Baudet stelt abortus, werkende vrouwen en meer ter discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:56

vikawiek schreef:
anjali schreef:
Ik ben tegen abortus en euthanasie. Omdat ik voor "de cultuur van het leven"ben. En ik vind ook dat men zijn bejaarde ouders moet verzorgen.En eigenlijk dat onze maatschappij helemaal een verkeerde kant opgaat momenteel.Ik weet niet of Baudet precies weet hoe het dan wel moet, dat denk ik niet, maar hij geeft wel aan dat er iets mis is.

Maar wat nou als die ouderen zelf niet meer willen? Elke dag pijn en ze vinden het zelf genoeg. Moeten we ze dan maar door laten gaan tot ze zelf doodgaan? Moeten ze dan van een flatgebouw springen? De regels op euthenasie zijn al streng, waarom dan geen waardig afscheid?

Precies, je kan echt als zoon of dochter geen aanvraag indienen voor een spuitje voor je ouders hoor, dat gaat niet zomaar. Er moet vrije keuze zijn, net dat wat we willen voor abortus. Dat is ook waarom er zoveel dicussies zijn over jonge kinderen en dementerenden die euthanasie willen; 'In hoeverre kunnen zij al/nog kiezen?'. DAT vind ik nuttige discussies die gevoerd moeten worden, niet of vrouwen in staat zijn om te kiezen of ze de volgende 20 jaar een kind willen verzorgen. En dat je dat wat wil reglementeren door die 2 weken denktijd in te bouwen en de limiet op 20 weken te zetten tot daartoe, maar de vrije keuze wegnemen is echt in geen enkel onderzoek bewezen de beste optie te zijn voor de maatschappij.

En dat is nog steeds wat politiekers moeten nastreven; dat wat het beste is voor de maatschappij! Niet voor god, niet voor zichzelf of hun medepiemels, maar het beste voor de maatschappij.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:59

Je kan je ouders helemaal niet euthanaseren. Wat is dat voor bizarre gedachte? Iemand die uitzichtloos en ondragelijk lijdt, die kan om euthanasie vragen. Dat wordt dan door artsen beoordeeld, en als het allemaal klopt, dan kan een arts helpen bij euthanasie.

Er zijn heel veel mensen die uitzichtloos en ondragelijk leiden, maar niet meer in staat zijn om er zelf om te vragen, of bij die toets niet meer in staat geacht worden om die beoordeling zelf te kunnen maken. Die worden dus ook niet geholpen.

De hele gedachte dat euthanasie een middel zou zijn om niet meer voor je ouders te hoeven zorgen is inderdaad door Baudet in dat essay opgeworpen. Maar dat is het dus niet. Wil je van je ouders af omdat je er niet meer voor wil zorgen, dan moet je moord plegen. En dat is, nog steeds, hartstikke strafbaar, en nog een beetje erger strafbaar wanneer je dat doet bij een persoon die van jou afhankelijk is.

Bedankt, Baudet. Jaren zorgvuldige euthanasiepraktijk in één zinnetje in een l*llig essay weggezet.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:03

Euthanasie is er niet voor om er gemakkelijk onderuit te komen. In tegendeel, het is niet een keuze die je 1 2 3 maakt. Dat is hetzelfde als je huisdier, we hopen allemaal het liefst dat we onze huisdier vredig in zijn mandje vinden, overleden aan ouderdom. Maar in werkelijkheid is dat helemaal niet zo. Wij moeten altijd die keuze maken, wanneer is het tijd om onze huisdier te laten gaan?

Met een mens is dat niet heel veel anders. Heel veel mensen lijden en de kans op herstel is soms zo klein dat er geen andere uitweg is. Het enige verschil is dat wij als mens de keus dan hebben of we het doen of niet, zodat onze naasten die keuze meestal niet hoeven te maken.

Het is misschien wel een gek voorbeeld wat ik naar voren heb gebracht, maar zo zie ik het voor me.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:04

anjali schreef:
En ik vind ook dat men zijn bejaarde ouders moet verzorgen.

Dat vindt ik ook.

Euthanasie wordt niet gepleegd omdat we geen zin hebben om voor onze oudere te zorgen of omdat ze ons tot last zijn.

Euthanasie wordt gedaan bij uitzichtloos lijden op verzoek van de patient zelf.

