Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:34

rien10 schreef:
7 dagen in de week werken. Geen pauze houden, want dan moet je pak en zo uit en er was tekort aan spullen, dus aanhouden die hap (geen pauze in niet plassen. Niets drinken. Niet eten). Nachtmerries van stervende patiënten. En dan dIt!!

Het was inderdaad dramatisch, maar geloof me, er werd gegeten en gedronken. Niet keurig in reguliere pauzetijd (te druk en chaotisch soms) maar eten en drinken moest gewoon om het vol te houden. En een sanitair bezoek gebeurde ook, logisch want je kunt je werk niet geconcentreerd doen als je krampachtig je plas/poep probeert op te houden he!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:34

Secricible, de opmerking dat alle mensen die het handelen, of beter gezegd, niet handelen van Halsema afkeuren racist zijn komt van Jerry Afryre, de organisator en voorman van KOPZ. Dus niet een verzonnen iets van een witte die de boel wil opstoken. Dat doet hij met deze opmerking al meer dan genoeg . Alle mensen die al racistisch zijn worden in hun standpunt bevestigd dat hij een schreeuwer, uitvreter enzenz is die op kosten van de staat Nederlanders tegen elkaar op zet.
Ik vind het een zeer domme opmerking die olie op het vuur gooit. Inmiddels heeft hij het al wat aangepast maar de opmerking dat tegenstanders van Halsema racist zijn staat er gewoon nog. Zo iemand moeten ze gewoon vervangen door iemand die niet te pas en te onpas de racismekaart trekt en die zijn verstand gebruikt ipv de boel op te ruien want anders ben ik bang dat racisme eerder toeneemt dan afneemt.

Destination

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:42

Ik vind het trouwens wel ironisch dat het gaat om gelijkheid, maar dat de organisatie in Groningen toch wel mensen met een kleurtje vooraan wilde hebben zitten. Die moesten extra goed zichtbaar zijn, want de demonstratie was immers voor hen. Dat schiet dan weer compleet zijn doel voorbij :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:46

bigone schreef:
Secricible, de opmerking dat alle mensen die het handelen, of beter gezegd, niet handelen van Halsema afkeuren racist zijn komt van Jerry Afryre, de organisator en voorman van KOPZ. Dus niet een verzonnen iets van een witte die de boel wil opstoken. Dat doet hij met deze opmerking al meer dan genoeg . Alle mensen die al racistisch zijn worden in hun standpunt bevestigd dat hij een schreeuwer, uitvreter enzenz is die op kosten van de staat Nederlanders tegen elkaar op zet.
Ik vind het een zeer domme opmerking die olie op het vuur gooit. Inmiddels heeft hij het al wat aangepast maar de opmerking dat tegenstanders van Halsema racist zijn staat er gewoon nog. Zo iemand moeten ze gewoon vervangen door iemand die niet te pas en te onpas de racismekaart trekt en die zijn verstand gebruikt ipv de boel op te ruien want anders ben ik bang dat racisme eerder toeneemt dan afneemt.

Dat hele KOPZ is gewoon een extremistische organisatie. Snap niet dat die uberhaupt zo'n groot podium krijgen in Nederland.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:47

Destination schreef:
Ik vind het trouwens wel ironisch dat het gaat om gelijkheid, maar dat de organisatie in Groningen toch wel mensen met een kleurtje vooraan wilde hebben zitten. Die moesten extra goed zichtbaar zijn, want de demonstratie was immers voor hen. Dat schiet dan weer compleet zijn doel voorbij :=

Ja, het is een aanfluiting. Hoe meer men strijd voor gelijkheid, hoe meer ongelijkheid er ontstaat.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:47

Mand schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het trouwens echt heel vervelend dat men blanken opeens heel provocerend 'witte mensen' noemt. We gaan Chinezen toch ook geen 'gele mensen' noemen? Ik wil niet-blanken noemen naar wat hun voorkeur van de dag is, maar ik wil zelf geen witte genoemd worden.

