Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mand schreef:Zoals Askja net ook al zo mooi zei; het gaat om gedrag. Niet om de huidskleur, afkomst of identiteit die daar aan hangt.
Popstra schreef:Mand schreef:Ik probeer nergens een bevolkingsgroep meer te verdedigen dan de ander. Het enige wat ik probeer is om wat inlevingsvermogen aan te wakkeren en het in perspectie te zetten. Stop met de hele tijd vingertje wijzen en kijk ook eens naar jezelf. Lees je in in beide kanten. Probeer te leren en je in iemand anders te verplaatsen.
...en dit schrijf jij???? Stoppen met dat vingertje enz..
Je inlezen in beide kanten??
Oh en waar zie jij mij eigenlijk schrijven dat geschiedenis maar geschiedenis is??? Zeg ik ook nergens. Ga dus niet voor een ander van alles invullen hier!
Askja schreef:Voor de volledigheid: het gaat om gedrag, niet om identiteit bij het aanpakken van dat gedrag waar en wanneer het zich voordoet. Op dat moment doet etniciteit en cultuur volstrekt niet terzake.
Wat er in de praktijk echter herhaaldelijk gebeurt, is dat het gedrag door jan publiek op social media(en door bepaalde populistische media) zonder voorbehoud of nuance uitsluitend etnisch-cultureel geduid wordt. Door steeds weer te wijzen op het gegeven dat het meestal om Marokkaanse jongens gaat. En dan in minder fraaie bewoordingen, en op een toon waaruit blijkt dat men deze jongens al afgeschreven heeft als onverbeterlijk tuig en niks anders.
Dat is op zich nog wel begrijpelijk als men zelf direct slachtoffer is van het wangedrag van de betreffende groep, dan spelen de eigen emoties sterk mee, maar in de praktijk praten mensen vooral elkaar na en bevestigen en versterken ze zo de bestaande vooroordelen tegenover de Marokkaanse gemeenschap in het algemeen. Zeker als er dan nog bij wordt gezegd dat die te beroerd is om die jongens zelf op te voeden.
Daarbij wordt dan voor het gemak even voorbijgegaan aan het feit dat er ook genoeg Marokkaanse ouders zijn die hun kinderen wel dusdanige normen en waarden meegeven dat ze daarmee de bagage hebben om het maatschappelijk te redden. En dat er ook ouders zijn die dat naar hun beste vermogen proberen, maar die de grip op hun zonen verliezen doordat die op straat met de verkeerde vrienden in aanraking komen.
Maar als je boos en verontwaardigd bent over de relschoppers, dan is het gemakkelijker om die boosheid te richten op de hele groep. Jammer voor diegenen die het wel goed doen, maar dat is blijkbaar collateral damage die minder terzake doet.
Askja schreef:Popstra, kun je eens uitleggen waarom dit alles jou blijkbaar zo persoonlijk raakt dat je steeds zo ontzettend fel en gebeten reageert?
Je lijkt oprecht woedend op alles en iedereen die jou hier tegengas geeft (in tegenstelling tot sommige anderen hier die ik ervan verdenk gewoon een beetje te rellen om het rellen). Ik ben benieuwd waar dat vandaan komt (serieus).
Magrathea schreef:Mindim, het punt is nu net dat de hardwerkende Marokkaan precies 0 verantwoordelijkheid heeft voor Marokkaanse jongeren die zich misdragen. Zou wat zijn, ik ben toch ook niet verantwoordelijk voor mijn blowende buurman omdat ie wit is. "Ze" hoeven helemaal niks ermee te doen. Wat hier (en in de maatschappij) consequent gebeurt is dat individuen verantwoordelijk gehouden worden voor het gedrag van andere mensen met dezelfde ethnische afkomst waar dat bij witte mensen nooit zou gebeuren. Dát is ethnisch profileren en dát is racistisch.
Magrathea schreef:Mindim, het punt is nu net dat de hardwerkende Marokkaan precies 0 verantwoordelijkheid heeft voor Marokkaanse jongeren die zich misdragen. Zou wat zijn, ik ben toch ook niet verantwoordelijk voor mijn blowende buurman omdat ie wit is. "Ze" hoeven helemaal niks ermee te doen.
