Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:42

bigone schreef:
En over bezuinigingen in de zorg. Er word elke keer zo gezeurd over het aantal bedden. We hadden er in 2010 47000, nu 40.000. En de bezettingsgraad in ons land is nog steeds het laagste van heel Europa. Redenen zijn dat bvb in Duitsland een bevalling minimaal vijf dagen ziekenhuis betekend, ook voor kleine ingrepen word iedereen opgenomen en in Nederland is de poliklinische behandeling gewoon ingeburgerd, mensen kunnen na korte tijd naar huis en ook behandelingen thuis daar zijn ze hier veel verder mee.
In normale tijden zijn is er een bezettingsgraad van 60 a 65 %, van alle bedden staan er dus meestal 35 % leeg. Omdat de zorg gewoon vrij efficient werkt.
Ook word er hier niet tot uit den treure door gebuffeld om iemand die geen uitzicht heeft op beter worden in het ziekenhuis te houden, dan ga je in goed overleg met palliatieve zorg naar huis.
En elk jaar word er meer geld aan zorg uitgegeven, dat zal misschien wat dalen door alle coronaslachtoffers en flinke oversterfte maar toch.
Het gejank om extra ic bedden vind ik gewoon dom. Natuurlijk was het prettig om ze in deze unieke situatie te hebben. Maar stel je voor, we hebben in de toekomst 10.000 ic bedden incl het personeel dat daar bij hoort. In normale situaties staan er daar 9500 van leeg en die kosten ong. 1750 euro per dag, leeg he dus dat is 16.625.000 heel veel geld wat opgebracht moet worden door zorgverzekeraars, elke dag weer. Wanneer elke volwassene zegt prima, 30 euro per maand bij de zorgpremie op klinkt dat ook leuk echter de helft van de huishoudens krijgen zorgtoeslag wat weer uit de belastingen betaald word dus hup, die ook maar verhogen. En zo zie je dat er gewoon heel veel, inderdaad vooral financiele haken en ogen zitten aan het het idee van de ic bedden flink verhogen.
En corona gewoon laten gaan want er zijn bedden genoeg? Ik denk dat we dan zelfs aan 10.000 niet genoeg hadden gehad.

Ach zelfs in 2004 werd je 2 uur na je bevalling gewoon naar huis gestuurd, zelf om 03,45
Verpleegkundige mocht de verloskundige al niet meer helpen, die was vervangen door het kraamcentrum. Die kwamen veel te laat aan, maar nog mocht de verpleegkundige op dat moment niet helpen. Man moest die taak maar overnemen.

Jammer dat sommige best fel reageren op andere die vuurwerk wel leuk vinden. Degene heeft net zoveel recht op een mening als iemand die ertegen is.
Dat iemand voor is betekend ook niet automatisch dat degene alle regels aan hun laars lapt. Kan net zo goed zijn dat ze om 00,00 een paar potjes siervuurwerk afsteekt.

Maar ik ben bang dat ze het dit jaar op de seh drukker gaan krijgen dan andere jaren. Juist meer illegaal vuurwerk, hoger drank gebruik, jeugd die rottigheid gaat uithalen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:49

KimD schreef:
mvdende schreef:

Ik houdt me netjes aan de regels wat betreft afsteken.

En ja, het steekt echt ENORM dat de mensen zoals ik straks niets meer mogen afsteken om 00:00 omdat er een aantal raddraaiers zijn die zich niet aan de regels houden.

Om 00:00 een paar grote potten siervuurwerk afsteken en de volgende ochtend netjes de straat aanvegen.

Dat is hier de traditie, wij zijn echt niemand tot last....

Dat dát straks niet meer mag..... Daar BAAL ik van ja!

Edit: dat irritante afsteken op de dagen en weken voor én na o&n daar erger ik me trouwens óók dood aan.

En ik heb daar al meerdere malen de politie voor gebeld. Maar die doen niets! Of komen pas aankakken als de daders al lang weer vertrokken zijn.

Het is echt niet zo dat ik sta te juichen bij elke illegale knal, het tegendeel!

Ik spreek kinderen erop aan, maar tieners dus echt niet, voor je het weet heb je een bom in je capuchon...

Echt ik heb zo'n hekel aan die gasten die zich niet aan de regels houden.

Het resultaat is wel dat die raddraaiers het verkloten voor iedereen.

En die raddraaiers gaan echt niet stoppen met het afsteken van vuurwerk, verbod of niet.

De enigste mensen die je met een totaal verbod pakt, zijn de mensen die om 00:00 wat vuurwerk willen afsteken.