"Het is evident dat ‘blank’ staat voor alles dat rein en kleurloos is, vooral ‘in tegenoverstelling tot de zwarte mensen’. Dat is waar het problematisch wordt, omdat hiermee gesuggereerd wordt dat ‘blanke’ mensen geen kleur, etniciteit of cultuur hebben en daardoor ook niet beïnvloed worden. Zij zijn neutraal, de standaard, het beginpunt, de oerknal, het baken van waaruit het licht der objectiviteit stroomt. En zo worden ‘blanke’ mensen in de taal als superieur gesteld tegenover ‘anderen’."

Dit is waarom het goed is om wit te gebruiken in plaats van blank. Blank is niet echt meer van deze tijd

Lees even het artikel in de link. Dan heb je meer nuance, je stelling : Het is evident dat blank ...... is veel te kort door de bocht. Veel te zwart/wit om die termen nog
eens te gebruiken.
https://onzetaal.nl/taaladvies/wit-en-blank/

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:51

CharleyT schreef:
Lees even het artikel in de link. Dan heb je meer nuance, je stelling : Het is evident dat blank ...... is veel te kort door de bocht. Veel te zwart/wit om die termen nog
eens te gebruiken.
https://onzetaal.nl/taaladvies/wit-en-blank/

Als ik naar Amerika ga moet ik altijd invullen wat voor ras ik ben en dan vink ik idd Caucasian aan, dat vind ik ook een prima term.
Citaat:
Vanaf de negentiende eeuw werd ook wel gesproken van ‘het Kaukasische mensenras’ om witte/blanke mensen aan te duiden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:20

Er zijn twee problemen met de term wit in de plaats van blank. De eerste laat zien dat de introductie van de term wit nogal onzinnig is. Als reden wordt namelijk aangevoerd dat blank een hele positieve connotatie heeft van rein, goed, enz. Het probleem is dat wit exact dezelfde connotatie heeft en je met gebruik van het woord wit dat dus niet oplost.

Het tweede probleem is veel groter. Als je Nederland met de VS vergelijkt, dan is de VS een veel meer verdeelde samenleving, is er veel meer polarisatie en etnisch geweld. In vergelijking daarmee stelt de rassenstrijd in Nederland niet zoveel voor. In de praktijk zijn we drie maanden per jaar er mee bezig en dan gaat het over zwarte piet, een fantasiefiguur, die een vriendelijke, goedlachse kindervriend is. En in de plaats van zich te richten op de problematische vormen van discriminatie in Nederland, probeert een groep mensen de Amerikaanse rassenstrijd naar Nederland te importeren. Ze willen serieus genomen worden en zijn bereid om daarvoor de polarisatie en het etnisch geweld uit de VS te importeren en dat begint met het overnemen van de terminologie. Mijn mening daarover is heel simpel, als je die strijd uit de VS naar Nederland probeert te importeren, dan ben je onderdeel van het probleem en niet van de oplossing en ben je net zo gevaarlijk als de diehard racisten, die je probeert te bestrijden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:21

Karl66 schreef:
Er zijn twee problemen met de term wit in de plaats van blank. De eerste laat zien dat de introductie van de term wit nogal onzinnig is. Als reden wordt namelijk aangevoerd dat blank een hele positieve connotatie heeft van rein, goed, enz. Het probleem is dat wit exact dezelfde connotatie heeft en je met gebruik van het woord wit dat dus niet oplost.

Het tweede probleem is veel groter. Als je Nederland met de VS vergelijkt, dan is de VS een veel meer verdeelde samenleving, is er veel meer polarisatie en etnisch geweld. In vergelijking daarmee stelt de rassenstrijd in Nederland niet zoveel voor. In de praktijk zijn we drie maanden per jaar er mee bezig en dan gaat het over zwarte piet, een fantasiefiguur, die een vriendelijke, goedlachse kindervriend is. En in de plaats van zich te richten op de problematische vormen van discriminatie in Nederland, probeert een groep mensen de Amerikaanse rassenstrijd naar Nederland te importeren. Ze willen serieus genomen worden en zijn bereid om daarvoor de polarisatie en het etnisch geweld uit de VS te importeren en dat begint met het overnemen van de terminologie. Mijn mening daarover is heel simpel, als je die strijd uit de VS naar Nederland probeert te importeren, dan ben je onderdeel van het probleem en niet van de oplossing en ben je net zo gevaarlijk als de diehard racisten, die je probeert te bestrijden.

