Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yonker schreef:_San87_ schreef:
Ja, en er zijn nog wat factoren die meespelen wat maakt wat je besteedbaar inkomen is, en die kan daardoor heel goed net boven het bestaansminimum zijn.
Dat is zeker waar maar dat zijn vaak uitzonderingen en gebeurd bij de meeste mensen niet.
Nu gaan we natuurlijk allemaal verhalen krijgen waarbij het is, maar die verhalen ken ik ook wel. Feit blijft dat je als je werkt en geen schulden hebt je echt niet in echte armoede hoeft te leven. Je kan wellicht niet zo luxe leven als iemand die meer verdiend maar echte armoede bestaat bij deze groep meestal niet.
Sunrise19 schreef:Ik wil de mensen die zo makkelijk praten het weleens zien doen hoor. Maar wel zoals de meeste het moeten doen: Zonder eigen tuin/moestuin etc, zonder auto, soms zelfs zonder fiets.
En dan ook je tanken erbij rekenen voor degene die wel een auto hebben min de reiskosten van je werk. En dan ook voor onvoorziene uitgaves sparen zelf. Zelf je medicijnen ervan betalen.
Mochten jullie denken dat het niet klopt? Tja, niet alle bewindvoerders zijn goed. En de meeste zijn gewoon grote bedrijven die voor 4 minuten per week over de 100 euro ontvangen voor hun werk per persoon/gezin. Want meer is er niet en denk dat die 4minuten nog ruim zijn.
Ook vraag ik me af hoe mensen zich gaan voelen door elke week 40 uur te werken en er maar een mini deel van krijgen. Niet iedereen heeft schulden omdat ze zelf iets fouts hebben gedaan. Neem de belastingdienst en dat kinderopvang gebeuren. Dat zijn dus echt geen mensen die thuis zitten uit hun neus te vreten.
Verder krijg je voedselbank, ik zie hier mensen lopend met 2 volle tassen rustig 10-15 minuten lopen naar huis. Want een boodschappenkar hebben ze ook niet allemaal. Ik vind dat dus pure armoede en dat is niet iets om makkelijk over te doen.
Iemand bepaald wat je eet, iemand bepaald wat je krijgt aan geld, iemand bepaald of je een bepaalde uitgave mag doen, iemand bepaald hoeveel je mag tanken. Zo makkelijk is het dus, dat er een ander de regie over jou leven heeft. Want zo voelt het wel voor de meeste mensen die ik spreek. Die worden geleefd, zeker de mensen met bewind die het niet treffen dat ze een goede hebben.
Shaggy09 schreef:Maar je moet niet alles volledig op je eigen situatie baseren.
Wat denk je van (jonge) gezinnen? Die hebben nog minder te besteden en hebben kinderen om op te voeden.
8nnemiek schreef:Ik vind het oprecht jammer te lezen dat je, in mijn optiek, de zaken wel enorm optimistisch bekijkt.Ik gebruik mijn auto nauwelijks. 't Is dat ik hem nodig heb voor mijn werk, anders had ik mijn auto al lang verkocht.
Dat kinderopvang drama, ja vreselijk natuurlijk, maar daar zijn gewoon fouten gemaakt en dat wordt inderdaad teruggedraaid.
Verder zijn veel mensen zeker verantwoordelijk voor de schulden die ze hebben opgebouwd. Er worden zo makkelijk leningen aangevraagd, zo makkelijk grote hypotheken genomen, auto's op afbetaling, telefoons op afbetaling. Door daar aan mee te doen loop je gewoon een groter risico op schulden die je niet kan afbetalen.
En inderdaad, pure armoede heb je hier in Nederland nauwelijks. Een enkele zwerver, die geen onderkomen heeft.. maar verder heeft bijna iedereen een dak boven het hoofd, genoeg eten om geen honger te hoeven lijden, en zelfs voor die zwerver staat eten klaar en een warme plek om te slapen.
Echte armoede vind je vooral in de derde wereld landen. Als je Nederland daarmee vergelijkt dan mogen we in onze handjes wrijven. In Nederland heeft elke inwoner recht op bijstand, gratis geld dus.. en zorg, ook gratis als je weinig inkomen hebt.. Vergelijk dat eens met andere welvarende landen, met Amerika bijvoorbeeld. Ook dan hebben wij het enorm goed hier.