Niet vanuit een kind dat naar een vergadering moet die hij/zij niet mag missen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 21-05-19 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:04

Anjali, vraag : wijs jij ook medische ingrepen, bloedtransfusies ed af??

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:06

Prrrr schreef:
Je kan je ouders helemaal niet euthanaseren. Wat is dat voor bizarre gedachte? Iemand die uitzichtloos en ondragelijk lijdt, die kan om euthanasie vragen. Dat wordt dan door artsen beoordeeld, en als het allemaal klopt, dan kan een arts helpen bij euthanasie.

Er zijn heel veel mensen die uitzichtloos en ondragelijk leiden, maar niet meer in staat zijn om er zelf om te vragen, of bij die toets niet meer in staat geacht worden om die beoordeling zelf te kunnen maken. Die worden dus ook niet geholpen.

De hele gedachte dat euthanasie een middel zou zijn om niet meer voor je ouders te hoeven zorgen is inderdaad door Baudet in dat essay opgeworpen. Maar dat is het dus niet. Wil je van je ouders af omdat je er niet meer voor wil zorgen, dan moet je moord plegen. En dat is, nog steeds, hartstikke strafbaar, en nog een beetje erger strafbaar wanneer je dat doet bij een persoon die van jou afhankelijk is.

Bedankt, Baudet. Jaren zorgvuldige euthanasiepraktijk in één zinnetje in een l*llig essay weggezet.

Dat laatste valt wel mee. Genoeg mensen die er doorheen prikken. Zeker de mensen die met de euthanasie praktijk te maken hebben gehad, al is het maar heel zijdelings. Als iets in dit land uiterst zorgvuldig en extreem risicomijdend (*) in elkaar steekt dan is dit het wel.

(*) Met risicomijdend bedoel ik in dit geval dat uitgesloten wordt dat er onomkeerbare fouten worden gemaakt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:06

anjali schreef:
Ik ben tegen abortus en euthanasie. Omdat ik voor "de cultuur van het leven"ben. En ik vind ook dat men zijn bejaarde ouders moet verzorgen.En eigenlijk dat onze maatschappij helemaal een verkeerde kant opgaat momenteel.Ik weet niet of Baudet precies weet hoe het dan wel moet, dat denk ik niet, maar hij geeft wel aan dat er iets mis is.

Al eens geprobeerd om een bejaarde en zwaar dementerende (groot-) ouder te verzorgen en tegelijk je eigen kinderen groot te brengen en een bedrijf draaiende te houden? Ik kan je vertellen dat dat maar heel even goed gaat. En nee, dan gaan we die bejaarde geen spuitje geven maar dan wordt die uiteindelijk op een gesloten afdeling van een verpleeghuis geplaatst.

Als toevoeging kan ik nog melden dat twee familieleden die niet bejaard waren maar waarvan de 1 aan de dodelijke spierziekte ALS leed, en de ander kanker had, beiden de hand aan zichzelf hebben geslagen, omdat ze in een land woonden waar euthanasie verboden is. 'De cultuur van het leven' in een notendop.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:12

Shaggy09 schreef:
Hij wilde Fortuyn zijn gedachtegoed toch naleven?
Hij bakt er niks van in dat geval..

Ik ga er nu eigenlijk van uit dat de stemmen voor het Forum stevig gaan dalen. Niet alleen door deze narigheid maar sowieso doordat het Forum al een poosje niet al te positief in de media verschijnt.
Baudet is extreem doorzichtig en mensen beginnen dat nu langzamerhand te zien volgens mij.

Mocht hij ooit hier premier worden dan ben ik weg :evaw:

Precies en bij Pim Fortuyn kon ik mij ergens nog wel vinden. En vond ik hem als persoon ook eemnstuk prettiger en slimmer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:12

bigone schreef:

Nee.die zijn er toch om het leven juist te redden.Ik ben geen Jehovah's Getuige ,die wijzen bloedtransfusies af, maar dat heeft een specifieke reden,die ik wel begrijp.Maar daar ben ikzelf geen lid van.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:15

NatasjavE schreef:
anjali schreef:
En ik vind ook dat men zijn bejaarde ouders moet verzorgen.

Dat vindt ik ook.

Euthanasie wordt niet gepleegd omdat we geen zin hebben om voor onze oudere te zorgen of omdat ze ons tot last zijn.

Euthanasie wordt gedaan bij uitzichtloos lijden op verzoek van de patient zelf.

