Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:48

germie schreef:
Hoe vaak hoor je niet dat veganistisch beter is? Ik ben flexitarier, sla af en toe over. En zoals ik al eerder aangaf ben ik er wel degelijk mee bezig, maar ik kan geen warmtepomp of andere auto betalen. En dat lijken ze te vergeten, daarom stijger ik. Op een gegeven moment is er een grens bereikt he.

Niemand die momenteel van je verwacht dat je een warmtepomp of andere auto gaat aanschaffen. Zoals als eerder gemeld groeien de lonen ook mee. Dus per saldo zal je er niet op achteruit moeten gaan door de stijging van de energie. Feit blijft wel dat voor het milieu er wat zal moeten gebeuren, en dat gaan ze dus proberen langzaam in te voeren op deze manier.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:49

Maar er verplicht ook niemand jou een warmtepomp of elektrische auto...
Dat jij nu alles doet binnen jouw mogelijkheden is prima, maar dat betekent niet dat elektrische auto’s dus voor iedereen slecht zijn en dat warmtepompen niet nodig zijn?
Maar als iedereen zo denkt gebeurt er niks. Maar hoe meer mensen milieubewust worden (gemaakt) hoe meer er wel van het gas en benzine/diesel af wordt gestapt.

Ik heb overigens ook geen geld voor een nieuwe elektrische auto en wel een auto nodig. Maar dat betekent niet dat ik op andere gebiede niks kan doen. En dat ik niet andere mensen bewust kan maken van de problemen die dan misschien wel gaan voor een warmtepomp of elektrische auto ofzo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:51

Welk loon stijgt? Niet van iedereen hoor. En de hogere btw, hogere woz, hogere ziektekosten?

Ik heb al eerder genoemd wat ik allemaal al wel doe. Maar idd niet alles kan. Ik ben goed bezig zeg ik zelf. Maar ik zie geen inkomensstijging. Is het ook niet als je netto minder kunt.
Er wordt te snel over iemand of iemands situatie geoordeeld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:53

germie schreef:
Volgens mij ontkent niemand , maar alles komt op de gewone jan l ul terecht en dat is niet geheel eerlijk. Die kan het ook niet betalen. Daar gaat het om.
Kennelijk verwacht men dat ik een electrische kachel koop om minder gas te verstoken.
En biologisch en veganistisch eet terwijl je dan ook weer autisme in de hand wekt als je weer geen vit12 aanvult. Ach ja, die industrie moet ook bestaan.

Als je kritiek hebt op het beleid ben je aan het ontkennen. Je moet gewoon alles na papegaaien wat de elite ons verteld.

De scheepvaart is voornamelijk de grootste vervuiler van zwaveluitstoot. dit komt dan weer naar beneden in de vorm van zure regen waardoor planten en bomen beschadigd raken. En laten planten en bomen nu juist ieders vriend zijn want dezen zetten Co2 om in zuurstof. Bomen beschadigen helpt dus ook indirect mee aan het groter laten worden van het CO2 probleem.

https://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/08/co ... 9-a1033607

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:55

germie schreef:
Welk loon stijgt? Niet van iedereen hoor. En de hogere btw, hogere woz, hogere ziektekosten?

Ik heb al eerder genoemd wat ik allemaal al wel doe. Maar idd niet alles kan. Ik ben goed bezig zeg ik zelf. Maar ik zie geen inkomensstijging. Is het ook niet als je netto minder kunt.

Je gaat minder belasting betalen ;)
Dus ja je houdt wel degelijk meer over....

https://www.berekenhet.nl/inkomen/belas ... schil.html

Loretta

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:56

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:57

Nou, de elite vertelt het ons juist niet, dat is net het probleem :Y) De noodklok wordt niet geluid door de elite en de regering, maar door deskundigen en zelfs een jong meisje uit Zweden (?).

De regering regeert onder het motto: groei is goed en groei moet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:02

Loretta schreef:
En dan nog even de meest zinloze vorm van scheepvaart.

https://www.ad.nl/buitenland/eeneacute- ... ~a16bfb5a/

Heb er nog nooit op gezeten en trekt ook niet.

