'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:49

Ik heb de fabrikant gemaild. Of jij bent stom of zij.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:50

Ik vind dat ook onvoorstelbaar.. Fabrikant snijd zichzelf dan flink in de vingers..

Het is echt bijna allemaal namaak. Zo goed, dat het verschil bijna niet te zien is soms, maar dat maakt het niet echt voor maar een schijntje van de prijs.. Dat je de diepte er mee gehaald hebt, is toch geen bewijs verder dat het geen namaak is. Als een fabrikant er geen geheim van zou maken, koopt toch niemand meer via hem, maar bij Ali, dan kan hij gelijk zijn faillissement wel aan gaan vragen..

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:50

Tallie1979 schreef:
germie schreef:
Ook uit Amerika komen produkten zonder CE. Ja, bijvoorbeeld rebreathers, denk aan de Optima, de KISS, of de Meglodon. En zijn die onveilig? Nee. CE is niet heilig.

En daarnaast heb ik nog een wing van een Pools merk, die is ook gewoon gemaakt in China en dat merk bleek gewoon zonder extra testen CE er op te laten drukken. Dus ja, mijn wing voldoet aan CE voor mijzelf, dus ik mag het gebruiken, maar ook weer niet. Kortom, ook met CE worden gewoon regels overtreden. Het staat ook niet voor niets ook voor 'China Export'.

Ik zou alleen dus geen elektrische produkten van ali aanschaffen. Ik ga er van uit dat mijn Action Powerbank wel veilig is.


Ik zie zelden iemand zoveel onzin de wereld in slingeren. Jij beweert dat producten niet nep zijn, maar kunt dit niet onderbouwen. Jij vind het allemaal veilig, maar kunt dit niet onderbouwen.

En CE staat niet voor Chinese Export. Het staat voor Conformité Européenne. Het feit dat je dat al niet weet, geeft aan dat de kennis ervan je ook overduidelijk ontbreekt.

Maar goed, ik zal vanaf nu je posts negeren, ik wordt er gewoon nijdig van. Geniet van je aankopen.

GOED LEZEN. 'staat niet voor niets OOK voor China Export'. Die uitdrukking ken je zeker nog niet. Nou, de chinezen gebruiken CE ook daar voor. En ja, dus het is 'ook'. En ja, ik weet ook dat er verschil tussen zit.

Maar nee, ik verkondig in deze de waarheid, niets anders dan de waarheid. De lampen zijn niet nep, je gaat zelf maar testen, ze zijn hetzelfde. Die lampen zijn veilig.

Ik ontken nergens dat er ook nep verkocht wordt of troep. Maar wat ik koop is echt niet anders. En kennelijk moet ik dat blijven herhalen. Dan is dat maar zo. Maar het is echt waar, Brynite levert ook aan Scubaforce, ledduiklampen.nl en Divenology en mogelijk nog wel meer. Je kunt gewoon REBRANDEN. Oh dat is zeker een onbekend woord? Nou zoek het maar op. Dat gebeurt ook door Fryso en MFSC bij zadels uit Engeland (he, wel EU, oh nee, Brexit).
Sankey, Ideal en Ryder zijn de merken. Maar is Fryso dan ook nep of MFSC? zelfde produkt hoor.
Maar je komt het maar bekijken. Ik heb toevallig ook nog een Divenology lamp liggen. He, dat is hier gekocht.

En wat denk je van Weefine? Dat wordt hier verkocht bij fotozaken, maar ook bij Ali. Is Ali weefine nep? Is net zo duur overigens.

Ik koop er in ieder geval gewoon kwaliteit en dat vind ik het belangrijkste.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:52

Ik las net dat Blokker 30% van alle producten uit China haalt.
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1040 ... reldhandel

Het is dus niet alleen Action.
En de winkels hier kopen het goedkoop in, verkopen het voor VEEL meer geld,en ik koop liever rechtstreeks via Ali.
Scheelt me gewoon echt teveel.
En de dingen waar je een CE keurmerk voor nodig hebt koop ik hier .

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:53

Fabrikant heeft gemaild, er is veel nep in omloop maarrr sommige resellers verkopen inderdaad het echte merk.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:53

Maar ALS het exact hetzelfde is, dan kan ik me niet voorstellen dat ali er ook alle testen op loslaat die hier in de EU noodzakelijk zijn om goedgekeurd te worden...
Daar zit denk ik ook het prijsverschil tussen.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:54

germie schreef:
Er zijn ook niet namaak produkten, gewoon origineel, ook gewoon te koop bij Ali. Die kun je dus wel gewoon veilig kopen. En als je dat doet omdat je het ook echt nodig hebt, dan is er geen enkele reden om dat niet te doen. Vervuiling is niet extra, want je hebt het toch al nodig, het is veilig, het voldoet gewoon, en het is nog goedkoper ook. Gewoon kaf van het koren scheiden. Dus kritisch zijn.