Je spreekt je in ieder topic tegen. Als het ongewenste gedrag jou wel goed uitkomt dan is het allemaal geen probleem. Maar als het niet in je straatje past heb je een hekel aan dat soort mensen.

Waarom is het voor mensen zo moeilijk zich aan de regels te houden? Het zou niet eens een vraag moeten zijn of ze bang waren voor illegale consequenties, het zou gewoon niet moeten kunnen.

Geen vuurwerk afsteken is geen vuurwerk afsteken, ook niet illegaal.

Hoe bedoel je dat in dit specifieke topic?

Ik zeg toch dat ik me netjes aan de regels houdt wat betreft vuurwerk? Ik steek alléén af om 00:00, en dat mag / mocht gewoon!

Ja, ik heb een hekel aan iedereen die dus dagen/ weken voor én na 31 december vuurwerk aan het afsteken zijn. Logisch toch?

Ik vind inderdaad dat de goede (netjes tussen 20:00-03:00 afsteken) nu moeten lijden onder de kwade (die zich dus niet aan de regels houden.)

Ik zie niet in waar ik mezelf tegenspreek?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:29

Heel eerlijk gezegd geloof ik niet dat dat het probleem is waardoor ze het dit jaar willen verbieden, vanwege een kleine groep is die het voor de andere verpest, door illegaal en op verkeerde momenten af te steken. Dat is waar veel mensen zich aan ergeren, maar dat is niet de reden om het dit jaar te verbieden.

De mensen die zich wel aan alle regels houden, ook degenen die niet eens zelf iets af steken maar er gewoon bij staan om te kijken, die lopen risico om gewond te raken tijdens oud en nieuw. Elke gewonde die er tijdens die piek bij komt in het ziekenhuis, is er een extra bovenop de hulpbehoevende patienten die daar al aanwezig zijn.

Echwel

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:49

En de dagen erna de jeugd die onontploft vuurwerk zoekt en afsteekt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:07

Echwel schreef:

Dat is ook gewoon oerdom! Dat was het eerste wat wij geleerd hebben! Lukt het niet met afsteken? Jammer dan! NOOIT een 2e x proberen.

Eigenlijk zou het vanaf een uur of 03:00 gewoon een paar uur flink moeten regenen. Dan valt er helemaal niets meer af te steken voor de 2e keer.

Ik snap echt niet dat de jeugd dat niet geleerd krijgt van hun ouders! En eigenlijk vind ik als het wél fout gaat omdat ze dom bezig zijn: eigen schuld dikke bult!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:00

mvdende schreef:
Echwel schreef:

Dat is ook gewoon oerdom! Dat was het eerste wat wij geleerd hebben! Lukt het niet met afsteken? Jammer dan! NOOIT een 2e x proberen.

Eigenlijk zou het vanaf een uur of 03:00 gewoon een paar uur flink moeten regenen. Dan valt er helemaal niets meer af te steken voor de 2e keer.

Ik snap echt niet dat de jeugd dat niet geleerd krijgt van hun ouders! En eigenlijk vind ik als het wél fout gaat omdat ze dom bezig zijn: eigen schuld dikke bult!

De jeugd leert dat echt niet van hun ouders hoor, wat een domme opmerking.
Er bestaat ook zoiets als groepsdruk. Want het is nou eenmaal stoer om voor je vriendjes dit soort acties te doen. En ze hebben vaak nog niet de ontwikkeling dat ze beseffen dat het fout kan aflopen

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:04

Maar dat rotje in die kinderwagen was gewoon spul dat zelfs het hele jaar door mag. Mijn broertje heeft ooit onder ouderlijk toezicht en met veiligheidsbril een babypijl uit een setje kindervuurwerk terug in zijn jas gekregen.
Ook licht en legaal vuurwerk kan gewoon best wat schade toebrengen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:06

Rieten daken in de fik door zo een mooie vuurpijl..
Verzekeringen hebben het ook heel druk door vuurwerk

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:32

purny schreef:
mvdende schreef:

Er bestaat ook zoiets als groepsdruk. Want het is nou eenmaal stoer om voor je vriendjes dit soort acties te doen. En ze hebben vaak nog niet de ontwikkeling dat ze beseffen dat het fout kan aflopen

Oh..

Het was toch echt mijn vader die zusje en mij héél duidelijk heeft gemaakt NOOIT vuurwerk voor een 2e keer af proberen te steken of onontploft vuurwerk op straat af te steken, op de leeftijd van 10 en 12 jaar. Toen waren wij jeugd.

Dus de taak van de ouders van nu om het hún kinderen duidelijk te maken dat vuurwerk niet voor de 2e x afgestoken mag worden.