Maar de scheepvaart voor de industrie is niet iets wat je zomaar terugdringt. Het is weer sneller en veel minder ruimte en asfalt nodig dan vrachtwagens.
Een andere brandstof? Zo ver is men nog niet.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-12-18 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:02

Loretta schreef:
germie schreef:
Volgens mij ontkent niemand , maar alles komt op de gewone jan l ul terecht en dat is niet geheel eerlijk. Die kan het ook niet betalen. Daar gaat het om.
Kennelijk verwacht men dat ik een electrische kachel koop om minder gas te verstoken.
En biologisch en veganistisch eet terwijl je dan ook weer autisme in de hand wekt als je weer geen vit12 aanvult. Ach ja, die industrie moet ook bestaan.

Als je kritiek hebt op het beleid ben je aan het ontkennen. Je moet gewoon alles na papegaaien wat de elite ons verteld.

De scheepvaart is voornamelijk de grootste vervuiler van zwaveluitstoot. dit komt dan weer naar beneden in de vorm van zure regen waardoor planten en bomen beschadigd raken. En laten planten en bomen nu juist ieders vriend zijn want dezen zetten Co2 om in zuurstof. Bomen beschadigen helpt dus ook indirect mee aan het groter laten worden van het CO2 probleem.

Sinds 1 januari 2015 is er een richtlijn dat schepen op zwavelarme brandstof moeten varen, dus een artikel van 2014 is niet meer relevant.
https://www.otmbe.org/infotheek/maritie ... van-kracht

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:03

Loretta schreef:
germie schreef:

Heb je ook de rest van het artikel gelezen?

Citaat:
Conclusie
Op Radio 1 werd gezegd dat de zestien grootste schepen ter wereld evenveel CO2 uitstoten als alle auto’s in de wereld. Het lijkt erop dat zwaveluitstoot hier is verward met CO2-uitstoot. Voor zwaveluitstoot zou de bewering namelijk wel kloppen, maar voor de uitstoot van het broeikasgas CO2 klopt de stelling bij lange na niet. We beoordelen de bewering daarom als onwaar.

Verder gaat het hier om OLIEtankers. Enig idee waarom die varen? Niet om elektrische auto's de wereld rond te vervoeren hoor. :n

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:08

verootjoo schreef:
Nou, de elite vertelt het ons juist niet, dat is net het probleem :Y) De noodklok wordt niet geluid door de elite en de regering, maar door deskundigen en zelfs een jong meisje uit Zweden (?).

daar noem je inderdaad een groot probleem.
De enige echte oplossing zou zijn het economische systeem volledig te herzien. Daarbij moet je ook kijken naar een eerlijkere verdeling want anders kom je terecht in bloedige revoluties en oorlogen en dat draagt ook niet echt bij aan de reductie van CO2 uitstoot.

Zoals de economie nu werkt door het constant blijven produceren van producten met een korte levensduur die ook nog eens over de hele wereld getransporteerd moeten worden. Gaat er echt weinig veranderen aan het klimaatprobleem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:16

Loretta schreef:
verootjoo schreef:

De enige echte oplossing zou zijn het economische systeem volledig te herzien. Daarbij moet je ook kijken naar een eerlijkere verdeling want anders kom je terecht in bloedige revoluties en oorlogen en dat draagt ook niet echt bij aan de reductie van CO2 uitstoot.

Zoals de economie nu werkt door het constant blijven produceren van producten met een korte levensduur die ook nog eens over de hele wereld getransporteerd moeten worden. Gaat er echt weinig veranderen aan het klimaatprobleem.

