Baudets Marokkanentweet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:37

Eigenlijk zouden ze het gewoon eens moeten proberen, maar geen enkele partij die met ze in zee wil gaan. En dat vind ik ook wel jammer. Dan kunnen ze na de 4 jaar of korter de rekening gepresenteerd krijgen. Toen de PVV de tweede grootste was wilde niemand met ze regeren terwijl het volk toch z'n stem heeft gegeven aan dat clubje.

Zowel FvD en net zoals elke andere partij roepen ze wat de burger willen horen.
En ze komen niet met oplossingen. Veel geschreeuw en weinig wol...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:39

secricible schreef:
De problemen in de zorg lossen we niet op met geld. Er zijn miljoenen aan subsidies blijven liggen omdat instellingen gewoon geen personeel kunnen krijgen om het geld aan uit te geven. En de grote oliebol moet nog komen.

Helpenden terug aan het bed en huiskamer assistenten in de vorm voor mensen die langdurig thuis zitten. Bijvoorbeeld uitkeringsgerechtigden. Zodat de Verzorgenden tijd hebben voor de taken die ze moeten doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:39

Askja schreef:
De rest weet, vermoed ik, echt niet beter, of kiest ervoor om bewust onwetend te zijn.

Of gewoon uit frustratie, geloven ze alles wat de 'tegen-partij' roept..
Waar ik me echt enorm over verbaas de laatste jaren.. die enorme ontevredenheid. Waar komt dat vandaan? Het lijkt wel een besmettelijke ziekte, waar de een begint te klagen slaat het meteen over op de volgende lijkt wel.
En dat in een tijd waarin de economie beter draait dan ooit, waarin er bijna voor iedereen een baan te vinden is, waarin er geen oorlog is, en het overgrote deel zo luxe kan leven dat vliegvakanties en uiteten als normaal worden gezien.. En toch zijn mensen kwaad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:41

8nnemiek schreef:
Het verlagen van eigen risico hoor ik wel vaker voorbij komen trouwens.
Ik snap dat dat leuk klinkt, en op zich zou dat wat mij betreft ook geen probleem zijn. Maar mensen moeten zich wel realiseren dat de premies voor die eigen risico-vrije verzekeringen dan een heel stuk hoger zullen zijn dan de huidige verzekeringen. Die 350 euro wordt dan verspreid over het jaar, dus zo'n 30 euro per maand extra.. plús nog een verhoging omdat mensen dan sneller en voor elk pijntje naar de dokter gaan, dus kun je waarschijnlijk rekenen op een verhoging van 50 euro per maand.

Bij sommige medicaties is er al een eigen bijdrage van 250 euro. Dus ipv de 385 ben je nu gewoon 535 euro kwijt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:45

purny schreef:
secricible schreef:
De problemen in de zorg lossen we niet op met geld. Er zijn miljoenen aan subsidies blijven liggen omdat instellingen gewoon geen personeel kunnen krijgen om het geld aan uit te geven. En de grote oliebol moet nog komen.

Helpenden terug aan het bed en huiskamer assistenten in de vorm voor mensen die langdurig thuis zitten. Bijvoorbeeld uitkeringsgerechtigden. Zodat de Verzorgenden tijd hebben voor de taken die ze moeten doen.

Dat zou m.i. wel (gedeeltelijk) de oplossing zijn van de problemen in de zorg ja. Of meer algemeen: iedereen gaat alleen nog doen wat ze echt moeten doen. Dat betekend dat een behandelaar alleen nog echte problemen behandeld. En dat de zorg alleen nog zorgt. En alle neventaken die nu door veel te duur betaalde mensen worden gedaan(zorgmedewerkers die schoon maken, eten koken, fysio's die rondjes wandelen met een bewoner zonder doel enz. enz.) moeten opgepakt worden door goedkopere mensen of vrijwilligers.
Als we weinig mensen hebben, moeten we ze dat laten doen wat ook écht door hun gedaan moet worden. En nu zie je veel teveel dat hooggekwalificeerde mensen dingen doen die zij helemaal niet zouden moeten doen.

