George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:18

Quebelle schreef:
Prima, maar er is ook zoiets als feiten. En als je feiten gaat beginnen ontkennen dan kruip je zelf dieper een gat in.

1 van de feiten nu is dat de situatie in de VS en Europa volledig door elkaar gehaald worden terwijl daar wel degelijk enorme verschillen in zijn.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:24

Pantykous schreef:
Ik vind actief er mee bezig zijn vooral het debat aangaan. Zeker in je eigen kring maar ook online :j Een paar losse stories kan iedereen wel posten en morgen gaan we weer verder met de dag. Juist het gesprek aan gaan zorgt voor nieuwe inzichten.

Dat vind ik ook! Ik heb al een paar berichtjes gekregen op Instagram van mensen: "waarom post je niks? Ontvolgd."

En zie ook veel berichten gedeeld worden die iets zeggen in de trant van: "if you don't post anything about what's going on I'll remember your silence forever."

Terwijl ik het delen van een of andere Instagram post die de helft van de tijd onjuiste informatie deelt in mijn ogen echt zo nietszeggend is. Ik heb het erover met mijn familie, en heb mijn moeder (die tot dit gebeuren racisme afdeed als "ach ze stellen zich aan") van mening doen veranderen door het gesprek aan te gaan. Ik praat erover op reddit, hier op bokt, ik volg de livestreams op de voet.

Dat ik geen plaatjes post zegt niets over mij als persoon. Juist het gepush om maar te posten zorgt bij mij voor héél veel weerstand :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:30

Quebelle schreef:
Ik plaats even wat screenshots, want dat gaat makkelijker via gsm - maar je ontkent het verband tussen racisme en machtsposities?

Nee, ik ontken de noodzakelijkheid tussen wat jij een "machtspositie" noemt en racisme. Racisme is het anders behandelen van iemand op basis van ras en heeft niets met machtspositie te maken zoals jij dat lijkt te definiëren.

Als Obama als president zou roepen dat alle blanken minderwaardig zijn, zou dat dan wel of niet racisme in jouw ogen zijn? Als president heeft hij duidelijk een machtspositie, maar hij behoort niet tot het ras dat een grotere machtspositie in het land heeft dus het kan onmogelijk racistisch zijn.

Zou het niet beter zijn om mensen te beoordelen op basis van hun karakter, en niet op basis van hun huidskleur?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:31

Lestrange01 schreef:
Pantykous schreef:
Ik vind actief er mee bezig zijn vooral het debat aangaan. Zeker in je eigen kring maar ook online :j Een paar losse stories kan iedereen wel posten en morgen gaan we weer verder met de dag. Juist het gesprek aan gaan zorgt voor nieuwe inzichten.

Dat vind ik ook! Ik heb al een paar berichtjes gekregen op Instagram van mensen: "waarom post je niks? Ontvolgd."

En zie ook veel berichten gedeeld worden die iets zeggen in de trant van: "if you don't post anything about what's going on I'll remember your silence forever."

Terwijl ik het delen van een of andere Instagram post die de helft van de tijd onjuiste informatie deelt in mijn ogen echt zo nietszeggend is. Ik heb het erover met mijn familie, en heb mijn moeder (die tot dit gebeuren racisme afdeed als "ach ze stellen zich aan") van mening doen veranderen door het gesprek aan te gaan. Ik praat erover op reddit, hier op bokt, ik volg de livestreams op de voet.

Dat ik geen plaatjes post zegt niets over mij als persoon. Juist het gepush om maar te posten zorgt bij mij voor héél veel weerstand :')

Ik heb grote moeite met de retoriek van wie niet voor ons is is tegen ons. En dat ik mijn mening exact moet laten dicteren want anders zit ik ook fout.