Mindim schreef:Askja schreef:Popstra, kun je eens uitleggen waarom dit alles jou blijkbaar zo persoonlijk raakt dat je steeds zo ontzettend fel en gebeten reageert?
Je lijkt oprecht woedend op alles en iedereen die jou hier tegengas geeft (in tegenstelling tot sommige anderen hier die ik ervan verdenk gewoon een beetje te rellen om het rellen). Ik ben benieuwd waar dat vandaan komt (serieus).
Mand reageert evengoed, niet bijster vriendelijk, op het onbeschofte af eigenlijk. Als je op die manier discussieert, kan je de bal terug verwachten. Als je een fijne discussie wilt en als je wilt dat mensen open staan voor wat je te zeggen hebt, dan gooi je op die manier wel gelijk de deur dicht en hoort eigenlijk niemand wat je nu eigenlijk hebt gezegd, alleen de manier waarop je het brengt wordt dan gehoord.
Magrathea schreef:Mindim, het punt is nu net dat de hardwerkende Marokkaan precies 0 verantwoordelijkheid heeft voor Marokkaanse jongeren die zich misdragen. Zou wat zijn, ik ben toch ook niet verantwoordelijk voor mijn blowende buurman omdat ie wit is. "Ze" hoeven helemaal niks ermee te doen. Wat hier (en in de maatschappij) consequent gebeurt is dat individuen verantwoordelijk gehouden worden voor het gedrag van andere mensen met dezelfde ethnische afkomst waar dat bij witte mensen nooit zou gebeuren. Dát is ethnisch profileren en dát is racistisch.
Mand schreef:Maar als ik wel duidelijk inhoudelijk reageer en (misschien) moeilijke vragen stel word daar keihard overheen gepraat of genegeerd. Dat vind ik zo apart aan de 'tegen' groep. Het is een patroon wat ik terug zie komen, zowel op Bokt, als FB en andere fora.
Citaat:Het verbaasd me dan ook helemaal niks dat de zelfde racistische Bokkers hier weer met hun neus vooraan staan
Gelukkig moet jij weer als eerste wat zeggen, jij spant te kroon.
Ik werd niet persoonlijk, jij trekt meteen de boel op jezelf en ja dan kunnen we het wel even over jou hebben.
Overigens, in dit topic reageer je inderdaad vrij kalm. Maar Bokkers die zich een beetje bezig houden weten ook hoe je tekeer bent gegaan in andere topics, Penotti.
Nou, gefeliciteerd?Ik snap zo weinig van jouw opmerkingen, het is totaal nutteloos en voegt niks toe.
Volgens mij missen wat mensen geschiedenis lessen hierMan man man
Dat is waar ook! Ik ga alvast mijn Hitlergroet oefenen, kan dat ook wel terug in de mode. Geschiedenis is toch maar geschiedenis, boeiuhhhh
Haal je even adem tussendoor?
Mindim schreef:Citaat:Het verbaasd me dan ook helemaal niks dat de zelfde racistische Bokkers hier weer met hun neus vooraan staan
Gelukkig moet jij weer als eerste wat zeggen, jij spant te kroon.
Ik werd niet persoonlijk, jij trekt meteen de boel op jezelf en ja dan kunnen we het wel even over jou hebben.
Overigens, in dit topic reageer je inderdaad vrij kalm. Maar Bokkers die zich een beetje bezig houden weten ook hoe je tekeer bent gegaan in andere topics, Penotti.
Nou, gefeliciteerd?Ik snap zo weinig van jouw opmerkingen, het is totaal nutteloos en voegt niks toe.
Volgens mij missen wat mensen geschiedenis lessen hierMan man man
Dat is waar ook! Ik ga alvast mijn Hitlergroet oefenen, kan dat ook wel terug in de mode. Geschiedenis is toch maar geschiedenis, boeiuhhhh
Haal je even adem tussendoor?
Mand hier een kleine greep uit je reacties in dit topic. Wil je je punt overbrengen dan kun je beter op een andere manier met mensen discussieren, dan zijn anderen misschien ook bereid naar de inhoud van je berichten te luisteren.
Eens met je bericht Penotti
Mand schreef:Ik ben het nog steeds eens met mijn uitspraken, daar voor hoef je mij niet op de vingers te tikken. Volgensmij is dit geen topic over communiceren. Mooi bericht over "op de bal, niet op de man" maar wat ben je nu zelf aan het doen? Misschien eens indenken wat de reacties van de tegenpartij doen en hoe kwetsend dat is en kan zijn.