Edit: vanwege onduidelijkheid: met behandelaar bedoel ik het team in de behandeldienst, geen zorgmedewerkers.
Laatst bijgewerkt door secricible op 06-02-20 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:51

ja precies...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:53

@secricible, bij de zorginstelling waar ik gewerkt hebt, heb ik die 'extra handjes' gedaan. Dus wandelen etc. Waar je dan echter wel voor uit moet kijken is dat ADL (zorg taken) erg zwaar zijn, en dat juist ook voor de gewone medewerkers een stukje wandelen, samen eten koken etc. leuk zijn, en afwisseling bieden. Ik denk niet dat mensen er echt gelukkig van worden om ALLEEN te zorgen (dus mensen aan/uit kleden, naar de wc etc.). Een ADL dienst wordt daar al gezien als niet heel tof om elke dag te doen.
Al denk ik wel dat extra handjes aan het bed heel erg prettig is, het team vond het in elk geval leuk en fijn dat ik er was! Dus het verlicht wel de werkdruk, wat ook belangrijk is. Maar het was niet zo dat er dan iemand minder op de groep kon staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:56

LoveBodin schreef:
@secricible, bij de zorginstelling waar ik gewerkt hebt, heb ik die 'extra handjes' gedaan. Dus wandelen etc. Waar je dan echter wel voor uit moet kijken is dat ADL (zorg taken) erg zwaar zijn, en dat juist ook voor de gewone medewerkers een stukje wandelen, samen eten koken etc. leuk zijn, en afwisseling bieden. Ik denk niet dat mensen er echt gelukkig van worden om ALLEEN te zorgen (dus mensen aan/uit kleden, naar de wc etc.). Een ADL dienst wordt daar al gezien als niet heel tof om elke dag te doen.
Al denk ik wel dat extra handjes aan het bed heel erg prettig is, het team vond het in elk geval leuk en fijn dat ik er was! Dus het verlicht wel de werkdruk, wat ook belangrijk is. Maar het was niet zo dat er dan iemand minder op de groep kon staan.

Ik denk dat hij beter past in het topic over de ouderenzorg, voor we hier echt teveel afdwalen (waar ik zelf ook aan mee doe hoor) :D Als je hem daar post wil ik dolgraag op je in gaan, ik vind dit namelijk een mega interessante discussie :D :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:56

8nnemiek schreef:
Askja schreef:
De rest weet, vermoed ik, echt niet beter, of kiest ervoor om bewust onwetend te zijn.

Waar ik me echt enorm over verbaas de laatste jaren.. die enorme ontevredenheid. Waar komt dat vandaan? Het lijkt wel een besmettelijke ziekte, waar de een begint te klagen slaat het meteen over op de volgende lijkt wel.
En dat in een tijd waarin de economie beter draait dan ooit, waarin er bijna voor iedereen een baan te vinden is, waarin er geen oorlog is, en het overgrote deel zo luxe kan leven dat vliegvakanties en uiteten als normaal worden gezien.. En toch zijn mensen kwaad.

Dit inderdaad! Daar was een poosje geleden een artikel of een tv uitzending over, waarom de mensen tegenwoordig zo ontevreden zijn. Het had er mee te maken dat we tegenwoordig geen doel meer in ons leven hebben. Na de 2e oorlog hadden we een doel: het land moest weer opgebouwd worden, na 5 jaren bezetting, gevaar, hongerwinter en het verslaan van de vijand, was er iets om naar toe te leven. Dat doel hebben we bereikt, en nu dan?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:58

Zou dat de verklaring zijn? Er zijn toch ook nog een hoop mensen wel tevreden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:00

8nnemiek schreef:
Askja schreef:

Is dat ECHT iets van de laatste jaren? Lijkt me iets van alle tijden. Vroegah had de SP als slogan "NEE". Handig want toen was ik er persoonlijk meteen snel klaar mee.

Heb de indruk dat veel "NEE" mensen heel makkelijk zijn geswitcht naar de volgende "NEE" partij. Krijg ik het niet links dan zoek ik het op rechts.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:02

Maar de mensen die tevreden zijn hoor je niet. Net zo goed dat het nieuws wat je hoort bijna altijd slecht nieuws is. Blijkbaar spreekt dat de mensen meer aan dan goed nieuws.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:04

Cowboy55 schreef:
Is dat ECHT iets van de laatste jaren? Lijkt me iets van alle tijden. Vroegah had de SP als slogan "NEE". Handig want toen was ik er persoonlijk meteen snel klaar mee.

Heb de indruk dat veel "NEE" mensen heel makkelijk zijn geswitcht naar de volgende "NEE" partij. Krijg ik het niet links dan zoek ik het op rechts.