Het klopt dat niet alles namaak is. Maar een groot gedeelte is wel namaak, of slecht design, of gevaarlijk voor de gezondheid, of gemaakt door mensen die gewoon als moderne slaven gehouden worden, of kwaliteit om van te huilen, of onwijs slecht voor het milieu, of een combinatie van bovenstaande.

Dat jij een product hebt waar je 6000000000000000000000000000% zeker van bent dat het echt is wil niet zeggen dat je Ali gemakkelijk goede spullen zult vinden als je maar "gewoon het kaf van het koren scheidt". Dat is dus het probleem: zo gewoon en gemakkelijk is dat niet. Veel producten worden aangeboden met stockfoto's, zonder goede omschrijvingen, zonder achtergrond informatie over waar en hoe het gemaakt wordt, zonder ingrediëntenlijsten, zonder keurmerken etc.

Mensen willen meer meer meer, maar willen er niet meer de echte prijs voor betalen. Een prijs die garandeert dat degene die het verzint, degene die het ontwerpt, degene die de productielijn financiert, degene die het produceert, degene die de order verwerkt, degene die de order pickt, degene die het inpakt, degene die het vervoerd, degene die bij de grens controleert en degene die het bezorgt allemaal een eerlijke boterham kunnen verdienen aan het product. De prijs die zorgt dat er materialen gebruikt kunnen worden die het milieu en de mensen niet naar de vernieling helpen.

Mensen hebben allemaal 'recht' op spullen, op 3x per jaar een nieuwe halsband voor de hond (een leuke, met een kleurtje en steentjes en een naamplaatje en glittertjes), op continue nieuwe kleding en schoenen (leuke, volgens de laatste mode in het laatste maatje met het juiste naampje). Op 6x per jaar een nieuw interieur, op loungesets voor in de tuin, op een buitenkeuken, op allerhande machines die het leven gemakkelijker maken, op nieuwe auto's, telefoons, zonnebrillen, telefoonhoesjes. Iedereen heeft overal recht op, maar niemand mag er iets aan verdienen, niemand mag er beter van worden en iedereen noemt zichzelf een minima huishouden.

Goedkope plastic troep, gemaakt om stuk te gaan, gekocht om kort mee te gaan, want alles moet continue nieuw, anders, glanzender, beter. Tevreden zijn met wat je hebt is uit, is niet cool.
Aliexpress is de belichaming van wat er mis is met de wereld op het moment.

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:54

MightyMike schreef:
Ik vind dat ook onvoorstelbaar.. Fabrikant snijd zichzelf dan flink in de vingers..

Het is echt bijna allemaal namaak. Zo goed, dat het verschil bijna niet te zien is soms, maar dat maakt het niet echt voor maar een schijntje van de prijs.. Dat je de diepte er mee gehaald hebt, is toch geen bewijs verder dat het geen namaak is. Als een fabrikant er geen geheim van zou maken, koopt toch niemand meer via hem, maar bij Ali, dan kan hij gelijk zijn faillissement wel aan gaan vragen..


Weet je, je kunt volgens de wet ook niet zomaar je eigen logo op een product drukken. Als er nml een certificaat aan een product hangt ( en daarom twijfel ik eraan of dit zo is ) moet je een Own Brand Labeling onder een certificaat aanvragen. Hier betaal je voor. Hier wordt je als werderverkoper ook op getoetst.

En als een fabrikant/eigenaar van een product het niet via een own brand labeling certificaat doet, kan de producent/eigenaar van het product en bijbehorend certificaat, maar het certificaat en daarmee ook de CE markering kwijt raken en beboet worden.

En we spreken over een economisch delict, dus gevangenisstraf of een enorme geldboete van de 3e categorie.

Leo

Berichten: 50250
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:54

Precies, het kunnen ook de "missers" zijn die niet door de testen komen. Rebranden, verkopen via Ali, minder verlies dan vernietigen :)*
Laatst bijgewerkt door Leo op 25-02-20 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:55

MarcoBorsato schreef:
Fabrikant heeft gemaild, er is veel nep in omloop maarrr sommige resellers verkopen inderdaad het echte merk.