Niet vanuit een kind dat naar een vergadering moet die hij/zij niet mag missen.

Soms helaas ook omdat men niet meer op de erfenis wil wachten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:18

anjali schreef:

Dat is echt onzin.

Om voor euthanasie in aanmerking te komen moet je dat al heel vroeg kenbaar maken.

Als Oma nog in goede gezondheid is dan kan je als familie echt niet eissen dat ze een spuitje krijgt. Zo werkt dat niet.

Een commissie buigt zicht over elk verzoek tot eutanasie. En als Oma fief en monter is dan gaan ze dat echt niet doen. En terecht uiteraard. Net als abortus is euthanasie niet zo maar iets.

En sterker nog, zelfs als iemand zeer depressief is en heel graag wil sterven is het al heel moeilijk om euthanasie te plegen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:20

Anjali, volgens mij moet jij je eerst even verdiepen in het hele proces van euthanasie aanvragen.

Meerdere artsen moeten toestemming verlenen. De reden "ik wil niet langer op de erfenis wachten" wordt niet geaccepteerd. En als er dan een verklaring ligt dan nog is het niet makkelijk om iemand te vinden die de daadwerkelijk spuit komt zetten.

Het is echt niet zo makkelijk als in: vandaag wil ik niet meer leven, morgen teken ik een verklaring, overmorgen ben ik dood.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 16:22

Dan heet dat moord :) heb heel dichtbij meegemaakt hoe moeizaam goedkeuring van euthanasie kan zijn. Maanden van echte marteling en extreem lijden nodig gehad voor de toestemming er was ivm een huisarts die niet wilde meewerken. een mensonwaardig bestaan wat je je ergste vijand nog niet zou toewensen. -O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:28

anjali schreef:

Hoe dan??? Het is echt niet mogelijk om dat voor elkaar te krijgen Anjali. Ik heb 2x meegemaakt dat iemand uiteindelijk euthanasie heeft gekregen. Dat was zo ontzettend moeilijk, en dat was bij terminaal zieke mensen van dik in de tachtig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:32

Anjali, waar haal je het idee vandaan dat je voor een terminale ouder/partner/familielid om euthanasie kunt vragen?
Dan kan alleen de patient zelf en is een heel secuur proces. En als de argumentatie van de patient is: "ik wil mijn familie niet tot last zijn", dan is dat ook nog eens onvoldoende.
En als die patient dement is, heeft de patient pech gehad, dan wordt er geen euthanasie gepleegd. Zélfs niet als de patient dat heel concreet heeft vastgelegd toen hij/zij wel bij volle verstand was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:37

anjali schreef:
bigone schreef:

Nee.die zijn er toch om het leven juist te redden.Ik ben geen Jehovah's Getuige ,die wijzen bloedtransfusies af, maar dat heeft een specifieke reden,die ik wel begrijp.Maar daar ben ikzelf geen lid van.

Dus wanneer het leven van een vrouw in gevaar is door een zwangerschap mag er in jouw ogen wel geaborteerd worden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:44

anjali schreef:

Ik vraag me maar 1 ding af.....hoe kom je hier in vredesnaam bij??

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:45

Ibbel schreef:
Anjali, waar haal je het idee vandaan dat je voor een terminale ouder/partner/familielid om euthanasie kunt vragen?
Dan kan alleen de patient zelf en is een heel secuur proces. En als de argumentatie van de patient is: "ik wil mijn familie niet tot last zijn", dan is dat ook nog eens onvoldoende.
En als die patient dement is, heeft de patient pech gehad, dan wordt er geen euthanasie gepleegd. Zélfs niet als de patient dat heel concreet heeft vastgelegd toen hij/zij wel bij volle verstand was.

Er zijn ook minder directe vormen van euthanasie: gewoon stoppen met alle behandelingen ,medicijnen,voedsel,etc., waardoor iemand dan sterft.En dat heb ikzelf meegemaakt\weten te voorkomen,wat tor zeer grote ruzie in de familie leidde.Want ze wilden hun geld zo gauw mogelijk.Maar niet zolang ik mantelzorgster ben! Ik heb geen behoeftye om dit verder op internet uit de doeken te doen, omdat het dan herkenbaar zou kunnen worden.Echter ik ben niet de enige die dit heeft meegemaakt,want mijn vriendin was ook mantelzorgster van haar zieke moeder,en die denkt ook dat haar moeder via indirecte euthanasie is omgebracht. dat mag van haar geloof ook niet,en daarom stemt zij nu op de SGP,omdat die daar ook op tegen zijn.Ze wil er eigenlijk ook werk van maken,maar wat heb je daaraan,je krijgt er de overledene toch niet mee terug. Maar om reden van mogelijke herkenning wil ik er hier dus niet verder over uitweiden.