Op zich heb je zeker een punt, haters gonna hate, en haters zul je altijd houden. Sommige mensen staan gewoon heel negatief in het leven. Maar toch vind ik het de laatste jaren heel extreem worden, over de hele wereld. De gele hesjes, de protesten, maar vooral ook de opkomst van extreem rechts die we eigenlijk sinds de jaren 30/40 niet meer in deze vorm hebben gezien..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:21

purny schreef:
Eigenlijk zouden ze het gewoon eens moeten proberen, maar geen enkele partij die met ze in zee wil gaan. En dat vind ik ook wel jammer. Dan kunnen ze na de 4 jaar of korter de rekening gepresenteerd krijgen. Toen de PVV de tweede grootste was wilde niemand met ze regeren terwijl het volk toch z'n stem heeft gegeven aan dat clubje.

Alleen had het volk zijn stem niet aan de PVV gegeven. Er had ongeveer 20% van de stemmers op de PVV gestemd en dat betekent dat 80% van de stemmers niet op de PVV hadden gestemd en veel meer dan die 20% PVV stemmers had op partijen gestemd die niet met de PVV wilden regeren. Dus een groter deel van de bevolking was tegen regeringsdeelname van de PVV, dan het gedeelte dat voor was.

Het is echt een hele rare drogredenering dat de grootste partij in een meer partijensysteem de meerderheid van de bevolking representeert. Dat is niet zo en daarom hebben ze ook niet perse recht om in de regering te zitten. We kiezen een volksvertegenwoordiging en ze hebben het recht om hun deel van de stemmers te vertegenwoordigen. En ze hebben pas recht om in een regering te zitten als ze voldoende partijen kunnen overtuigen om met hun samen te werken en als ze met die partijen meer dan 50% van de bevolking representeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:25

nynke55 schreef:
Dit inderdaad! Daar was een poosje geleden een artikel of een tv uitzending over, waarom de mensen tegenwoordig zo ontevreden zijn. Het had er mee te maken dat we tegenwoordig geen doel meer in ons leven hebben. Na de 2e oorlog hadden we een doel: het land moest weer opgebouwd worden, na 5 jaren bezetting, gevaar, hongerwinter en het verslaan van de vijand, was er iets om naar toe te leven. Dat doel hebben we bereikt, en nu dan?

Dat klinkt me bekend in de oren.
Vroeger was het duidelijker wat er van je verwacht werd; je ging naar school, kreeg een baan, ging trouwen, kreeg kinderen en zette je voor hun toekomst in. Een ouder werkte, de ander keek naar de kinderen en na 20 jaar had je je hypotheek afbetaald. Dan kon je kort daarna met pensioen en had je de kleinkinderen gedurende de vakantie over de vloer. Alles werd ook steeds beter: opeens kon je met het vliegtuig op reis, opeens was er kleuren TV, toen kwam het internet, de generaties na je kregen een betere opleiding dan jij ooit had gehad, etc.

Tegenwoordig sta je aan het einde van je studietijd flink in de min, moet je knokken om ooit een huis te kunnen kopen, willen veel mensen geen kinderen meer en als beide partners full-time werken kunnen ze misschien ooit hun hypotheek aflossen. Of stellen nemen wel kinderen en de grootouders kunnen de opvoeding doen. De toekomst ziet er steeds bleker uit met minder geld voor zorg en onderwijs en een steeds verdere stijging van lasten inclusief belasting. Het vliegen moet duurder, auto's moeten duurder, veranderingen aan je huis gaan tonnen kosten, etc.

(zo ervaar ik het zelf gelukkig niet, maar als ik de deprimeren berichten hier op bokt wel eens lees met een overbevolkte aarde, graag kinderloos blijven en we zullen allemaal dood gaan vanwege het klimaat dan speelt het bij veel mensen wel)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:27

Vanuit de geschiedenis gezien is dat ook wel een soort 'golf' die steeds terug komt.

Ik vond dit wel een boeiend stuk:

Citaat:
Versterkt het grote aanbod van partijen die onvrede?

‘Dat niet per se. De verkiezingsstrijd heeft een eigen dynamiek. Jesse Klaver van GroenLinks wilde klimaatverkiezingen en die heeft hij gekregen. Een gevolg was wel dat mensen zich ook meer kwaad gingen maken over het klimaatbeleid, en om die reden gingen stemmen op Thierry Baudet.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7c90195/

Interresant om te bedenken of dat inderdaad zo is, dat er dus ook op die manier een golf ontstaat van hoe linkser links doet hoe rechtser rechts doet zeg maar :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:30

Karl66 schreef:
purny schreef:

Alleen had het volk zijn stem niet aan de PVV gegeven. Er had ongeveer 20% van de stemmers op de PVV gestemd en dat betekent dat 80% van de stemmers niet op de PVV hadden gestemd en veel meer dan die 20% PVV stemmers had op partijen gestemd die niet met de PVV wilden regeren. Dus een groter deel van de bevolking was tegen regeringsdeelname van de PVV, dan het gedeelte dat voor was.

