De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:29

DezeNaam schreef:
Maar het is dus nog niet duidelijk hoe de brand is kunnen ontstaan? Op zich is het natuurlijk wel raar... Het gebouw is dus blijkbaar wel enorm brandbaar, maar nu plots na zoveel jaren gaat het ineens in vlammen op...?

Het schijnt, maar ik pin me er niet op vast, dat er wel eerder branden zijn geweest in het gebouw, maar deze altijd snel waren geblust en controleerbaar waren. Het gebouw is 800 zoveel jaar oud en is niet gemaakt voor hedendaagse verlichting, verwarming e.d. dus samen met corrosie en stof kon er wel eens kortsluiting o.i.d. komen. Maar ik weet niet hoeveel er hier al bekend is over de situatie, dit is wat ik van een Franse hoorde.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:30

Goed, bij deze mijn oprechte excuses (oh nee, wacht, ik heb geen empathie :') ) voor de snowflake opmerking. Deze is heel anders ontvangen dan ik hem eigenlijk bedoelde en wellicht ook lomp verwoord. Nogmaals excuses, snowflakes staan compleet los van mensen die weldegelijk een diepere verbinding met de Notre Dame hebben.

Voor een derde keer, zo genuanceerd mogelijk door ondergetekende psychopaat: ik vind het heel erg wat er gebeurd is op het vlak van historisch/architectonische verliezen en verliezen voor de al-dan-niet Christelijke gemeenschap die daadwerkelijk een diepere verbinding met de Notre Dame voelen. Echter ben ik van mening dat veel mensen erg dramatisch reageren als er een grap gemaakt wordt door een mede Bokster en er dan terecht gesteld wordt "hoe veel mensen hier straks daadwerkelijk wakker van liggen".

mysa schreef:
(welk soort dioxide, trouwens?)

Ik werk blijkbaar verstikkend, dus zal m'n naam maar wijzigen naar Koolstofmonoxide. Beter?
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 15-04-19 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Hiraeth

Berichten: 3233
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:31

:oo


Afbeelding


(via: https://twitter.com/GertiCaku/status/11 ... 57/photo/1)

@ Haarbal:

Daar heb je inderdaad een goed punt. Zoals ik al zei: de ziel gaat verloren. Toch vind ik het belangrijk dat alle kunstwerken die nu gered is weer de kans hebben om naar de oude locatie terug te gaan. Het is inderdaad een beetje Disneyland, maar als zo'n groot gebouw daar op de exacte locatie staat waar het 'hoort' gaat de geschiedenis wel meer leven.

pien_2010

Berichten: 43887
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:32

Avalanche81 schreef:
Laat ieder zijn eigen emotie erbij beleven. Dit raakt een ieder van ons op een andere manier, en dat is oke. We hoeven niet allemaal dezelfde emotie erbij te hebben, en dat de een niet huilt, maakt het huilen van een ander geen aanstellerij, of snowflake of whatever.

Het is, wat je er ook bij voelt, een historisch gebouw wat in vlammen opgaat, en dat is gewoon heftig. Daar grappen over maken vind ik dan ook niet getuigen van veel respect.


Frankrijk is in rouw. Ook wij zijn paar keer in ons leven id notre dame geweest, de laatste keer 5 jr geleden.
En nu dit, in het begin vd goede week. Ik vind het echt verschrikkelijk. De religieuse en kunstbetekenis is gigantisch. Het is niet voor niets Werelderfgoed.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:32

Goeiedag zeg, die foto van Twitter %)

Daar valt toch niet tegenop te blussen?

Thats_Me

Berichten: 10956
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:33

Haarbal schreef:
Hiraeth schreef:
Excuses Haarbal, ik sprak eigenlijk voornamelijk uit hoop. Ik wilde niet speculeren over de eventuele mogelijkheden over restauratie, daar weet ik namelijk de ballen van. Wat dat betreft vind ik het wel geruststellend dat UNESCO klaar staat om Frankrijk te helpen bij het herstelproces, wat het ook mag worden.


Je hoeft geen excuses aan te bieden hoor :) ik zal mijn standpunt even een klein beetje uitleggen. Als je alles terug gaat bouwen (dat gaan ze ongetwijfeld doen) zoals het was, dan gaat er nog steeds veel historie verloren. Dan is de kans groot dat je het Disneyland-effect krijgt; alles is te perfect. Brugge staat/stond hier bvb om bekend. Gelukkig wordt er steeds meer kennis opgedaan in het sympathiek restaureren, dat wil zeggen, oude materialen gebruiken (bvb stenen en hout van gesloopte oude kerken en andere gebouwen) die al een historie (en dus de looks, het eerder genoemde patina) hebben. Maar voor zo'n groot project met zo veel details ga je dat denk ik niet redden. Bovendien gaat het KLAUWEN vol met geld kosten en decennia duren. Ze gaan het ongetwijfeld doen, want het alternatief is niks doen, en dat is natuurlijk geen alternatief. Maar er gaat hoe dan ook historie verloren (originaliteit) en het Disneyland-effect ligt op de loer. Zo'n oud gebouw is doorleefd en heeft een ziel, en die kan je niet even terug restaureren.