Luisteren ze niet en doen ze het toch? Dan echt eigen schuld dikke bult!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:42

purny schreef:

Waarom iemand dom noemen die een andere mening heeft?
Dat jij het wellicht niet van je ouders hebt geleerd wilt niet zeggen dat een ander dat niet heeft geleerd.
Mijn ouders hebben mijn broer en mij daar altijd voor gewaarschuwd, ook voor de gevaren van illegaal vuurwerk en bommen maken. Zelfs de ellende van de seh op tv die toen standaard als preventie werd uitgezonden moesten we kijken zodat we konden zien wat de gevaren ervan waren.
En ook mijn kinderen hebben dit van mij mee gekregen. Maar mochten van mij ook niet met nieuwjaar ochtend buiten gaan spelen.

Daarnaast vind ik ook dat je als je vuurwerk afsteekt je ook daarna gelijk de troep moet opruimen en niet laten slingeren.
Wij hadden een buurman in de straat die jaarlijks zo'n grote mat afstak (zo'n 100.000 klapper). Maar daarna stonden ze met elkaar altijd weer alles aan te vegen.
En ook dit kregen wij mee vroeger, troep opruimen.
En ja mijn kinderen krijgen dat ook mee

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:01

mvdende schreef:
Oh..

Het was toch echt mijn vader die zusje en mij héél duidelijk heeft gemaakt NOOIT vuurwerk voor een 2e keer af proberen te steken of onontploft vuurwerk op straat af te steken, op de leeftijd van 10 en 12 jaar. Toen waren wij jeugd.

Dus de taak van de ouders van nu om het hún kinderen duidelijk te maken dat vuurwerk niet voor de 2e x afgestoken mag worden.

Luisteren ze niet en doen ze het toch? Dan echt eigen schuld dikke bult!

Daar kopen die zorgmedewerkers alleen helemaal niks voor, als ze uitgeput als ze al zijn weer een piekdienst moeten draaien op oudejaarsavond en een poging moeten doen een paar vingers te redden van een puberaal kind dat tegen zijn ouders in ging.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:16

kiki1976 schreef:
purny schreef:

Waarom iemand dom noemen die een andere mening heeft?
Dat jij het wellicht niet van je ouders hebt geleerd wilt niet zeggen dat een ander dat niet heeft geleerd.
Mijn ouders hebben mijn broer en mij daar altijd voor gewaarschuwd, ook voor de gevaren van illegaal vuurwerk en bommen maken. Zelfs de ellende van de seh op tv die toen standaard als preventie werd uitgezonden moesten we kijken zodat we konden zien wat de gevaren ervan waren.
En ook mijn kinderen hebben dit van mij mee gekregen. Maar mochten van mij ook niet met nieuwjaar ochtend buiten gaan spelen.

Daarnaast vind ik ook dat je als je vuurwerk afsteekt je ook daarna gelijk de troep moet opruimen en niet laten slingeren.
Wij hadden een buurman in de straat die jaarlijks zo'n grote mat afstak (zo'n 100.000 klapper). Maar daarna stonden ze met elkaar altijd weer alles aan te vegen.
En ook dit kregen wij mee vroeger, troep opruimen.
En ja mijn kinderen krijgen dat ook mee

Omdat elke ouder zijn of haar kind leert dat vuurwerk voor een tweede keer afsteken gevaarlijk is. Dus de ouders dom noemen dat ze het de kinderen niet leren vind ik een domme opmerking.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:58

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:05

Jeetje zeg, dit lijkt steeds meer en meer op een kleuter met een woedeaanval. :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:08

KimD schreef:
Jeetje zeg, dit lijkt steeds meer en meer op een kleuter met een woedeaanval. :')

Ik heb dat artikel niet geschreven hoor.

Ik ben het alleen 100% eens met het artikel!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:09

mvdende schreef:
KimD schreef:

Ik heb dat artikel niet geschreven hoor.

Ik ben het alleen 100% eens met het artikel!

Waar schrijf ik dat ik op jou doel? :Y)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:10

Wat willen ze met zo'n advertentie bereiken? Dat mensen ondanks het verbod, toch (illegaal) vuurwerk gaan kopen en er nog meer slachtoffers naar de SEH moeten straks? Ik begrijp dat ze het er niet mee eens zijn, maar vind dit geen handige actie, dit gaat alleen maar voor nog meer onrust en onregelmatigheden zorgen imo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:12

Zij hebben hetzelfde rare rekensommetje gebruikt als wat ik eerder al voorbij zag komen..
Hoe kan je jaarcijfers vergelijken met 1 dag, het heeft al een poosje niet echt heel hard gevroren en met de huidige temperaturen vind ik dit echt een non-argument :') het lijkt wel lente..