Het is echt een hele rare drogredenering dat de grootste partij in een meer partijensysteem de meerderheid van de bevolking representeert. Dat is niet zo en daarom hebben ze ook niet perse recht om in de regering te zitten. We kiezen een volksvertegenwoordiging en ze hebben het recht om hun deel van de stemmers te vertegenwoordigen. En ze hebben pas recht om in een regering te zitten als ze voldoende partijen kunnen overtuigen om met hun samen te werken en als ze met die partijen meer dan 50% van de bevolking representeren.

Je verwoord nu eigenlijk al een paar keer precies wat ik dacht of stuntelig probeerde te verwoorden. +:)+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:32

Edit, Het gaat zo snel in dit topic, als antwoord op Enzino:
Inderdaad. En wat we vergeten is dat wat jij nu aanhaalt in het begin, is dat dat echt luxe was. De meeste mensen in de wereld leven niet zo. Maar vooral in de jaren 70 kon het niet op. En nu lijkt het alsof we alleen maar achteruit gaan, maar dat is vergeleken met de goede tijden. Wat we vaak vergeten, ook al hebben we een hongerloontje of een minimale uitkering, we nog steeds veel meer hebben dan het gros van de mensen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:44

enzino schreef:
Tegenwoordig sta je aan het einde van je studietijd flink in de min, moet je knokken om ooit een huis te kunnen kopen, willen veel mensen geen kinderen meer en als beide partners full-time werken kunnen ze misschien ooit hun hypotheek aflossen. Of stellen nemen wel kinderen en de grootouders kunnen de opvoeding doen. De toekomst ziet er steeds bleker uit met minder geld voor zorg en onderwijs en een steeds verdere stijging van lasten inclusief belasting. Het vliegen moet duurder, auto's moeten duurder, veranderingen aan je huis gaan tonnen kosten, etc.

(zo ervaar ik het zelf gelukkig niet, maar als ik de deprimeren berichten hier op bokt wel eens lees met een overbevolkte aarde, graag kinderloos blijven en we zullen allemaal dood gaan vanwege het klimaat dan speelt het bij veel mensen wel)

Ik zou inderdaad ook verwachten dat geld een grote rol speelt.. en toch zie je ook zat mensen met geld achter Baudet aan lopen..
Mijn vader is met pensioen, een behoorlijk leuk inkomen, groot huis, dikke auto, gezin, hobby's.. en toch is hij KWAAD.. Op alles en iedereen.. Alles dat niet wit is en voorbij loopt is een k*tzwarte, de rest die hem in de weg staat wordt ook binnensmonds uitgescholden, als hij het woord 'klimaat' alleen al hoort dan wordt hij woest, en in zijn vrije tijd kijkt hij dagelijks úren naar de youtube onzin van Baudet en Jenssen, wat zijn woede nog meer voedt. En waarom? Geen fláuw idee!

Ik ben ook wel eens kwaad, tuurlijk, wie is dat niet? Ik ben wel eens kwaad dat het kabinet de klimaatproblemen niet serieus neemt. Maar ik zal never nooit de oogkleppen opzetten en als een schaapje achter een beweging of partij aan gaan hobbelen. Ik ben wel eens kwaad, maar laat me daardoor niet leiden, ik ben verder juist heel gelukkig en ik vind het daarom ook echt vreemd dat er zo veel mensen zijn die zich wél in zo'n negativiteit laten meeslepen en het toestaan dat ze zichzelf het leven zuur maken..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 14:46

Ik denk dat het vermogen tot incasseren en accepteren verminderd is in de westerse wereld. Ego en persoonlijke vrijheid om te doen en laten wat men wil staan voorop.

Verder leven we mondiaal gezien in een onrustige tijd waarin oude zekerheden in rap tempo afbrokkelen. Dingen veranderen steeds sneller. Dat maakt mensen onzeker, en het deel dat niet met die onzekerheid overweg kan, zoekt misschien graag zijn heil bij de lekker simpele, overzichtelijke zwart-wit boodschap van het populisme, inclusief sterke leider. WO II ligt immers inmiddels ook alweer een paar generaties achter ons.

Daarnaast zwepen mensen elkaar steeds gemakkelijker en heftiger op via de social media. Ook xijn er allerlei extreme internetfora die een wetteloze vrijplaats vormen voor ongetemd racistisch/fascistisch en anderszins antisociaal geroeptoeter. Genuanceerde meningen raken daarbij ondergesneeuwd.