Precies. En daar gaat het om. 1 van de resellers binnen china is Asafee. Die kun je ook op Ali vinden.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:56

Ik verbaas me over een paar reacties over de prijzen in Nederland bij de middenstander. Alsof zij nu de boosdoeners zijn dat ze duurder zijn dan een Ali. Een middenstander in Nederland heeft hoge kosten en betaald misschien alleen aan inkoop al meer dan iets van de Ali als ze niet zo een grote afnemer zijn. Daarbij geven zij je de kans om iets te bekijken, te voelen en evt advies over te krijgen. Je kan het snel retourneren en de garantie makkelijker afhandelen als er iets mis is.

We brengen heel veel geld over de grens sinds mensen zo ontzettend veel in buitenlandse shops bestellen.

Ik vind het ook vervelend dat winkels verdwijnen en ze bij de helft van hun assortiment nu alleen online hebben staan........Maar een kleinere ruimte winkelruimte huren en de rest online doen, is soms nog de enige mogelijkheid om te blijven bestaan.

Als ik iets koop wil ik wel enige garantie op kwaliteit en dat wordt echt wel steeds moeilijker te bepalen. Een merk of prijs zegt niks. Door internet vind je 100 reviews goed en slecht. Bij alleen bestellen zonder kijken of adviesgesprek moet je soms een beetje gokken.

Leo

Berichten: 50250
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:57

Vjestagirl schreef:
Aliexpress is de belichaming van wat er mis is met de wereld op het moment.


Touché......

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:58

Leo schreef:
Precies, het kunnen ook de "missers" zijn die niet door de testen komen. Te randen, verkopen via Ali, minder verlies dan vernietigen :)*


Dat zei de fabrikant ook. B kwaliteit wat in grote oplages verkocht wordt aan resellers.

Slim hoor.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:59

Ben wel benieuwd waar deze anti-China mensen hun kleding en kinderspeelgoed kopen? Denk je nou echt dat alles wat in normale winkels ligt (Zara, Intertoys, only etc) vrij is van kinderarbeid en schadelijke werkomstandigheden? Geloof je echt in dat sprookje?

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:02

Lezen blijft toch ook een kunst, dat wordt van beide kanten niet zo goed gedaan geloof ik. Volgens mij gelooft niemand hier in dat sprookje. Alleen bij Ali weet je het vrijwel zeker. Goed onderzoek doen, ook naar Europese producten, blijft essentieel.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:03

MarlindeRooz schreef:
Ben wel benieuwd waar deze anti-China mensen hun kleding en kinderspeelgoed kopen? Denk je nou echt dat alles wat in normale winkels ligt (Zara, Intertoys, only etc) vrij is van kinderarbeid en schadelijke werkomstandigheden? Geloof je echt in dat sprookje?


Ik geloof dat mijn kinderen niks hebben van Intertoys en van Zara alleen 2 spijkerbroekjes. Ik koop over het algemeen kleding dat in Europa is gemaakt van gerecyclede stoffen. Ja duur en niet voor iedereen weggelegd.

Zelfde met speelgoed. High end merken.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 25-02-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22798
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:07

MarlindeRooz schreef:
Ben wel benieuwd waar deze anti-China mensen hun kleding en kinderspeelgoed kopen? Denk je nou echt dat alles wat in normale winkels ligt (Zara, Intertoys, only etc) vrij is van kinderarbeid en schadelijke werkomstandigheden? Geloof je echt in dat sprookje?


Ik ben niet anti China, ik ben anti ongekeurde klerezooi verkopen. Gevaarlijke producten bij consumenten brengen.

Ik ben niet vroomser dan de paus. Ik heb in het verleden ook via Ali gekocht hoor, uitsluitend producten waarvan ik weet dat mijn huis niet afbrandt ( dus geen electronica ). Ik heb mezelf echter voorgenomen dat niet meer te doen, omdat ik wil proberen mijn CO2 footprint te verlagen.

En de winkels die jij noemt, kom ik gelukkig niet. Ik heb ook geen kinderen.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:07

MarcoBorsato schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ben wel benieuwd waar deze anti-China mensen hun kleding en kinderspeelgoed kopen? Denk je nou echt dat alles wat in normale winkels ligt (Zara, Intertoys, only etc) vrij is van kinderarbeid en schadelijke werkomstandigheden? Geloof je echt in dat sprookje?