Popstra

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:23

Ik zit net filmpjes te kijken gefilmd tijdens de protesten in Amerika.. te vinden op Geen Stijl.nl
Wat een vreselijk los geslagen zooitje zeg!! Verschrikkelijk gewelddadig van alle kanten.
Wat een stelletje idioten daar zeg! Heeft totaal niks meer met de dood van de beste man te maken dit

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:31

Popstra schreef:
Ik zit net filmpjes te kijken gefilmd tijdens de protesten in Amerika.. te vinden op Geen Stijl.nl
Wat een vreselijk los geslagen zooitje zeg!! Verschrikkelijk gewelddadig van alle kanten.
Wat een stelletje idioten daar zeg! Heeft totaal niks meer met de dood van de beste man te maken dit

En daarmee komen mensen echt niets dichter bij elkaar. Het onderlinge wantrouwen wordt alleen maar groter.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:40

enzino schreef:
Quebelle schreef:
Ik plaats even wat screenshots, want dat gaat makkelijker via gsm - maar je ontkent het verband tussen racisme en machtsposities?

Nee, ik ontken de noodzakelijkheid tussen wat jij een "machtspositie" noemt en racisme. Racisme is het anders behandelen van iemand op basis van ras en heeft niets met machtspositie te maken zoals jij dat lijkt te definiëren.

Als Obama als president zou roepen dat alle blanken minderwaardig zijn, zou dat dan wel of niet racisme in jouw ogen zijn? Als president heeft hij duidelijk een machtspositie, maar hij behoort niet tot het ras dat een grotere machtspositie in het land heeft dus het kan onmogelijk racistisch zijn.

Zou het niet beter zijn om mensen te beoordelen op basis van hun karakter, en niet op basis van hun huidskleur?

Het probleem is juist dat het nogal eens voorkomt dat bepaalde karaktertrekken of eigenschappen geassocieerd worden met een bepaalde huidskleur. Bewust of onbewust. Of met het behoren tot een bepaalde groep, of een bepaald geslacht. Iemand puur op karakter en kwaliteiten beoordelen is een loffelijk streven maar in de praktijk spelen vooroordelen (niet alleen racistische) altijd een rol bij het beoordelen van de medemens, hoe vervelend dat ook is en hoe hard we dat ook vaak ontkennen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:56

Quebelle schreef:
Dit is zowiezo al een gevoelig topic, en het is niet fijn om op bepaald gedrag gewezen te worden. Maar ik helemaal geen medelijden met witte mensen die zich slecht voelen ivm racisme, of die een schouderklopje verwachten omdat ze vinden dat racisme slecht is. Het is niet genoeg om racisme slecht te vinden, wij moeten actief tegen zijn.

Wij 'moeten' helemaal niets. Als wij allemaal actief moeten zijn in elk onrecht, dan zit binnen de kortste keren iedereen met een burnout thuis. Want dat is onmogelijk.

Tegen racisme zijn, daar een mening over hebben en vooral ervoor zorgen dat wij daar zelf niet aan meedoen, vind ik in de basis genoeg. Voor sommigen is dat niet voldoende en die zullen zich verder inzetten door mee te protesteren etc.

Maar er is zoveel onrecht in de wereld, en ik zal niet verkondigen welk onrecht het ergste is.

Overigens vind ik het ook nogal wat om te stellen dat blanken niet gediscrimineerd kunnen worden, want dat is pertinent niet waar.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:05

__Sannne schreef:
Quebelle schreef:
Dit is zowiezo al een gevoelig topic, en het is niet fijn om op bepaald gedrag gewezen te worden. Maar ik helemaal geen medelijden met witte mensen die zich slecht voelen ivm racisme, of die een schouderklopje verwachten omdat ze vinden dat racisme slecht is. Het is niet genoeg om racisme slecht te vinden, wij moeten actief tegen zijn.

Maar wanneer ben je actief tegen? Als je op Instagram stories deelt vanuit je luie stoel? Als je massaal de straat op gaat en hiermee de coronaregels aan je laars lapt?

Ik ben oprecht benieuwd wat er volgens jou, en anderen hier, onder actief tegen racisme zijn valt.

Engageer je omgeving niet alleen online, maar ook in je directe omgeving. Ga de dialoog aan met mensen in je omgeving. Corrigeer het gebruik van het n-woord en andere (dikwijls onbedoelde) racistisch getinte opmerkingen en opdrukken.