Als er 172 fietsers per dag op de SEH terechtkomen (is dat nu zo? ik kan namelijk alleen cijfers vinden waar het aat om 3146 per jaar, in plaats van de genoemde 63000??) is dat nog altijd VEEL minder dan 1300 op 1 (!) dag... dus echt, even hoor.. hoe dan?

MvdEnde.. heb je het nagerekend of geloof je meteen wat er staat? (en met jou, waarschijnlijk nog wat andere mensen die overal een tantrum over gaan fitten..)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:14

Ann schreef:
Wat willen ze met zo'n advertentie bereiken? Dat mensen ondanks het verbod, toch (illegaal) vuurwerk gaan kopen en er nog meer slachtoffers naar de SEH moeten straks? Ik begrijp dat ze het er niet mee eens zijn, maar vind dit geen handige actie, dit gaat alleen maar voor nog meer onrust en onregelmatigheden zorgen imo.

Naar mijn idee gaat het een beetje de kant van Engel op. Cijfers worden misbruikt zodat er een verbod kan komen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:15

11.000 gewonden met klussen per jaar. Dus 30 per dag.
63.000 gewonden met fietsen per jaar. Dus 172 per dag.

(ik weet niet hoe lang de vorst duurde, dus die kan ik niet berekenen, maar eerst nog maar eens zien of we kunnen schaatsen dit jaar dus dat is een domme om mee te nemen.)

Er kwamen inderdaad 385 mensen op 1 dag naar de SEH op oudejaarsnacht. Dus een piekbelasting binnen een paar uur.
We benoemen er nog even niet bij dat er ook nog 900 op de HAP waren. Ook de cijfers over welk deel van de verwondingen door legaal vuurwerk kwamen is gewoon bekend (maar ongunstig voor de vuurwerkbranche om te noemen), namelijk 81%. Dus als je daar het letsel door illegaal vuurwerk vanaf haalt blijft er gewoon nog 81% over, lijkt me niet "niet veel".

De helft van de verwondingen ontstond bij omstanders, die dus zelf geen vuurwerk afstaken (dus niks met mensen die onvoorzichtig oude rotjes aansteken, gewoon mensen die staan te kijken).

En dan.... ziet het er heel anders uit dan deze advertentie probeert te schetsen.

EDit: de cijfers m.b.t. fietsen en klussen nog niet eens gecheckt. N.a.v. reactie hierboven wel even gedaan:
https://www.nu.nl/binnenland/6003127/aa ... nde%20hulp. 46.000 in 2018
Voor 2019 niks kunnen vinden, als ik de 63.000 invoer kom ik daar ook niks op tegen.

De klussers vind ik niet eens interessant, dat zijn er zo weinig per dag, dat dat totaal irrelevant is.

Om dan nog maar niet te spreken over de conclusie dat we dan dus een vervoersmiddel, maar mensen daadwerkelijk nuttige dingen mee doen gaan vergelijken met explosieven afsteken, wat we puur voor de lol zonder énige nuttige bijbedoening doen.

Iedere andere hobby die 385 gewonden op de SEH per dag zou opleveren zou allang verboden zijn. Maar we hebben het hier over een verbod van 1 jaar om de SEH te ontlasten die al een jaar lang compleet overbelast is.
Laatst bijgewerkt door secricible op 12-11-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:24

En imo gaat het nog geeneens om de cijfers an zich, maar het is algemeen bekend dat er elk jaar met oudjaarsavond extra diensten gedraaid moeten worden door veel mensen in de zorg maar ook de eerste hulp verleners zoals ambulance personeel, brandweer en politie.

En elke persoon die met vuurwerk ongevallen op oudjaar dit jaar naar de SEH moet, is er gewoon al 1 te veel dit jaar, met al die zorgmensen wie zich al dit jaar he-le-maal kapot gewerkt hebben en vooral mentaal veel hebben moeten verwerken en die 'op' zijn maar dan Toch extra diensten moeten gaan draaien. Daar moet je het voor doen.

