Leefgeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:09

Met 2x40 uur minimumloon krijgen ze geen toeslagen.

Maar eerlijk gezegd is hun jaarsalaris dan (bruto) 42.400 euro. Daarvan gaat, bij een huur 800 euro, 10.000 euro af aan huur, bruto-netto is nog geen 10% voor de loonheffing bij minimumloon (met loonheffingskorting), dus 4.000 euro naar boven afgerond. Dan houd je nog 28.400 euro per jaar over. 2x 100 x 12 zorg, maakt 26.000 euro. Dat is 500 euro per week waar al het andere van betaald moet worden (incl. alle belastingen anders dan bruto-netto).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:36

Yonker schreef:
_San87_ schreef:

Ja, en er zijn nog wat factoren die meespelen wat maakt wat je besteedbaar inkomen is, en die kan daardoor heel goed net boven het bestaansminimum zijn ;).

Dat is zeker waar maar dat zijn vaak uitzonderingen en gebeurd bij de meeste mensen niet.
Nu gaan we natuurlijk allemaal verhalen krijgen waarbij het is, maar die verhalen ken ik ook wel. Feit blijft dat je als je werkt en geen schulden hebt je echt niet in echte armoede hoeft te leven. Je kan wellicht niet zo luxe leven als iemand die meer verdiend maar echte armoede bestaat bij deze groep meestal niet.

Ik denk dat het je zou verbazen, eigenlijk. Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland veel verborgen armoede is. Bijvoorbeeld door tijdens de crisis het huis met restschuld moeten verkopen, of teveel verdienen voor toeslagen en sociale huur waardoor particulier gehuurd moet worden en het minimum of minder overblijft (mijn zusje had dit, en uit haar vriendenkring meer mensen).

8nnemiek

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:30

Klopt, als je samen woont dan krijg je wat minder zorgtoeslag, volgens mij nog hooguit een paar euro als je allebei fulltime werkt. Maar dan kun je wel je huur/hypotheek en andere woonkosten delen, en kom je toch best ruim uit. In jouw voorbeeld, Mizora, zou je dus ruim 2000 euro per maand over houden. Daar gaan inderdaad nog wat kosten vanaf, maar er blijft dan altijd een leuk bedrag over. Ruim voldoende om best luxe van te leven.

Het woningtekort is natuurlijk een probleem, dat ben ik helemaal met jullie eens. Het is triest dat er mensen zijn die geen andere keus hebben dan een enorm duur appartement te huren. Maar voor veel mensen is het ook prima mogelijk om te verhuizen naar een goedkopere regio.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:08

Tsja, het is inderdaad soms mogelijk om naar een goedkopere regio te verhuizen maar verhuizen heeft wel een enorme impact op mensen, zeker als ze dan ver weg van hun sociale contacten en familie komen, ergens waar ze de regio niet kennen etc. Alleen al dat zou genoeg reden zijn voor een depressie of burn-out met alle gevolgen (baanverlies, ww etc) van dien.

Ik vind echt dat sommige er te makkelijk over denken, alsof geluk en een stabiele financiële situatie altijd maakbaar is. Dat wekt bijna de indruk dat mensen die heel krap zitten of in de schulden zitten dit altijd op zichzelf hebben afgeroepen want: 'dan had je maar moeten verhuizen naar een goedkopere regio' of 'dan moet je maar meer werken'.

Super fijn dat dit voor veel mensen wel zo werkt, maar niet iedereen kan een goede opleiding doen of kan het fysiek of mentaal aan om 40u per week te werken. Geluk is niet altijd maakbaar, soms heb je gewoon pech in je leven.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:24

Ik wil de mensen die zo makkelijk praten het weleens zien doen hoor. Maar wel zoals de meeste het moeten doen: Zonder eigen tuin/moestuin etc, zonder auto, soms zelfs zonder fiets.

En dan ook je tanken erbij rekenen voor degene die wel een auto hebben min de reiskosten van je werk. En dan ook voor onvoorziene uitgaves sparen zelf. Zelf je medicijnen ervan betalen.

Mochten jullie denken dat het niet klopt? Tja, niet alle bewindvoerders zijn goed. En de meeste zijn gewoon grote bedrijven die voor 4 minuten per week over de 100 euro ontvangen voor hun werk per persoon/gezin. Want meer is er niet en denk dat die 4minuten nog ruim zijn.