Enorm goed beschreven, echt heel goed. _/-\o_

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:22

ik zou het daarom fijn vinden als discriminatie in NL ook een nederlands gezicht krijgt. Wat mij betreft is zwarte piet daarin een prima optie, als dat iets is dat ze kwetst. Maar verder? Wat zijn situaties in Nederland waarin zij zich gediscrimineerd voelen? In plaats van een katalysator van protest n.a.v een Amerikaanse situatie. Ik kan me niet anders voorstellen als dat dat de mensen in Nederland meer aan het denken zet dan een extreme situatie uit Amerika naar Nederland toetrekken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:28

Karl66 schreef:

Helemaal mee eens!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:33

secricible schreef:
ik zou het daarom fijn vinden als discriminatie in NL ook een nederlands gezicht krijgt. Wat mij betreft is zwarte piet daarin een prima optie, als dat iets is dat ze kwetst. Maar verder? Wat zijn situaties in Nederland waarin zij zich gediscrimineerd voelen? In plaats van een katalysator van protest n.a.v een Amerikaanse situatie. Ik kan me niet anders voorstellen als dat dat de mensen in Nederland meer aan het denken zet dan een extreme situatie uit Amerika naar Nederland toetrekken.

Negerzoenen, Moorkoppen , Sjors en Sjimmie , gouden koets , straatnamen , schilderijen van vroeger , er is al zoveel gevonden waaruit blijkt dat wij, de witte Nederlander zeer racistisch zijn.
Ik heb al vaker aangegeven dat je van fouten uit het verleden moet leren maar dat staat voor mij niet gelijk om het hele verleden maar uit te wissen omdat het volgens sommigen racistisch is . Je kunt ook op alle slakken zout leggen of je gaat gewoon het gesprek aan. Zonder meteen met het vingertje te wijzen dat de witte Nederlandse maatschappij zich schuldig maakt aan institutioneel l racisme , en dat dat na vierhonderd jaar nog steeds heel veel pijn doet bij de nabestaanden van de slaven.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 03-06-20 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:34

Ik heb geen enkel probleem met de aanpassing van zwart piet, ook als hij niet zwart is, blijft het een leuk kinderfeest. Het probleem met de zwarte pieten discussie is dat we drie maanden per jaar helemaal los gaan op iets wat relatief onschuldig is. Het gevolg is dat dit de racisme discussie in Nederland zo verstikt, dat we de rest van het jaar niks meer doen aan de echte problemen. En tegen de tijd dat het september is, dan focussen we ons zo op zwarte piet, dat die echte problemen ook ondergesneeuwd blijven. Ik denk dat het meer oplevert als we ons focussen op zaken die er echt toe doen, namelijk dat groepen in de samenleving laag scoren op zaken waar we graag een hoge score op zien en hoog scoren op zaken waar we graag een lage score op zien. Ook hier krijg ik weer het gevoel dat de strijd voeren belangrijker is dan het probleem oplossen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:37

Karl66 schreef:

Compliment, buitengewoon goed en genuanceerd omschreven. Thanks!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:44

Karl, jouw posts vind ik heel waardevol, zo denk ik ook maar zo duidelijk had ik dat nooit kunnen verwoorden

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:46

Karl66 schreef:
Ik heb geen enkel probleem met de aanpassing van zwart piet, ook als hij niet zwart is, blijft het een leuk kinderfeest. Het probleem met de zwarte pieten discussie is dat we drie maanden per jaar helemaal los gaan op iets wat relatief onschuldig is. Het gevolg is dat dit de racisme discussie in Nederland zo verstikt, dat we de rest van het jaar niks meer doen aan de echte problemen. En tegen de tijd dat het september is, dan focussen we ons zo op zwarte piet, dat die echte problemen ook ondergesneeuwd blijven. Ik denk dat het meer oplevert als we ons focussen op zaken die er echt toe doen, namelijk dat groepen in de samenleving laag scoren op zaken waar we graag een hoge score op zien en hoog scoren op zaken waar we graag een lage score op zien. Ook hier krijg ik weer het gevoel dat de strijd voeren belangrijker is dan het probleem oplossen.