Ailill schreef:Ik vind het oprecht jammer te lezen dat je, in mijn optiek, de zaken wel enorm optimistisch bekijkt.
8nnemiek schreef:Ik gebruik mijn auto nauwelijks. 't Is dat ik hem nodig heb voor mijn werk, anders had ik mijn auto al lang verkocht.
Dat kinderopvang drama, ja vreselijk natuurlijk, maar daar zijn gewoon fouten gemaakt en dat wordt inderdaad teruggedraaid.
Verder zijn veel mensen zeker verantwoordelijk voor de schulden die ze hebben opgebouwd. Er worden zo makkelijk leningen aangevraagd, zo makkelijk grote hypotheken genomen, auto's op afbetaling, telefoons op afbetaling. Door daar aan mee te doen loop je gewoon een groter risico op schulden die je niet kan afbetalen.
En inderdaad, pure armoede heb je hier in Nederland nauwelijks. Een enkele zwerver, die geen onderkomen heeft.. maar verder heeft bijna iedereen een dak boven het hoofd, genoeg eten om geen honger te hoeven lijden, en zelfs voor die zwerver staat eten klaar en een warme plek om te slapen.
Echte armoede vind je vooral in de derde wereld landen. Als je Nederland daarmee vergelijkt dan mogen we in onze handjes wrijven. In Nederland heeft elke inwoner recht op bijstand, gratis geld dus.. en zorg, ook gratis als je weinig inkomen hebt.. Vergelijk dat eens met andere welvarende landen, met Amerika bijvoorbeeld. Ook dan hebben wij het enorm goed hier.
8nnemiek schreef:Oh ik ben van nature ook zeer zeker een optimist, daar ligt het denk ik niet aan. Maar meermaals kun je lezen dat veel mensen geen moestuin hebben, vaak niet eens een tuin an sich of een balkon. Tja, dan kan groente telen goedkoop zijn, maar dat hoort vaak ook weer bij een bepaalde levensstandaard en dan heb ik het niet over off-grid (wat misschien nog zou kunnen werken ook, maar die opstart kost vaak best wat geld/inventiviteit).Ailill schreef:Ik vind het oprecht jammer te lezen dat je, in mijn optiek, de zaken wel enorm optimistisch bekijkt.
Ik vind het juist jammer dat veel mensen zo pessimistisch zijn. Overal problemen in zien. Overal drama van maken.
Natuurlijk hebben mensen in Nederland het ook wel eens slecht, maar het zou eerlijk gezegd niet in mij opkomen om te klagen. Het is heel sneu dat er ook mensen zijn die overal buiten vallen qua regelingen en subsidies en toeslagen, maar het overgrote merendeel krijgt toch echt ruim genoeg voor alle eerste levensbehoeften en ook nog wat luxe, zelfs als ze niet kunnen/willen werken. Dat is toch geweldig dat dat mogelijk is?
8nnemiek schreef:MyWishMax, wat betreft de zorg: een afspraak bij de huisarts is bijvoorbeeld gewoon gratis, dat gaat ook niet van je eigen risico af.
Echt, er is geen enkel land die de zorg zó goed heeft geregeld als Nederland.
Ik denk niet dat er veel mensen met mij zouden kunnen ruilen, ik leef namelijk al jaren van 25 tot 30 euro per week aan eten, voor twee personen. En ik val overal buiten, ik krijg geen huurtoeslag bv, alleen zorgtoeslag, ondanks dat ik gemiddeld maar zo'n 500 euro per maand binnen krijg.
8nnemiek schreef:MyWishMax, wat betreft de zorg: een afspraak bij de huisarts is bijvoorbeeld gewoon gratis, dat gaat ook niet van je eigen risico af.
Citaat:Ik denk niet dat er veel mensen met mij zouden kunnen ruilen, ik leef namelijk al jaren van 25 tot 30 euro per week aan eten, voor twee personen. En ik val overal buiten, ik krijg geen huurtoeslag bv, alleen zorgtoeslag, ondanks dat ik gemiddeld maar zo'n 500 euro per maand binnen krijg.
purny schreef:8nnemiek schreef:MyWishMax, wat betreft de zorg: een afspraak bij de huisarts is bijvoorbeeld gewoon gratis, dat gaat ook niet van je eigen risico af.