Er is altijd een alternatief. Als straks brand meester is en het vervolgens uit is kan pas de schade opgemaakt worden. Deels consolideren wat er over is zou ook een optie zijn.

Kijk naar de Dom in Utrecht die is ook nooit herbouwd nadat een deel verwoest is. Het blijft wikken en wegen en ik geloof echt dat hier miljoenen voor vrij gemaakt gaan worden maar daar ga je het nog niet mee reden.

We zullen zien ik heb in ieder geval respect voor de keuze die gemaakt moet worden. Dr zal niet makkelijk zijn en je doet het nooit goed.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 15-04-19 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:33

Dioxide schreef:
mysa schreef:
(welk soort dioxide, trouwens?)

Ik werk blijkbaar verstikkend, dus zal m'n naam maar wijzigen naar Koolstofmonoxide. Beter?


Ha ha, goed opgepikt en ook excuses mijnerzijds.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:33

Ik denk dat je daar niet tegen aan kan blussen hoor. Heel heftig die foto!

BigOne
Berichten: 38554
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:34

Er zijn, meteen toen duidelijk werd dat de boel in de brand stond , reddingsacties geweest om zoveel mogelijk kunst en relikwieën uit de kathedraal te halen. Maar vergeet niet dat er ook veel grote namen begraven liggen in de kathedraal . Daardoor zal het bij de Fransen extra hard aankomen, maar de werkmannen die daar bezig waren zullen zich wel achter de oren krabben of zij de oorzaak zijn van deze ramp.

BigOne
Berichten: 38554
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:34

Er zijn, meteen toen duidelijk werd dat de boel in de brand stond , reddingsacties geweest om zoveel mogelijk kunst en relikwieën uit de kathedraal te halen. Maar vergeet niet dat er ook veel grote namen begraven liggen in de kathedraal . Daardoor zal het bij de Fransen extra hard aankomen, maar de werkmannen die daar bezig waren zullen zich wel achter de oren krabben of zij de oorzaak zijn van deze ramp.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:34

Ik ben hier een aantal jaar geleden doorheen gelopen het is (was) prachtig. Of je nu wel of niet wat met geloof hebt het is geschiedenis. Als kind zijnde hebben de meeste van ons de klokkenluider van de notre dame van Disney gezien ... later zullen onze kinderen dit stukje geschiedenis niet meer kunnen zien. Het is iets wat in volle glorie straalde en nu in vlammen opgaat.
IK vind dit erg...

pien_2010

Berichten: 43887
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:35

Karen, het is gewoon weg. Buuf appte :"c'est terrible", met een huilgezichtje. We zijn echt geschokt hier. Zo zonde dit.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:35

Die foto :wow: Mijn kleine beetje hoop dat ik nog had, is nu wel volledig vervlogen.... Ik hoop niet dat het overslaat op andere gebouwen of gaat instorten, wat een nachtmerrie |(

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:35

Wat erg :'(

Toen ik in Parijs was kon ik er niet in omdat ze toen net begonnen waren met restaureren. Heel wat jaartjes geleden. Wilde binnenkort weer eens naar Parijs en uiteraard naar de Notre Dame. Maar dat gaat hem niet meer worden denk ik. Hopelijk kunnen ze er nog iets van redden. Ik schrik van de foto van Twitter. Daar lijkt me inderdaad niet tegenop te blussen.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:36

Thisisinsider.com schreef:
Notre-Dame spokesman Andre Finot told French media that "nothing will remain" of the cathedral's frame when the fire is finally put out.

https://www.thisisinsider.com/notre-dam ... tos-2019-4

Ik moet dit soort beelden helemaal niet bekijken joh. Ik heb het al niet zo op vuur. :\

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:37

Thats_Me schreef:
Er is altijd een alternatief. Als straks brand meester is en het vervolgens uit is kan pas de schade opgemaakt worden. Deels consolideren wat er over is zou ook een optie zijn.

Kijk naar de Dom in Utrecht die is ook nooit herbouwd nadat een deel verwoest is. Het blijft wikken en wegen en ik geloof echt dat hier miljoenen voor vrij gemaakt gaan worden maar daar ga je het nog niet mee reden.

We zullen zien ik heb in ieder geval respect voor de keuze die gemaakt moet worden. Dr zal niet makkelijk zijn en je doet het nooit goed.