Misschien is het tijd dat het gematigde midden, dat is tenslotte nog steeds de overgrote meerderheid (althans in Nederland), eens wat meer van zich laat horen in Nederland en Europa.
Maarja, die gaan niet in gele hesjes/zwarte piet kostuum/dikke trekkers de straat op om eens even flink te protesteren tegen het populisme.
De enige beweging die me op dat vlak te binnen schiet, zijn de Italiaanse 'Sardientjes'.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:56

De oudere generatie is momenteel vooral boos omdat hun pensioen tig keer is uitgesteld. De rechten die de generatie voor hen had is er voor deze groep niet meer. Dat maakt emoties los als 'waarom mochten zij wel al op die leeftijd genieten en ik niet'. Als er daarna ook nog eens op x, y en z wordt beknabbeld en daarna ook nog eens overal extra geld bij moet: Dat wringt.

Wat je dus krijgt: 'we gaan een zondebok aanwijzen'. Dit keer zijn het alle immigranten en vluchtelingen die hier komen om diverse redenen (economische vluchtelingen mogen ook van mij gewoon weer retour afzender, vluchtelingen voor oorlog is een ander verhaal). Want die vluchteling pikt huizen en banen in en daarom is alles slecht.

Even heel zwart wit:
Het gaat slechter
Mensen zijn boos
Er wordt naar een zondebok gewezen
Mensen volgen diegene die naar de zondebok wijst

Verdere conclusies en gelijkenissen hou ik even voor mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:06

8nnemiek: ik vind https://www.youtube.com/watch?v=P55t6eryY3g erg interessant. Maar het verklaart lang niet alles.

Winged: een deel van de oudere generatie is al met pensioen. Die genieten er al van. Maar zijn toch boos. En omgekeerd: als ze verontwaardigd zijn dan koppelen ze dat vaak niet aan hun eigen stemgedrag. Mensen die de overheid van alles kwalijk nemen, maar VVD stemmen. (Dat zijn dus niet FvD-stemmers, maar wel voorbeelden van mensen die niet de link leggen tussen de problemen, de oorzaken en de oplossingen. Want de VVD is al jaren aan het regeren, en heel veel is gebeurd zoals de VVD dat wilde en beweegt in de richting die de VVD inzet... en daar zijn ze het niet mee eens alleen ze leggen de schuld daarvoor om een of andere reden heel eenzijdig bij de PvdA, en recenter bij Jesse Klaver. Het is heel irrationeel.)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:08

Ik vraag me eerlijk gezegd af of de meeste FvD-aanhangers weten wat de scheiding der machten betekent ...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:09

Winged schreef:
De oudere generatie is momenteel vooral boos omdat hun pensioen tig keer is uitgesteld. De rechten die de generatie voor hen had is er voor deze groep niet meer. Dat maakt emoties los als 'waarom mochten zij wel al op die leeftijd genieten en ik niet'. Als er daarna ook nog eens op x, y en z wordt beknabbeld en daarna ook nog eens overal extra geld bij moet: Dat wringt.

Wat je dus krijgt: 'we gaan een zondebok aanwijzen'. Dit keer zijn het alle immigranten en vluchtelingen die hier komen om diverse redenen (economische vluchtelingen mogen ook van mij gewoon weer retour afzender, vluchtelingen voor oorlog is een ander verhaal). Want die vluchteling pikt huizen en banen in en daarom is alles slecht.

Even heel zwart wit:
Het gaat slechter
Mensen zijn boos
Er wordt naar een zondebok gewezen
Mensen volgen diegene die naar de zondebok wijst

Verdere conclusies en gelijkenissen hou ik even voor mij.

Maar moet je dan als gevestigde partijen dan niet zorgen dat deze problemen opgelost worden? Dan is er immers ook geen ruimte voor een nieuwe partij die blijkbaar toch een bepaalde behoefte dekt.

Moet een groenlinks,vvd,d66,cda en dan zullen er nog een paar zijn, dan niet kijken hoe de onvrede ontstaat en dit proberen weg te nemen? Hun achterban wordt immers net zo geraakt want het is diezelfde achterban die overstapt naar een andere partij.

Als er onvrede is kan je je ogen sluiten, je kan ook kijken of er wellicht toch oplossingen/compromissen te bedenken zijn die bij je collega partijen de wind uit de zeilen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:12

MoniqueT schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd af of de meeste FvD-aanhangers weten wat de scheiding der machten betekent ...

Ten opzichte van stemmers op andere partijen bedoel je?

Ik denk dat niemand geld gaat uitgeven om dat goed uit te zoeken, maar je mag gerust speculeren.