Zeker waar! Ik ben alleen echt bang dat dat er met de huidige partijen aan het roer weinig gaat gebeuren op dat gebied. :(

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:29

Yonker schreef:
germie schreef:

Je gaat minder belasting betalen ;)
Dus ja je houdt wel degelijk meer over....

https://www.berekenhet.nl/inkomen/belas ... schil.html

Klein puntje: er wordt vanuit Den Haag rekening gehouden met een stijging van de lonen van 5% aankomend jaar. De realiteit is vaak dat een dergelijke delta door de meeste mensen niet gehaald wordt en stappen in loonstijging veel kleiner zijn. Dan heb ik het dus over een hoger loon en niet de lagere belasting. Ondertussen zijn de stijgingen van de vaste kosten voor levensonderhoud wel hoog, zoals inderdaad voor iedereen de energiebelasting, de zorgverzekering en wat er allemaal al eerder opgenoemd is. Ik kan me zo voorstellen dat het voor sommige mensen echt geen leuk vooruitzicht is om weer dezelfde eindjes aan elkaar te moeten knopen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:34

Magrathea schreef:
Loretta schreef:

Zeker waar! Ik ben alleen echt bang dat dat er met de huidige partijen aan het roer weinig gaat gebeuren op dat gebied. :(

Ligt niet alleen aan de huidige partijen hoor. VVD heeft (met recht) een focus op het bedrijfsleven. Immers, zonder bedrijven geen banen en dus ook geen economie. Deze hervorming zou dan vanuit de EU of zelfs alle westerse landen samen moeten komen, niet alleen Nederland. Doet Nederland dit in z'n uppie en is NL daardoor niet meer aantrekkelijk voor bedrijven, dan gaan we ook een flinke economische crisis krijgen... Ik ben het met je eens dat er verandering moet komen, maar je kan voor het gebrek aan drastische hervorming niet de huidige regeringspartijen de schuld geven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:49

IMANDRA schreef:
Ligt niet alleen aan de huidige partijen hoor. VVD heeft (met recht) een focus op het bedrijfsleven. Immers, zonder bedrijven geen banen en dus ook geen economie. Deze hervorming zou dan vanuit de EU of zelfs alle westerse landen samen moeten komen, niet alleen Nederland. Doet Nederland dit in z'n uppie en is NL daardoor niet meer aantrekkelijk voor bedrijven, dan gaan we ook een flinke economische crisis krijgen... Ik ben het met je eens dat er verandering moet komen, maar je kan voor het gebrek aan drastische hervorming niet de huidige regeringspartijen de schuld geven.

Alleen de huidige race to the bottom waar veel landen in de EU op dit moment mee bezig zijn zal op een gegeven moment volledig ontsporen. Daar heeft Macron in Frankrijk de afgelopen weken al aan mogen proeven. Op deze manier door gaan zal vroeg of laat het systeem doen imploderen. Dat geldt zowel op sociaal als op milieugebied.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:56

germie schreef:
En biologisch en veganistisch eet terwijl je dan ook weer autisme in de hand wekt als je weer geen vit12 aanvult. Ach ja, die industrie moet ook bestaan

Dus als je al geen autisme krijgt van inenten, dan krijg je het wel van biologisch en veganistisch eten ...
Really?

Dat vind ik zo jammer aan deze discussie, dat er steeds weer mensen zijn die de noodzaak van milieubesparende maatregelen onderuit proberen te halen met allerlei onzinnige, oneigenlijke argumenten. Werkelijk alles wordt erbij gesleept om ook hier weer een anti-elite/gele hesjes toestand van te maken, in plaats van samen na te denken over hoe we met zijn allen de dreigende CO2- catastrofe af kunnen proberen te wenden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:02

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:18

Askja schreef:
Dus als je al geen autisme krijgt van inenten, dan krijg je het wel van biologisch en veganistisch eten ...
Really?

Dat vind ik zo jammer aan deze discussie, dat er steeds weer mensen zijn die de noodzaak van milieubesparende maatregelen onderuit proberen te halen met allerlei onzinnige, oneigenlijke argumenten. Werkelijk alles wordt erbij gesleept om ook hier weer een anti-elite/gele hesjes toestand van te maken, in plaats van samen na te denken over hoe we met zijn allen de dreigende CO2- catastrofe af kunnen proberen te wenden.