De Dom in Utrecht is een heel ander verhaal. Deze stortte in toen de kerk nog niet afgebouwd was; de kerk is dus nooit compleet geweest. Bovendien viel dit samen met de overgang naar het Protestantisme, er was dus minder vraag naar een enorme Katholieke kerk. Doordat veel mensen het katholieke geloof verlieten had de kerk minder inkomsten; er was dus ook geen geld om de Dom weer op te bouwen en af te maken. De ruines hebben er jarenlang gelegen en zijn uiteindelijk opgeruimd omdat het een "plaats voor onzedelijk gedrag"(o.a. een homo-ontmoetingsplaats) was geworden. Dus die vergelijking gaat hier denk ik niet op.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 15-04-19 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Montgri
Berichten: 657
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:37

Danielleeee_ schreef:
Pff ik heb gewoon het gevoel dat er iemand is overleden, zo vreemd. Hopelijk blijft er nog een deel van over en is de brand snel geblust.


Ik ben niet gelovig, ben nog nooit in de Notre-Dame geweest. Nog nooit in Parijs zelfs. Maar dit is precies het gevoel dat ik ook voel. Het is vreemd, maar logisch. Een groot stuk geschiedenis is aangetast en zal nooit meer worden zoals het was.
Geschiedenis raakt me altijd, of het nou nog intact is of beschadigt. Het doet pijn om zo’n gebouw te zien afbranden.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:38

pien_2010 schreef:
Avalanche81 schreef:
Laat ieder zijn eigen emotie erbij beleven. Dit raakt een ieder van ons op een andere manier, en dat is oke. We hoeven niet allemaal dezelfde emotie erbij te hebben, en dat de een niet huilt, maakt het huilen van een ander geen aanstellerij, of snowflake of whatever.

Het is, wat je er ook bij voelt, een historisch gebouw wat in vlammen opgaat, en dat is gewoon heftig. Daar grappen over maken vind ik dan ook niet getuigen van veel respect.


Frankrijk is in rouw. Ook wij zijn paar keer in ons leven id notre dame geweest, de laatste keer 5 jr geleden.
En nu dit, in het begin vd goede week. Ik vind het echt verschrikkelijk. De religieuse en kunstbetekenis is gigantisch. Het is niet voor niets Werelderfgoed.

;( dat is......

en het is heel heftig voor heel veel mensen. Ook voor mij..... the end of an era.

lizy29

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:39

gerpiegorp schreef:
DezeNaam schreef:
Maar het is dus nog niet duidelijk hoe de brand is kunnen ontstaan? Op zich is het natuurlijk wel raar... Het gebouw is dus blijkbaar wel enorm brandbaar, maar nu plots na zoveel jaren gaat het ineens in vlammen op...?

Het schijnt, maar ik pin me er niet op vast, dat er wel eerder branden zijn geweest in het gebouw, maar deze altijd snel waren geblust en controleerbaar waren. Het gebouw is 800 zoveel jaar oud en is niet gemaakt voor hedendaagse verlichting, verwarming e.d. dus samen met corrosie en stof kon er wel eens kortsluiting o.i.d. komen. Maar ik weet niet hoeveel er hier al bekend is over de situatie, dit is wat ik van een Franse hoorde.


In principe was er onder de dakspanten waar de brand ontstaan is niets wat ontvlambaar zou kunnen zijn simpelweg omdat deze spanten extreem ontvlambaar waar doordat ze zo droog waren. We hebben het dan over 2,3 ton extreem droog eikenhout. Als dat gaat is er geen redden meer aan.

Onderzoek is inmiddels wel opgestart.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:39

Er komt vast ook een crowdfundingsactie... als die er nog niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:40

Allemachtig vanaf boven zie je pas hoe groot het vuur is , daar kan je niks tegen doen

lizy29

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:41

Haarbal schreef:
Er komt vast ook een crowdfundingsactie... als die er nog niet is.


Word op dit moment aan gewerkt om morgen van start te gaan.

Ashleytjuhh

Berichten: 6707
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:41

vreselijk zeg :n

jaren geleden geweest hij was toen dicht helaas. nu helemaal spijt van!
ik ben er bang dat hij niet meer te redden is :n
las wel dat er morgen al een inzamelingsactie opgezet wordt

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:42

lizy29 schreef:
Haarbal schreef:
Er komt vast ook een crowdfundingsactie... als die er nog niet is.


Word op dit moment aan gewerkt om morgen van start te gaan.

Hopelijk blijft de facade bewaard..... en ik hoop dat hij gerestaureerd kan worden.

Nothing lasts forever.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:42

Om daar te staan, en te beseffen dat het er al 850 jaar jaar staat, om na te denken over welke mensen je voorgingen (Napoleon dus oa) en te mijmeren over welke geheimen er besloten liggen in die muren. Ik zit al de hele avond te puzzelen hoe je dat gevoel een beetje fatsoenlijk beschrijft. Zoals iemand al zei, 850 jaar aan voetstappen herbouw je niet.

Ik begrijp oprecht dat mensen het verschrikkelijk vinden, iets heel bijzonders dat niet herbouwd kan worden is verloren gegaan.