Mand schreef:Ik ben het nog steeds eens met mijn uitspraken, daar voor hoef je mij niet op de vingers te tikken. Volgensmij is dit geen topic over communiceren. Mooi bericht over "op de bal, niet op de man" maar wat ben je nu zelf aan het doen? Misschien eens indenken wat de reacties van de tegenpartij doen en hoe kwetsend dat is en kan zijn.
Mindim schreef:Mand schreef:Ik ben het nog steeds eens met mijn uitspraken, daar voor hoef je mij niet op de vingers te tikken. Volgensmij is dit geen topic over communiceren. Mooi bericht over "op de bal, niet op de man" maar wat ben je nu zelf aan het doen? Misschien eens indenken wat de reacties van de tegenpartij doen en hoe kwetsend dat is en kan zijn.
Oh maar dat mag hoor, je gaf enkel aan dat de inhoud van je posts genegeerd worden ik geef enkel aan, waarom dat zo kan zijn![]()
Back on topic idd
Mand schreef:Deze rellen gaan al om etnisch profileren en racistsch politiegeweld. Om dat niet nog erger te maken proberen ze te bemiddelen, en niet keihard in te grijpen. Overigens lopen er genoeg witte jongeren tussen, die het ook spuugzat zijn dat hun vrienden van een andere etniciteit die keihard werken er altijd tussen uit geplukt worden. Net zoals hoe je je in de boeren verplaatst zou je je ook eens in deze mensen kunnen verplaatsen. Wat is in godsnaam het nut van de afkomst benadrukken? Dit is niet "ons" land, maar van iedereen. Niemand bepaald wat hier de juiste afkomst is.
Mindim schreef:Mand schreef:Deze rellen gaan al om etnisch profileren en racistsch politiegeweld. Om dat niet nog erger te maken proberen ze te bemiddelen, en niet keihard in te grijpen. Overigens lopen er genoeg witte jongeren tussen, die het ook spuugzat zijn dat hun vrienden van een andere etniciteit die keihard werken er altijd tussen uit geplukt worden. Net zoals hoe je je in de boeren verplaatst zou je je ook eens in deze mensen kunnen verplaatsen. Wat is in godsnaam het nut van de afkomst benadrukken? Dit is niet "ons" land, maar van iedereen. Niemand bepaald wat hier de juiste afkomst is.
Wat ik mis is de verantwoording van de relschoppers in deze. Je portretteert ze enkel als slachtoffers en dat zijn ze niet. Zwaar vuurwerk en stenen naar mensen gooien, vernielingen plegen, mensen uit de auto trekken, met stoeptegels naar fietsers gooien en al heel lang. Dat mag bestraft en hard ook en dan maakt me de afkomst niet uit. Alleen wordt met de aanpak van deze jeugd gelijk weer het racisme en discriminatie stickertje er op geplakt.
Ik kan me inmiddels ook niet meer zo goed in de boeren verplaatsen trouwens.
bigone schreef:Mand, iemand had het over die overcorrecte witte Nederlanders , misschien is dat ook wel op jou van toepassing . Want ook van jou heb ik nog geen oplossing gehoord voor problemen die niet alleen nu maar al heel lang spelen, ver voor jij geboren was .
Ik heb ergens een link over een onderzoek uit 2006 gedeeld , zou het eens lezen. En niemand hier is tegen mensen die zich gewoon aan de wet houden. Maar hebben wel hun buik vol van dit soort raddraaiers, criminelen .
Wanneer ik tegenwoordig lees dat een paar Marokkaanse ramkrakers zich te pletter hebben gereden moet ik tot mijn eigen schrik concluderen dat ik denk fijn, hebben we geen last meer van. En dan al dat geween over dat het zulke goede jongens waren door de familie. Nee , het waren zware criminelen en dan hadden ze ze maar uit de criminaliteit moeten houden ipv het oogluikend toe te staan . Ik baal dat ik zo denk maar dat komt wel ergens vandaan namelijk van de toenemende criminaliteit . Ook niet allochtone criminelen heb ik geen gedachte meer bij van och wat zielig.
Eigen schuld , dikke bult.