Ook vraag ik me af hoe mensen zich gaan voelen door elke week 40 uur te werken en er maar een mini deel van krijgen. Niet iedereen heeft schulden omdat ze zelf iets fouts hebben gedaan. Neem de belastingdienst en dat kinderopvang gebeuren. Dat zijn dus echt geen mensen die thuis zitten uit hun neus te vreten.

Verder krijg je voedselbank, ik zie hier mensen lopend met 2 volle tassen rustig 10-15 minuten lopen naar huis. Want een boodschappenkar hebben ze ook niet allemaal. Ik vind dat dus pure armoede en dat is niet iets om makkelijk over te doen.

Iemand bepaald wat je eet, iemand bepaald wat je krijgt aan geld, iemand bepaald of je een bepaalde uitgave mag doen, iemand bepaald hoeveel je mag tanken. Zo makkelijk is het dus, dat er een ander de regie over jou leven heeft. Want zo voelt het wel voor de meeste mensen die ik spreek. Die worden geleefd, zeker de mensen met bewind die het niet treffen dat ze een goede hebben.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:33

Sunrise19 schreef:
Ik wil de mensen die zo makkelijk praten het weleens zien doen hoor. Maar wel zoals de meeste het moeten doen: Zonder eigen tuin/moestuin etc, zonder auto, soms zelfs zonder fiets.

En dan ook je tanken erbij rekenen voor degene die wel een auto hebben min de reiskosten van je werk. En dan ook voor onvoorziene uitgaves sparen zelf. Zelf je medicijnen ervan betalen.

Mochten jullie denken dat het niet klopt? Tja, niet alle bewindvoerders zijn goed. En de meeste zijn gewoon grote bedrijven die voor 4 minuten per week over de 100 euro ontvangen voor hun werk per persoon/gezin. Want meer is er niet en denk dat die 4minuten nog ruim zijn.

Ook vraag ik me af hoe mensen zich gaan voelen door elke week 40 uur te werken en er maar een mini deel van krijgen. Niet iedereen heeft schulden omdat ze zelf iets fouts hebben gedaan. Neem de belastingdienst en dat kinderopvang gebeuren. Dat zijn dus echt geen mensen die thuis zitten uit hun neus te vreten.

Verder krijg je voedselbank, ik zie hier mensen lopend met 2 volle tassen rustig 10-15 minuten lopen naar huis. Want een boodschappenkar hebben ze ook niet allemaal. Ik vind dat dus pure armoede en dat is niet iets om makkelijk over te doen.

Iemand bepaald wat je eet, iemand bepaald wat je krijgt aan geld, iemand bepaald of je een bepaalde uitgave mag doen, iemand bepaald hoeveel je mag tanken. Zo makkelijk is het dus, dat er een ander de regie over jou leven heeft. Want zo voelt het wel voor de meeste mensen die ik spreek. Die worden geleefd, zeker de mensen met bewind die het niet treffen dat ze een goede hebben.

Ik heb jaren zonder auto geleefd omdat ik prima alles op de fiets kon doen + de trein :) Ik zie een auto dan ook echt als luxe, nu heb ik hem nodig omdat ik ander werk heb maar als ik hem niet nodig zou hebben voor werk weet ik niet of ik hem nog zou hebben.

4 minuten per week? Ik denk dat je, je daar nog wel eens in kan vergissen. Er bestaan vast slechte bewindvoerders maar zeker in het begin van bewindvoerder zijn moet je veel regelingen treffen als men schulden heeft.

Dat kinderopvang gebeuren is wel een uitzonderlijke situatie die nu ook gelukkig terug gedraaid word :) En natuurlijk heeft niet iedereen zichzelf in de schulden gewerkt, maar bij veel mensen zal het toch echt wel zo zijn. En tja het is een poedersuiker en het is niet prima maar pure armoede? Nee dat vind ik als men echt niet kan eten en die gevallen zullen heus wel bestaan. Maar ik vind dat mensen heel snel klagen hier in Nederland, en dat terwijl we het in Nederland echt heeeeeeeeeeeeeel goed voor elkaar hebben. Maar dat word maar even vergeten?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:42

Shaggy09 schreef:
Maar je moet niet alles volledig op je eigen situatie baseren.