Ik snap niet dat er nu weer zo'n bericht van een grotere nieuwsbron naar buiten gebracht moet worden, om te kunnen weerleggen dat de regering hier niet goed aan doet - da's echt olie op het vuur gooien want die mensen wat al geen waarde hechten aan prioriteiten stellen nu en denken aan je medemens, gaan hier alleen maar nog harder van rellen. Alleen maar zodat ze toch gewoon lekker vuurwerk kunnen gaan afsteken. Zo vreselijk egoïstisch dat ze dat niet een x kunnen skippen als dat gevraagd wordt. Ik snap dat iedereen klaar is met Corona, maar dat zijn de mensen in de zorg al he-le-maal en dan zijn wij wat aan't zeiken dat we dit niet mogen of dat niet mogen, dingen voor ons plezier (en ik snap dat het niet zo zwart/wit is en mensen ontspanning nodig hebben omdat ze er anders ook mentaal aan onderdoorgang, ook mensen buiten de zorg die eens wat leuks willen doen. Maar toch: prioriteiten), terwijl andere mensen zich helemaal kapot aan't werken zijn om zorg te verlenen aan de zieken en zodat ook buiten Corona om mensen geholpen kunnen worden die belangrijke operaties e.d. nodig hebben. Get your priorities straight... Damn. Zo jammer dat je het sommigen maar niet aan het verstand gepeuterd krijgt en mensen maar dingen blijven zoeken om goed te kunnen praten dat ze dat soort dingen wel gewoon zouden moeten kunnen doen. Alsof de regering dat soort besluiten ook maakt om ons te pesten - en wij het allemaal wel beter weten als de experts.

Note: ik ben het ook niet altijd eens geweest met alles wat ze beslissen en zet vraagtekens bij dingen, maar alsnog; ik ben geen expert die er 24/7 mee bezig is en veel meer gedetailleerd onderzoek ziet over vanalles en nog wat. Ze maken die beslissingen niet door een natte vinger in de lucht te steken, ook al is het ook voor hun zoeken naar wat ze moeten doen en kunnen ze niet altijd voorspellen of iets wat ze beslissen ook de Juiste beslissing gaat zijn. Maar ik vertrouw dan toch eerder op een OMT bv, als wat de gemiddelde burger loopt te roeptoeteren. Zo jammer dat velen zich laten meeslepen - als je telkens die reacties ook ziet op social media van Rutte en de Jonge; abnormaal hoe mensen zich gedragen. Ze moeten zich schamen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-11-20 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:28

Ik lees overigens dat de bezetting op de SEH in NL gemiddeld met 35% moet worden verhoogd op O&N. Ter illustratie. Dat is niet alleen vuurwerk overigens, ook vallen door bijvoorbeeld overmatig alcoholgebruik e.d.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:31

secricible schreef:
Ik lees overigens dat de bezetting op de SEH in NL gemiddeld met 35% moet worden verhoogd op O&N. Ter illustratie. Dat is niet alleen vuurwerk overigens, ook vallen door bijvoorbeeld overmatig alcoholgebruik e.d.

Ja, dat is 35% aan mensen die het zo hard nodig hebben om dit jaar eens geen extra dienst te moeten draaien - of er nu wel of geen Corona mensen meer in het ziekenhuis liggen. De zorg is mentaal gewoon 'op' wat ik me goed kan voorstellen en we moeten ze met ons allen helpen.

Snap echt niet dat dat niet doordringt bij sommigen. Volgend jaar ligt een groot deel van de zorgmedewerkers eruit en dan gaan ze zeker roeptoeteren dat dat komt omdat ze geen loonsverhoging hebben gekregen e.d.. ipv dat ze nu al maanden een dikke middelvinger opsteken al met het gedrag buiten de deur - nog steeds overal hutje mutje hebben gestaan en drukte in de winkels - en dan nu nog dit erbij dadelijk. Maar deze druk verlagen, van oudjaarsavond en zorgen dat minder mensen extra diensten ervoor moeten draaien, kunnen we in dit geval met ons allen samen doen voor de zorgmedewerkers. Ik snap niet dat mensen daar zo moeilijk over doen. Alsof je zonder vuurwerk geen leuke avond kunt hebben.

Ik snap zeker wel dat mensen het jammer vinden, maar ik vond het ook jammer dat onze vakantie naar Mallorca niet door ging eerder dit jaar waar we altijd naartoe leven, maar dat vind ik dus geen prioriteit met wat nu gaande is 'so suck it up' denk ik dan maar :j Er komt een punt waar je gewoon even moet ophouden met te lopen stampvoeten als een kleuter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:38

Zet de vuurwerkbranche zichzelf even flink te kakken :=. Willen ze een punt maken door cijfers te manipuleren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:42

_San87_ schreef:
Zet de vuurwerkbranche zichzelf even flink te kakken :=. Willen ze een punt maken door cijfers te manipuleren?

Ik denk dat nog best schokkend veel mensen het blind geloven... -O-