Voor mij mag het hele Sinterklaasfeest ondertussen wel afgeschaft worden. Het is verpest door de haters die alleen maar blijven vastklampen aan het onrecht dat hun verre voorouders is aangedaan. Laat het los en leef in het nu en respecteer of tenminste accepteer de tradities van het land waarin je woont. Sommige tradities zullen gaandeweg veranderen (denk toch wel Sinterklaas omdat Kerst veel populairder is) zonder dat het eerst kapot is gedemonstreerd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:54

Discriminatie komt wel degelijk voor bij Nederlanders. Neem nou het voorbeeld van de wajongers. Deze groep word gediscrimineerd. Wel hetzelfde werk doen als de gezonde werknemer maar minder betaald krijgen. Ik vind dat discriminatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:56

purny schreef:
Discriminatie komt wel degelijk voor bij Nederlanders. Neem nou het voorbeeld van de wajongers. Deze groep word gediscrimineerd. Wel hetzelfde werk doen als de gezonde werknemer maar minder betaald krijgen. Ik vind dat discriminatie.

Dat is zeer zeker discriminatie inderdaad!
En uitbuiting!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:57

purny schreef:

Dat is inderdaad discriminatie, maar geen racisme.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:00

Ze hadden naar mijn mening véél eerder in moeten grijpen en niet pas toen de enige optie (volgens Halsema) 'met geweld uit elkaar drijven' was. Dat ze dit als driehoek van zo'n grote stad niet hebben zien aankomen vind ik onbegrijpelijk en eerder een verzwarende negatieve factor dan een goed excuus.
Daar komt nog bij dat dit een ontzettende middelvinger is naar iedereen die te lijden heeft of heeft gehad onder de Coronamaatregelen.

Ik zit politiek gezien op middenlinks en had Halsema best hoog zitten, maar wat mij betreft treedt ze af. Ik vind dat ze een verwijtbare fout gemaakt heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:03

Destination schreef:
purny schreef:

Dat is inderdaad discriminatie, maar geen racisme.

Maar hoeveel werkgevers durven wel niet met deze groep in zee te gaan terwijl ze super goed presteren?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:04

Ik zeg niet dat het niet gebeurt, voor de duidelijkheid. Je hoeft mij geen hele lijst te sturen hiervan :)
Ik zeg alleen dat het mooi zou zijn als de discussie in nederland ook een nederlands gezicht krijgt en op basis daarvan geprotesteerd en gediscussieerd wordt. Zodat het geen "ver van het bed" show is voor de meeste mensen.

Ik vind overigens niet al je voorbeelden even sterk bigone, maar misschien is dat ook wat je bedoelt met je stuk erna. Racisme IS een deel van onze cultuur. Schilderijen horen daarbij. Dat dat een naam moet krijgen vind ik niet meer dan terecht, maar de boel verbannen en doen alsof het er nooit is geweest vind ik wel het andere uiterste. Scheiden van wat geschiedenis is en wat in de huidige samenleving nog bestaat aan racisme vind ik daarin wel essentieel. Maar eerlijk gezegd denk ik dat als je racisme in de huidige samenleving aanpakt met elkaar, dat racisme dat in onze cultuur zit ook minder pijn gaat doen.
Het feit dat je overal bewijs ziet voor je minderwaardigheidsgevoel maakt dat je minderwaardigheidsgevoel aangewakkerd blijft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:06

Geen enkel land is volgens mij zo tolerant als Nederland

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:07

purny schreef:

Ik ken anders genoeg wajongers die uiteindelijk aangenomen worden bij het bedrijf. Wees blij dat je de mogelijkheid krijgt je te ontwikkelen op je eigen kunnen en toch te werken.
Er zijn vast bedrijven die denken lekker goedkoop maar daar zullen niet alleen wajongers de dupe zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:08

Als toevoeging op mijn bericht: met de boodschap ben ik het (deels) eens, maar niet met de manier en het moment. Ik denk dat er veel meer racisme en discriminatie is dan we als blanke/witte mens denken of meemaken. En de mening van een gekleurd iemand dat er geen probleem is: dat ik nog niet tegen het glazen plafond aangelopen ben, wil niet zeggen dat dat geen probleem is onder hoogopgeleide vrouwen.