Wat denk je van (jonge) gezinnen? Die hebben nog minder te besteden en hebben kinderen om op te voeden.

Ik baseer niet alles op mijn eigen situatie, ik wilde alleen maar duidelijk maken dat ik goed weet wat het is om elk dubbeltje om te moeten draaien en dat ik hier niet zit te typen vanuit een huis met een zwembad en een ongebaseerd oordeel heb over mensen die het niet breed hebben.

_Nelleke_ Het is niet altijd even maakbaar en juist als je het krap hebt is het ook heel moeilijk om oplossingen nog te zien of te bedenken.
Het is makkelijk om naar beneden te zakken, maar best moeilijk om omhoog te krabbelen.
Maar het helpt als je om hulp durft te vragen, als je anderen mee laat denken en open staat voor verandering.
Maar het is inderdaad niet voor iedereen weggelegd om stappen te nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:44

Ik gebruik mijn auto nauwelijks. 't Is dat ik hem nodig heb voor mijn werk, anders had ik mijn auto al lang verkocht.

Dat kinderopvang drama, ja vreselijk natuurlijk, maar daar zijn gewoon fouten gemaakt en dat wordt inderdaad teruggedraaid.
Verder zijn veel mensen zeker verantwoordelijk voor de schulden die ze hebben opgebouwd. Er worden zo makkelijk leningen aangevraagd, zo makkelijk grote hypotheken genomen, auto's op afbetaling, telefoons op afbetaling. Door daar aan mee te doen loop je gewoon een groter risico op schulden die je niet kan afbetalen.
En inderdaad, pure armoede heb je hier in Nederland nauwelijks. Een enkele zwerver, die geen onderkomen heeft.. maar verder heeft bijna iedereen een dak boven het hoofd, genoeg eten om geen honger te hoeven lijden, en zelfs voor die zwerver staat eten klaar en een warme plek om te slapen.
Echte armoede vind je vooral in de derde wereld landen. Als je Nederland daarmee vergelijkt dan mogen we in onze handjes wrijven. In Nederland heeft elke inwoner recht op bijstand, gratis geld dus.. en zorg, ook gratis als je weinig inkomen hebt.. Vergelijk dat eens met andere welvarende landen, met Amerika bijvoorbeeld. Ook dan hebben wij het enorm goed hier.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:59

8nnemiek schreef:
Ik gebruik mijn auto nauwelijks. 't Is dat ik hem nodig heb voor mijn werk, anders had ik mijn auto al lang verkocht.

Dat kinderopvang drama, ja vreselijk natuurlijk, maar daar zijn gewoon fouten gemaakt en dat wordt inderdaad teruggedraaid.
Verder zijn veel mensen zeker verantwoordelijk voor de schulden die ze hebben opgebouwd. Er worden zo makkelijk leningen aangevraagd, zo makkelijk grote hypotheken genomen, auto's op afbetaling, telefoons op afbetaling. Door daar aan mee te doen loop je gewoon een groter risico op schulden die je niet kan afbetalen.
En inderdaad, pure armoede heb je hier in Nederland nauwelijks. Een enkele zwerver, die geen onderkomen heeft.. maar verder heeft bijna iedereen een dak boven het hoofd, genoeg eten om geen honger te hoeven lijden, en zelfs voor die zwerver staat eten klaar en een warme plek om te slapen.
Echte armoede vind je vooral in de derde wereld landen. Als je Nederland daarmee vergelijkt dan mogen we in onze handjes wrijven. In Nederland heeft elke inwoner recht op bijstand, gratis geld dus.. en zorg, ook gratis als je weinig inkomen hebt.. Vergelijk dat eens met andere welvarende landen, met Amerika bijvoorbeeld. Ook dan hebben wij het enorm goed hier.
Ik vind het oprecht jammer te lezen dat je, in mijn optiek, de zaken wel enorm optimistisch bekijkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:08

Ik gebruik mijn auto enorm veel, ik kan niet zonder. Boodschappen, medische afspraken, verplichte afspraken. Verplichte / noodzakelijke dingen dingen. En dan heb ik geen hoge schulden bij officiële instanties, nee, maar ook niet de mogelijkheid om uit deze situatie te komen voorlopig. Genoeg eten om geen honger te lijden, nou ik ken helaas gevallen waarbij dat dus echt niet zo is. Niet in aanmerking komen voor hulp, maar niet genoeg geld om boodschappen te doen. Ja, brood met pindakaas en met pech alleen brood aan het einde van de maand.