Educate yourself. Er zijn tal van artikels, verhalen en documentaires gratis beschikbaar die je meer vertellen over racisme en alle problematiek er rond. Zo zijn er de documentaires "Wit is ook een kleur", 13th, Trop noire pour être française en Afro Germany. Qua literatuur kan ik De Witte Media van Kathleen de Ridder aanraden, alsook So You Want to Talk About Race van Ijeoma Oluo, White Fragility van Robin Diangelo, How to Be An Antiracist van Ibram x Kendi, The New Jim Crow van Michelle Alexander, The Fire Next Time van James Baldwin en Between the World and Me van Ta-Nehisi Coates aanraden :j

Word je bewust van de zwarte community in je eigen omgeving, en ook van de impact die wit suprematisme heeft in je land alsook racistische tradities zoals zwarte piet en le sauvage in de ducasse d'Ath. Besteed aandacht aan de micro - en macro sociale levels in je buurt, wat zijn de "goede" buurten, wat zijn de "slechte" buurten en vooral, hoe komt dat?

Het is onmogelijk perfect te doen en te zijn hierin, maar het gaat om de effort - om de wil om beter te doen. Iedereen maakt fouten, en die zijn ook niet erg, zolang je openstaat voor verbetering en je privileges erkent.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:14

Zo kan het dus ook.

https://youtu.be/RuvW-gST0XA

Blijkbaar hebben de meeste deelnemers van het Dam protest veel meer verbroedende retoriek dan de organisatoren en de harde kern van KOZP. De meeste mensen die ik hier hoorde deden een veel genuanceerder verhaal dan de retoriek die ik gewend ben van de voortrekkers. Het enige waar ik wat moeite mee had was de vrouw die het geweld bagataliseerde en iemand die vond dat je verplicht mee moest doen. Voor de rest zaten er hele verbroedende geluiden bij van we zijn allemaal mensen. Daar kan de organisatie nog wat van leren. Maar goed de normale harde kern van de KOZP demonstraties bestaan dan ook meestal uit een heel klein groepje beroeps onruststokers.

Neemt natuurlijk niet weg dat er gewoon teveel mensen op de Dam stonden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:18

Quebelle:om het even klein te houden: Ik heb geen zwarte gemeenschap in mijn omgeving. Kom nooit mensen met een donkere huid op straat tegen. Niemand in mijn omgeving is racistisch, voor zover ik weet dan. Dus die discussie zal niet snel op mijn pad komen. (tenzij online) Zwarte Piet zal me een zorg zijn. Denk dat het voor veel mensen in Nederland geldt, die niet in een stad wonen. En nee, ik ben van nature geen activist en ga me ook niet zo opstellen op social media.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:23

Quebelle schreef:
Het is onmogelijk perfect te doen en te zijn hierin, maar het gaat om de effort - om de wil om beter te doen. Iedereen maakt fouten, en die zijn ook niet erg, zolang je openstaat voor verbetering en je privileges erkent.

Sta jij ook open voor je fouten, als in dat je hele overtuiging mogelijk niet klopt bij de basis?
(in het midden latende of het klopt of niet)

Je antwoord laat namelijk doorschemeren dat je je behoorlijk diep hebt ingegraven in dit onderwerp en je opstelling activistisch is. Dit is vergelijkbaar met fanatics in religie of samenzweringstheorieën (zie het andere lopende onderwerp in "nieuws en maatschappij") die elk tegenbewijs meteen naast zich neer leggen als "het werk van de duivel" of "dat is wat ze willen dat je denkt". Die laten expres geen tegenspraak doordringen omdat hun hele leven en persoonlijkheid na een tijdje op die aanname is gebaseerd en toegeven dat ze fout zaten zal hun hele leven doen laten instorten.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:28

Eindelijk eens met je eens Enzino. Heb ook de indruk dat daar een ras-activist (pun intended) spreekt.