Ik denk niet dat er veel mensen met mij zouden kunnen ruilen, ik leef namelijk al jaren van 25 tot 30 euro per week aan eten, voor twee personen. En ik val overal buiten, ik krijg geen huurtoeslag bv, alleen zorgtoeslag, ondanks dat ik gemiddeld maar zo'n 500 euro per maand binnen krijg.
Idd. Wij hebben echt een van de beste zorgsystemen van de wereld. We mogen in onze handen knijpen met de zorg.
MyWishMax schreef:Ik heb een goede oven!Oh, ik heb bakvormen zat, alleen geen goede oven. Een combimagnetron waarbij de ovenfunctie niet zo goed is en zo klein dat mijn vormen en schalen niet passen.
8nnemiek, dan krijgt jouw partner waarschijnlijk meer binnen. Als je met boodschappenbudget rekening houdt met 2 personen, moet je dat met inkomen natuurlijk ook doen. Ik heb dat toen ik een partner had ook een tijd gehad, overal net buiten vallen, maar dat was wel vanwege gezamelijke inkomen waarbij je dat zou moeten kunnen betalen.(En ja, ik weet dat dat ook krom is, bruto lag bij ons vele malen hoger dan wat er netto binnenkwam vanwege één of andere regeling. Als dat netto bedrag 'normaal' omgerekend zou worden naar bruto zoals het gemiddeld is hadden wij wel recht op alles)
En die gratis zorg, ja de huisarts is gratis. Behalve dat je daarvoor een zorgverzekering hebt en die moet betalen en je dan dus niks anders dan alleen het bezoek moet hebben. Ik moet uitgebreid verzekerd zijn vanwege ziekte, dus hoge verzekering. En dan alsnog zijn er kosten die ik elk jaar moet maken die niet vergoed worden en waar geen potje voor bestaat. Zonder die kosten kom ik mijn bed niet uit en hoewel dat een enorme besparing zou zijn (geen auto, geen hulpmiddelen enzovoorts) is dat toch niet helemaal de oplossing.
MyWishMax schreef:Huh, hij bleef dit jaar toch gelijk? Ik zit er niet helemaal meer in, al is het hier in Ierland heel wat slechter. Je kunt een particuliere verzekering afsluiten, maar die is echt een stuk hoger dan de maandelijkse 100/120 in NL. Ik krijg hem, inmiddels, vanuit mijn werk.385 al Ailil.
En idd, de zorg is goed, maar wel duur.
8nnemiek schreef:Ierland valt dan, t.o.v. bijv. Roemenië nog wel mee. Maar ook in Europa heerst er armoede, veel meer dan je denkt.topsylover, dat is natuurlijk vreselijk dat er zo veel daklozen bij zijn gekomen. Ik hoop ook zeker dat er binnenkort iets verandert en er genoeg plek is voor iedereen.
Ailill, bijna niet voor te stellen dat zelfs in rijkere landen als Ierland mensen leven zonder water en elektra. Maar dat zijn toch situaties die je je hier in Nederland al helemaal niet kan voorstellen, juist omdat we het behoorlijk goed geregeld hebben.
Ailill schreef:MyWishMax schreef:Huh, hij bleef dit jaar toch gelijk? Ik zit er niet helemaal meer in, al is het hier in Ierland heel wat slechter. Je kunt een particuliere verzekering afsluiten, maar die is echt een stuk hoger dan de maandelijkse 100/120 in NL. Ik krijg hem, inmiddels, vanuit mijn werk.385 al Ailil.
En idd, de zorg is goed, maar wel duur.
Was tijdens mijn vorige baan 1 dag ziek. Moest vanuit werkgever, verplicht langs bij een dokter (had wat last van mijn astma). Mevrouw luisterde op 2 plekken op mijn rug en ik stond binnen 2 min. weer buiten. 125 euro armer en 2 recepten voor medicatie (2 x 90 euro) die ik uiteraard direct in de prullenbak heb achter gelaten