Hoe is de zorg gratis bij weinig inkomen? Als je geen zorg nodig hebt misschien. Of heb je het over een nog lager inkomen dan de bijstand?

Het wordt écht te optimistisch bekeken. Als je schulden hebt en deze aan het afbetalen bent is het enorm lastig, maar dan heb je nog wel de kans dat je eruit komt. Er zijn ook zat mensen in dezelfde financiele situatie die er nooit meer uit komen, dus nooit sparen, geen verbetering en altijd maar eindjes knopen of gaten vullen met andere dingen. Mijn budget wordt hetzelfde bekeken als mensen die schulden hebben, alleen heb ik dus zelf de verantwoordelijkheid en geen verplichting, maar dus ook leefgeld berekend.

Maar goed, als jij dat 'gratis' geld zo goed vindt, weet ik genoeg mensen die met je willen ruilen. :j
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 14-01-20 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:08

Ailill schreef:
Ik vind het oprecht jammer te lezen dat je, in mijn optiek, de zaken wel enorm optimistisch bekijkt.

Ik vind het juist jammer dat veel mensen zo pessimistisch zijn. Overal problemen in zien. Overal drama van maken.
Natuurlijk hebben mensen in Nederland het ook wel eens slecht, maar het zou eerlijk gezegd niet in mij opkomen om te klagen. Het is heel sneu dat er ook mensen zijn die overal buiten vallen qua regelingen en subsidies en toeslagen, maar het overgrote merendeel krijgt toch echt ruim genoeg voor alle eerste levensbehoeften en ook nog wat luxe, zelfs als ze niet kunnen/willen werken. Dat is toch geweldig dat dat mogelijk is?

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:12

8nnemiek schreef:

https://www.nu.nl/binnenland/6022689/de ... hoofd.html
Dat valt je vies tegen. Je leest elke winter weer hoe ze mensen moeten afwijzen omdat er gewoon écht geen plek meer is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:17

MyWishMax, wat betreft de zorg: een afspraak bij de huisarts is bijvoorbeeld gewoon gratis, dat gaat ook niet van je eigen risico af.
Echt, er is geen enkel land die de zorg zó goed heeft geregeld als Nederland.

Ik denk niet dat er veel mensen met mij zouden kunnen ruilen, ik leef namelijk al jaren van 25 tot 30 euro per week aan eten, voor twee personen. En ik val overal buiten, ik krijg geen huurtoeslag bv, alleen zorgtoeslag, ondanks dat ik gemiddeld maar zo'n 500 euro per maand binnen krijg.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:18

8nnemiek schreef:
Ailill schreef:

Ik vind het juist jammer dat veel mensen zo pessimistisch zijn. Overal problemen in zien. Overal drama van maken.
Natuurlijk hebben mensen in Nederland het ook wel eens slecht, maar het zou eerlijk gezegd niet in mij opkomen om te klagen. Het is heel sneu dat er ook mensen zijn die overal buiten vallen qua regelingen en subsidies en toeslagen, maar het overgrote merendeel krijgt toch echt ruim genoeg voor alle eerste levensbehoeften en ook nog wat luxe, zelfs als ze niet kunnen/willen werken. Dat is toch geweldig dat dat mogelijk is?
Oh ik ben van nature ook zeer zeker een optimist, daar ligt het denk ik niet aan. Maar meermaals kun je lezen dat veel mensen geen moestuin hebben, vaak niet eens een tuin an sich of een balkon. Tja, dan kan groente telen goedkoop zijn, maar dat hoort vaak ook weer bij een bepaalde levensstandaard en dan heb ik het niet over off-grid (wat misschien nog zou kunnen werken ook, maar die opstart kost vaak best wat geld/inventiviteit).

Ik ben in landen geweest, allemaal binnen Europa, waar mensen wel degelijk in armoede leven. Denk aan bijv. Polen/Roemenië maar ook delen van Ierland. Ja ze hebben een dak boven hun hoofd, maar ramen? Nope. Stromen water? Nope. Electra? Nope.

Die mensen moeten het hele jaar op het land werken, anders komen ze simpelweg om van de honger in de winter. Zorg? Vergeet het maar. Subsidie/aanvulling? Krijgen ze niet.