Ik geloof dat mijn kinderen niks hebben van Intertoys en van Zara alleen 2 spijkerbroekjes. Ik koop over het algemeen kleding dat in Europa is gemaakt van gerecyclede stoffen. Ja duur en niet voor iedereen weggelegd.


Dat is al eeuwen zo: er zijn mensen die dingen wel kunnen betalen, en mensen die dingen niet kunnen betalen. Eerder was er daarin acceptatie: kon je iets niet betalen dan was dat zo. Tegenwoordig heeft iedereen overal recht op, en daar wordt door mensen zonder geweten flink gebruik van gemaakt.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:11

MarcoBorsato schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ben wel benieuwd waar deze anti-China mensen hun kleding en kinderspeelgoed kopen? Denk je nou echt dat alles wat in normale winkels ligt (Zara, Intertoys, only etc) vrij is van kinderarbeid en schadelijke werkomstandigheden? Geloof je echt in dat sprookje?


Ik geloof dat mijn kinderen niks hebben van Intertoys en van Zara alleen 2 spijkerbroekjes. Ik koop over het algemeen kleding dat in Europa is gemaakt van gerecyclede stoffen. Ja duur en niet voor iedereen weggelegd.


Maar vaak valt dat duur onder de eindstreep wel mee. Er zijn mensen die bergen goedkope kleding kopen, maar de helft snel verwassen en lelijk is.
Duurdere kleding zegt echt niet alles, maar als je goed voelt en het label leest, kan je betere kwaliteit kopen en dat gaat vaak echt langer mee. Blijft doorgaans ook lang mooi.

Toen mn zoon klein was, weleens wat bij H&M gekocht en werd snel minder. Maar hij had wat dure sweaters en vesten die zelfs toen ze te klein waren, zo als bijna nieuw naar een ander konden.

Ook binnen 1 bedrijf kan je naar de labels kijken en vergelijken om bewustere keuzes te maken.

Het probleem is vaak niet de aanschafprijs, want je kan iets opsparen als je iets graag wil. Maar mensen willen alles nu nu nu en veel veel veel. Dat is het grootste probleem. En zowel een Action, als een Bazar, en een Ali en Wish geven mensen die kans om dat mogelijk te maken.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:12

Cer schreef:
Tallie1979 schreef:
Ik zit echt met verbazing sommige reacties te lezen. Sommigen van jullie doen aannames en uitspraken die gewoon nergens op gebaseerd zijn. Ik ga daar verder niet op in, als een aantal van jullie graag naïef willen blijven, gewoon doen!

Maar hou AUB wel op met de vergelijking Ali en Action te maken.

Action MOET aan de EU regelgeving voldoen. En je kunt er dus vanuit gaan dat ze dat ook geregeld hebben, ze kunnen zich simpelweg de ellende van het niet voor elkaar hebben niet veroorloven.


Maar help me even dan..
Ali verkoopt 'goedkope' spullen die in China gemaakt worden (bij verschillende fabrieken vandaan, het is niet zo dat Ali een fabriek 'heeft' volgens mij'. Ook zij zijn een soort verzamelsite van verkopers..
Of maakt Ali zelf de spullen? Kan hoor, ik heb geen idee..

En Action verkoopt 'goedkope' spullen die in China gemaakt worden (en hierheen verscheept worden).
En Apple verkoopt dure spullen die in China gemaakt worden.

(En make up merken die in china willen verkopen moeten op dieren testen, maar dat is weer een heel andere discussie)

Dus niet om naief te doen, maar gewoon een vraag om een beetje toelichting.. :j

Ik koop zelf dus bijna nooit wat bij een Ali of een Wish omdat ik het teveel gedoe vindt én inderdaad omdat er steeds meer bewustwording van verschepen etc komt.. Maar ik had het leuk gevonden als de spullen die ik er wel vandaan heb, voor een normale prijs hier, of op zn minst in Europa, verkocht waren.. (hoewel die dan ook vanuit China verscheept waren, maar sja...)