(en voor veel Engelse woorden is een perfect Nederlands equivalent).
Laatst bijgewerkt door mysa op 02-06-20 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:31

Quebelle schreef:

Ik denk echt dat er iets mis met je is als je denkt dat mensen zitten te wachten op een schouderklopje van een of ander figuur op internet die nogal hoog van de toren blaast en helemaal niet doorheeft dat dat activistische gedoe (normale) mensen juist laat terugstappen ipv de goede kant op wijst.

Of je moet jezus zijn die vermomd mee doet aan een discussie? Daar heb ik altijd al eens een schouderklopje van willen hebben. :D

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:35

Quebelle schreef:
Engageer je omgeving niet alleen online, maar ook in je directe omgeving. Ga de dialoog aan met mensen in je omgeving. Corrigeer het gebruik van het n-woord en andere (dikwijls onbedoelde) racistisch getinte opmerkingen en opdrukken.

Educate yourself. Er zijn tal van artikels, verhalen en documentaires gratis beschikbaar die je meer vertellen over racisme en alle problematiek er rond. Zo zijn er de documentaires "Wit is ook een kleur", 13th, Trop noire pour être française en Afro Germany. Qua literatuur kan ik De Witte Media van Kathleen de Ridder aanraden, alsook So You Want to Talk About Race van Ijeoma Oluo, White Fragility van Robin Diangelo, How to Be An Antiracist van Ibram x Kendi, The New Jim Crow van Michelle Alexander, The Fire Next Time van James Baldwin en Between the World and Me van Ta-Nehisi Coates aanraden :j

Word je bewust van de zwarte community in je eigen omgeving, en ook van de impact die wit suprematisme heeft in je land alsook racistische tradities zoals zwarte piet en le sauvage in de ducasse d'Ath. Besteed aandacht aan de micro - en macro sociale levels in je buurt, wat zijn de "goede" buurten, wat zijn de "slechte" buurten en vooral, hoe komt dat?

Maar wat nou als dit onderwerp iemand gewoon niet zo trekt, maar diegene wel tegen racisme is. Ik voel bijvoorbeeld echt niet de behoefte om mijzelf zo diep te educaten in dit onderwerp, en al helemaal niet na het honderdste "educate yourself" bericht op social media. Begrijp me niet verkeerd, ik ben uiteraard tegen racisme, ik sta er regelmatig bij stil en het is ook wel een onderwerp wat zo nu en dan thuis besproken wordt, maar ik ga er niet meerdere artikelen over lezen, of hutjemutje op de Dam staan met honderden anderen tijdens de coronacrisis. Neemt niet weg dat ik het niet een belangrijk onderwerp vind, maar zo actief als jij erin staat ben ik niet. Vind jij mij dan ook net zo erg als de racisten? Want als ik sommige berichten op social media mag geloven ben je toch wel minstens net zo erg als je niet ook een zwart plaatje post.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:41

mysa schreef:
Quebelle:om het even klein te houden: Ik heb geen zwarte gemeenschap in mijn omgeving. Kom nooit mensen met een donkere huid op straat tegen. Niemand in mijn omgeving is racistisch, voor zover ik weet dan. Dus die discussie zal niet snel op mijn pad komen. (tenzij online) Zwarte Piet zal me een zorg zijn. Denk dat het voor veel mensen in Nederland geldt, die niet in een stad wonen. En nee, ik ben van nature geen activist en ga me ook niet zo opstellen op social media.

Zelfde hier hoor, ik woon momenteel in een hele witte (rijke) stad en komt eigenlijk niet in contact met mensen met een andere huidskleur. Maar ik zou nooit durven beweren dat mensen hier niet racistisch zijn, zelfs niet de mensen in mijn directe omgeving. Vooral de media heeft hier een enorme invloed over hoe mensen hier denken (en vooroordelen) tegenover mensen van Afrikaanse afkomst. Racisme is heel genuanceerd en kan heel subtiel zijn, dat houd niet persé in dat je actief niet-witte mensen haat maar kan zich uiten in vooroordelen. Mijn vader noemt zich geen racist, en zal nooit geen slecht woord zeggen over de mensen met een andere huiskleur die wij kennen. Maar waarschuwt hij mij voor "de marokkanen" als ik naar Brussel ga? Ja. Is dat racistisch? Ja, want hij heeft die vooroordelen dat marokkanen schurken zijn.

