vanaf een bepaalde leeftijd (laat dat vanaf geboorte zijn of vanaf 18 jaar) en iedereen die een NL paspoort heeft, ingeschreven staat in Nederland, of het merendeel van zijn tijd in NL doorbrengt (183 dagen per jaar). Het bedrag staat vast en is voor iedereen hetzelfde.
De haken en ogen die een probleem zullen zijn liggen meer bij de hoogte van het bedrag, waar het geld ervoor vandaan komt, hoe je voorkomt dat opeens iedereen naar NL komt om het ook te krijgen, wat te doen met mensen die nu bepaalde toeslagen krijgen (basisinkomen betekend voor veel mensen dat elke andere vorm van toeslagen komen te vervallen: het hele idee is om het zo simpel mogelijk te maken en niet een extra laag toe te voegen waarbij alle bestaande regelingen gewoon blijven bestaan), of je die ambtenaren die zich er nu mee bezig houden een nieuwe baan moet aanbieden, wat er moet gebeuren met belastingaftrek (kan meteen ook simpeler gemaakt worden - geen hypotheekaftrek meer, geen groene beleggingenaftrek meer, etc), wat de gevolgen voor de huizenmarkt zullen zijn, hoe om te gaan met hypotheken die al afgesloten zijn, hoe omgaan met mensen die nu alimentatie betalen (zal komen te vervallen lijkt me) en of dat geen negatieve gevolgen heeft voor vaders die hun gezin verlaten, andere negatieve consequenties waar je in eerste instantie niet aan zou denken, etc, etc, etc.
En natuurlijk of het uberhaupt wel werkt: het is nog nergens geprobeerd dus wat de effecten zullen zijn op de mensen, het land, de productiviteit, etc is allemaal speculatie.