Dan heb je het bijv. over in een andere regio gaan wonen. Een van mij zussen wil niets liever dan (terug) naar het noorden verhuizen, dichtbij een andere zus. Kan dat? Nope, dat verrekte ouderschapsplan heeft een max. van 20 km. Dan kan het in theorie wel, de praktijk is toch anders.

Ik ben het met je eens dat mensen, 'op papier' het hier in NL over het algemeen goed kunnen hebben. Hoe ik het zie: Mensen die onder/op/net boven de minimum grens leven hebben vaak net genoeg om te (over)leven, maar daar houdt het dan ook mee op.

Enne, ik heb geen bakvorm in huis hoor ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:20

8nnemiek schreef:
MyWishMax, wat betreft de zorg: een afspraak bij de huisarts is bijvoorbeeld gewoon gratis, dat gaat ook niet van je eigen risico af.

Ik denk niet dat er veel mensen met mij zouden kunnen ruilen, ik leef namelijk al jaren van 25 tot 30 euro per week aan eten, voor twee personen. En ik val overal buiten, ik krijg geen huurtoeslag bv, alleen zorgtoeslag, ondanks dat ik gemiddeld maar zo'n 500 euro per maand binnen krijg.

Idd. Wij hebben echt een van de beste zorgsystemen van de wereld. We mogen in onze handen knijpen met de zorg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:25

Oh, ik heb bakvormen zat, alleen geen goede oven. Een combimagnetron waarbij de ovenfunctie niet zo goed is en zo klein dat mijn vormen en schalen niet passen. :')

8nnemiek, dan krijgt jouw partner waarschijnlijk meer binnen. Als je met boodschappenbudget rekening houdt met 2 personen, moet je dat met inkomen natuurlijk ook doen. Ik heb dat toen ik een partner had ook een tijd gehad, overal net buiten vallen, maar dat was wel vanwege gezamelijke inkomen waarbij je dat zou moeten kunnen betalen.(En ja, ik weet dat dat ook krom is, bruto lag bij ons vele malen hoger dan wat er netto binnenkwam vanwege één of andere regeling. Als dat netto bedrag 'normaal' omgerekend zou worden naar bruto zoals het gemiddeld is hadden wij wel recht op alles)

En die gratis zorg, ja de huisarts is gratis. Behalve dat je daarvoor een zorgverzekering hebt en die moet betalen en je dan dus niks anders dan alleen het bezoek moet hebben. Ik moet uitgebreid verzekerd zijn vanwege ziekte, dus hoge verzekering. En dan alsnog zijn er kosten die ik elk jaar moet maken die niet vergoed worden en waar geen potje voor bestaat. Zonder die kosten kom ik mijn bed niet uit en hoewel dat een enorme besparing zou zijn (geen auto, geen hulpmiddelen enzovoorts) is dat toch niet helemaal de oplossing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:26

8nnemiek schreef:

Klopt. Maar eventuele medicatie en doorbehandelen gaat dan weer wel van het eigen risico af.

Nederlandse zorg is goed. Maar ook erg duur.

Citaat:

Huurtoeslag is afhankelijk van wat jij en je partner verdienen. Als je alleen was geweest had je het wellicht wel gekregen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:26

Simpele bloedcontrole gaat al van je eigen risico af. De meeste medicatie ook, denk bijv. aan de pil, of mis ik iets?

Ik zeg niet dat de zorg hier niet goed is, want die is inderdaad enorm goed. Maar eigen risico zit in NL rond de 350/370 per jaar? Da's toch poef 7 euro weg uit je weekbudget, 14%.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:27

385 al Ailil. ;)

En idd, de zorg is goed, maar wel duur.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 14-01-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:27

purny schreef:
8nnemiek schreef:

Idd. Wij hebben echt een van de beste zorgsystemen van de wereld. We mogen in onze handen knijpen met de zorg.