Verder vind ik dat stil zwijgen tov racisme en andere problematiek omdat het niet je zorgen zijn even slecht is als het actief deelnemen aan zo'n dingen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:48

Quebelle schreef:
Verder vind ik dat stil zwijgen tov racisme en andere problematiek omdat het niet je zorgen zijn even slecht is als het actief deelnemen aan zo'n dingen.

Doel je hiermee op mijn bericht? Want dan raad ik je aan deze nogmaals even te lezen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:05

Quebelle schreef:
mysa schreef:

Zelfde hier hoor, ik woon momenteel in een hele witte (rijke) stad en komt eigenlijk niet in contact met mensen met een andere huidskleur. Maar ik zou nooit durven beweren dat mensen hier niet racistisch zijn, zelfs niet de mensen in mijn directe omgeving. Vooral de media heeft hier een enorme invloed over hoe mensen hier denken (en vooroordelen) tegenover mensen van Afrikaanse afkomst. Racisme is heel genuanceerd en kan heel subtiel zijn, dat houd niet persé in dat je actief niet-witte mensen haat maar kan zich uiten in vooroordelen. Mijn vader noemt zich geen racist, en zal nooit geen slecht woord zeggen over de mensen met een andere huiskleur die wij kennen. Maar waarschuwt hij mij voor "de marokkanen" als ik naar Brussel ga? Ja. Is dat racistisch? Ja, want hij heeft die vooroordelen dat marokkanen schurken zijn.

Activisme is geen morele plicht.
De morele superioriteit van sommige activisten vind ik zacht gezegd irritant. Je kunt best stilzwijgend, als in: niet-activistisch, tegen racisme zijn. Het is een standpunt, en wat je ermee doet en hoe je het uitdraagt is een individuele keuze. Respecteer dat.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:13

Askja schreef:
Quebelle schreef:

De morele superioriteit van sommige activisten vind ik zacht gezegd irritant. Je kunt best stilzwijgend, als in: niet-activistisch, tegen racisme zijn. Het is een standpunt, en wat je ermee doet en hoe je het uitdraagt is een individuele keuze. Respecteer dat.

Mooi verwoord. :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:29

Askja schreef:
Quebelle schreef:

Eens met Askja, Sannne en Enzino.

Gelukkig is het vandaag al veel genuanceerder dan gister in dit topic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:44

Best een goede vraag of activisme een morele plicht is. Ik denk dat die plicht er in een democratie wel in zekere zin is: om op z'n minst toe te zien op het bestuur en beleid van een land, en de democratie functionerend te houden, en niet mee te werken aan onrecht. Ik zou verder niet teveel in willen vullen, maar iets daarvan hoort wel bij een democratie. (En het is ook niet zo simpel als 'ga stemmen'.)

Maar veel gaat ook om intentie. Het gaat er niet om of je zoveel minuten per jaar dit of dat doet, maar vooral of je iedere keer dat je (door omstandigheden) op een keuzemoment komt, een klein beetje meer de ene kant op gaat, of een klein beetje meer de andere. Wat wil je verder helpen? En daarin denk ik dat we het wel nodig hebben, dat een maatschappij niet functioneert of leuk is en ook niet rechtvaardig kan zijn als er niet heel veel mensen steeds met kleine beetjes kiezen om een maatschappij rechtvaardig en leuk en leefbaar te willen maken.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:20

__Sannne schreef:
Quebelle schreef:

Doel je hiermee op mijn bericht? Want dan raad ik je aan deze nogmaals even te lezen.

Heb ik gereageerd met dit op jouw bericht?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:28

Geen paniek, Trump lost dat wel op.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:30

enzino schreef:
Geen paniek, Trump lost dat wel op.

Ik hoop dat dat sarcastisch bedoeld is :Y)