Ik vind dat je heel goed een maatregel onderuit mag halen zoals de verhoging van de energiebelasting. Die feitelijk weinig tot niets bij draagt aan de vermindering van de CO2 uit stoot en alleen maar mensen op kosten jaagt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:29

Ik lees in dit topic heel veel onwil van bepaalde mensen die ze krampachtig blijven verpakken (voor wie?) als 'niet kunnen'.
Er zullen echt wel mensen zijn die geen geld hebben om bijvoorbeeld een duurzamere manier van vervoer of verwarming te installeren. De meesten die echter zeggen dat ze het geld er niet voor hebben, bedoelen dat ze het geld er niet voor over hebben. Dat is echt iets anders. Er zijn bijvoorbeeld maar heel weinig mensen die verplicht meerdere keren per jaar met het vliegtuig op duiktrip aan de andere kant van de wereld moeten, en tussendoor per se dagelijks in een auto moeten rijden die én in staat is om de trailer te trekken die voor de hobby nodig is én een actieradius heeft van hier tot de Lot, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen. Ik zeg niet dat iemand die keuzes niet mag maken, maar erken dan wel dat dát de keuzes zijn die je maakt en doe niet alsof alle schuld buiten jezelf ligt.
Als een verhoging van de energieprijzen vervolgens zorgt dat er aan het einde van de maand te weinig overblijft, dan is dat niet in de eerste plaats de schuld van degene die die energieprijzen heeft verhoogd. Zelfs niet als diegene Mark Rutte heet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:36

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Alleen de huidige race to the bottom waar veel landen in de EU op dit moment mee bezig zijn zal op een gegeven moment volledig ontsporen. Daar heeft Macron in Frankrijk de afgelopen weken al aan mogen proeven. Op deze manier door gaan zal vroeg of laat het systeem doen imploderen. Dat geldt zowel op sociaal als op milieugebied.

Mensen vinden het niet leuk dat prijzen omhoog gaan. Maar willen we sustainable worden zal dat geld toch ergens vandaan gehaald moeten worden, en relatief gezien betalen we al vrij weinig aan energie. Is het leuk dat de rekening omhoog gaat? Zeker niet. Maar de meeste mensen kunnen het prima betalen, zoals Oomens al aangeeft.
Overigens vind ik de gele hesjes geen goed voorbeeld, die roepen veel maar het komt neer op 'wij willen minder betalen en meer geld krijgen' en dat werkt helaas niet zo. Ook de overheid moet doen met wat ze hebben: ze hebben 'inkomsten' en uitgaven, en van die balans zullen ze dingen moeten doen. Wil je meer geld aan het klimaat besteden zal dat geld van een ander potje vandaan gehaald moeten worden of er moet meer belast worden zodat er meer inkomsten zijn zodat ze ook geld daaraan kunnen uitgeven.

Ik heb wel respect voor de politiek hoor, ik doe het ze niet na. Zeker niet met zo veel mensen die éígenlijk niet zo veel verstand hebben van hoe een economie en dergelijke werkt maar toch gaan roepen dat Rutte het zo slecht doet en dat hij maar geld in eigen zak gaat steken. Nou, die vent kan in het bedrijfsleven véél meer verdienen. Reken er maar op dat hij daar in dat torentje zit omdat hij het goed voor heeft met Nederland, en het volgens zijn principes beter wil maken hier. Ze zitten daar echt niet om iedereen het geld af te pakken en Nederland armer te maken :roll:
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 17-12-18 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:37

oomens schreef:
maar erken dan wel dat dát de keuzes zijn die je maakt en doe niet alsof alle schuld buiten jezelf ligt.
Als een verhoging van de energieprijzen vervolgens zorgt dat er aan het einde van de maand te weinig overblijft, dan is dat niet in de eerste plaats de schuld van degene die die energieprijzen heeft verhoogd. Zelfs niet als diegene Mark Rutte heet.

Wie zijn schuld is het dan wel?
Volgens mij is het nog altijd Rutte en consorten die de energiebelasting verhogen. Heeft niets met keuzes van jan met de pet te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:41

IMANDRA schreef:

Mensen vinden het niet leuk dat prijzen omhoog gaan. Maar willen we sustainable worden zal dat geld toch ergens vandaan gehaald moeten worden, en relatief gezien betalen we al vrij weinig aan energie. Is het leuk dat de rekening omhoog gaat? Zeker niet. Maar de meeste mensen kunnen het prima betalen, zoals Oomens al aangeeft.