Met de zorg misschien wel. Maar met de kosten die ermee gemoeid zijn misschien niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:28

MyWishMax schreef:
Oh, ik heb bakvormen zat, alleen geen goede oven. Een combimagnetron waarbij de ovenfunctie niet zo goed is en zo klein dat mijn vormen en schalen niet passen. :')

8nnemiek, dan krijgt jouw partner waarschijnlijk meer binnen. Als je met boodschappenbudget rekening houdt met 2 personen, moet je dat met inkomen natuurlijk ook doen. Ik heb dat toen ik een partner had ook een tijd gehad, overal net buiten vallen, maar dat was wel vanwege gezamelijke inkomen waarbij je dat zou moeten kunnen betalen.(En ja, ik weet dat dat ook krom is, bruto lag bij ons vele malen hoger dan wat er netto binnenkwam vanwege één of andere regeling. Als dat netto bedrag 'normaal' omgerekend zou worden naar bruto zoals het gemiddeld is hadden wij wel recht op alles)

En die gratis zorg, ja de huisarts is gratis. Behalve dat je daarvoor een zorgverzekering hebt en die moet betalen en je dan dus niks anders dan alleen het bezoek moet hebben. Ik moet uitgebreid verzekerd zijn vanwege ziekte, dus hoge verzekering. En dan alsnog zijn er kosten die ik elk jaar moet maken die niet vergoed worden en waar geen potje voor bestaat. Zonder die kosten kom ik mijn bed niet uit en hoewel dat een enorme besparing zou zijn (geen auto, geen hulpmiddelen enzovoorts) is dat toch niet helemaal de oplossing.
Ik heb een goede oven!

Zullen we een deal sluiten, jij brengt gevulde bakvormen en ze mogen hier de oven in :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:33

topsylover, dat is natuurlijk vreselijk dat er zo veel daklozen bij zijn gekomen. Ik hoop ook zeker dat er binnenkort iets verandert en er genoeg plek is voor iedereen.

Ailill, bijna niet voor te stellen dat zelfs in rijkere landen als Ierland mensen leven zonder water en elektra. Maar dat zijn toch situaties die je je hier in Nederland al helemaal niet kan voorstellen, juist omdat we het behoorlijk goed geregeld hebben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:33

MyWishMax schreef:
385 al Ailil. ;)

Huh, hij bleef dit jaar toch gelijk? Ik zit er niet helemaal meer in, al is het hier in Ierland heel wat slechter. Je kunt een particuliere verzekering afsluiten, maar die is echt een stuk hoger dan de maandelijkse 100/120 in NL. Ik krijg hem, inmiddels, vanuit mijn werk.

Was tijdens mijn vorige baan 1 dag ziek. Moest vanuit werkgever, verplicht langs bij een dokter (had wat last van mijn astma). Mevrouw luisterde op 2 plekken op mijn rug en ik stond binnen 2 min. weer buiten. 125 euro armer en 2 recepten voor medicatie (2 x 90 euro) die ik uiteraard direct in de prullenbak heb achter gelaten :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:34

8nnemiek schreef:
topsylover, dat is natuurlijk vreselijk dat er zo veel daklozen bij zijn gekomen. Ik hoop ook zeker dat er binnenkort iets verandert en er genoeg plek is voor iedereen.

Ailill, bijna niet voor te stellen dat zelfs in rijkere landen als Ierland mensen leven zonder water en elektra. Maar dat zijn toch situaties die je je hier in Nederland al helemaal niet kan voorstellen, juist omdat we het behoorlijk goed geregeld hebben.
Ierland valt dan, t.o.v. bijv. Roemenië nog wel mee. Maar ook in Europa heerst er armoede, veel meer dan je denkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:37

Ailill schreef:
MyWishMax schreef:
385 al Ailil. ;)

Huh, hij bleef dit jaar toch gelijk? Ik zit er niet helemaal meer in, al is het hier in Ierland heel wat slechter. Je kunt een particuliere verzekering afsluiten, maar die is echt een stuk hoger dan de maandelijkse 100/120 in NL. Ik krijg hem, inmiddels, vanuit mijn werk.

Was tijdens mijn vorige baan 1 dag ziek. Moest vanuit werkgever, verplicht langs bij een dokter (had wat last van mijn astma). Mevrouw luisterde op 2 plekken op mijn rug en ik stond binnen 2 min. weer buiten. 125 euro armer en 2 recepten voor medicatie (2 x 90 euro) die ik uiteraard direct in de prullenbak heb achter gelaten :+

Vorig jaar was het eigen risico ook 385, dat is dit jaar zo gebleven. De maandelijkse premie is wel weer omhoog gegaan.