miramii schreef:pmarena schreef:Ik vind dat een moeder ALTIJD moet kunnen bepalen wat er gebeurt.
Uiteraard willen de dokters / gyn. / VK je helpen om een min of meer gezond kindje ter wereld te brengen. Maar voor een (groot?) deel van hen is alles ondergeschikt aan dat belang en dat zou niet mogen.
Ik vind dit a: een nogal generaliserende uitspraak. Ik gok zomaar dat je niet het grootste deel van de artsen en verpleegkundigen uit Nederland aan je bed hebt gehad.
Vandaar ook hoe ik het verwoord, met haakjes en vraagteken 
Citaat:
En b: hoe zie je dit dan voor je? Zou het uitgangspunt moeten zijn: moeders wil is wet ongeacht de uitkomst?
En hierop is het antwoord heel simpel: Ja. Moeders wil is wet. Het is HAAR lijf en HAAR kind. Ongeacht de uitkomst, ZIJ bepaalt. Over het algemeen zal een moeder namelijk heel goed overwegen wat de voors en tegens zijn, en ZIJ is degene die het meest intens verder moet leven met de gevolgen van haar keuze.
Het is aan de zorgverleners om moeder goed te informeren over de situatie, de mogelijkheden, de reden waarom zij graag zus-of-zo zouden willen doen. En dan is het aan de moeder om te beslissen wat zij daar verder mee wil.
Vervolgens is het aan de zorgverleners of zij daar in mee willen gaan. Willen ze dit niet: hun goed recht. Maar dan moeten ze daar eerlijk over zijn zodat mevrouw een andere zorgverlener kan zoeken die wèl achter haar staat en haar wèl wil helpen. En dus niet mevrouw op allerlei nare manieren toch in de houdgreep nemen en gaan dwingen om zich aan te passen aan hun eigen wensen en protocollen, die nu eenmaal niet voor iedereen het best mogelijke resultaat bieden.
Citaat:
Natuurlijk is overleg belangrijk, maar de meeste bevallende vrouwen zijn niet medisch onderlegd.
De aanstaande moeder is wellicht niet medisch onderlegd, maar heeft wellicht wèl heel duidelijk in haar hoofd wat zij nodig heeft. Zij is de expert op het gebied van haar lichaam, en wat voor háár werkt. Zij is degene die haar kind voelt, die haar familie-geschiedenis, haar lichaam, haar behoeftes het beste kent.
De aanstaande moeder wegzetten als een incapabel, onwetend iemand wiens bevalling door zorgverleners "gedaan" moet worden helpt niet echt om met de juiste gemoedstoestand aan een bevalling te beginnen....
Citaat:
Kan je op zo'n kritisch moment nog wel voldoende begrijpen wat je keuzes inhouden?
Op het moment dat iemand zo ver in de penarie zit dat diegene niet meer goed aanspreekbaar is, dan heb je in principe nog het bevalplan en eerdere gesprekken om op terug te vallen, om een beeld te hebben van wat belangrijk is voor die dame. Het is prettig als men probeert zoveel mogelijk daarvan nog in ere te houden.
Maar als er ècht ingegrepen moet worden, en je niet meer voldoende begrijpt om je mening er over te geven....en men het goede fatsoen heeft om zoveel mogelijk je bevallingswensen te eren....dan is er in principe toch ook niet echt een probleem? Want ze gaan dan niet tegen je wensen in, maar ze handelen waar er gehandeld moet worden.
Ik denk dat de meeste aanstaande moeders heel goed begrijpen dat er een punt kan komen waarop er gewoon gehandeld moet worden, en dat ze daar dan ook achter staan. Alleen het probleem kan zijn dat de zorgverleners zo'n punt veel eerder aanwijzen dan de aanstaande moeder....en al beslissingen letterlijk over haar rug gaan nemen, terwijl er nog andere opties zijn en zij nog prima zelf daarbij betrokken kan worden.
En dàt geeft nu die problemen van #genoeggezwegen: dat vrouwen duidelijk aangeven wat ze wel of niet willen....maar ze worden keihard aangepakt en moeten niet zeuren, de "zorgverleners" zullen het varkentje wel even wassen want die weten het zogezegd beter en de barende vrouw staat met de rug tegen de muur en moet het allemaal maar "over zich heen laten komen"
Citaat:
Iemand hiervoor merkte ook al op, wat ikzelf enorm herken: ik leefde in een bubbel en kreeg veel dingen niet meer mee. Achteraf werd ik me pas bewust van de ernst van de situatie.
Desondanks hebben ze echt hun best gedaan om contact met mij te blijven zoeken en als dat niet lukte overlegden ze met mijn man. De situatie hield wel in dat er dingen gebeurden die ik niet meer begreep. Volgens mijn man wel uitgelegd en overlegd, maar ik was er geestelijk niet meer voldoende bij.
Nou dan hebben ze toch gewoon netjes gehandeld in principe...? 
Citaat:
@TS waarin ik hem vind verschillen in die situatie is dat je bij een dergelijke keuze ervoor kiest om het risico te nemen voor jezelf. In de situatie die eerder werd benoemd, maakt de moeder ook een keuze voor het kind en vader. Het kind overlijd, de vader verliest (ook) zijn kind. En als ik het zo lees / interpreteer, wist de moeder welke keuze ze maakte. Daar heb ik veel moeite mee en ik kan me voorstellen dat het dienstdoende personeel dat ook heeft gehad.
Wat dit betreft is dit natuurlijk een heel erg schrijnende situatie.
Maar iemand die heel heel duidelijk geen toestemming geeft tòch opensnijden....dat is toch sowieso ook geen optie? En dit zal inderdaad een zeldzaam geval zijn....
Ik ben overigens wel benieuwd of zo'n vrouw dan achteraf zegt dat ze haar plat hadden moeten spuiten en toch dat kind er uit hadden moeten halen, want op zich kan ik me dat best voorstellen dat je alle ellende achteraf toch wel heel zwaar vindt wegen 
Maar dat doet niet af aan dat het háár beslissing was om te maken en van niemand anders.