Hier kan ik wel op antwoorden. Mijn dochter is pas terug na vier maanden in China te hebben verbleven. De meeste fabrieken zijn inderdaad van Ali. Ali is ondertussen ook een grote aandeelhouder van heel wat Europese retailers, alsook van een luchthaven in Luik en Parijs. Maar ook oa tussen Yahoo en Alibaba groep heerst er een heel intense samenwerking op dit moment. Alibaba Group controleert cloudcomputing in China. Hun hoofdzetel is gevestigd op de Caymaneilanden, maar hun aandelen noteren in NY en Hong Kong.
Op dit moment is Alibaba Group de machtigste retailer ter wereld, zowel BtoB als BtoC, groter dan bv Amazon.
Het zou mij niet verbazen dat Action voor een groot deel eigendom is van Alibaba Group.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:15

MarlindeRooz schreef:
Ben wel benieuwd waar deze anti-China mensen hun kleding en kinderspeelgoed kopen? Denk je nou echt dat alles wat in normale winkels ligt (Zara, Intertoys, only etc) vrij is van kinderarbeid en schadelijke werkomstandigheden? Geloof je echt in dat sprookje?

Je kan er rustig van uit gaan dat als je als (westerse) opdrachtgever niet 100% van de tijd een inspecteur door die fabriek hebt lopen je ergens geflest wordt. Kleding waarvoor de opdracht aan atelier a gegeven wordt ivm arbeidsomstandigheden, etc. (keurmerk bedrijf opdrachtgever) zo via de achterdeur naar atelier b geschoven wordt waar de lonen/arbeidsomstandigheden lager liggen. Atelier a steekt verschil in eigen zak. Merk of merkloos is geen enkele garantie voor de productieomstandigheden of een plausibele verklaring voor het verschil in verkoopprijs.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:19

Ali controleert bv ook Blokker.
Verder nog even : duur is niet altijd duurZAAM. Niet omdat iets van een duur merk is, zeker wat betreft kledij!, dat het etisch/duurzaam geproduceerd werd. Eerder zelf integendeel. Kijk maar eens op het etiket van uw dure sweater: made in China, India of Bangladesh. Als je geluk hebt made in Turkey.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:25

Ja ik dacht voor de grap trek ik even 2 shirtjes van mijn wasrek.
Shirt 1: van een Deens klein merk waarvan shirtjes 55+ euro kosten. (Sofie Schnoor)
Shirt 2: goedkoop shirt van Duitse winkel, hooguit 15 euro (Gina Tricot)

Eentje gemaakt in India en eentje in Servië. Kleine hint... klein, duur, Deens merk is degene uit India.

Ik kan het niet betalen hoor, alleen maar dure kleding die duurzaam is. Als ik dure kleding koop (in de sale of tweedehands) en het komt dan nog uit India? :+

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:28

Nog een voorbeeld waar ik dan toevallig mee bekend ben, mallen voor taartdecoratie. Gemaakt van siliconen dus. Worden ontworpen in de USA of UK maar worden gemaakt in China. Dan kun je een weekje wachten voor de nepperds worden aangeboden. Inclusief merkje erop. Meestal zijn ze veel slechter dan het origineel, soms lijkt het er behoorlijk op. Echter, de originele versie is voedselveilig, de nepperd uiteraard niet. En je wilt niet weten hoeveel 'taartdames' die zooi op Ali kopen ipv in Nederland. Vele taartdecoratie winkels zijn al omgevallen. Ik heb altijd geweigerd dit soort spullen te kopen, je gaat toch geen voedsel verkopen waarbij je niet voedselveilig gereedschap gebruikt?

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:29

sevke schreef:
Ali controleert bv ook Blokker.
Verder nog even : duur is niet altijd duurZAAM. Niet omdat iets van een duur merk is, zeker wat betreft kledij!, dat het etisch/duurzaam geproduceerd werd. Eerder zelf integendeel. Kijk maar eens op het etiket van uw dure sweater: made in China, India of Bangladesh. Als je geluk hebt made in Turkey.


Ja, daarom zei ik ook; je moet labels lezen en zelf voelen.

Mijn tante werkte bij een dure zaak en veel was op basis van echt wol ( even ongeacht hoe de afkomst is!! )

Dan zie je dat het echt langer mooier blijft.

Maar............mensen gaan er vaak ook netter mee om. Zulke dure truien van zuiver wol, worden die steeds na 1x dragen in de wasmachine en droger gegooid. Dan blijft er niks over.

Maar ook dan zegt het niet alles; ik heb 2 goedkopere vesten van C&A en Hema. Hema blijft iets netter. Maar de duurdere vesten blijven echt mooier, ondanks het wassen en dragen bij de paarden.

Ben zelf weleens in de Zara en Zeeman bijv geweest en zag de prijzen en denk dan eigenlijk als eerste; dat kan nooit wat zijn. Dan vind ik 10 euro nog steeds teveel geld voor iets wat je snel moet weggooien. Ik geef dan liever meer uit aan iets waar ik meer aan heb.