Ik denk juist dat een heleboel mensen het niet kunnen betalen, de mensen die ookal geen geld hadden voor een vakantie. Want daar zijn er ook zat van.

Ik denk ook dat het belangrijker is om de vervuilende industrieen aan te pakken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:42

oomens schreef:
Ik lees in dit topic heel veel onwil van bepaalde mensen die ze krampachtig blijven verpakken (voor wie?) als 'niet kunnen'.
Er zullen echt wel mensen zijn die geen geld hebben om bijvoorbeeld een duurzamere manier van vervoer of verwarming te installeren. De meesten die echter zeggen dat ze het geld er niet voor hebben, bedoelen dat ze het geld er niet voor over hebben. Dat is echt iets anders. Er zijn bijvoorbeeld maar heel weinig mensen die verplicht meerdere keren per jaar met het vliegtuig op duiktrip aan de andere kant van de wereld moeten, en tussendoor per se dagelijks in een auto moeten rijden die én in staat is om de trailer te trekken die voor de hobby nodig is én een actieradius heeft van hier tot de Lot, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen. Ik zeg niet dat iemand die keuzes niet mag maken, maar erken dan wel dat dát de keuzes zijn die je maakt en doe niet alsof alle schuld buiten jezelf ligt.

Eigenlijk dat precies ja :o

Verder vind ik het frappant dat mensen menen het slecht te hebben, maar wel meerdere keren per jaar op vakantie kunnen, een dure hobby bekostigen, een auto rijden en elke dag goed te eten hebben.
Dat is voor het grootste deel van de wereld ook alleen een utopie :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 17:43

Ik heb net ook het hele lijstje gekregen van alle verhoogde kosten, wat hier dus vooral flink is verhoogd zijn idd de vaste kosten netneheer belastingen enz.

Maar in alle roepen om electrisch rijden enz, denk dat de grootste winst in vervuiling gehaald kan worden als we minder met mensen en goederen slepen. Toch te zot dat bouwvakkers uit de achterhoek naar het westen gaan en in de tussentijd electra mensen van brabant naar twente moeten rijden.

Of aardbeien in de winter willen eten, en groentes uit afrika halen omdat het winter is. En heel heel veel bestellen online passen en retour sturen, bestellen bij wish of ali express amerika enz, omdat je ze daa paar centen goedkoper kan krijgen.

Daar gaat pas veel viezigheid door om. Ik koop zo veel als kan lokaal, eet vlees,lokaal of biologisch en uit nl, idem groentes. Alleen seizoensgroentes op tomaten en sinaasappels en mandarijnen na. Maar dan koop ik alleen die uit nl. Kortom daarin let ik zo veel mogelijk op,

En nu houtkachel staat aan, de aardappelen zitten in het oven gedeelte en dadelijk gaat de bloemkool erop en theewater voor vanavond staat al in fluitketel op de kachel

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:45

Elisa2 schreef:
Ik denk juist dat een heleboel mensen het niet kunnen betalen, de mensen die ookal geen geld hadden voor een vakantie. Want daar zijn er ook zat van.

Ik denk ook dat het belangrijker is om de vervuilende industrieen aan te pakken.

Een heleboel ≠ meeste. 'een heleboel' is relatief. Het zal maar een klein percentage zijn die het écht niet kan betalen. En ook daarvoor zullen er vast hulpmiddelen komen.

Is het belangrijk om de vervuilende industrieën aan te pakken? Zeker. Wordt ook zeker gedaan. Maar de consument kan ook zijn steentje bijdragen. Zo min mogelijk betalen en toch allemaal veranderingen doorvoeren: zo werkt het helaas niet. Ook de gemiddelde Nederlander zal klimaatverandering (of de maatregelen ertegen) voelen in zijn portemonnee.