Prrrr

Re: Baudet stelt abortus, werkende vrouwen en meer ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:50

'Indirecte euthanasie' bestaat niet. Dan laat je iemand sterven, met voorbedachte rade. Al eerder gezegd: dat is moord. Verwar dat niet met euthanasie en noem het ook niet zo.

verootjoo

Re: Baudet stelt abortus, werkende vrouwen en meer ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:54

Stoppen met alle behandelingen is geen euthanasie, en ook geen moord.
Dat is gewoon een keuze die je kan maken, met als doel de natuur zijn gang te laten gaan en dus mogelijk te overlijden.

Geen eten/drinken meer geven wordt vaak verward met een soort van indirecte euthanasie maar ook dat is het niet; stervende personen stoppen uit zichzelf met eten. Ze gaan dan niet dood omdat ze stoppen met eten, maar stoppen met eten omdat ze stervende zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:55

anjali schreef:
Ibbel schreef:

Er zijn ook minder directe vormen van euthanasie: gewoon stoppen met alle behandelingen ,medicijnen,voedsel,etc., waardoor iemand dan sterft.En dat heb ikzelf meegemaakt\weten te voorkomen,wat tor zeer grote ruzie in de familie leidde.Want ze wilden hun geld zo gauw mogelijk.Maar niet zolang ik mantelzorgster ben! Ik heb geen behoeftye om dit verder op internet uit de doeken te doen, omdat het dan herkenbaar zou kunnen worden.Echter ik ben niet de enige die dit heeft meegemaakt,want mijn vriendin was ook mantelzorgster van haar zieke moeder,en die denkt ook dat haar moeder via indirecte euthanasie is omgebracht. dat mag van haar geloof ook niet,en daarom stemt zij nu op de SGP,omdat die daar ook op tegen zijn.Ze wil er eigenlijk ook werk van maken,maar wat heb je daaraan,je krijgt er de overledene toch niet mee terug. Maar om reden van mogelijke herkenning wil ik er hier dus niet verder over uitweiden.

Nee. Nee, nee, nee.
Er zijn geen minder directe vormen van euthanasie. Euthanasie is het actief beeindigen van het leven. De rest is GEEN euthanasie. Indirecte euthanasie bestaat niet.
En als je dat denkt, laat dan iig los dat deze wetgeving daar iets over zegt. De euthanasiewetgeving gaat over euthanasie, niet over het staken van behandelingen. Je hebt echt geen idee waar je over praat, wat doe jij SO's en andere artsen tekort als jij denkt dat ze medicatie of behandelingen stoppen omdat familie op de erfenis zit te wachten. Nee, gewoon nee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:57

verootjoo schreef:
Dat is gewoon een keuze die je kan maken, met als doel de natuur zijn gang te laten gaan en dus mogelijk te overlijden.

Geen eten/drinken meer geven wordt vaak verward met een soort van indirecte euthanasie maar ook dat is het niet; stervende personen stoppen uit zichzelf met eten. Ze gaan dan niet dood omdat ze stoppen met eten, maar stoppen met eten omdat ze stervende zijn.

Of stoppen met eten omdat ze dat bewust zelf kiezen en willen sterven, bijvoorbeeld als euthanasie geen optie is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:01

secricible schreef:
verootjoo schreef:

Of stoppen met eten omdat ze dat bewust zelf kiezen en willen sterven, bijvoorbeeld als euthanasie geen optie is.

Precies, en gelijk even uit de wereld helpen; van morfine en andere pijnbestrijding ga je ook niet versneld dood. Dat is enkel bedoeld om het lijden in de laatste fase te verlichten.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:05

secricible schreef:
verootjoo schreef:

Of omdat de familie besluit dat het genoeg is, dan wordt iemand iemand in slaap gehouden en alles gestopt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:10

Taffje, dat valt onder passieve euthanasie en word algemeen toegepast. Wanneer je tenminste niet in een zeer christelijke omgeving zit. Dan word zelfs het toedienen van pijnstilling al gezien als moord.